kummilapsen kanssa harratukseen?

kummi*

Heippa!

Olen miettinyt sellaista, että voisin aloittaa kummilapseni kanssa (melkein 3v.) jonkun yhteisen harrastuksen, kuten jumppa tai muskari? (myös muita harrastusideoita otetaan vastaan!:)

Käyn kyllä lapsen kanssa muutenkin harratamassa erilaisia juttuja silloin tällöin (uinti, jalkapallo, hiihto, luistelu ym.), mutta ajattelen, että jos olisi jokin säännöllinen yhteinen harrastus, tulisi harrastettua useammin, kun aika olisi aina se tuttu sama.

Mietin kuitenkin, mitä mieltä lapsen vanhemmat tästä ehdotuksesta olisivat? Ja kysynkin mahdollisilta tätä lukevilta vanhemmilta (ja muiltakin), mitä mieltä olette tällaisesta ajatuksesta?

4

675

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Risto Nikula

Hienoa, että olet kiinnostunut kummilapsestasi ja siitä mitä hänelle kuuluu. Uskon näin, koska sanot pitäväsi yhteyttä. Mielestäni tuollainen harrastuksiin vienti voi olla ihan hyvä asia, kunhan se vain tapahtuu lapsen vanhempien kanssa yhteisesti sovituila periaatteilla. Kuitenkin sinä olet ollut siinä kastetilaisuudessa, jossa lupasit yhdessä vanhempien kanssa huolehtia tämän lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Tämä on kummin tärkein tehtävä ja se on kummiuden alkuperäinen tarkoitus. Jos koet kykenemättömyyttä tuossa tehtävässä, niin et ole ainoa sellainen.Joitakin vinkkejä voisin sinulle antaa tuon tehtävän hoitamisen avuksi.
      Voisit viedä tälle lapselle muulloinkin, kuin syntymäpäivinä jotain kristillistä lasten kirjallisuutta. kristillisissä kirjakaupoissa kyllä sinua autetaan löytämään lapsen ikään sopivia kirjoja.
      Selvitä, onko lapsen asuinpaikan alueella seurakunnan pyhäkoulua. Jos on, niin voisit auttaa vanhempia, niin, että ottaisit huolehtiaksesi lapsen viennin pyhäkouluun säännöllisesti.
      Joskus voisitte mennä yhdessä sunnuntaina Jumalanpalvelukseen. Ne ovat tarkoitettu aivan yhtä lailla lapsille, kuin aikuisillekin. Ja jos kummilapsesi on hieman levoton siellä, niin älä anna "mummojen" paheksuvien katseitten lannistaa. He eivät ehkä muista Jeesuksen sanoja: " Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä."
      Muista kantaa kummilastasi rukouksessa päivittäin Jumalan eteen, niin olet tehnyt kummina sen, mikä on tärkeintä.
      Jumala sinua tehtävässäsi siunatkoon.

• Nimetön

Minä ainakin itse äitinä tykkäisin ideasta. oma aika, kun ei riitä kaikkeen, vaikka haluasi.. kysy reippaasti lapsen vanhemmilta, mitä mieltä ovat! Ja kuulostat ihanalta kummilta!

• kummi*

Heippa!

Kiitos mukavista vastauksistani. Täytyy kysellä tytön vanhemmilta mielipidettä. :) Itse olen ajatellut jotain muskaria, koska tyttö pitää paljon musiikista.

Ensimmäiselle vastaajalle: kiitos sinullekin tästä muistutuksesta. Olen näitä "perimmäisiä ja alkuperäisiä" kummin tehtäviäkin mielestäni hoitanut ihan hyvin. :)

Ollaan käyty tytön kanssa laulamassa Lasten kauneimpia joululauluja ja muutamassa muussa lasten kirkkotapahtumassa/messussa (esim. pääsiäisenä). Yhden kristillisen kirjan ja taulun olen myös ostanut ja muistan lasta rukouksissani. Minusta muunlainenkin muistaminen on tärkeää, tarkoitan siis että muutakin mukavaa kummi voi keksiä, ei kaiken tarvitse olla kristillistä.

Myös ajattelen, että kun lapsi kasvaa, voi hänen kanssaan enemmän keskustella uskontoonkin liittyvistä asioista (myös kaikista muistakin asioista toivottavasti). Erityisesti ajatellen rippikoulun alkamista ja muutenkin sitä aikaa (johon on kyllä vielä aikaa :)). Itse olen nimittäin aikani saanut omasta rippikouluajastani ja sen jälkeisestä monen vuoden isos-ajasta paljon ja muistan kyllä sen ajan elämästäni ikuisesti.

Mutta muutkin vielä vanhemmat ja muut, kertokaa mielipiteenne ajauksestani kummilapsen kanssa yhteisestä harrastuksesta! :)

• metsämörri84

Voisihan teidän yhteinen harrastus olla vaikkapa retkeily metsässä lauantaisin :)
      Tuo tosin vaan olis varmaan sellanen jota ei oikein "ehdi" muuten kuin viikonloppusin ja jos lapsen perhe on menevää sorttia ni ei välttämättä käy aikataulut yhteen.

Noin pieni on kuitenkin todella tyytyväinen ihan pieneenkin yhteiseen juttuunn :)

Ja meillä päin on kans vanhempi-lapsijumppia, sellaisessa sais oikeasti tehdä ja olla lapsen kanssa.

Mun käsittääkseni (korjatkaa jos oon väärässä..) 3v. muskari on jo enemmän itsenäisempää. Tai siis meinsasin et ihan "vauvamuskarissa" äiti tmv. on lapsen kanssa kokoajan, muihin viedään-odotetaan-haetaan.
      Saattaa tietysti olla erilaisiakin ryhmiä, kannattaa varmistaa ;)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe