narsistinen persoonallisuus?

oikea diagnoosi?

voiko tarkoittamani ihminen kärsiä narsistisesta persoonallisuushäiriöstä tai muusta pakkoneuroottisuudesta? diagnosointi verkossa ei ole mahdollista, mutta tiedustelen voivatko nämä (valitettavasti yleismalkaiset)piirteet olla merkkejä näistä?

- ei huomioi muita ihmisiä - on vain hän
- hän ei arvosta muita ihmisiä (hänen käytöksensä ja puheensa kertoo sen)
- asiat tehdään juuri niinkuin hän sanoo
- (mm.työ)asiat tehdään juuri milloin hän määrää (hänen aikataulunsa määräytyy kaupassa käynnin, lenkin ja muun sellaisen suhteen jota oikeasti voisi siirtää)hän ei ole siis esimiesasemassa
- ei pysty ollenkaan joustamaan, esim. toisen sairastuminen ei saa muuttaa suunnitelmia, se että toinen ei saa lapsenvahtia ei myöskään saa vaikuttaa suunnitelmiin
- jos häntä vastustaa, siis ei heti alistu hänen määräyksilleen, hän suuttuu
- jos hän suuttuu hän kostaa (ovelasti puhumalla mm. tuttaville pahaa muista tai väittämällä että minä/tai muu on puhunut pahaa heistä)
- hän määrää aina asioiden tahdin (tämä on kyllä naurettava, mutta pakko kertoa: hän pyöräilee kamalaa vauhtia ja jos hänen perässään ei pysy, hän ei voi hidastaa vaan pyöräilee määränpäähän ja odottaa siellä)
- hän käyttäytymisensä ja hänen ajatusmaailmansa eroaa ikäisistään huomattavasti (hän siis ei ole kypsempi kuin muut, hän on hieman alle 30, mutta käyttäytyy - tästä on muutkin kuin minä yhtä mieltä - "kuin eläkeläinen" enkä tarkoita mitään baarissakäyntiä vaan puhetta ja sanastoa ja ajatuksia - ne ovat suoraan kuin vanhasta suomi-filmistä)
- hän on olevinaan oikeudenmukaisin ja reiluin ja korostaa sitä (vaikka on kiero kuin mikä)
- hän korostaa usein sitä, että me muut emme tule "hentosina tyttösinä" pärjäämään tässä maailmassa
- hän korostaa myös sitä että me muut "hentosina ja henkisesti heikkoina tyttösinä" emme tule pärjäämään milloin missäkin työpaikassa (siis ihan normaaleissa toimistotöissä, kyse ei ole mistään vartijana tai poliisina toimisesta)
- hän korostaa omaa henkistä kestävyyttään ja sitä ettei ikinä näytä tunteitaan

minun on vaikea kestää tätä henkilöä. tuttavapiirissä olemme pyrkineet selittämään hänen diktatuuriaan, ja pidämme mahdollisena sitä että hänellä olisi mielenterveyshäiriö, koska hänen käytöksensä on niin "extreme". rehellisesti en kirjoittanut tätä pahalla tai ylireagoiden - haluaisin vain selityksen hänen käytökselleen, jotta voisi ymmärtää ja sietää häntä.

5

649

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paatin kans 10v

jo vastauksen jonka tiedät.

• Omark

Jos tyyppi on narsisti, niin ei hän itsessään mitään ongelmaa näe, eikä siten ole hoidettavissa.

Eli sinun on muiden työkavereittesi kanssa mietittävä keinot, millä selviätte tämän hankalan tyypin kanssa. On olemassa myös työpaikkoja, joissa tuollaisia tyranneja ei ole, mutta se on arpapeliä etukäteen arvailla, jos duunia sen vuoksi vaihtaa. Sitä kun naristitkin osaavat näyttää paremman puolensa vaikkapa työpaikkahaastattelussa.

Tietysti voit ammattiauttajalta hakea keinoja selvitä itse tyypin kanssa, jos et voi ottaa häneen etäisyyttä tai jos hän alkaa erityisesti kimputtaa sinua.

• Eräs kirjoittaja

narsistista ihmistä voi ohjailla. Näillä kun sattuu olemaan hyvinkin pakonomainen ja samanlainen toimintamalli kaikissa tilanteissa. No itse pitää olla melko tunneköyhä ellei jopa psykopaatti että narsistin kanssa voi pelata.

• kuulostaa

ihan kaikinpuolin terveeltä ihmiseltä.Noin minäkin toimin ja olen terveen papereilla liikenteessä.

• on näin

että narsistin kanssa voi pelatakin. Ja saa olla onnellinen jos on VAIN kaveri sellaiselle, ei se joka asuu ja on yhdessä tyypin kanssa, tarkoitan nyt persoonallisuushäiriöisen kanssa elämistä.
        Luulen,että olisi parasta jos kysyisit kaveriltasi onko hänellä kenties pakkotoimitoja, (mikä tahansa pakkotoiminto saattaa saada aikaan tuollaisenkin käytöksen. Esim:lukkupakko, pakko saada paikat lukkuun (pyörät ym) puhtaanapitopakko, pitää saada paikat puhtaaksi ennen kuin muut tulee ym...tilanteita.Kysy häneltä suoraan jos olet kerta kaveri. Jos hän vastaa ettei kyse ole mistään pakkotoiminnoista, voit uskoa että kyseessä on jonkinasteinen narsisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      122
      7111
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      122
      4897
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      64
      4195
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3443
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      719
      2231
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      268
      1654
    7. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      67
      1445
    8. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1418
    9. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      57
      1366
    10. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      22
      1306
    Aihe