Huomasin tänä aamuna kummallisen roiskeen ikkunassa, aivan kuin joku olisi niistänyt nenänsä lasiin. Sain hinkata sitä puukon terällä, että lähti pois. Ilmiön aiheuttajaksi osoittautui noin 20 cm päässä lasista oleva tyräkki (tietääkseni tuo nimimerkkinäni oleva laji), jonka kyljessäkin oli maitiaisnestevaluma. Sehän sinkoilee siemeniä, mutta en tiennyt että myös maitiaisnestettä, joka on kai myrkyllistäkin. Kummallinen kasvi se on muutenkin, olla möllöttänyt koko talven ilman yhtään lehteä, luulin sitä jo kuolleeksi kunnes aloin kastella keväällä hiukan enemmän. Tekee jo lehteä sentään, mutta tuo valtava (noin 10 neliösenttiä) purkaus kyllä hämmästytti. Mitähän se vielä keksiikään. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia? :)
Räjähtävä tyräkki
6
5354
Vastaukset
- lentävät siemenet
Tuo on hyvin tyypillistä tyräkkikasveille. Kun siemenillä on tämä laskuvarjo - lento-omainaisuus, kasvin jälkeläisillä on paremmat mahdollisuudet selvitä. Eli uusi kasvi 'lentää' pidemmälle tai tuulen mukana kauemmas uuteen paikkaan.
Huonekasvina kannattaa hoitaa kun kaktusta, eli talvella lepokausi ja kesällä vaikka ulos terassille tai parvekkeelle (kunhan ei sada suoraan vettä päälle).
Eli saat jatkossakin siivota paukkuja :) - ja ehkä löydät lähistön muista kukkaruukuista pikku-tyräkkejä ensi keväänä jos et vaihda pintamultaa tarkkaan :) - nukkatyräkkiin :)
Ei tule smäidää, vaikka tämäkin kasvi siemeniä ampuu. Siemenet ovat pieniä, kuivia, pienen pippurin näköisiä pallukoita. Jos taimia ilmenee naapurikasvien ruukuissa, ne on helppo napsia pois.
Omasta, upeasta (n. 150c m.) tyräkistäni en luopuisi mistään hinnasta! Itse asiassa, uusia on tulossa ihan omasta tahdostani. Näyttävä, erittäin vaivaton viherkasvi.- nukkatyräkki
Euphorbia Leuconeura on juuri nukkatyräkki.
- tuo räkä
nukkatyräkki kirjoitti:
Euphorbia Leuconeura on juuri nukkatyräkki.
Minä en ollut ennen kuullutkaan, että ne sylkevät kuvatunlaista räkämönjää :) Jään odottamaan, koska minun kasvini tekee saman :)
- lempinimeltään
Tuhma Poika, olisiko tämän roiskimisen takia...
- etymologiaa
Minä olin luullut, että lempinimi tulee siitä, että se ampuu niitä siemeniään naapuriruukkuihin, mutta että smäynää myös :) Se onkin sitten tosi tuhma poika ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856294
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849