lc ja UTF-8

unicodaaja

Aika että joku lopulta laittaa vähän Perliäkin tänne, eli miksi seuraava ei toimi?

#!/usr/bin/perl
use utf8;
binmode(STDIN,":utf8");
binmode(STDOUT,":utf8");
$testi="hÖlökyn kÖlKyn";
if($testi=~/(Öl)/i) {
   print lc($1)."
";
}

Tämä tulostaa siis
Öl
Jos tuon $1:n sijoittaa johonkin muuhun muuttujaan ensin, siis
$temp=$1;
print lc($temp)."
";
niin tuo tulee pienellä niin kuin pitäisikin.

5

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unicodaaja

      Ehkä on totta ettei täällä käy ketään, mutta pidänpä sitten julkista yksinpuhelua...

      Erittäin kummalliseksi em. ongelman tekee se, että jos $1:tä on käsitelty ennen kuin sitä yrittää pienentää, homma toimii. Elikkä demoten:

      #!/usr/bin/perl
      use utf8;
      binmode(STDOUT,":utf8");
      $testi="HÖLÖKYN KÖLKYN";
      $testi=~s/(öl)/lc($1)/eig;
      print $testi."\n";

      Tämä tulostaa:
      HÖlÖKYN KölKYN

      Elikkä homman saa toimimaan jopa näin:

      #!/usr/bin/perl
      use utf8;
      binmode(STDOUT,":utf8");
      $testi="HÖLÖKYN KÖLKYN";
      $testi=~s/(öl)/ignore($1).lc($1)/eig;
      print $testi."\n";

      sub ignore($) {
         local ($_)=@_;
         return "";
      }

      Nyt siis tuloste on:
      HölÖKYN KölKYN

      Ehkä pitäisi ilmoitella bugi... Kyseessä siis:
      $ perl --version

      This is perl, v5.8.0 built for i386-linux-thread-multi

      • Mik

        Niin, onhan tämä hieman hiljainen foorumi.

        Kokeilin selvittää asiaa itsekin, mutta testikoneen perl5.8.0 ei pitänyt koodista ollenkaan, sillä jokainen ääkkönen aiheutti jonkun urputuksen tunnistamattomasta UTF-8 -merkistä. Lisäksi perldoc ei listannut binmodelle toiseksi parametriksi kuin ":raw" ja ":crlf". Jos epäilet perlissä olevan bugin, niin mieti saatko kierrettyä ongelman jollain tapaa.

        return "";, miksei return undef ? Lisävinkkinä suosittelen ehdottomasti option -w ja use strict;in käyttöä kaikissa ohjelmissa.


      • unicodaaja
        Mik kirjoitti:

        Niin, onhan tämä hieman hiljainen foorumi.

        Kokeilin selvittää asiaa itsekin, mutta testikoneen perl5.8.0 ei pitänyt koodista ollenkaan, sillä jokainen ääkkönen aiheutti jonkun urputuksen tunnistamattomasta UTF-8 -merkistä. Lisäksi perldoc ei listannut binmodelle toiseksi parametriksi kuin ":raw" ja ":crlf". Jos epäilet perlissä olevan bugin, niin mieti saatko kierrettyä ongelman jollain tapaa.

        return "";, miksei return undef ? Lisävinkkinä suosittelen ehdottomasti option -w ja use strict;in käyttöä kaikissa ohjelmissa.

        Ääkkösurputus, talleta tiedosto utf-8:na tai poista "use utf8". Onkohan perldocisi jostakin vanhemmasta versiosta? Minun luettelee kyllä ":raw", ":crlf", ":bytes", ":utf8", ":encoding". Kiertohan tuossa jo oli, ja kun homma toimii ASCII-merkeillä ja muillakin kunhan muuttujaan on kerran koskettu, kyseessä lienee aika selkeä bugi. Täytyypä kokeilla päteekö sama homma Windows-koneessa kohta kun sellaisen eteen päädyn.

        Kokeilinpa laittaa -w ja use strict;, halusivat vähän järjestelymuutoksia, joiden jälkeen pelaa samoin kuin ennenkin. Näitä käyttäen return undef; antaa:
        Use of uninitialized value in concatenation (.) or string at lctest2.pl line 11.


      • unicodaaja
        unicodaaja kirjoitti:

        Ääkkösurputus, talleta tiedosto utf-8:na tai poista "use utf8". Onkohan perldocisi jostakin vanhemmasta versiosta? Minun luettelee kyllä ":raw", ":crlf", ":bytes", ":utf8", ":encoding". Kiertohan tuossa jo oli, ja kun homma toimii ASCII-merkeillä ja muillakin kunhan muuttujaan on kerran koskettu, kyseessä lienee aika selkeä bugi. Täytyypä kokeilla päteekö sama homma Windows-koneessa kohta kun sellaisen eteen päädyn.

        Kokeilinpa laittaa -w ja use strict;, halusivat vähän järjestelymuutoksia, joiden jälkeen pelaa samoin kuin ennenkin. Näitä käyttäen return undef; antaa:
        Use of uninitialized value in concatenation (.) or string at lctest2.pl line 11.

        Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, sama ongelma esiintyi siis Windows-versiossa Perl 5.8:sta.


    • unicodaaja

      Päivityksenä, jos jotakuta kiinnostaa, tämä bugi on korjattu Perl-versiossa 5.8.1.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe