Ford KA purkaminen

Antti.K

Terve!
Täysin autoista ymmärtämättömänä päätin kääntyä osaavimpien henkilöiden puoleen (toivon, että teitä täällä on!)

Pikkuautomme on siis Ford Ka -98 1.3i. Kaiken muun pikkuvian lisäksi ohjaustehostin vuotaa öljyä pihalle. Paikallinen autonikkari sitä tutki, ja sanoi, että pumppu pitäisi vaihtaa. Hän lisäsi sinne jonkun tiivistemassan öljyn sekaan, joka vähän paransi asiaa. Nyt säiliön joutuu täyttämään noin 1000km välein. Öljy loppuunajettuna mouruaa niin pirusti.

Löysin vastaavan purkuauton, jonka omistaja halusi myydä moottorin kokonaisena, muut osat ostajan tarpeen mukaan. Eihän ohjaustehostin ole missään yhteydessä itse moottoriin? Vai? Missä edes sijaitsee ohjaustehostimen pumppu? Ja ennenkaikkea, joutuuko ottamaan paljon osia tieltä pois, jos sieltä haluaa ohjaustehostimen pumpun napata pois? Tähän tarvisin jonkunnäköistä ohjeetta!

Ongelma numero kaksi perustuu tyhjäkäyntiin. Jos joku osaa minulle kertoa, missä on tyhjäkäyntimoottori, ja miten se puhdistetaan? Ja miten kaasuläppä puhdistetaan?

Pahoittelut ehkä jonkun mielestä hyvinkin yksinkertaisista ja typeristä kysymyksistä, mutta jos joku minua osaa auttaa, olisin hyvin, hyvin kiitollinen! Ja jos joku osaisi vielä selittää siten, että minäkin ymmärrän, niin bueno!

Terveisin: Antti

18

4868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti K. ensin ammattikoulun autolinja jos itse meinaat autoasi korjata. Toinen vaihtoehto on viedä se korjattavaksi sellaiselle, joka on jo koulun käynyt. Esimerkiksi autokorjaamoilta löytyy tällaisia kavereita.
      Tällainen menettely tulee sinulle kaikista halvimmaksi, kun jo perusasiatkin tuntuvat olevan hukassa.

      • kiinni..!

        Jos et kerran osaa vastata aloittajan kysymyksiin niin on jälleen kerran turhaa näsäviisastella yhtään mitään.

        Mene sinä vain tekohengittämään ja pakkeloimaan sitä kotteroasi ja pysy poissa täältä, vain näin pidät palstan tasoa yllä.


      • tässä:
        kiinni..! kirjoitti:

        Jos et kerran osaa vastata aloittajan kysymyksiin niin on jälleen kerran turhaa näsäviisastella yhtään mitään.

        Mene sinä vain tekohengittämään ja pakkeloimaan sitä kotteroasi ja pysy poissa täältä, vain näin pidät palstan tasoa yllä.

        http://www.fordclub.fi/foorumi/

        Tuolta saat asiallista tietoa ilman amatöörien vittuiluja.


      • Antti.K

        Kiitos sitikka, en tiennytkään autokorjaamojen olemassa olosta. Enkä myöskään ammattiopiston autolinjan. Nyt tiedän mitä teen elämälläni; puljaan öljyssä ja roplaan rikkaiden ihmisten autoja.

        Vastapalvelukseksi haluan jakaa myös tietoa; suosittelen suuresti erilaisia ryhmäterapiatapaamisia, sekä jonkunlaista kerhotoimintaa, niin saat sinäkin sitten elämääsi jotain muuta kuin ruuvien pyörittelyä. Valitettavasti haluan tehdä mahdollisimman paljon itse, sillä opiskelu ei ole hirveän tuottoisaa puuhaa. Tavoite kumminkin on, että jokusen vuoden päästä voi ajaa autoni vaikka sitikan perustamalle korjaamolla, ja voin surutta antaa vielä tippiä hyvästä työstä. Nyt kun se ei ole mahdollista, niin oliko se nyt sitten pirusti liikaa pyydetty, että auttaa? Vai onko nää teidän "ammattiopiston" käyneiden salaisia juttuja?

        Eli tiivistettynä, en aiokaan auton korjaajaksi. Jos sun mielestä on helvetin typerää kysyä asiallisesti neuvoa, ettei autohuolto viilaa minua linssiin ja vie viimeisiäkin pennosia, niin okei. Onnea vaan oman taloutesi hoitamiseen, neropatti.

        Mutta muutoin, kiitos asiallisista vastauksista, pitää tosiaan kurkkia vähän muilta foorumeilta. Onnea sitikan elämään pellin alle, kiitoksia muille.


    • arv1

      en suosittele käyttöautonne ottamista harjoitusrassauskäyttöön. Kaasarin purkamisella ja kasaamisella ilman että tietää mitä tekee, ei auto enää käy tai käy mutta särkymiseen on hyvät mahdollisuudet. Näin keskustelupalstan kautta on aika turha neuvoja tähän antaa.
      Ohjaustehostajan pumppu ottaa käyttövoimansa kampiakselilta, kuten laturikin joten jostain siitä hihnojen välistä se löytyy. En ole Ka:n pellin alle ikänään vilkaissut mutta melko helpolla luulisi irtoavan.
      Käy kirjastosta katsomassa Ka:n korjauskäsikirja, luulisin olevan jo suomeksikin käännetty.
      Ja muille vastaajille, ei auton tai mopon rassaukseen tarvitse koulua käydä. Hieman ajatusta mukaan ja ymmärrystä miten mikäkin toimii niin niillä pääsee pitkälle. Ja kysymällä loput.

      • antti.k

        noniin, nyt puhumme asiaa. Täytyy ettiä jostakin se korjauskirja hyppysiin. Ei tosiaan ollut suunnitelmissä täysin omin avuin alkaakkaan sählään, tuttavapiiristä löytyy kyllä korjaustaitoisiakin ihmisiä. Oon vaan ite koittanu saada tietoo homman vaikeudesta, saada vikadiagnoosia, ja tehdä ite jotain, jos johkin pystyn. Ihan mielenkiintosta olis kyllä osata jotain muutakin kun tankata.


      • Autojesse

        Ford ka:ssa ei kyllä kaasaria ole. Kaasuläpän löydät helposti ja se on erittäin helppo putsata. Ota ilmanputsarista lähtevä paksu putki pois. Se menee suoraan kaasuläppäkoteloon. Kaasuläppäkotelo irti.Siitä pultit ja ilma ja bensa letkut pois ja koko mötikkä kauniiseen käteen ja hammasharjalla hinkkaamaan. Tyhjäkäyntiventtiili löytyy samasta mötikästä. Se irti ja liuotin seisomaan sisälle ja vanupuikolla hinkkaat karstat pois. Ei tarvi olla autokorjaaja, selviät hommasta jos osaat ottaa pultin auki.
        Ohjaustimen löydät kun seuraat täyttöaukosta lähteviä putkia. Suosittelen kyllä korjausoppaan hankkimista tähän. Hahmottaa asiat helpommin.
        Vaikka tämä foorumi tuntuu olevan täynnä jo 50v estrogeenin täyttämiä besserwissereitä vailla minkään näköstä käsitystä siitä että miehet haluaa itse korjata käyttöautonsa,suosittelen että tartut työkaluihin koska autonkorjaamisesta selviää helposti jos on aitoa kiinnostusta ja pientä aivotoimintaa ilman että on käynyt 3 vuoden koulutusta.


      • Nyt.jo.eläkkeellä
        Autojesse kirjoitti:

        Ford ka:ssa ei kyllä kaasaria ole. Kaasuläpän löydät helposti ja se on erittäin helppo putsata. Ota ilmanputsarista lähtevä paksu putki pois. Se menee suoraan kaasuläppäkoteloon. Kaasuläppäkotelo irti.Siitä pultit ja ilma ja bensa letkut pois ja koko mötikkä kauniiseen käteen ja hammasharjalla hinkkaamaan. Tyhjäkäyntiventtiili löytyy samasta mötikästä. Se irti ja liuotin seisomaan sisälle ja vanupuikolla hinkkaat karstat pois. Ei tarvi olla autokorjaaja, selviät hommasta jos osaat ottaa pultin auki.
        Ohjaustimen löydät kun seuraat täyttöaukosta lähteviä putkia. Suosittelen kyllä korjausoppaan hankkimista tähän. Hahmottaa asiat helpommin.
        Vaikka tämä foorumi tuntuu olevan täynnä jo 50v estrogeenin täyttämiä besserwissereitä vailla minkään näköstä käsitystä siitä että miehet haluaa itse korjata käyttöautonsa,suosittelen että tartut työkaluihin koska autonkorjaamisesta selviää helposti jos on aitoa kiinnostusta ja pientä aivotoimintaa ilman että on käynyt 3 vuoden koulutusta.

        Onpa noita "itseoppineita" ammattikouluja käymättömiä tullut tutuiksi. Ja on tullut nähtyä näitten ihan itse "korjaamia" autoja. Paljon ovat särkeneet kalliita osia, kun se perustieto puuttuu. Eli kun ei ole sitä teorian puolta hanskassa ollenkaan. Sitä, minkä siellä 3 -vuotisessa ammattikoulussa saa jos viitsii opetusta seurata.
        Itse en yhtään alalle kouluttamatonta mihinkään työhön palkkaa! Sutta ja sekundaa tekevät, enemmän rikkovat kuin saavat korjattua. Nähty on monellakin alalla.


    • asentaja..

      Ei nuo hommat onnistu kuin ammattimieheltä.
      Kyseletkö samalla tavalla jos sairastut, vai menetkö lääkäriin.
      SUUTARI PYSYKÖÖN LESTISSÄÄN ja säästyt monelta murheelta.

      • salatiede

        "Ei nuo hommat onnistu kuin ammattimieheltä."

        Näin sanoo tietenkin "asentaja"...

        Kuitenkin kysyjällä on intoa ja mielenkiintoa edetä asiassa loogisesti kyselemällä, ja hankkimalla tarvittavat manuaalit jollon homma onnistuu ja tietotaitoakin alkaa kertyä.

        Ja toivottavasti kysyjä on saanut oikeata tietoa oikealta FORD- Foorumilta, sillä täällä ei kukaan viitsi edes neuvoa vaikka ja kun tietäisikin, sillä oikeata vastausta kohti ilmestyy kymmenen essonbaarilaista tai "asentajaa" "tietoineen" väittämään vastaa ihan vain lämpimikseen vaikka ei mistään mitään tiedäkään.

        Miksi muuten sinä "asentaja" et vastannut kysymyksiin vaan aloit vänkyttää: "SUUTARI PYSYKÖÖN LESTISSÄÄN"?

        Oletko jonkinlainen autoalan vapaamurari, vai?


      • työ tekijäänsä
        salatiede kirjoitti:

        "Ei nuo hommat onnistu kuin ammattimieheltä."

        Näin sanoo tietenkin "asentaja"...

        Kuitenkin kysyjällä on intoa ja mielenkiintoa edetä asiassa loogisesti kyselemällä, ja hankkimalla tarvittavat manuaalit jollon homma onnistuu ja tietotaitoakin alkaa kertyä.

        Ja toivottavasti kysyjä on saanut oikeata tietoa oikealta FORD- Foorumilta, sillä täällä ei kukaan viitsi edes neuvoa vaikka ja kun tietäisikin, sillä oikeata vastausta kohti ilmestyy kymmenen essonbaarilaista tai "asentajaa" "tietoineen" väittämään vastaa ihan vain lämpimikseen vaikka ei mistään mitään tiedäkään.

        Miksi muuten sinä "asentaja" et vastannut kysymyksiin vaan aloit vänkyttää: "SUUTARI PYSYKÖÖN LESTISSÄÄN"?

        Oletko jonkinlainen autoalan vapaamurari, vai?

        opettaa. EI muutakun nokkapelti ylös ja tutkailemaan.


      • antti.k

        "Kyseletkö samalla tavalla jos sairastut, vai menetkö lääkäriin."

        Jos sulla on nuha, niin menetkö suoraan lääkäriin? Vai koitatko kysyä ensiksi joltain apua niistämiseen?

        Ilmeisesti tämä "keltanokka" moottorin ja konepellin välissä on joillekkin sen verran ylitsepääsemätön ärsyke, että lienee ihan turhaa koittaa ottaa täällä selvää yhtään mistään. Mitä varten täällä on ylipäätään yhtään palstaa, jos ei hyväksytä yhtään tiedottomuutta? Suomi24 tunnetusti on ammattilaisten ja joka alan eliitin foorumi, joten kai tänne pitää läpäistä jokin pääsykoe, ennenkun pääsee osallistumaan? ;)

        Noh, kuten sanottu, en sitä hoppaa omin voimin olekaan roplaamassa. Tiedustelin lähinnä osien sijaintia, jotta voisin niitä hommata, ja antaa tuttavalleni laitettavaksi. Samalla kysyin (mm. joutokäyntiventtiilin puhdistuksesta) josko olisi jotain, mitä itse voisin tehdä.

