Uudet määräykset vikavirtasuojista

zähkäri

Luin juuri lehdestä että sähkölaki on muuttumassa siten, että kaikkien pistorasioiden on oltava vikavirtasuojan takana uusissa asennuksissa ! No... kuinkas sitten toimitaan lieden kanssa... laitetaanko sille sitten oma kolmivaiheinen vikavirtasuoja ? Entäs muut metallirunkoiset sähkölaitteet kosteissa tiloissa... Vai sovelletaanko kaksoiseritys sääntöä ?

15

7857

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkötyöt_

ammattilaisille!

• zähkäri

Minä olen asentaja... Siksi asia kiinnostaakin !
      Ja älä nyt vaan alota taas niitä luentoja sfs 6000 standardeista ainakaan... kyllä niitä tulee luettua, mutta kyse onkin varautumisesta tulevaisuuteen ! Kysyin yksinkertaista asiaa ja mielipiteitä ! Tapanani on tarkistaa standardit säännöllisesti, mutta asia on vasta valmisteilla ja no joo pakko myöntää ettei käytössäni ole huom ! vielä uusinta painosta... mutta tulee kyllä sekin...

• zuper zähkäri

Voit käyttää juuri sitä sähkölain kaksoiseritys sääntöä.

• vaiko_

sähkötöiden tekemisestä? Jos kuitenkin tylsistä sähkötöistä, niin tulevaisuuteen varautuminen olkaa olla sillä mallilla, että nyt eletään jo uusien vaatimusten mukaan. Tukes-ohjeen S10 mukainen standardin vaihtumiseen liittyvä siirtymäaika alkaa olla käytetty, siis lopuillaan, -monessa kohdin jo loppu.
        Tulevaisuuteen varautuminen onkin tässä kohtaa enää ammattitaidon ylläpitoon liittyviä rästitöitä, joita ZÄHKÄRI ei tasan voi päivittää täältä keskustelupalstalta.
        Ei malta olla mainitsematta sitä, että vikuri-suojauksen laajeneminen on vain yksittäinen muutos laajan 6000-sarjan "stanu" muutoksissa.

• sitten_
        zuper zähkäri kirjoitti:

Voit käyttää juuri sitä sähkölain kaksoiseritys sääntöä.

heittäisi Voltin?

• sähkölakimies

Ei ole muuttumassa, eikä sitä ole taidettu muuttaakaan ihan viime aikoina, koska se on kumottu jo yli 10 vuotta sitten. Ehkä on vaan parempi oikeasti jättää ne sähkötyöt ammattilaisille, kuten aikaisempi vastaaja jo ehdottikin.

• ostaa...

se uusi standarti kirja, niin ei tervitse veikata, kuinka tehdään. Uudet säännöt uusien kohteiden osalta ovat jo käytössä.

• Tippa-inssi

Jäin kolme vuotta sitten eläkkelle.

Työssä ollessa ei ollut ongelmia standardien saamisessa. Nyt on - siksi pitää yrittää seurata kehitystä mm. tällä tavalla.

Mihin eläkeläinen tätä tietoa sitten tarvitsee?
        Olen saanut sähköt kesäasunnolleni ja sähköistän sitä itse. Lähisukulaisenin OK-talo tuli valmiiksi jo vanhojen sääntöjen aikana.

Tässä on eräs esimerkki tällä palstalla seilaavista.

• pääasia..
        Tippa-inssi kirjoitti:

Jäin kolme vuotta sitten eläkkelle.

Työssä ollessa ei ollut ongelmia standardien saamisessa. Nyt on - siksi pitää yrittää seurata kehitystä mm. tällä tavalla.

Mihin eläkeläinen tätä tietoa sitten tarvitsee?
        Olen saanut sähköt kesäasunnolleni ja sähköistän sitä itse. Lähisukulaisenin OK-talo tuli valmiiksi jo vanhojen sääntöjen aikana.

Tässä on eräs esimerkki tällä palstalla seilaavista.

että tietoa saa jostakin, mutta tällä palstalla olevaa tietoa pitaa osata suodattaa, kuten tämäkin keskustelurimpsu osoittaa, asentajaksi esittäytyvät eivät ole juurikaan perillä noista uusista standarteista. Esim, joku sanoo että jos hella on pyörillä, niin pitää käyttää vv-suojaa. No tuommoistakaan en ole kuullut enkä mistään lukenut, mutta osaan ammattilaisena erottaa virheellisen tiedon. Kaikkea mitä täällä sanotaan ei pidä totena pitää.

• yhden heiton tekijä
        pääasia.. kirjoitti:

että tietoa saa jostakin, mutta tällä palstalla olevaa tietoa pitaa osata suodattaa, kuten tämäkin keskustelurimpsu osoittaa, asentajaksi esittäytyvät eivät ole juurikaan perillä noista uusista standarteista. Esim, joku sanoo että jos hella on pyörillä, niin pitää käyttää vv-suojaa. No tuommoistakaan en ole kuullut enkä mistään lukenut, mutta osaan ammattilaisena erottaa virheellisen tiedon. Kaikkea mitä täällä sanotaan ei pidä totena pitää.

Oletko nähnyt lieden jota _liikutellaan_. Ne tavalliset liedet on tehty olemaan siinä paikallaan ja niitä ei siirretä (kuin kerran vuodessa, jos silloinkaan pyyhitään pölyja/kaivetaan pudonneita veitsiä...). Jos se liesi on oikeasti jännitteelllisenä liikuteltava, niin luulen jonkun lakimiehen vaativan kumminkin VVS:n.

Asetuksissa on maininta siitä jännitteellisenä liikuteltavasta laitteesta (& silloin tarve käyttää lisäsuojaa) ja tavallinen liesi ei ole liikuteltava. Onko pyörien kanssa enää kiinteästi asennettu?

• lieden?

Eiks liesi kytketä puolikiinteänä asennuksena, eikä siinä silloin mitään pistorasiaa ole.
      Tiedän kyllä, että jotkut ovat kytkeneet lieden 16A-kolmivaihepistorasialla, ja silloinhan se vaatii vikavirtasuojan. Eikä se mikään ongelmaa ole vikavirtasuoja liedelle.
      Et sä kyllä mikään asentaja ole, nimittäin et sä silloin kyselis mistään erillisestä kolmivaiheisesta vikavirtasuojasta. Kolmivaiheisia ne keskuksessa enimmäkseen onkin, vaikka niihin yksvaihepistorasioita kytketäänkin.

• sfs6000

Jos oisit niin tietäisit ettei liedelle tarvi vvs:ää. Lukee siinä paksussa kirjassa

• joku tarvii
        sfs6000 kirjoitti:

Jos oisit niin tietäisit ettei liedelle tarvi vvs:ää. Lukee siinä paksussa kirjassa

Jos se liesi on siirrettävää mallia, asennettu pyörien päälle, niin tilanne muuttuu... jännitteellisenä siirrettävä laite tarvii vvs:n.

• äpöoiuwö

Faktaa:

Vikavirtasuojaus vaaditaan kaikkiin pistorasiaoihin, paitsi:
        - jos kyseessä on PR, jota käytetään vain tietylle laitteelle, esim. jääkaappi, pakastin, liedet ja uunit, APK PK KUIV, LVV, pumput puhaltimet yms. (pistorasia pitää sijaita sellaisessa paikassa, ettei siihen voida normaalisti liittää muita laitteita)
        - pistorasioille, jota käytetään ammattihenkilön tai opastetun henkilön valvomana teollisuus tai kaupallisissa rakennuksissa

Poikkeukset eivät koske ulkotiloja!

JP

• rauli2
        äpöoiuwö kirjoitti:

Faktaa:

Vikavirtasuojaus vaaditaan kaikkiin pistorasiaoihin, paitsi:
        - jos kyseessä on PR, jota käytetään vain tietylle laitteelle, esim. jääkaappi, pakastin, liedet ja uunit, APK PK KUIV, LVV, pumput puhaltimet yms. (pistorasia pitää sijaita sellaisessa paikassa, ettei siihen voida normaalisti liittää muita laitteita)
        - pistorasioille, jota käytetään ammattihenkilön tai opastetun henkilön valvomana teollisuus tai kaupallisissa rakennuksissa

Poikkeukset eivät koske ulkotiloja!

JP

myös jos esim. pesukone on kylpy/pesuhuoneessa, tulee sille tarkoitettu pistorasia suojata vvs:lla

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1384
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1188
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      49
      901
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      880
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      776
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      762
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      101
      741
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60