hj:n ahtopaine

? bar

Onko kellään kokemuksia hj 61:sen ahtopaineista?
Huollatin turbon vuosi sitten ja nyt laitoin ahtoputkeen painemittarin joka näyttää vedätyksessä 0,5 ahtoa. Paljonko kestänee nostaa ettei motti laukee? Paineenhan pitäs nousta hukkaportin välitankoa lyhyemmälle ruuvatessa vai miten lienee?

5

1710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T.H.J

      Oikeassapa olet, eli hukkaportin säätötankoa lyhentämällä kello aukeaa myöhemmin ja paineet nousevat.
      Ko. vehkeestä ei ole käytännön kokemusta, mutta aika luja patahan tuo on.
      Jos sanon, että ilman välijäähdytintä 0,9bar ja kunnollisen välijäähdyttimen kanssa 1,2bar, niin luulisin olevani aika lähellä max. raja-arvoja mikäli auto on käyttöautona ja lähes päivittäisessä ajossa.

      Ajomäärä tietysti vaikuttaa myös jollakin tapaa tilanteeseen/koneen kunto. Huohottavan koneen kanssa ei paljon kannata alkaa pelleilemään. Yleensä tulee enemmän vahinkoa kuin hyötyä.

      Suositeltavaa tietysti mahdollisuuksien rajoissa olisi asentaa joko pakopainemittari tai pakolämpömittari pakosarjaan ennen turboa. Paineet pakopuolella ei saisi nousta paljoa ahtopaineiden päälle ja pakolämmöt olisi pidettävä n. alle 950C. Ehkä tuo on jo ehdoton maksimi.

      Lisäksi, kun paine nousee, palaa löpöäkin pannussa reilummin, eli syöttöä pitäisi ruuvailla hieman isommalle. En muista minkälainen HJ:n pumpussa on mekanismi, mutta siihen voinee joku asiasta enemmän tietävä vastata. Ilmeisesti rivipumppu. Syöttöjä siis pitäisi lisätä erityisesti ns. vetäville kierroksille eli ahtopaineella säätyvän karan asentoa muuttaa.

      Siinä nyt jotakin näin alkuun.

      • ? bar

        kyllä ruiserissa on rivipumppu ja taitaapi olla aisinin valmiste jos oikein muistan. Sinetti on heivattu mäkeen jo aijemmin joten kakku pitäs riittää ainaskii vedättäessä kunnolla antaapi tummaa usvaa. Koneen pitäs olla kunnossa kun ei syö öljyä ja venttiilikoppa on sisäpuolelta kuin kaupan hyllyltä otettu. Ompi sellanen käsitys et jos kone enemmälti huohottaa niin koppa pikeentyy. Tunnen auton historiaa melkein uudesta asti ja hyvin on pidetty. Mittarikin näyttää alle 500 tkm.
        Tuo ahtopaineella säätyvä syöttö ompi kyllä uusi termi voisko saada lisää valaisua asiaan?
        Yhden hj:n ahtopaineet tuntu offroad käytössä olevan 2,5 bar mut sitä pikkasen epäilen tosin eihän metässä ylleensä ole pitkäkestoista raskasta käyttöö jos vertaa 2 tonnin kärryn vettoon.
        Ite pidän maksimi ahtona 1 baria vaikka olisi välijäähdytin. Kyseinen kapine olis varmaan ihan hyvä jotta sais ahtoilman jäähtymään ja palotila/männät pysys viileempinä!


      • Atlas VI
        ? bar kirjoitti:

        kyllä ruiserissa on rivipumppu ja taitaapi olla aisinin valmiste jos oikein muistan. Sinetti on heivattu mäkeen jo aijemmin joten kakku pitäs riittää ainaskii vedättäessä kunnolla antaapi tummaa usvaa. Koneen pitäs olla kunnossa kun ei syö öljyä ja venttiilikoppa on sisäpuolelta kuin kaupan hyllyltä otettu. Ompi sellanen käsitys et jos kone enemmälti huohottaa niin koppa pikeentyy. Tunnen auton historiaa melkein uudesta asti ja hyvin on pidetty. Mittarikin näyttää alle 500 tkm.
        Tuo ahtopaineella säätyvä syöttö ompi kyllä uusi termi voisko saada lisää valaisua asiaan?
        Yhden hj:n ahtopaineet tuntu offroad käytössä olevan 2,5 bar mut sitä pikkasen epäilen tosin eihän metässä ylleensä ole pitkäkestoista raskasta käyttöö jos vertaa 2 tonnin kärryn vettoon.
        Ite pidän maksimi ahtona 1 baria vaikka olisi välijäähdytin. Kyseinen kapine olis varmaan ihan hyvä jotta sais ahtoilman jäähtymään ja palotila/männät pysys viileempinä!

        Ahtopainetta voi käyttää apuna savutusta vähennettäessä. Joissain pumpuissa on siis jo varhain ollut syötönrajoitin asennettu niin, että matalilla paineilla raja tulee aiemmin vastaan. Systeemiä ei pidä sekoittaa vapaastihengittävän alipainesäätöiseen pumppuun.

        Itselläni katkesi kerran HJ-61:n pumpun sisältä palautinjousi ja paljon tuntuu polttoainetta menevän pumpusta täydellä syötöllä läpi. Onneksi oli moottoritiellä, niin ehti hiukan harkita tilannetta. Ajelin kolmisenkymmentä kilometriä hirvittävillä kiihdytyksillä ja sitten rullaten moottori sammutettuna. Huippunopeudet olivat jossain 190 tienoilla. Tietä ei nähnyt peileistä ollenkaan, sillä savu oli niin sankkaa. Onneksi muuta liikennettä ei juuri ollut.
        Sellainen rakettimainen tunne sillä ajaessa oli kun kiihtyvyys ei nopeuden kasvaessa juuri hidastunut.


      • ? bar
        Atlas VI kirjoitti:

        Ahtopainetta voi käyttää apuna savutusta vähennettäessä. Joissain pumpuissa on siis jo varhain ollut syötönrajoitin asennettu niin, että matalilla paineilla raja tulee aiemmin vastaan. Systeemiä ei pidä sekoittaa vapaastihengittävän alipainesäätöiseen pumppuun.

        Itselläni katkesi kerran HJ-61:n pumpun sisältä palautinjousi ja paljon tuntuu polttoainetta menevän pumpusta täydellä syötöllä läpi. Onneksi oli moottoritiellä, niin ehti hiukan harkita tilannetta. Ajelin kolmisenkymmentä kilometriä hirvittävillä kiihdytyksillä ja sitten rullaten moottori sammutettuna. Huippunopeudet olivat jossain 190 tienoilla. Tietä ei nähnyt peileistä ollenkaan, sillä savu oli niin sankkaa. Onneksi muuta liikennettä ei juuri ollut.
        Sellainen rakettimainen tunne sillä ajaessa oli kun kiihtyvyys ei nopeuden kasvaessa juuri hidastunut.

        ompi saattanu olla melekonen kokemus tuollaset nopeudet kun 32" renkailla 140 kohilla ei tee mieli ennää kiihdytellä sen verran on huteran olosta meno:)
        kumpaanko suuntaan pitänee säätökarraa pyörittää jotta kone saapi kakkua enempi, kiinni vaiko aukipäin?
        Tossa tutkiskelin pumppua ja onhan siellä se ahtopaineen säätämä syöttökin ja siinä säätökara oli vain hyvin piilossa letkujen takana.


    • soppa riittää

      ruuvia täytyy pyörittää auki koska kalvot ovat niin että kun se vipu mikä siinä päällä on mikä on liitetty siihen sammuttimen moottoriin kun sammuttimen moottoei vetää vipua taakse niin menee päälle pakkosyöttö ja työntää eteen niin auto sammuu 10vuoden hj kokemuksella ahtoja pakkaa olla se1,5 eikä ole vaarallista pitkässäkään ajossa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1935
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      102
      965
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      574
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe