lisävalojen kytkentäkaavio

valoa kansalle

oisko kellään kaaviota, siis releen johdotus.
Miten se taas menikään? Syksy tulee ja pimeä.
Valot on ja rele ja kasa johtoja sekä katkaisija.

20

55645

Vastaukset

  • ... niin, eikö paketissa ole kytkentäkaavio? Ja releen kylkeen on yleensä painettu releen kytkentäkaavio...

  • Yleisesti kytketään releen navalle 30 akulta jatkuva virta (muista sulake), releen navalta 87 vedetään sitten valoille syötöt. Releen ohjaus tulee kytkimen kautta navalle 96 ja ohjausvirran maadoitus navalle 85 (tässä on ohjaus releellä).
    Muista käyttää TARPEEKSI PAKSUA johtoa (esim. akulta 6mm2, lampuille 2,5-4mm2 ja ohjaus voi olla 1,5mm2 johtoa. Muista lamppujen maadoitus yhtä paksulla johdolla kuin lamppujen virta.

    Sitten ohjausvirtapiiri (se, jossa on kytkin)kytketään haluttuun virtapiiriin (sumarit: esim. parkkilamppuihin tai lyhkäisiin; Pitkät kytketään AINA pitkiin).

    • ensimmäisestä Tuulilasista minkä käteen otin :-))
      nyt asensin näin:
      5-napainen rele
      virta akulta sulakkeen kautta napaan 30
      lampuille johdot 87 ja 87a
      herätevirta kaukovalojohtimesta rosvolla napaan 86
      katkaisijalle johto napaan 85 ja maahan toinen

      Muuten toimii hyvin,mutta kun sytyttää valot ja katkaisijasta lisävalot, valot palaa ja sammuu kun vaihtaa lyhyille, mutta kun sammuttaa päävalokytkimestä niin lisävalot syttyy palamaan, sammuvat vasta katkaisijasta.Eikös periaatteessa pitäisi olla pimeenä.
      Missä meni pieleen?


    • valoa kansalle kirjoitti:

      ensimmäisestä Tuulilasista minkä käteen otin :-))
      nyt asensin näin:
      5-napainen rele
      virta akulta sulakkeen kautta napaan 30
      lampuille johdot 87 ja 87a
      herätevirta kaukovalojohtimesta rosvolla napaan 86
      katkaisijalle johto napaan 85 ja maahan toinen

      Muuten toimii hyvin,mutta kun sytyttää valot ja katkaisijasta lisävalot, valot palaa ja sammuu kun vaihtaa lyhyille, mutta kun sammuttaa päävalokytkimestä niin lisävalot syttyy palamaan, sammuvat vasta katkaisijasta.Eikös periaatteessa pitäisi olla pimeenä.
      Missä meni pieleen?

      Hienoa että löysit kaavan, olisi kannattanut lukea minkä releen kaavan otit, kyseinen rele kaava ovat ns. "sumareiden" nyt otat navasta 87a johdon irti (napa joka on releen keskellä)voi olla 87:kin mutta KESKELLÄ kuitenkin kytken ne kummatkin 87:aan.

      Sumuvalo rele sammuttaa, oikein kytkettynä lisäsumuvalot kun laittaa pitkät päälle.

      Vanhan tieliikennelain mukaisesti.Nykyään saa pitkät ja sumuvalot paistaa saman aikaisesti.


    • valoa kansalle kirjoitti:

      ensimmäisestä Tuulilasista minkä käteen otin :-))
      nyt asensin näin:
      5-napainen rele
      virta akulta sulakkeen kautta napaan 30
      lampuille johdot 87 ja 87a
      herätevirta kaukovalojohtimesta rosvolla napaan 86
      katkaisijalle johto napaan 85 ja maahan toinen

      Muuten toimii hyvin,mutta kun sytyttää valot ja katkaisijasta lisävalot, valot palaa ja sammuu kun vaihtaa lyhyille, mutta kun sammuttaa päävalokytkimestä niin lisävalot syttyy palamaan, sammuvat vasta katkaisijasta.Eikös periaatteessa pitäisi olla pimeenä.
      Missä meni pieleen?

      et sä sattuis muistamaan mikä oli kyseisen lehden numero ja vuosi?


  • miten tuo releen napa 86 kun se pitäisi kytkeä auton omiin pitkiin valoihin mutta siitä lähtee musta johto jossa on samanlainen metallilätkä kun maajohdossa. että kytketäänkö se maahan vai niihin omiin pitkiin...?

    • 86 on herätinvirta, herra jumala. Älä polta autoa.


  • www.autosahko.net löydät kytkentäkaavion lisävaloille

    • Laita kuule valoillemeneviin johtoihin diodit -
      oikeinpäin.
      Nyt sulla valot pelaa miten sattuu kun maadoitus ohjailee välillä herätinvirtaa eli sähkö kulkee välillä väärään suuntaan.


    • zm1 kirjoitti:

      Laita kuule valoillemeneviin johtoihin diodit -
      oikeinpäin.
      Nyt sulla valot pelaa miten sattuu kun maadoitus ohjailee välillä herätinvirtaa eli sähkö kulkee välillä väärään suuntaan.

      lisävalot .

      releestä nro .30= akkuun sulake väliin

      nro.87 =lisävaloilta johdot tähän

      nro.85= releen maadoitus

      nro.86= auton omilta kaukovaloilta virta releeseen
      välissä ei tarvi diodia koska se on jo releessä.
      jos laitat vanhan releen siinä ei välttämättä ole sisäistä diodia,silloin johdon väliin riittää 1 diodi relettä kohti ..
      johdot kannattaa laittaa 4mm väh.


    • helppoa kuin heinänt kirjoitti:

      lisävalot .

      releestä nro .30= akkuun sulake väliin

      nro.87 =lisävaloilta johdot tähän

      nro.85= releen maadoitus

      nro.86= auton omilta kaukovaloilta virta releeseen
      välissä ei tarvi diodia koska se on jo releessä.
      jos laitat vanhan releen siinä ei välttämättä ole sisäistä diodia,silloin johdon väliin riittää 1 diodi relettä kohti ..
      johdot kannattaa laittaa 4mm väh.

      Mikäs ton diodin tehtävä oikeen on lisävalokytkennöissä? ? Taitaa diodi kuulua huomiovaloasennuksiin..


  • Heinänteko saattaa sinulta onnistua, mutta ei valokytkennät. Kytkentäsi ei toimi japanilaisissa autoissa, joissa ohjaukset ovat miinuspuolella. Tuolla kytkenällä valot palavat niin kauan kuin akussa on virtaa.

    • Älä höpötä japsien valo-ohjauksista. Ainakin kaikkiin vanhempiin autoihin, joissa ei ole CAN-väylätekniikkaa - myös japanilaisiin - ohjausvirran releelle (86 tai 85 - ihan sama kumpaan - jos ei ole diodilla varustettu rele), saa kaukovalopolttimon kantaan menevästä plusjohdosta eli virtajohtimesta. Siis jos kytketään lisäkaukovalot. Ei ole tosiaan mitään rakettitiedettä tämäkään yksinkertainen kytkentä.


  • Ei jumankauta!
    Miten noin yksinkertainen kytkentä voi olla näin vaikeaa?
    Eikö järki sano mitään? Pitääkö sinut nostaa sen reiän päällekin, josta aina haaveilet?
    Toivottavasti poltat sen koslasi. Jospa oppi tulisi kantapään kautta. Tai motivaatio ottaa itse edes vähän asioista selvää!

    • Mäntti, hänhän ottaa selvää, mutta sinä et osaa kuin vitt..lla, kun et itse osaa neuvoa.
      Jäisi sinulta japanilaisten autojen valot kytkemättä.


    • Piristäjä kirjoitti:

      Mäntti, hänhän ottaa selvää, mutta sinä et osaa kuin vitt..lla, kun et itse osaa neuvoa.
      Jäisi sinulta japanilaisten autojen valot kytkemättä.

      Mäntille tiedoksi: On niitä kytketty. Oikein tehty johtosarjojakin ja TOIMIVAT toisin kuin Mäntin viritelmät!


    • Auto Masentaja 2 kirjoitti:

      Mäntille tiedoksi: On niitä kytketty. Oikein tehty johtosarjojakin ja TOIMIVAT toisin kuin Mäntin viritelmät!

      Heinäntekijä taas vastaa ,olen kytkenyt valoja kyllä noin 20v joten ei vielä ole ykskään asentamani japsi palanut ja viimmeksi ford ja on toiminut samalla systeemillä,voi pojat mikäs siinä on niin vaikeeta,mulla kait nämä valot toimivat edelleen ,hahaha...nooh nyt jo kattovalot,äärivalot,lamppujen parkkivalot,ja pian kahdennetut lisä kaukovalotkin vielä samaan autoon ,meinaan vaan ajella noilla koko talven .
      Kyl näkee kauas ja porotkaan ei matkaa estä,hidasteena toki vähän välillä kolahtaa ,mut matka jatkuu,akselien kolinaa ,rutinaa ,pauketta ja kitkalukon ryskettä vaan ,tien ollessa kiiltävällä jäällä ja aurauskalusto,tien sivussa parkissa kahvitauolla .Autoista otetaan selvää ennen asennusta pöljät asentajat ,nooh omatpahan on kommenttinne ,itse vetelen johdot jatkossakin ja ei savu nouse eikä paska mee housuun .


  • Minun mielestä jokainen saa kytkeä kuten haluaa mutta EN suosittele "rosvo"liittimien käyttöä. Jos pitkäaikaista asennusta halajaa

  • Kiitos neuvoista ja ei kiitos suunsoitosta.

    Moniko on saanut kotikasvatuksen ja moniko ymmärtää soveltaa sitä myös nettiin?

  • Hei, minulla menee pitkien valojen polttimoon kaksi johtoa.. onko väliä kumpaan laitan kiinni?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.