Hei!
Kitkarenkaita kehutaan niin kovasti, niillä kuulemma pärjää ihan hyvin. Minä ajelen nastarenkailla talvet ja siirryn heti kitkarenkaisiin jos saan myöntävän vastauksen seuraavaan kysymykseen:
Kuvitellaan pahin mahdollinen keli, lämpotila on nollassa ja jäätä on joka paikassa ja se on kosteaa ja erittäin liukasta. Olen jossain montun pohjassa ja ainoa suunta on ylös. Pärjäänkö kitkarenkailla?
Sanokaa kyllä niin seuraavat renkaat on kitkarenkaat.
Sanokaa ei niin sitten pidän nastarenkaat.
Jos sanotte että ei tuollaisiin tilanteisiin pidä mennä niin minä sanon että pitää. Minä jaan lehtiä yöllä. Sinne mennään minne käsketään.
Nastarengas vai kitkarengas - the truth?
26
1305
Vastaukset
- kyllä
Sanon kyllä.
Et sieltä montusta pääse nastarenkaillakaan.
Pääset sieltä vain opettelemalla kunnon ammatti. - jepujeejee
Ketjut vaan renkaiden ympärille ja johan nousee. Itse en tosin käytä nastoja tai kitkoja, vaan talvirenkaita. Ja jos mokille pitää päästä, otan ketjut mukaan.
- Mr Nasta
Tuollaisessa hommassa on nastarengas ainoa oikea vaihtoehto, mikään muu ei tule kysymykseenkään. Kitkarengas toimii kaikissa olosuhteissa huonommin kuin kitkarengas. Varsinkin jo yhden talven ajetut kitkat ovat tuossa tilanteessa täysin hyödyttömät. Lumiketjujen kanssa pelleilyssä taas ei ole järjen häivää, sitä paitsi ne ovat kielletty Suomessa yleisillä teillä.
Joku kitkaspede varmaan yrittää väittää muuta, mutta ne jutut ovat hölmöläisten höpinöitä.- Pirssimiekkonen
Kuvailemasi tilanne on sellainen, että ilman ketjuja et sieltä ylös pääse, ihan sama onko nastat vaiko kitkat. Ja olen usein sanonutkin näin, että jos tarvitsee nastat tunteakseen olonsa turvalliseksi, kannattaa jättää ajaminen niille jotka sen hallitsevat...
- KitKat.
"Kitkarengas toimii kaikissa olosuhteissa huonommin kuin kitkarengas"
Mitä nastapelle haluaa tällä sanoa, ilmeisesti nasta on lävistänyt otsalohkon, ja ajatus harhailee entistä enemmän. - rallattaa
KitKat. kirjoitti:
Mitä nastapelle haluaa tällä sanoa, ilmeisesti nasta on lävistänyt otsalohkon, ja ajatus harhailee entistä enemmän.Noilla nastapelleillä soi päässä niin se rallatus, ettei ne löydä niistä mitään vikaa vikaa vikaa
- Mr Nasta
KitKat. kirjoitti:
Mitä nastapelle haluaa tällä sanoa, ilmeisesti nasta on lävistänyt otsalohkon, ja ajatus harhailee entistä enemmän.Joskus tulee lapsuksia, kun pitää vatipäisille kitkaspedeille selittää samaa asiaa vuodesta toiseen, eikä tahdo millään mennä perille.
Älykäs lukija kyllä tajuaa kuitenkin, mitä tarkoitin. Mutta ei kitkaspede. Ei sitä muuten kitkaspedeksi päätyisikään.
Ja muuten juhannuksena ajetaan nastarenkailla jos keli niin vaatii. - ajetaan.:-.-.
Mr Nasta kirjoitti:
Joskus tulee lapsuksia, kun pitää vatipäisille kitkaspedeille selittää samaa asiaa vuodesta toiseen, eikä tahdo millään mennä perille.
Älykäs lukija kyllä tajuaa kuitenkin, mitä tarkoitin. Mutta ei kitkaspede. Ei sitä muuten kitkaspedeksi päätyisikään.
Ja muuten juhannuksena ajetaan nastarenkailla jos keli niin vaatii.Ajetaan kitkoilla ympäri vuoden.
- palturia
"Lumiketjujen kanssa pelleilyssä taas ei ole järjen häivää, sitä paitsi ne ovat kielletty Suomessa yleisillä teillä."
Äläs nyt puhu palturia. Saksassakin, jossa on nastakielto, on tietyillä alppisolilla ketjut löydyttävä auton peräkontista, muuten tulee sakot ratsiassa ja näille solille ei ole mitään asiaa, jos keli vaatii ketjuja alle.
- olen ajanut
10v olen kitkoilla ajanut. Kertaakaan en ole jäänyt kiinni mihinkään, en ole liukkaalla kolaria ajanut enkä kaivannut nastoja.
- Nastat verolle
Parina ensimmäisenä talvena jaksoin rahda ketjuja mukana juuri vetisiä, jäisiä ja mäkisiä mökkireissuja varten. Isot pojat (= kitkoja kokeilemattomat nastakukit) kun varottivat ettei kitkoilla tee mitään noissa keleissä. No tekeehän niillä. Ketjutkin jäivät loplta autotalliin, koska niille ei ollut käyttöä. Pidän niitä nykyään mukana vain ulkomaan reissuilla (Norjassa ja Alpeilla).
Uusimmassa TM:ssä mitattiin jarrutusmatkaa JÄÄLLÄ 80 km/h nopeudesta.
1. Hakakpeliitta 5 (nasta) 72,6 m
2. Hakkapeliitta R (kitka) 74,1 m
Ero vaivaiset 1,5 metriä!
Mitä mieltä on jauhaa nastoilla asfaltit puhki?
- kaikkein parhaat
Minulla on ollut alla kitkanastat siitä asti kun ne tulivat myyntiin, eli Hakkapeliitta 2:n alkuajoista saakka. Sen jälkeen olen ajanut Hakkapeliitta nelosilla ja uuteen autoon laitatan syksyllä Hakkapeliitta vitoset.
Kitkanasta on paras kompromissi. Siinä on molempien rengastyyppien parhaat pito-ominaisuudet yhdistettynä samaan renkaaseen.- sdfadfsfsdsdf
Älä viitsi jauhaa pa*kaa. Nastarengas on nastarengas ja kitkarengas on kitkarengas. Tuo käyttämäsi typerä sanonta on kai muisto jostain vuosientakaisesta mainoksesta.
Nastarengas pitää marginaalisesti paremmin peilijäällä (kts. yo. TM:n testi), kitka paremmin lumella ja paljaalla asfaltilla.
Enää ei nastat ropise minun autoni alla. Ikinä. - paremmat.
sdfadfsfsdsdf kirjoitti:
Älä viitsi jauhaa pa*kaa. Nastarengas on nastarengas ja kitkarengas on kitkarengas. Tuo käyttämäsi typerä sanonta on kai muisto jostain vuosientakaisesta mainoksesta.
Nastarengas pitää marginaalisesti paremmin peilijäällä (kts. yo. TM:n testi), kitka paremmin lumella ja paljaalla asfaltilla.
Enää ei nastat ropise minun autoni alla. Ikinä.Kitkarengas on todistetusti osoitettu olevan hengenvaarallinen kesäolosuhteissa. Sen sijaan nastarengas on ihan hyvä kesärenkaana.
Koska kitkanastarenkaassa on painotettu enemmän nastarenkaan ominaisuuksia (kumiseos kovempi), niin nekin ovat kesällä selvästi paremmat ja turvallisemmat kuin kitkarenkaat.
Otan osaa, jos joudut ajamaan talvisinkin nastattomilla renkailla. Nykyisen nousukauden aikana onneksi lähes kaikilla on ollut mahdollista hankkia alleensa nykyaikaiset nastoitetut kitkarenkaat - kitkanastat. - Nastat verolle
paremmat. kirjoitti:
Kitkarengas on todistetusti osoitettu olevan hengenvaarallinen kesäolosuhteissa. Sen sijaan nastarengas on ihan hyvä kesärenkaana.
Koska kitkanastarenkaassa on painotettu enemmän nastarenkaan ominaisuuksia (kumiseos kovempi), niin nekin ovat kesällä selvästi paremmat ja turvallisemmat kuin kitkarenkaat.
Otan osaa, jos joudut ajamaan talvisinkin nastattomilla renkailla. Nykyisen nousukauden aikana onneksi lähes kaikilla on ollut mahdollista hankkia alleensa nykyaikaiset nastoitetut kitkarenkaat - kitkanastat."Kitkarengas on todistetusti osoitettu olevan hengenvaarallinen kesäolosuhteissa. Sen sijaan nastarengas on ihan hyvä kesärenkaana."
Missä noin on todistettu?
TM 8/2008:
Väistö kuivalla asfaltilla (kouluarvosana)
- Hakkapeliitta H (Kesä) 9
- Hakkapeliitta WR (Keski-Euroopan kitka) 8
- Hakkapeliitta R (Pohjoismainen kitka) 6
- Hakkapeliitta 5 (Nasta) 5
Nasta on kaikkein huonoin kesärenkaana!
- kysymys...
Ei tuollaisessa tilanteessa ole nastoistakaan enää mitään apua vaan tarvitaan jo melkein ketjut alle. Itse jouduin tuollaiseen tilanteeseen maaliskuussa kun peilikirkkaan mäen harjalla loppui nastoistakin pito ja sitä tultiin sata metriä takapakkia alas ilman mitään pitöa. Tuurilla auto pysyi tiellä, eikä valunut rotkoon.
Sama mäki päästiin kyllä ylös sitten ihan kitkoillakin kun alla oli neliveto ja otin vauhtia tarpeeksi. Ei noissa olosuhteissa ole enää mitään eroa sillä, onko siellä jotkut onnettomat nastat vai ei.- nastakitka
Minkä takia sama kaava toistuu aina? Jos joku esittää kysymyksen niin pari hyvää vastausta tulee ja loput haukkuu toisia. Mitä järkeä?
Ehkä tajusitte minun esimerkin "jäinen monttu" liian vaikeaksi. Sanotaan nyt niin että jos monttu on jäinen ja siitä pääsee juuri ja juuri nastarenkailla ylös, niin pääseekö kitkarenkailla? Koska onhan minulla sen verran järkeä että en mene paikkoihin jos sieltä ei pääse pois. Sitten jää lehti asiakkaalta saamatta ja en paljon piittaa siinä tilanteessa.
Vielä asiallisia kommentteja? - vastauksista
nastakitka kirjoitti:
Minkä takia sama kaava toistuu aina? Jos joku esittää kysymyksen niin pari hyvää vastausta tulee ja loput haukkuu toisia. Mitä järkeä?
Ehkä tajusitte minun esimerkin "jäinen monttu" liian vaikeaksi. Sanotaan nyt niin että jos monttu on jäinen ja siitä pääsee juuri ja juuri nastarenkailla ylös, niin pääseekö kitkarenkailla? Koska onhan minulla sen verran järkeä että en mene paikkoihin jos sieltä ei pääse pois. Sitten jää lehti asiakkaalta saamatta ja en paljon piittaa siinä tilanteessa.
Vielä asiallisia kommentteja?Olen pahoillani, että vastaukset eivät miellyttäneet sinua. Mitä sitten kyselet täällä sellaisia kysymyksiä, joihin et saa mieleisiäsi vastauksia?
- Auto-Antero©
Mikään nasta tms. ei auta jos ei osaa ajaa.
Ja toisaalta osaava kuski menee ilman nastoja minne vain, vaikka sitten jäistä mäkeä ylös.
Niinhän sitä sanotaan että mm. neliveto vain auttaa saamaan auton entistä pahempaan paikkaan kiinni. - Uittu
Kesäisin mökillä huvitellaan ajamalla liejuista pellonreunaa pitkin 80-luvin lantikalla.
Yleensä menee aina jossakin kohtaa vinssaamiseksi.
Paitsi eräällä metsäkoneen kujettajalla, joka vetelee radan läpi pelkällä takavedolla... - on alla
nastat on talvella alla. Ei voi muuta sanoo kuin että aivan naurattaa lukea ylläolevia kommentteja... Täällä selvästikin vastailee kaikki jotka ajelee kodin ja työpaikan väliä päivästä toiseen jossain tampereen alapuolella. Kyllä asia on näin että jos ammatiksesi ajat ja varsinkin maantietä niin älä erehdy kitkoja laittamaan!
nimimerkillä 80 tkm vuodessa- Auto-Antero©
Tuo on aivan oikea ratkaisu!
Ajotaidottomat käyttää nastoja, heillä on yleensä myös Tena housuissa muunkinlaisten vahinkojen vaikutusten minimoimiseksi. - maasturikuski.
Auto-Antero© kirjoitti:
Tuo on aivan oikea ratkaisu!
Ajotaidottomat käyttää nastoja, heillä on yleensä myös Tena housuissa muunkinlaisten vahinkojen vaikutusten minimoimiseksi.On mukava kuulla, että sinulla on pohjaton itseluottamus. Olet oikea maanteiden ritari.
Ajat varmaan hönössäkin, koska se sinulta luonnistuu?
Viikonloppuna taas saatiin lukea siitä, kun kuski on ajotaitoaan huonompi. Ei siinä renkailla varmaankaan ollut vaikutusta, mutta minäminä-asenteella sitäkin enemmän.
Nastarenkaat alle, niin liukkaus ei pääse yllättämään! Yöpakkasia on edelleenkin luvassa. - ajotaidokas
maasturikuski. kirjoitti:
On mukava kuulla, että sinulla on pohjaton itseluottamus. Olet oikea maanteiden ritari.
Ajat varmaan hönössäkin, koska se sinulta luonnistuu?
Viikonloppuna taas saatiin lukea siitä, kun kuski on ajotaitoaan huonompi. Ei siinä renkailla varmaankaan ollut vaikutusta, mutta minäminä-asenteella sitäkin enemmän.
Nastarenkaat alle, niin liukkaus ei pääse yllättämään! Yöpakkasia on edelleenkin luvassa.Ei ne liukkaat yllätä vaikka kitkoillakin ajaisi. Vähemmän kitkoilla kolaroidaan kuin nastoilla. Ovatko sitten kitkakuskit taitavampia kuin nastakuskit vai kitkarenkaat parempia kuin nastarenkaat, mutta niin se vain on, lukumäärään nähden nastoilla kolaroidaan enemmän.
- hirvi
Olen ajanut kitka renkailla 20 vuotta kaiken laisissa keleissä enkä ole jäänyt mihinkään sutimaan olen käynyt hirvimetsällä ajanut aivan pääkallokeeillä metsäteillä.
- kitkahirvi
kaivoit sitten 2008 vuoden viestin, vaikka tätä ikivänkäystä on aloitettu viikon sisään useapiakin vetoja.
Kyllä kitkoilla pärjää, mutta nastat ovat jääkeleillä kiistatt paremmat ja muilla keleillä pärjää hyvin kummalla tahansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847