Tapatumia Viikin pieneläinsairaalassa

Eläinten puolesta

Olen käyttänyt kahdesti vajaa kaksivuotiasta koiruliani pieneläinklinikalla Viikissä ja molemmilla kerroilla olen siellä järkyttynyt ja molemmat tapahtumat jättäneet pitkäksi aikaa rutkasti vihaa erästä ihmisryhmää kohtaan.
Ensimmäisellä kerralla odotushuoneessa odottaessamme vuoroamme, tuli humalainen nainen(ilmeisesti selviä päiviä suht vähän) tuoden pientä koiranpentu n.6 viikkosta vastaanotolle. Kuuluvan puheen ja esiintymisen ja vahvan hajun saattelemana ei kenellekään jäänyt epäselväksi ,mitä oli tapahtunut. Tämä yli satakiloinen juoppo oli astunut koiranpennun päälle ,joka vinkui korissaan koko ajan. Ihme kun oli reppa hengissä. Olin järkyttynyt, vaikka olen monenlaista elämässäni nähnyt ja tavannut.
Toinen tapaus sattui muutama päivä sitten ; Olimme odottamassa jälleen odotushuoneessa, kun sisään astui vahvan lemun kera puuskuttava ,horjuva ja äänekäs mies mukanaan pelokkaan näköinen Belgian paimenkoiraa muistuttava koira. Mies meni luukulle ja sanoi, että tälle lopetus ja heti. Oli sanojen mukaan puraissut häntä.Katsoin koiran pelokkaita silmiä ja ukon kohtelua sitä kohtaan vieläkin, vaikka koiran elämä tulisi päättymään muutamien minuuttien kuluttua.Tuli niin voimakas paha olo ja jähmetyin paikalleni.Olin niin järkyttynyt.

Molemmissa tapauksissa viaton eläin oli kärsivä osapuoli. Tiedän ,että jälkimmäisen koiran elämä ei varmasti ole ollut edes ala-arvoista.Varmasti jatkuvaa kaltoinkohtelua ja hakkaamista, sekin voi olla lievästi ilmaistu. Koira on purrut ihan varmasti puolustaakseen. Melkein sanoin ukolle,että anna se tänne,vien sen kotiin, koska tuntui,että siinä menee taas yksi turhalle kuolemantuomiolle.

Tapaukset ovat järkyttäneet minua suunnattomasti ja en ymmärrä,miksei eläimen pito eläinsuojelulailla kielletä tällaisilta ihmisiltä,joilla on jo ihan tekemistä itsensäkin kanssa.Ei heillä saa olla yhtään elollista oliota lähttyvilläkään. Jokainen eläin ansaitsee kunnollisen elämän eikä joutua jonkun turhaumien ja paineiden kohteeksi,kun jonnekin pitää vihansa ja viinahuuruisen päänsä purkaa!!!
Eläimet eivät valita eivätkä pääse sanomaan,millainen kohtalo heillä perheissä on. Naapurit ja muut ulkopuoliset ovat niistä eläimistä vastuussa.

8

1961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiratäti

      Ois kannattannut pelastaa koiraparka. On sääli että koira menetti henkensä olishan se tahtonnut elää jonkun kiltin ihmisen kanssa.

      Koiralla oli käynnyt huono tuuri, välillä pentueessa ei käy kaikilla yhtä hyvä tuuri. Eikä pääse kunnon kotiin perheenjäsenneksi.

      On se hyvä et koirat ovat edes kalliita, et niillä ois edes se kallis ostohinta, pitämässä hänelle kuuluvaa arvoa.

      Yleensä ilmaiset. Päättyvät pahoille ihmisille.
      Ei nyt aina, mut niillä on vähän sama arvo ku kissoilla.

      Minä jos olin nähnyt tapauksen niin oisin ottanut koiran ja keksinnyt sille kodin. Olen niin tehnyt monelle koiralle. Ja helpolla olen kodin löytännyt.

    • *nadine*

      Minä näin tässä jonkun aikaa sitten kolmannen kerran kahden vuoden sisällä, ku omistaja lyä sakemannia hihnalla päähän. Kahdella ensimmäisella kerralla en uskaltanut mennä väliin ja se on harmittanut suunnattomasti jälkeenpäin. Nyt kolmannella kerralla pysäytin koiraa taluttaneen nuoren naiset ja kehotin menemään tottelevaisuuskoulutukseen koiransa kanssa, jos se ei tottele. Sanoin, että on väärin hakata toista nahkahihnalla päähän. Nainen sanoi vaan, että pitäähän sitä komentaa. Ja kysyi, että mitä minä sitten teen, jos koirani eivät tottele. Käsittämätöntä! Sanoin, että ilmoitan eläinsuojeluyhdistykselle, jos nään vielä kerran vastaavaa toimintaa. Tämä nainen aikoi mennä tokoon ja toivottavasti meneekin. Jos ihmiset hakkaavat koiriaan yleisillä paikoilla, ni mitäköhän siellä suljettujen ovien takana tapahtuu?

      • tuleva koiranomistaja

        Itse tekisi mieli jo mennä sanomaan lenkittäjille, jotka kiskovat koiraa ja nykivät hihnasta koiran pysähtyessä eivätkä anna koirien rauhassa haistella, että ei noin toimita. Meillä asuu kans joku tyyppi tässä lähirakennuksissa, kenet avopuolisoni näki parvekkeelta puistossa jahtaamassa hädissään juoksevaa koiranpentua, kiinni saadessaan otti niskasta kiinni ja paiskasi maahan ja huusi "EI!". Kännissä tietenkin. Tuli sitten sanomaan siitä mulle (olin nukkumassa) ja raivona juoksin partsille. Tilanne oli jo ohi, koiranpentu kuulemma pääsi karkuun ja ihmettelin siinä miksei avosiippani puuttunut asiaan (esim. huutanut partsilta jotain). En nyt tiedä mitä se olisi auttanut mutta kyllä ihmiset on typeriä ja julmia. Ja jotkut ei vaan ymmärrä ettei hakkaamisella sitä kunnioitusta ansaita, pelolla on huono koiraa kouluttaa.


    • Viikissä koiraansa h

      Omat kokemukseni Viikin henkilökunnasta ovat todella hyviä. Pieni koirani oli siellä tehohoidossa ja leikkauksessa. Parin kuukauden aikana käyntejä Viikissa tuli lähes kymmenkunta. Lähes koko henkilökunnalla on itsellään lemmikeitä ja heidän asenteensa eläimiin on ihailtava. Uskon, että Viikin henkilökunnalla, jos kellään on taitoa ja tahtoa puuttua kertomiisi tilantesiin. Luotan täysin näiden ihmisten taitoon ja harkintakykyyn. Ehkä jopa tappotuomion omistajaltaan saanut koira on Viikin henkilökunnan ansiosta pelastunut. Itse ainakin uskon, että näin on. Eläinten kohtalo taitamattomissa käsissä on karmea. Itsekkin haluasin toimia aktiivisesti kaltoinkohdeltujen eläinten hyväksi, mutta yleensä en kestä edes lukea näitä yksittäisiä tarinoita kyynelehtimättä. On helpompi ummistaa silmänsä ja jättää toiminta kovempihermoisille. Näin ajattelee vasmasti moni muukin. Minua ainakin on kyvyttömyyteni surettaa ja harmittaa. En haluaisi olla se, joka ummistaa silmänsä,mutta eläinten kärsimysten määrä on niin järkyttävä. Minusta poliiseilta pitäisi vaatia toimia. Eläinsuojelurikoksia pitäisi tutkia ja rangaistuksia ropista myös näistä "pikkurikkeistä" kuten hoidon laiminlyönti (humalaiset omistajat) ja väkivallan teot (hakkaamalla "kouluttaminen").

      • sitten

        raivoraitis kertoo miten muiden pitäisi eläimiään hoitaa että hänen näkemyksensä asiasta toteutuu


      • Pettynyt!

        Itse en luota enää koko paikkaan. Koiralleni annettiin väärää hoitoa ja se sitten kuoli siihen. Tapahtumaketju alkoi aiheettomasta leikkauksesta joka lopulta vei koira paran hengen.

        Tapaus on vielä aika tuore ja aion viedä asian pidemmälle. En voi uskoa että asiantuntijoille sattuu noin paha moka, koska oikea vaiva ei edes ollut lähellä sitä mitä alettiin hoitamaan.


      • Toinen pettynyt
        Pettynyt! kirjoitti:

        Itse en luota enää koko paikkaan. Koiralleni annettiin väärää hoitoa ja se sitten kuoli siihen. Tapahtumaketju alkoi aiheettomasta leikkauksesta joka lopulta vei koira paran hengen.

        Tapaus on vielä aika tuore ja aion viedä asian pidemmälle. En voi uskoa että asiantuntijoille sattuu noin paha moka, koska oikea vaiva ei edes ollut lähellä sitä mitä alettiin hoitamaan.

        En minäkään.Meidänkin rakas koira kuoli Viikissä.


    • sinä.

      olet ulkonäön perusteella arvostelemaan ihmisiä?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe