Paastoarvo 7.4

kani80

Heippa!
Kysyttäävää olisi; kun paastoarvo oli tosiaan 7.4. Tein "kotikutoisen" sokerirasitustestin juomalla vettä, johon sekoitin 75g sokeria. Tunnin jälkeen arvo oli 11.9 ja kahden tunnin jälkeen 4.8.
En todellakaan pyydä ketään diagnosoimaan itseäni, saati tee itelleni dg:ia, mutta kiinnostaa kuulla, onko arvoissa jotain häikkää niiden mielestä, joilla on tauti todettu?
Tilasin netistä testin, koska minulle on tullut viime aikoina hypoglykeemisiä oireita; vapinaa, ärtyisyyttä, sumea ja hidas olo päässä, välillä sellainen olo, että ellen pian saa jotain kitusiini, niin käy oikeasti huonosti.(Viimeksi olin tosi aggressiivinen naiselle, joka mielestäni ohotti minut postin jonossa -vaikka oli hänen vuoronsa..heh.)
Myös perheeni oln huomannut nämä "kohtaukset" ja ihmetellyt mikä minua vaivaa.
Olen tilannut ajan tk:een, mutta odotellessani sinne pääsyä kyselen kokemuksia!

7

3233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kani80

...että otin paastoarvon aamulla klo 7.45. Illalla olin syönyt 21.30 viimeisen kerran.

• Veino

No tässäpä kotikutoinen päätelmä, että voisi olla kyse samasta kuin itsellänikin. Oma haimani älyää tuottaa insuliinia vasta kun verensokeri on yli kymmenen, ja sitten laskeekin sen tehokkaasti alas (mahdollisesti hypoon asti). Tämä diabeteksen tyyppi taitaa olla aika vahvasti perinnöllinen, mutta muuten oikein kiva koska se ei yleensä huonone ajan myötä. Toki jos vs seilaa jatkuvasti välillä 8-10 niin sehän puolestaan aiheuttaa tulehdusta haimaan ja sitä kautta tavallista diabetesta.

Tavallinen terveyskeskuslääkäri ei välttämättä ole tästä variaatiosta koskaan kuullutkaan, joten erikoislääkärille kannattaa mennä.

• Menhir

Nuo arvot ylittävät niukasti viitearvot, joilla diabetes-diagnosi annetaan - en kuitenkaan luottaisi omiin mittauksiin tässä asiassa. Lääkäriin vaan ja labratesteihin! Sokerirasitushan tehdään vain diagnosointivaiheessa, ei sillä kannata leikkiä. Ja sitä ennen, voithan alkaa kiinnittää huomiota ruokavalioosi, vaikket mitään suuria muutoksia tekisikään.

• kani80

Kiitos vastauksista.
        En kyllä toista kertaa tee tollasta "testiä" ku tuli paha olo siitä. Enkä suosittele muillekaan.. Olin vaan niin vakuuttunut ettei vaikuta muhun mitenkään, kun mittari ostettiin miestä varten -ei minua.
        On jotenkin takaperoista, että minun arvoni oli koholla, koska olen normaalipainoinen ja 28-vuotias nainen. Käsittääkseni vaiva on yleensä keskivartalolihavilla miehillä...sen vuoksi olin huolissani mieheni arvoista (ja ehkä nurkan takana vaanivasta 2 diabeteksestä ;D)!
        Hyvää kesän odotusta!

• Menhir
        kani80 kirjoitti:

Kiitos vastauksista.
        En kyllä toista kertaa tee tollasta "testiä" ku tuli paha olo siitä. Enkä suosittele muillekaan.. Olin vaan niin vakuuttunut ettei vaikuta muhun mitenkään, kun mittari ostettiin miestä varten -ei minua.
        On jotenkin takaperoista, että minun arvoni oli koholla, koska olen normaalipainoinen ja 28-vuotias nainen. Käsittääkseni vaiva on yleensä keskivartalolihavilla miehillä...sen vuoksi olin huolissani mieheni arvoista (ja ehkä nurkan takana vaanivasta 2 diabeteksestä ;D)!
        Hyvää kesän odotusta!

Hyvää kesänalkua sinullekin!
        Jos tiedät/tunnet, että diabetes2 "vaanii", niin sitä voi kyllä vuosia ehkäistä elintavoilla - ruokavaliolla ja liikunnalla. Oletko käynyt tutustumassa Diabetes-liiton sivuihin? Siellä on paljon hyvää tietoa, ja keskustelupalstalla paljon esimerkkejä myös ennaltaehkäisevästä hoidosta.

• justiina..
        Menhir kirjoitti:

Hyvää kesänalkua sinullekin!
        Jos tiedät/tunnet, että diabetes2 "vaanii", niin sitä voi kyllä vuosia ehkäistä elintavoilla - ruokavaliolla ja liikunnalla. Oletko käynyt tutustumassa Diabetes-liiton sivuihin? Siellä on paljon hyvää tietoa, ja keskustelupalstalla paljon esimerkkejä myös ennaltaehkäisevästä hoidosta.

ja liikunnalla ei ole sanottavaa vaikutusta sokeriarvoihin . Perinnöllinen vaiva.

• Menhir
        justiina.. kirjoitti:

ja liikunnalla ei ole sanottavaa vaikutusta sokeriarvoihin . Perinnöllinen vaiva.

Niinpä, ykköstyypin diabeteksen puhkeamiseen ei, ikävä kyllä, voi vaikuttaa, mutta kakkostyyppiin tutkitusti kyllä - ja paljonkin. Vaikka olisi minkälainen perimä. Kannattaa perehtyä aiheeseen, jos se kiinnostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4230
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      152
      1794
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1248
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1046
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    9. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe