Sattuipa

tällainen

juttu eräässä pankissa. Ala-ikäisellä lapsellani oli tili tuossa kyseisessä pankissa. Itse asioin pääsääntöisesti toisen pankkiryhmittymän kautta.
Menin lapseni pankkiin kysymään, saisiko lapsen tiliin nettitunnukset, koska netin kautta on helppo asioida ja seurata tilitapahtumia.
Tilissä oli ennalta jo pankkikortti, jolla voi mm. maksaa ostoksia kaupoissa.
Ensimmäinen virkailija ei oikein tiennyt asiaa, vaan ohjasi toisen henkilön puheille.
Toinenkin virkailija pohti asiaa, että onkohan mahdollista vai ei. Lopuksi hän tuli kuitenkin tulokseen, että netti tunnukset saa.
Kun oltiin jo aivan loppuvaiheessa, virkailija ilmoitti, että lapsen isänkin täytyy tulla allekirjoittamaan tilisopimus.
Ilmoitin olevani yksinhuoltaja ja itse kyseisen tilin avannutkin aikoinaan. Virkailija kertoi, että siitä huolimatta isän allekirjoitusta tarvitaan, muutoin nettitunnuksia ei voida luovuttaa.
Vähän vaikeana jo aloin selittää, että kun isää ei ole virallisesti missään papereissa ja tähän astikin olen voinut hoitaa lapseni asioita aivan normaalisti. Lapseni on jo yli kymmenvuotias.
Pankkitoimihenkilö alkoi kyselemään mielestäni asiaan kuulumattomia, kuten missä lapsen isä asuu ja eikö lapsen synnyttyä ole lastenvalvojan kanssa selvitetty asiaa.
Ilmoitin, että nämä asiat ovat jo omia henkilökohtaisia asioita, jotka eivät kuulu pankkitietoihin.
Virkailija kertoi, että minulla täytyisi olla joku dokumentti, jolla todistaisin olevani lapseni huoltaja. Kysyin, että mistähän tuollaisen saa, kun en ole sellaisesta koskaan kuullutkaan, puhumattakaan tarvinnut.
Virkailija ei itsekään tiennyt, arveli että kirkkoherranvirastosta (emme kuulu kirkkoon), tai maistraatista. Kuitenkin tällainen kuuluisi kuulemma olla.
Virkailija kävi kysymässä neuvoa muilta virkailijoilta ja selostamassa tilannetta. Tässä vaiheessa jo kiemurtelin paikallani ja halusin vain poistua pankista mahdollisimman nopeasti. Tilanne oli niin kiusallinen. Ilmoitin, että asia ei ole niin tärkeä ja että haluan irtisanoa koko tilin, kuten sitten teinkin.
Harmittaa vain lapsen puolesta koko juttu.

7

867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimi aivan oikein

      virkailija teki aivan oikein,
      vaikka tuholaisia on hyvin harvoin, kaikkien kohdalle ei koskaan, siksi ensin oli vaikeuksia.


      "Ennen ei ole pyydetty", mutta 1,5 v aikana on tapahtunut niin pankki- ja vero- ja perintä- maailmassakin suuria muutoksia.
      ne tietokoneohjelmat ovat kehittyneet.

    • "Menin lapseni pankkiin kysymään, saisiko lapsen tiliin nettitunnukset,..."

      Kun palaat asiaan mahdollisesti myöhemmin, voit pyytää, että lapsesi tili sisällytetään niihin tileihin, joita saat käyttää omilla nettitunnuksillasi. Tietysti siinäkin edellytetään, että olet lapsesi huoltaja, mutta ei kai sen osoittaminen kovin vaikeata ole?

      • jalomaari

        "Ala-ikäisellä lapsellani oli tili tuossa kyseisessä pankissa. Itse asioin pääsääntöisesti toisen pankkiryhmittymän kautta"

        Eli aloittajalla tuskin on nettitunnuksia ko. pankissa.

        Ei kai ollut Sampo-pankista kyse? Postipankissa (joskus 20 v sitten) piti kysyä lupa pääkonttorista asti, jotta leski sai alaikäisten lastensa ja perikunnan tiliotteet. Kun sattuneesta syystä toisen vanhemman suostumusta ei enää ollut saatavilla...


      • jalomaari kirjoitti:

        "Ala-ikäisellä lapsellani oli tili tuossa kyseisessä pankissa. Itse asioin pääsääntöisesti toisen pankkiryhmittymän kautta"

        Eli aloittajalla tuskin on nettitunnuksia ko. pankissa.

        Ei kai ollut Sampo-pankista kyse? Postipankissa (joskus 20 v sitten) piti kysyä lupa pääkonttorista asti, jotta leski sai alaikäisten lastensa ja perikunnan tiliotteet. Kun sattuneesta syystä toisen vanhemman suostumusta ei enää ollut saatavilla...

        "Ilmoitin, että asia ei ole niin tärkeä ja että haluan irtisanoa koko tilin, kuten sitten teinkin."

        Eli lapsen seuraava tili voi olla samassa pankissa kuin äidin nettitunnukset. Kun äiti sen tilin kuitenkin avaa, hän voinee samalla määritellä tilinkäyttöoikeuden myös itselleen.


      • minulla olikin,
        Timontti kirjoitti:

        "Ilmoitin, että asia ei ole niin tärkeä ja että haluan irtisanoa koko tilin, kuten sitten teinkin."

        Eli lapsen seuraava tili voi olla samassa pankissa kuin äidin nettitunnukset. Kun äiti sen tilin kuitenkin avaa, hän voinee samalla määritellä tilinkäyttöoikeuden myös itselleen.

        sillä olin itse avannut tilin lapselle hänen ollessa jo aivan pieni. Oman pankkiryhmittymäni konttoria ei paikkakunnalla ole, joten valitsin tämän pankin, että voisimme käydä tyhjentämässä säästölipaan pankkiin.
        Pitäisi kai sitten kaikkien vanhempien todistaa olevansa lapsien huoltajia.
        Kuka tahansa mukana ollut mies, olisi käynyt lapsen huoltajasta. Silloin ei olisi kysytty sen kummempia todistuksia.
        Lapsesta oli myös kiva, kun oli ihan oma pankki ja vielä klubilaisuus.


    • irtisanomaan

      tilin, mutta et saanut pankkitunnuksia? ilman lapsen isän suostumusta? Uskomatonta toimintaa pankilta.

      • koska

        itse olin tilin avannutkin. Käsittääkseni kukaan muu ei voikaan avata lapselle tiliä ilman huoltajan suostumusta. Olin lisäksi laittanut tilille tarkan rajauksen käyttöoikeudesta itselleni, siltä varalta, että joku ulkopuolinen saisi tilitiedot käsiinsä ja mahdollisesti väärinkäyttäisi varoja. Muistaakseni laitoin ehdoksi, ettei tilillä voi asioida edes valtakirjalla. Helppoa kai niitäkin on väärentää.

        No, eipä tuo nyt niin maata kaatavaa ollut. Onhan noita pankkeja muitakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      391
      4886
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      285
      2711
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      155
      1955
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      104
      1648
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1503
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1357
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      61
      1351
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      50
      1337
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      64
      1304
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1111
    Aihe