mitä kalat voivat oppia?

hahah

Heipz,mitä akvaariokalat voivat oppia? Minulla ei ole akvaariota, mutta kiinnostaa..

3

278

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kala

Ei me kalat ihmisiä muuta kuin huijata! Me ollaan tosi viisaita mutta ei kerrota sitä niille!

Ei vaan.... luonnossa kalat on hyvinkin älykkäitä, ne osaa vaeltaa tuhansia kilometrejä omaan synnyinjokeen kutemaan ja osaa välttää petoja yms. Niillä on tarkat aistitkin.

• Miimu

no ainakain ne kaikki oppivat kerjäämään. :) Kai oppimiskyky riippuu paljonkin kalasta, lyhytikäinen parvikala ei varmasti opi juuri muuta kuin ruokinta-ajan ja paikan, mutta yli kymmenen vuotiaiksi elävät kalat voivat oppia paljonkin. Olen nähnyt sivut pallokalasta, joka osasi hyppiä ja liikkua käskyjen mukaan, kuten myös kultakalan, joka osasi soittaa kelloja sen mukaan mitä ruokaa halusi. Itselläni on ollut monni jonka pystyin kutsumaan esiin.

Seura-akvaariossa saattaa hyvinkin nähdä eri lajien älykkyyden erot, kun menee ruokintanurkan viereen. Parvikalat ryntäävät heti odottamaan ruokaa, isommat tarkkailevat tilannetta kauempaa ja se fiksu kala jatkaa puuhiaan kunnes otat ruokapurkin käteen.

• bettaristic
        Miimu kirjoitti:

no ainakain ne kaikki oppivat kerjäämään. :) Kai oppimiskyky riippuu paljonkin kalasta, lyhytikäinen parvikala ei varmasti opi juuri muuta kuin ruokinta-ajan ja paikan, mutta yli kymmenen vuotiaiksi elävät kalat voivat oppia paljonkin. Olen nähnyt sivut pallokalasta, joka osasi hyppiä ja liikkua käskyjen mukaan, kuten myös kultakalan, joka osasi soittaa kelloja sen mukaan mitä ruokaa halusi. Itselläni on ollut monni jonka pystyin kutsumaan esiin.

Seura-akvaariossa saattaa hyvinkin nähdä eri lajien älykkyyden erot, kun menee ruokintanurkan viereen. Parvikalat ryntäävät heti odottamaan ruokaa, isommat tarkkailevat tilannetta kauempaa ja se fiksu kala jatkaa puuhiaan kunnes otat ruokapurkin käteen.

Meillä lehtikalat saavat välillä valita mitä ruokaa haluavat. Huomaa, että porukalla ei mene aina makumieltymykset yksiin. Viisikko odottaa rivissä akvaarion puolivälissä ja jos ruokapurkki mitä niille heiluttelen on mieluinen, ne/se ryntää etulasille kuolaamaan. Jos taas on uusi purkki tai niiden mielestä pahaa ruokaa, ne venttailevat akvan keskellä, tulevat sieltä sitten syömään jos parempaa ruokaa ei tule. Ne ovat siis itse oppineet kerjäämään haluamaansa sapuskaa.
        Opetin kerran yhden taistelukalapojan hyppäämään ruoan sormista. Se ei ollut hyvä ideä. Poika, ahne kun oli, puri eräänä päivänä minua poskeen kun siivosin sen akvaariota. Ajatteli varmaan, että vitsit mamma rakastaa mua, kun noin iso ruokaklöntti tuodaan nenän eteen. Itse purema (ei tietenkään sattunut)ei ollut syy hyppyruokailun lopettamiseen, vaan se, että poika alkoi sitten myöhemmin hyppelemään aina kun näkyi liikettä. Olisi poju saattanut lentää kerjätessään lattialle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4098
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe