Mitää järjestäytynyttä uuslestadiolaisuutta ei ole. Uuslestadiolaisuus on sitä, että yleisimmin vanhoillislestadiolainen, mahdollisesti myös muun suunnan lestadiolainen jättää liikkeen, mutta säilyy edelleen uskovaisena.
Näin hänen mukanaan seuraa väkisinkin joitain käsityksiä, mitä ovat omaksuneet liikkeessään. Osa vain vaihtuu uusiksi käsityksiksi.
Uuslestadiolaisuus on sitä, että ihminen on päättänut uudistaa omia käsityksiään, mutta hänellä on säilynyt tiettyjä elementtejä vanhoillis tai vaikkapa esikoislestadiolaisuudesta.
Jos taas vanhoillislestadiolainen jättää uskon kokonaan, on oikeampi nimitys uskonnoton.
Ja jos vaihtaa uskonsa johonkin muuhun, esim pakanauskoon, käyttää vl:t hänestä nimitystä vääräuskoinen. Taviksille hän taas on sen uskoinen ,mitä uskoo.
Enää nykyisen netin aikakaudella uusia herätysliikkeitä ei kovin helpolla synny ja muutenkin netti on jotenkin vaikuttanut eri herätysliikkeiden tietynasteiseen fuusioon. Esimerkiksi Nokia Missiossa vaikuttaa sekä luterilaisia, että myös helluntailaisia ja adventisteja ym.
Uuslestadiolaisuus tuskin koskaan järjestäytyy herätysliikkeeksi, nämä uuslestadiolaiset ovat ehkä niitä, jotka joko fuusioituu muihin herätysliikkeisiin, tai jäävät ns. itsenäisiksi uskovaisiksi.
mitä uuslestadiolaisuus on
6
2559
Vastaukset
oleellista ole se, onko ihminen lestadiolainen, vapaakirkollinen, helluntailainen... oleellisinta kristinuskossa on Herra Jeesus, koska vain Hän on tie Isän (Jumalan) luokse, ja vain Hän (Jeesus) on tie ja totuus ja elämä
hyvää kevättä kaikille !- Luther: "...ainoassa o...
ompa iso erehdys väittää tuollaista. ei Jumala vanhurskauta ihmistä monella tapaa, vaan ainoastaan yhdenkaltaisen, muuttumattoman Jumalan sanan mukaisen uskon kautta. näin on ollut aikojen alusta asti, eikä se ole muuksi muuttunut. näinhän se Lutherkin raamatun mukaisesti aikanaan yksiselitteisesti opetti.
- Esikoisuuden taakse jättänyt
Pikemminkin pidän itseä kuitenkin vain uskovaisena. Minulla on säilynyt paljon uskonkäsityksiä esikoislestadiolaisuudesta ja olen minä jonkinverran omaksunut myös vanhoillislestadiolaisten käytäntöjä, koska suvussani on myös niitäkin. Osa vanhoillislestadiolaisista eivät pitäneet meitä oikeina uskovaisina, osa taas piti, mutta halusivat uskoa silti, kuten vanhoillislestadiolaiset.
Minun äitini on entinen vanhoillislestadiolainen, mutta nykyisin hän on esikoislestadiolainen, koska löysi itselleen esikoislestadiolaisen miehen.
Meillä ei ole televisiota, eikä vanhemmat harrasta ehkäisyä. Siksi meillä on aikamoisen iso perhe, vaikka useat esikoislestadiolaiset nykyään ehkäisee. Ja tiedän myös nuoria ehkäiseviä vl-perheitä.
Itse en halua salata ehkäisyä ja olemme hankkineet myös television taloomme. Uskomme kuitenkin, kuten lestadiolaiset ja mulla on edelleen ovet avoinna esikoislestadiolaisten tiloihin, vaikkakaan en niissä enää pelkästään niissä käy. Käyn myös muiden lestadiolaissuuntien seuroissa ja toivoisinkin, että lestadiolaiset lyöttäytyisivät yhteen ja sallisivat pienet ja mitättömät näkemyserot. Aikamoisen samanlaista saarnaa niissä kaikissa luetaan.- Lestadiolainen
Täysin samaa mieltä..
- yksi usko, yksi kaste...
ettäkö kaikki suunnat yhteen? eli "kunnon ekumeniaa..". et ole ollenkaan perillä uskon peruskysymyksistä. sellaisella uskolla, joka ei ole täysin raamatun sanan mukainen, ei ole mitään virkaa, se on kuin "saastainen vaate" Jumalan edessä, kuten sanassakin asia ilmaistaan!!
Jumalan sanaa tulee saarnata puhtaasti ja yksiselitteisesti, ei eri suuntiin ja eri näkemyksiä kumarrellen - siihen ei raamattu anna lupaa eikä tilaa.
-on toki niin että ulkopuoliset ja asioita tuntemattomat näkevät eri suunnat suunnilleen samanlaisina, mutta todellisuudessa niiden välillä on syvä ja pohjaton kuilu, mitä tulee opillisiin kysymyksiin.
asiaa valaisevaksi lukemistoksi esim.: "Ole vapaa, vapaaksi ostettu lauma" (aulis zidbeck). - tuomasxxxxxxxxxxxxx
yksi usko, yksi kaste... kirjoitti:
ettäkö kaikki suunnat yhteen? eli "kunnon ekumeniaa..". et ole ollenkaan perillä uskon peruskysymyksistä. sellaisella uskolla, joka ei ole täysin raamatun sanan mukainen, ei ole mitään virkaa, se on kuin "saastainen vaate" Jumalan edessä, kuten sanassakin asia ilmaistaan!!
Jumalan sanaa tulee saarnata puhtaasti ja yksiselitteisesti, ei eri suuntiin ja eri näkemyksiä kumarrellen - siihen ei raamattu anna lupaa eikä tilaa.
-on toki niin että ulkopuoliset ja asioita tuntemattomat näkevät eri suunnat suunnilleen samanlaisina, mutta todellisuudessa niiden välillä on syvä ja pohjaton kuilu, mitä tulee opillisiin kysymyksiin.
asiaa valaisevaksi lukemistoksi esim.: "Ole vapaa, vapaaksi ostettu lauma" (aulis zidbeck).Usko on armoa,, kuperkeikkojen määrä ja vaikeus ei ratkaise autuutta. Usko jeesukseen riittää, sen mukana tulee oikea mieli. tsemppiä.
ps
Esikoislestadiolaiset hakee neuvot ruotsinlapista jellivaarasta, miksi ei raamatusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446