Käytettävissä olevat tulot kuukaudessa

tulevaisuuden pohtija

1)Yksinhuoltaja, mitkä ovat sinun KAIKKI käytettävissä olevat rahasi yhden kuukauden aikana? Siis, ihan KAIKKI, palkat, lapsilisät, asumistuet, sossuntuet jne. Mikä on se KOKONAISSUMMA, jolla sinun on tultava kuukaudessa toimeen?

2)Oletko töissä vai työelämän ulkopuolella?

3)Kuinka monta lasta sinulla on elätettävänäsi?

Itse jäämässä yksinhuoltajaksi ja haluaisin verrata tilannettani muihin eli tulenko toimeen tulevaisuudessa. Monasti valitellaan, että tiukkaa on, muttei selvitetä, että millä kuukausituloilla sitten on tiukkaa tai millä kuukausituloilla yksinhuoltaja pärjää.

63

6605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kaksi tenavaa...

      kaikki tulot yhteensä noin. 2000 e/kk nettona.

    • taas näin

      1900 €, joka koostuu minun (siis äidin) palkasta, kahden lapsen elatusmaksusta ja lapsilisistä. Olen kokopäivätyössä.

      • edellisestä

        Minulla on kaksi lasta.


    • Erota vai ei

      siinäpä pulmaa sinulla? = O

      1 ynnä 1= 2 vai kuinka?

      Mutta jos vaakalaudalla on terveys ja oikeus elämään, ei haikaile mammonaa ja elintason laskua, vai kuinka?

      Jos todella tahdot tietää oman tilanteesi, se selviää tasan tarkkaan sitten, kun olet valmis ylittämään sillan, sillä sitähän ei voi ennen ylittää kuin vasta sillalla!

      Olen itse kahden lapsen kanssa onnellisempi, kuin asuessani hienoissa kulisseissa psykopaatin kanssa, ei enää pelkoja eikä kauhua! Lapsetkin saaneet perustarpeensa eli turvallisuuden takaisin, elämä maistaa ja opiskelut parantuvat vuosi vuodelta. Traumaa oli ja on, sillä kauhusta tietämättömät yrittivät vielä lisätä tuskaa ja häpeää, mutta niin turhaan; me selvisimme hengissä, vaan arvomaailmansa piti meidänkin ensin tarkistaa ja päivittää, perusteellisesti.

      Mitä hyötyä on mammonasta hautuumaalla puupalttoossa, oli kysyttävä useampaan kertaan. Ei auttaneet sosiaalitoimisto, ei liioin poliisi saatika oikeuslaitos. Todistustaakka oli kohtuuton, mutta opimme siitäkin!

      Jokainen joutuu jossain vaiheessa pohtimaan, miten antaa itseänsä kohdella! Mikä on tärkeintä, kun jo opitut teoriat ja käytänteet heittävät häränpyllyä, ei auta järkeilyt saati tärkeilyt!

      Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot, sano entinen hienostelijakin, eli ihan itte allekirjoittanut.

      P.S. Tunnen todella rikkaita, jotka tuntevat itsensä tosi köyhiksi, aika kurja juttu!

      Meidänkin psyko laskee varastettuja ja kavallettuja rahojaan ainakin ilman lastensa läheisyyttä ja läsnäoloa, sillä olen todella ypöyksinhuoltaja, mutta ylpeä siitä että uhrauduin elämän puolesta!

      Siksi vastasinkin kärkevästi, sillä aloituksesi kuvasti jotain muuta, mikä liittyy välinearvoon ei itseisarvoon mitä elämä on!

      Sillan voi ylittää vasta sillalla!

      • pohjoislapist

        Kiitos, erittain hyvin kirjoitettu. Allekirjoitan jokaisen sanasi. Mulla ollut sama tilanne.. oma henkikulta vaiko kulissit. Ratkaisu loytyi mun tapauksessa tosi nopeasti. Kun selvisin puukotusyrityksesta tajusin lahtea. Elintaso.. ihme kylla mun tapauksessa nousi. En tajunnut liitossa ollessa etta miehenkin pitaa elattaa perhettaan ja iloisena yllatyksena aloinkin saamaan elatusapua ex mieheltani kun aiemmin rahavirta oli toiste pain, ma annoin hanelle rahaa. Mut kiitos sul oli tosi hyva kirjoitus


    • äiti ja 1 huollettava

      1 ) Opintotuki 195€, asumistuki 370€, elarit (valtion) 120€, lapsilisä 146€, opintolaina 220€, työtulot 200 - 500€, yhteensä n. 1251 - 1550€ jos ny noin summittain laskeskelen

      2 ) Opiskelen täyspäi(väi)sesti

      3 ) Huollettavana yksi alle kouluikäinen lapsi

      P.S. Kyllä sitä ihminen pärjää yksinhuoltajanakin jos haluaa. Tukiverkkoa pystyyn vaan, nyt koko suku ja naapurit kartoitetaan ketä voi pyytää lapsenvahdiksi jne. Tiukkaa on joskus vaan mahdotonta ei koskaan. (esim. ajan omalla autolla, maksan kaikki laskuni ja vieläpä hurvitellaan tytön kanssa toisinaan).

    • käyttörahaa

      neljän lapsen kanssa 900 markkaa/kk! Tästä summasta pitää maksaa neljälle vaatteet, ruoka, lääkkeet ym kaikkimenot kuussa. Eipä naurata.

      • Markkaa?

        Markkaa?


      • muutan eurot markoiksi
        Markkaa? kirjoitti:

        Markkaa?

        jotta tulee ralistinen hinta asioille. Muuten tulee maksettua asioista liikaa, jos ei muuta. Eurohinta puijaa niin paljon, luullaan halvemmaksi mitä oikeesti on. En todellakaan tiedä mitä on 27,59 euroa, onko se kallis vai halpa, ellen muuta sitä markoiksi.


    • Lumian

      Lapslisät 670e,elatus tuet 520e,Kotihoidontuki 500e ja asumistuki 640e.pyöristettynä...

    • pärjää

      Tonni kuussataa jää käteen kuukaudessa ja sillä eletään mukavasti yhden lapsen kanssa. Vaatteita esim. ostetaan tarvittaessa, aletankoja hyödyntäen. Hyvin rahat riittävät laskuihin, ruokaan, bensoihin, huvitteluihin yms. Töissä olen.

    • noin taitaa olla

      Lapsilisä, perhe-eläke ja palkka verojen jälkeen, noin 1500 euroa kuussa.

      Töissä siis olen.

      Yksi kouluikäinen lapsi.

    • tulot

      verojen jälkeen n.1000 euroa kuussa. Vuokra 505. Lopulla maksetaan sähköt, puhelin yms. loput jää ruokaan. Huollettavana yksi alaikäinen lapsi.
      Olen työssä. En asioi sossussa. Tuohon 1000 euroon kylläkin sisältyy asumistuki.

    • köyhäilijä

      1184€/kk netto. Siis kaikki tulot yhteensä (päiväraha 570, asumistuki 318, elari 150 ja lapsilisä 146). Pakollinen kuukausittainen meno on tietty vuokra ja vesi 466/kk eli vuokran jälkeen jää käteen 718€/kk.

      Työtön ja yksi ala-asteikänen lapsi.

      Nyt menee huomattavasti paremmin kuin opiskelijana jolloin sinniteltiin noin 300€/kk, koska en ottanut lainaa enkä ollut oikeutettu toimeentulotukeen.

      Se on hämmästyttävää kuinka pienellä rahalla pärjää kun on pakko. Mielestäni elintasomme on suht ok vaikka mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Etsin kaupoista puoleen hintaan myytäviä tuotteita ja vaatteet ja kengät ostan aina alesta. Ei se oli lasta tähänkään saakka haitannut että vaatteet on edellisen talven muotia. Yhtään laskua ei ole jäänyt rästiin ja enkä ole kenellekkään velkaa euroakaan. Koko ajan olen maksanut lapsen melko kallista vakuutusta (170e/vuosi) koska lapsella on paljon vaivoja. Telkkariakin ollaan katsottu ihan luvallisesti enkä myöskään matkusta pummilla tai ota mitään toisen omaa. Itselleni laitan vaatteita vasta kun vanhat on oikeasti puhki kuluneita. Jos kengän pohjaan tulee reikä niin ei sitä paikata suutarilla tai heitetä roskiin. Sitä kenkäparia ei vaan sitten enää käytetä sateella koska silloin sukat kastuisivat.

      • katariina12

        jää käteen noin 1600 euroa kuussa, en tee ihan kokonaista päivää. Hyvin pärjäämme 3v pojan kanssa, me asutaan kylläkin liian pienessä asunnossa tällä hetkellä ja säästän isompaa varten.


      • Free Åland?

        Pakko kommentoida tähän, että kylläpä suomen maassa menee työttömillä hyvin. Itse käyn töissä ja asuntomenojen jälkeen palkasta jää käteen n.1000€ Eli vajaa 300€ eroa työttömään. Olenkohan turhaan töissä... Ei sentäs pitäähän sitä omat menonsa maksaa! (yksi lapsi ja perk..sti velkaa)


      • ..............................
        Free Åland? kirjoitti:

        Pakko kommentoida tähän, että kylläpä suomen maassa menee työttömillä hyvin. Itse käyn töissä ja asuntomenojen jälkeen palkasta jää käteen n.1000€ Eli vajaa 300€ eroa työttömään. Olenkohan turhaan töissä... Ei sentäs pitäähän sitä omat menonsa maksaa! (yksi lapsi ja perk..sti velkaa)

        Ja työssäkäyvällä on enemmän menoja. Kyllä ainakin minä tulin paremmin toimeen aikanaan työttömänä mitä töissä pienipalkkaisella alalla...


    • ei ole mikään

      automaattinen ratkaisu! Se on TILAPÄINEN tuki, ei jatkuva.

    • mutu...

      mieheesi ja nyt lasket sitä, et säilyykö tulotaso jos heität miehen pellolle.

    • JaanaXX

      1. Palkka 3500 e (netto), lapsilisät yh-korotus 146 e, elatusapu 200 e = 3846 e.
      2. Työelämässä
      3. 2

    • on omasta

      tahdosta kiinni. Ja jos oikeasti tulot ovat pienet, niin sosiaaliturva tule apuun.

      Raha on sivuseikka, vaikkakin tärkeä asia. Sitä joko haluaa jatkaa avioliittoa tai päästä pois.
      Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.

      Jollekin voi tehdä tiukkaa pärjätä vaikkapa 2000 euron nettopalkalla ja toiselle taas 1500 euroa tuntuu, että ei ole pulaa mistään. Ihmiset ovat erilaisia.

      • MMM

        Nettopalkka 3200€ lapsilisä ja yh-korotus n. 150€ elatusmaksu 250€. Yhteensä 3600€/kk. Yksi lapsi ja oon kokopäivä töissä.


    • säälittävän utelias,

      tältä minusta utelusi vaikuttaa!

      Jos olisit rehellisesti eroamassa,

      1.) et olisi jättänyt omia tietojasi mainitsematta!

      2.) et voi olla noin naivi, ettet ymmärtäisi, että se on niin suhteellista, meinaan paljon tai vähän!

      3.) et todella jättäisi noin olennaista asiaa-toimeentuloa yksinhuoltajana-nettitietojen ja kyselyiden varaan!

      Siis liekkö katettasi yrität hakea täältä tukea vääristyneeseen käsitykseesi yksinhuoltajien niiiin suuuuriiiista avustuksista ja hyödyistä!

      Mikä idiootti kuvittelee, että erotaan luulossa, että tulot säilyisi ennallaan.

      Siinä olet oikeassa, että kateuteen on aihetta siinä, että erotessa oikeista perusteista, elämänlaatu ja mielekkyys tuplaantuu, mikä lienee olisi jokaisen ihmisen tavoite. Sitä pankkitiliä tosin ei heilauttele helibor tahi kateus, eikä sitä tavoita etsimällä tai saalistamalla.

      Se on jo jokaisen sisällä ja tavoitettavissa, mikäli uskaltaa kyseenalaistaa arvomaailmaansa ja kysyä itseltään: mikä on tärkeää, millä on vain välinearvoa ja mikä onkin jo itseisarvo?

      Siis sen sijaan, että pohdit tulevaisuuden euroja, millä mittaat elämänlaatua tai oikeutta elää?

    • yh 32v

      Jää käteen noin 2600€, yksi 3v lapsi. Oma palkka elatusmaksu lapsilisä. Oma rivarinpätkä on, velkaa paljon kylläkin, oma auto joka velaton, pari koiraa ja pari heppaakin löytyy. Menoja on paljon, joten ei me matkustella tai muuten "luxusta" ostella. Toimeen tullaan ja kaikki on ihan omalla työllä ja itse hankkittua, ei ole vanhemmmat auttaneet ikinä. Kotoota ite läksin 16v ja senjälkeen itseni elättänyt täysin itse. Koskaan en ole työtön ollut, opiskelin ja painoin duunia samaan aikaan monet vuodet, sossusta en ole koskaan mitään hakenut, ei ole tarvinnut. Kyllä sitä pärjää, kun on halua eikä halaja "turhuuksia".

    • ihmeessä

      mihin tulokseen olet tullut noita vastauksia lukiessasi. Kuten huomaat, niin toimeentulohaarukka on aika leveä. Joku pärjää puolella siiträ millä toinen.
      Eikä ole olemassa mitään ehdotonta kaavaa, mikä olisi riittävä. Ihmisillä on erilaiset kulutustottumukset kuin myös taloudenhallinta vaihtelee.

      Oman kokemuksen mukaan sanoisin, että jos taloudessa on äiti ja lapsi ( ei murrosikäinen) niin pakollisten vähennysten( asumiseen liittyvät) jälkeen käteen pitää jäädä n 1000e muuhun elämiseen. Siitä sitten rahoitetaan kaikki muu, mikä kuuluu elämiseen. Ei sillä ulkomaanmatkoja tehdä, mutta pärjää tarkalla suunnittelulla.

      • ......................

        Meitä on äiti ja kaksi lasta.

        Käteen jää n.800 euroa vuokran jälkeen. 300 euroa menee kuussa säästöön ja silti en koe pihisteleväni... En minä ymmärrä mihin ihmeeseen muut rahansa kuluttavat.


      • 3:n äiti
        ...................... kirjoitti:

        Meitä on äiti ja kaksi lasta.

        Käteen jää n.800 euroa vuokran jälkeen. 300 euroa menee kuussa säästöön ja silti en koe pihisteleväni... En minä ymmärrä mihin ihmeeseen muut rahansa kuluttavat.

        on hyvä liittyä :)

        Meillä tulot on n. 1328e/kk, mutta lapsille säästöön menee n. 450e/kk, laskuihin, asumiskuluihin, ruokaan yms. yleensä riittää 700e/kk, mutta ne ylimääräiset sitten siellä tilillä ovat hätävarana, kun esim. tulee epätavallisia rahamenoja, kuten esim. nyt kohta silmälasit x2 ja sisäpelikengät, pyöräilykypärä, mahdollinen kesälomamatka jne.


      • taas on
        ...................... kirjoitti:

        Meitä on äiti ja kaksi lasta.

        Käteen jää n.800 euroa vuokran jälkeen. 300 euroa menee kuussa säästöön ja silti en koe pihisteleväni... En minä ymmärrä mihin ihmeeseen muut rahansa kuluttavat.

        kaksi aikuista ja kuusi lasta (alle murrsoikäistä). Rahaa jää asumisen jälkeen myös noin 800 euroa kuussa ja siitä menee säästöihin 200 euroa (joka tosin aina jossain vaiheessa joudutaan ottamaan käyttöön, kun jotain yllättävää tapahtuu). Me kyllä pihistellään ja eletään tiukilla, mutta hengissä ollaan selvitty silti.

        No, kyllä keksisin käyttöä paljon enemmällekin rahalle, mutta tilanne on nyt tämä, joten ei voi mitään.


      • kituliaspiikki

        Pitää jäädä 1000e asumisen jälkeen?? Ja jotkut vielä väittävät että suomessa saa liikaa tt-tukea.. Sossu laskee että vajaat 650e kuussa pitää riittää aikuisen ja lapsen kuluihin. Käytännössä tästä menee lähes aina osa vuokraan, koska vuokrataso on niin korkea ettei sossun laskelmien mukaista asuntoa saa kuin maaseudulta. Jos siis on niin onnellinen että löytää sieltä työpaikan, niin voi asua halvalla. Mutta sitten ei tarvitse hakea tt-tukea.

        Minulla jää käytännössä n. 570e kuukaudessa asumiskulujen jälkeen. Tästä menee varmasti tuo 170e laskuihin, eli puhelin, netti, yllättävät menot ja bussikortti. Jää siis 400e kuussa ruokaan, vaatteisiin ja "huvituksiin". Sillä on pärjättävä. Minun on pakko opiskella, koska muuten olisin työttömänä.


    • vastaa;

      1) Palkka kuukaudessa noin 2000 - 3500 euroa käteen, riippuen ylitöistä. Ja tukia ei todellakaan tule.
      2) Töissä
      3) 1 kpl, mutta toinen asuu äidillänsä ja elatusmaksut menevät tasan.

      Tiukkaa ja tiukka, jollekin riittää muutama satanen, toisille taasen ei tuhannen euron "ylimääräinen" ei riitä. Eli jos olet tottunut sisäfileeseen, niin järkyttävää voi olla sikanaudan kokeilu.

    • katrian

      kun olen hoitovapaalla niin kaikki mitä yhteensä saan on 1882,46 euroa. Lapsia on kolme.

    • 1) Ytimekkäästi: tarpeeksi. Niin paljon että voi vetää Partagasta ja rellua, mutta Cohiba ja Napoleon saa minun puolesta jäädä.
      2) Pätkätöissä. Omasta toivomuksesta.
      3) Nolla. K-nolla. Knolla. Knu... tai sitten on tullut katsottua liikaa Ugrilampaita.

      • .............................

        Rahaa tulee 5500 euroa kuukaudessa. Lapsilisät päälle.
        Mutta, mutta..menojakin on sitten paljon.. kiinteistöistä tulevat kulut ja lainanlyhennykset. Oikeastaan eletään kädestä suuhun, mutta vanhuuden varalle on kiva säästää. :) Joten kaikki ei mene haaskioon kuitenkaan. Ja käymme kerran tai pari lomamatkalla vuodessa. Yksinhuoltajana kuusi vuotta.


      • .............................
        ............................. kirjoitti:

        Rahaa tulee 5500 euroa kuukaudessa. Lapsilisät päälle.
        Mutta, mutta..menojakin on sitten paljon.. kiinteistöistä tulevat kulut ja lainanlyhennykset. Oikeastaan eletään kädestä suuhun, mutta vanhuuden varalle on kiva säästää. :) Joten kaikki ei mene haaskioon kuitenkaan. Ja käymme kerran tai pari lomamatkalla vuodessa. Yksinhuoltajana kuusi vuotta.

        Eletään kädestä suuhun ja käydään kerta tai pari vuodessa lomamatkalla?

        Tän on pakko olla provo. Ei kukaan voi olla noin tyhmä.


    • pukkaa..

      Opintotuki 230
      Lapsilisä 146
      Elatusmaksu 120
      Asumistuki 300

      YHTEENSÄ 796€

      Opiskelen päätoimisesti, töissä käyn silloin tällöin kun vain mahdollista.

      Tuosta vajaasta 800€ ei kyllä käteen jää mitään kun vuokra jo yksistään 500€..

      Yksi lapsi elätettävänä

    • erotaan

      ja jään kolmen lapsen yh:ksi. tai siis yhteishuoltajuus ku ollaan naimisissa. mutta tuloja sitte on lapsilisät korotus 482€, asumistuki 530€, elatusmaksut 387€ vanhempainraha hoitolisä 475€ yhteensä nämä 1856€ joista vuokraan menee 700€ ja kohta loppuu äitiysloma jolloin saan kotihoidontukea n. 500€.

    • mvkf- yh

      1) elatus 1000€/kk, lapsilisä 303€/kk palkka nettona n.3600€/kk, yhteen kun laskeen niin n. 4903€/kk

      2) työssä olen

      3) kaksi lasta

      • sulla tosi

        korkeat elarit? Jos käsitin niin 500e/lapsi? Tosi harvinaista.
        Isällä täytyy olla huipputulot...ja sinunkin tulosi ovat korkeat...Mitä mahdat tehdä? Akateeminen olet ja tulee mieleen lääkäri tms...


      • mvkf- yh
        sulla tosi kirjoitti:

        korkeat elarit? Jos käsitin niin 500e/lapsi? Tosi harvinaista.
        Isällä täytyy olla huipputulot...ja sinunkin tulosi ovat korkeat...Mitä mahdat tehdä? Akateeminen olet ja tulee mieleen lääkäri tms...

        Työvarusteisiin kuuluu enemminkin kumisaappaat ja korkokengät eikä valkoinentakki, elikkäs sähköinsinööri olen. Kiva ala.

        Mitä tulee lasteni elatukseen, niin se on lasteni isän ja minun keskenäisellä päätösellä sovittu niin, että molemmat laitetaan tuo summa lastemme tillille ja sieltä sitten käytetään lastemme tarpeisiin tarpeen mukaan, mutta harvemmin sieltä mitään otetaan.


    • .*.*.*.*.*.

      1) nettopalkka 1400 lapsilisä 146 elatustuki 130
      2) kokopäivätöissä
      1) yksi

      - suurimmat menoerät kuukaudessa vuokra 590e/kk ja päivähoitomaksu 170e/kk

      • onneksi

        nettopalkka 2300 €, elarit 600 €, lapsilisät yh-lisineen 300 €. Käteen siis 3200 €/kk. Vakituinen työ, kaksi lasta. Pärjätään vallan mainiosti, vaikka isot asumiskustannukset onkin.


      • lapset kasvaa

        loppuu elatustuki ja lapsilisät....


    • Kukaan ei kysele maksajien asemaa vai mitä ? Asiaan syyttömät kaiken kustantavat. Niinkö ?
      Veronmaksajien osuus on tässä kaikkein kurjinta, muiden tyrimisten hoitaminen.
      Olen monta kertaa sanonut yksinhuoltajuuden olevan täysin oma vika, paitsi leskeys. Valitse lastesi isä oikein ja kitistä ei tarvitse.

      • täi**

        Mikä maksaja sinä olet?

        Minä saan palkkaa nettona 2400euroa /kk, eikä siinä maksajana ole mikaml...
        Saan lapsilisää kahdesta lapsesta. Sen saisin vaikken olisikaan yh. Yh-korotusta en enää saa, kun muutin avoliittoon monta vuotta eron jälkeen.
        Saan elatusmaksua lasten isältä yht. 300euroa /kk, sen maksaa lasten isä, joka todellakaan ei ole mikaml.
        Olen hyvin tyytyväinen elämääni: minulla oma omakotitalo (toki hieman lainaa vielä), velaton uudehko auto, mahdollisuus matkustella ja harrastaa sekä ostaa lapsille tarvittavat ja ehkä enemmänkin..En tod. kitise enkä ole kitissyt ikinä!

        Siis kerro minulle, mikä maksaja sinä kuvittelet olevasi?


      • mvkf- yh
        täi** kirjoitti:

        Mikä maksaja sinä olet?

        Minä saan palkkaa nettona 2400euroa /kk, eikä siinä maksajana ole mikaml...
        Saan lapsilisää kahdesta lapsesta. Sen saisin vaikken olisikaan yh. Yh-korotusta en enää saa, kun muutin avoliittoon monta vuotta eron jälkeen.
        Saan elatusmaksua lasten isältä yht. 300euroa /kk, sen maksaa lasten isä, joka todellakaan ei ole mikaml.
        Olen hyvin tyytyväinen elämääni: minulla oma omakotitalo (toki hieman lainaa vielä), velaton uudehko auto, mahdollisuus matkustella ja harrastaa sekä ostaa lapsille tarvittavat ja ehkä enemmänkin..En tod. kitise enkä ole kitissyt ikinä!

        Siis kerro minulle, mikä maksaja sinä kuvittelet olevasi?

        Puheena taitaa olla äidit, jotka tietämättömyyttään lähtevät tehtailemaan lapsia, kun kuvitelma ja odotuksena on, että yksinhuoltajat pärjäävät taloudellisesti paremmin kuin. esim. äidit ydinperheessä ja yhteiskunta tukee ja maksaa toisen arvovalinnoista.

        Sanomattakin taitaa olla selvää, että pienituloiset äidit tarvitsevat yhteiskunnalta muutakin taloudellista tukea, kuin vain ne lapsilisät. Itsekkin maksan pienituloisen verran veroja kuussa ja maksaisin enemmänkin, jos ne tulot kohdistuisivat niille pienituloisille, jotka edes yrittävät tehdä jotain elämälleen, eikä jää itse säälissä pyörimään omaan pieneen piiriinsä. Yksihuotajuus kun ei ole sairaus tai este vaan hiton huono tekosyy.


      • "syytön maksaja"

        Suurin kitisijä olet sinä.
        Itsekin työssäkäyvänä maksan veroja monesta asiasta, josta ei nyt niin olisi väliksi, enkä silti käy uikuttamassa tuota puhkikulunutta levyä.


      • nykyään
        mvkf- yh kirjoitti:

        Puheena taitaa olla äidit, jotka tietämättömyyttään lähtevät tehtailemaan lapsia, kun kuvitelma ja odotuksena on, että yksinhuoltajat pärjäävät taloudellisesti paremmin kuin. esim. äidit ydinperheessä ja yhteiskunta tukee ja maksaa toisen arvovalinnoista.

        Sanomattakin taitaa olla selvää, että pienituloiset äidit tarvitsevat yhteiskunnalta muutakin taloudellista tukea, kuin vain ne lapsilisät. Itsekkin maksan pienituloisen verran veroja kuussa ja maksaisin enemmänkin, jos ne tulot kohdistuisivat niille pienituloisille, jotka edes yrittävät tehdä jotain elämälleen, eikä jää itse säälissä pyörimään omaan pieneen piiriinsä. Yksihuotajuus kun ei ole sairaus tai este vaan hiton huono tekosyy.

        Ollaan koko ajan sairaslomilla ja teetätetään kaikki työt muilla. Tosi kiva sälyttää kaikki työt toisille. Monet tehtailevat kakaroita vain sen takia kun haluavat vapaa matkustaa toisten kustannuksella. Mitään taloudellista tukea ei pitäisi antaa ettei köyhät tekisi lapsia sen takia et pärjäisi paremmin yhteikunnan tuilla.

        Nykyään on muotia tehdä lapsia suoraan sossun luukulle, ilman että on edes mitään töitä tai parisuhdetta. Kiva sitten kun monet lapset ovat yh kakaroita ja eroperhe...Psygologiset ongelmat lisääntyy uusperhe systeemeissä kun kaikki ongelmat sekoitetaan.


    • Ex- Rouva

      Tulot nettopalkka 2100€, lapsilisät 303€, elarit 370€, yhteensä 2773€.

      Niin, päivärahat ja km-korvaukset per kuukausi lisäksi 1400-1600€.

      Olen työssä, ollut viimeiset 20 vuotta.
      Lapsia on kaksi, 13- ja 15-vuotiaat.

      Oma lähes velaton rivarikoti, ja aina tuoreahko auto, jota tarvitsen työssäni.

      • Konsulttina..

        Pärjää :-)..ja ei ollut v-tuilua, vaan ihan tsemppi viesti..


    • Yh-äitee miekin

      Kaikki tulot eli palkkani ja elatusmaksu yhteensä noin 2600 netto. Ei mitään tukia, ei edes yh-korotusta lapsilisään, koska sitä ei enää tule. Viimeinen kolmesta lapsesta täyttää kohta 18, joten kohta ei tule enää elatusmaksuakaan.
      Pärjäillään, mutta ei elellä leveästi kuitenkaan. Säästöjä ei juuri jää.

      • Viestisi

        On kovasti sen sävyitteinen, ettei moisilla tuloila oikein pärjää...2600 on kyllä monen 'parin' yhteinen netto, joten voit laskea itsesi lähes suurituloisiin. Elämässä onkin tärkeää juuri pärjätä, ei kuluttaa..


    • Jaa.a

      2400 euroa suurinpiirtein on tulot. Niihin kuuluu lapsilisä ja palkka töistä, muuta en saa. Yhden lapsen kanssa elän. Nyt menee mukavasti, mutta paljon pienemmälläkin varmasti pärjää.

    • kituliaspiikki

      Vajaat 1200e, josta vuokraan menee 630e. Lopuilla maksetaan ruoka ja kaikki muut menot/ laskut paitsi sähkö, reseptilääkkeet ja kotivakuutus (ne saa toimeentulotukena, muuta ei sieltä saa koska tulot ovat sillä rajalla olenko oikeutettu siihen).

      Opiskeleva yksinhuoltaja, 1 lapsi.

    • Anonyymi

      Palkka 4000€. Käteen jää n. 2600€. Lapsilisät kelan elatustuki 670€. Molempien lasten vammaistuet n. 90€. Kahden lapsen yh.

      Ostin juuri talon meille ja hyvin tullaan toimeen. Säästin käsirahaan melkein kymmenen vuotta 2000€ palkasta.

      Olen työelämässä ja teen myyntityötä.

      • Anonyymi

        Raision kaupungin "lastensuojelun" sosiaalityöntekijän lausunnon mukaisena ei voi olla lastensa huoltaja- ja asua, tavata lastaan saadessaan sosiaaliavustusta, mm. äitiys- ja/ tai vanhempinrahaa, elatusapua- ja/ tai tukea, toimeentulotukea, lapsilisää, yksinhuoltajakorotusta ym. Kelan etuutta.


    • Anonyymi

      4830€/kk netto. Sisältää palkan, lapsilisän ja elatusmaksun.

      Yksi lapsi.

      • Anonyymi

        Raision "lastensuojelun" lausuman mukaisena ei voi olla lastensa huoltaja, asua- ja/ tai tavata omaa lastaan saadessaan sosiaaliavustusta, mm. lapsilisää, elatusapua- ja/ tai tukea, yksinhuoltajakorotusta, työttömyyskorvausta, toimeentulotukea, äitiys- ja/ tai vanhempainpäivärahaa ym. Kelan etuutta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raision "lastensuojelun" lausuman mukaisena ei voi olla lastensa huoltaja, asua- ja/ tai tavata omaa lastaan saadessaan sosiaaliavustusta, mm. lapsilisää, elatusapua- ja/ tai tukea, yksinhuoltajakorotusta, työttömyyskorvausta, toimeentulotukea, äitiys- ja/ tai vanhempainpäivärahaa ym. Kelan etuutta...

        kerroit että tuo lausuma ja sen perusteella tehty käräjäoikeuden päätöskin on todettu lainvastaiseksi ja pystyt olemaan lapsiesi kanssa. Kuinka paljon olet heidän kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kerroit että tuo lausuma ja sen perusteella tehty käräjäoikeuden päätöskin on todettu lainvastaiseksi ja pystyt olemaan lapsiesi kanssa. Kuinka paljon olet heidän kanssa?

        Virheellisen tiedon julkinen levitys on rikos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kerroit että tuo lausuma ja sen perusteella tehty käräjäoikeuden päätöskin on todettu lainvastaiseksi ja pystyt olemaan lapsiesi kanssa. Kuinka paljon olet heidän kanssa?

        Raision "lastensuojelun" lausuman mukaisena ei voi olla lastensa huoltaja, asua- ja/ tai tavata omaa lastaan saadessaan sosiaaliavustusta, mm. lapsilisää, elatusapua- ja/ tai tukea, yksinhuoltajakorotusta, työttömyyskorvausta, toimeentulotukea, äitiys- ja/ tai vanhempainpäivärahaa ym. Kelan etuutta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virheellisen tiedon julkinen levitys on rikos.

        eikö käräjäoikeuden päätös olekaan lainvastainen ja siksikö et pysty olemaan lapsiesi kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raision "lastensuojelun" lausuman mukaisena ei voi olla lastensa huoltaja, asua- ja/ tai tavata omaa lastaan saadessaan sosiaaliavustusta, mm. lapsilisää, elatusapua- ja/ tai tukea, yksinhuoltajakorotusta, työttömyyskorvausta, toimeentulotukea, äitiys- ja/ tai vanhempainpäivärahaa ym. Kelan etuutta...

        no mitä sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raision "lastensuojelun" lausuman mukaisena ei voi olla lastensa huoltaja, asua- ja/ tai tavata omaa lastaan saadessaan sosiaaliavustusta, mm. lapsilisää, elatusapua- ja/ tai tukea, yksinhuoltajakorotusta, työttömyyskorvausta, toimeentulotukea, äitiys- ja/ tai vanhempainpäivärahaa ym. Kelan etuutta...

        tuo lausumahan todettu lainvastaiseksi. Miksi haluat noudattaa lainvastaista lausumaa ja jonkun lastenvalvojan mielihalua??


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe