lc ja UTF-8

unicodaaja

Aika että joku lopulta laittaa vähän Perliäkin tänne, eli miksi seuraava ei toimi?

#!/usr/bin/perl
use utf8;
binmode(STDIN,":utf8");
binmode(STDOUT,":utf8");
$testi="hÖlökyn kÖlKyn";
if($testi=~/(Öl)/i) {
   print lc($1)."
";
}

Tämä tulostaa siis
Öl
Jos tuon $1:n sijoittaa johonkin muuhun muuttujaan ensin, siis
$temp=$1;
print lc($temp)."
";
niin tuo tulee pienellä niin kuin pitäisikin.

5

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unicodaaja

      Ehkä on totta ettei täällä käy ketään, mutta pidänpä sitten julkista yksinpuhelua...

      Erittäin kummalliseksi em. ongelman tekee se, että jos $1:tä on käsitelty ennen kuin sitä yrittää pienentää, homma toimii. Elikkä demoten:

      #!/usr/bin/perl
      use utf8;
      binmode(STDOUT,":utf8");
      $testi="HÖLÖKYN KÖLKYN";
      $testi=~s/(öl)/lc($1)/eig;
      print $testi."\n";

      Tämä tulostaa:
      HÖlÖKYN KölKYN

      Elikkä homman saa toimimaan jopa näin:

      #!/usr/bin/perl
      use utf8;
      binmode(STDOUT,":utf8");
      $testi="HÖLÖKYN KÖLKYN";
      $testi=~s/(öl)/ignore($1).lc($1)/eig;
      print $testi."\n";

      sub ignore($) {
         local ($_)=@_;
         return "";
      }

      Nyt siis tuloste on:
      HölÖKYN KölKYN

      Ehkä pitäisi ilmoitella bugi... Kyseessä siis:
      $ perl --version

      This is perl, v5.8.0 built for i386-linux-thread-multi

      • Mik

        Niin, onhan tämä hieman hiljainen foorumi.

        Kokeilin selvittää asiaa itsekin, mutta testikoneen perl5.8.0 ei pitänyt koodista ollenkaan, sillä jokainen ääkkönen aiheutti jonkun urputuksen tunnistamattomasta UTF-8 -merkistä. Lisäksi perldoc ei listannut binmodelle toiseksi parametriksi kuin ":raw" ja ":crlf". Jos epäilet perlissä olevan bugin, niin mieti saatko kierrettyä ongelman jollain tapaa.

        return "";, miksei return undef ? Lisävinkkinä suosittelen ehdottomasti option -w ja use strict;in käyttöä kaikissa ohjelmissa.


      • unicodaaja
        Mik kirjoitti:

        Niin, onhan tämä hieman hiljainen foorumi.

        Kokeilin selvittää asiaa itsekin, mutta testikoneen perl5.8.0 ei pitänyt koodista ollenkaan, sillä jokainen ääkkönen aiheutti jonkun urputuksen tunnistamattomasta UTF-8 -merkistä. Lisäksi perldoc ei listannut binmodelle toiseksi parametriksi kuin ":raw" ja ":crlf". Jos epäilet perlissä olevan bugin, niin mieti saatko kierrettyä ongelman jollain tapaa.

        return "";, miksei return undef ? Lisävinkkinä suosittelen ehdottomasti option -w ja use strict;in käyttöä kaikissa ohjelmissa.

        Ääkkösurputus, talleta tiedosto utf-8:na tai poista "use utf8". Onkohan perldocisi jostakin vanhemmasta versiosta? Minun luettelee kyllä ":raw", ":crlf", ":bytes", ":utf8", ":encoding". Kiertohan tuossa jo oli, ja kun homma toimii ASCII-merkeillä ja muillakin kunhan muuttujaan on kerran koskettu, kyseessä lienee aika selkeä bugi. Täytyypä kokeilla päteekö sama homma Windows-koneessa kohta kun sellaisen eteen päädyn.

        Kokeilinpa laittaa -w ja use strict;, halusivat vähän järjestelymuutoksia, joiden jälkeen pelaa samoin kuin ennenkin. Näitä käyttäen return undef; antaa:
        Use of uninitialized value in concatenation (.) or string at lctest2.pl line 11.


      • unicodaaja
        unicodaaja kirjoitti:

        Ääkkösurputus, talleta tiedosto utf-8:na tai poista "use utf8". Onkohan perldocisi jostakin vanhemmasta versiosta? Minun luettelee kyllä ":raw", ":crlf", ":bytes", ":utf8", ":encoding". Kiertohan tuossa jo oli, ja kun homma toimii ASCII-merkeillä ja muillakin kunhan muuttujaan on kerran koskettu, kyseessä lienee aika selkeä bugi. Täytyypä kokeilla päteekö sama homma Windows-koneessa kohta kun sellaisen eteen päädyn.

        Kokeilinpa laittaa -w ja use strict;, halusivat vähän järjestelymuutoksia, joiden jälkeen pelaa samoin kuin ennenkin. Näitä käyttäen return undef; antaa:
        Use of uninitialized value in concatenation (.) or string at lctest2.pl line 11.

        Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, sama ongelma esiintyi siis Windows-versiossa Perl 5.8:sta.


    • unicodaaja

      Päivityksenä, jos jotakuta kiinnostaa, tämä bugi on korjattu Perl-versiossa 5.8.1.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe