selkäydinkanavan ahtautuma

onko parantunut?

Mulla todettiin maaliskuussa 2007 selkäydinkanavan ahtauma ristiluun ja 2-3 nikaman välillä. Neurologi asian havaitsi ( magneettikuva ) ja sanoi että tämä aiheuttaa virtsaummen ( vain katetrointi useita kertoja päivässä on ainoa tyhjennyskeino ) ja lähetti ortopedille, joka samat kuvat katsoen sanoi että selässä ei ole sen kummempaa vikaa, oireille ( virtsaumpi, jonka todenperäisyyteen ortopedi ei uskonut ja urologi ei tutki, vain urodynaaminen tutkimus tuntemuksieni pohjalta ei näyttänyt rakossa olevan mitään toimintaa ) ei löytynyt fyysistä selitystä. Laittoi yliopistosairaalaan, jossa ortopedi sanoi että virtsaummen, suolen toiminnan häiriöt ja jalan tunnottomuuden aiheuttaa selkäydinkanavan ahtauma ( spinalistenoosi ) ja se leikataan muutaman kk sisällä. Ei mitään tietoa. Tuli ab - ripuli ja tuntopuutoksia tuli. Lääkäri otti yhteyttä joulukuussa heti ongelmani havaittuaan yliopistosairaalaan josta lupasivat leikata 1-2 vkon kuluessa mut kiireellisenä. Ei kuulunu mitään ja ulostaessa aina vatsaa kramppasi, aivan kuin silloin kun vielä virtsaaminen toimi itsenäisesti, selkää viilsi kuin puukolla. Ab - ripulia jatkui 5 kk ja kysyin helmikuun lopulla leikkausjonoa yliopistosairaalasta. Siellä ei ollut tietoakaan lääkärin yhteydenotosta, eikä näemmä siitä että olen jonossakaan.

Nyt ei enää kramppaa vatsaa tai koske selkää. Virtsan tulo on edelleen katetrilla ja ripulia on, mutta... tulikin mieleeni, että voiko selkäydinkanavan ahtautuma - jos 2 lääkärin väittämään on uskomista - parantua itsekseen kun enää en tunne kipua, enkä ulosteen, enkä ylivuotoinkontinenssin tuloa? Kun tehtiin paksusuolen tähystys, en tuntenut mitään kipua ja lääkäri ihmetteli kun se on aina niin kivulias ja sanoikin että se täytyy johtua siitä selän hermoviasta. Hyvä niin...

Täytyy miettiä sitten uudelleen sitä leikkaukseen lähtöä, kun lääkärit ei suostu ottamaan uudelleen magneettikuvaa selästä nähdäkseen ne mahdolliset muutokset suuntaan tai toiseen. Sanoovat vain, ettei virtsantulo enää palaudu ennalleen.

Onneksi ei ole enää selässäkään kipuja, eikä satu katetrointi tai ripuloiminen, kuin ennen, jonka vuoksi alan epäilemäänkin, että koko vikaa ei ole ( kai ollutkaan ? ) ja se on parantunut itsekseen. Onko se mahdollista? Jos se on, täytyy alkaa etsiä muita keinoja virtsan omatoimiseen tulemiseen.

3

1221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta leikattu

Kuullostaapa pahalta tuo sun tilanne... mulla on kaksi pahaa ahtaumaa, kaksi nikaman siirtymistä, sekä selkäranka murtunut. Toki on ollut vaikeuksia pissatessa (pidätysvaikeuksia, tai ettei oikein tule), on ollut puutumisia, ja kamalia tuskia. Ja mut leikataan kolmen viikon päästä, jonotin kaksi kuukautta leikkaukseen. Tämä alkoi viime syyskuussa ja on pahentunut koko ajan.

Mulle on sanottu koko ajan että jos alkaa pissa tulla holtittomasti tai kakka housuun (tai mitään ei tule ulos), leikataan kuuden tunnin sisään. Uskomatonta ettei sua ole leikattu aika päivää sitten! Sullahan on kaikki suolentoiminnosta vastaavat hermot puutuneet! Vai jo kokonaan menetetty? Vaadi hoitoa.

• alkup.

Heippa!

Mulla on leikkausaika tullut tänään! Se on annettu 20.5 ja leikkaus on 21.5!

Nyt mua alkasi jännittään, kuinka käy sen leikkauksen suhteen!

Nyt ois ens viikolla kolonoskopia eli paksusuolen tähystys ja aion ottaa lääkäreiden kanssa puheeksi sen, mitä he ovat mieltä, onko tilanne vakavaksi muuttunut ja onko siihen riskejä & onko ripuli yhä esteenä leikkaukselle.

Kyllä toivoisin sen onnistuvan! Mutta on hiukan epävarma olo. Toivotan Sinulle kaikkea hyvää leikkaukseen ja hyvää vointia!!!

Johtuiskohan se siitä, ettei ole kiirehditty leikkauksen kuin muidenkaan tutkimusten osalta, että olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä v. 2002 ja tuun 2 kk kuluttua jo 34.

• Pirre*
        alkup. kirjoitti:

Heippa!

Mulla on leikkausaika tullut tänään! Se on annettu 20.5 ja leikkaus on 21.5!

Nyt mua alkasi jännittään, kuinka käy sen leikkauksen suhteen!

Nyt ois ens viikolla kolonoskopia eli paksusuolen tähystys ja aion ottaa lääkäreiden kanssa puheeksi sen, mitä he ovat mieltä, onko tilanne vakavaksi muuttunut ja onko siihen riskejä & onko ripuli yhä esteenä leikkaukselle.

Kyllä toivoisin sen onnistuvan! Mutta on hiukan epävarma olo. Toivotan Sinulle kaikkea hyvää leikkaukseen ja hyvää vointia!!!

Johtuiskohan se siitä, ettei ole kiirehditty leikkauksen kuin muidenkaan tutkimusten osalta, että olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä v. 2002 ja tuun 2 kk kuluttua jo 34.

vain odottelemaan, täytyy kiirehtiä itse jos luvattuja kutsuja toimenpiteisiin ala kuulua, tai käydä lähetteen antaneen lääkärin vastaanotolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      195
      2737
    2. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      298
      2632
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      41
      2334
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      159
      1414
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      17
      1112
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      47
      1080
    7. 57
      782
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      781
    9. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      19
      699
    10. 55
      682
    Aihe