Hei
Olen vetämässä huoneeseen mmj johtoa jakorasiasta katosta kahdelle katkaisimelle.Riittääkö 3x1,5m3 johto vai pitääkö olla 5x1,5m3 johto?,että saa katkaisimet toimimaan oikein.
Sähköjohdon veto
33
8534
Vastaukset
- kysyt
Millainen kytkin?
Miten kytketään?
Ei vainiskaan, provoilija olet kun kyselet
1,5 kuutiometrin johtoja.- juu ei m3 vaan mm2
Kytketään niin että valot syttyy ja sammuu molemmista kytkimistä.
- ja ei riitä
juu ei m3 vaan mm2 kirjoitti:
Kytketään niin että valot syttyy ja sammuu molemmista kytkimistä.
3x1,5 riittää, mutta ei se 3x1,5 mitä sinulla on.
- heikki
ja ei riitä kirjoitti:
3x1,5 riittää, mutta ei se 3x1,5 mitä sinulla on.
Otsikossa on se tieto jota edellinen neuvoja pihtasi.
N-kaapelia ei rautakaupasta löydy, sähkö/sähköasennusliikkeistä kylläkin
3x1,5 S johtimien värit ovat musta-sininen-kevi
Kevi-väristä johdinta ei koskaan saa käyttää muuhun tarkoitukseen kuin suojamaadoitukseen,
sitä ei myöskään saa uudelleenmerkata eri väriseksi.
3x1,5 N johtimien värit ovat musta-ruskea-sininen
N-kaapelia voi ja saa käyttää kertomassasi tapauksessa. Kytke siten että musta on valokatkaisijalle tuleva vaihe ja laita ruskea ja sininen katkaisijalta lähdöiksi. Hyvä tapa on merkata sininen (molemmista päistä !) vaikkapa mustalla teipinpätkällä kertomaan jollekin toiselle henkilölle ettei se ole nolla. - Ostanko?
heikki kirjoitti:
Kevi-väristä johdinta ei koskaan saa käyttää muuhun tarkoitukseen kuin suojamaadoitukseen,
N-kaapelia voi ja saa käyttää kertomassasi tapauksessa. Kytke siten että musta on valokatkaisijalle tuleva vaihe ja laita ruskea ja sininen katkaisijalta lähdöiksi. Hyvä tapa on merkata sininen (molemmista päistä !) vaikkapa mustalla teipinpätkällä kertomaan jollekin toiselle henkilölle ettei se ole nolla.Siis kumpaa ostan mmj n 3x1,5 vai mmj s 5x1,5 ?
- ........
Ostanko? kirjoitti:
Siis kumpaa ostan mmj n 3x1,5 vai mmj s 5x1,5 ?
Neuvoisin kutsumaan sähkömiehen paikalle tai vähintään edes paremmin asiantuntevan "Ranen".
Sulla kun tuntuu olevan nuo vahvasähköhommat sen verran hakusessa. - sdadsadasdasadsdas
........ kirjoitti:
Neuvoisin kutsumaan sähkömiehen paikalle tai vähintään edes paremmin asiantuntevan "Ranen".
Sulla kun tuntuu olevan nuo vahvasähköhommat sen verran hakusessa.osta 3x1.5N kaapelia mutta ei 3x1.5S kaapelia... S:n käyttö kyseiseen asennukseen on laitonta ja seuraavalle asentajalle mahdollisesti jopa hengenvaarallista sekä kaikenlisäksi idioottimaista.
Miksi ihmeessä ihmiset jotka ei osaa jotain työtä haluavat välttämättä sitä tehdä. Minäkään en suorita esim kirurgisia toimenpiteitä vai tulisitko hoitoon? - on perseessäs
........ kirjoitti:
Sulla kun tuntuu olevan nuo vahvasähköhommat sen verran hakusessa.Mikä "vahvasähkö"? Ei tässä nyt mistään kilovolttien runkolinjoista puhuta. Pienjännite se 230V ihan vielä on.
- sitä....
sdadsadasdasadsdas kirjoitti:
osta 3x1.5N kaapelia mutta ei 3x1.5S kaapelia... S:n käyttö kyseiseen asennukseen on laitonta ja seuraavalle asentajalle mahdollisesti jopa hengenvaarallista sekä kaikenlisäksi idioottimaista.
Miksi ihmeessä ihmiset jotka ei osaa jotain työtä haluavat välttämättä sitä tehdä. Minäkään en suorita esim kirurgisia toimenpiteitä vai tulisitko hoitoon?Miksi jossain autonkorjauspalstoilla, tai kasvienhoitopalstoilla tai koiranhoitopalstoilla kysellään miten joku homma tehdään? Siksikö ettei sitä osata tehdä? Ei varmaan kyseltäisi jos osattaisi tehdä. Miksi sellaisia palstoja on, jos mitään ei saisi tehdä mitä ei jo valmiiksi osaa? Miksi tällainen palsta on? Varmaan siksi että voisi kysellä asioita joita ei osaa, vaikka ei lain mukaan saisi tehdä, mutta niitä kuitenkin tehdään, joten parempi että sitten tekee oikein. Vai eikö? Miksi sitä ei voi neuvoa? Siksikö että se on laitonta tehdä? Oletko koskaan ajanut ylinopeutta tai promilleja veressä tai kävellyt punaisia päin tai polttanut tupakkaa? Tiedätkö kuinka moni kuolee vuosittain kyseisiin asioihin? Entä tiedätkö kuinka moni kuoli viime vuonna sähkötapaturmissa? Onko sitten parempi että tekee sähköhommat päin persettä, kun ei neuvoja saa, kun henkilö joka tapauksessa sen aikoo itse tehdä kun kerran kyseleee?
- asdadadadsadsasdsa
heikki kirjoitti:
N-kaapelia voi ja saa käyttää kertomassasi tapauksessa. Kytke siten että musta on valokatkaisijalle tuleva vaihe ja laita ruskea ja sininen katkaisijalta lähdöiksi. Hyvä tapa on merkata sininen (molemmista päistä !) vaikkapa mustalla teipinpätkällä kertomaan jollekin toiselle henkilölle ettei se ole nolla.Kannattaa laittaa ruskea kovaksi vaiheeksi ja ohjata mustaa sekä sinistä. Musta oli aiemmin kovan vaiheen väri, mutta nykyään käytetään ruskeata..
- RANJEVITS
sitä.... kirjoitti:
Miksi jossain autonkorjauspalstoilla, tai kasvienhoitopalstoilla tai koiranhoitopalstoilla kysellään miten joku homma tehdään? Siksikö ettei sitä osata tehdä? Ei varmaan kyseltäisi jos osattaisi tehdä. Miksi sellaisia palstoja on, jos mitään ei saisi tehdä mitä ei jo valmiiksi osaa? Miksi tällainen palsta on? Varmaan siksi että voisi kysellä asioita joita ei osaa, vaikka ei lain mukaan saisi tehdä, mutta niitä kuitenkin tehdään, joten parempi että sitten tekee oikein. Vai eikö? Miksi sitä ei voi neuvoa? Siksikö että se on laitonta tehdä? Oletko koskaan ajanut ylinopeutta tai promilleja veressä tai kävellyt punaisia päin tai polttanut tupakkaa? Tiedätkö kuinka moni kuolee vuosittain kyseisiin asioihin? Entä tiedätkö kuinka moni kuoli viime vuonna sähkötapaturmissa? Onko sitten parempi että tekee sähköhommat päin persettä, kun ei neuvoja saa, kun henkilö joka tapauksessa sen aikoo itse tehdä kun kerran kyseleee?
Juuri näin, turhia neitejä nämä virka sähkärit, loistaa täällä näennäisellä osaamisellaan ja märisee heti jos joku kyselee alan juttuja.
Lapsellisin ammattikunta minkä tiedän, itse olen
Myyntipäällikkö. on perseessäs kirjoitti:
Mikä "vahvasähkö"? Ei tässä nyt mistään kilovolttien runkolinjoista puhuta. Pienjännite se 230V ihan vielä on.
Niin tappaa kuitenkin. Työnnä vaan oma
peukalosi perseesesi ja häivy saman tien
täältä neuvoinesi.sitä.... kirjoitti:
Miksi jossain autonkorjauspalstoilla, tai kasvienhoitopalstoilla tai koiranhoitopalstoilla kysellään miten joku homma tehdään? Siksikö ettei sitä osata tehdä? Ei varmaan kyseltäisi jos osattaisi tehdä. Miksi sellaisia palstoja on, jos mitään ei saisi tehdä mitä ei jo valmiiksi osaa? Miksi tällainen palsta on? Varmaan siksi että voisi kysellä asioita joita ei osaa, vaikka ei lain mukaan saisi tehdä, mutta niitä kuitenkin tehdään, joten parempi että sitten tekee oikein. Vai eikö? Miksi sitä ei voi neuvoa? Siksikö että se on laitonta tehdä? Oletko koskaan ajanut ylinopeutta tai promilleja veressä tai kävellyt punaisia päin tai polttanut tupakkaa? Tiedätkö kuinka moni kuolee vuosittain kyseisiin asioihin? Entä tiedätkö kuinka moni kuoli viime vuonna sähkötapaturmissa? Onko sitten parempi että tekee sähköhommat päin persettä, kun ei neuvoja saa, kun henkilö joka tapauksessa sen aikoo itse tehdä kun kerran kyseleee?
Turha ratsastaa viimevuoden tilastoilla.
Tosiasiassa meillä kuolee 4-5 henkilöä
vuodessa sähköiskuihin ja ovat tapaturmia
joita olisi ollut vaikea välttää.
Kun kuolleet vaan lasketaan, niin tilastot
näyttävät hyviltä, mutta vakavasti loukkaan-
tuneita ja palaneita onkin sitten riittäväsi.
Hyvä kehitys koko sodanjälkeiseltä ajalta
on nyt kääntymässä nousuun nettineuvojien
ansiosta.
Kehotan Sinua miettimään tuota kirjoitustasi,
on nimittäin tyhmyydessään vertaansa vailla
korreloidessasi siinä mainittuja asioita.
Kun sähköasentaja kyselee täällä asioita, niin
se on valvoutuneen ihmisen merkki, hän haluaa
olla varma alati muutuvien määräysten tulkinnassa
ja osoittaa vaan vastuullista ammattitaitoa.
Tämä palsta on heitä varten ja myös sellaisia
jotka ymmärtävät oman tilansa, eli tietävät mitä
saa tehdä ja mitä ei. Sinä ja sinun kirjoituksesi
eivät kuulu tänne, joten sanokaamme hyvästit ja
kaikesta huolimatta hauskaa vappua.- huono pointti !
RANJEVITS kirjoitti:
Juuri näin, turhia neitejä nämä virka sähkärit, loistaa täällä näennäisellä osaamisellaan ja märisee heti jos joku kyselee alan juttuja.
Myyntipäällikkö.mielipiteelläsi kerrot, että olet sähköasioista pahasti ojassa, et hallitse niitä sillä tasolla kuin haluaisit, jotta sisit sähkötyön tehtyä itse, tai ranen kanssa. Sähkö ei ole leikin asia!! Kateutesi sähköstä tietäviin ammattiosajiin sokaisee terveeen järjen juoksusi, ole varovainen kun sillä sähköllä teet niitä kokeitasi, se tappaa!! Oletko muuten ruumisarkkujen myynnistä elantosi saava. En ole sähköasentaja isekkään, vain kodinkoneasentaja, mutta tätä palstaa lukiessa havaitsen, että aika hyvä tuuri on mulla käynyt kun olen näiden "tee se itse" isntien kodeissa käynyt. Neuvoja täältä voi varmaan hakea, mutta neuvoista pitää erottaa se väärä, siinä taidat olla heikoilla näiden erottelemisessa Aina se neuvo ei ole toivomasi kaltainen ja silti se oikea, jos sähköasentaja on siihen vastanut. Turvallista vappua ilma sähköiskuja.
- Samaa mieltä
sitä.... kirjoitti:
Sähkö töitä ei saa tehdä kuka tahansa, joten on ihan asiallista muistuttaa siitä täälläkin.
Mutta jos joku päättänyt kytkeä jonku simppelin jutun itse, niin onhan se nyt kaikkien etu, että hän tekee sen oikein ja kytkennästä ei tule vaarallinen.
Kuten ammattikoulun opettaja aikoinaan sanoi, että ette saa sitten tehdä naapurille kolmivaiheroikkaa, mutta se on paljon turvallisempaa että teette sen kuin että se naapuri tekee sen itse. - Tieto lisää tuskaa
Täpinä kirjoitti:
Turha ratsastaa viimevuoden tilastoilla.
Tosiasiassa meillä kuolee 4-5 henkilöä
vuodessa sähköiskuihin ja ovat tapaturmia
joita olisi ollut vaikea välttää.
Kun kuolleet vaan lasketaan, niin tilastot
näyttävät hyviltä, mutta vakavasti loukkaan-
tuneita ja palaneita onkin sitten riittäväsi.
Hyvä kehitys koko sodanjälkeiseltä ajalta
ansiosta.
Kehotan Sinua miettimään tuota kirjoitustasi,
on nimittäin tyhmyydessään vertaansa vailla
korreloidessasi siinä mainittuja asioita.
Kun sähköasentaja kyselee täällä asioita, niin
se on valvoutuneen ihmisen merkki, hän haluaa
olla varma alati muutuvien määräysten tulkinnassa
ja osoittaa vaan vastuullista ammattitaitoa.
Tämä palsta on heitä varten ja myös sellaisia
jotka ymmärtävät oman tilansa, eli tietävät mitä
saa tehdä ja mitä ei. Sinä ja sinun kirjoituksesi
eivät kuulu tänne, joten sanokaamme hyvästit ja
kaikesta huolimatta hauskaa vappua."Hyvä kehitys koko sodanjälkeiseltä ajalta
ansiosta."
Varsin ontuva päätelmä, kun viime vuosi oli ensimmäinen vuosi, jolloin kuolemaan johtaviea sähkötapaturmia ei ole yhtään.
Olisiko itse asennuksensa laittomasti tekevien tietämys noussut netin ansiosta? - asddasddasadsasd
sitä.... kirjoitti:
No tee sinä itsellesi ja kenelle huvittaa. Hieman eri asia tehdä sähkötöitä ja puutarhatöitä vaikka kumpaakaan ei osaisi.
Itse en ole vielä asentajana törmänyt tee-se-itse mieheen joka olisi asennukset oikein ja turvallisesti tehnyt vaan lähes kaikissa on ollut jotain vikaa. Tietysti jotain on myös oikeinkin tehty mutta vähäisissä määrin.
Sähkö on nyt hieman muutakin kuin kaapelin vetoa ja kytkimien kytkemistä mutta ainahan tee-se-itse on oikeassa joten ei jaksa väitellä. - pienoisjännite?
on perseessäs kirjoitti:
Mikä "vahvasähkö"? Ei tässä nyt mistään kilovolttien runkolinjoista puhuta. Pienjännite se 230V ihan vielä on.
Muuten ei uskota jos et osaa vastata.
- luulettevaan
asdadadadsadsasdsa kirjoitti:
Kannattaa laittaa ruskea kovaksi vaiheeksi ja ohjata mustaa sekä sinistä. Musta oli aiemmin kovan vaiheen väri, mutta nykyään käytetään ruskeata..
Ei täällä oikeat sähkärit notku. Niillä on oma foorumi, minne ei ole yleistä pääsyä. Siellä onkin mielenkiintoisia keskusteluita.
- tietoa
asddasddasadsasd kirjoitti:
No tee sinä itsellesi ja kenelle huvittaa. Hieman eri asia tehdä sähkötöitä ja puutarhatöitä vaikka kumpaakaan ei osaisi.
Itse en ole vielä asentajana törmänyt tee-se-itse mieheen joka olisi asennukset oikein ja turvallisesti tehnyt vaan lähes kaikissa on ollut jotain vikaa. Tietysti jotain on myös oikeinkin tehty mutta vähäisissä määrin.
Sähkö on nyt hieman muutakin kuin kaapelin vetoa ja kytkimien kytkemistä mutta ainahan tee-se-itse on oikeassa joten ei jaksa väitellä.Jos sähkötyöt on kerran niin ylivoimaisen vaikeita, niin miksei missään selosteta seikkaperäisesti kuinka vaikkapa okt sähköasennukset pitää suunnitella ja toteuttaa?
Mm. saksankielisessä kirjallisuudessa näitä asioita esitellään myös maallikoille, eikä tietoja pantata.
Eiköhän järkevät ihmiset osaa tehdä ihan itse johtopäätöksensä, jos työ vaatii sellaista erikoisosaamista, jota ei voi helposti hankkia. Tuskinpa kukaan alkaisi tekemään omin päin vaikkapa lonkkaleikkausta, vaikka netistä saisi ohjeet. - saldkaödköldasasd
tietoa kirjoitti:
Jos sähkötyöt on kerran niin ylivoimaisen vaikeita, niin miksei missään selosteta seikkaperäisesti kuinka vaikkapa okt sähköasennukset pitää suunnitella ja toteuttaa?
Mm. saksankielisessä kirjallisuudessa näitä asioita esitellään myös maallikoille, eikä tietoja pantata.
Eiköhän järkevät ihmiset osaa tehdä ihan itse johtopäätöksensä, jos työ vaatii sellaista erikoisosaamista, jota ei voi helposti hankkia. Tuskinpa kukaan alkaisi tekemään omin päin vaikkapa lonkkaleikkausta, vaikka netistä saisi ohjeet.siinäpä se onkin että näitä hommia ei ihan kirjoista lukemalla opita vaan yleensä vanhemman asentajan opastuksella ja sitävarten töihin pitää olla koulutettu töiden johtaja joka vastaa asennuksista.
Kaikenmaailman maalikot luulevat osaavansa hieman opuksia pläräämällä sähkötyöt. Niin minäkin ajattelin ennenkuin siirryin alalle ja ymmärsin asian todellisen laidan. - junaan
saldkaödköldasasd kirjoitti:
siinäpä se onkin että näitä hommia ei ihan kirjoista lukemalla opita vaan yleensä vanhemman asentajan opastuksella ja sitävarten töihin pitää olla koulutettu töiden johtaja joka vastaa asennuksista.
Kaikenmaailman maalikot luulevat osaavansa hieman opuksia pläräämällä sähkötyöt. Niin minäkin ajattelin ennenkuin siirryin alalle ja ymmärsin asian todellisen laidan.Olisikohan kuitenkin niin, että toiset oppii uusia asioita lukemalla ja toiset matkimalla? Mikä sähkötöissä oikein on sellaista, mitä ei voisi oppia lukemalla niin että pienellä käytännön harjoittelulla syntyy jo kelvollista jälkeä? Eiköhän kaikki vaatimukset kuitenkin ole esitetty ihan kirjallisessa muodossa.
Miksi Suomessa tarvitaan näin tiukkaa sääntelyä, kun muualla saavutetaan vähintään vastaava turvallisuustaso kevyemmällä sääntelyllä?
Tiettävästi esim. Uudessa-Seelannissa sähköturvallisuus parani kun tiukasta sääntelystä luovuttiin. Syinä mm. jatkojohtoviritysten vaihtuminen kiinteisiin asennuksiin ja yleinen sähkötietämyksen lisääntyminen. Kuluttajilla on kuitenkin melkoinen kiinnostus siihen, että asennukset tulevat tehdyiksi asianmukaisesti. - mies puhuu järkeä
tietoa kirjoitti:
Jos sähkötyöt on kerran niin ylivoimaisen vaikeita, niin miksei missään selosteta seikkaperäisesti kuinka vaikkapa okt sähköasennukset pitää suunnitella ja toteuttaa?
Eiköhän järkevät ihmiset osaa tehdä ihan itse johtopäätöksensä, jos työ vaatii sellaista erikoisosaamista, jota ei voi helposti hankkia. Tuskinpa kukaan alkaisi tekemään omin päin vaikkapa lonkkaleikkausta, vaikka netistä saisi ohjeet.Eikös olisi hyvä jos voisimme lukea kirjasta miten kirurgin hommat tehdään.
- ettei?
mies puhuu järkeä kirjoitti:
Eikös olisi hyvä jos voisimme lukea kirjasta miten kirurgin hommat tehdään.
No mikä ettei? Eiköhän kuka tahansa voi ostaa kirurgian kirjan tai lukea netistä kuinka joku leikkaus tehdään? Amazon.com:ssa näkyy olevan myynnissä n. 20000 kirjaa kirurgiasta. Eiköhän niistä vähitellen selviä, että kirurgiaa ei kannata kenen tahansa harjoittaa.
Mitkähän olisivat hyviä kirjoja suomalaisesta sähköasennustekniikasta, joista ilmenisi sähkötöiden ilmeisesti kirurgiaan verrattava vaativuus? - öskaöldköldaköldas
junaan kirjoitti:
Olisikohan kuitenkin niin, että toiset oppii uusia asioita lukemalla ja toiset matkimalla? Mikä sähkötöissä oikein on sellaista, mitä ei voisi oppia lukemalla niin että pienellä käytännön harjoittelulla syntyy jo kelvollista jälkeä? Eiköhän kaikki vaatimukset kuitenkin ole esitetty ihan kirjallisessa muodossa.
Miksi Suomessa tarvitaan näin tiukkaa sääntelyä, kun muualla saavutetaan vähintään vastaava turvallisuustaso kevyemmällä sääntelyllä?
Tiettävästi esim. Uudessa-Seelannissa sähköturvallisuus parani kun tiukasta sääntelystä luovuttiin. Syinä mm. jatkojohtoviritysten vaihtuminen kiinteisiin asennuksiin ja yleinen sähkötietämyksen lisääntyminen. Kuluttajilla on kuitenkin melkoinen kiinnostus siihen, että asennukset tulevat tehdyiksi asianmukaisesti.Jos haluat tehdä asennuksia mutta pyydä joku tarkastamaan ne. Et voi koskaan tietää oletko niitä oikein tehnyt jollei joku joka asioista tietää niitä tarkasta.
Ja toinen että esim oikosulkuvirtoja ja komponenttien toimintaa ei voi tietää ilman oikeanlaisia mittavälineitä.
kolmanneksi ilman tarkastuspöytäkirjaa olevia asennuksia tai taloja ei vakuutusyhtiö korvaa esim sähköpalossa. - electrician
luulettevaan kirjoitti:
Ei täällä oikeat sähkärit notku. Niillä on oma foorumi, minne ei ole yleistä pääsyä. Siellä onkin mielenkiintoisia keskusteluita.
mutta tuon N-sarjan kaapelin värit ovat ruskea, musta ja harmaa. Ei siis ruskea, musta ja sininen. Toki harmaan tilalla voi olla myös valkea. Eli värit ovat kolmen ensimmäisen osalta samat kuin 5x kaapelissakin.
- sdfvsdfasdfsdfsdffs
electrician kirjoitti:
mutta tuon N-sarjan kaapelin värit ovat ruskea, musta ja harmaa. Ei siis ruskea, musta ja sininen. Toki harmaan tilalla voi olla myös valkea. Eli värit ovat kolmen ensimmäisen osalta samat kuin 5x kaapelissakin.
Kenellä on N tyypin kaapelia missä ei ole sinistä?
Eli esim mmj 3x1.5N on kyllä tähän mennessä aina ollut ruskea musta sininen... - asia...
pienoisjännite? kirjoitti:
Muuten ei uskota jos et osaa vastata.
Kyllä, mutta sinä et taida tietää mikä on PIENjännite.
- REKA VALMISTAA
sdfvsdfasdfsdfsdffs kirjoitti:
Kenellä on N tyypin kaapelia missä ei ole sinistä?
Eli esim mmj 3x1.5N on kyllä tähän mennessä aina ollut ruskea musta sininen...Ainakin Rekan valmistamissa MMJ3*1,5N perus värit ovat RU, MU ja HA. Sitä saa tilata erikois valmisteisena SI, RU ja MU. Samaten MMJ3*4S on siitä erikoinen ettei se sisällä ollenkaan sinistä johdinta vaan tämän värit ovat KEVI, RU, MU ja HA. Kyllä sähkötöistä löytyy tietoa ihan netissäkin ja virallisilla sivuilla, mutta ne ovat sellaisessa muodossa, että jos niistä ei mitään tajua ei niistä hyötyäkään ole. Ammattilainen osaa käsitellä nämä tiedot hyödyllisesti!
- f-91w
heikki kirjoitti:
N-kaapelia voi ja saa käyttää kertomassasi tapauksessa. Kytke siten että musta on valokatkaisijalle tuleva vaihe ja laita ruskea ja sininen katkaisijalta lähdöiksi. Hyvä tapa on merkata sininen (molemmista päistä !) vaikkapa mustalla teipinpätkällä kertomaan jollekin toiselle henkilölle ettei se ole nolla.jos sattuu olemaan,ja jätä ylimääräiset kytkemättä.mitään erikois johtoa on turha lähteä sitä varten ostamaan.
- massimies
RANJEVITS kirjoitti:
Myyntipäällikkö.Itsekin olen talon sahkot vetanyt vaikka olen myos pialikkotason johtaja!
ei paha, ei paha mutta sika helppoa tuo sahkoistys. Mihin v....a noita piuhanvetajia tarvitaan ? ei mihinkaan!!! - Sähköasentaja123
f-91w kirjoitti:
jos sattuu olemaan,ja jätä ylimääräiset kytkemättä.mitään erikois johtoa on turha lähteä sitä varten ostamaan.
Piuhat saat vetää, mutta et saa kytkeä. Laki sanoo niin. Sähköasentajan kanssa kannattaa sopia tosta, että se tulee kytkemään ja samalla tsekkaa että kaikki on kunnossa
- Ranen kamu
Sähköasentaja123 kirjoitti:
Piuhat saat vetää, mutta et saa kytkeä. Laki sanoo niin. Sähköasentajan kanssa kannattaa sopia tosta, että se tulee kytkemään ja samalla tsekkaa että kaikki on kunnossa
Ei aloittaja kertonut mitä on tekemässä.
12v valaisin juttuja voi kuka vain kyhäillä mielensä mukaan.
Eikä myöskään paikkaa mihin kytkimet tulee.saattaa jopa tarvita maadoituksen.
Joten vastausta en voi kertoa.5*x,xmm² johto ainakin riittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511903
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu131826Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va391674- 1061250
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961228- 851208
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4121110- 62889
- 49841
- 50836