Tästä on varmaan keskusteltu aiemminkin, mutta "Mitä tänään syötäisiin?". Meidän perheen joka päiväinen ongelma. :(
Multa on aina sujunut tuo leipomispuoli, mutta tää ruoanlaitto takkuaa.. Joo, perus jauheliha-, makkara/nakkikastikeet ja makaroonilaatikko ja lasagne menee ja onnistuu, mutta sitten tahtoo jo mielikuvitus loppua. Ei noitakaan jaksa aina syödä eikä niitä kukaan haluakkaan aina syödä.
Ja nyt kun tyttökin on jo vuoden niin haluan lopettaa kaupan ruokien oston ja tehä itse mahdollisimman paljon. Eli tähän saakka saanut vielä yhden lämpimän kaupan purkkiruoan, mutta haluan senkin loppuvan, ovat ne niin kalliitakin ja muutenkin.
Eli mitä muilla syödään?? Heitäkää listaa ruoista mitä teillä syödään!!
Mua lannistaa ruanlaitossa se kun jos kokeilen jotain uutta, ni se ei ikinä onnistu. :(
Että mitä perus kotiruokaa teillä syödään? Sellasta helppoa ja nopeeta?
Ja kun itse pärjää yhdellä lämpimällä aterialla pvässä, mutta kasvava lapsi tarvitsee kaksi niin miten teette? Jätättekö edellisen pvän ruoasta jemmaan annoksen seuraavaksi pväksi lapselle vai teettekö kaksi kertaa ruokaa päivän aikana?? Täytys varmaan ihan ruokalista tehä, et tietäs mitä kokkailis. Ja sit tuplaruokalista, jos täytyy kaks kertaa pvässä kokata...
*huoh* Kai mä oon tällä saralla huono äiti kun en keksi vaihtelevuutta ruokiin... Vitsi ku mies olis kokki. x)
Eli listaa vaan tulemaan mitä teillä syödään! Ehkä saisin vinkkejä joista innostua. :)
"Mitä tänään syötäisiin?"
11
2304
Vastaukset
- mutta...
yksi meillä kaikkien (myös erittäin valikoivan pojan :) suosima ja helppo arkiruoka:
Osta kaupasta muutama pussi peruna-sipulisekoitusta ja joitakin satoja grammoja kanasuikaleita (itse teen suhteella 2 kg peruna-sipulisekoitusta, 800g kanasuikaleita- riittää enemmän kuin yhdeksi päiväksi neljälle) Laita ensin kanasuikaleet ison uunivuoan pohjalle ja paista suht' kypsiksi. Lisää sitten peruna-sipulisekoitus vuokaan. Muutapa, kuin suolaus, ei juuri tarvita (jos ei halua). Itse laitan joskus hieman ruokaöljyä sekaan, vaikkakin kanasuikaleistakin tulee usein tarvittava määrä rasvaa/nestettä. Halutessaan voi lisäksi laittaa vaikkapa juustoa, tai erilaisia mausteita. Onnistuu myöskin jauhelihaversiona, jolloin itse lisään sekaan munamaidon.
(Paisto-ohje peruna-sipulisekoituspussista.)
Kanasuikaleissa on paljon valinnanvaraa ja niistä kannattaa katsoa sellaiset, jotka sopivat mausteiltaan noin pienelle, kuin vuoden ikäiselle (ihana ikä :). Itse suosin hieman mausteisempia versioita, koska lapset jo sen verran isoja, että mausteetkin menettelee.
Oli ehkä tuttu ruoka sinullekin, mutta ehkä sitten joku toinen keksii tästä todella helpon ja -nam!- hyvän arkiruoan.. ;)- se sama
Piti sanomani, että ota pakastettaviksi sopivista ruoista, aina, kun päivälliseltä jää, pakasterasioihin annoksia, ja anna lapselle niitä lounasaikaan, silloin, kun et jaksa kokata erikseen lounasta. Tuollaisesta isommasta laatikkoruoasta saa useiden päivien annoksetkin, mutta tietysti pitää muistaa vaihdella sitä lounasruokaakin välillä... :)
- Sisely
täältä minä haen vinkkejä kun epätoivo iskee:
http://www.martat.fi/neuvonta/ruoka_ja_ravitsemus/
http://www.allevo.nu/Site/Templates/SubPage.aspx?id=136&epslanguage=FI
kokeile sen ruokalistan tekoa, hyvä ajatus! meidän listassa ei lue mitä ruokaa kunakin päivänä syödään vaan; (esimerkit viimeviikolta)
maanantai ja keskiviikko: kasvisruoka (ma- kikhernepihvit ja muusi, ke- täytetyt paprikat, paljolti sieniä, ohraa)
tiistai ja torstai: kalaruoka (ti- kalapullat, to- lohikiusaus)
perjantai ja sunnuntai: liharuoka (pe- makaronilaatikko, su- irlantilainen lihapata)
lauantai: keitto (kasvissosekeitto)
joka päivä tuoresalaatti- tai raaste.
sunnuntaisin syödään yleensä juhlavammin, ruoka tehdään yhdessä ja sen tekoon kuluu arkea kauemman. en juuri noudata ohjeita, sävellän omasta päästäni ja monesti ruoka muistuttaa vain hieman alkuperäistä =D
ruoanlaitto on helppoa, kunhan vain itseluottamus kasvaa ja uskaltaa kokeilla uusia asioita.
ai ni... mun mies ON koulutukseltaan kokki, minä päätän mitä syödään, laitan yleensä ruoan ja olen jopa parempi kotikokki =D (paitsi makaronilaatikkoa ja ruskeaa kastiketta en osaa tehdä yhtä hyväksi, se on miehen työtä =) - sammakkoprinsessa06
keksi mitä te voisitte syödä, mutta meillä tyttö syö aina lounaaksi edellisen päivän päivällistä, ei kai kukaan oikeesti jaksa kahta ruokaa päivässä tehdä. Ja aamulla pitäisi kuitenkin päästä uloskin, niin ei edes olisi aikaa sellaiseen :)
- syödään
Meilläkin tuppaa olemaan ongelma keksiä vaihtelua ruokiin, mutta näitä meillä yleensä on:
makaronilaatikko,
nakki- tai jauhelihakastike,
lasagne (kaupan puolivalmis),
nakki- tai jauhelihakeitto,
kalakeitto (pakastetusta seitistä)
jauhelihapihvit (itsetehdyt tai kaupan valmiit), lihapullakastike (itsetehdyt tai kaupan valmiit),
kinkkukiusaus (perunasipulisekotuspussi kaupasta, ja kinkkusuikaleita),
kirjolohikiusaus (perunasipulisekotuspussi kaupasta ja valmiita kirjolohisuikaleita), pastaa ja kinkkukastiketta,
pastaa ja tonnikalakastiketta,
riisiä ja kanakastiketta (eri variaatioita kastikkeesta löytää helposti netistä), perunamuussi ja uunilohi (lohipala paistovuokaan, päälle sitruunapippuria, suolaa, purjoa ja ruokakerma)
jaa, no olihan tuossa aika monta...itestä vaan aina tuntuu, että niitä samoja pöperöitä syö... ;) - ...
suosikkiruoat on superhelppoja:
Jauhelihakastike: ruskista 750g jauhelihaa, lisää 2 x 400g tomaattimurskaa. Maustan jauhelihamausteella, mustapippurilla ja suolalla. Tarjoillaan esim täysjyväpastan kanssa. Tästä määrästä jää seuraavaankin kertaan.
Kanakastike: paistetaan 400 g kanaa, lisätään 2 x 2 dl kevyt ruokakermaa. Maustetaan suolalla, currylla ja mustapippurilla. Tarjioillaan riisin, täysjuväpastan tai esim. ohra-riisi sekoituksen kanssa.
Kanarisotto: Paistetaan 400 g hunajamarinoitua kanaa, sekoitetaan lähes kypsän riisin kanssa kattilassa ja lisätään herne-maissi-paprika/porkkana sekoitus. Maustetaan mm mustapippurilla ja suolalla. Annetaan kiehua hiljalleen muutaman minuutin. - lista
minulla on 4-viikon ruokalista jota en kylläkään mitenkään orjallisesti noudata, mutta se on suuntaa-antava :) Lisäksi listan avulla on helppo tehdä kauppalista viikon ruokatarvikkeista niin voi kerralla käydä tekemässä isot ostokset ja sitten viikon mittaan tarvitsee käydä hakemassa vain maitoa, hedelmiä yms. Teen aina uuden listan kun entinen alkaa tuntua "toistolta" :) Laitan tähän yhden listan:
MAANANTAI
Jauhelihakeitto, Nakkikeitto, Lihakeitto, Makkarakeitto, lisäksi tuoreita sämpylöitä
TIISTAI
Riisiä ja Possupataa (paistan lihat ja sipulit isossa kannellisessa pannussa. Ruskistuksen jälkeen lisään jauhoja ja ruskistan vielä hetken ja lisään nestettä. Annan porista rauhassa niin että lihan ovat todella mureita ja vasta vähän ennen tarjoilua lisään porkkanasiivuja, paprikaa, omenalohkoja tms. kasviksia niin että ne jäävät vähän rapeiksi...)
Riisiä ja kanakastiketta (ruskistan filesuikaleita ja lisään vain ruokakermaa ja maitoa)
Jauheliharisotto ( paistettua jauhelihaa ja herne-maissi-paprika-sekoitus)
Kanarisotto
KESKIVIIKKO
Makaronilaatikko
Spagettivuoka (paistettuun jauhelihaan ja sipuliin lisätään tomaattipyre ja kokenlaskijajuustoa. Kun juusto on sulanut seos sekoitetaan keitettyyn spagettiin ja hetkeksi uuniin,joka ei kylläkään ole välttämätöntä...)
Kanapasta
Lasagne
TORSTAI
Kinkkukiusaus, Kanakiusaus, Lohikiusaus, Jauhelihakiusaus
PERJANTAI
Perunamuussia ja lihapullia
Muussia ja leivitetty possunpihvi
Muussia ja silakkapihvejä
Muussia ja lihakastike
LAUANTAI
Itsetehdyt hampurilaiset
Pizza
Tortillat
Ranskalaiset, lihapullat ja nakit
SUNNUNTAI
Keitettyä perunaa ja
Jauhelihakastike, Nakkikastike
Lohkoperunat ja pihvit pippurisessa kermakastikkeessa
Ranskalaiset ja lehtipihvi
Noiden mukaan sitten yhdistelen viikolle hyvän ruokalistan. Ruoan lisukkeena on salaattia tai raastetta, raejuustoa ja tummaa leipää. Lisäksi ainakin kerran viikossa on leivontapäivä... Teen yhden ruoan päivässä- syön lapsen kanssa aina yhdessä lounaaksi edellisen päivän päivällistä. Jääneen ruoan pakastan jotta voin pakastimesta sitten ottaa esim. viikonloppuisin lapselle ruoan- silloin kun tulee itse yleensä syötyä vain yksi kunnon ruoka... Toivottavasti sait tästä jotain vinkkejä :)- lisäys
sen verran lisään vielä, että lisukkeina on usein myös keitettyjä kasviksia- erityisesti pikkuporkkanoita jotka ovat lapsen ehdoton suosikki!
- tretr
Meillä usein jää päivällistä sen verran, että siitä riittää seuraavan päivän lounas, ainakin lapselle. Usein tehdään tarkoituksella niin iso annos, että jää seuraavaksikin päiväksi.
Hyvä keino on tehdä esim. lihapullia isompi satsi kerralla ja laittaa osa pakkaseen. Siitä saa sitten joskus helpon ruoan, kun vaan sulattaa pullat ja keittää perunaa/spagettia ja tekee kastikkeen.
Keitot ovat helppoja: jauhelihakeitto, makkarakeitto, kalakeitto (voi ostaa vaikka valmiita lohisuikaleita). Kiireessä voi hyödyntää pakastealtaan keittoperunoita ja valmiita kasvissuikaleita.
Hyviä arkiruoan reseptejä löytyy Pirkan kotisivuilta. Katsopa niitä!
Helppoja ruokia:
Lohifileelle suolaa, pippuria, sitruunaa ja tilliä, lisäksi ruokakermaa tai juustoraastetta ja uuniin. Lisäksi keitetyt perunat, kermaviilikastike ja salaatti.
Kanasuikaleista saa nopeasti kastikkeen, ruokakermaa ja tuorejuustoa tai kasviksia maun mukaan. Lisäksi pastaa tai riisiä.
Meillä tykätään kauheasti kebab tortilloista: pakastealtaan kebablihaa pyöräytetään pannulla, sekaan valmis tomaattikastike purkki. Täytteet tortilloille, jotka rullataan ja laitetaan voideltuun vuokaan. Päälle ruokakermaa ja juustoraastetta ja hetkeksi uuniin. Tarjoa raikkaan salatin kanssa.
Joskus meillä syödään lounaaksi vain mannapuuroa ja mehukeittoa leipää ja vaikka porkkanaa. Lapset tykkää!
Pinaattikeiton tekee nopeasti, lisäksi keitetyt munat. Ohje löytyy vaikka pakastepinaattipaketista.
Pikaruokaa on myös munakas. Täytteeksi kinkkua/makkaraa/kasviksia tms.
Tässä niitä, mitä heti tuli mieleen. Hyödynnä nettiä, etsi vaikka googlen avulla reseptejä, niitä löytyy paljon! - kristallie84
tosin lapset ovat päivähoidossa.mutta iltaisin se viiden ruoka on aina kauhean miettimisen päässä.
Hyvin usein teen kerralla edellisenä päivänä enemmän että sitten ei tarvii seuraavana päivänä heti joutuu hellan eteen vaan voi pistää suoraan mikroon.Ihanaa ja helppoa :) - hanzq
Meillä tykätään:
- Perunaa ja lohta
- Kanaa, kesäkurpitsaa ja nuudeleita
- Jauhelihakeitto
- Kasvislasagne
Mä yleensä pistin pakkaseen aina ruoanjämiä, niin sieltä voi sitten ottaa lapselle aina sen toisen lämpimän ruoan, ilman että tarvii kahdesti kokata päivässä.
Rohkeasti vaan kokeilemaan, meillä toi kananuudelikesäkurpitsa sotku on mun herkku, onneks tyttökin tykkää :)
Reippaasti vaan kokeilemaan.
Perus makaroonilaatikkoonkin kun laittaa sekaan purkin tomaattikastiketta, niin on taas vaihtelua vähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733