Sitruskasvit sekä rönsyliljat

Sany

Floridasta ostin itselleni sitruuna ja appelsiini puut (ja kaverille limen). Nyt kaipaisin hoito vinkkejä. Joitain ohjeita laatikon takaa löytyikin, mutta onko jollain kokemuksia kasveista? Minkä laista lannoitusta? Kannattaako hommata lamput? Jos niin mistä ja millaiset?

Ja sitten rönsyliljoista. Kuulin että eivät ole myrkyllisiä kissoille. Onko niistä haittaa kissoille vai voiko ostaa kissoille oman rönsyliljan? Voika pitää amppelissa? Kuulin myös että keräävät ilman saasteita itseensä. Kuinka tehokkaasti? Auttaisiko sellaiset pitämään asunnon ilman laadun parempana?

Jos osaatte ja jaksatte, perustelkaa vastauksenne. Kiitos jo etukäteen! :)

7

3602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää

Sen verran tiedän että rönsyliljat puhdistavat kyllä ilmaa mutta niiten vaarallisuudesta kissoille en tiiä...

• Marru

Rönsylilja ei ole niin myrkyllinen että siitä kissasi kuolisi mutta suosittelen silti jotain kissalle parempaa syömistä esim vehnän oraat. (Todella helppoa kasvattaa itse jyvistä) (Löytyypi useimmista lemmikkieläin kaupoista)
      Rönsyliljan "saasteen keräämisestä": Nasa on tehnyt tutkimuksen kasvien kyvystä kerätä itseensä ilman epäpuhtauksia ja siitä on tehty myös kirja. (En muista kirjoittajaa enkä kirjan nimeä, mutta eiköhän se kirjastoista löydy muutamilla hakusanoilla)
      Rönsylilja oli sen tutkimuksen mukaan ainakin yksi tehokkaimmista epäpuhtauksien kerääjistä. Mutta jokaisella kasvi lajilla oli se yksi tietty "saaste" jota tehokkaimmin puhdistivat ilmasta. Enkä nyt millään muista mitä epäpuhtauksia rönsylilja puhdisti. Mutta lueppas kirja niin viisastut enempi kun siitä minulla on jo useampi vuosi kun olen lukenut sen..... ;)

• Sany

Kiitos paljon vinkistä! Täytyykin lähteä kirjastoon käymään!

• Elina

Vielä rönsyliljaakin parempi huone-ilmanparantaja on kultaköynnös. Vastaavia kasveja on useita...
      Sitruskasveista sen verran, että meillä on kotona avomieheni itseistuttama appelsiinipuu (yli 15- vuotias puu), siskollani on sitruunapuu, myös itse siemenestä kasvatettu (n. 10v. vanha). Siskoni antoi vinkin, että perunankeitinvesi on hyvää lannoketta. Ota seuraavalla kerralla perunankeitinvesi talteen, jäähdytä ja kaada puulle. Suosittelisin altakastelu ruukkua.
      Sitruspuut pitävät suihkuttamisesta ja tarvitsevat paljon valoa!

• Elina

Ei meillä lamppuja ole appelsiinipuulle, eikä siskollani sitruunapuulle. Aurinkoiselle ikkunalle, kunhan ei liian lähelle patteria...

• Anu
        Elina kirjoitti:

Ei meillä lamppuja ole appelsiinipuulle, eikä siskollani sitruunapuulle. Aurinkoiselle ikkunalle, kunhan ei liian lähelle patteria...

http://www.nicehouse.fi/mobiili/index.php
        Joukossa mm. rönsylilja ja kultaköynnös

Rönsyliljasta lisää:
        http://www.nicehouse.fi/index.php

Itselläni on kääpiösitrus. En tiedä onko sen hoitaminen samanlaista kuin appelsiini- tai sitruunapuun. Mutta kääpiösitrus ainakin pitää siitä, että sen siirtää talveksi viileämpään tilaan. Suihkuttamisesta se tykkää myös kovasti.

• paavali-kissa

emäntäni mielestä se aiheuttaa minulle ripulia.
      Siispä emäntä kasvattaa minulle oman maissioraan popcornin siemenistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4572
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3393
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2380
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      39
      1418
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1343
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1196
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      978
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen