Veroparatiisi

Keskiviikon Kauppalehdessä kerrottiin siitä, kuinka Suomessa voi ansaita verottomasti paljon rahaa. Lehden kommenttipuheenvuorossa todettiin Suomen olevan veroparatiisi monille ryhmille kuten hyvävaraisille perheyhtiöiden omistajille, yhtiöiden kautta operoiville suursijoittajille, maanviljelijöille ja metsänomistajille.

Tämä perustuu listaamattomia yrityksiä koskevaan verolainsäädäntöön. Näiden yritysten osingoista maksettiin veroa vain 4,8 %. Listattujen yritysten omistajien verokohtelua on huomattavasti ankarampaa, minkä on arveltu olevan omiaan estämään listautumishalukkuutta.

Listaamattoman yrityksen omistaja saa vuodessa 90 000 euroon saakka osingot täysin verottomina. Siis vanhoissa markoissa noin puolen miljoonat vuotuiset tulot ihan laillisesti täysin verottomina. Ja ei tämä mikään ihan pikkujoukko ole, joka näistä eduista nauttii. Listaamattomat yritykset jakoivat noin kaksi kertaa enemmän osinkoja (1,54 miljardia euroa) yhteensä kuin listatut yritykset (790 miljoonaa euroa) vuodelta 2006. 445 000 ihmistä eli noin Helsingin kokoinen väkimäärä pääsi nauttimaan tästä privilegiosta.

Suomessa veroja maksavat palkansaajat. Tämä on teidän kepulaisten hyvä pitää mielessä, kun puhuttu ansiotasoista. Oikeistolaiseen politiikkaan on kuulunut esityksiä tasaveromallista. Se olisi omiaan kasaamaan veronmaksupainetta tavalliseen kansalaiseen päin. Mika Lintila Kepussa on asian huomannut puhuessaan lääkärien tavasta maksaa palkkojaan osinkoina. Tällaista lääkäriasemaa pelkästään omistajana pyörittävä osakas voi siis saada 90 000 euroa puhtaana käteen, kun lääkäriaseman vastaanottoapulainen maksaa pienestä palkastaan huomattavasti enemmän veroa. Näin siis meillä Suomessa kannustetaan työtä verrattuna omistajuuteen.

Sheriffi keksii varmaan suuressa viisaudessaan siirtää tämän avauksen jonnekin veronallet-palstalle. Saapa nähdä.

20

1071

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heh--Heh

      ..peräisin sossujen valtakaudelta...Toivoa sopii että asiaan saadaan korjausta nyt, kun sossut räkyttävät oppositiossa vailla valtaa.

    • veronkierron sallimisen

      Tiedät kyllä eettä pienet yritykset maksavat yhteisöveroa ennen osingonjakoa. Eli ei se yrittäjä kokonaan ilman veroja selviä, vaikka populistiseen tapaasi niin koetat väittää. Ja jos yhtiö jakaa osinkoa muusta kuin voitostaan se kuihtuu aikaa myöten kokonaan.

      Lipposen hallituksen junailema verouudistus johti kyllä "verosuunnittelun" yleistymiseen, juristien avulla tehdään monenmoisia operaatioita verojen kiertämiseksi laillisin keinoin. SDP kun ymmärtää taloudesta saman kuin porsas tuulimyllyistä niin tuo verouudistus aikanaan jätti paljon näitä porsaanreikiä.

      • Toki maksavat yhteisöveroa 26 % sen jälkeen, kun veronalaisista tuotoista on vähennetty veronalaiset menot.

        Jos yrityksessä on omistaja, hän voi saada yhteisöveron jälkeen "palkkansa" eli osingon täysin verottomana 90 000 euroon asti, kun tällaisen summan palkkana yrityksessä saava maksaisi siitä varmaankin 40 000 euroa verona. Verotuksella kannustetaan omistajuuteen, muttei työntekoon.

        Yritysverotuksen osalta tuntuu aina jäävän tilaa verosuunnittelulle. Niin kauan kun minä muistan edesmennyt vero-oikeuden professori Kari Tikka puhui verosuunnittelun mahdollisuuksista ja sen laittomuutta hipovista muodoista. Verosuunnittelua ei suinkaan keksitty Lipposen hallituskaudella. Kaikenlaista verosuunniitelua esiintyy kuten varmaan olet huomannut esim. Saksan maalta, missä on paljastunut laaja veronalaisten talletusten veronkierto. Yhteistä kaikelle verosuunnittelulle on yleensä se, että siihen osallistuvat ovat varakkaita ja hyvätuloisia. Verosuunnittelu ei todellakaan ole mikään palkansaajien etuoikeus.

        Verosuunnittelumahdollisuuksia ohjataan nykyhallituksen toimesta edelleen niille, joilla sellaisia on jo ennestään. Nyt on vuorossa perintöverotuksen uudistaminen, missä pääpaino on yritysvarallisuuden perintöveron tuntuvassa alentamisessa. Vanha sanontahan kuuluu, että raha tuppaa tulemaan rahan luokse.


      • nyt myös sanoissaan
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Toki maksavat yhteisöveroa 26 % sen jälkeen, kun veronalaisista tuotoista on vähennetty veronalaiset menot.

        Jos yrityksessä on omistaja, hän voi saada yhteisöveron jälkeen "palkkansa" eli osingon täysin verottomana 90 000 euroon asti, kun tällaisen summan palkkana yrityksessä saava maksaisi siitä varmaankin 40 000 euroa verona. Verotuksella kannustetaan omistajuuteen, muttei työntekoon.

        Yritysverotuksen osalta tuntuu aina jäävän tilaa verosuunnittelulle. Niin kauan kun minä muistan edesmennyt vero-oikeuden professori Kari Tikka puhui verosuunnittelun mahdollisuuksista ja sen laittomuutta hipovista muodoista. Verosuunnittelua ei suinkaan keksitty Lipposen hallituskaudella. Kaikenlaista verosuunniitelua esiintyy kuten varmaan olet huomannut esim. Saksan maalta, missä on paljastunut laaja veronalaisten talletusten veronkierto. Yhteistä kaikelle verosuunnittelulle on yleensä se, että siihen osallistuvat ovat varakkaita ja hyvätuloisia. Verosuunnittelu ei todellakaan ole mikään palkansaajien etuoikeus.

        Verosuunnittelumahdollisuuksia ohjataan nykyhallituksen toimesta edelleen niille, joilla sellaisia on jo ennestään. Nyt on vuorossa perintöverotuksen uudistaminen, missä pääpaino on yritysvarallisuuden perintöveron tuntuvassa alentamisessa. Vanha sanontahan kuuluu, että raha tuppaa tulemaan rahan luokse.

        Perintöverouudistus on näpertelyä vaikkapa punamullan varallisuusveroratkaisuun (veron poisto kokoneen) verraten. Nythän metsänomistajatkin saatiin rajattua huojennuksen ulkopuolelle

        SDP on ollutkin tässä veropolitiikassaan johdonmukaisesti yrittäjän asialla työmiestä vastaan. Ilmankos se nyt linjaa itseään uudelleen yrittäjäystävälliseksi puolueeksi. Näytöt ovat vakuuttavat ja nyt sanat vastaavat tekoja


      • Maltillinen oikeistolainen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Toki maksavat yhteisöveroa 26 % sen jälkeen, kun veronalaisista tuotoista on vähennetty veronalaiset menot.

        Jos yrityksessä on omistaja, hän voi saada yhteisöveron jälkeen "palkkansa" eli osingon täysin verottomana 90 000 euroon asti, kun tällaisen summan palkkana yrityksessä saava maksaisi siitä varmaankin 40 000 euroa verona. Verotuksella kannustetaan omistajuuteen, muttei työntekoon.

        Yritysverotuksen osalta tuntuu aina jäävän tilaa verosuunnittelulle. Niin kauan kun minä muistan edesmennyt vero-oikeuden professori Kari Tikka puhui verosuunnittelun mahdollisuuksista ja sen laittomuutta hipovista muodoista. Verosuunnittelua ei suinkaan keksitty Lipposen hallituskaudella. Kaikenlaista verosuunniitelua esiintyy kuten varmaan olet huomannut esim. Saksan maalta, missä on paljastunut laaja veronalaisten talletusten veronkierto. Yhteistä kaikelle verosuunnittelulle on yleensä se, että siihen osallistuvat ovat varakkaita ja hyvätuloisia. Verosuunnittelu ei todellakaan ole mikään palkansaajien etuoikeus.

        Verosuunnittelumahdollisuuksia ohjataan nykyhallituksen toimesta edelleen niille, joilla sellaisia on jo ennestään. Nyt on vuorossa perintöverotuksen uudistaminen, missä pääpaino on yritysvarallisuuden perintöveron tuntuvassa alentamisessa. Vanha sanontahan kuuluu, että raha tuppaa tulemaan rahan luokse.

        Vääristelet suotta selvää asiaa.

        Perintöveron uudistus yritysten ja maatilojen tuonannolliseen toimintaan sidotun omaisuuden osalta ei tarkoita veronkiertoa, vaan ainoastaan sitä, ettei yritysten ja maatilojen omaisuus joudu verolle silloin, kun yrityksen onmistus siirtyy perinönä isältä pojalle.

        Tällä estetään se, että yritys tai maatila joutuisi realisoimaan omaisuuttaan ja sitä kautta usein supistamaan toimintaedellytyksiään vain siksi, että yrityksen/maatilan sukupolvenvaihdos on välttämätön yrittäjän ikääntyessä tai kuollessa.

        Kyseessä on poikkeuksetta sellaisen omaisuuden siirto, joka ei ole rahaa eikä uuden yrittäjän palkka- tai muuksi tuloksi realisoitavaa omaisuutta. Niistähän menee normaali perintövero niin kuin tavallisiltakin kansalaisilta.

        Puheesi siitä, että "verosuunnittelumahdollisuuksia ohjataan nykyhallituksen toimesta edelleen niille, joilla sellaisia on jo ennestään", on siis täysin totuudenvastainen.


    • sinulla taas

      hauskoja väittämiä täällä:

      "Tällaista lääkäriasemaa pelkästään omistajana pyörittävä osakas voi siis saada 90 000 euroa puhtaana käteen, kun lääkäriaseman vastaanottoapulainen maksaa pienestä palkastaan huomattavasti enemmän veroa. Näin siis meillä Suomessa kannustetaan työtä verrattuna omistajuuteen."

      90k€ osingosta maksetaan 31.621€ veroa yhtiön toimesta (=omistajan toimesta). En ole kuullutkaan vastaanottoapulaisesta, joka edes tienaisi 32 tonnia vuodessa.

      Mielipidepankkikin taitaa olla näitä niin totta kuin osaan miehiä?

      • olisi Mielikuvapankki

        Mielipidepankin tulisi muuttaa nimensä Mielikuvapankiksi, niin paljon hän vääristelee asioita luodakseen harhakuviaan tukevia mielikuvia. Tämä verojuttu on oikein hyvä esimerkki yhden detaljin irrottamisesta kokonaisuudesta ja sen pohjalle luodusta mielikuvasta


      • Mitä veroa yritys mahtaa osingoista maksaa? En ole kuullutkaan moisesta. Jotain piiloveroako ja kenelle? Kyllä se 90 000 euroa vaan tulee puhtaana käteen. Usko pois ja tässä linkki verottajan sivulle vakuudeksi:

        http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=4783;57704

        En tiedä sotketko asiaan yhteisöveron, mutta sitähän ei makseta mistään osingoista.


      • olisi Mielikuvapankki kirjoitti:

        Mielipidepankin tulisi muuttaa nimensä Mielikuvapankiksi, niin paljon hän vääristelee asioita luodakseen harhakuviaan tukevia mielikuvia. Tämä verojuttu on oikein hyvä esimerkki yhden detaljin irrottamisesta kokonaisuudesta ja sen pohjalle luodusta mielikuvasta

        Kirjoitin avauksessani, että asiatiedot pohjatuvat keskiviikon Kauppalehdessä olleeseen kirjoitukseen. Tämä kirjoitus on kenen tahansa mahdollista tarkistaa tuosta lehdestä. Onko Kauppalehti sitten jonkunmoinen punikkilehti? Tähän minun on mahdoton ottaa varmaa kantaa, mutta siinä kohdin mielikuvana lehdestä ei sitten vastaa todellisuutta, jos näin on. Tämä on pakko myöntää.


      • tuottaa voittoa
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Mitä veroa yritys mahtaa osingoista maksaa? En ole kuullutkaan moisesta. Jotain piiloveroako ja kenelle? Kyllä se 90 000 euroa vaan tulee puhtaana käteen. Usko pois ja tässä linkki verottajan sivulle vakuudeksi:

        http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=4783;57704

        En tiedä sotketko asiaan yhteisöveron, mutta sitähän ei makseta mistään osingoista.

        noin 121000€, se voi maksettuaan tästä voitosta noin 31000€ veroa (26%) maksaa omistajalle/omistajille 90000€ osinkoa, josta ei enää veroa makseta.

        Mutta tämänhän sinä tiesitkin. Sinulle on vain tärkeintä kikkailu sanoilla.

        Osinko tulee omistajalle puhtaana käteen. Kyllä.
        Mutta sama omistaja on maksattanut ne yrityksen verotkin.

        Ja jos seuraavaksi esität, että yritys ja yrittäjä ovat kaksi eri asiaa, niin todistat vain olevasi juristiketku.


      • Maltillinen oikeistolainen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Mitä veroa yritys mahtaa osingoista maksaa? En ole kuullutkaan moisesta. Jotain piiloveroako ja kenelle? Kyllä se 90 000 euroa vaan tulee puhtaana käteen. Usko pois ja tässä linkki verottajan sivulle vakuudeksi:

        http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=4783;57704

        En tiedä sotketko asiaan yhteisöveron, mutta sitähän ei makseta mistään osingoista.

        Ennen 90 000 osingonjakoa verottaja on jo saanut yhteisöveron tuosta summasta yrittäjän maksamana.

        Kahteen kertaanko samaa rahaa pitäisi verottaa?


      • Maltillinen oikeistolainen
        tuottaa voittoa kirjoitti:

        noin 121000€, se voi maksettuaan tästä voitosta noin 31000€ veroa (26%) maksaa omistajalle/omistajille 90000€ osinkoa, josta ei enää veroa makseta.

        Mutta tämänhän sinä tiesitkin. Sinulle on vain tärkeintä kikkailu sanoilla.

        Osinko tulee omistajalle puhtaana käteen. Kyllä.
        Mutta sama omistaja on maksattanut ne yrityksen verotkin.

        Ja jos seuraavaksi esität, että yritys ja yrittäjä ovat kaksi eri asiaa, niin todistat vain olevasi juristiketku.

        Jos yritys siis tienaa voittoa vaikkapa miljoonan ja maksaa siitä 26% yhteisöveron ja jakaa loput osinkoina, niin kertaalleen jo verotetusta yritysvoitosta maksetaan toiset 26% veroa 90 000 euroa ylittävältä osalta.

        MPP pitää tätä veronkiertona!


    • vehnä-erkki

      mikä v..un veroparatiisi tämä maanviljelijöille on.

      Voisitko hiukan selvittää, kun asiasta tunnut perillä olevan?

      • on luonut

        kaikki mahdolliset ja osin mahdottomatkin verovähennykset maatalouteen.

        Maatalous on nettosaaja. Palkansaajat maksvat verot. Maanviljelijät ja suurten omaisuuksien haltijat ovat vapaamatkustajia.

        Viimeksi hallitus alensi metsäveroa.

        Ja kaiken huipuksi maanjusseille tuli vielä yksi uusi tukimuoto: eläinten hyvinvointituki - sitä maksetaan, jos lupaa kohdella eläimiä hyvin. Eli verovaroista maksetaan tukea jos lupaa noudattaa eläinsuojelulakia ja olla rääkkäämättä eläimiä.


      • verovähennys??????
        on luonut kirjoitti:

        kaikki mahdolliset ja osin mahdottomatkin verovähennykset maatalouteen.

        Maatalous on nettosaaja. Palkansaajat maksvat verot. Maanviljelijät ja suurten omaisuuksien haltijat ovat vapaamatkustajia.

        Viimeksi hallitus alensi metsäveroa.

        Ja kaiken huipuksi maanjusseille tuli vielä yksi uusi tukimuoto: eläinten hyvinvointituki - sitä maksetaan, jos lupaa kohdella eläimiä hyvin. Eli verovaroista maksetaan tukea jos lupaa noudattaa eläinsuojelulakia ja olla rääkkäämättä eläimiä.

        Viljelen tilaani ja tuotan viljaa, sekä on metsää. Teen veroilmoitukseni ja kirjanpitoni itse, kysynkin ihmeissäni, mitkä ovat mahdottomia verovähennyksiä, joita pääsen tekemään?

        Maksan veroja siinä missä toisetkin, en ole omasta mielestäni mitenkään vapaamatkustaja.

        Mitä tulee metsäveroon, tilamme on kuulunut pinta-alaveroon v. 2005 asti ja metsäveroa on maksettu joka vuosi, riippumatta siitä onko puuta myyty lainkaan. Minulla on vieläkin sellaista metsää, josta jo isoisäni on maksanut veroa, vanhempani maksoivat veroa ja nyt minä maksan vielä veroa 28% myydessäni nuo puut. Ainakin oman tilani kohdalla pidän metsäni verotuksen kohtuuttomana!!

        Edellä kerrottua voisi soveltaa palkansaajaan, että edeltävät sukupolvet maksaisivat urakalla tulevan sukupolven työpanoksesta veroja ja sitten tämä lopullisen työn suorittaja aikanaan maksaisi palkastaan vielä normaalin veron. Varmaan tuntuu todella oikeudenmukaiselta??


    • tai et ymärrä

      Yksinkertaistat todella raskaasti, ilmeisen tarkoitushakuisesti. Tai sitten olet niin tyhmä ettet ymmärrä koko verojärjestelmää. Veikkaan jälkimmäistä

      Listaamattomasta yhtiöstä saatu osinko on verovapaata 90 000 euroon saakka, mutta vain jos osinko on väemmän kuin 9 %:n tuotto laskettuna osakkeen matemaattiselle arvolle. Osakkeen matemaattinen arvo taas on yksinkertaistettuna taseen varat miinus velat jaettuna osakkeiden määrällä, Jos vähääkään hallitset matematiikkaa ymmärrät että yrityksen pitää olla hyvässä kunnossa jotta verovapaus toteutuu (tuon 9%:n säännön vuoksi). Hyväkuntoinen yritys myös joutuu maksamaan yhteisöveroa tuloksestaan, joten pinellä yrittäjällä vähintään 26 % veroaste toteutuu käytännössä aina vaikka osinkoja verovapaasti olisi mahdollista nostaa.

      26 % vero muuten vastaa noin 2200 euron kuukausipalkalla olevan työntekijän tuloveroastetta.

      Mutta kuten aluksi sanoin, yksinkertaistamalla ja unohtamalla nuo rajoitteet asian saa näyttämään juuri niin pölhöpopulistiselta kuin sinä annoit avauksessasi ymmärtää.

    • Maltillinen oikeistolainen

      Kannattaa ottaa huomioon, että kaikki tapahtuu laillisesti ja johtuu siitä, että pääomatuloja verotetaan kohtuullisella tasaveroprosentilla, mutta palkkoja Euroopan ehkä jyrkimmällä progressiolla, joka rankaisee palkansaajaa jo melko kohtuullisista palkkatuloista puhumattakaan siitä, että kohtuullista parempien palkkojen marginaalivero on erittäin kohtuuton.

      Niinpä ne, jotka voivat, soveltavat itselleen edullisinta tulojensa nostotapaa - täysin laillisesti - kuten lääkärit yritystensä kautta.

      Kyse siis on verolainsäädännöstä, joka olisi kaivannut perusremonttia jo 20 vuotta sitten.

    • Kaupunkilainen.

      ..ainakin 100-0 kun aloitit puhumaan veroista kun ei ole tietoa niin silloin jää aina häviölle ja on parasta lopettaa vastailu kun rahkeet ei riitä.

      Harkitse seuraavalla kerralla vähän paremmin mitä kirjoitat ja ota selvää asioista niin myös tiedät enemmän.

      • Maltillinen oikeistolainen

        MPP hallitsee hyvin mielipidepolitikoinnin tekniikan: otetaan osatotuus ja luodaan käsitys, että siinä olisi koko totuus.


      • kiteytetty
        Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        MPP hallitsee hyvin mielipidepolitikoinnin tekniikan: otetaan osatotuus ja luodaan käsitys, että siinä olisi koko totuus.

        Erinomaisesti kiteytetty.

        MPP:llä syyttäjä/puolustus asenne, haetaan yksittäisiä todisteita joiden varaan luodaan kuva tukemaan omaa ideologiaa. Politiikka ei vaan toimi noin. Eikä talouselämä. Onneksi MPP ei ole koskaan (ilmeisesti) ollut yrityselämän palveluksessa. Ne yritykset olisivat takuulla entisiä yrityksiä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2050
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1373
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      942
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      354
      880
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe