tänään lääkäriin.

*pikkunen*

Soitin tänään terveyskeskukseen varatakseni omalle lääkärille ajan koska oikeanpuolen kasvot ovat olleet puutuneet viikon (eivät tunnottomat). Puutuneisuus on vaihdellut, välillä en ole kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. Tuntuu ikäänkuin poski olisi korvasta asti ajettunut.
Terveydenhoitaja sanoi oman lääkärini olevan buukattuna koko viikolle, mutta piti asiaani kiireisenä ja antoi ajan täksi illaksi päivystävälle lääkärille, joka sattuu onneksi olemaan neurologi.
Aloin lukemaan sitten netistä kasvojen puutumisesta ja itkuhan se pääsi kun huomasin monien vuoden aikana olevien oireiden sopivan ms-tautiin.
Mitä mieltä te olette? Ja kyllä, käyn tottakai tutkimuksissa, mutta kertokaa mielipiteenne ja voin sitten kertoo millasen tuomion sain kun asia joskus ehkä selkenee.
Eli olen nainen 28 vuotta.
Viime kesänä: kasvojen puutumista viikon ajan ja elohiiri molemmissa silmissä pari viikkoa joka päivä.
kesä/syksy: paineen tunnetta oikean silmän takana. Silmä tuntui ns. raskaalta ja isolta. Kävin näöntarkastuksessa, ei erityisemmin mitään poikkeavaa näössäkään ja paineet ok. Silmälääkärille en raskinut mennä. Vaiva loppui ennen joulukuuta ja unohdin asian.
Nyt: Väsymystä a voimattomuutta (ajatellut että laiskuutta) Navan vierestä takaa on nippassut aina joskus talven ja evään mittaan. vähän kuin suoni vetäissyt kerran. oikean puolen kasvot puutuneet, kerran oikea jalkakin kun olin kävelyllä. Puutuneisuus vaihtelee päivän mittaan. Välillä kihelmoi tai nipistelee, välillä vain turta. Tänään levisi poskesta silmän alle ja kulmakarvaan asti. Oikea silmämuna tuntunut tänäänkin aika isolta. Oikea käsi oli puutuneena myös päivällä jonkun aikaa. Niskat vähän jumissa.

7

6690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meitä on muitakin

      Niin, varaudu siihen diagnoosiin, vaikka se tuntuu pahemmalta kuin mikään aluksi. Voi se olla tietenki jotain muutakin, mutta netti-itkut herahti itsellänikin kun tajusin. Jo ennen diagnoosia. Oli näköhermo-oireita ollut aikaisemmin, elohiirtä ja kävelyssä jotain vikaa. Täsmäsi jotkut oireet, oli pakko hyväksyä ms-mahdollisuus. Silti viimeiseen asti toivoin parasta, mutta näin kävi. Eipä ole sen jälkeen tämä ms itkettänyt. Vituttanut kyllä kunnolla, mutta mulla se eka itku taisi olla se vapauttavin. Meillä miehillä ainakin. Näin se menee näköjään elämä välillä. Paskamainen sairaus monille meistä, mutta se tuntuu menevän eteenpäin kaikilla vähän eri lailla. Monilla se ei isommasti hankaloita elämää, käyvät töissä ja muuta. Huonolla säkällä menee huonommaksi nopeammin. Kenpä tietää. Mutta älä huoli liikoja, kyllä ne meitä viisaammat ennen pitkää keksivät parannuksen tähänkin. Kärsivällisyyttähän se vaatii. Ei sinulla välttämättä tämä ms ole, ja vaikka olisikin... Kyllä tämän kanssa pärjää. Vaikeuttaa asioita kyllä, mutta aina voisi olla pahemminkin.

      • *pikkunen*

        Päivitän tänne tietoja, jotta jos joku muu kokee saman kuin minä, hän voi saada apua tästä. Ehkä joku pelkää myös jonain päivänä sairastuneen ms-tautiin ja toivon että mun esimerkki voi näyttää että saman kaltaiset oireet voivat johtua muustakin kuin ms-taudista.. ainakin toivon hartaasti näin, nyt kun odotan pääsyä tutkimuksiin.

        Kävin siis eilen päivystyksessä terveyskeskuksessa. Sanoi oireideni olevan neurologia ja antoi lähetteen Lahteen sairaalaan neuropäivystykseen. Pyysi lähtemään heti aamusta, koska neurolla odottelut ovat pitkät. Menin 10 ja pääsin vasta 14 jälkeen lääkärin juttusille. Hn lähetti minut samantien pään kuvauksiin jossa ensimmäisen kerran olin kanyyli suonessa ja varjoaine virtaamassa kehooni. Jännä kokemus. Ei niin kivulias, mutta aika inhottavan tuntunen.
        Pään viipalekuvissa ei näkyny mitään, mutta lääkäri aikoo saada mulle ajan kahden viikon sisällä sekä magneettikuvaukseen että selkäydintestiin...oliko se likvor?
        Luulin että näitä joutuu jonottaa kaksi-kolme kuukautta! Ihme ja onni etä pääsen näin äkkiä.

        Tänään oireet seuraavat: aamulla oikea poski ja suun ympärys puutunut, sekä oikea kulma. sairaalassa aamupäivällä oikea jalka puutui pyllynposkesta alaspäin lähinnä takaa ja edestä polven alueelta. Nipistellyt ja tuntunut turralta. Puutuneisuus jatkunut jalassa nyt koko päivän mutta kasvoissa häipynyt lähes kokonaan. Käsi, joka ei oli puutunut on tänään ollut lähes normaali, ihan pientä pistelyä ilmennyt ajoittain.

        Kirjoittelen taas viimeistään kun pääsen testeihin. Toivon että tämä johtuisi hartioista jotka ovat aina olleet aika kovat jännittymään. Mikäli niin alan kyllä käymään säännöllisesti hieronnassa. testejä odotellessa -ja vähän pelätessä, hyvää kevättä!


      • Pikkunen
        *pikkunen* kirjoitti:

        Päivitän tänne tietoja, jotta jos joku muu kokee saman kuin minä, hän voi saada apua tästä. Ehkä joku pelkää myös jonain päivänä sairastuneen ms-tautiin ja toivon että mun esimerkki voi näyttää että saman kaltaiset oireet voivat johtua muustakin kuin ms-taudista.. ainakin toivon hartaasti näin, nyt kun odotan pääsyä tutkimuksiin.

        Kävin siis eilen päivystyksessä terveyskeskuksessa. Sanoi oireideni olevan neurologia ja antoi lähetteen Lahteen sairaalaan neuropäivystykseen. Pyysi lähtemään heti aamusta, koska neurolla odottelut ovat pitkät. Menin 10 ja pääsin vasta 14 jälkeen lääkärin juttusille. Hn lähetti minut samantien pään kuvauksiin jossa ensimmäisen kerran olin kanyyli suonessa ja varjoaine virtaamassa kehooni. Jännä kokemus. Ei niin kivulias, mutta aika inhottavan tuntunen.
        Pään viipalekuvissa ei näkyny mitään, mutta lääkäri aikoo saada mulle ajan kahden viikon sisällä sekä magneettikuvaukseen että selkäydintestiin...oliko se likvor?
        Luulin että näitä joutuu jonottaa kaksi-kolme kuukautta! Ihme ja onni etä pääsen näin äkkiä.

        Tänään oireet seuraavat: aamulla oikea poski ja suun ympärys puutunut, sekä oikea kulma. sairaalassa aamupäivällä oikea jalka puutui pyllynposkesta alaspäin lähinnä takaa ja edestä polven alueelta. Nipistellyt ja tuntunut turralta. Puutuneisuus jatkunut jalassa nyt koko päivän mutta kasvoissa häipynyt lähes kokonaan. Käsi, joka ei oli puutunut on tänään ollut lähes normaali, ihan pientä pistelyä ilmennyt ajoittain.

        Kirjoittelen taas viimeistään kun pääsen testeihin. Toivon että tämä johtuisi hartioista jotka ovat aina olleet aika kovat jännittymään. Mikäli niin alan kyllä käymään säännöllisesti hieronnassa. testejä odotellessa -ja vähän pelätessä, hyvää kevättä!

        Lisään tänne nyt vielä mitä eilen tapahtui.

        Lähdimme aamusta ystäväni kanssa ajamaan täältä Heinolasta Lahteen ostoksille. Meikkasin autossa ja kun nostin vasemman käden laittakseni ripsiväriä (olen vasuri) se tuntui todella voimattomalta ja jouduin laskemaan sen vähän väliä alas. Minulla siis on ollut vain oikealla puolella tunnottomuutta -vasemmalla ei mitään. Ajattelin että olen varmaan nukkunut sen päällä ja siksi tuntuu voimattomalta.

        Olimme lahdessa 9-15 ja kiertelimme kauppoja. Koko ajan vasen jalkani oli ihan varpaista pyllynposkea myöten puutunut ja pisteli (meillä sanotaan ämmänneuloiksi) vaikka liikuin kokoajan. Ja siihen tuli vähän kuin kylmiä väreitä.
        Pystyin kuitenkin kävelemään mutta tuntui ikävältä.

        Kuudelta katselin telkkaria jo kotosalla, oikea jalkakaan ei enää tuntunut puutuneelta, kun vasemman käden sormia alkoi hieman pistelemään. Neurologi sanoi minulle että jos siirtyy toiselle puolelle niin heti yhteyttä lääkäriin.
        Puristelin kättä nyrkkiin ja ihmettelin vähän pistelyä, mutta en ollut kovinkaan huolissani.

        Puolen tunnin kuluttua olin pihalla odottamassa kyytiä vapunviettoon kun yhtäkkiä mulla alko nipisteleen ensin samaa, vasenta, kättä ja sitten lähti kokonaan tunto lämmenselästä. Samaan aikaan tuli inhottava kipu joka tavallaan veti pistävästi laulavaltimosta ranteeseen. Kipu tuntui myös kyynästaipeessa olevissa suonissa. Vertaisin kipua vähän kuin otettaisiin verikoe. Ihan kuin suonta oltaisiin vedetty. ja käsi oli tosiaan ihan tunnoton ihosta kämmenestä. Siinä kohtaa säikähdin ja itkukin tuli. Muistin vaan neurokin sanat että jos siirtyy toiselle puolelle, heti lääkäriin. Onneksi kyyti tuli muutenkin heti, vei päivystykseen.

        Päivystyksessä tutkittiin refleksit kaikki ok, sydänfilti ok ja lääkäri sano että hartiat tosi jumissa, mutta se ei voi vaikuttaa siihen jalkaankin, mutta käteen vois.
        Lääkäri sano myös että tutki minut ja hänen mielestä minä olen ihan terve, kaikki kunnossa, mutta hän ei voi tietää miltä minusta tuntuu joten koska tutkimukset kesken (kahden viikon sisällä magneetti ja likvor) niin nyt ei kannata lukea tai arvuutella että olisi tämä ms. Oli ihan närkästyny kun sanoin että netistä olen lukenu koska oon niin huolissa puutumisesta!
        Pääsin onneksi pois, diapamin syöttivät mulle väkisin, joten siinä meni mun vapun vietto :) Mutta oireet meni pois pian ja ilta sujui hyvin sitten kuitenkin.

        Mutta tottakai olen huolissani. Kukaan ei voi sanoa mun ikäiselle ihmiselle, että älä ajattele pahinta, ei siellä mitään ole. Tokkakai ajattelen että en ole kunnossa ja olen huolissani kun puolet kasvoista roikkuu ym.

        Jos joku jaksoi lukea niin hyvä. Ihan mielelläni kuulisin jos jollain on samanlaisia oireita ollut -tai ihan kysymys: Mitä sinä, jolla on ms, olet mieltä mun oireista?


      • Pikkunen kirjoitti:

        Lisään tänne nyt vielä mitä eilen tapahtui.

        Lähdimme aamusta ystäväni kanssa ajamaan täältä Heinolasta Lahteen ostoksille. Meikkasin autossa ja kun nostin vasemman käden laittakseni ripsiväriä (olen vasuri) se tuntui todella voimattomalta ja jouduin laskemaan sen vähän väliä alas. Minulla siis on ollut vain oikealla puolella tunnottomuutta -vasemmalla ei mitään. Ajattelin että olen varmaan nukkunut sen päällä ja siksi tuntuu voimattomalta.

        Olimme lahdessa 9-15 ja kiertelimme kauppoja. Koko ajan vasen jalkani oli ihan varpaista pyllynposkea myöten puutunut ja pisteli (meillä sanotaan ämmänneuloiksi) vaikka liikuin kokoajan. Ja siihen tuli vähän kuin kylmiä väreitä.
        Pystyin kuitenkin kävelemään mutta tuntui ikävältä.

        Kuudelta katselin telkkaria jo kotosalla, oikea jalkakaan ei enää tuntunut puutuneelta, kun vasemman käden sormia alkoi hieman pistelemään. Neurologi sanoi minulle että jos siirtyy toiselle puolelle niin heti yhteyttä lääkäriin.
        Puristelin kättä nyrkkiin ja ihmettelin vähän pistelyä, mutta en ollut kovinkaan huolissani.

        Puolen tunnin kuluttua olin pihalla odottamassa kyytiä vapunviettoon kun yhtäkkiä mulla alko nipisteleen ensin samaa, vasenta, kättä ja sitten lähti kokonaan tunto lämmenselästä. Samaan aikaan tuli inhottava kipu joka tavallaan veti pistävästi laulavaltimosta ranteeseen. Kipu tuntui myös kyynästaipeessa olevissa suonissa. Vertaisin kipua vähän kuin otettaisiin verikoe. Ihan kuin suonta oltaisiin vedetty. ja käsi oli tosiaan ihan tunnoton ihosta kämmenestä. Siinä kohtaa säikähdin ja itkukin tuli. Muistin vaan neurokin sanat että jos siirtyy toiselle puolelle, heti lääkäriin. Onneksi kyyti tuli muutenkin heti, vei päivystykseen.

        Päivystyksessä tutkittiin refleksit kaikki ok, sydänfilti ok ja lääkäri sano että hartiat tosi jumissa, mutta se ei voi vaikuttaa siihen jalkaankin, mutta käteen vois.
        Lääkäri sano myös että tutki minut ja hänen mielestä minä olen ihan terve, kaikki kunnossa, mutta hän ei voi tietää miltä minusta tuntuu joten koska tutkimukset kesken (kahden viikon sisällä magneetti ja likvor) niin nyt ei kannata lukea tai arvuutella että olisi tämä ms. Oli ihan närkästyny kun sanoin että netistä olen lukenu koska oon niin huolissa puutumisesta!
        Pääsin onneksi pois, diapamin syöttivät mulle väkisin, joten siinä meni mun vapun vietto :) Mutta oireet meni pois pian ja ilta sujui hyvin sitten kuitenkin.

        Mutta tottakai olen huolissani. Kukaan ei voi sanoa mun ikäiselle ihmiselle, että älä ajattele pahinta, ei siellä mitään ole. Tokkakai ajattelen että en ole kunnossa ja olen huolissani kun puolet kasvoista roikkuu ym.

        Jos joku jaksoi lukea niin hyvä. Ihan mielelläni kuulisin jos jollain on samanlaisia oireita ollut -tai ihan kysymys: Mitä sinä, jolla on ms, olet mieltä mun oireista?

        USA harrastaa nykyisin paljon gluteenitonta dieettiä erilaisiin neurodegeneratiivisiin tauteihin, koska siinä on excitotoksisten ( stimuloivien ) amiohappojen määrä hyvin vähäistä, verrattuna tavalliseen viljaruokaan, joka on oikea maksipakkaus glutamiinia.
        MS taudissakin on suositeltavaa vähäglutamiinisempi dieetti ellei nyt aivan gluteeniton.On hyviä tuloksia asiasta jossain päin maailma sellaisesta excitotoksisuuden vähennyksestä ruoassa
        "Benefits of a Gluten-Free Diet: Gluten Sensitivity and Celiac ...
        Many people may benefit from a gluten-free diet, including those with Celiac disease, M.S., brain fog, seizures, arthritis, osteoporosis, autism, diabetes" Se on uusi terapiasuuntaus.


    • Neziliinus

      Hei mulla on samanlaista nii apua, mikä sulla sitten oli?!??

      • Emsii

        Mulla myös samoja oireita, et ikinä kertonut mitä selvisi...


      • Kimmy

        Äh joo, niin tyypillistä tämä kun foorumeita lukee. Aina jää se loppuratkaisu ihmisiltä laittamatta. Diagnoosi kun tulee niin unohtuu samalla sekunnilla se foorumi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      404
      7905
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      201
      5833
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      331
      2241
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1603
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1597
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1235
    7. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      9
      1202
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1200
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      969
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      49
      910
    Aihe