Oman autoni tehtyä tenän lähdin työmatkalle pääkaupunkiimme linja-autolla. Matka sujui kaikin puolin mallikkaasti; kuljettajana oli paremmanpuoleinen ammattimies, joka tervehti matkustajia, ajoi tasaisesti, kuullutteli selkeästi ja hallitsi myös englannin kielen palvellessaan ulkomaalaisia matkustajia.
Tutkiskelin matkan aikana ajankulukseni autosta löytynyttä kyseisen bussiyhtiön aikataulua ja eräällä pikkukaupungin linja-autoasemalla totesin tulo- ja lähtöajan olevan täsmälleen saman. Tulimme paikalle noin minuutin etuajassa ja kuljettajalla riitti puuhaa; hän antoi matkustajien matkatavaroita, otti uusia tilalle, purki auton uumenista kohtuullisen kokoisen kuorman rahtipaketteja, lastasi toisen mokoman niitä autoon ja tämän jälkeen rahasti kymmenkunta matkustajaa. Lähdimme paikalta reilut 10 minuuttia myöhässä. Tämän jälkeen ei aikataulua enää kiinni saatu.
Ihmettelenkin aikatauluja suunnittelevien ihmisten järjen juoksua. Käyvätköhän he koskaan tarkkailemassa, kuinka aikataulut toimivat käytännössä? Niin ja kuinka paljon talvella ollaan myöhässä? Nyt oli kuitenkin kesäiset nopeusrajoitukset ja olosuhteet. Kuljettajan (kuljettajien) syyksi en tätä laita. Mietityttää vain mahdolliset myöhästymisien seuraukset. Jollakulla voi olla kiire jatkobussiin, -junaan, -laivaan tai -lentokoneeseen. Itse en tietysti jätä matkustamistani viime tippaan, mutta mukana oli tällä matkalla niitäkin, jotka nurisivat kuljettajalle myöhästymisistään. Hattua on nostettava ko. kuljettajalle, joka hymy huulillaan pahoitteli näille nurisijoille myöhästymistä ja totesi, ettei pystynyt tekemään tämän enempää tällä kertaa - hermo piti käsittämättömän hyvin, vaikka hän saikin osakseen täysin aiheetonta kritiikkiä.
Onko aikataulujen järjetön kireys hyvinkin yleinen ongelma? Kuka niitä suunnittelee ja mitä pitäisi tehdä, jotta ne hieman löystyisivät?
Joukkoliikennettä pitäisi suosia, mutta myös joukkoliikennettä tuottavien tahojen pitäisi palvella asiakkaitaan nykyistä paremmin. Kuljettajalle lämpimät kiitokset hyvin tehdystä työstä!
Aikataulujen suunnittelusta
21
1291
Vastaukset
- jlf-harrastaja
Hieno juttu, että bussimatkasta jäi kuitenkin hyvä mieli hyvän palvelun ansiosta. Toivottavasti matkaat bussilla joskus toistekin!
Aikataulujen kireys on ollut jo vuosien ajan ongelma bussipuolella. Sinänsä niihin ei kannata luottaa täysin, koska maantiellä saattaa aina sattua pieniä viivästyksiä, niin ne eivät ole yhtä minuutintarkkoja kuin junalla matkustettaessa. Tämän takia väliasemille on määritelty pidempiä taukoja, jotta aikataulua voidaan ottaa kiinni tarvittaessa.
Aikataulujen kireyteen on pari syytä, jotka itselleni tulevat mieleen. Linja-autoyhtiöhän maksaa kuljettajalle palkan tehtyjen tuntien mukaan. Kun aikataulu on todellista kireämpi, palkkaa tarvitsee maksaa vähemmän ja lepoajat ovat teoriassa kunnossa, kun väliasemilla on pitkiä taukoja, vaikka niitä ei ehtisi pitämäänkään. Nopeat aikataulut myös houkuttelevat paremmin asiakkaita kuin hitaat aikataulut. - esimerkki
Kuljen Koiviston auton Jyväskylä-Vaasa pikavuorolla silloin tällöin. Kesäkelillä ollaan vain vähän myöhässä aikataulusta, talvella jäädään aikataulusta 15-20 min. Ja kaikki näyttää olevan kuskikohtaista. Joku kuski pysyy talvellakin melkein aikataulussa. Käytännössä yli 10 min aikataulumyöhästymiset aiheuttaa matkustajille ongelmia ja siitä myös nupistaan.
- ratkaisee!!
Kyllähän se on niin että se"kuljettaja" joka pysyy talvellakin aikataulussa syyllistyy ylinopeusrikkeeseen.
Nimittäin tuolla yhteysvälillä ei pysty ajamaan aikataulussa kuin ajamalla ylinopeutta!!
Kummassa olisit itse mieluummin siinä joka ajaa nopeus rajoituksien mukaan,vai siinä joka ajaa ylinopeutta??
Sattuu muutoin olemaan paljon stressittömämpi kuljettaja joka ajaa nopeusrajoituksien mukaan.
Tämän tiedän kokemuksesta koska itsekin ajan jotakin väliä ;)
Kun yrittää koko ajan pysyä aikataulussa niin alkaa hermoilemaan turhista ja stressi kasvaa,mutta kun ajelee nopeusrajoituksien mukaan niin on paljon "kevyempi olo" ei tarvitse turhia hötkyillä.
Silti kaikki kerkiää,eikä matkustajatkaan sätki turhia kun ei tarvitse tehdä tyhmiä ohituksia.
Aikataulut ei muutu jos ajetaan ylinopeuksia!!Koska ei ole tarvetta niitä muuttaa!!
Lisääntynyt liikenne ja alentuneet rajoitukset ovat "hidastaneet"ajoaikoja kohteesta toiseen lähes koko maassa. - kokonaan.
ratkaisee!! kirjoitti:
Kyllähän se on niin että se"kuljettaja" joka pysyy talvellakin aikataulussa syyllistyy ylinopeusrikkeeseen.
Nimittäin tuolla yhteysvälillä ei pysty ajamaan aikataulussa kuin ajamalla ylinopeutta!!
Kummassa olisit itse mieluummin siinä joka ajaa nopeus rajoituksien mukaan,vai siinä joka ajaa ylinopeutta??
Sattuu muutoin olemaan paljon stressittömämpi kuljettaja joka ajaa nopeusrajoituksien mukaan.
Kun yrittää koko ajan pysyä aikataulussa niin alkaa hermoilemaan turhista ja stressi kasvaa,mutta kun ajelee nopeusrajoituksien mukaan niin on paljon "kevyempi olo" ei tarvitse turhia hötkyillä.
Silti kaikki kerkiää,eikä matkustajatkaan sätki turhia kun ei tarvitse tehdä tyhmiä ohituksia.
Aikataulut ei muutu jos ajetaan ylinopeuksia!!Koska ei ole tarvetta niitä muuttaa!!
Lisääntynyt liikenne ja alentuneet rajoitukset ovat "hidastaneet"ajoaikoja kohteesta toiseen lähes koko maassa.Siinä myöhässä olemisessa on sellainen ongelma, että ei tahdo ehtiä jatkoyhteyksiin. Eli ei saisi olla suuria myöhästymisiä minun mielessä. Eli talla pohjaan vain kuski hyvä.
- informoimaan
ratkaisee!! kirjoitti:
Lisääntynyt liikenne ja alentuneet rajoitukset ovat "hidastaneet"ajoaikoja kohteesta toiseen lähes koko maassa.Täällä oli joku ottanut esille ton Vaasa-Jkl pikavuoron. Itsellä on ongelmana paikkariin ehtiminen Jyväskylässä. Viime talvena yleensä myöhästyin 2 min, joten sai sitten odotella jonkin aikaa seuraavaa vuoroa tai mennä muilla konsteilla. Aikaahan tietenkin on, mutta se linja menee läheltä vapaudenkatua, mutta siinä ei ole pikavuoropysäkkiä.
- viratonveteraani
ratkaisee!! kirjoitti:
Lisääntynyt liikenne ja alentuneet rajoitukset ovat "hidastaneet"ajoaikoja kohteesta toiseen lähes koko maassa."Ajonopeus ratkaisee" Viestisi on niin tärkeä ja asiallinen, että voinet kirjoittaa jopa nimimerkilläsikin tälle palstalle. Mitä suurempi kuljettajakunta ymmärtää ettei tarvitse eikä saa ajaa ylinopeuksia missään tilanteessa, niin aikataulut on pikkuhiljaa muutettava tähän nopeusrajoitusten mukaiseen muotoon ja riittäviin välipiste vara aikoihin. Tärkeät vaihtoyhteydet on justeerattava ilman ajoaikaa kiirehtimättä.
Aikataulut on laadittu toteutuneitten ajoaikojen perustalta joten jos suostutaan ajamaan jatkuvasti ylinopeuksia ei ole tarvetta muuttaa aikataulua.
Näillä ylinopeuden ajamista vaativilla aikatauluilla liikennöitäessä on turha ajatellaankaan että linja-auto lähti myöhässä aikataulusta, ajat ovat kellonaikoja ne joko toteutuu tai ei.
Kyllä piittaamattomuus liikenteessä ei kuulu linja-autonkuljettajan toimenkuvaan. Turvallinen liikennesääntöjen mukainen liikennöiminen on eduksi kaikille osapuolille, pienempi polttoaineen kulutus, vähemmän hiukkaspäästöjä, tasainen tyylikäs linja-automatka ja kuljettaja jaksaa työssään kauan jopa elakeikään saakka. - ratkaisee!!
viratonveteraani kirjoitti:
"Ajonopeus ratkaisee" Viestisi on niin tärkeä ja asiallinen, että voinet kirjoittaa jopa nimimerkilläsikin tälle palstalle. Mitä suurempi kuljettajakunta ymmärtää ettei tarvitse eikä saa ajaa ylinopeuksia missään tilanteessa, niin aikataulut on pikkuhiljaa muutettava tähän nopeusrajoitusten mukaiseen muotoon ja riittäviin välipiste vara aikoihin. Tärkeät vaihtoyhteydet on justeerattava ilman ajoaikaa kiirehtimättä.
Aikataulut on laadittu toteutuneitten ajoaikojen perustalta joten jos suostutaan ajamaan jatkuvasti ylinopeuksia ei ole tarvetta muuttaa aikataulua.
Näillä ylinopeuden ajamista vaativilla aikatauluilla liikennöitäessä on turha ajatellaankaan että linja-auto lähti myöhässä aikataulusta, ajat ovat kellonaikoja ne joko toteutuu tai ei.
Kyllä piittaamattomuus liikenteessä ei kuulu linja-autonkuljettajan toimenkuvaan. Turvallinen liikennesääntöjen mukainen liikennöiminen on eduksi kaikille osapuolille, pienempi polttoaineen kulutus, vähemmän hiukkaspäästöjä, tasainen tyylikäs linja-automatka ja kuljettaja jaksaa työssään kauan jopa elakeikään saakka.Tuon kaiken jonka äsken kirjoitin niin olen itse havainnut työssäni.
Olen jopa saanut omassa yrityksessäni ajoaikoja lisää kahteen linjaan olemalla ajamatta ylinopeutta.
Kaiken lisäksi kuljettaja maksaa itse kaikki ylinopeus sakot joihin näillä palkoilla ei ole ainakaan minulla varaa.
Se mitä tulee jatkoyhteyksiin on loppujen lopuksi matkustajan omalla vastulla kerkiääkö vai ei.Miksi ei lähtisi mahdollisesti aikaisemmalla vuorolla toki aina niitä ei ole.
Toinen juttu mikä on hieman kyseen alainen on tuo pikavuorojen ja paikallisliikenteen "jatkoyhteydet" eihän sellaisia edes ole.
Jatkoyhteydet pikavuorosta=pikavuoroon! ja paikkurista=paikkuriin niinhän tuo menee.
Esimerkkinä vaikka tuo Pikavuoro jota ajan toiset kerkiää "aikataulussa" mutta minä olen myöhässä aina talvikaudella 20-30min.Miksi? Syynä vain ja ainoastaan se ajonopeus.
En käytä ylinopeutta ehkä työkaverit sitten käyttää??
Yleisesti ottaen ajoajat liian tiukoiksi tehtyjä asiakaspalautteet kannattaisikin tehdä aina suoraan kyseisen liikennöitsijän konttorille kuljettajille on mielestäni turha siitä kertoa kyllä me se jo tiedetäänkin.
Turvallisia kilometrejä virkaveljille siskoja unohtamatta ;) - liikennöitsijöillä
ratkaisee!! kirjoitti:
Tuon kaiken jonka äsken kirjoitin niin olen itse havainnut työssäni.
Olen jopa saanut omassa yrityksessäni ajoaikoja lisää kahteen linjaan olemalla ajamatta ylinopeutta.
Kaiken lisäksi kuljettaja maksaa itse kaikki ylinopeus sakot joihin näillä palkoilla ei ole ainakaan minulla varaa.
Se mitä tulee jatkoyhteyksiin on loppujen lopuksi matkustajan omalla vastulla kerkiääkö vai ei.Miksi ei lähtisi mahdollisesti aikaisemmalla vuorolla toki aina niitä ei ole.
Toinen juttu mikä on hieman kyseen alainen on tuo pikavuorojen ja paikallisliikenteen "jatkoyhteydet" eihän sellaisia edes ole.
Jatkoyhteydet pikavuorosta=pikavuoroon! ja paikkurista=paikkuriin niinhän tuo menee.
Esimerkkinä vaikka tuo Pikavuoro jota ajan toiset kerkiää "aikataulussa" mutta minä olen myöhässä aina talvikaudella 20-30min.Miksi? Syynä vain ja ainoastaan se ajonopeus.
En käytä ylinopeutta ehkä työkaverit sitten käyttää??
Yleisesti ottaen ajoajat liian tiukoiksi tehtyjä asiakaspalautteet kannattaisikin tehdä aina suoraan kyseisen liikennöitsijän konttorille kuljettajille on mielestäni turha siitä kertoa kyllä me se jo tiedetäänkin.
Turvallisia kilometrejä virkaveljille siskoja unohtamatta ;)Itse olen oikin jokusen kerran myöhästynyt pikavuoron vaihdosta. Olen siis myöhästynyt pikavuoro-pikavuoro vaihdosta. Ja tuo on yksi syy yksityisautoiluuni. Junan myöhastyessä VR järjestää kuljetuksen, jos olet myöhästynyt jatkoyhteydestä. Ei kylläkään paikkariin, mutta ainakin myöhästyessäsi illan viimeisestä kauemmas matkaavasta bussivuorosta. Mutta mitä tekevät linja-autoilijat vastaavassa tilanteessa. Ilmoittivat vain, ettei aikatauluolle ole annettu takuuta. Maksa viulusi itse.
Eli sinulle hyvä bussikuski. Ei ole matkustajan asia alkaa soitella liikennöitsijöille virheellisesti laaditun aikataulun korjaamisesta. Se on yrityksen sisällä tehtävää tarkastelua, jonka työnantaja ja kuljettajat tekevät. Ja tässä tapauksessa tietenkin keskustelu lähtee suorittavasta portaasta, joka ei pyty suotrittamaan työnantajan laatimaa työtehtävää. Matkustajien palaute on tietenkin tärkeää, mutta periaatteessa sen pitäisi mennä liikennöitsijälle kuskinkin kautta.
Bussikuskin kertomus kertoo linja-autoliikenteen ongelmista. Jos vain käsketään matkustajien lähteä aiemmalla vuorolla, niin eipä ole ihme pienet matkustajamäärät. VR:n aikatauluista myöhästymisistä meuhkataan, mutta samaa voisi kysyä busseista.
Arvon arvoisa bussikuski. Kannattaa miettiä vähän ennen viisauksien tänne kirjoittamista. Elät liikennöitsijöiden kanssa jossain menneessä ajassa. - Kuljettaja minäkin
Tuollaisia aikaeroja ei ole olemassakaan kuljettajien kesken missään muussa saatavissa, kuin siten, että toinen kaahaa ylinopeutta ja toinen pitää turvallisuutta kaikkein tärkeimpänä asiana. Siis jälkimäinen osaa myös pudottaa tarvittaessa nopeuttaan. Siitä muuten tuntee ammattikuljettajan.
Merkillistä asiassa on vielä se, että se joka ajaa rauhallisesti ja ennakoiden, säästää myös ympäristöään ja autoaan ja työnantajansa kukkaroa.
Btw. Pikavuoroliikenteen lähdössä kuljettaja ilmoittaa aikatauluun merkityn saapumisajan, ei todellista saapumisaikaa. Esim. Pohjolayhtiöt ilmoittavan laatukriteereidensä ensimmäiseksi turvallisuuden. Pääset perille vaikka myöhemmin, mutta pääset. - marsu
Kuljettaja minäkin kirjoitti:
Tuollaisia aikaeroja ei ole olemassakaan kuljettajien kesken missään muussa saatavissa, kuin siten, että toinen kaahaa ylinopeutta ja toinen pitää turvallisuutta kaikkein tärkeimpänä asiana. Siis jälkimäinen osaa myös pudottaa tarvittaessa nopeuttaan. Siitä muuten tuntee ammattikuljettajan.
Merkillistä asiassa on vielä se, että se joka ajaa rauhallisesti ja ennakoiden, säästää myös ympäristöään ja autoaan ja työnantajansa kukkaroa.
Btw. Pikavuoroliikenteen lähdössä kuljettaja ilmoittaa aikatauluun merkityn saapumisajan, ei todellista saapumisaikaa. Esim. Pohjolayhtiöt ilmoittavan laatukriteereidensä ensimmäiseksi turvallisuuden. Pääset perille vaikka myöhemmin, mutta pääset.myös omaa kukkaroaan. Eräs kuljettaja repi itselleen juuri 2000€ sakot. Oli kortti mennä. Mites sitten ajat?
- hopsan
liikennöitsijöillä kirjoitti:
Itse olen oikin jokusen kerran myöhästynyt pikavuoron vaihdosta. Olen siis myöhästynyt pikavuoro-pikavuoro vaihdosta. Ja tuo on yksi syy yksityisautoiluuni. Junan myöhastyessä VR järjestää kuljetuksen, jos olet myöhästynyt jatkoyhteydestä. Ei kylläkään paikkariin, mutta ainakin myöhästyessäsi illan viimeisestä kauemmas matkaavasta bussivuorosta. Mutta mitä tekevät linja-autoilijat vastaavassa tilanteessa. Ilmoittivat vain, ettei aikatauluolle ole annettu takuuta. Maksa viulusi itse.
Eli sinulle hyvä bussikuski. Ei ole matkustajan asia alkaa soitella liikennöitsijöille virheellisesti laaditun aikataulun korjaamisesta. Se on yrityksen sisällä tehtävää tarkastelua, jonka työnantaja ja kuljettajat tekevät. Ja tässä tapauksessa tietenkin keskustelu lähtee suorittavasta portaasta, joka ei pyty suotrittamaan työnantajan laatimaa työtehtävää. Matkustajien palaute on tietenkin tärkeää, mutta periaatteessa sen pitäisi mennä liikennöitsijälle kuskinkin kautta.
Bussikuskin kertomus kertoo linja-autoliikenteen ongelmista. Jos vain käsketään matkustajien lähteä aiemmalla vuorolla, niin eipä ole ihme pienet matkustajamäärät. VR:n aikatauluista myöhästymisistä meuhkataan, mutta samaa voisi kysyä busseista.
Arvon arvoisa bussikuski. Kannattaa miettiä vähän ennen viisauksien tänne kirjoittamista. Elät liikennöitsijöiden kanssa jossain menneessä ajassa.Eikä kuljettajaa. Sinun siis pitää asiakkaana vaatia itsellesi palvelua, mutta turha sinun on sitä vaatia ihmiseltä, jolla ei ole mitään sananvaltaa tässä asiassa.
Jos sinä olet hiljaa, et anna palautetta suoraan yritykselle, niin sinun katsotaan olevan tyytyväinen asiakas. - kirjoittaja
hopsan kirjoitti:
Eikä kuljettajaa. Sinun siis pitää asiakkaana vaatia itsellesi palvelua, mutta turha sinun on sitä vaatia ihmiseltä, jolla ei ole mitään sananvaltaa tässä asiassa.
Jos sinä olet hiljaa, et anna palautetta suoraan yritykselle, niin sinun katsotaan olevan tyytyväinen asiakas.Kirjoitin tuolla aiemmin Vaasa-Jkl pikavuorosta. Meitä järjesteli pieni (3 henkilöä) porukka kimppakyydin omalla autolla juuri tuon kyseisen pikavuoron myöhästelyn takia. 10 minuuttia oli vielä ok, mutta sen jälkeen asiasta tulee ongelmia. Joten nyt täytyy ajella omalla autolla.
Joku kuski kommentoi stressaantunutta kuskia. Ei stressaantunut kuski minua haitannut, mutta kelloa tuijottaessa itse stressantuu. Palautettakin annettiin, mutta kuuroille korville meni. Muutenkin kyseinen linja on menettänyt asiakkaita junalle aikatauluongelman takia. - juttuvaraa
marsu kirjoitti:
myös omaa kukkaroaan. Eräs kuljettaja repi itselleen juuri 2000€ sakot. Oli kortti mennä. Mites sitten ajat?
2000 euroa sakkoa! Melkoinen kalavale lipsahti jutuksi.
- mekin
kirjoittaja kirjoitti:
Kirjoitin tuolla aiemmin Vaasa-Jkl pikavuorosta. Meitä järjesteli pieni (3 henkilöä) porukka kimppakyydin omalla autolla juuri tuon kyseisen pikavuoron myöhästelyn takia. 10 minuuttia oli vielä ok, mutta sen jälkeen asiasta tulee ongelmia. Joten nyt täytyy ajella omalla autolla.
Joku kuski kommentoi stressaantunutta kuskia. Ei stressaantunut kuski minua haitannut, mutta kelloa tuijottaessa itse stressantuu. Palautettakin annettiin, mutta kuuroille korville meni. Muutenkin kyseinen linja on menettänyt asiakkaita junalle aikatauluongelman takia.Olin muutama vuosi sitten opiskelemassa Jyväskylässä ja minäkin kuljin kaverini kanssa Lapualta junalla. Se pikavuoro olisi ollut helpompi tapa kulkea, mutta ei kiinnostanut talvella jammailla odottamassa paikallisliikenteen lähtöä, kun se pikavuoro myöhästyi aina saman kolme minuuttia. Ja seuraavaa vuoroa sai odottaa. Tai ei se aina myöhästynyt, kun jotkut kuskit oli vain 10 minuuttia myöhässä. Ajonopeuden lisäksi aikataulussa pysymiseen vaikutti rivakkuus rahdin kanssa ja rahastutyyli. Nopeimmat kuskit kun rahasti ensiksi ja meni sitten lemppaamaan rahtia. Hitaammat tarpoi sen rahastusmasiinan kanssa siellä matkustamossa rahdin lemppaamisen jälkeen.
- myöhästymiseen
mekin kirjoitti:
Olin muutama vuosi sitten opiskelemassa Jyväskylässä ja minäkin kuljin kaverini kanssa Lapualta junalla. Se pikavuoro olisi ollut helpompi tapa kulkea, mutta ei kiinnostanut talvella jammailla odottamassa paikallisliikenteen lähtöä, kun se pikavuoro myöhästyi aina saman kolme minuuttia. Ja seuraavaa vuoroa sai odottaa. Tai ei se aina myöhästynyt, kun jotkut kuskit oli vain 10 minuuttia myöhässä. Ajonopeuden lisäksi aikataulussa pysymiseen vaikutti rivakkuus rahdin kanssa ja rahastutyyli. Nopeimmat kuskit kun rahasti ensiksi ja meni sitten lemppaamaan rahtia. Hitaammat tarpoi sen rahastusmasiinan kanssa siellä matkustamossa rahdin lemppaamisen jälkeen.
Pikavuoro myöhästyi siis 3 minuuttia liikaa.
- Jaakko-70
mekin kirjoitti:
Olin muutama vuosi sitten opiskelemassa Jyväskylässä ja minäkin kuljin kaverini kanssa Lapualta junalla. Se pikavuoro olisi ollut helpompi tapa kulkea, mutta ei kiinnostanut talvella jammailla odottamassa paikallisliikenteen lähtöä, kun se pikavuoro myöhästyi aina saman kolme minuuttia. Ja seuraavaa vuoroa sai odottaa. Tai ei se aina myöhästynyt, kun jotkut kuskit oli vain 10 minuuttia myöhässä. Ajonopeuden lisäksi aikataulussa pysymiseen vaikutti rivakkuus rahdin kanssa ja rahastutyyli. Nopeimmat kuskit kun rahasti ensiksi ja meni sitten lemppaamaan rahtia. Hitaammat tarpoi sen rahastusmasiinan kanssa siellä matkustamossa rahdin lemppaamisen jälkeen.
Koiviston Auto konsernissa, johon myös Vaasan pikavuoroa ajava Jyväskylän Liikenne kuuluu on annettu kuljettajille tiukat ohjeet.
Pikavuorossa matkustajat on rahastettava käytävällä. Jos kuskin penkillä rahastat, mikä on nopeampaa ja helpottaa aikataulussa pysymistä voi seuraumuksena olla kirjallinen varoitus. Eivätkä Vaasan pikavuoron autot ole niitä uusimpia, nopeudenrajoitin puuttuu 100 km/h nopeuteen, ehkä kahdeksaakymmppiä niillä voidaan turvallisesti ajaa...
- urakka
Töitä käytännössä tehdään bussin ratissa ja kovaan tahtiin. Ihmisten terveydestä ja hengestä on loppujen lopuksi kysymys ja siitä kaikesta maksetaan reilu kymppi tunnille, siinä miettimistä monelle taholle. Ja nämä urakat voi jatkua pahimmillaan 14 tunnin sidonnaisuudella, muistaakseni 11 tuntia täyttä vastuullista ja tiukkaan kellonaikaan sidottua työtä.
- kuljettaja minäkin
Tuo on todellisuutta kaikessa vuoroliikenteessä. Äärimmäisen harvassa ovat ne vuorot, jotka on mitoitettu normaaliksi. Ja ongelma lienee maan laajuinen.
- Henry Morgan
Monesta paikkaa jonnekin saaristoon matkatessa yhteysalusten ja lossien kanssa ei aikataulut meinaa pitää ollenkaan. Onneksi saaristolaiset osaa ottaa ennakkoa ja lähtevät kello hyvissä ajoin..
Moneen paikkaan menee yhteysalus vain kerran vuorokaudessa, joten ei kannata ottaa riskiä myöhästymisestä.
Eniten ihmetyttää tasamaan tallaajien mussuttaminen minuuteista, toiseksi eniten kuljettajien hoppuilu aikataulujen vuoksi. Estoniakin upposi joko törmäämisestä Naton sukellusveneen kanssa tai aikataulussa pysymisen vuoksi.
Kun aikoinaan kokeilin charterbussin kuljettamista, kovin keskinopeusvaatimus aikataulussa pysymiseen oli 174 km/t matkatoimiston laatiman aikataulun mukaan, tähän vielä pysähtymiset ja matkatavaroiden selvitys.
Ei siis ihme, että kuljetusala kusee... - Urakkavauhdilla
Minkä helevetin takia noissa hommissa on niin tiukat aikataulut? Urakallako he ajavat? Aikataulujen pitäisi olla semmoset, että niitä myös ehtii noudattamaan!
Jos auto kulkisi tämmöisten uusien, kunnollisten aikataulujen mukaisesti, se olisi matkustajien etu. Liikennöitsijän edut taas olisivat taloudelliset; tulisivat pienemmät polttoainekulut ja yleinen kaluston rääkkäys, (kaasua pirusti/heti perään perkeleesti jarrua), jäisivät pois. Kuitenkin sama määrä matkustajia ja rahtitavaraa olisi kyydissä. Erona heissä vain olisi se, että porukat olisivat tyytyväisiä, koska jatkoyhteydet ja aikataulut täsmäisivät. Turha pysäkeillä värjöttely poistuisi samalla.- mutta ymmärtäkää
Koettakaa ymmärtää arvon matkustajat Kuljettaja on vain töissä eikä hän voi yksin vaikuttaa ajoaikoihin!
Asiakkaalta/asiakkailta tulevat tulikivenkatkuiset palautteet aina kyseisten firmojen konttoreihin niin saamme yhdessä jotakin aikaan.
Kaikki kuljettajat tukevat sitä että ajoaikaa täytyy olla tarpeeksi.
Jos pelkkä kuljettaja "valittaa" ettei ajoaika riitä niin hän on saamaton tai ammattitaidoton!! näin se vaan menee pitäisi olla tehokas??
Tämä on todellakin maanlaajuinen ongelma niin kuin joku jo tuolla totesikin.Tarkastelkaapa vaikka autojen lukumäärää esim. vuonna 85 ja nyt 08 on muutoin hieman enemmän ajoneuvoja ja samalla nopeuksia on laskettu joka risteyksessä ja taajamissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain597482Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232906- 1421756
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651639Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151448Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671394- 1291116
- 73817
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 51707