        Kiitos nyt kuitenkin, tuli selväksi, että autohuolto se on joka kannattaa. Niinkun viimeksikin, 30€ osan vaihdosta (ja 15min työstä) huolto koitti laskuttaa 350€. Kuluttaja-asiamiehen yhteydenotto ko. korjaamolle laski hintaa aika hyvin. Joten kiitos, kuulostaa kannattavalta ajaa huoltoon ottamatta yhtään selvää vioista/kustannuksista/työn vaativuudesta.


      • arv1
        antti.k kirjoitti:

        "Kyseletkö samalla tavalla jos sairastut, vai menetkö lääkäriin."

        Jos sulla on nuha, niin menetkö suoraan lääkäriin? Vai koitatko kysyä ensiksi joltain apua niistämiseen?

        Ilmeisesti tämä "keltanokka" moottorin ja konepellin välissä on joillekkin sen verran ylitsepääsemätön ärsyke, että lienee ihan turhaa koittaa ottaa täällä selvää yhtään mistään. Mitä varten täällä on ylipäätään yhtään palstaa, jos ei hyväksytä yhtään tiedottomuutta? Suomi24 tunnetusti on ammattilaisten ja joka alan eliitin foorumi, joten kai tänne pitää läpäistä jokin pääsykoe, ennenkun pääsee osallistumaan? ;)

        Noh, kuten sanottu, en sitä hoppaa omin voimin olekaan roplaamassa. Tiedustelin lähinnä osien sijaintia, jotta voisin niitä hommata, ja antaa tuttavalleni laitettavaksi. Samalla kysyin (mm. joutokäyntiventtiilin puhdistuksesta) josko olisi jotain, mitä itse voisin tehdä.

        Kiitos nyt kuitenkin, tuli selväksi, että autohuolto se on joka kannattaa. Niinkun viimeksikin, 30€ osan vaihdosta (ja 15min työstä) huolto koitti laskuttaa 350€. Kuluttaja-asiamiehen yhteydenotto ko. korjaamolle laski hintaa aika hyvin. Joten kiitos, kuulostaa kannattavalta ajaa huoltoon ottamatta yhtään selvää vioista/kustannuksista/työn vaativuudesta.

        Tästä löytyy apua, ei näköjään suomeksi ole käännetty mutta jos Lontoon murre taipuu niin nou problem.
        http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H3570


      • Varaosa myyjän retale
        antti.k kirjoitti:

        "Kyseletkö samalla tavalla jos sairastut, vai menetkö lääkäriin."

        Jos sulla on nuha, niin menetkö suoraan lääkäriin? Vai koitatko kysyä ensiksi joltain apua niistämiseen?

        Ilmeisesti tämä "keltanokka" moottorin ja konepellin välissä on joillekkin sen verran ylitsepääsemätön ärsyke, että lienee ihan turhaa koittaa ottaa täällä selvää yhtään mistään. Mitä varten täällä on ylipäätään yhtään palstaa, jos ei hyväksytä yhtään tiedottomuutta? Suomi24 tunnetusti on ammattilaisten ja joka alan eliitin foorumi, joten kai tänne pitää läpäistä jokin pääsykoe, ennenkun pääsee osallistumaan? ;)

        Noh, kuten sanottu, en sitä hoppaa omin voimin olekaan roplaamassa. Tiedustelin lähinnä osien sijaintia, jotta voisin niitä hommata, ja antaa tuttavalleni laitettavaksi. Samalla kysyin (mm. joutokäyntiventtiilin puhdistuksesta) josko olisi jotain, mitä itse voisin tehdä.

        Kiitos nyt kuitenkin, tuli selväksi, että autohuolto se on joka kannattaa. Niinkun viimeksikin, 30€ osan vaihdosta (ja 15min työstä) huolto koitti laskuttaa 350€. Kuluttaja-asiamiehen yhteydenotto ko. korjaamolle laski hintaa aika hyvin. Joten kiitos, kuulostaa kannattavalta ajaa huoltoon ottamatta yhtään selvää vioista/kustannuksista/työn vaativuudesta.

        Eikun tutkimaan missä pumppu sijaitsee tai sit hommaa tollaisen opuksen jos tuntuu siltä et haluu nähdä missä mennään... itse aikanaan reilu kymmenen vuotta sit aloitin ihan ilman opetusta ruuvvaamaan vehkeitä omaks iloks ja nykyjään jo työksi muodostu eli elä lannistu... nykyjään jo suht moni homma luonnistuu mut silti joutuu välistä kyselemään tutuilta mielipiteitä / neuvoja koska kysymällä monesti helpottaa omaa hommaansa. Oma mielipiteeni on et moni koulusta tullut auton asentaja sais omata paljon nöyremmän asenteen koska mitä enempi tiedät sen enempi huomaa kuinka vähän todellisuudessa tietää.. ja toisekseen monesti noissa merkkikorjaamoissakin tekevät sitä et koitetaas tuota osaa josko se vaikka ois se vika siinä ja asiakas maksaa...


      • Hilex68
        antti.k kirjoitti:

        "Kyseletkö samalla tavalla jos sairastut, vai menetkö lääkäriin."

        Jos sulla on nuha, niin menetkö suoraan lääkäriin? Vai koitatko kysyä ensiksi joltain apua niistämiseen?

        Ilmeisesti tämä "keltanokka" moottorin ja konepellin välissä on joillekkin sen verran ylitsepääsemätön ärsyke, että lienee ihan turhaa koittaa ottaa täällä selvää yhtään mistään. Mitä varten täällä on ylipäätään yhtään palstaa, jos ei hyväksytä yhtään tiedottomuutta? Suomi24 tunnetusti on ammattilaisten ja joka alan eliitin foorumi, joten kai tänne pitää läpäistä jokin pääsykoe, ennenkun pääsee osallistumaan? ;)

        Noh, kuten sanottu, en sitä hoppaa omin voimin olekaan roplaamassa. Tiedustelin lähinnä osien sijaintia, jotta voisin niitä hommata, ja antaa tuttavalleni laitettavaksi. Samalla kysyin (mm. joutokäyntiventtiilin puhdistuksesta) josko olisi jotain, mitä itse voisin tehdä.

        Kiitos nyt kuitenkin, tuli selväksi, että autohuolto se on joka kannattaa. Niinkun viimeksikin, 30€ osan vaihdosta (ja 15min työstä) huolto koitti laskuttaa 350€. Kuluttaja-asiamiehen yhteydenotto ko. korjaamolle laski hintaa aika hyvin. Joten kiitos, kuulostaa kannattavalta ajaa huoltoon ottamatta yhtään selvää vioista/kustannuksista/työn vaativuudesta.

        Kyllä se itseremontointi halvemmaksi tulee jos
        vaan mielenkiintoa riittää.minäkin olen aikanani amiksen käynyt asentajaksi vaan korjaamolla en ole ollut töissä päivääkään.Kyselyitä olen aina tarpeen mukaan esitellyt milloin milläkin merkkiclubin sivulla ja aina on asiallista apua saanut ja antanut jos olen jostakin jotain tiennyt.Onhan niitä sellaisia remontteja kuten ilmastoinnin huolto joka ei kotimekaanikolta onnistu.tai siis mekaaninen huoto eli osien vaihto kyllä vaan kylmäaineiden täyttö on sit ammattilaisen hommaa ellei ole kylmalaiteasentaja.
        Omasta KA:sta oli ilmastoinnin putki rikki
        vaan onneksi meni autoliikkeen piikkiin josta auton ostin 340 euroa on kuitenkin eläkeläiselle iso raha.Siitäkin korjaamon työpalkkio on 153 euroa jonka säästää jos osan olisi itse vaihtanut.hyvä raha 3 tunnin työstä.
        merkkikorjaamon taksa olis ollu 83 euroa tunti
        Niin kyllä siinä säästää jos itse tekee.Onneksi nyt ei tarvinnut


      • Tsau

        Vastatkaa kysymyksiin. Älkää viisastelko.


    • rellut

      Parempi on hyljätä hallussasi oleva Kaa. Jos et tiedä, missä ohjaustehostin on, on turha ryhtyä moottorin vaihtoon itse. Aloitus lienee trolli, koska moottorin vaihtajat ovat käteviä teeseitse mekaanikkoja, jotka eivät kaihda kajoamista Fordin Kent-moottorin tekniikkaan. Lienee yksinkertaisin moottori T-Fordin kiukaan jälkeen. Oikea kotimekaanikon unelma, melkein yhtä helppo kuin Ladan ketjukone.

      • opelisti

        Aloittaja ei kyllä ollut vaihtamassa moottoria. Lue aloitus tarkemmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1666
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1305
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1210
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1166
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1158
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1055
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1051
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      967
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      844
    Aihe