sormet puutuu

vasen käsi

Miksi sormeni puutuu? Alkoi tänään lauantaina ja nyt illalla pikkurilli ja nimetön on tunnoton sekä kämmenen syrjä on myös tunnoton.

8

12850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

      pinnetila ranteessa,pelkkä arvaus !

    • hermopinne

      pikkurillin ja nimettömän hermoittava hermopunos tulee selän puolelta ja tuollaiset oireet (tikkuilu, puutuminen, voimapuutokset, hienomotoriikan häiriöt, sormien kylmyminen...) voi saada aikaan lavan päällä ja sivulla olevien lihaksien (infraspinatus, teres major ja minor) kireys... Jos tuo on syynä, niin pari - kolme hierontakertaa riittää "virran takaisin kytkentään". Pinteen aikaansaavat lihakset ovat aika pieniä ja "antautuvat" tosi helposti...

      t: urheiluriehuja

      • provosointia

        Voit myös itse V A R O V A S T I testailla sitä, onko pinteesi kaularanka vai pehmytkudosperäinen.

        Yleisesti voi sanoa, että jos painetta lisätään pinnekohtaan, niin oireet provosoituvat eli tulevat pahemmiksi. Voit hyvin varovasti taivuttaa päätä takaviistoon oireilevan käden puolelle. Jos hetken siinä asennossa pitäminen saa aikaan kovemman tikkuilun tai tunnottomuuden on todennäköistä, että pinne on kaularankaperäinen. Siihen taas voi olla syynä es
        luupiikki, nikamavälin madaltuma, hermojuuriaukon ahtauma, hermojuuritulehdus, välilevytyrä ...

        Jos on käynyt "niin hyvä tuuri", että pinne on siellä lavan päällä olevien lihaksien liikakireydestä, niin voit pyytää jotakin painelemaan lavan yläosassa ..ihan sieltä sellaisen luisen harjanteen alta..noin "kainalon korkeudelta" . Jos pinnekohta löytyy yleensä käy "sävähys" pikkurilli, nimetön kämmenselän ulkosyrjä tantereella... Vähän niinkuin "laiskansuoneen" iskee. ( Iskee kynerpäänsä johonkin)

        Muitakin mahdollisuuksia pinnekohdalle on, mutta nuo taitavat olla ne yleisimmät. Periaatteessa pinne voi olla koko hermopunoksen kulun matkalla ja pinneoireet tulevat ärsytyskohdasta katsoen ulommas keskushermostosta....

        Ai niin ! hyvää vappua :)


    • _myös_

      Olen itse ollut kolme viikkoa sitten kaularankaleikkauksessa. Leikkauksen syynä oli kaularangan alimman nikaman ylemmässä välissä tapahtunut välilevyn pullistuma ja saman nikaman alemmassa välissä (kaularanka-rintaranka) oli myös kulumaa.

      (M47.2 Muu nikamasairaus ja hermojuurisairaus).

      Itselläni ei aikaisemmin koskaan ole ollut mitään ongelmia yläselässä, kuin vasta nyt. Ongelmat alkoivat töissä isoa tietokoneen näyttöä nostaessani noin puoli vuotta sitten. Noston aikana tunsin muljahduksen lapaluiden välissä ja pientä pistoa vasemman lavan alla. Tästä tapahtumasta kahden viikon päästä itseäni vietiinkin jo ambulanssilla sairaalaan.

      Oireesi ovat sormien osalta osin samoja, kuin minulla tuon kahden viikon aikana muljahduksen ja sairaalaan viemisen välillä.

      Minä huomasin ensimmäiseksi kivun lisääntyvän vasemman lavan ja selkärangan välissä (hermo puristuksissa) samalla vasemman käden pikkusormi, nimetön ja keskisormi menivät vähä vähältä enemmän tunnottomaksi samoin kämmenen syrjä. Sormet jäivät myös niin sanotusti koukkuun eli niitä ei saanut suoraksi (ei saa vieläkään).

      Lääkäri Töölässä sanoi minulle, että tuo ensimmäinen mainitsemani nikaman väli vaikuttaa juuri noihin pikkusormeen ja nimettömään, seuraava nikaman väli vaikuttaa keskisormeen.

      Jos oireet pahenevat, niin viipymättä lääkärin tutkittavaksi. En lähtisi mitään manipulaatioita tuossa tilanteessa ottamaan. Jos ei tarkkaa tietoa ole mistä tunnottomuus johtuu voi aina vaarana olla sitten manipulaatiohoidoissa halvaantuminen.

      Jos ikää sinulla on yli 40 voi tietysti syynä olla jo kuluma joka siellä itsestänsä ilmoittelee (hermo jää vähän puristuksiin nikamien väliin joka sitten aiheuttaa tuota puutumista).

      Työpaikkalääkäri laittoi minulle lähetteen manipulaatioon, kun halusin vaihdattaa lääkkeet jotka eivät yltyvään kipuun auttaneet (ensimmäisen lääkereseptin olin saanut edellisen viikon loppupuolella aluesairaalan yöpäivystyksestä).

      Työpaikkalääkärin edessä jouduin olemaan jo leuka vasemmalle kääntyneenä melkein rinnassa kiinni, vasen käsi kyynärpään alapuolelta kipeä, vasen kämmen syrjä ja nuo mainitsemani sormet
      tunnottomina. Lääkäri vastasi minulle, että mitään lääkkeitä ei vaihdeta vaan saat lähetteen manipulaatioon.

      Onneksi mitään manipulaatiohoitoja ei keretty tekemään, koska ennen sitä vietiin jo ampulanssilla sairaalaan. Myöhemmin sain kuulla asiantuntijalääkäriltä joka analysoi mangneettikuvat, että tuossa hoidossa olisi ollut halvaantuminen kaulasta alaspäin lähellä.

      • hoidettu

        Kulumat ei aiheuta kipuja joidenkin lääkäreiden mielestä. Se että selkärangasta löytyy jotakin ei ole vielä tae, että se olisi kipujen syy.

        Sormien tuntohäiriöt aiheutuu usein nikamalukoista ja niitä seuraavista lihaskireyksistä jotka puristavat hermoja.

        Manipulaatio on turvallista hoitoa.

        "asiantuntijalääkäriltä joka analysoi mangneettikuvat, että tuossa hoidossa olisi ollut halvaantuminen kaulasta alaspäin lähellä."

        Suomessa ei ole ainoatakaan manipulaatioalan asiantuntuijalääkäriä, joka tietäisi tai ymmärtäisi kaikista manipulaatiotavoista, tai edes joistakin. Osa niistä tavoista on täysin turvallisia tutkijoiden mielestä.


      • manipulaatio ????
        hoidettu kirjoitti:

        Kulumat ei aiheuta kipuja joidenkin lääkäreiden mielestä. Se että selkärangasta löytyy jotakin ei ole vielä tae, että se olisi kipujen syy.

        Sormien tuntohäiriöt aiheutuu usein nikamalukoista ja niitä seuraavista lihaskireyksistä jotka puristavat hermoja.

        Manipulaatio on turvallista hoitoa.

        "asiantuntijalääkäriltä joka analysoi mangneettikuvat, että tuossa hoidossa olisi ollut halvaantuminen kaulasta alaspäin lähellä."

        Suomessa ei ole ainoatakaan manipulaatioalan asiantuntuijalääkäriä, joka tietäisi tai ymmärtäisi kaikista manipulaatiotavoista, tai edes joistakin. Osa niistä tavoista on täysin turvallisia tutkijoiden mielestä.

        Kun mobilisointi tepsii 98 % nikamalukoista???

        Ja vain loput 2% vaatii manipulaatiota.


        Mobilisointi on turvallisempaa, kun nivelen normaaleja liikelaajuuksia ei ylitetä ja liikeradan avaaminen tehdään hitaasti ilman suurta ulkoista voimaa...

        Hitaus antaa kehon suojareflekseille aikaa toimia, jos esim hermojuuri on vaarassa vioittua.

        Manipulaatiossa tätä aikaa "ei anneta" ja riski vammautumisille on paljon suurempi...


        "Suomessa ei ole ainoatakaan manipulaatioalan asiantuntuijalääkäriä, joka tietäisi tai ymmärtäisi kaikista manipulaatiotavoista, tai edes joistakin. Osa niistä tavoista on täysin turvallisia tutkijoiden mielestä"

        Olisin tuosta eri mieltä... vai miten perustelet esim Jari Ylisen ammattitaidottomuuden
        (urheiluhieroja, DO (doctor of osteopathy.. oppiarvo suoritettu lontoossa) fysiatrian ylilääkäri keskisuomen sairaanhoitopiirissä)
        Vaikka osteopaatit käyttävät surelta osin mobilisointia, niin ymmärtävät he manipulaationkin päälle.



        Ai niin... ymmärrätkö edes eron mobilisoinnin ja manipulaation välillä? Googlettamalla/linkittämällä ja ilman ajatusta lukemalla kun ero ei aina aukea...

        Muutamia kertoja kun olen huomennut kristallinkirkaan logiikan etenevän tapaan:

        Koivu on puu-->metsässä on puita--->metsässä on PELKÄSTÄÄN koivuja....

        (vrt iskias aiheuttaa pinneoireita jalkaan--->KAIKKI jalan hermopinneoireet ovat iskiasperäisiä)


    • kyynärpään

      minulle todettiin et kyynärpään hermo on liian ahdas. tilanetta seurataan ja jos ongelmat pahenevat niin sitten leikataan.

    • Anonyymi

      Joo no itekki joskus herään aamulla ja pikkurilli ja nimetön on puutunu ja siinä kestää vähän aikaa että saan ne takas liikkumaan ne on yleensä koukussa sillo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      109
      2155
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      119
      1666
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1266
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe