lc ja UTF-8

unicodaaja

Aika että joku lopulta laittaa vähän Perliäkin tänne, eli miksi seuraava ei toimi?

#!/usr/bin/perl
use utf8;
binmode(STDIN,":utf8");
binmode(STDOUT,":utf8");
$testi="hÖlökyn kÖlKyn";
if($testi=~/(Öl)/i) {
   print lc($1)."
";
}

Tämä tulostaa siis
Öl
Jos tuon $1:n sijoittaa johonkin muuhun muuttujaan ensin, siis
$temp=$1;
print lc($temp)."
";
niin tuo tulee pienellä niin kuin pitäisikin.

5

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unicodaaja

      Ehkä on totta ettei täällä käy ketään, mutta pidänpä sitten julkista yksinpuhelua...

      Erittäin kummalliseksi em. ongelman tekee se, että jos $1:tä on käsitelty ennen kuin sitä yrittää pienentää, homma toimii. Elikkä demoten:

      #!/usr/bin/perl
      use utf8;
      binmode(STDOUT,":utf8");
      $testi="HÖLÖKYN KÖLKYN";
      $testi=~s/(öl)/lc($1)/eig;
      print $testi."\n";

      Tämä tulostaa:
      HÖlÖKYN KölKYN

      Elikkä homman saa toimimaan jopa näin:

      #!/usr/bin/perl
      use utf8;
      binmode(STDOUT,":utf8");
      $testi="HÖLÖKYN KÖLKYN";
      $testi=~s/(öl)/ignore($1).lc($1)/eig;
      print $testi."\n";

      sub ignore($) {
         local ($_)=@_;
         return "";
      }

      Nyt siis tuloste on:
      HölÖKYN KölKYN

      Ehkä pitäisi ilmoitella bugi... Kyseessä siis:
      $ perl --version

      This is perl, v5.8.0 built for i386-linux-thread-multi

      • Mik

        Niin, onhan tämä hieman hiljainen foorumi.

        Kokeilin selvittää asiaa itsekin, mutta testikoneen perl5.8.0 ei pitänyt koodista ollenkaan, sillä jokainen ääkkönen aiheutti jonkun urputuksen tunnistamattomasta UTF-8 -merkistä. Lisäksi perldoc ei listannut binmodelle toiseksi parametriksi kuin ":raw" ja ":crlf". Jos epäilet perlissä olevan bugin, niin mieti saatko kierrettyä ongelman jollain tapaa.

        return "";, miksei return undef ? Lisävinkkinä suosittelen ehdottomasti option -w ja use strict;in käyttöä kaikissa ohjelmissa.


      • unicodaaja
        Mik kirjoitti:

        Niin, onhan tämä hieman hiljainen foorumi.

        Kokeilin selvittää asiaa itsekin, mutta testikoneen perl5.8.0 ei pitänyt koodista ollenkaan, sillä jokainen ääkkönen aiheutti jonkun urputuksen tunnistamattomasta UTF-8 -merkistä. Lisäksi perldoc ei listannut binmodelle toiseksi parametriksi kuin ":raw" ja ":crlf". Jos epäilet perlissä olevan bugin, niin mieti saatko kierrettyä ongelman jollain tapaa.

        return "";, miksei return undef ? Lisävinkkinä suosittelen ehdottomasti option -w ja use strict;in käyttöä kaikissa ohjelmissa.

        Ääkkösurputus, talleta tiedosto utf-8:na tai poista "use utf8". Onkohan perldocisi jostakin vanhemmasta versiosta? Minun luettelee kyllä ":raw", ":crlf", ":bytes", ":utf8", ":encoding". Kiertohan tuossa jo oli, ja kun homma toimii ASCII-merkeillä ja muillakin kunhan muuttujaan on kerran koskettu, kyseessä lienee aika selkeä bugi. Täytyypä kokeilla päteekö sama homma Windows-koneessa kohta kun sellaisen eteen päädyn.

        Kokeilinpa laittaa -w ja use strict;, halusivat vähän järjestelymuutoksia, joiden jälkeen pelaa samoin kuin ennenkin. Näitä käyttäen return undef; antaa:
        Use of uninitialized value in concatenation (.) or string at lctest2.pl line 11.


      • unicodaaja
        unicodaaja kirjoitti:

        Ääkkösurputus, talleta tiedosto utf-8:na tai poista "use utf8". Onkohan perldocisi jostakin vanhemmasta versiosta? Minun luettelee kyllä ":raw", ":crlf", ":bytes", ":utf8", ":encoding". Kiertohan tuossa jo oli, ja kun homma toimii ASCII-merkeillä ja muillakin kunhan muuttujaan on kerran koskettu, kyseessä lienee aika selkeä bugi. Täytyypä kokeilla päteekö sama homma Windows-koneessa kohta kun sellaisen eteen päädyn.

        Kokeilinpa laittaa -w ja use strict;, halusivat vähän järjestelymuutoksia, joiden jälkeen pelaa samoin kuin ennenkin. Näitä käyttäen return undef; antaa:
        Use of uninitialized value in concatenation (.) or string at lctest2.pl line 11.

        Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, sama ongelma esiintyi siis Windows-versiossa Perl 5.8:sta.


    • unicodaaja

      Päivityksenä, jos jotakuta kiinnostaa, tämä bugi on korjattu Perl-versiossa 5.8.1.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      58
      859
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      684
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      660
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      574
    5. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      103
      505
    6. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      32
      498
    7. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    8. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      82
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      455
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      436
    Aihe