Meillä oli kotona akvaario kun olin pienempi. Nyt olen innostunut ostamaan akvaarion kun olen pian muuttamassa omaan kämppään. olen siis aika lailla aloittelija.
ajattelin sellasta n. 180-200 litran akvaariota eikö se ole kuitenkin aloittelijankin helpompi akvaariota hoitaa kun se on vähän isompi.
tarvitsisin nyt sitten vinkkejä mitkä olisivat hyviä ja helppoja ensi kaloja ja kasveja akvaariooni?
olen ajattellut alustavasti platyja, miljoonakaloja, jotain barbeja ja joku monninen. Olisin kiinnostunut myös lehtikaloista, mutta ne eivät kuulemma ole aloittelijoiden kaloja?
olisi kiva myös jos kertoisitte jotain hyviä suodatin, lämmitin jne merkkejä että jos päädyn johonkin akvaario pakettiin niin esim. suodatin ei ole täysi susi.
Myös hyvät yleisvinkit ovat tervetulleita. Olen jo paljon lueskellut akvaario julkaisuja ja selannut netti sivuja, mutta kertaus on opintojen äiti. ;)
akvaario
5
168
Vastaukset
- pivip
kannattaa tulla http://www.aqua-web.org
osoitteeseen ja rekisteröityä, sieltä löytää melkein kaikki vastaukset ja asiantuntevaa porukkaa :D - e.e.
Platyt ja miljoonakalat eivät käy esim. monnisten ja barbien kanssa.
Kaloja valittaessa apuna käytä vaikka:
http://koti.mbnet.fi/akwaario/muitakaloja.htm
Ja siis hommaa kalat sen mukaan millaista vetesi on. - bettaristic
Suosittelen vielä lisää opiskelua aiheesta ja liittymistä AW-foorumiin (www.aqua-web.org/forum), siellä kuitenkin todennäköisimmin törmäät alan asiantuntijoihin.
Kunhan nyt pänttäät ja selaat kirjoja/nettiä niin huomaat, että synnyttävät hammaskarpit (esim. platy ja miljoonakala) vaativat erilaista vettä kuin esim. barbit ja monniset.
Kun menet hankkimaan akvaariopakettia, niin sinulla tulisi olla edes jotenkin selvillä tuleva kalasto. Jotkut sintit haluavat asustella lämpimässä ja seisovassa vedessä (lämmitin ja säädettävä suodatin) kun taas toiset suosivat kovaa virtausta ja viileää (ei lämppäriä ja hyvin tehokas suodatin). Paketeissa tulevat suodattimet ovat usein alimitoitettuja. Tarkista se asia suodattimen pakkauksesta ja huomioi, että valmistajat suosittavat suodatinta yleensä suurempaan altaaseen kuin se todellisuudessa sopii. Eli jos menet ostamaan 200-litraiseen suodatinta, niin valitset sen mikä sopii 300-litraiseen, etkä sitä mille max. altaan koko on merkitty 200-litraa.
Mitään kalastoa en rupea sinulle suosittelemaan...ota itse selvää! :D Sitä paitsi, onhan syytä tietää millaisen lemmikin menee hankkimaan, että sitä sitten osaa hoitaa oikein. Eihän kukaan nyt hevostakaan mene ostamaan jos ei mitään tiedä sen hoitamisesta...ainakaan toivottavasti.
Mielestäni kaupan kalatiskeiltä ei ainakaan Suomesta löydy montaakaan kalaa, jotka aloittelijalle eivät sovi. Sama juttu kasveissa. Kaikki kyllä pärjäävät, kunhan saavat oikeanlaista hoitoa. Ennen vanhaan vaikeiksi ja herkiksi mielletyt kalatkin saadaan nykyään viihtymään oikein hyvin, kun akvaarion hoitoon on kiinnitetty enemmän huomiota. - Miimu
Ei isompi varsinaisesti ole helpompi hoitaa, mutta siitä saa paremmin toimivan ja se antaa enemmän pikkuvirheitä anteeksi. Kaikki kalat tarvitsevat omistajansa tietämystä niiden vaatimuksista ja jos aloittelija jaksaa asiaan riittävästi perehtyä, on mikä tahansa kala myös alittelijan kala. Eli älä suotta luovu lehtikala ajatuksesta, tarjoat niille vain vähintään tuon 200 litraa ja valitset sopivan seuran, niin onnistut kyllä.
Parhaat neuvot ja valtavasti tietoa löydät www.aqua-web.org Laita sinne hakusanaksi vaikkapa lehtikal* ja löydät muiden kokemuksia lajista ja sopivista allaseuralaisista. Erittäin hyvät lähtökohdat antaa myös tämä sivu: http://www.aquahoito.info/suomi/index.html
Paljon on muuttunut akvaarionhoidossa lyhyessä ajassa, joten kannataa todella kerrata kunnolla ja suunnitella huolella. Ei muuta kuin onnea matkaan. :) - viestit
....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 16712501
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1525436Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454680Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1453670Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392768Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191926Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1081671Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3641617Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1031524Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361461