Jatkuva nurkkiin kuseskelu aikuisella koiralla

Hermot menee...

Terve!

Onko kellään keinoja sisälle pissimisen ja merkkaamisen lopettamiseksi???

Mulla on 1,5v.uroskoira, rescue-sellainen, rotuina mm. parsonin-/jackrusselin terrieri, ja alussa oli jonkin verran ongelmia sisäsiisteydessä. Homma saatiin kuitenkin hallintaan, mutta nyt kahden narttukoirani viime juoksujen aikana ja jälkeen tämä uros aloitti aivan älyttömän kusirumban. (Uros on siis leikattu).
Joka ikinen päivä saa jynssätä kusia seinistä, sohvien nurkista, pyödänjaloista, sängynkulmalta, siis aivan kaikkialta. Koira ei pissi siksi, että sillä olisi tuhoton hätä, vaan ihan merkkaamisen takia. Olen yrittänyt takoa sen kaaliin perinteisesti tunkemalla sen nenää pissaan -EI! Ei pissaa! ja jopa samalla nostanut sen jalkaa, että tajuaisi, ja vastaavasti ulkona kehunut "Hieno pissa" ja nimenomaan käyttänyt tuota pissa-sanaa, että ymmärtäisi yhteyden, mutta ei. Olen myös lyrkkinyt noihin kusikohtiin hajuvettä ja itselleni kans, ja sitten tuoksuttanut ja näyttänyt koiralle, että EI, (että tajuaisi omaksi reviirikseni tms, se oli epätoivoinen idea) ja hetken se toimikin, mutta taas jatkuu. Ostin jopa lasten VAIPPOJA, -voitteko kuvitella??!- että ei tarttis joka helvetin päivä kuurata niitä kusilänttejä lattiasta ja huonekaluista, mutta aika näppärästipä tuo repii ne pois extrateipistä huolimatta, ja sitten on kusien lisäksi vaippojen täytteet pitkin lattiaa.

Eli apua, mitä hittoa teen tuolle koiralle, alkaa pikkuhiljaa mennä hermot, ja pahasti! Himassa haisee ammoniakki vaikka kuinka kuuraisi, ja nyt tarttis jotain pikaista ratkaisua asiaan. Yhtään ei helpota se, että kotona on myös yksi pentukoira(tyttö), joka ei opi sisäsiisteyttä millään, kun koko ajan tää isänsä merkkailee pitkin poikin, joten on sitten senkin läntit siivottavana.

VASTAKAA, PELASTAKAA, GRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH!!!

11

621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meillä tehosi

      Eli meille tuli uroskoira (silloin 1v) nartun seuraksi vuosi sitten (leikkautin uroksen ennen ensimmäistä juoksua) alkuun heti kuseskeli sohvan reunat aina kun oltiin poissa kotoa. Hermothan siinä meni ja päätin että koirat ei pääse enää olohuoneeseen poissa ollessamme ja laitoin esteet niin että pääsevät ainoastaan eteiseen ja keittiöön, muut huoneen ovet kiinni päivisin. Kappas kummaa eipäs kuse siinä tilassa. Jälkeenpäin kokeilin että olisiko unohtunut tuo kuseminen ja jätin koirat niin että pääsivät joka huoneeseen niin töistä tullessa taas oli sohvat kustu joten siihen loppui kokeilut ja tilat ovat rajatut.
      Mielestäni teidän kannattaa kokeilla tuota eli yksin ollessaan vain muutama huone käytössä.

      • tilat

        Juu, tilat ovat valmiiksi jo jonkin verran rajatut, koska asuntoni ei ole mikään aivan järjettömän suuri... Keittiöönhän sen voisi laittaa, mutta siinäpä on liukuovi, jonka koira saa auki. Jos toisella puolella on muut koirat, niin hinkuaa tietysti sinne, ja sittennhän pitäisi olla kaikki koirat siinä samassa tilassa, ja se ei onnistu. Toisaalta, se kyllä pissii myös keittiöön, liukuovet ja tuolin- ja pöydänjalat, että enpä usko tuosta joka tapauksessa kovin suurta apua olevan. Olen kyllä kuullut joidenkin käyttävän jotain suurehkoja häkkejä esim. tuhoavien koirien eroahdistuksesta pois opettelussa, mutta en tiedä, liekö tässä fiksu idea. Ehkä sitten kylpyhuoneeseen... Pitää katsella... Kiitos kuitenkin kovasti.:)


    • KODINVAIHTAJAAN

      Halusit tarjota kodinvaihtajalle kodin tai halusit halvalla hauskannäköisen koiran?

      No, etukäteen tiesit, että ongelmia varmasti tulee ja erilaisia haasteita kuin pennun/suoraan kodista toiseen vaihtavan kanssa.

      Sitoudu yhteisiin haasteisiin, vaikka koira ei ollutkaan juuri sellainen kuin halusit. Älä tunge sen nenää kuseen ja hhuda sille,

      Anna mieluummin taas kerran kiertoon

      ja jollekin jolla ei ole jo talo täynnä narttukoiria.

      • riittää

        Joo-o, teitä ääliöprovosoijia tosiaan täälläkin riittää, mutta vastaanpa nyt kuitenkin.

        Vaikka asia ei sinulle kuulu, niin kyseessä ei ensinnäkään ole kumpikaan mainitsemasi koiranhankintatapa.

        Olen täysin tietoinen rescue-koirien kanssa mahdollisesti esiintyvistä ongelmista. Ko. koiraa on mm. ammuttu ennen sen tulemista omaan talouteeni; tämänkin asian hoidin kuntoon koiran kohdalla, kuten myös niin monen muunkin asian. Kyse ei ole rahasta ("halvalla hauskannäköisen koiran") - olen sitä mieltä, että koiria täälläkin 10-50 eurolla myyvien ja myöskin niitä ostavien toiminta on eettisesti arvelluttavaa. Tarkempi tieto siitä, kuinka koirani ovat minulle päätyneet, ei ole sinun asiasi.

        Sinun on aivan turha puhua sitoutumisesta, kun et taustoista mitään tiedä, etkä tule tämän enempää tietämäänkään. Koira on juuri sellainen kuin on, ja se asuu rakastavassa perheessä satoja kertoja paremmissa oloissa kuin mistä se on lähtöisin.

        "Sitoudu yhteisiin haasteisiin--"
        "Älä tunge sen nenää kuseen ja hhuda sille,
        Anna mieluummin taas kerran kiertoon"

        -Tuoko sinusta sitten on sitoutumista?? Koira on minun, rakastan sitä, mutta selvää on, että nykyinen ongelma tuottaa päänvaivaa, ja siitäpä syystä juurikin tänne tulin ihmisiltä neuvoja etsiskelemään. Sain niitä tai en, niin koira pysyy taloudessani ja rakastan sitä edelleen yhtä paljon kuin ennenkin. Plus, että täällähän nimenomaan nyt etsin vaihtoehtoisia tapoja ongelman ratkaisemiseen, kuin tuo nenän pissan lähelle laittaminen ja kovasti sanominen. En siis huuda.

        Lisäksi en varmasti ole Suomen ainoa koiranomistaja, jolla on sekä narttu- että uroskoiria, joten ko. asiasta on aivan turha lässyttää.

        Itse lienet niitä besserwissereitä, jotka jäkäjäkä-roolinsa takana kohtelevat koiria ja muita eläimiä välinpitämättömästi
        tai jopa väkivaltaisesti. Aivan turha tulla tänne aukomaan päätään asioista, joista ei tiedä mitään. Kysyin neuvoa, ja osa lukijoista asiallisesti vastailikin, mutta aina tänne mahtuu teitä elämäänsä kyllästyneitä ja ilmeisen säälittäviä ressukoita, joilla ei päivissään ole mitään muuta sisältöä, kuin yrittää aiheuttaa muille mielipahaa.

        Kuten säälittävät yksilöt yleensä, epäonnistuit.


    • Kirjoitin tuolla alempaa "kiimaisen pikku-uroksen omistajalle" viestin.
      Ihan samoja neuvoja suosittelen.
      Myöskin täällä mainittu koiran eristäminen tiettyyn pienempään tilaan,kun ei olla kotona,on hyvä idea.

      Jotkut käyttää myös noita daphaihduttimia tai jotain kukkatippajuttuja,tosin en tiedä viimekädessä niiden tuloksista.
      Mutta koiran käytöksenmuokkaamisen yhteydessä voi olla ihan ok.

      • kerro lisää?

        Heip!

        Kerrotko lisää noista kukkatipoista? En ole moisista kuullutkaan... Dapia olen joskus aikaisemmin käyttänyt, täytyypä käydä ostamassa täyttöpakkaus ja katsoa, mitä vaikutusta sillä on. En ajatellut, että sillä olisi tähän asiaan kovin suurta vaikutusta, mutta kokeillaan! :)


      • kerro lisää? kirjoitti:

        Heip!

        Kerrotko lisää noista kukkatipoista? En ole moisista kuullutkaan... Dapia olen joskus aikaisemmin käyttänyt, täytyypä käydä ostamassa täyttöpakkaus ja katsoa, mitä vaikutusta sillä on. En ajatellut, että sillä olisi tähän asiaan kovin suurta vaikutusta, mutta kokeillaan! :)

        hän ilmeisesti tarkoitti & vastauksiaan siinä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000124&posting=22000000034772832

        - tässä sama vielä lyhennettynä versiona, jos tuo ei toimi:
        http://tinyurl.com/6adeen


      • kerro lisää? kirjoitti:

        Heip!

        Kerrotko lisää noista kukkatipoista? En ole moisista kuullutkaan... Dapia olen joskus aikaisemmin käyttänyt, täytyypä käydä ostamassa täyttöpakkaus ja katsoa, mitä vaikutusta sillä on. En ajatellut, että sillä olisi tähän asiaan kovin suurta vaikutusta, mutta kokeillaan! :)

        Sorry,nyt täytyy mennä sieltä,mistä aita on matalin eli neuvon pistämään googleen.Tuo on niin laaja aihe,että joutuisin kirjoittaa niinpaljon,että saisit jotain kuvaa.Netistä saat hyvää tietoa tuosta yhdestä vaihtoehtohoitomuodosta.
        Itse olen enemmän homeopatiaan "erikoistunut",joten siksikin en niin kattavaa tietoa osaa tuosta antaa viimekädessä.
        Tunnen muutaman tuon taitajaa (siis ihan ammattimaista),ja heiltä olen kuullut,että noissa poikien jutuissa on tullut myös tuloksia niillä.Mutta kuten sanoin,en sen paremmin tiedä,mutta tuskinpa huono idea on käytöksen korjaamisen yhteydessä.


    • näistä "kukkatipoista"/kukkaterapiatuotteista olla apua:
      http://www.kitiska.com/tekstit/kukkatipat.htm

      Linkin valikoimista tuntuu löytyvän apu lähes kaikkiin ongelmiin.

      Saattaa olla, että on enemmänkin uskon asioita - itselläni ei ole kokemusta noista, mutta ehkä kannattaa kokeilla.

      Voihan noilla olla tehoakin, sillä esim. Remedy Rescue -tipoista (- ei tainnut olla tuolla listalla) ovat sadat koirat saaneet avun paukkuarkuuteensa (= uuden vuoden ilotuliteräiske).

      • Kiitos linkityksestä.Minä kun olen niin tumpelo,etten osaa.

        Tuo rescue remedy tuote on minunkin kuulemani mukaan melko tehokasta mihin käytetään.
        Itsellänikin sitä on vissiin vieläkin,tosin varmaan mennyt vanhaksi,kun ei ole käyttöä kokeiluun ollut,ja on varoiksi ostettu aikoinaan.


    • ainaskin meillä...

      Jossain törmäsin samanmoisen asian kanssa painiskellessa manailuun merkkaavista koirista ja lääkkeeksi suositeltiin joko eläinkaupoissa myytävää "pissipois-suihketta" tai vastavuoroisesti merkattujen paikkojen pesua etikalla. Mulla mitään etikkaa ollut joten pyyhin lattiat punaviinietikalla ja perään luuttusin Andyllä...lirinät loppui siihen! Kokeile ihmeessä!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      174
      1578
    2. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1501
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      119
      1442
    4. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      8
      1147
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      74
      983
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      276
      950
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      223
      932
    8. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      86
      873
    9. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      77
      823
    10. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      147
      814
    Aihe