Liettuassa sakko tiemaksun unohduksesta

perär.

eli näin kävi siskolle:
Via Balticalla (ei kai moottoritie) joku outo jengi oli pysäyttänyt hänen pakettiautonsa ja molottanut jotain. Oli vaatinut nähdä auton paperit, passin ym. Sitten Suomeen oli tullut liettuankielinen kirje josta ei pirukaan saanut mitään tolkkua. Näytti siltä, että siinä oli liettualainen IBAN-muotoinen tilinumero, jolle pitäisi maksaa 600 litiä.
Pikkuhiljaa minulle valkeni googlettamalla, että EU-tuilla rakennetuille teille pitäisi maksaa läpiajomaksua. Netistä löytyi muutama huoltoasema, joka myi niitä tienkäyttölippuja.
http://www.lra.lt/
Täältä löytyy liettuaksi tietoa tiemaksulipuista, vignette.
Englanniksi suoraan:
http://www.lra.lt/en.php/vignettes/main_information/3099

Erittäin älykkäästi tosiaan kirje Suomeen oli liettuaksi. Hyvä että kansallinen itsetunto pelaa noin hyvin.
Kannattaako maksaa sakkoa? Ensin kannattaisi olla varma mikä tilinumero on kyseessä. Kirjeen tekstistä ei muilta osin saa suomalainen mitään tolkkua. Ilmeisesti henkilöautoista ei mene maksua mutta kun sattui olemaan kyseessä tällainen tavallinen n. tonnin kantokykyinen pakettiauto, niin maksua vaaditaan.
Em. nettisivuilta selviää, että sakko on tapauksesta riippuen 600 ... 2600 litiä eli n. 174 EUR ... 753 EUR. Ajoneuvon koko varmaan määrää myös maksun suuruuden. Maksu pitää maksaa useimpien Liettuan pääteiden käytöstä.
Ongelmana on tietysti myös se, että siskoni ajaa n. 4 krt vuodessa Puolaan ja takaisin. Seuraavalla kerralla voivat viedä vaikka koko auton, jos sakkoa ei ole maksettu.

Ulottuuko Liettuan tiemaksujen perintä Suomeen asti? Onko kokemuksia? Siskokin ei ollut älynnyt maksuja, kun kuulemma on ollut jo iltahämärää kun on ajanut rajan yli Latviasta tai Puolasta Liettuaan.
Vituttaa tällainen ylimääräinen kehitysapu. Johan sitä on EU-tukia paljon maksettukin.

12

5064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksuja

      on monessa muussakin eu-maassa, joten kannattaa selvittää ennen kuin lähtee reissuun.Sanoa sillä lailla "siskollesi", se on varmaan siinä aika iholla odottamassa vastausta.Ja jos ne oikeasti haluaa rahaa sinulta, kyllä ne laittaa karhun aivan suomalaisen perintä firman kautta, joten odottele rauhassa

      • perär.

        hieman fakki-idiotti, ei onnistu monissa käytännön asioissa. Näitähän riittää. Muijalla ikää pian 51 vuotta ja ammatti on yleislääkäri.
        Eihän se osaa oikein pc:täkään käyttää, mutta se on yleistä tämän ikäisille. Itse olen taas tottunut käyttämään paljon pc:tä, koska olen sen alan ammattilainen.
        Usko pois vain, minä en ole sama kuin siskoni.
        Täytyy sanoa, että kyllä löytyy tuttavistani paljon tietämättömiä, opettajia myöten.

        Aiemmin selvittelin vähän samanlaista juttua Sveitsin ylinopeussakoista. Koska se ei ole EU-maa, perintää ei tarvitse pelätä. Tämä kaverini ei kyllä aiokaan enää mennä Sveitsiin (oli paikallinen vuokra-auto). Tulihan sekin maa hänelle jo nähtyä. Parasta hänelle kun ei moneen vuoteen mene Sveitsiin!


      • maksettava eikos juu
        perär. kirjoitti:

        hieman fakki-idiotti, ei onnistu monissa käytännön asioissa. Näitähän riittää. Muijalla ikää pian 51 vuotta ja ammatti on yleislääkäri.
        Eihän se osaa oikein pc:täkään käyttää, mutta se on yleistä tämän ikäisille. Itse olen taas tottunut käyttämään paljon pc:tä, koska olen sen alan ammattilainen.
        Usko pois vain, minä en ole sama kuin siskoni.
        Täytyy sanoa, että kyllä löytyy tuttavistani paljon tietämättömiä, opettajia myöten.

        Aiemmin selvittelin vähän samanlaista juttua Sveitsin ylinopeussakoista. Koska se ei ole EU-maa, perintää ei tarvitse pelätä. Tämä kaverini ei kyllä aiokaan enää mennä Sveitsiin (oli paikallinen vuokra-auto). Tulihan sekin maa hänelle jo nähtyä. Parasta hänelle kun ei moneen vuoteen mene Sveitsiin!

        Nuo maksut on kyllä tarkoitettu koko tieverkkoa varten eikä se ole kuin n.7€/päivä Siis linja-autolta.

        Ei kovin iso ruudinkeksijä pidä olla että huomaa sen rekka ja linja-auto rivistön heti tullin jälkeen niin ja se toinen paikka siittä hieman eteenpäin muita paikkoja ei pitäisi olla.

        Eikä sitä kannata maksaa poliisit on ainoita jotka niitä maksuja siellä voi kysellä! Ja ne lätkäsee rehellisen sakkolapun heti kouraan että silleen,tietysti vasta silloin jos ne maksut on suorittamatta.


      • perär.
        maksettava eikos juu kirjoitti:

        Nuo maksut on kyllä tarkoitettu koko tieverkkoa varten eikä se ole kuin n.7€/päivä Siis linja-autolta.

        Ei kovin iso ruudinkeksijä pidä olla että huomaa sen rekka ja linja-auto rivistön heti tullin jälkeen niin ja se toinen paikka siittä hieman eteenpäin muita paikkoja ei pitäisi olla.

        Eikä sitä kannata maksaa poliisit on ainoita jotka niitä maksuja siellä voi kysellä! Ja ne lätkäsee rehellisen sakkolapun heti kouraan että silleen,tietysti vasta silloin jos ne maksut on suorittamatta.

        englanninkielelläkin löytyy tietoa. Nyt siis puhun Liettuan tiemaksuista. Joku lippu pitää ostaa vähintään N1-luokan (joka on kai tavallinen pieni pakettiautokin) tavara-auton tiemaksuksi (alle 3,5 tonnin kok.paino). Tiet joita maksu koskee ovat nettisivujen mukaan A1, A2, ..., A18 eikä muita teitä kuulu maksun piiriin. Voi tosin olla että maahan ei pääse edes pienempiä teitä pitkin!

        Katsoitko ollenkaan allaolevaa linkkiä ajoneuvoluokista:
        http://www.lra.lt/en.php/vignettes/vehicle_categories/3101
        Nettisivut ovat Liettuan tiehallinnon.

        Tosiaan, sakkolappua ei tullut kouraan heti mutta postista tuli kirje jossa olisi ikäänkuin tilinumeroa ym. Kannattaa tarkistaa onko kirje edes aito vai joku tekaistu. Kyllähän tuolla jotkut yritteliäät voivat yrittää turisteilta saada rahoja petoksella pois.


      • tiet ja tiet
        perär. kirjoitti:

        englanninkielelläkin löytyy tietoa. Nyt siis puhun Liettuan tiemaksuista. Joku lippu pitää ostaa vähintään N1-luokan (joka on kai tavallinen pieni pakettiautokin) tavara-auton tiemaksuksi (alle 3,5 tonnin kok.paino). Tiet joita maksu koskee ovat nettisivujen mukaan A1, A2, ..., A18 eikä muita teitä kuulu maksun piiriin. Voi tosin olla että maahan ei pääse edes pienempiä teitä pitkin!

        Katsoitko ollenkaan allaolevaa linkkiä ajoneuvoluokista:
        http://www.lra.lt/en.php/vignettes/vehicle_categories/3101
        Nettisivut ovat Liettuan tiehallinnon.

        Tosiaan, sakkolappua ei tullut kouraan heti mutta postista tuli kirje jossa olisi ikäänkuin tilinumeroa ym. Kannattaa tarkistaa onko kirje edes aito vai joku tekaistu. Kyllähän tuolla jotkut yritteliäät voivat yrittää turisteilta saada rahoja petoksella pois.

        Olisko sulla muka haluja ajella jotakin muitakin teitä pitkin?? ei nuokaan nyt niitä parhaita teitä ole mitä ollaan ajeltu.

        Toki Liettuan parhaimmistoa.

        Maksut tietysti ajoneuvoluokan mukaan


    • löydy tilinumerokin

      Käsittääkseni siellä englanninkielisillä sivuilla on tilinumero, johon tämän tieveron voi maksaa jo etukäteen vaikkapa Suomessa.
      Me ollaan toimittu niin, että ostetaan ko. vignette (vai mikä se onkaan) Liettuasta heti tullien jälkeen olevista kopeista. On ainakin virallinen läpyskä. Pakettiautoonkin se maksoi vain muutaman euron. Ei ainakaan kannata nikotella tällaisista. Jos on joku taksa, niin parempi maksaa kuin katua. Kyse on kumminkin vain muutamista euroista; joita tottatosiaan kyllä meni muutama ajaessamme Virosta Istanbuliin ja takaisin. Eipä kyllä tullut laskujakaan peräämme.

      • perär.

        täytyy antaa em. ohjeet siskolle. Itse olen ajellut vain Latviaan asti ja siitäkin on kai yli 10 v aikaa.
        Täytyy verrata tilinumeroa siihen Liettuan tiehallinnon nettisivuilla olevaan. Heti en sellaista itse siellä huomannut olevan. Tästähän sen postissa tulleen kirjeen aitouden voi sitten varmistaa.


      • perär.

        ja mistä sen tarran sitten saisi jos sen etukäteen maksaa?

        Muuten, sakon maksaminen ei onnistunut, vaikka suomalainen pankki oli maksun välittänytkin.
        Maksu tuli takaisin siskon tilille. Jotain oli ollut vikaa maksutiedoissa.


    • usein kulkenut

      nyt täytyy myöntää että eihän virossa.latviassa ja liettuassa ole minkäänlaista tiemaksua henkilöautoille.puolasta eteenpäin tulee joillakin tieosuuksilla maksu .slovakiaan pitää ostaa tarra ja zekkeihin myös unkarissa joillakin moottoriteillä on kamerat jotka lukevat auton rekisterikilven että tiemaksu on maksettu kyseisellä tieosuudella.valepoliisit keräävät maksuja ja niistä pitäisi tehdä ilmoitus vaikka suurlähetystöön että se rahastus loppuu.kokemusta on vuosien varrelta raskaan kaluston puikoissa noista maista venäjällä on sitten ihan eri säännöt sielläkään ei pidä maksaa mitään ylimääräistä helvetin suurvalta pummeille.

      • MA

        Kyllä paljon juttuja on vaikka mistä ja täällä ne sit vielä leviää oikein suuriksi tosiksi.
        Tiemaksuja peritään erikseen määrätyillä teillä ja ne ilmoitetaan ihan suurilla opasteilla teiden varsilla.
        Olen ajellut pitkin ja poikin ympäri euroopan ja tämä juttu oli ihan uusi.
        Sakkoja olen saanut useimmissa maissa ja koskaan poliisit ei ole kyselleet tiemaksujen perään missään.
        Viimeksi reilut viikko sitten tulin Berliinistä Tallinaan ja ainoat tiemaksut oli uudella motarilla Berliinin ja Varsovan välillä ja nekin oli ennalta ilmoitettu. Latviassa , Liettuassa ja Virossa en ole tiemaksuihin törmännyt


    • KOMMENTZ

      LINJA- JA KUORMAAUTOT MAKSAVAT TIEMAKSUA VIA BALTICALLA

    • vignette3

      When driving on the main Lithuanian roads A1–A18 by buses, heavy vehicles (N1–N3) and their combinations as well as special road vehicles, the user charge shall be paid.

      From 1 July 2007, vehicle owners or users (drivers) who have paid the user charge are issued the document, vignette, confirming the payment of the user charge, which gives the right to use the main roads of the highest category in the Republic of Lithuania.

      The vignette is a sticker containing two parts:
      1) the main part and
      2) the control coupon.

      On the main part of the vignette the following is shown: year, month, days of validity, validity term; categories and logos of a particular vehicle the vignette is issued for (except for the one day vignette); a box for national registration number of the vehicle is provided; the user’s instructions are provided in Lithuanian and English.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1711
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1442
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      109
      963
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      946
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      42
      780
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      708
    7. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      671
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      671
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      646
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      613
    Aihe