Rekkaamaton koira

huono koira?

Monelta palstalta olen saanut ihmisiltä sen käsityksen että rekkamaton koira olisi jotenkin huonompi ja monet kirjaimellisesti yhdistävät rekkaamattoman koiran tehtailuun.

mitä mieltä te muut olette? onko koiranne rekattu vai ei?

Minulla on nyt neljäs koirani koskaan ja on ensimmäinen joka ei ole rekisteröity minkään maan rekisteriin. Ja täytyy sanoa että kirjaimellisesti ihanampaa koiraa saa hakea.
Koira on ollut terve ja hyväkuntoinen jo hakiessamme sen, kasvattaja oli mukava ja ystävällinen. kävimme hänen kotonaan ja tapasimme pennun vanhemmat.

Minulle henk.kohtaisesti papereilla ei ole mitään väliä, en ole koskaan ollut kiinnostunut näyttelyistä. En edes rekattujen koirieni kanssa, en siis koe niiden puuttumista itselleni henk.kohtaiseksi esteeksi koiran hankkimiselle. Ymmärrän toki jos joku ne haluaa ja on esim. kiinnostunut jalostuksesta/näyttelyistä.

Mutta miksi niin monet olettavat että rekkaamaton pentu on huonoista oloista kotoisin ja monella on niitä kohtaan hyvin negatiivinen asenne? Omaani en vaihtaisi kymmeneenkään rekattuun sillä on paras koira minkä olisin koskaan voinut unelmoidakkaan saavani ;)

33

937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • funtsaile vähä!

      Jos koirasi on puhtaista rekatuista vanhemmista, niin MIKSI sitä ei ole rekattu. Siihen on jokin syy; joko kasvattaja on rikkonut Kennelliiton kasvattaja-sääntöjä tai koirasi vanhemmat eivät täytä rodun terveysvaatimuksia. - Koska silloin niitä EI VOI rekata.

      Ja ihan sulle vaan tiedoksi, vaikka koirasi olisi rekattu, olisi se saman koira kun nytkin. Se rekkaaminen EI MUUTA koiran luonnetta tai muutakaan.

      Harrastusmahdollisuudet ns. sekarotuisen kanssa ovat vain hurjasti pienemmät kun rekatun koiran kanssa.

      Toivottavasti et ole tukenut pentutehtailua;))

      • aloittaja

        "Ja ihan sulle vaan tiedoksi, vaikka koirasi olisi rekattu, olisi se saman koira kun nytkin. Se rekkaaminen EI MUUTA koiran luonnetta tai muutakaan.

        Harrastusmahdollisuudet ns. sekarotuisen kanssa ovat vain hurjasti pienemmät kun rekatun koiran kanssa.

        Toivottavasti et ole tukenut pentutehtailua;))"

        En ole missään vaiheessa sanonut että koira olisi rekatuista vanhemmista, puhdasrotuinen on silti, tosin sekarotuinen monen mielestä siksi että meiltä puuttuu tämä paperinpalanen.

        Tottakai olisi sama koira, mutta vertasinkin siihen että minulla on ollut ennen rekattuja koiria enkä yksinkertaisesti koe nykyistä koiraani yhtään heitä huonommaksi, melkeinpä päinvastoin. Paperi ei tee koiraa vaan luonne ja koko koiran olemus :) tämä oli mun pointtini.

        Harrastuksista sen verran että että jos minua olisi henk.kohtaisesti kiinnostanut esim. näyttelyura olisin etsinyt sitä varten rekisteröidyn koiran, mutta jo muutaman näyttelyn kokeilleena edellisen koirani kanssa olen tullut siihen tulokseen ettei se ole minua varten vaikka edellisen koirani veli on mm. pärjännyt todella hyvin kansainvälisestikkin. Mutta siis jos olisin näyttelykoiraa olisin sellaisen hakenut, mutta kun asia ei minua kiinnosta en koe siltä osin mitä tarvetta sille että koirallani olisi paperit.

        ja mitä pentutehtailuun tulee, sitä emme ole tukeneet. Koiramme on syntynyt ja kasvanut hyvissä käsissä rakastavassa paikassa josta olemme saaneet paljon apua ja tukea yhteiseen elämäämme.

        Minä henk.kohtaisesti miellän tehtailun sellaiseksi jossa koiria käytetään pennutukseen alituiseen, niitä on useita, pentuja monista monista yhdistelmistä kerrallaan ja he elävät huonoissa oloissa ja myydään jostain kioskin tai juna-aseman parkkiksen kulmalta kun ei haluta näyttää missä koira on kasvanut. Näin ei meidän tapauksessamme ole, vaan olemme vierailleet koiran vanhempien luona ja todenneet olot hyviksi :)


      • .........
        aloittaja kirjoitti:

        "Ja ihan sulle vaan tiedoksi, vaikka koirasi olisi rekattu, olisi se saman koira kun nytkin. Se rekkaaminen EI MUUTA koiran luonnetta tai muutakaan.

        Harrastusmahdollisuudet ns. sekarotuisen kanssa ovat vain hurjasti pienemmät kun rekatun koiran kanssa.

        Toivottavasti et ole tukenut pentutehtailua;))"

        En ole missään vaiheessa sanonut että koira olisi rekatuista vanhemmista, puhdasrotuinen on silti, tosin sekarotuinen monen mielestä siksi että meiltä puuttuu tämä paperinpalanen.

        Tottakai olisi sama koira, mutta vertasinkin siihen että minulla on ollut ennen rekattuja koiria enkä yksinkertaisesti koe nykyistä koiraani yhtään heitä huonommaksi, melkeinpä päinvastoin. Paperi ei tee koiraa vaan luonne ja koko koiran olemus :) tämä oli mun pointtini.

        Harrastuksista sen verran että että jos minua olisi henk.kohtaisesti kiinnostanut esim. näyttelyura olisin etsinyt sitä varten rekisteröidyn koiran, mutta jo muutaman näyttelyn kokeilleena edellisen koirani kanssa olen tullut siihen tulokseen ettei se ole minua varten vaikka edellisen koirani veli on mm. pärjännyt todella hyvin kansainvälisestikkin. Mutta siis jos olisin näyttelykoiraa olisin sellaisen hakenut, mutta kun asia ei minua kiinnosta en koe siltä osin mitä tarvetta sille että koirallani olisi paperit.

        ja mitä pentutehtailuun tulee, sitä emme ole tukeneet. Koiramme on syntynyt ja kasvanut hyvissä käsissä rakastavassa paikassa josta olemme saaneet paljon apua ja tukea yhteiseen elämäämme.

        Minä henk.kohtaisesti miellän tehtailun sellaiseksi jossa koiria käytetään pennutukseen alituiseen, niitä on useita, pentuja monista monista yhdistelmistä kerrallaan ja he elävät huonoissa oloissa ja myydään jostain kioskin tai juna-aseman parkkiksen kulmalta kun ei haluta näyttää missä koira on kasvanut. Näin ei meidän tapauksessamme ole, vaan olemme vierailleet koiran vanhempien luona ja todenneet olot hyviksi :)

        Se paperilappunen ei todellakaan muuta koiraasi enää miksikään. Se on se mitä se on kaikkine hyvine ja huonoine puolineen.

        Kuitenkin olen sitä mieltä, että koiralla pitäisi olla paperit. Miksikö, kun kerran NÄYTTELYT eivät kiinnosta? Ensinnäkin sinun tulee käsittää, että ei ne paperit ole näyttelyitä varten. Rotukoirille ei papereita jaeta siksi, että niiden kanssa pääsee ravaamaan muovinarukehää edestakaisin. Se ei suinkaan ola papereiden tarkoitus, vaan yksi mahdollisuus lisää, minkä koiran rekisteröinti tuo tullessaan.

        Koiria rekisteröidään siksi, että valvotaan ja pidetään kirjaa RODUNJALOSTUKSESTA. Rekisteröinti palvelee siis ennenkaikkea rodun etua. Eri roduilla on tietyt vaatimukset, jotta koiran saa rekisteriin ja tämä koko ruljanssi siksi, että rotu säilyisi laadukkaana niin terveyden, luonteen kuin ulkonäönkin osalta. Vastuuntuntoiset kasvattajat ja jalostusurosten omistajat ovat niitä, jotka tekevät sen raskaan kenttätyön eli hankkivat hyviä koiria, tutkituttavat niiden terveyden, testaavat luonteen ja koulutettavuuden ja hankkivat usean eri tuomarin lausunnon koiransa anatomillisesta rodunomaisuudesta. Monta koiraa raakataan tässä prosessissa pois jatkamasta sukua, sillä ideana on, että vain terveet ja parhaat jatkavat sukua. Se on rodunjalostusta, ei vaan koiramäärän lisäämistä. Se vaatii paljon aikaa, vaivaa, rahaa, tietotaitoa ja osaamista, mutta seurauksena rodut ovat kehittynyt sellaiseksi mitä ne tänä päivänä ovat. Suomessa PEVISA:n ansiosta monien rotujen terveys on myös kohentunut.

        Sinä et tietenkään loppukuluttajana (koiranomistajana) näe kaikkea tätä vaivaa, jota sinun rakastamasi rodun eteen ollaan tehty. Sinä vain haluat itsellesi rotukoiran olematta kuitenkaan valmis arvostamaan sitä suurta työmäärää, mikä mieleisesi rodun eteen ollaan tehty. Sinä haluat olla freeloader ja varastaa piraattikopiosi mahdollisimman edullisesti. Saat siis nauttia "rotukoirasta" kuitenkaan maksamatta siitä täyttä hintaa. Näytätkö toiminnallasi, että pidät kyseisestä rodusta? Sen saat järkeillä ihan itse.

        Kahden rekisteröidyn rotukoiran jälkeläisen saa helposti ja vaivatta rekisteriin, mikäli vanhemmat täyttävät rekisteröintivaatimukset terveyden, luonteen ja ulkonäön osalta. Kullakin rodulla vaatimukset ovat erilaiset ja painopiste eri osioissa, mutta kärjistettynä nämä ovat asioita, mitä painotetaan. Ei ole mitään muuta syytä jättää rotukoiraa rekisteröimättä, kun se, että vanhemmat eivät täytä näitä Kennelliiton vaatimuksia (jos itse ovat puhdasrotuisia ja rekattuja molemmat). On jokaisen oma asia haluaako koiran, jonka vanhemmilla mahdollisesti perinnöllinen terveysongelma, jonka vuoksi rekkaaminen on jätetty "kasvattajan" toimesta tekemättä. Kasvattajaksi en näitä paperittomien tehtailijoita kutsuisi, sillä he ovat silmissäni rodun kuin rodun loisia ja heidän tarkoituksenaan on vain nauttia muiden tekemän työn hedelmistä tarjoamalla piraattikopioita rotukoirista. Kasvatustyön vaivaa he eivät selkeästikään ole valmiita näkemään, mutta rahastaminen luonnistuu heiltäkin. Niin ja mukavia juttumiehiäkin varmasti ovat, mutta kukapa ei olisi, kun hölmöt ihmiset tuovat helppoa rahaa kukkaroon! Tuossa juuri katselin kuinka eräässä rodussa oli myynnissä paperiton piraatti hintaan 700€ ja paperillisen saa jo hintaan 850€. 150€ ylimääräistä papereista voi tuntua paljolta (jollei ensinkään ole kiinnostunut näyttelyistä), mutta kun muistaa ettei ne paperit sillä koiralla vain näyttelyitä varten olleet, niin se ylimääräinen 150€ ei enää olekaan niin paha asia. Se kun on edes pienenpieni tae siitä, että jos koirassa esiintyy perinnöllisiä vikoja, on kasvattaja korvausvelvollinen. Se on lisähinta siitä, että koirasi vanhemmat ovat jalostukseen kelpaavia yksilöitä. Se on lupa osallistua näytelmiin ja harrastaa tulostavoitteellisesti. Se on osoitus siitä, että rakastat rotuasi ja välität siitä mikä sen tulevaisuus on. Se on tukesi antamista kasvattajalle, joka on tehnyt paljon työtä saattaakseen juuri sinun pentunsa maailmaan. Jos haluat tukea piratismia ja maksaa rahaa ihmiselle, jolle raha ei kuuluisi ensinkään, niin se on sitten sinun valintasi!


    • -S-

      minusta huono koira ole. :) Epäilyttävä vain. Siis jos on puhdasrotuinen pentu, terveistä vanhemmista, miksi ei rekkaisi? (lähinnä retorinen kysymys)

      Ja tosiaan ei mitään rekkaamattomia vastaan, ja hienoa jos koira on terveenä pysynyt yms. Minä vaan haluan kaikilla tavoilla varmistaa, että oma koirani voisi ainakin perinnöllisiltä sairauksilta pysyä turvassa. Kaikeltahan ei voi välttyä, mutta olenpahan tehnyt voitavani. :)

      Eli jos ei vielä tullut ilmi, niin oma koira on rekattu. :P

      • aloittanut

        Toisella koirani vanhemmista ei ole papereita, joten rekkaus ei vain onnistu.

        Onhan näitä mahdollisuuksia, juuri tuo ettei toisella vanhemmalla ole papereita tai pennut ovat vahinkoja tai kenties on sovittu että pennut tehdään ja ne luovutetaan tutuille, jolloin asialla ei ehkä olekkaan niin suurta merkitystä.

        Minusta rekisteripaperit eivät ole mikään tae sille että koira olisi terve. Varmasti rekatutkin koirat ovat olleet sairaita tai on ilmennyt vasta myöhemmin jokin ongelma. paperi ei tee kenestäkään tervettä.

        Enkä minä todellakaan ole tukenut pentutehtailua, tässä oli taas hyvä esimerkki siitä kuinka automaattisesti rekkaamaton koira sekä pentutehtailu yhdistetään samaksi asiaksi.


    • .......

      Koiraa ei rekata siksi, että se pääsee näyttelyihin!!
      Koiraa ei rekata siksikään, että on makeeta kun on rekattu koira!
      Jos paperillinen koira sairastaa, sen esivanhemmista voidaan seurata, että missä vika, eikä samaa yhdistelmää enään käytetä.
      Paperillisen koiran kasvattaja tunnetaan ja on helposti jäljitettävissä, jos ongelmia tulee.
      Paperillisten koirien jalostusta seurataan, narttujen hyvinvointia seurataan, eikä hyvällä kasvattajalla ole mitään syytä jättää koiriaan rekkaamatta.
      Rekisteröinti maksaa 20 euroa silloin, kun kaikki on kunnossa, rekkaamattoman vanhemmista et voi tietää.
      Paperikoiran vakuutuksetkin ovat halvempia.
      Paperitonta rotukoiraa vaan ei ole!!!

      • .......

        Itsellä siis rekisteröity otus!


      • 4 koiraa.

        Rekisteröimätön koira on AINA sekarotuinen !!!

        Asia ei miksikään muutu vaikka kuinka muut vastaan väittävät!


      • Anonyymi
        4 koiraa. kirjoitti:

        Rekisteröimätön koira on AINA sekarotuinen !!!

        Asia ei miksikään muutu vaikka kuinka muut vastaan väittävät!

        Tämä on väärin! Ei kaikki rekkaamatomat koirat oo sekarotuisia. Nauran


    • ettei ole

      rekattu. Harraste mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon (mitä sillä valio arvolla tekee).Näyttelyt eivät ole mitään koiralle itselleen, sen vietit ovat aivan jossain muualla. Samat tyypit jotka lyttää ihmisten missikisat kyllä puunaa koiriaan joihinkiin typeriin näyttelyihin ja saadakseen koiralleen valio arvon. Ethän tiedä vaikka sadan vuoden päästä koirasi on yksi uusi rotu ja hyvä sellainen. Kennelliitto vain pyörittää omaa showtaan ja yrittää varjella sisäsiittoisuudelta parhaiten se varjelisi sitä sallimalla monipuolisuutta.

    • saa koskaan vastausta

      Tämä on asia josta väännetään kättä varmasti maailman tappiin asti :)

      itselläni on rekattu ja rekkaamaton ja kumpikin ovat yhtä "hyviä"

      Rekattujen puolesta sen verran että niiden terveys- yms tuloksista saa helposti tietoa ja samalla voi katsoa myös ettei pennulla ole tiettyjä perinnöllisiä sairauksia.

      Toki se ei varmista mitään, on myös rotuja joilla ei ole pevisa määräyksiä ja luonteista on ikävä kyllä mahdoton tehdä mitään luotettavia testejä. Ei sen enempää luonnetestit, näyttelytulokset kuin koetuloksetkaan anna varmaa tietoa pentueen vanhempien luonteista ( tarkoitan arkielämää koiran kanssa ja sitä luonnetta)

      Toki on mahdollista seurata tietyn kasvattajan periaatteita vaikka pitkällä aikavälillä ja seurata minkälaisia koiria kasvattajan kasvatit oikein jättävät. Käydä vaikka niissä näyttelyissä yms. juttelemassa omistajien kanssa koirien luonteista kotioloissa.

      Rekkaamattomien kohdalla näitä seuranta mahdollisuuksia ei ikävä kyllä taida olla, eikä useinkaan tietoa vanhempien terveydestä tai luonteesta muuta kuin omistajan kertoma.

      Kotikoirina varmasti ovat yhtä hyviä kumpikin.

      • kennelliitto pyörittää

        Heko heko niinhän se on. Kennelliitto pyörittää puhdasrotuisten koirien kasvatusta.
        - SKL on kaikkien rotujen suomalainen kattojärjestö
        - yhdistykset edustavat omia rotujaan
        - kasvattaja kasvattaa yleisesti hyväksytyin metodein

        Minä en ole 100 vuoden päästä katsomassa uusia koirarotuja, sinä ehkä olet?

        Jos ei halua ostaa rekisteröityä koiraa, hyvä niin, mutta turha kuitenkaan on turhautumistaan tännekään palstalle tulla huutelemaan.

        Vähän vaikea on ymmärtää tämän tyyppistä keskustelun avausta. Pakosta tulee mieleen ihmisen huono itsetunto. Minulle on ainakin omat koirat ne parhaat ja rakkaimmat, ei minun tarvitse sitä tulla tänne huutelemaan, ovat sitten sukutaulunsa tietäviä tai eivät.

        Onko liikaa maksaa 20€ rekisterikirjasta?
        Vai maksavatko liikaa terveystukset (lonkat kn silmät n. 150€)
        Vai eikö uskalla koiransa kanssa jalostustarkastukseen jossa arvioidaan onko koira rotunsa suht hyvä edustaja?
        Vai eikö halua luonnetestistä saatavaa arviota koiran luonteesta? Kiva ja Kiltti?

        Mitä sitä turhaan jos ei omaa halua tutustua eri tavoin koiransa luonteeseen, sukuun tai rodun muihin edustajiin, kasvatukseen, jalostukseen, rodunomaisuuteen.

        Samahan se silloin on vaikka ottaisi suomen pystykorvan, koira kuin koira.

        Turhauttavaa että jotkut haluavat ratsastaa rottweiler -rodun maineella, ulkonäöllä, luonteella ym:lla vaikka eivät ole valmiit rodun eteen mitään tekemään.


      • Aloittanut
        kennelliitto pyörittää kirjoitti:

        Heko heko niinhän se on. Kennelliitto pyörittää puhdasrotuisten koirien kasvatusta.
        - SKL on kaikkien rotujen suomalainen kattojärjestö
        - yhdistykset edustavat omia rotujaan
        - kasvattaja kasvattaa yleisesti hyväksytyin metodein

        Minä en ole 100 vuoden päästä katsomassa uusia koirarotuja, sinä ehkä olet?

        Jos ei halua ostaa rekisteröityä koiraa, hyvä niin, mutta turha kuitenkaan on turhautumistaan tännekään palstalle tulla huutelemaan.

        Vähän vaikea on ymmärtää tämän tyyppistä keskustelun avausta. Pakosta tulee mieleen ihmisen huono itsetunto. Minulle on ainakin omat koirat ne parhaat ja rakkaimmat, ei minun tarvitse sitä tulla tänne huutelemaan, ovat sitten sukutaulunsa tietäviä tai eivät.

        Onko liikaa maksaa 20€ rekisterikirjasta?
        Vai maksavatko liikaa terveystukset (lonkat kn silmät n. 150€)
        Vai eikö uskalla koiransa kanssa jalostustarkastukseen jossa arvioidaan onko koira rotunsa suht hyvä edustaja?
        Vai eikö halua luonnetestistä saatavaa arviota koiran luonteesta? Kiva ja Kiltti?

        Mitä sitä turhaan jos ei omaa halua tutustua eri tavoin koiransa luonteeseen, sukuun tai rodun muihin edustajiin, kasvatukseen, jalostukseen, rodunomaisuuteen.

        Samahan se silloin on vaikka ottaisi suomen pystykorvan, koira kuin koira.

        Turhauttavaa että jotkut haluavat ratsastaa rottweiler -rodun maineella, ulkonäöllä, luonteella ym:lla vaikka eivät ole valmiit rodun eteen mitään tekemään.

        Mikäköhän avauksessani oli huutelua?
        Minä halusin kysyä ihmisten mielipiteitä asiasta koska olen huomannut tämän jakavan koiraihmisiä kovasti kahteen eri "laumaan". Monella on todella suoranaisesti sellainen asenne että paperiton koira olisi huonompi ja omalta osaltani ihmettelen tätä suuresti. jos hankkii koiran todella siinä tarkoituksessa ettei aio näyttelyihin, niin onko sillä muka todellakaan niin suurta merkitystä onko sellaiset sitten koiralla vai ei?

        Minä en näyttelyistä ole edelleenkään kiinnostunut, en aio myöskään pennuttaa koiraani joten en koe tarpeelliseksi näitä dokumentteja koiralle joka on minulle vain rakas perheenjäsen.

        Minä en myöskään ole puhunut mitään mistään uudesta rodusta...hmmm...

        Minulla ei todellakaan ole huono itsetunto, minua vaan henk.kohtaisesti ihmetyttää joidenkin ihmisten asenteet rekkaamattomia koiria kohtaan. Minusta ne ovat ihan hyviä siinä missä paperillisetkin


      • ihmettelen.
        Aloittanut kirjoitti:

        Mikäköhän avauksessani oli huutelua?
        Minä halusin kysyä ihmisten mielipiteitä asiasta koska olen huomannut tämän jakavan koiraihmisiä kovasti kahteen eri "laumaan". Monella on todella suoranaisesti sellainen asenne että paperiton koira olisi huonompi ja omalta osaltani ihmettelen tätä suuresti. jos hankkii koiran todella siinä tarkoituksessa ettei aio näyttelyihin, niin onko sillä muka todellakaan niin suurta merkitystä onko sellaiset sitten koiralla vai ei?

        Minä en näyttelyistä ole edelleenkään kiinnostunut, en aio myöskään pennuttaa koiraani joten en koe tarpeelliseksi näitä dokumentteja koiralle joka on minulle vain rakas perheenjäsen.

        Minä en myöskään ole puhunut mitään mistään uudesta rodusta...hmmm...

        Minulla ei todellakaan ole huono itsetunto, minua vaan henk.kohtaisesti ihmetyttää joidenkin ihmisten asenteet rekkaamattomia koiria kohtaan. Minusta ne ovat ihan hyviä siinä missä paperillisetkin

        Vai miksi ketjusta on poistettu vastaus jossa joku hieman antoi negatiivista palautetta skl:tsta?

        Eikö suomessa olekkaan enää sananvapautta.


      • vastauksesi
        kennelliitto pyörittää kirjoitti:

        Heko heko niinhän se on. Kennelliitto pyörittää puhdasrotuisten koirien kasvatusta.
        - SKL on kaikkien rotujen suomalainen kattojärjestö
        - yhdistykset edustavat omia rotujaan
        - kasvattaja kasvattaa yleisesti hyväksytyin metodein

        Minä en ole 100 vuoden päästä katsomassa uusia koirarotuja, sinä ehkä olet?

        Jos ei halua ostaa rekisteröityä koiraa, hyvä niin, mutta turha kuitenkaan on turhautumistaan tännekään palstalle tulla huutelemaan.

        Vähän vaikea on ymmärtää tämän tyyppistä keskustelun avausta. Pakosta tulee mieleen ihmisen huono itsetunto. Minulle on ainakin omat koirat ne parhaat ja rakkaimmat, ei minun tarvitse sitä tulla tänne huutelemaan, ovat sitten sukutaulunsa tietäviä tai eivät.

        Onko liikaa maksaa 20€ rekisterikirjasta?
        Vai maksavatko liikaa terveystukset (lonkat kn silmät n. 150€)
        Vai eikö uskalla koiransa kanssa jalostustarkastukseen jossa arvioidaan onko koira rotunsa suht hyvä edustaja?
        Vai eikö halua luonnetestistä saatavaa arviota koiran luonteesta? Kiva ja Kiltti?

        Mitä sitä turhaan jos ei omaa halua tutustua eri tavoin koiransa luonteeseen, sukuun tai rodun muihin edustajiin, kasvatukseen, jalostukseen, rodunomaisuuteen.

        Samahan se silloin on vaikka ottaisi suomen pystykorvan, koira kuin koira.

        Turhauttavaa että jotkut haluavat ratsastaa rottweiler -rodun maineella, ulkonäöllä, luonteella ym:lla vaikka eivät ole valmiit rodun eteen mitään tekemään.

        tainnut mennä kohilleen tai sitten olen niin tyhmä etten ymmärrä miten tämä sinun vastauksesi liittyy omaan viestiini, joka on yläpuolellasi.

        No niin tai näin, totuus on kuitenkin se että niitä rekattuja ja rekkaamattomia ostetaan tasan niin kauan kuin niitä on ja niitä on ihan varmasti.

        Ja kaikilla ostajilla on syynsä ostaa juri sellainen kuin ostavat.


      • sananvapautta
        ihmettelen. kirjoitti:

        Vai miksi ketjusta on poistettu vastaus jossa joku hieman antoi negatiivista palautetta skl:tsta?

        Eikö suomessa olekkaan enää sananvapautta.

        Täällä seriffi saa ilman selityksiä poistaa mitä huvittaa. Itse jäin Kissat-palstan seriffin silmätikuksi kirjoituksillani vapaana kulkevien kissojen aiheuttamista haitoista lähiöissä. Kaikki poistettiin n. tunnin sisällä. Palaute-palstalle kirjoittaminen ei auttanut asiaa. Sefujen toimiin ei puututa.


      • rikkoville
        sananvapautta kirjoitti:

        Täällä seriffi saa ilman selityksiä poistaa mitä huvittaa. Itse jäin Kissat-palstan seriffin silmätikuksi kirjoituksillani vapaana kulkevien kissojen aiheuttamista haitoista lähiöissä. Kaikki poistettiin n. tunnin sisällä. Palaute-palstalle kirjoittaminen ei auttanut asiaa. Sefujen toimiin ei puututa.

        Satuin lukemaan kirjoituksesi ja poisto oli täysin aiheellinen.


      • jonkun toisen
        rikkoville kirjoitti:

        Satuin lukemaan kirjoituksesi ja poisto oli täysin aiheellinen.

        Kirjoitin täysin asiallisesti ja ketään mollaamatta. Et ilmeisesti lukenut minun kirjoitustani vaan ehkä erään toisen joka alkoi taistella sefun mielivaltaa vastaan. Se en ollut minä.


      • ykis
        vastauksesi kirjoitti:

        tainnut mennä kohilleen tai sitten olen niin tyhmä etten ymmärrä miten tämä sinun vastauksesi liittyy omaan viestiini, joka on yläpuolellasi.

        No niin tai näin, totuus on kuitenkin se että niitä rekattuja ja rekkaamattomia ostetaan tasan niin kauan kuin niitä on ja niitä on ihan varmasti.

        Ja kaikilla ostajilla on syynsä ostaa juri sellainen kuin ostavat.

        On niin monta eri henkilöä laittanut soppaan lusikkansa ja näyttää olevan viestejä poistettukkin, joten eipä tässä enää pysy kukaan kärryillä mikä vastaus on osoitettu mihinkin viestiin :)


      • sadanvuoden päästä
        kennelliitto pyörittää kirjoitti:

        Heko heko niinhän se on. Kennelliitto pyörittää puhdasrotuisten koirien kasvatusta.
        - SKL on kaikkien rotujen suomalainen kattojärjestö
        - yhdistykset edustavat omia rotujaan
        - kasvattaja kasvattaa yleisesti hyväksytyin metodein

        Minä en ole 100 vuoden päästä katsomassa uusia koirarotuja, sinä ehkä olet?

        Jos ei halua ostaa rekisteröityä koiraa, hyvä niin, mutta turha kuitenkaan on turhautumistaan tännekään palstalle tulla huutelemaan.

        Vähän vaikea on ymmärtää tämän tyyppistä keskustelun avausta. Pakosta tulee mieleen ihmisen huono itsetunto. Minulle on ainakin omat koirat ne parhaat ja rakkaimmat, ei minun tarvitse sitä tulla tänne huutelemaan, ovat sitten sukutaulunsa tietäviä tai eivät.

        Onko liikaa maksaa 20€ rekisterikirjasta?
        Vai maksavatko liikaa terveystukset (lonkat kn silmät n. 150€)
        Vai eikö uskalla koiransa kanssa jalostustarkastukseen jossa arvioidaan onko koira rotunsa suht hyvä edustaja?
        Vai eikö halua luonnetestistä saatavaa arviota koiran luonteesta? Kiva ja Kiltti?

        Mitä sitä turhaan jos ei omaa halua tutustua eri tavoin koiransa luonteeseen, sukuun tai rodun muihin edustajiin, kasvatukseen, jalostukseen, rodunomaisuuteen.

        Samahan se silloin on vaikka ottaisi suomen pystykorvan, koira kuin koira.

        Turhauttavaa että jotkut haluavat ratsastaa rottweiler -rodun maineella, ulkonäöllä, luonteella ym:lla vaikka eivät ole valmiit rodun eteen mitään tekemään.

        ihan vain katsoakseni kuinka ketjun aloittajan rotu päihittää rotikat kaikessa (etenkin terveydessä). Rodun ominaisuudet mitkä mainitset määrittelee kennelliitto ja rotujärjestöt, eli valioarvot ja suvunjatkamiskriteerit ovat täysin arjalaisella pohjalla (parhaat 1% saa oikeuden lisääntyä). Ketjun aloittaja käsittääkseni kysyi mitä ihmisillä on hyvää koiraa vastaan ja sinulla tuntuu olevan (taitaa itselläsi olla valio ja pyörität itse omanlaistasi pentutehdasta).


    • Anonyymi

      Itekkään en omista rekattua koiraa. Ihan terve on, jackrussel rodultaan mutta jotenkin tosi hoikka yksilö. En oo muutenkaan ikinä omistanu rekattua eläintä, turhaa ajanhukkaa :DD

      • Anonyymi

        Tai siis ei ole ajanhukkaa pahoittelen kun ton kirjoitin mutta siis rekkaamaton ja rekattu koira ovat yhtä hyviä. Voi puhdasrotuinenkin koira olla rekkaamaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai siis ei ole ajanhukkaa pahoittelen kun ton kirjoitin mutta siis rekkaamaton ja rekattu koira ovat yhtä hyviä. Voi puhdasrotuinenkin koira olla rekkaamaton.

        Rekisteröinti on vaan hyvä asia sillä jos koirasi varastetaan tai se katoaa saa helposti yhteyden omistajaan. :)) En kyllä enään ala rekisteröimään koiraani sillä se on jo vanha eikä enää saa yhteyttäkään kasvattajaan :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai siis ei ole ajanhukkaa pahoittelen kun ton kirjoitin mutta siis rekkaamaton ja rekattu koira ovat yhtä hyviä. Voi puhdasrotuinenkin koira olla rekkaamaton.

        Ei oo ajanhukkaa! Rekisteröinti on kätevää ja kehittää rotua :))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai siis ei ole ajanhukkaa pahoittelen kun ton kirjoitin mutta siis rekkaamaton ja rekattu koira ovat yhtä hyviä. Voi puhdasrotuinenkin koira olla rekkaamaton.

        Väärin. Rekisteröimätön koira ei voi olla puhdasrotuinen. "Puhdasrotuinen" on ihmisen määrittelemä käsite, ja määritelmään liittyy olennaisesti rekisteröinti. Tätä määritelmää et saa muutettua vaikka kuinka haluaisit.

        Puhdasrotuisella on aina rekisteröintipaperit, jotka todistavat koiran perimän, kuten henkilöllisyystodistus. Ilman tätä on vain jonkun sana perimästä, mikä ei puhdasrotuisen määritelmää täytä.

        Pistää miettimään, miksi milloin minkäkin piskin omistajalla on tuollainen pakkomielle saada edukastaan leivottua "rotukoira". Miksi se puhdasrotuisuus on sinulle niin tärkeää, että paperittomanakin elukkasi on pakko olla russeli? Tämä siitäkin huolimatta, että itse väität molempien olevan yhtä hyviä.

        Mitä tulee siihen, että paperittomat ja paperilliset ovat yhtä hyviä, niin montako pentuetta elukkasi vanhemmat ovat saaneet? Minkä ikäisiä ne olivat ensimmäisen saadessaan ja kuinka kauan pentueiden välillä oli taukoa? Onko vanhemmilla terveystarkit tehtynä, entä muulla suvulla? Jos, niin millä tuloksin ja kuka tulokset lausui? Ovatko vanhemmat rodunomaisia ja jos, niin miten tämä on todettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Rekisteröimätön koira ei voi olla puhdasrotuinen. "Puhdasrotuinen" on ihmisen määrittelemä käsite, ja määritelmään liittyy olennaisesti rekisteröinti. Tätä määritelmää et saa muutettua vaikka kuinka haluaisit.

        Puhdasrotuisella on aina rekisteröintipaperit, jotka todistavat koiran perimän, kuten henkilöllisyystodistus. Ilman tätä on vain jonkun sana perimästä, mikä ei puhdasrotuisen määritelmää täytä.

        Pistää miettimään, miksi milloin minkäkin piskin omistajalla on tuollainen pakkomielle saada edukastaan leivottua "rotukoira". Miksi se puhdasrotuisuus on sinulle niin tärkeää, että paperittomanakin elukkasi on pakko olla russeli? Tämä siitäkin huolimatta, että itse väität molempien olevan yhtä hyviä.

        Mitä tulee siihen, että paperittomat ja paperilliset ovat yhtä hyviä, niin montako pentuetta elukkasi vanhemmat ovat saaneet? Minkä ikäisiä ne olivat ensimmäisen saadessaan ja kuinka kauan pentueiden välillä oli taukoa? Onko vanhemmilla terveystarkit tehtynä, entä muulla suvulla? Jos, niin millä tuloksin ja kuka tulokset lausui? Ovatko vanhemmat rodunomaisia ja jos, niin miten tämä on todettu?

        Kiitos selvennyksestä, mutta minä uskon että puhdasrotuinenkin koira voi olla rekkaamaton. Se voi olla mahdollista mutta ei yleensä. Ei kaikki kasvattajat rekkaa pentuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo ajanhukkaa! Rekisteröinti on kätevää ja kehittää rotua :))

        Kiitos, tiedän asiasta nyt enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, tiedän asiasta nyt enemmän.

        Ja aion tästä lähtien hankkia rekisteröityjä koiria. Anteeksi kun olin vähän tyly tästä asiasta. Turvallista ja ihanaa kesää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos selvennyksestä, mutta minä uskon että puhdasrotuinenkin koira voi olla rekkaamaton. Se voi olla mahdollista mutta ei yleensä. Ei kaikki kasvattajat rekkaa pentuja.

        Se ei ole uskonasia, joten uskomuksillasi ei ole mitään väliä. Puhdasrotuiselle koiralle on määritelmä, ja siihen kuuluu olennaisesti paperit. Piste. Tätä määritelmää ei sinun uskomukset muuta, joten jokainen paperiton koira on virallisesti edelleen jotain ihan muuta kuin puhdasrotuisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole uskonasia, joten uskomuksillasi ei ole mitään väliä. Puhdasrotuiselle koiralle on määritelmä, ja siihen kuuluu olennaisesti paperit. Piste. Tätä määritelmää ei sinun uskomukset muuta, joten jokainen paperiton koira on virallisesti edelleen jotain ihan muuta kuin puhdasrotuisia.

        Olen silti erimieltä mutta se on sun mielipide.😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai siis ei ole ajanhukkaa pahoittelen kun ton kirjoitin mutta siis rekkaamaton ja rekattu koira ovat yhtä hyviä. Voi puhdasrotuinenkin koira olla rekkaamaton.

        Rekkaamaton ja rekisteröity koira ovat molemmat hyviä koiria mutta rekisteröity koira todistaa että koira on kasvatettu hyvässä kodissa eikä pentutehtaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen silti erimieltä mutta se on sun mielipide.😊

        Ei ole edelleenkään mielipidekysymys, saapas hyvä. Rotukoiran määritelmä on sovittu, aivan kuten mille hyvänsä muullekin sanalle on määritelmä sovittuna. Voit sanoa radion olevan televisio ja kutsua sitä "mielipiteeksi", mutta pöljyytesi sinä vain siinä todistat.

        Puhdasrotuinen rotukoira on edelleenkin koira, jolla on paperit. Ne paperit todistavat, että sukulinjat ovat sitä, mitä väitetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole edelleenkään mielipidekysymys, saapas hyvä. Rotukoiran määritelmä on sovittu, aivan kuten mille hyvänsä muullekin sanalle on määritelmä sovittuna. Voit sanoa radion olevan televisio ja kutsua sitä "mielipiteeksi", mutta pöljyytesi sinä vain siinä todistat.

        Puhdasrotuinen rotukoira on edelleenkin koira, jolla on paperit. Ne paperit todistavat, että sukulinjat ovat sitä, mitä väitetään.

        Selvä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3397
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2045
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1698
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1613
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      1006
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      948
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      865
    Aihe