Mitkä ovat astman oireita?

nimetön81

No...tossa otsikossa tulikin jo mun kyssäri?!?

4

1145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks vassari

Astman käypähoito sivuilla määritellään näin:

"Oireet
      Oireet alkavat useimmiten hengitysteiden virusinfektion, mutta myös allergeenille altistumisen tai rasituksen yhteydessä.
      Yöllinen yskä , hengenahdistus rasituksen yhteydessä tai hengityksen vinkuminen voivat kehittyä parissa päivässä tai vähitellen.

• keuhkoputkentulehdus

Astma on keuhkoputken krooninen tulehdustila, jonka syntymiseen ei tarvita bakteereja tai viruksia, vaan se syntyy ns. sisäsyntyisesti. Astmassa henkitorvi on tulehtunut ja turvoksissa, jolloin tilaa ilman kululle on vähemmän. Oireina on kaikkea mitä liittyy keuhkoputkentulehdukseen, siis yskää, limaneritystä, kipua keuhkoputkessa, hengitysvaikeuksia, hengenahdistusta, vinkunaa jne.

• vielä..

Lisäksi oireina voi olla esim. väsymys, kiukku, ahdistus, masennus jne.. Johtuu hapenpuutteesta. Mutta ei kuitenkaan alkaa luulemaan, että nuo oireet olisivat seurausta astmasta. Voi ne muustakin johtua, mutta joskus myös astmasta.

• keuhkosairauksista

Astma ja krooninen keuhkoputkentulehdus eivät ole ihan sama sairaus.
        Olikohan tämä joku hus:n sivu,jossa oli lueteltu eri keuhkosairauksia näin:

"Krooninen keuhkoputkentulehdus on yleisin hengityssairaus. Se on keuhkoputkien pitkäaikainen ärsytystila, jolle on ominaista muun muassa limarauhasten suureneminen ja limanerityksen lisääntyminen. Suurella osalla kroonista keuhkoputkentulehdusta sairastavista suomalaisista on oireita aiheuttava keuhkoahtaumatauti.

Keuhkoahtaumataudissa kehittyy koko ajan lisääntyvä keuhkoputkiahtauma, joka voi johtaa vaikeaan hengityksen vajaatoimintaan. Joissakin ikäluokissa keuhkoahtaumatauti on astmaakin yleisempi. Tärkein keuhkoahtaumatautia aiheuttava tekijä on tupakointi. Krooninen keuhkoputkentulehdus ja keuhkoahtaumatauti ovat nopeasti kasvava ongelma.

Astma on Suomessa yleisimpiä kansantauteja. Sairaus yleistyy nopeasti etenkin nuorissa ikäluokissa. Suomalaisista 3-6 prosentilla on astmaoireita jossain elämänsä vaiheessa".

Olen ollut 63 vuotta astmaatikko, mutta minulla ei ole kroonista keuhkoputkentulehdusta,eikä toivottavasti tulekaan.Tupakoinnin lopettamisestaon jo 37 vuotta. Astmakin oli 20 vuotta välillä "säästöliekillä" mutta nyt ilkeilee yskineen näin kevätaikaan,vaikken ole allergikko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8108
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3912
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1380
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      33
      1224
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1109
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      980
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe