Lahja ristiäisiin?

vai kuinka?

Hei!

Mulla on kutsu ristiäisiin, en ole kummi kuitenkaan. Viimeksi olen ollut ristiäisissä lapsena joten nyt täytyy kysyä et onko tapana viedä lapselle joku lahja? Oon kyllä syntymän jälkeen jo vienyt lahjan.. Mitä muuta mun olis syytä tietää?

5

3332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös lahja vietävä

On kohteliasta viedä lahja, jos sinut on juhliin kutsuttu. Ihan mihin tahansa juhliin. Ilmeisesti eri puolella Suomea on erilaisia tapoja, jotka eroavat suurestikin toisistaan. Mutta yleissääntönä on viedä juhlakalulle muistolahja.

Hyviä kastajaislahjoja ovat esimerkiksi satukirja tai valokuva-albumi. Kultakauppojen kastajaiskrääsä on todella harvoin kovin käyttökelpoista; pikku purkit tai oudot vimpulat jäävät useimmin vain laatikonpohjille.

Kysäise tuoreilta vanhemmilta, niin ei tule ihan hukkalahjaa. Meiltä ei kysynyt viimeksi kukaan, eikä poika esimerkiksi saanut kovasti odottamaani kummilusikkaa. Kaikenmaailman tinakippoa ja kynttilänjalkaa sitten enemmänkin! Eikä niillä kukaan mitään tee = ei niitä juhlakalu myöhemmin isompana edes muista.

Muutama sukulainen tuli meidän juhliin vain kortin kera. Aiheuttivat kyllä suurta ihmetystä.

• BrettSinclair

Minun mielestä ainoastaan kummit antavat lahjoja ristiäisissä ja se kummilusikka kuuluu kait sylikummin lahjahankintoihin.
      En tiedä että joku muu kuin kummit olisivat ristiäisiin lahjoja vieneet. Kukan voit tietysti antaa emännälle jos jotain välttämättä tahdot viedä.

• sukulaiset ja muut?

Marssivatko siis sukulaiset (sedät, tädit, isovanhemmat jne) teillä kastajaisiin tyhjin käsin?? Oikeasti? Missäpäin Suomea on tuo tapana?

• tarja 2
        sukulaiset ja muut? kirjoitti:

Marssivatko siis sukulaiset (sedät, tädit, isovanhemmat jne) teillä kastajaisiin tyhjin käsin?? Oikeasti? Missäpäin Suomea on tuo tapana?

ja kyllä,jos on viety jo vauvalle lahja aikaisemmin niin ristiäisiin "ei kuulu" tuoda enää mitään.....

• tarja 2

että ainoastaan kummit vievät ns. kummilahjansa>lusikka,kehykset,koru yms kastetilaisuuteen ja ehkä sellaiset vieraat ketkä eivät ole käyneet vielä tapaamassa perhettä kotona.
      Eli tavat ovat näköjään hyvin erilaisia.
      Itse olen kyllä ihan hupsu ostamaan lahjoja joten ehkä veisin kuitenkin jotain pientä vauvalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      88
      4209
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3203
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      939
    6. 134
      921
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe