Terve!
Täysin autoista ymmärtämättömänä päätin kääntyä osaavimpien henkilöiden puoleen (toivon, että teitä täällä on!)
Pikkuautomme on siis Ford Ka -98 1.3i. Kaiken muun pikkuvian lisäksi ohjaustehostin vuotaa öljyä pihalle. Paikallinen autonikkari sitä tutki, ja sanoi, että pumppu pitäisi vaihtaa. Hän lisäsi sinne jonkun tiivistemassan öljyn sekaan, joka vähän paransi asiaa. Nyt säiliön joutuu täyttämään noin 1000km välein. Öljy loppuunajettuna mouruaa niin pirusti.
Löysin vastaavan purkuauton, jonka omistaja halusi myydä moottorin kokonaisena, muut osat ostajan tarpeen mukaan. Eihän ohjaustehostin ole missään yhteydessä itse moottoriin? Vai? Missä edes sijaitsee ohjaustehostimen pumppu? Ja ennenkaikkea, joutuuko ottamaan paljon osia tieltä pois, jos sieltä haluaa ohjaustehostimen pumpun napata pois? Tähän tarvisin jonkunnäköistä ohjeetta!
Ongelma numero kaksi perustuu tyhjäkäyntiin. Jos joku osaa minulle kertoa, missä on tyhjäkäyntimoottori, ja miten se puhdistetaan? Ja miten kaasuläppä puhdistetaan?
Pahoittelut ehkä jonkun mielestä hyvinkin yksinkertaisista ja typeristä kysymyksistä, mutta jos joku minua osaa auttaa, olisin hyvin, hyvin kiitollinen! Ja jos joku osaisi vielä selittää siten, että minäkin ymmärrän, niin bueno!
Terveisin: Antti
Ford KA purkaminen
18
5033
Vastaukset
Antti K. ensin ammattikoulun autolinja jos itse meinaat autoasi korjata. Toinen vaihtoehto on viedä se korjattavaksi sellaiselle, joka on jo koulun käynyt. Esimerkiksi autokorjaamoilta löytyy tällaisia kavereita.
Tällainen menettely tulee sinulle kaikista halvimmaksi, kun jo perusasiatkin tuntuvat olevan hukassa.- kiinni..!
Jos et kerran osaa vastata aloittajan kysymyksiin niin on jälleen kerran turhaa näsäviisastella yhtään mitään.
Mene sinä vain tekohengittämään ja pakkeloimaan sitä kotteroasi ja pysy poissa täältä, vain näin pidät palstan tasoa yllä. - tässä:
kiinni..! kirjoitti:
Jos et kerran osaa vastata aloittajan kysymyksiin niin on jälleen kerran turhaa näsäviisastella yhtään mitään.
Mene sinä vain tekohengittämään ja pakkeloimaan sitä kotteroasi ja pysy poissa täältä, vain näin pidät palstan tasoa yllä.http://www.fordclub.fi/foorumi/
Tuolta saat asiallista tietoa ilman amatöörien vittuiluja. - Antti.K
Kiitos sitikka, en tiennytkään autokorjaamojen olemassa olosta. Enkä myöskään ammattiopiston autolinjan. Nyt tiedän mitä teen elämälläni; puljaan öljyssä ja roplaan rikkaiden ihmisten autoja.
Vastapalvelukseksi haluan jakaa myös tietoa; suosittelen suuresti erilaisia ryhmäterapiatapaamisia, sekä jonkunlaista kerhotoimintaa, niin saat sinäkin sitten elämääsi jotain muuta kuin ruuvien pyörittelyä. Valitettavasti haluan tehdä mahdollisimman paljon itse, sillä opiskelu ei ole hirveän tuottoisaa puuhaa. Tavoite kumminkin on, että jokusen vuoden päästä voi ajaa autoni vaikka sitikan perustamalle korjaamolla, ja voin surutta antaa vielä tippiä hyvästä työstä. Nyt kun se ei ole mahdollista, niin oliko se nyt sitten pirusti liikaa pyydetty, että auttaa? Vai onko nää teidän "ammattiopiston" käyneiden salaisia juttuja?
Eli tiivistettynä, en aiokaan auton korjaajaksi. Jos sun mielestä on helvetin typerää kysyä asiallisesti neuvoa, ettei autohuolto viilaa minua linssiin ja vie viimeisiäkin pennosia, niin okei. Onnea vaan oman taloutesi hoitamiseen, neropatti.
Mutta muutoin, kiitos asiallisista vastauksista, pitää tosiaan kurkkia vähän muilta foorumeilta. Onnea sitikan elämään pellin alle, kiitoksia muille.
- arv1
en suosittele käyttöautonne ottamista harjoitusrassauskäyttöön. Kaasarin purkamisella ja kasaamisella ilman että tietää mitä tekee, ei auto enää käy tai käy mutta särkymiseen on hyvät mahdollisuudet. Näin keskustelupalstan kautta on aika turha neuvoja tähän antaa.
Ohjaustehostajan pumppu ottaa käyttövoimansa kampiakselilta, kuten laturikin joten jostain siitä hihnojen välistä se löytyy. En ole Ka:n pellin alle ikänään vilkaissut mutta melko helpolla luulisi irtoavan.
Käy kirjastosta katsomassa Ka:n korjauskäsikirja, luulisin olevan jo suomeksikin käännetty.
Ja muille vastaajille, ei auton tai mopon rassaukseen tarvitse koulua käydä. Hieman ajatusta mukaan ja ymmärrystä miten mikäkin toimii niin niillä pääsee pitkälle. Ja kysymällä loput.- antti.k
noniin, nyt puhumme asiaa. Täytyy ettiä jostakin se korjauskirja hyppysiin. Ei tosiaan ollut suunnitelmissä täysin omin avuin alkaakkaan sählään, tuttavapiiristä löytyy kyllä korjaustaitoisiakin ihmisiä. Oon vaan ite koittanu saada tietoo homman vaikeudesta, saada vikadiagnoosia, ja tehdä ite jotain, jos johkin pystyn. Ihan mielenkiintosta olis kyllä osata jotain muutakin kun tankata.
- Autojesse
Ford ka:ssa ei kyllä kaasaria ole. Kaasuläpän löydät helposti ja se on erittäin helppo putsata. Ota ilmanputsarista lähtevä paksu putki pois. Se menee suoraan kaasuläppäkoteloon. Kaasuläppäkotelo irti.Siitä pultit ja ilma ja bensa letkut pois ja koko mötikkä kauniiseen käteen ja hammasharjalla hinkkaamaan. Tyhjäkäyntiventtiili löytyy samasta mötikästä. Se irti ja liuotin seisomaan sisälle ja vanupuikolla hinkkaat karstat pois. Ei tarvi olla autokorjaaja, selviät hommasta jos osaat ottaa pultin auki.
Ohjaustimen löydät kun seuraat täyttöaukosta lähteviä putkia. Suosittelen kyllä korjausoppaan hankkimista tähän. Hahmottaa asiat helpommin.
Vaikka tämä foorumi tuntuu olevan täynnä jo 50v estrogeenin täyttämiä besserwissereitä vailla minkään näköstä käsitystä siitä että miehet haluaa itse korjata käyttöautonsa,suosittelen että tartut työkaluihin koska autonkorjaamisesta selviää helposti jos on aitoa kiinnostusta ja pientä aivotoimintaa ilman että on käynyt 3 vuoden koulutusta. - Nyt.jo.eläkkeellä
Autojesse kirjoitti:
Ford ka:ssa ei kyllä kaasaria ole. Kaasuläpän löydät helposti ja se on erittäin helppo putsata. Ota ilmanputsarista lähtevä paksu putki pois. Se menee suoraan kaasuläppäkoteloon. Kaasuläppäkotelo irti.Siitä pultit ja ilma ja bensa letkut pois ja koko mötikkä kauniiseen käteen ja hammasharjalla hinkkaamaan. Tyhjäkäyntiventtiili löytyy samasta mötikästä. Se irti ja liuotin seisomaan sisälle ja vanupuikolla hinkkaat karstat pois. Ei tarvi olla autokorjaaja, selviät hommasta jos osaat ottaa pultin auki.
Ohjaustimen löydät kun seuraat täyttöaukosta lähteviä putkia. Suosittelen kyllä korjausoppaan hankkimista tähän. Hahmottaa asiat helpommin.
Vaikka tämä foorumi tuntuu olevan täynnä jo 50v estrogeenin täyttämiä besserwissereitä vailla minkään näköstä käsitystä siitä että miehet haluaa itse korjata käyttöautonsa,suosittelen että tartut työkaluihin koska autonkorjaamisesta selviää helposti jos on aitoa kiinnostusta ja pientä aivotoimintaa ilman että on käynyt 3 vuoden koulutusta.Onpa noita "itseoppineita" ammattikouluja käymättömiä tullut tutuiksi. Ja on tullut nähtyä näitten ihan itse "korjaamia" autoja. Paljon ovat särkeneet kalliita osia, kun se perustieto puuttuu. Eli kun ei ole sitä teorian puolta hanskassa ollenkaan. Sitä, minkä siellä 3 -vuotisessa ammattikoulussa saa jos viitsii opetusta seurata.
Itse en yhtään alalle kouluttamatonta mihinkään työhön palkkaa! Sutta ja sekundaa tekevät, enemmän rikkovat kuin saavat korjattua. Nähty on monellakin alalla.
- asentaja..
Ei nuo hommat onnistu kuin ammattimieheltä.
Kyseletkö samalla tavalla jos sairastut, vai menetkö lääkäriin.
SUUTARI PYSYKÖÖN LESTISSÄÄN ja säästyt monelta murheelta.- salatiede
"Ei nuo hommat onnistu kuin ammattimieheltä."
Näin sanoo tietenkin "asentaja"...
Kuitenkin kysyjällä on intoa ja mielenkiintoa edetä asiassa loogisesti kyselemällä, ja hankkimalla tarvittavat manuaalit jollon homma onnistuu ja tietotaitoakin alkaa kertyä.
Ja toivottavasti kysyjä on saanut oikeata tietoa oikealta FORD- Foorumilta, sillä täällä ei kukaan viitsi edes neuvoa vaikka ja kun tietäisikin, sillä oikeata vastausta kohti ilmestyy kymmenen essonbaarilaista tai "asentajaa" "tietoineen" väittämään vastaa ihan vain lämpimikseen vaikka ei mistään mitään tiedäkään.
Miksi muuten sinä "asentaja" et vastannut kysymyksiin vaan aloit vänkyttää: "SUUTARI PYSYKÖÖN LESTISSÄÄN"?
Oletko jonkinlainen autoalan vapaamurari, vai? - työ tekijäänsä
salatiede kirjoitti:
"Ei nuo hommat onnistu kuin ammattimieheltä."
Näin sanoo tietenkin "asentaja"...
Kuitenkin kysyjällä on intoa ja mielenkiintoa edetä asiassa loogisesti kyselemällä, ja hankkimalla tarvittavat manuaalit jollon homma onnistuu ja tietotaitoakin alkaa kertyä.
Ja toivottavasti kysyjä on saanut oikeata tietoa oikealta FORD- Foorumilta, sillä täällä ei kukaan viitsi edes neuvoa vaikka ja kun tietäisikin, sillä oikeata vastausta kohti ilmestyy kymmenen essonbaarilaista tai "asentajaa" "tietoineen" väittämään vastaa ihan vain lämpimikseen vaikka ei mistään mitään tiedäkään.
Miksi muuten sinä "asentaja" et vastannut kysymyksiin vaan aloit vänkyttää: "SUUTARI PYSYKÖÖN LESTISSÄÄN"?
Oletko jonkinlainen autoalan vapaamurari, vai?opettaa. EI muutakun nokkapelti ylös ja tutkailemaan.
- antti.k
"Kyseletkö samalla tavalla jos sairastut, vai menetkö lääkäriin."
Jos sulla on nuha, niin menetkö suoraan lääkäriin? Vai koitatko kysyä ensiksi joltain apua niistämiseen?
Ilmeisesti tämä "keltanokka" moottorin ja konepellin välissä on joillekkin sen verran ylitsepääsemätön ärsyke, että lienee ihan turhaa koittaa ottaa täällä selvää yhtään mistään. Mitä varten täällä on ylipäätään yhtään palstaa, jos ei hyväksytä yhtään tiedottomuutta? Suomi24 tunnetusti on ammattilaisten ja joka alan eliitin foorumi, joten kai tänne pitää läpäistä jokin pääsykoe, ennenkun pääsee osallistumaan? ;)
Noh, kuten sanottu, en sitä hoppaa omin voimin olekaan roplaamassa. Tiedustelin lähinnä osien sijaintia, jotta voisin niitä hommata, ja antaa tuttavalleni laitettavaksi. Samalla kysyin (mm. joutokäyntiventtiilin puhdistuksesta) josko olisi jotain, mitä itse voisin tehdä.
Kiitos nyt kuitenkin, tuli selväksi, että autohuolto se on joka kannattaa. Niinkun viimeksikin, 30€ osan vaihdosta (ja 15min työstä) huolto koitti laskuttaa 350€. Kuluttaja-asiamiehen yhteydenotto ko. korjaamolle laski hintaa aika hyvin. Joten kiitos, kuulostaa kannattavalta ajaa huoltoon ottamatta yhtään selvää vioista/kustannuksista/työn vaativuudesta. - arv1
antti.k kirjoitti:
"Kyseletkö samalla tavalla jos sairastut, vai menetkö lääkäriin."
Jos sulla on nuha, niin menetkö suoraan lääkäriin? Vai koitatko kysyä ensiksi joltain apua niistämiseen?
Ilmeisesti tämä "keltanokka" moottorin ja konepellin välissä on joillekkin sen verran ylitsepääsemätön ärsyke, että lienee ihan turhaa koittaa ottaa täällä selvää yhtään mistään. Mitä varten täällä on ylipäätään yhtään palstaa, jos ei hyväksytä yhtään tiedottomuutta? Suomi24 tunnetusti on ammattilaisten ja joka alan eliitin foorumi, joten kai tänne pitää läpäistä jokin pääsykoe, ennenkun pääsee osallistumaan? ;)
Noh, kuten sanottu, en sitä hoppaa omin voimin olekaan roplaamassa. Tiedustelin lähinnä osien sijaintia, jotta voisin niitä hommata, ja antaa tuttavalleni laitettavaksi. Samalla kysyin (mm. joutokäyntiventtiilin puhdistuksesta) josko olisi jotain, mitä itse voisin tehdä.
Kiitos nyt kuitenkin, tuli selväksi, että autohuolto se on joka kannattaa. Niinkun viimeksikin, 30€ osan vaihdosta (ja 15min työstä) huolto koitti laskuttaa 350€. Kuluttaja-asiamiehen yhteydenotto ko. korjaamolle laski hintaa aika hyvin. Joten kiitos, kuulostaa kannattavalta ajaa huoltoon ottamatta yhtään selvää vioista/kustannuksista/työn vaativuudesta.Tästä löytyy apua, ei näköjään suomeksi ole käännetty mutta jos Lontoon murre taipuu niin nou problem.
http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H3570 - Varaosa myyjän retale
antti.k kirjoitti:
"Kyseletkö samalla tavalla jos sairastut, vai menetkö lääkäriin."
Jos sulla on nuha, niin menetkö suoraan lääkäriin? Vai koitatko kysyä ensiksi joltain apua niistämiseen?
Ilmeisesti tämä "keltanokka" moottorin ja konepellin välissä on joillekkin sen verran ylitsepääsemätön ärsyke, että lienee ihan turhaa koittaa ottaa täällä selvää yhtään mistään. Mitä varten täällä on ylipäätään yhtään palstaa, jos ei hyväksytä yhtään tiedottomuutta? Suomi24 tunnetusti on ammattilaisten ja joka alan eliitin foorumi, joten kai tänne pitää läpäistä jokin pääsykoe, ennenkun pääsee osallistumaan? ;)
Noh, kuten sanottu, en sitä hoppaa omin voimin olekaan roplaamassa. Tiedustelin lähinnä osien sijaintia, jotta voisin niitä hommata, ja antaa tuttavalleni laitettavaksi. Samalla kysyin (mm. joutokäyntiventtiilin puhdistuksesta) josko olisi jotain, mitä itse voisin tehdä.
Kiitos nyt kuitenkin, tuli selväksi, että autohuolto se on joka kannattaa. Niinkun viimeksikin, 30€ osan vaihdosta (ja 15min työstä) huolto koitti laskuttaa 350€. Kuluttaja-asiamiehen yhteydenotto ko. korjaamolle laski hintaa aika hyvin. Joten kiitos, kuulostaa kannattavalta ajaa huoltoon ottamatta yhtään selvää vioista/kustannuksista/työn vaativuudesta.Eikun tutkimaan missä pumppu sijaitsee tai sit hommaa tollaisen opuksen jos tuntuu siltä et haluu nähdä missä mennään... itse aikanaan reilu kymmenen vuotta sit aloitin ihan ilman opetusta ruuvvaamaan vehkeitä omaks iloks ja nykyjään jo työksi muodostu eli elä lannistu... nykyjään jo suht moni homma luonnistuu mut silti joutuu välistä kyselemään tutuilta mielipiteitä / neuvoja koska kysymällä monesti helpottaa omaa hommaansa. Oma mielipiteeni on et moni koulusta tullut auton asentaja sais omata paljon nöyremmän asenteen koska mitä enempi tiedät sen enempi huomaa kuinka vähän todellisuudessa tietää.. ja toisekseen monesti noissa merkkikorjaamoissakin tekevät sitä et koitetaas tuota osaa josko se vaikka ois se vika siinä ja asiakas maksaa...
- Hilex68
antti.k kirjoitti:
"Kyseletkö samalla tavalla jos sairastut, vai menetkö lääkäriin."
Jos sulla on nuha, niin menetkö suoraan lääkäriin? Vai koitatko kysyä ensiksi joltain apua niistämiseen?
Ilmeisesti tämä "keltanokka" moottorin ja konepellin välissä on joillekkin sen verran ylitsepääsemätön ärsyke, että lienee ihan turhaa koittaa ottaa täällä selvää yhtään mistään. Mitä varten täällä on ylipäätään yhtään palstaa, jos ei hyväksytä yhtään tiedottomuutta? Suomi24 tunnetusti on ammattilaisten ja joka alan eliitin foorumi, joten kai tänne pitää läpäistä jokin pääsykoe, ennenkun pääsee osallistumaan? ;)
Noh, kuten sanottu, en sitä hoppaa omin voimin olekaan roplaamassa. Tiedustelin lähinnä osien sijaintia, jotta voisin niitä hommata, ja antaa tuttavalleni laitettavaksi. Samalla kysyin (mm. joutokäyntiventtiilin puhdistuksesta) josko olisi jotain, mitä itse voisin tehdä.
Kiitos nyt kuitenkin, tuli selväksi, että autohuolto se on joka kannattaa. Niinkun viimeksikin, 30€ osan vaihdosta (ja 15min työstä) huolto koitti laskuttaa 350€. Kuluttaja-asiamiehen yhteydenotto ko. korjaamolle laski hintaa aika hyvin. Joten kiitos, kuulostaa kannattavalta ajaa huoltoon ottamatta yhtään selvää vioista/kustannuksista/työn vaativuudesta.Kyllä se itseremontointi halvemmaksi tulee jos
vaan mielenkiintoa riittää.minäkin olen aikanani amiksen käynyt asentajaksi vaan korjaamolla en ole ollut töissä päivääkään.Kyselyitä olen aina tarpeen mukaan esitellyt milloin milläkin merkkiclubin sivulla ja aina on asiallista apua saanut ja antanut jos olen jostakin jotain tiennyt.Onhan niitä sellaisia remontteja kuten ilmastoinnin huolto joka ei kotimekaanikolta onnistu.tai siis mekaaninen huoto eli osien vaihto kyllä vaan kylmäaineiden täyttö on sit ammattilaisen hommaa ellei ole kylmalaiteasentaja.
Omasta KA:sta oli ilmastoinnin putki rikki
vaan onneksi meni autoliikkeen piikkiin josta auton ostin 340 euroa on kuitenkin eläkeläiselle iso raha.Siitäkin korjaamon työpalkkio on 153 euroa jonka säästää jos osan olisi itse vaihtanut.hyvä raha 3 tunnin työstä.
merkkikorjaamon taksa olis ollu 83 euroa tunti
Niin kyllä siinä säästää jos itse tekee.Onneksi nyt ei tarvinnut - Tsau
Vastatkaa kysymyksiin. Älkää viisastelko.
- rellut
Parempi on hyljätä hallussasi oleva Kaa. Jos et tiedä, missä ohjaustehostin on, on turha ryhtyä moottorin vaihtoon itse. Aloitus lienee trolli, koska moottorin vaihtajat ovat käteviä teeseitse mekaanikkoja, jotka eivät kaihda kajoamista Fordin Kent-moottorin tekniikkaan. Lienee yksinkertaisin moottori T-Fordin kiukaan jälkeen. Oikea kotimekaanikon unelma, melkein yhtä helppo kuin Ladan ketjukone.
- opelisti
Aloittaja ei kyllä ollut vaihtamassa moottoria. Lue aloitus tarkemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869