Olennaisia kysymyksiä

Maalaismies*

Huomenta! Teen lähtöä "pakolliselle" aamulenkilleni, joka on tietenkin vapaa-ehtoinen, mutta piintynyt tapani aloittaa päiväni. Olennaista lenkin onnistumiselle on hyvä ympäristö so. kannattaa lähteä varhain, ennen kuin liikenne räjähtää pahimmilleen.

Toinen ympäristökysymys lenkin kannalta on rauhallisuus. Koululaiset eivät vielä ole lähteneet. Vain linnut ovat äänekkäitä, mikä on omiaan lisäämään hyvän ympäristön fiilistä. Näin pähkäilen katsoessani ulos, mitä panna päälle jne.

Nämä ovat tämän hetken olennaisia kysymyksiä päiväni avauksessa. Ongelmani eivät ole suuria. Eri asia, mitä lenkin kuluessa tulee miettineeksi. Olennaisia kysymyksiä tietenkin.

Miten teillä itse kullakin, mitkä ovat olennaiset kysymyksenne juuri tällä hetkellä?

66

2661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiiuliN

      Sinun olennaiset kysymyksesi ovat hieman järkevämpiä kuin minun, mutta kirjoittelenpa kuitenkin.

      Olen jo muutaman viikon ihmetellyt kuinka saisin karkoitettua kutsumattomat vieraat pois kodistani.

      Makuhuoneeseen alkoi tuppautua vaatekoin kaltaisia perhosia, ja siksihän minä niitä luulinkin.
      Ostin myrkkyä ja kätkin ne komeroihin, ei mitään vaikutusta.
      Tyttäreni siivosivat vieden kaikki vaatteet ulos , siirsivät kaapit , tekivät täydellisen putsauksen,,,, ei siitäkään apua,
      Naapurin rouva sanoi etteivät ne ole koiperhosia--- mitä sitten lienevätkin.
      Tänä aamuna viiden aikaan herätessäni oli ainakin 10:nen perhosen lauma seinillä ja ikkunaverhoissa.
      Myrkytin raidilla ja olin itse melko pökerryksissä, mutta tarkoitettaviin kohteisiin ei sekään tuntunut tekevän mitään vaikutusta.

      Suurin olennainen kysymykseni on siis, miten päästä noista inhottavista elukoista eroon, kun joskus yöllä laittaessani valon päälle, löytyy mokomia jopa tyynyltäni.

      Siinähän sitä on olennaista kysymystä.

      • Maalaismies*

        Ilmaston muutokset tuovat kuulemma kaikenlaista ei toivottua elämää maahamme. Ehkä nuo uudet ötökät parhaiten todistavat sen, että muutosta on tapahtunut.

        Maatalous piti ajaa alas ikään kuin mannaa sataisi taivaasta. Nyt peltojen hinnat ovat nousussa. Varmaan monet halvalla tiloistaan luopuneet päivittelevät, että näinkö tässä kävi!


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Ilmaston muutokset tuovat kuulemma kaikenlaista ei toivottua elämää maahamme. Ehkä nuo uudet ötökät parhaiten todistavat sen, että muutosta on tapahtunut.

        Maatalous piti ajaa alas ikään kuin mannaa sataisi taivaasta. Nyt peltojen hinnat ovat nousussa. Varmaan monet halvalla tiloistaan luopuneet päivittelevät, että näinkö tässä kävi!

        Aurinko lämmittää ikkunan raot ja sinne syksyllä munitut herää ja tunkee lämmintä eli sisätilaa kohti. Kyllä ne kesään mennessä häipyy.
        Minäkin näin pari lähes koin näköistä, mutta ei ne niitä olleet. Väri vihertävä ja läpikuultava.
        Kohta tulee sitten nuo pienet söpöt muurahaiset. Nekin häipyy, kun ilmat lämpenee.


    • Mallamargareetta

      Mietin tällä hetkellä vappua. Meille on tulossa vieraita vappulounaalle, ja olisi mukava grillata ja syödäkin ulkona. Mutta sää on arvoitus, ja kokemus osoittaa, että usein on vappuna satanut räntää. On myös sellainen hytinä, että kun näin ennen vappua on kauniita lämpimiä päiviä, ei niitä voi vapuksi enää piisata.
      Mietin tietenkin yös, mitä pukisin ylleni vappukutsujen emäntänä.Kevään virallinen aloituspäivä olisi mukava juhlistaa keveällä, kenties hempeälläkin asulla. Toisaalta, se on mahdollisa, kun pysyy sisätiloissa ja tarjoiltavatkin lienee paras suunnitella varman päälle, etukäteen sopivasti valmistelleen, ettei tule stressiä.
      Nyt aamulenkille pipo ja hanskat varusteina, siellä on vielä kylmää, vaikka keväisen linnunlauluista.

      • Fanni

        Nyt on olennaisin kysymys minulle juhlavaatteen löytäminen. Nääs 'kauniiden ja rohkeiden' nuorten muotia pursuu ylettömästi kaikkialla. Ei ole juuri viehättävää aikuisen naisen muotia saatavana.
        Kaukainen, antoisa Tampereen kaupunki tuli jo katsottua läpikotaisin alustavan ja auttavan nettityöskentelyn tukemana. Itse asetetut väri, materiaali, yksivärisyys ja malli rajoittavat vaatteen löytämistä kovasti. Seitsentuntisen yhtämittaisen kävelyn ja 12 liikkeen jälkeen olin kypsä tuumaustaukoon ja hyppäsin junaan.
        Tässä verryttelen reisilihaksia kovan katukävelyn jälkeen. Yritän selkeyttää kasvojeni kontrastia rypistettyyn vanhaan roosaan/oliivinvihertävään jne. Niitä värejä elämäni aikana ei juhla-asuissani ole esiintynyt. Samalla etsin netistä jonkun toisen kaupungin tarjonnat.
        Kaikinpuoliseen varautumiseen tämän hetken olennaisimmassa kysymyksessä kuuluu vielä tänään alustava kankaiden silmäily hyvässä kangaskaupassa.
        Turkuun tai Ouluun hyvinvarustettuihin liikkeisiin on turhan pitkä matka, mutta sekin on pakon edessä tehtävä. Hyvät ompelijat ovat kortilla.
        Tärkeä juhla, pojan häät ovat 6 viikon kuluttua. Onko vastaavaa olennaista kysymystä kenelläkään muulla ?


    • Minunkin pitäisi oppia kuntoilemaan. Tähän asti se on tapahtunut lähinnä tanssin muodossa, päivisin, pari kertaa viikossa.

      Ongelmani on huonohko liikuntakyky. Yhä paheneva kömpelyys, vammaisuuteni lisäksi, ja vielä kuvaan tullut huimaus haittaavat.

      Polkupyöräilijät ovat suurehko uhka. Lähes äänetön pyörä, kova vauhti ja osin huonontunut kuulo, siinä syyt.

      Pyöriä viuhahtaa ohi, vasemmalta ja oikealta, pieni horjahdus ja olisin jonkun törmäyskohteena.

      Tähän yksinäisten turvaan, tietokoneeseen, turvaudun liikaakin.

      Odotan uusia tuulia palstalle!

      • Ne pyörii hyvin reaaliajassa ja arkisissa asioissa. Mietin mitähän ihmettä laittaisi taas tänään ruokaa lapsille(koululaisia ovat)!
        Viikon "pesti" lastenhoitajana päättyisi tänä iltana myöhään....
        Muuten ihan kivaa vaihtelua elämään ,,aina nuoret tuovat uusia tuulia omaan ajatteluun,,,

        Noista lentävistä ötököistä. Törmäsin samaan jonain keväänä.
        Kun aurinko alkoi lämmittää tuntuvasti, niitä lehahti jostain yks;kaks monta kymmentä perhosta.
        Semmoisia ikävän ruskean värisiä. luulin ensin koi perhosiksi, ei ne niitä olleet.
        Kun läiskäsi hengen , se perhonen hajosi kuin jauhokasa. Tämä tapahtui kesämökillä, joka on talvella enimmäkseen kylmänä.
        Tosi inhottavia olivat. mutta sen jälkeen ei ole näkynyt ainoatakaan.
        Niitä oli ainakin 30 raatoa, hyönteimyrkyllä kyllä henki lähti.
        En suostunut yhteiseloon niiden kanssa, tiedä mitä toukkamatoja olis kohta kuoriutunut.

        Nyt ylös, ulos ja lenkille, miettimään elämän menoa, kuulemaan linnun laulua !


      • Maalaismies*

        Keksi Ruune jokin päivittäinen sinulle sopiva kuntoilumuoto! Se on elintärkeä asia. Henkisellä puolella tämä palsta ei ole huono vaihtoehto. Minä koen tämän kirjoittelun ja lueskelun palstalla henkiseksi lenkkeilyksi. En odota suuria tuloksia puhumattakaan ennätyksistä - ellei katsota enkkariksi sitä että kykenee vielä tähän.

        Itse olen vaihtanut vuosien saatossa kuntoilua, 90-luvulla kävin salilla harrastamassa bodausta. Sitten vaihdoin uimiseen ja nyt tämä viimeinen villitykseni on rauhallinen kävely tai pyöräily. Joskus kun talutan pyörää, tuttu saattaa kysyä onko pyörässä vikaa? -Ei, vastaan, harjoittelen ainoastaan rollaattoria varten.


      • Voin vakuuttaa Sinulle, että yksikään pyöräilijä ei aja tahallaan päällesi.
        Minä tiedä ja uskon muidenkin pyöräilijöiden tietävän, että törmäyksessä jalaknkulkijaan pyöräilijään sattuu enemmän. Hän voi jopa kuolla. Siinä syy turhaan pelkoon.
        Jos kävelet oikeaa tai vasenta (pyöräilijän toive oikeaa) reunaa, niin pyöräilijä ohittaa Sinut juuri siltä puolelta, jolta haluat.
        Keskitietä kävelevä on näköjään pyöräilijän kauhistus. Sen todistaa lukuisat kirjoittelut tuolla kevyen liikenteen palstalla.


      • Jopel kirjoitti:

        Voin vakuuttaa Sinulle, että yksikään pyöräilijä ei aja tahallaan päällesi.
        Minä tiedä ja uskon muidenkin pyöräilijöiden tietävän, että törmäyksessä jalaknkulkijaan pyöräilijään sattuu enemmän. Hän voi jopa kuolla. Siinä syy turhaan pelkoon.
        Jos kävelet oikeaa tai vasenta (pyöräilijän toive oikeaa) reunaa, niin pyöräilijä ohittaa Sinut juuri siltä puolelta, jolta haluat.
        Keskitietä kävelevä on näköjään pyöräilijän kauhistus. Sen todistaa lukuisat kirjoittelut tuolla kevyen liikenteen palstalla.

        Nuo, joista mainitsin, ovat lähinnä nuoria poikia. Ajavat hyvin suurella nopeudella ja jalkakäytävilläkin.


    • main-eko

      Kyllähän ne aamulla päivän tapahtumat "kierivät" mielessä.Tapahtumista riippuu,miten vakavasti paneudun mietteisiini?
      Nyt tietysti kun tämä uusi "mies" on taloon tullut,mietteeni pyörivät sen ympärillä.Meillä kummallakin, kun on totutteleminen toisiimme.

      • en enään muista oliko "hän" sisäsiisti ja jos ei niin siinä onkin kova työ .
        Pitää juosta "alvariinsa" ulkona ,siinä sitten saatkin sitä esimakua siittä ihanasta koiran omistuksesta.
        Mutta pentuaika menee pian ohi .
        Pääasia on että annat hänen huomata että sinä olet se joka teillä määrää, KAIKELLA RAKKAUDELLA vaan ,koska pääset paljon helpommalla näin.
        Minä jo suren kuinka minun käy jos jään yksin ,Jerry kun on jo 7v ,vaikka tämä rotu elää tosi vanhaksi.
        Tiedän että hänellä on hyvä paikka sukulaisissa jos minä "menen pois". siittä on hyvä mieli.


    • Katicat2

      Valvoin viime yönä kolmeen asti liian myöhäisten päiväunien takia. Meni aamurutiinit sekaisin. Kaurapuuron, kahvin ja aamulääkkeet nautin Tunteita ja tuoksuja katsoessa. Aamulehti on lukematta, kun tulinkin tänne palstaa tiirailemaan.

      Tämä vie oman aiknsa, mutta kaunis ilma kutsuu ulos. Citymarkettiin menen, kun muistilappussani on neljä asiaa: silmätipat, Hermesetas, kauraryynit ja hedelmäsokeri. Siis melkein tikusta asiaa, mutta kuitenkin saan hyötyliikuntaa harrastettua.

      Minä olen, maalaismies* siinä kuntosalivaiheessa. Turun kaupunki myy yli 7-kymppisille liikuntakortin 25 eurolla/vuosi. Sillä saa rajattomasti käyttää uimahalleja ja kuntosaleja. Ei sitä etua voi olla hyödyntämättä. Tärkeää on, että jollain konstilla saa itsensä liikkeelle.

      Ruuneperille piti sanoa, että kevyen liikenteen väylällä on tosi tärkeää välttää sivusuuntaan siirtymistä, ilman että taakseen katsoo.

      • Maalaismies*

        Bodaus houkuttelee vääntämään ja nostamaan yhä enemmän. Lihakset kyllä kehittyvät, mutta paine verisuonistoon on kova erilaissa punnerruksissa. Huomasin varsinkin penkkipunnerruksessa paineen päähän olevan huomattavan samalla aikaa kun vuosia tuli lisää. Vaihdoin uintiin, josta aina olen pitänyt. Sitten tuli vastaan ihon herkistyminen.

        Hölkkääminen tällä iällä on mielestäni kyseenalaista vaikka sitä kykenisikin tekemään. Useat tuttavistani ovat sinnitelleet jopa maratoonia harrastaen kunnes on ollut pakko hiljentää - jopa lopettaa. Kulumisvaivat saattavat estää liikunnan lähes täysin.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Bodaus houkuttelee vääntämään ja nostamaan yhä enemmän. Lihakset kyllä kehittyvät, mutta paine verisuonistoon on kova erilaissa punnerruksissa. Huomasin varsinkin penkkipunnerruksessa paineen päähän olevan huomattavan samalla aikaa kun vuosia tuli lisää. Vaihdoin uintiin, josta aina olen pitänyt. Sitten tuli vastaan ihon herkistyminen.

        Hölkkääminen tällä iällä on mielestäni kyseenalaista vaikka sitä kykenisikin tekemään. Useat tuttavistani ovat sinnitelleet jopa maratoonia harrastaen kunnes on ollut pakko hiljentää - jopa lopettaa. Kulumisvaivat saattavat estää liikunnan lähes täysin.

        on, että innostuu liian suurilla painolla ja jarruilla touhuamiseen ja silloin ei tule riittävästi toistoja.
        Hävettää heilutella 3-5kg puntteja kun kaveri vieressä kasvattaa hauiksiaan 25kg painoilla.
        Onneksi on noita senioriaikojakin nykyään.

        Pitkäaikainen kohtuullinen kuormitus on varmaan terveyden kannalta parasta.


      • pienillä vastuksilla
        Jopel kirjoitti:

        on, että innostuu liian suurilla painolla ja jarruilla touhuamiseen ja silloin ei tule riittävästi toistoja.
        Hävettää heilutella 3-5kg puntteja kun kaveri vieressä kasvattaa hauiksiaan 25kg painoilla.
        Onneksi on noita senioriaikojakin nykyään.

        Pitkäaikainen kohtuullinen kuormitus on varmaan terveyden kannalta parasta.

        palon toistoja.
        Kulumia on eniten sohvaperunoilla,
        sillä n.s. kuluma syntyy liian vähäisen verenkierron
        nivelrustossa aiheuttamasta ravinteiden puutoksesta
        sekä kuona-aineiden kerääntymisestä.
        Kuluma-sana onkin harhaanjohtava, nivelrikko on parempi.
        Nivelrikkoon voi olla myös perinnöllistä taipumusta.


      • pienillä vastuksilla kirjoitti:

        palon toistoja.
        Kulumia on eniten sohvaperunoilla,
        sillä n.s. kuluma syntyy liian vähäisen verenkierron
        nivelrustossa aiheuttamasta ravinteiden puutoksesta
        sekä kuona-aineiden kerääntymisestä.
        Kuluma-sana onkin harhaanjohtava, nivelrikko on parempi.
        Nivelrikkoon voi olla myös perinnöllistä taipumusta.

        Ja pikkuhiljaa lisätä vastusta, senhän kaikki salilla kävijät tietääkin.
        Itse käyn kuntosalilla vakituisesti. Kesän tullen se jää - syksyllä taas jatkuu- jos herra ja viskaalit sallii,,,,,,,
        Kotikaupungissani ei panosteta ikä-ihmisten hyvinvointiin. Elikkä ei mitään alennuksia salikortteihin. Suunnitteilla on, mutta joskus herrojen kiireet on hitaita, ja tiedä häntä milloin se astuu voimaan ? vai astuuko ?
        Totta on että pitää valita juuri itselleen ja voinnilleen sopivat liikkeet ja painot.
        Ettei sen takia verisuoni ohimolta räpsähdä poikki.
        Sen kunnon jumpan jälkeen on aina kuin uudestisyntynyt. Olo on tosi hyvä ja mukava.
        Kannattaa kokeilla !!
        15 vuotta sitten lääkäri kehoitti kuntosalille
        monien nivelkulumien ja sen kaltaisten ongelmien takia. Koska juuri silloim lihaskunnon olisi oltava tosi hyvä.
        Silloin sanoin että se on kuulkaa viimeinen temppu mitä minä ryhdyn harrastamaan. Ei kiinnosta pätkän vertaa.
        Sitten kun sain ihan oman hen.koh. ohjelman siitä se alkoi ja tosi tyytyväinen olen.
        Otetuissa röntk.kuvissa oli huomattavat nivelvälien madaltumat. Vaivat kuitenkin loppuivat pikkuhiljaa kokonaan, Tosin työn rasituskin.
        Tästä nyt tuli vähän sairaskertomus. Mutta vain siksi että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa jotain uutta harrastusta. Tai ainakin kokeilla jos siltä tuntuu.
        vaihtoehtoja on monia, kuten maalaismies sanoi.
        Jokaiselle sopivaa.
        Ihanaa ja mieltä puhdistavaa on tosiaan ihan tavallinen kävely,keväällä seurailla samalla luonnon ihmeitä ja eloon puhkeamista !


      • Susanna*
        pienillä vastuksilla kirjoitti:

        palon toistoja.
        Kulumia on eniten sohvaperunoilla,
        sillä n.s. kuluma syntyy liian vähäisen verenkierron
        nivelrustossa aiheuttamasta ravinteiden puutoksesta
        sekä kuona-aineiden kerääntymisestä.
        Kuluma-sana onkin harhaanjohtava, nivelrikko on parempi.
        Nivelrikkoon voi olla myös perinnöllistä taipumusta.

        Hyvä kuulla taas kerran, että nivelrikko voi olla myös perinnöllistä, sillä liikkuntaa olen harrastanut koko ikäni.
        Mutta mitä tässä olen tänäänkin tuumaillut, niin olisinko sittenkin tässä iän karttuessa liian ahne kuntosaliharjoitteluissani, kun molemmat verenpainearvot ovat viime aikoina olleet uhkaavan suuret, vaikka lääkitystäkin on lisätty. Pitäisi kai ymmärtää hellittää jo pikku-hiljaa, siirtyä vaikka noille lenkkipoluille...


      • Susanna* kirjoitti:

        Hyvä kuulla taas kerran, että nivelrikko voi olla myös perinnöllistä, sillä liikkuntaa olen harrastanut koko ikäni.
        Mutta mitä tässä olen tänäänkin tuumaillut, niin olisinko sittenkin tässä iän karttuessa liian ahne kuntosaliharjoitteluissani, kun molemmat verenpainearvot ovat viime aikoina olleet uhkaavan suuret, vaikka lääkitystäkin on lisätty. Pitäisi kai ymmärtää hellittää jo pikku-hiljaa, siirtyä vaikka noille lenkkipoluille...

        joten kaikenlainen liikunta, mistä pitää,
        on hyväksi meille.
        Eihän ihmistä ole luotu istumaan paikallaan.


      • satu kirjoitti:

        joten kaikenlainen liikunta, mistä pitää,
        on hyväksi meille.
        Eihän ihmistä ole luotu istumaan paikallaan.

        'pikku-hiljaa' jutullesi, sillä mieleeni tuli juuri kaksi vuotta täyttänyt poikani poika, joka kiinnostui tutkimaan polun varresta löytämäänsä kukkaa. Huutelin häntä, ja hän vastasi: "Tullaan, tullaan pikku hiljaa!"
        Sanavarastonsa alkaa olla jo melkoinen.


      • Susanna*
        satu kirjoitti:

        'pikku-hiljaa' jutullesi, sillä mieleeni tuli juuri kaksi vuotta täyttänyt poikani poika, joka kiinnostui tutkimaan polun varresta löytämäänsä kukkaa. Huutelin häntä, ja hän vastasi: "Tullaan, tullaan pikku hiljaa!"
        Sanavarastonsa alkaa olla jo melkoinen.

        ... kuulla noin pienen suulla:))
        Näppärä poika!


      • Fanni
        satu kirjoitti:

        'pikku-hiljaa' jutullesi, sillä mieleeni tuli juuri kaksi vuotta täyttänyt poikani poika, joka kiinnostui tutkimaan polun varresta löytämäänsä kukkaa. Huutelin häntä, ja hän vastasi: "Tullaan, tullaan pikku hiljaa!"
        Sanavarastonsa alkaa olla jo melkoinen.

        Kaksi vuotta juuri täyttänyt pojanpoikani opetteli tänään saksien käyttöä ja nipsi kaikki orkidean kukat ! Mummoa vaan naurattaa.
        Jäi jäljelle toinen orkidea, jouluna saatu 25 kukan ihmekukka, jossa vieläkin jäljellä 15 kukkaa.
        Oppia ikä kaikki. Hänen isänsä samassa iässä nipsi pöytäliinan reunapompulat ja setämies ryijyn hapsut. Suvussa löytyy.


      • Jopel kirjoitti:

        on, että innostuu liian suurilla painolla ja jarruilla touhuamiseen ja silloin ei tule riittävästi toistoja.
        Hävettää heilutella 3-5kg puntteja kun kaveri vieressä kasvattaa hauiksiaan 25kg painoilla.
        Onneksi on noita senioriaikojakin nykyään.

        Pitkäaikainen kohtuullinen kuormitus on varmaan terveyden kannalta parasta.

        Lempivempaimessa ei voi itseään rääkätä, kun se ei näytä itselle sopivan. Käyn vain yhtenä päivänä viikossa tutussa kuntosaliryhmässä, jossa on jo kiva tavata tutuiksi tulleita ihmisiä. Jumpasta en pitänyt koulussakaan, mutta lapsellinen kun olen, minua näyttävät miellyttävän lapselliset vempaimet kuntosalilla.


      • Atolfia
        Fanni kirjoitti:

        Kaksi vuotta juuri täyttänyt pojanpoikani opetteli tänään saksien käyttöä ja nipsi kaikki orkidean kukat ! Mummoa vaan naurattaa.
        Jäi jäljelle toinen orkidea, jouluna saatu 25 kukan ihmekukka, jossa vieläkin jäljellä 15 kukkaa.
        Oppia ikä kaikki. Hänen isänsä samassa iässä nipsi pöytäliinan reunapompulat ja setämies ryijyn hapsut. Suvussa löytyy.

        Taisin olla 3 vuotias, sisareni vähän vanhempi. Olimme kahdestaa hetken kotona, äiti varmaan oli kaupassa.

        Meillä oli yllämme kesämekot, jotka olivat täynnä keltaisia orvokkeja. Mepä löysimme sakset ja leikkasimme kummankin puvusta orvokit ja jäljelle jäi melko reikäiset mekot.

        Enpä muista, mitä äiti sanoi, mutta pitkään oli nuo reikäiset mekot äidillä tallessa. Onneksi minulla on valokuva, jossa meillä on nuo mekot päällä.

        Kaikkea sitä lapsen mieleen juolahtaa. Siihen aikaan ei tainnut olla mitään askarteluvälineitä eikä paljon muitakaan leluja. Jotainhan lasten piti tehdä.


      • Fanni
        Atolfia kirjoitti:

        Taisin olla 3 vuotias, sisareni vähän vanhempi. Olimme kahdestaa hetken kotona, äiti varmaan oli kaupassa.

        Meillä oli yllämme kesämekot, jotka olivat täynnä keltaisia orvokkeja. Mepä löysimme sakset ja leikkasimme kummankin puvusta orvokit ja jäljelle jäi melko reikäiset mekot.

        Enpä muista, mitä äiti sanoi, mutta pitkään oli nuo reikäiset mekot äidillä tallessa. Onneksi minulla on valokuva, jossa meillä on nuo mekot päällä.

        Kaikkea sitä lapsen mieleen juolahtaa. Siihen aikaan ei tainnut olla mitään askarteluvälineitä eikä paljon muitakaan leluja. Jotainhan lasten piti tehdä.

        Samanikäisenä kuin Sinä keräsin ystäväni Kaukon kanssa pienet tomaatinraakileet n.k. 'leikkiessun' taskuun. Ei se tasku niin pieni ollutkaan, sillä se kaarsi koko alahelman.
        Kova poru siitä tempauksesta nousi. Ei lapsi käsittänyt, miksi.


    • muillekin, ellet voi lähteä lenkille syystä tai toisesta, niin vallan mainio liikuntamuoto on aamuvoimistelu,ja mikä mukavinta voit tehdä sen vaikka TV- katsellessa. Kunhan viitsit.

      Ota tuoli ja istu siihen:

      Muutamia ohjeita: koukista käsivarret ja ota olkapäistä kiinni, pyöritä olkapäitä ympyrää etukautta ja takakautta, noin 10 kertaa rauhallisesti.

      Laske pääsi sivulle olkapäälle, ja pyöritä rauhallisesti ympyrää molemmin päin.

      Nouse seisomaan ja ota ovenlävestä tukea ja heiluta ensin toista jalkaa sitten toista, eteen ja taakse 10 kert.

      Ovenlävessä: mene kyykkyyn ja ylös tee 10 kert.

      Asetu seliin makuulle: laita jalat yhteen ja nosta ne yhtäaikaa kohti kattoa 10 kert.
      nosta ylävartaloa istuma asentoon 10 kert.
      nosta jalat rinnan päälle koukkuun ja pyöritä puolelta toiselle 10 kert.

      Jos sinulla on kramppeja jaloissa: ota ovenlävestä tukea ja ota jalasta kiinni ja koukista peppuun kiinni, pidä hetki. Samoin toinenkin jalka.
      Senjälkee seiso suorana ja taivuta ylävartalo eteenpäin niin että yrität saada sormenpäät latiaan, polvet suorina, pidä hetki.

      Viimeiseksi: laita käsi nyrkkiin ja aukase, sormet erilleen ja sulje.

      Näitä kun noudatat niin estää vallan mainiosti kangistumista, mutta vaatii vähän viitteliäisyyttä.

      Näin olet voimisteluttanut kaikki kehon osasi ja pysyt notkeana.

      • Samoilla linjoilla olen Monica sinun kanssasi,
        usein aamuisin TV:n säestyksellä oman ohjelmani vien
        aivan huomaamatta läpi.

        Aivan hyvä antaa näitä vinkkejä täällä, niin muistuu
        mieleen muillekin.


      • satu kirjoitti:

        Samoilla linjoilla olen Monica sinun kanssasi,
        usein aamuisin TV:n säestyksellä oman ohjelmani vien
        aivan huomaamatta läpi.

        Aivan hyvä antaa näitä vinkkejä täällä, niin muistuu
        mieleen muillekin.

        Laitan jumppakuminauhan sängyn päätyyn kiinni illalla valmiiksi. Kun tai jos yöllä herään ja en saa unta, niin voin ottaa nauhasta kiinni ja alkaa vedellä.
        Ensin selälläni, sitten toisella ja sitten toisella kyljelläni ja lopuksi myös allit saa kyytiä.
        Jos en tässä vaiheessa vielä ole nukahtanut, siirrän taitetun kuminauhan lenkin jalkaterän yli ja teen päinvastaiset liikkeet.
        Johan uni taas maistuu ja aamulla on niin rento-olo että....

        Olisikohan nyt sen kuminauhan aika?


      • Maalaismies*
        Jopel kirjoitti:

        Laitan jumppakuminauhan sängyn päätyyn kiinni illalla valmiiksi. Kun tai jos yöllä herään ja en saa unta, niin voin ottaa nauhasta kiinni ja alkaa vedellä.
        Ensin selälläni, sitten toisella ja sitten toisella kyljelläni ja lopuksi myös allit saa kyytiä.
        Jos en tässä vaiheessa vielä ole nukahtanut, siirrän taitetun kuminauhan lenkin jalkaterän yli ja teen päinvastaiset liikkeet.
        Johan uni taas maistuu ja aamulla on niin rento-olo että....

        Olisikohan nyt sen kuminauhan aika?

        Onhan mainio idea tuo jumppakuminauhan käyttö kertomallasi tavalla! Onko mokomaa saatavilla jostakin urheiluvälineiden kaupasta? (En tunne lainkaan nykyisiä vempaimia). Ennen vanhaan auton sisärenkaasta sai monenlaista hyödyllistä, kuten ritsat tai mäystinsuksen pitimet jne. Nyt sisärenkaita ei ole.


      • Mallamargareetta
        Maalaismies* kirjoitti:

        Onhan mainio idea tuo jumppakuminauhan käyttö kertomallasi tavalla! Onko mokomaa saatavilla jostakin urheiluvälineiden kaupasta? (En tunne lainkaan nykyisiä vempaimia). Ennen vanhaan auton sisärenkaasta sai monenlaista hyödyllistä, kuten ritsat tai mäystinsuksen pitimet jne. Nyt sisärenkaita ei ole.

        Jummpakuminauhoja on monta eri vahvuutta, joilla saa eriasteista vastusta.Kaikissa urheiluliikkeissä varmaan on niitä saatavana. Alleille kyytiä annan myös pienillä käsipainoilla, joita pidän sohvan nurkassa. Telkkaria katsellessa voi niitä nostella ja huomaamatta pitää lihasvoimaa yllä.
        Uskon myös napatanssin tehoon ,sitähän suositteli Tarja Halonenkin, selkäkin pysyy kunnossa. Se on todella hauskaa, kun pukee vielä hiukan rekvisiittaa, vaikka huivin kilisevine helyineen lanteille. Sopisikohan miehillekin?


      • Maalaismies*
        Mallamargareetta kirjoitti:

        Jummpakuminauhoja on monta eri vahvuutta, joilla saa eriasteista vastusta.Kaikissa urheiluliikkeissä varmaan on niitä saatavana. Alleille kyytiä annan myös pienillä käsipainoilla, joita pidän sohvan nurkassa. Telkkaria katsellessa voi niitä nostella ja huomaamatta pitää lihasvoimaa yllä.
        Uskon myös napatanssin tehoon ,sitähän suositteli Tarja Halonenkin, selkäkin pysyy kunnossa. Se on todella hauskaa, kun pukee vielä hiukan rekvisiittaa, vaikka huivin kilisevine helyineen lanteille. Sopisikohan miehillekin?

        Minä jos pukeudun hepeniin ja rupean esittämään vaimolleni vatsatanssia, niin tiedän täsmälleen mitä hän sanoo: Ny se on lopullisesti seonnut!

        Kiitos Mallamargareetta jumppanauhan hankintatiedoista!


      • Katicat2
        Jopel kirjoitti:

        Laitan jumppakuminauhan sängyn päätyyn kiinni illalla valmiiksi. Kun tai jos yöllä herään ja en saa unta, niin voin ottaa nauhasta kiinni ja alkaa vedellä.
        Ensin selälläni, sitten toisella ja sitten toisella kyljelläni ja lopuksi myös allit saa kyytiä.
        Jos en tässä vaiheessa vielä ole nukahtanut, siirrän taitetun kuminauhan lenkin jalkaterän yli ja teen päinvastaiset liikkeet.
        Johan uni taas maistuu ja aamulla on niin rento-olo että....

        Olisikohan nyt sen kuminauhan aika?

        Täällä yksikseni naureskelen, kun silmissäni näen Jopelin yöllä jumppaamassa. Käytät joka minuutin tehokkasti. Minulla on se kuminauha keinutuolin selkänoja nupissa aina. Tv:tä katsoessa sitten voi tehdä hyviä käsi- ja olkapääliikkeitä. Jaloillekin löytyy sopivia liikkeitä.


      • Fanni
        Maalaismies* kirjoitti:

        Onhan mainio idea tuo jumppakuminauhan käyttö kertomallasi tavalla! Onko mokomaa saatavilla jostakin urheiluvälineiden kaupasta? (En tunne lainkaan nykyisiä vempaimia). Ennen vanhaan auton sisärenkaasta sai monenlaista hyödyllistä, kuten ritsat tai mäystinsuksen pitimet jne. Nyt sisärenkaita ei ole.

        Viimevuosiin asti niitä sai Kumiyhtymän liikkeestä, mutta mutta...onkos se nimi vaihtunut Etola-nimeksi. Ehkä joku tietää senkin. Hinta kuitenkin edullinen.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Täällä yksikseni naureskelen, kun silmissäni näen Jopelin yöllä jumppaamassa. Käytät joka minuutin tehokkasti. Minulla on se kuminauha keinutuolin selkänoja nupissa aina. Tv:tä katsoessa sitten voi tehdä hyviä käsi- ja olkapääliikkeitä. Jaloillekin löytyy sopivia liikkeitä.

        Yöherääminen johtuu monista asioista.
        Yöllä tulee mieleen kaikenlaiset murheet, jotka päivällä jopa naurattaa.
        Tommoinen kevyt jumppailu (ei hikeen asti)siirtää ajatukset pois siitä murheesta ja pieni fyysinen rasitus rentouttaa ja uni tulee.
        Kokeilin sitä tänä aamuna siinä viiden aikaan.
        Huomasitko Katicat2?


      • satu kirjoitti:

        Samoilla linjoilla olen Monica sinun kanssasi,
        usein aamuisin TV:n säestyksellä oman ohjelmani vien
        aivan huomaamatta läpi.

        Aivan hyvä antaa näitä vinkkejä täällä, niin muistuu
        mieleen muillekin.

        että sinäkin olet aamuvoimistelija, eikös vaan tulekkin notkeampi ja pirteämpi olo ennen suihkua.
        Kun ottaa sen tavaksi, niin se käy kuin huomaamatta aamu-TV katsellessa.


      • Ikädonna
        monica kirjoitti:

        että sinäkin olet aamuvoimistelija, eikös vaan tulekkin notkeampi ja pirteämpi olo ennen suihkua.
        Kun ottaa sen tavaksi, niin se käy kuin huomaamatta aamu-TV katsellessa.

        Niin. On meitä moneksi! Meikä venytteleiksee ennen maate menoa. Noin varttitunnin verran. Rituaalinomaisesti. Rauhoittuakseni kaiketi, vaikka ei olo niin rauhattomalta tuntuisikaan. Olen vain aina ollut huono nukahtamaan ja aikanaan muka keksin tuon keinon.
        Päivä saattaisi alkaa varmaan energisemmin, jos ottaisin teikäläisistä mallia...


      • Ikädonna kirjoitti:

        Niin. On meitä moneksi! Meikä venytteleiksee ennen maate menoa. Noin varttitunnin verran. Rituaalinomaisesti. Rauhoittuakseni kaiketi, vaikka ei olo niin rauhattomalta tuntuisikaan. Olen vain aina ollut huono nukahtamaan ja aikanaan muka keksin tuon keinon.
        Päivä saattaisi alkaa varmaan energisemmin, jos ottaisin teikäläisistä mallia...

        viikon kaksi huomaat että olotilasi on huomattavasti parempi.


      • Ikädonna
        monica kirjoitti:

        viikon kaksi huomaat että olotilasi on huomattavasti parempi.

        Josko sitten maanantaista alkaen, kun kerran patistellaan.
        Näin kun toiselle lupaa, niin tulee toteutettuakin, muuten jää mukavuudenhaluisena vain meinaamiseksi...


    • Maalaismies*

      Yllättävän tiedon luin jostakin, sellaisen että aliravitsemus on vanhenevien yleinen vaiva. Voidaan olla liikalihavia mutta aliravittuja. Taannoin amerikkalaiset hiirikokeet osoittivat pienessä nälässä eläneiden hiirien olevan pitkäikäisempiä kuin ylensyöneet. Ihmisiin tämä ei päde. Tietenkään liikalihavuus ei edistä hyvinvointia eikä pitkäikäisyyttä, mutta vanhan jatkuva laihtuminen tietää lähenevää loppua.

      Rasvaprosenttia ei saisi päästää alle 24:n mutta eipä juuri ylikään 25:n. Googlessa on hakusanalla rasvaprosentti saatavilla helppoja laskentataulukoita. Näppäämällä pituutensa ja painonsa saa tietää rasvaprosenttinsa.

      • Olen myöskin lukenut eläkeläisten aliravitsemuksesta, ja oliko niin että, laitoshoidossa olevat kuuluivat juuri siihen ryhmään.

        Mutta myöskin liika lihavuus altistaa monelle muulle sairaudelle.
        Olenkin kuulut tai lukenut että ylipaino on jonkinlainen tulehdus tila, jos näin on, on helppo vetää yhtäläisyys ylipaino muihin sairauksiin.

        Tänäiltana tuli Dr Phil ohjelma jossa näytettiin nainen joka painoi 300 kg ja tuomio oli tyly sydän voi pettää milloin vaan ja vaikka sydän kestäisi, hänen elämästä on lihavuus vienyt mennessään 40 v.

        Hän lupautui ankaralle laihdutus kuurille. Jonkimmoisena yhteenvetona voisin sanoa että pienessä nälässä eläisi kauemmin kuin liika lihavana.

        Sanotaanhan niinkin että, ruokapöydästä pitää lähteä vähän nälkäisenä pois.


      • Susanna*
        monica kirjoitti:

        Olen myöskin lukenut eläkeläisten aliravitsemuksesta, ja oliko niin että, laitoshoidossa olevat kuuluivat juuri siihen ryhmään.

        Mutta myöskin liika lihavuus altistaa monelle muulle sairaudelle.
        Olenkin kuulut tai lukenut että ylipaino on jonkinlainen tulehdus tila, jos näin on, on helppo vetää yhtäläisyys ylipaino muihin sairauksiin.

        Tänäiltana tuli Dr Phil ohjelma jossa näytettiin nainen joka painoi 300 kg ja tuomio oli tyly sydän voi pettää milloin vaan ja vaikka sydän kestäisi, hänen elämästä on lihavuus vienyt mennessään 40 v.

        Hän lupautui ankaralle laihdutus kuurille. Jonkimmoisena yhteenvetona voisin sanoa että pienessä nälässä eläisi kauemmin kuin liika lihavana.

        Sanotaanhan niinkin että, ruokapöydästä pitää lähteä vähän nälkäisenä pois.

        Tuo tässä piti vielä tulla lukaisemaan...:(
        Tiedän, tiedän, että pitäisi nyt viimeistään jättää tästä tuonne keittiöön meno iltapalalle, mutta kun se on iskostunut tapoihin - ei minulla nälkä ole, ei oikeastaan juuri koskaan. On vain säännölliset ruokailutottumukset! Melko terveelliset tosin, paitsi tämä lähes yösyöminen.
        Öitä!


      • monica kirjoitti:

        Olen myöskin lukenut eläkeläisten aliravitsemuksesta, ja oliko niin että, laitoshoidossa olevat kuuluivat juuri siihen ryhmään.

        Mutta myöskin liika lihavuus altistaa monelle muulle sairaudelle.
        Olenkin kuulut tai lukenut että ylipaino on jonkinlainen tulehdus tila, jos näin on, on helppo vetää yhtäläisyys ylipaino muihin sairauksiin.

        Tänäiltana tuli Dr Phil ohjelma jossa näytettiin nainen joka painoi 300 kg ja tuomio oli tyly sydän voi pettää milloin vaan ja vaikka sydän kestäisi, hänen elämästä on lihavuus vienyt mennessään 40 v.

        Hän lupautui ankaralle laihdutus kuurille. Jonkimmoisena yhteenvetona voisin sanoa että pienessä nälässä eläisi kauemmin kuin liika lihavana.

        Sanotaanhan niinkin että, ruokapöydästä pitää lähteä vähän nälkäisenä pois.

        Kun näin ohjelman, joku tutkimus muka tehty.
        Ihmisistä, että tosiaan pienessä "nälässä" elävät ihmiset voivat paremmin, ja elävät keskimäärin pitempään kuin pyöreämmät henkilöt.
        Olettaen että suunilleen saavat ravinnosta sen mitä tarvitsee, siis vitamiinit, kivennäisaineet ym.

        Nuo sairaaloiden ihmiset taas,, monella on jo elimistö sitä luokkaa, ettei välttämättä imeydy eikä elimistö pysty käyttämään hyväkseen kaikkia ravinto-aineita.
        Varmaan kyllä ruokahalukin puutuu.

        Ei millään voisi uskoa että hyvinvointivaltiossa
        mitä suomi on, ei ruokaa annettaisi. Sen koostumuskin on varmaan viimeisen päälle oikea-oppinen. Onhan suomi täynnä kaikenlaisia ravitsemusterapeutteja ja asiantuntijoita.
        Ainakin minä haluan uskoa näin !

        Eikä meidän tarvi nälässäkään olla, kaupat on täynnä kaiken näköistä"rehua", jos katsoo mielekkääksi syödä niitä.

        Nostan kyllä(olematonta) hattua teille, joilla tulee kotona itsekseen tehtyä jumppajuttuja.
        Ainoa mitä teen on kunnon venyttely aamuisin ,ja siinä se on.
        2 kg puntitkin joskus hommasin, siellä ne lojuu
        komeron nurkassa,,, pölyttymässä.

        Salilla käydessä sitten teen kaikkea mahdollista.
        Siellä seura innostaa mukaansa ja tulee rajojaan
        kokeiltua, vaikka laiskistumaan päin taidan olla,,,,


      • meri-kukka98 kirjoitti:

        Kun näin ohjelman, joku tutkimus muka tehty.
        Ihmisistä, että tosiaan pienessä "nälässä" elävät ihmiset voivat paremmin, ja elävät keskimäärin pitempään kuin pyöreämmät henkilöt.
        Olettaen että suunilleen saavat ravinnosta sen mitä tarvitsee, siis vitamiinit, kivennäisaineet ym.

        Nuo sairaaloiden ihmiset taas,, monella on jo elimistö sitä luokkaa, ettei välttämättä imeydy eikä elimistö pysty käyttämään hyväkseen kaikkia ravinto-aineita.
        Varmaan kyllä ruokahalukin puutuu.

        Ei millään voisi uskoa että hyvinvointivaltiossa
        mitä suomi on, ei ruokaa annettaisi. Sen koostumuskin on varmaan viimeisen päälle oikea-oppinen. Onhan suomi täynnä kaikenlaisia ravitsemusterapeutteja ja asiantuntijoita.
        Ainakin minä haluan uskoa näin !

        Eikä meidän tarvi nälässäkään olla, kaupat on täynnä kaiken näköistä"rehua", jos katsoo mielekkääksi syödä niitä.

        Nostan kyllä(olematonta) hattua teille, joilla tulee kotona itsekseen tehtyä jumppajuttuja.
        Ainoa mitä teen on kunnon venyttely aamuisin ,ja siinä se on.
        2 kg puntitkin joskus hommasin, siellä ne lojuu
        komeron nurkassa,,, pölyttymässä.

        Salilla käydessä sitten teen kaikkea mahdollista.
        Siellä seura innostaa mukaansa ja tulee rajojaan
        kokeiltua, vaikka laiskistumaan päin taidan olla,,,,

        Tutkimuksia tehdään ja tulokset ovat hämmästyttäviä.
        Kerroit että Suomella hyvinvointi valtiona pitäisi ruokaa olla riittämiin ja laadukasta.
        Tässä taanoin tuli TV-stä lähetys jossa näytettiin vanhuksen ateria lautanen ja mitä se tulee maksamaan yhteiskunalle ja se oli tosi vähän oliko muutaman euron. Kysymyksessä oli laitos paikka.
        Tämä siksi että, laadusta tingitään.

        Mitä tulee aamujumppaan ota se kivaksi tavaksi, ei ole hassumpaa aamun piristykseksi. Kun sen ottaa tavaksi huomaat että,,, ei särje hartioita,,, ei satu selkään,,, ei ole niskakipuja,,, eikä hartia kipuja, olet elämäsi kunnossa. Kuin vain tämän ikänen voi olla.


    • Fanni

      Tämän hetken olennainen kysymys minulla on juuri tällä hetkellä kehoni vahvistaminen ruisleipä-becel-tomaattileivällä vahvan kahvin kera. Maistuu herkkujen herkulta !
      Teolliset leikkeleet, juustot jne leivän päällä ovat väistyneet. Tomaatti on nyt sen verran 'makea' leivän päällä.
      Mikähän on makunystyröiden tuntemukset muuttanut ?

      • Maalaismies*

        Makuaisti sen kun paranee, kun oppii ottamaan yhä yksinkertaisemmista perusasioista irti yhä enemmän. Kun (jos) katselen TV-kokkeja monimutkaisine keksintöineen, ajattelen että noin vaikeaksi en halua ruokailuani tehdä.

        Ehkä tässä iässä ei halua enää konstailla asioiden kanssa, koskivatpa ne mitä hyvänsä. Tuore tomaatti tai kurkku tähän vuodenaikaan on voittamaton sekä maultaan että terveysvaikutukseltaan - kun nauttii ne sellaisenaan hyvän leivän ohessa.


      • Mallamargareetta
        Maalaismies* kirjoitti:

        Makuaisti sen kun paranee, kun oppii ottamaan yhä yksinkertaisemmista perusasioista irti yhä enemmän. Kun (jos) katselen TV-kokkeja monimutkaisine keksintöineen, ajattelen että noin vaikeaksi en halua ruokailuani tehdä.

        Ehkä tässä iässä ei halua enää konstailla asioiden kanssa, koskivatpa ne mitä hyvänsä. Tuore tomaatti tai kurkku tähän vuodenaikaan on voittamaton sekä maultaan että terveysvaikutukseltaan - kun nauttii ne sellaisenaan hyvän leivän ohessa.

        Ostin jo pääsiäisen aikaan ruukkubasilikan, jonka istutin hyvään multaan isompaan ruukkuun ja asetin etelänpuoleiselle keittiön ikkunalaudalle. Kun siitä napsii latvoja tomaattiviipaleiden päälle voileivälle, se vaan tuuhettuu. Mitkä värit, ja jos vielä mozzarellaa laittaa juhlahetkinä seuraksi - nam!
        Kurkun leikkaan juustohöylällä ohuiksi viipaleiksi, ja niitä voi laittaa röykkiön leivän päälle.
        Hyvästä leivästä voisitkin aloittaa ihan uuden ketjun. Vaikka sanotaankin, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä.


      • Mallamargareetta kirjoitti:

        Ostin jo pääsiäisen aikaan ruukkubasilikan, jonka istutin hyvään multaan isompaan ruukkuun ja asetin etelänpuoleiselle keittiön ikkunalaudalle. Kun siitä napsii latvoja tomaattiviipaleiden päälle voileivälle, se vaan tuuhettuu. Mitkä värit, ja jos vielä mozzarellaa laittaa juhlahetkinä seuraksi - nam!
        Kurkun leikkaan juustohöylällä ohuiksi viipaleiksi, ja niitä voi laittaa röykkiön leivän päälle.
        Hyvästä leivästä voisitkin aloittaa ihan uuden ketjun. Vaikka sanotaankin, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä.

        Edellisten kanssa. Vaikka on moitittu, ettei saisi olla samaa mieltä. OLEN kuitenkin!!

        Muistan ajan, kun myytiin kaikenlaisia monimutkaisia raaste ja -silppuamis ja soseutuskoneita. Ja kalliita ! Suuurempi työ oli aina purkaa ja pestä sitä aparaattia.
        Asia saatiin näyttämään,ettet millään tule
        toimeen,ellet omista sellaista.

        Nyt kun katsoo tv kokkeja ,on kunnon leikkuulauta ja tilanteeseen sopiva terävä veitsi tai puukko.
        Jotka ovatkin ne parhaat, ja helpot puhdistaa.
        Näin meillä ostatetaan, ainakin nuorempana oli altiimpi kaikelle sellaiselle.

        Sitäpaitsi ,hedelmät hedelminä ja tuoreraasteet sellaisenaan..mitä niitä muussaamaan.
        Milloin se mikäkin on muotia .

        Ei sen puoleen, kyllä ne aika äkkiä joutuivat pelkäksi hyllytavaraksi, kaukaisimpaan nurkkaan.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Makuaisti sen kun paranee, kun oppii ottamaan yhä yksinkertaisemmista perusasioista irti yhä enemmän. Kun (jos) katselen TV-kokkeja monimutkaisine keksintöineen, ajattelen että noin vaikeaksi en halua ruokailuani tehdä.

        Ehkä tässä iässä ei halua enää konstailla asioiden kanssa, koskivatpa ne mitä hyvänsä. Tuore tomaatti tai kurkku tähän vuodenaikaan on voittamaton sekä maultaan että terveysvaikutukseltaan - kun nauttii ne sellaisenaan hyvän leivän ohessa.

        Makuja on monia, kaksi suurta suussa maistuvaa, suolainen ja makea.

        Jostain syystä en ole koskaan ollut makean ystävä. Lapsenakin muut lapset sirottelivat sokeria kaikkiin puuroihin ja velleihin, silloin kun sokeria jo oli saatavilla, minä söin puuroni voisilmällä. Ei voitakaan aina ollut, mutta maitoa sentään sai joka päivä.

        Suolan käyttö on opittua, totuttua ja monelle suola on tärkein mauste.

        Itselleni tapahtui muutama vuosi sitten yllättäin veren natrium arvojen alenemin vaaralliselle tasolle ja sain määräyksen sirotella leivälleni suolaa. Oireina ilmeni väsymystä ja suonenvetoja, jopa suoranaisia kouristuksia.

        Arvot palautuivat kohdalleen, mutta suussani tapahtui makumuutos. Kaikki maistuu liian suolaiselle!
        Terveellinen ruokavalioni muuttui terveellisemmäksi koska voin vähentää suolan käyttöä entisestään. Ainoa haitta, veren natriumarvoja on seurattava, ja nesteenpoisto lääkkeet ovat kiellettyjä, vaikka turvotuksia aina silloin tällöin esiintyy eri puolilla kehoa.
        Kielii sydämen vajaatoiminnasta jota ei ole kyllä todettu verikokeesta.

        Tuohon aloituksen aiheeseen.

        Eilen aamulla järven pintaa peitti jää. Lenkille lähtiessäni sain katsella kuinka ohut jää kuin suli pois, katosi jonnekin ja vesi alkoi lainehtia, kuin tanssia hiljalleen vapauden tanssia, vaikka tuulta oli tuskin nimeksikään.
        Aurinko kimalsi pienten väreiden lomassa ja västäräkki juoksi lähellä vesirajaa etsien hyönteisiä. Sinisorsakin laskeutui veteen, ravisteli siipiänsä ja päästi ilohuudon vapaille vesille.

        Läheisen rivitalon pihalla kukkivat krookukset ja muut kevään kukat. Raita kukkii keltaisen siitepölyn värittämin kissoin, pientareilla vihertää ja lintujen konsertissa on äänien kirjo parhaimmillaan. Linnuilla on ääniasteikko laaja ja korkea, joten hyvät lihakset laulajilla.

        Mökkikausi alkaa. Uusi harrastus taas vuosien jälkeen. Mitä ihmeitä se taas tarjoakaan ympäristössään silmän ruokana. Luonto kun on minulle uusien kokemusten lähde, vuosi vuoden jälkeen se antaa aina uutta, kun on aikaa katsoa ja kuulla.


      • Fanni
        Tuoksuvattu kirjoitti:

        Makuja on monia, kaksi suurta suussa maistuvaa, suolainen ja makea.

        Jostain syystä en ole koskaan ollut makean ystävä. Lapsenakin muut lapset sirottelivat sokeria kaikkiin puuroihin ja velleihin, silloin kun sokeria jo oli saatavilla, minä söin puuroni voisilmällä. Ei voitakaan aina ollut, mutta maitoa sentään sai joka päivä.

        Suolan käyttö on opittua, totuttua ja monelle suola on tärkein mauste.

        Itselleni tapahtui muutama vuosi sitten yllättäin veren natrium arvojen alenemin vaaralliselle tasolle ja sain määräyksen sirotella leivälleni suolaa. Oireina ilmeni väsymystä ja suonenvetoja, jopa suoranaisia kouristuksia.

        Arvot palautuivat kohdalleen, mutta suussani tapahtui makumuutos. Kaikki maistuu liian suolaiselle!
        Terveellinen ruokavalioni muuttui terveellisemmäksi koska voin vähentää suolan käyttöä entisestään. Ainoa haitta, veren natriumarvoja on seurattava, ja nesteenpoisto lääkkeet ovat kiellettyjä, vaikka turvotuksia aina silloin tällöin esiintyy eri puolilla kehoa.
        Kielii sydämen vajaatoiminnasta jota ei ole kyllä todettu verikokeesta.

        Tuohon aloituksen aiheeseen.

        Eilen aamulla järven pintaa peitti jää. Lenkille lähtiessäni sain katsella kuinka ohut jää kuin suli pois, katosi jonnekin ja vesi alkoi lainehtia, kuin tanssia hiljalleen vapauden tanssia, vaikka tuulta oli tuskin nimeksikään.
        Aurinko kimalsi pienten väreiden lomassa ja västäräkki juoksi lähellä vesirajaa etsien hyönteisiä. Sinisorsakin laskeutui veteen, ravisteli siipiänsä ja päästi ilohuudon vapaille vesille.

        Läheisen rivitalon pihalla kukkivat krookukset ja muut kevään kukat. Raita kukkii keltaisen siitepölyn värittämin kissoin, pientareilla vihertää ja lintujen konsertissa on äänien kirjo parhaimmillaan. Linnuilla on ääniasteikko laaja ja korkea, joten hyvät lihakset laulajilla.

        Mökkikausi alkaa. Uusi harrastus taas vuosien jälkeen. Mitä ihmeitä se taas tarjoakaan ympäristössään silmän ruokana. Luonto kun on minulle uusien kokemusten lähde, vuosi vuoden jälkeen se antaa aina uutta, kun on aikaa katsoa ja kuulla.

        Suolan maistumisesta, luonto- ja mökkikuvauksista koen samaa kuin edellä kirjoittava.
        Sinne nyt suuntaan katsomaan, onko se sinitiainen jo asettunut vaahteran suojiin.
        Tämän aamun olennainen kysymys: hallitsenko ajan, lähtö klo 10.


    • Maalaismies*

      Aamulenkillä komeat merihanhet suuntasivat tietylle lintusaarelle päin. Rastaat olivat ilmestyneet energisinä kotinurkille. Krookukset kukkivat puutarhassa. Oikeastaan siinä olisi jo yhdelle päivälle kylliksi, mutta...

      Osallistuin sittenkin tuohon alkoholistikeskusteluun. Se on aina riskaabelia, koska "vanha alkoholisti" on käypä haukkumanimi. Satun vain tietämään asiasta sisältäpäin yhtä ja toista. Tällä hetkelläkin olen mukana erään läheisen toipumisessa.

      Liian vähän tiedetään alkoholismista sairautena ja että sitä voidaan hoitaa hyvällä menestyksellä. No, siitä ei tämän enempää, mutta se keskustelu väritti aamupäivääni.

      Nyt olin vaimoni kanssa pihatöissä. On kevät!

      • kelvollisesti soitti kyllä
        mutta aikansa luriteltuaan väsyi ja helpommasti soitto jatkui AMMMTTI mies kuka ties.
        Moni luokseen pysähtyi pyysi varisevat lehdet näppäimistä löytyi kyllä mutta hetken kuluttua oli muuta juoksutusta mutta kaikenkaikkinaan hyvin vanhalta hanuristilta 50senttiä hän tienasi minulta.


      • Tuoksuvattu*

        Olin hyväntekeväisyystyössä josta on muodostunut eräs osa elämääni. Se antaa enemmän kuin ottaa.

        Päivällä keskustelimme mielenmaisemasta, luimme luonnoin vaikutuksesta ihmisen psyykeen ja teimme retken puistoon, kävelimme keskustan läpi katsellen maisemaa tarkemmin, havainnoimme ja keskustelimme näkemästämme.

        Mielen maisema löytyy usein sattumalta, joskus tyyneyden ja ´rauhan löytää vaikkapa ikkunasta näkyvistä pihapuiden oksista. Kun vain ehdimme katsoa ajatuksen kanssa voimme nähdä luonnon väritkin kuin uusina.

        Pian maa on vihreää, puut lehdessä ja luonto puhkeaa kukkimaan kaikin tavoin. Ehkä me ihmisetkin löydämme kesän itsestämme.

        Alkoholin kirotkin on tulleet tutuiksi. Itselleni ei koskaan ole juomisesta tullut ongelmaa, se ei istu minuun, mutta läheltä olen saanut seurata kuinka vaikeaa on sanoa ei.
        Vaatii "selkärankaa" olla ottamatta kun himosta on syntynyt ongelma. Kaikki tuki ja apu on tarpeen, mutta raitistumisen on aina lähdettävä käyttäjästä itsestään. Määräämällä ja moittimalla ei kukaan parannu, tuella ja kannustuksella voidaan auttaa pysymään päätöksessä.
        Kuinka onnellinen voikaan olla hän joka voi sanoa; " Tänään en ota."

        Silkkiuikku tekee pesää järvellä, sinisorsa pari uiskentelee rannan tuntumassa ja västäräkki juoksee nurmikolla. Siinä lintumaailman havainnot tänään. Lintujen konsertissa on monia tuttuja ääniä, kauneinta musiikkia aamuissa.


      • Fanni

        Tyyni sää, lämmintä aurinkoa, lukemattomat pihatyöt raikkaassa säässä. Raitis ilma kuin huume.
        Laulurastas pani parastaan läheisessä kuusikossa. Talven kohmeus alkoi väistyä ihmismielestä.
        'Rakkaalla lapsella monta nimeä'. Kutsutaankohan tuota ihmelintua lahorastaaksikin ?


      • Katicat2
        Fanni kirjoitti:

        Tyyni sää, lämmintä aurinkoa, lukemattomat pihatyöt raikkaassa säässä. Raitis ilma kuin huume.
        Laulurastas pani parastaan läheisessä kuusikossa. Talven kohmeus alkoi väistyä ihmismielestä.
        'Rakkaalla lapsella monta nimeä'. Kutsutaankohan tuota ihmelintua lahorastaaksikin ?

        Nauttikaamme keväästä ja tulevasta kesästä. Kuinka aina suuremman arvon antaa sille, että taas/vielä saa kevään kokea ja huumaantua siitä.


    • Liisilä

      Vapunvieton olennainen kysymys tänään on rapata itsensä siistiin kostyymiin, paklatakin, mikä paklattavissa on. Tuntee itsensä kulttuuri-immeiseksi mökkiurakoiden jälkeen.
      Vapun ja uudenvuoden aatot vietämme yhdessä saman tuttavapariskunnan kanssa, on urauduttu mukavasti. Puheenaiheet riittävät, 'piristeinä' vain shampanjalasillinen.
      Aamulla varhain hyvin nukutun yön jälkeen nokka mökkiä kohden. Kevättyöt alta pois, kesä tulee rytisten.

    • Maalaismies*

      Aurinko valaisi ja lämmitti vappuisella aamumarssillani. Parikolme meikäläistä vanhaa oli liikkeellä. Vain muutama tunti sitten olivat nuoret palanneet kaupungista juhlimasta. Ojanpielet olivat koristellut erilaisin tyhjin pakkaustenkuorin, tölkkein ja muovikassein. Varmaan heillä oli ollut hauskaa.

      Jumala heitä siunatkoon!

      • Mallamargareetta

        Uinuvalla kylällä kävelykierroksella näin nuorison vappujuhlinnan merkkejä: mäyräkoiran pahveja, siideritölkkejä, karkkipaperita, sipsipusseja, purkkiserpentiiniä. Rantapuiston hieno nurmikenttä mopon uria täynnä, joku oli tehnyt mönkijäkierroksia.
        Helatorstai tänään sattuu vappupäivään, joten hyvin sopii tuo maalaismiehen siunaus kohdalleen.
        Kummasti minäkin olen varjeltunut, vaikka nuoruudessa melko hurjiakin vappuja vietettiin.Nyt vain nuoriso ja monet aikuisetkin juopottelevat joka viikko, ennen se keskittyi vappuun, juhannukseen ja pikkujouluihin. Pienikin alkoholimäärä tuntui, kun siihen ei ollut tottunut.
        Lämmin vappu yleensä riehaannuttaa ulkona juopotteluun ja rillutteluun. Terasseilla aletaan istuskella olutlasin ääressä.
        Suomalaisten karnevaali on tällaista.


      • Fanni

        Kaupunkinäkymä ikkunaan: Viereisessä puistossa illalla klo 22 eilen aattona oli liikkeellä neljä eri nuorisoseuruetta, noin 10-12 henkilöä ryhmässään.
        Osa oli piknikillä, osa vaelsi eteenpäin. Reput selässä ja asiallinen vaatetus ajatellen yötä.


    • tavallaan että

      mikä lintu voi laulaa tai livertää koko yön. Kysymys on muuttolinnusta. Se laulaa iltaisin ja päivälläkin sen kuulen, mutta yöllä sen laulu tulee ikkunoiden läpikin ja ei tule uni heti takaisin kun herännyt on, kun se on niin äänekäs. -Sitäpä ihmettelen.

      • Tarkoittamasi lintu lienee satakieli, tuo laulun monitaituri, jonka äänikin on niin voimakas, että sen sanotaan vaarantavan kuuloa.

        KIrjoitin: yöllä laulava lintu ja Google antoi paljon vastaulsia.


      • Fanni

        Mökillä makuusopen ikkunan puolella kasvoi matala tiheikkö. Siinä lauloi vaatimattoman näköinen lintu öisin niin isolla äänellä sulosointujaan, että pakosta siihen heräsi. Kun tiheikkö raivattiin, ei enää satakielestä merkkiäkään. Eilen päivällä raakkui korppi.

        Muinoin kun en vielä ollut tutustunut satakielen kuuluvaan ääneen, kyläpaikassa mainitsivat ohimennen tietyn tiheikön, jossa se oleilee. Klo 23 jälkeen kylästä palatessa kuulin selvästi auton sisälle linnunlaulua. Ajoin sivuun, veivasin ikkunan auki. Äänen voimakkuus on varma havainto satakielestä. Näppäilyt, soinnut, helinät, lavertelut, vihellykset erottuvat kuunnellen.
        En haaveilekaan enää mäntykankaalle satakieltä. Luin sen viihtyvän alueella, jossa on matojakin helposti saatavissa


    • jjoutava

      Hailuoto - Marjaniemi
      Kamera seuraa tälläkin hetkellä pesää vartioivaa lintua.

      • saaksi.fi

        asken näin pesällä molemmat kala sääkset.


      • Katicat2

      • Katicat2 kirjoitti:

        Turun saaristossa nimittäin. Voi nyt katsella vuorotellen kahta pesää.
        http://natureit.net/site/saaksikamera.php

        mukava on molempia seurailla vielä toistaisesti kun olen enempi koneen äärellä.


      • ...jolloin pää voi helposti kääntyä suoraan taakse, kuten tuolla Hailuodon sääksellä.

        Autolla peruutusvaiheessa voisi ihmiselläkin olla parempi yksi kuin nämä kaksi niskanastaa.

        Ruutinkoskella kävimme polkupyörillä usein silloin kun mieheni vielä eli, kuuntelimme satakielen laulua.

        Mustarastaskin laulaa kauniisti. Nykyisin kuulee usein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      98
      1956
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      240
      1582
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1040
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      935
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      84
      894
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      825
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      771
    8. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      724
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      709
    Aihe