shettiksen ruokavalio

shettis

tarviiko teidän mielestä shettis kauroja jos se syö racing prixiä?

poni on vähän pyöreä, koitan saada sitä laihtumaan ja olen koittanut käydä enemmän sen kanssa lenkeillä.

poni on nyt muutaman kerran alkanut heittämään takapäätään ilmaan kävelyllä ja koittanut riuhtoa itsensä irti kun olemme käyneet kävelyllä. (poni on joskus karannut ´tarhasta)

se on tuntunut olevan energinen ja kun olen opettanut sitä hyppäämään esteitä, muutaman esteen jälkeen se alkaa olla "kuumentua" ja vaikeasti hallittava. itse olen pystynyt sen hallitsemaan ja esteillä minä olen pitänyt riimunnarulla kiinni ponista vaikka olisi ratsastaja ja samalla itsekin hypännyt
pienenpiä esteitä.

mutta tuo estehyppy ei nyt ole se tärkein asia vaan tuo kun se riuhtoo kun poistutaan tallialueeta.

se on joskus kärryilläkin ajaessa innostunut kesken ravin laukalle ja koittanut potkia kärryyn.

poni oli n. 3 vuotta "villinä" kun sen omistaja ei ehtinyt hoitaa sitä ja se asui yhdellä ravitallilla jossa se vaan päästettiin sitten laitumelle ja talliin ja kai sitä joku vähän harjailikin. poni oli lihavassa kunnossa ja meille tullessa.

mitä mieltä olette asiasta. onko ruokavaliossa vikaa vai pitäisikö koittaa liikkua enemmän.? koitan melkein joka päivä ainakin kävellä sen kanssa jonkin laista lenkkiä.

ruokavalio asiasta olen kysynyt hevostarvike liikkeiden myyjiltä ja hevosrehujen jälleen myyjiltä. he ovat suositelleet että ottaisin ponille käyttöön racing mineraalin/prixin/proggressin. (sillä poni ei meinaa syödä kivennäisiä/vitamiineja ja mineral ja prix pitäisi olla helpommin maistuvaa)

mutta vinkit ja neuvot tervetulleita. kertokaa myös mitä ja minkä verran syötätte omia shettiksiä ja kuinka pitkiä lenkkejä teette viikossa.

anteeksi että viesti taitaa olla aika sekainen...

6

355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salla

Omani syö kauraa vain talvella, sillä kesällä tuoreella ollessa saisi muuten liikaa valkuaista! Kivennäiset se annostelee itse, varsasta asti syönyt racing mineralia sen verran kuin tarvitsee sitä. Joskus olen kyllä niitä sekoittanut vehnäleseeseen. Kuulostaa siltä että ponisi tarvitsee lisää liikuntaa ja vähempi ruokaa. Kauraa ei missään nimessä kannata antaa jos se on pulska ja energinen!

• shettis

moikka. kuinka pitkiä lenkkejä teet ponisi kanssa? paljonko annat heinää? paljonko tuo racing mineral suurinpiirtein maksaa?

• Salla
        shettis kirjoitti:

moikka. kuinka pitkiä lenkkejä teet ponisi kanssa? paljonko annat heinää? paljonko tuo racing mineral suurinpiirtein maksaa?

Heinää se saa tällä hetkellä niin paljon kuin vain laitumelta jaksaa syödä! Talvella vaikee arvioida kun se syö samoja heiniä toisen hevosen kanssa.. oikeestaan se saa syödä heinää niin paljon kun vain jaksaa.
        Racing mineral on edullista, en muista hintaa mutta koska sitä annetaan niin vähän, se yksi säkki riittää ponille takuulla koko vuodeksi, ellei enemmäksikin. Siinä on vaan kivennäisiä ja kalkkia, ei vitamiineja eikä energiaa.
        Ponilla ratsastetaan harvoin, mutta ajan sillä n. tunnin 3-4krt viikossa ja kävelen sen kanssa päivittäin metsissä. Ulkona se on ainakin 12 h päivässä ja saa siellä liikuntaa myös.

• Shetutyttö

Moikka vaan!
        Hoidan kesäisin shettisoria, joka syö aina vain heinää. Sen kanssa lenkkeillään pari kolme kertaa viikossa maastossa ja saman verran myös ajetaan. Varmaan ootte sitä mieltä että huhhuh mut kyllä se jaksaa ja on sairaan hyväs kunnos.

• pikku.ippu
        Shetutyttö kirjoitti:

Moikka vaan!
        Hoidan kesäisin shettisoria, joka syö aina vain heinää. Sen kanssa lenkkeillään pari kolme kertaa viikossa maastossa ja saman verran myös ajetaan. Varmaan ootte sitä mieltä että huhhuh mut kyllä se jaksaa ja on sairaan hyväs kunnos.

hoitamasi ori syö siis kesäisin pelkkää heinää... ja lenkkeillään n. 3 kertaa viikossa (mitä se sitten tarkottaakin) plus ajetaan n. 3 kertaa viikossa. eihän siinä öle mitään ihmeellistä. kesällä yleensä pelkkä laidunruoho ja heinä, jopa pelkkä ruoho, riittää ponin ruuaksi. ruohosta poni saa kaikki tarvitsemansa aineet, eli en ymmärrä miksei ori sitten jaksaisi melkein jokapäiväistä liikuntaa...

• pikku-ippu

jos poni on ollut"villinä" jopa 3 vuotta, sen käytös saattaa johtua siitä ettei sitä olla käsitelty -> luottamus/ kunnioitus ihmiseen on karissut. hevonen on eläimenä älykäs joka kaipaa toimintaa, kunnioitusta ja ennen kaikkea liikuntaa. hyvä jos käyt ponin kanssa joka päivä lenkillä, mutta jos ymmärsin oikein talutat sitä..? jos ponisi on "levoton", se saattaa saada liikaa/ vääränlaista ruokaa. se saattaa myös olla tylsistynyt. jos se on vielä pulskakin, on syytä liikuttaa sitä enemmän. aja /(ratsasta) sillä. aloita varovasti lyhyemmillä käyntijaksoilla ja pidennä niitä ponin kunnon kasvaessa.
      käsittele sitä kunnioittavasti. älä koskaan läpsi tai huuda, mutta älä anna sen myöskään mennä edellesi talutuksessa ja kun viet sen karsinaan. kun haet sitä tarhasta, älä mene heti sen pään luo vaan kierrä niin että se näkee sinut molemmilla silmillä. niin hevoset tekevät laumassa. poni oppii vähitellen luottamaan sinuun kunhan et koskaan menetä malttiasi sille.lue luonnollisesta hevostaidosta.
      voit koittaa vaihtaa kauran racing prixiin, niin itse tekisin. oikean ruuan ja määrän saa selville vain kokeilemalla. muista tehdä ruokintamuutokset 1-2 viikon aikana. itselläni ei ole omaa ponia mutta vuosien kokemus shettiksistä ja niiden hoidosta. toivottavasti sait jotain irti...:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      121
      8454
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      141
      5364
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3745
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      128
      3582
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2624
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1896
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      358
      1552
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1547
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      71
      1410
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe