Vaihdoin alle uudet tasapainotetut GoodYear Excellencet 205/55 16", jonka jälkeen auto alkoi vetelemään ja täristämään rattia motarinopeuksissa. Täristäminen johtuu ilmeisesti huonosta tasapainotuksesta, mutta voiko ohjauksen vetely hitaalla nopeudella johtua siitä? Mikäli vanne on viallinen, niin huomattaisiinko se tasapainotuksen yhteydessä?
Oletettavasti vika on kuitenkin renkaassa/ vanteessa, kun talvirenkailla auto oli vakaa ajettava...
Ohjaus vetelee renkaanvaihdon jälkeen
27
12268
Vastaukset
- että.....
veltompirunkoisilla talvirenkailla et ehkä huomannut autosi pyöränripustuksissa piilevää vikaa/välystä=pyöränkulmien virheellisyyttä.
Ja nyt jämäkämmät kesärenkaat antavat luonnollisesti enemmän "feedback":iä rattimiehelle/naiselle.
Eikä sekään kerro mitään vaikka auto olisi juuri katsastettu, lapsuksia tapahtuu aina.- lkoi
Katso ettei rengas ole kulunut epänormaalisti joka saattaa johtua viallisesta renkaan rungosta.
Katso kävelynopeudessa heittääkö renkaat.
- vannekoko?
Mikä mahtaakaan olla vanteen offset (et-luku), lieneekö lähellekään oikeaa?
- PatRickki
Vanne on ihan alkuperäinen auton mukana tullut...
- reinorengas
...minä olin havaitsevinani samaa kun laitoin kesäkumit alle (en toki tärinää). Ovat leveämmät ja eivät oikein sovi noihin nastojen kaivamiin uriin, ainakin siltä tuntuu???? sen huomaa tuossa heti vaihdon jälkeen, sitten siihen tottuu:)
- sitroen.
leveitten matalaprofiilirenkaitten ominaisuus, että vetelee jos ei tie ole pöydänsileä. Urassa tai muussa kallistuksessa rengaskosketus siirtyy sitä kauemmas renkaan keskeltä mitä leveämpi rengas. Ja mitä matalampi profiili, sitä vähemmän se joustaa ja siten pahentaa tilannetta. Kun rangaskosketuksen laskennallinen kosketuspiste tiehen siirtyy toisella puolella eri etäisyydelle suunnitellusta, ilmenee tämä puoltamisena ja kun puoltaminen välillä muuttaa suuntaa tai määrää, tuntuu tämä vetelynä.
Huonosti selitetty, mutta koeta ymmärtää.
Järjellähän noita leveitä matalaprofiilirenkaita ei voikaan perustella, mutta valintakriteerithän ovatkin jotain muuta. - PatRickki
sitroen. kirjoitti:
leveitten matalaprofiilirenkaitten ominaisuus, että vetelee jos ei tie ole pöydänsileä. Urassa tai muussa kallistuksessa rengaskosketus siirtyy sitä kauemmas renkaan keskeltä mitä leveämpi rengas. Ja mitä matalampi profiili, sitä vähemmän se joustaa ja siten pahentaa tilannetta. Kun rangaskosketuksen laskennallinen kosketuspiste tiehen siirtyy toisella puolella eri etäisyydelle suunnitellusta, ilmenee tämä puoltamisena ja kun puoltaminen välillä muuttaa suuntaa tai määrää, tuntuu tämä vetelynä.
Huonosti selitetty, mutta koeta ymmärtää.
Järjellähän noita leveitä matalaprofiilirenkaita ei voikaan perustella, mutta valintakriteerithän ovatkin jotain muuta.Valitettavasti nykyään keskiluokan autoissa on jo rekisteriotteeseen merkittynä rengaskokona näitä matalamman profiilin renkaita... Kyseessä on ihan originaali peltivanne ja rekisteriotteeseen merkitty rengaskoko.
- reinorengas
sitroen. kirjoitti:
leveitten matalaprofiilirenkaitten ominaisuus, että vetelee jos ei tie ole pöydänsileä. Urassa tai muussa kallistuksessa rengaskosketus siirtyy sitä kauemmas renkaan keskeltä mitä leveämpi rengas. Ja mitä matalampi profiili, sitä vähemmän se joustaa ja siten pahentaa tilannetta. Kun rangaskosketuksen laskennallinen kosketuspiste tiehen siirtyy toisella puolella eri etäisyydelle suunnitellusta, ilmenee tämä puoltamisena ja kun puoltaminen välillä muuttaa suuntaa tai määrää, tuntuu tämä vetelynä.
Huonosti selitetty, mutta koeta ymmärtää.
Järjellähän noita leveitä matalaprofiilirenkaita ei voikaan perustella, mutta valintakriteerithän ovatkin jotain muuta...ymmärsin aivan täysin.Ja eihän niissä olekaan järkeä näille Suomen nastojen kuluttamille teille.
- PatRickki
Tasapainotus (joka oli päin v****a) uusittiin tänä aamuna ja tärinä hävisi kuten olettaa sopikin... vanteet oli kunnossa, eikä renkaatkaan olleet vialliset rengastyöntekijän mukaan. Samoin alustan osat katsastusmiehen pikatsekkauksen mukaan ok... Täytyy seurata ohjauksen vetelyä, johtuuko se sitten urista...? Jos näin on, niin täytyy sitten ajella kesä asvalttikoneen perässä:)
- Matalalla profiililla
Voit kuitenkin vetelyn testata uraisella asfalttitiellä. Vaihtelet vaan ajolinjaa uran eri kohtiin ja seuraat vetelyn käyttäytymistä. Jos vetely vaihtaa suuntaa uran eri puolilla, niin kysymyksessä on leveille matalaprofiilirenkaille tyypillinen uraherkkyys. Myös vetelyn voimakkuuseroa eri suuntiin voi tarkkailla.
- Haaskaa
Luulin ostaneeni hyvät testivoittajarenkaat.Pieleenmeni auto kuin vetelän geelinpäällä vielä sivuttainheiluu kuin pässin m:nat.Heikkookin heikompiesitys varmaakin tarkoitettu "mopoautoihin" vaikka V erkintä kyljessä.Karvat ja viiva puuttuu.
- oletNoloLuuseri
vuoden 2008 ketju ja mitä sille teit? Kirjoitit jotain roskaa ja paskaa ja senkin väärin.
- Toe_in
Aurauksen säätö auttaa. Tosin sulle se myydään "4-pyöräsuuntauksen hinnalla.
- Anonyymi
Ostin tuossa joulun alla auton ja hieman oli ratti vinossa, käytin aurauksen säädössä ja oli ihan perfect. Nyt sitten kesärenkaat alla niin vetelee joka suuntaan holtittomasti ja täristää moottoritie nopeudessa. Voiko renkaiden vaihto vaatia aurauksen uudelleen säädön?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ostin tuossa joulun alla auton ja hieman oli ratti vinossa, käytin aurauksen säädössä ja oli ihan perfect. Nyt sitten kesärenkaat alla niin vetelee joka suuntaan holtittomasti ja täristää moottoritie nopeudessa. Voiko renkaiden vaihto vaatia aurauksen uudelleen säädön?
Ei pitäisi renkaiden vaihdon vaikuttaa alustan säätöihin. Mitkä renkaat vaihdoit? Onhan renkaissa riittävästi painetta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ostin tuossa joulun alla auton ja hieman oli ratti vinossa, käytin aurauksen säädössä ja oli ihan perfect. Nyt sitten kesärenkaat alla niin vetelee joka suuntaan holtittomasti ja täristää moottoritie nopeudessa. Voiko renkaiden vaihto vaatia aurauksen uudelleen säädön?
Rengaspaineet? Joissakin renkaissa pitää olla esim 2.8bar ennenkuin asettuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pitäisi renkaiden vaihdon vaikuttaa alustan säätöihin. Mitkä renkaat vaihdoit? Onhan renkaissa riittävästi painetta?
Kesärenkaat ei jousta ja ote tiehen on tiukempi ja silloin mm. alustan väljyydet tulee esiin paremmin. Vika voi olla vanteessa, tasapainotuksessa, alustassa jne...
Kannattaa vaihtaa ristiin edestä taakse, niin siitä saa jotain tuntumaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rengaspaineet? Joissakin renkaissa pitää olla esim 2.8bar ennenkuin asettuu.
Juuri näin. Aloitus on vanha mutta yhä ajankohtainen.
Oma (lava-)auto kiemurteli ja pomppi uusilla karkeakuvioisilla kesärenkailla. Ohjausvaste oli hidas. Painetta oli vain ohjekirjan kevyen lastin suosituksen verran 2.4 Bar.
Lisäsin painetta 0.2 Bar ja käytös rauhoittui. Pomppiminen loppui, suuntavakaus palasi, ohjaus on nyt herkempi ja ohjauksen hitaus katosi. Keskikulutuskin laski. Pitänee lisätä vielä vähän. Oman auton ohjekirjan mukaan eco-paine on 2.8 bar.
Outoa on, että kitkarenkailla tuo 2.4 Bar riitti ja auto oli hyvä ajaa. Kesärengas samalla paineella jousti liikaa. Talvirengas on nopeusluokiteltu T, kesäkumit Q (POR).
- Anonyymi
Surkea pikipinta on urautunut ja murenee jopa tunnelissa johon ei pakkanen pane eikä ☀️ porota?🤪😬🤬
- Anonyymi
Ai pakkanen ei mene tunneliin, onko siellä ovet ja lämmitys? Tyhmä poika mene hoitoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai pakkanen ei mene tunneliin, onko siellä ovet ja lämmitys? Tyhmä poika mene hoitoon.
Oletko katsonut tunnelissa lämpömittaria? Kuivaa siellä ainakin on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai pakkanen ei mene tunneliin, onko siellä ovet ja lämmitys? Tyhmä poika mene hoitoon.
Ei ihme että oot anonyymi... Tunnelissa on ympärillä vuori tms. mikä pysyy lämpimänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ihme että oot anonyymi... Tunnelissa on ympärillä vuori tms. mikä pysyy lämpimänä.
Tuo neron lausunnon annat reilut 2 vuotta vanhaan tärkeään ja oleelliseen asiaan kun puhutaan renkaista ja ongelmista niiden tärinän ja vetelyn suhteen.
Olet melkoinen talent.
- Anonyymi
Aurauskulman säätö ja tasapainotus heti muuten renkaasi kohta sököt. Muista vaatia tuloste aurauskulman säädöstä.
- Anonyymi
Veteli mullakin vanhoilla kesärenkailla. Tehtiin nelipyöräsuuntausta ja etsittiin välyksiä, turhaan. Uudet renkaat alle ja ongelma katosi. Johtuneeko siitä että ovat vähän kapeammat (215 vs. 225) vai lieneekö entiset olleet muuten vaan muuten jotenkin erityisen paskat.
- Anonyymi
Vaikka ketju ja jutut ovat jo vanhoja, niin sanompa vaan, että vanhat renkaat ovat ehkä kuluneet epätasaisesti ja olleet runkovikaisia tai kinkejä.
- Anonyymi
Vaihtuiko koko ?
Jos uraa tiessä voi vedellä kovastikkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852257Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172234Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen111618- 1031445
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663921386Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1521235Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2561027- 63943
- 78909
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884