Kymmenykset

ss85

Pitääkö kymmenykset maksaa brutto vai netto-tuloista?

168

4018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-hellari

      ...ollenkaan. Kun en kuulu kirkkoon enkä mihinkään muuhunkaan puljuun niin mitä sitä makselemaan. Voin tosin antaa hyväksi näkemääni kohteeseen lahjoituksen. Mutta sen teen vapaasta tahdostani enkä pyörittääkseni uskonnollisbyrokraattisia organisaatioita.

      Joskus maksoin bruttotuloistani kymmenykset ja näin jälkeenpäin harmittaa, aika ison summan sinne vuosien mittaan lykkäsin.

      • witness

        Antamasi rahat tuskin ovat menneet hukkaan.

        Joku mieltää kymmenykset kirkollisverona, joku pankkisiirtona katsomaansa yleishyödylliseen kohteeseen (nälkäapu); osa tiputtaa tukun seteleitä kolehtipussiin.

        Kymmenyksistä voi saada itselleen lainteon kuin niin monesta hyvästä asiasta, jossa voisi olla osallisena siunauksesta.

        *Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot; totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.* Mal. 3:10

        Kymmenys on lahja sydämeltä, se on hengellinen anti; iloiten annettu. Tarpeeseen, joka on osoitettu. Ja Jumala on uskollinen. Hän sallii itseänsä koeteltavan.

        Rukoillen annettu, ei käskystä.

        Uskonelämä on kokonaisuus; jos jokin alue on karannut käsistä, ennen pitkää kokee halun rukoilla armoa tehdä parannus. Oli sitten hitaasti kasvanut katkeruuden juuri, joka saattaisi pysyä pitkäänkin hiljaa. Ilo katoaa, ja tilaa valtaa epäusko. Jumala ei syytä ketään, vaan Hänen on Rakkaus. Pilaantumattomana Hänen käsissään. En erottaisi kymmenysasiaa raha-asiaksi. Ajattelisin, että kaikki rahani ovat Jumalan. Hän osoittaa, missä voin auttaa. En odota saavani siitä mitään, mutta Jumala on yllättänyt positiivisesti muutaman kerran. Niin ei minun oikea käteni tiedä, mitä vasen tekee.

        Apua tarvitsevia lähimmäisiä on. Itse olin joskus työttömänä, enkä ollenkaan käsittänyt kymmenysasiaa. Tosin kuljin tuolloin kahdella tiellä, osin syvälläkin synnissä. Kun sain uudistua, ensimmäisiä asioita, jotka rukoukseen nousi, oli juuri kymmenykset. Usko on lahjaa!


      • )))))..

        kannata maksaa, sen tulevat vielä monet huomaamaan että ovat kannattaneet harhaoppia.


      • BUPLIKAANI
        ))))).. kirjoitti:

        kannata maksaa, sen tulevat vielä monet huomaamaan että ovat kannattaneet harhaoppia.

        Ei kymmenyksiä, ei kirkollisveroja, en ole fariseus.


      • Anonyymi
        witness kirjoitti:

        Antamasi rahat tuskin ovat menneet hukkaan.

        Joku mieltää kymmenykset kirkollisverona, joku pankkisiirtona katsomaansa yleishyödylliseen kohteeseen (nälkäapu); osa tiputtaa tukun seteleitä kolehtipussiin.

        Kymmenyksistä voi saada itselleen lainteon kuin niin monesta hyvästä asiasta, jossa voisi olla osallisena siunauksesta.

        *Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot; totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.* Mal. 3:10

        Kymmenys on lahja sydämeltä, se on hengellinen anti; iloiten annettu. Tarpeeseen, joka on osoitettu. Ja Jumala on uskollinen. Hän sallii itseänsä koeteltavan.

        Rukoillen annettu, ei käskystä.

        Uskonelämä on kokonaisuus; jos jokin alue on karannut käsistä, ennen pitkää kokee halun rukoilla armoa tehdä parannus. Oli sitten hitaasti kasvanut katkeruuden juuri, joka saattaisi pysyä pitkäänkin hiljaa. Ilo katoaa, ja tilaa valtaa epäusko. Jumala ei syytä ketään, vaan Hänen on Rakkaus. Pilaantumattomana Hänen käsissään. En erottaisi kymmenysasiaa raha-asiaksi. Ajattelisin, että kaikki rahani ovat Jumalan. Hän osoittaa, missä voin auttaa. En odota saavani siitä mitään, mutta Jumala on yllättänyt positiivisesti muutaman kerran. Niin ei minun oikea käteni tiedä, mitä vasen tekee.

        Apua tarvitsevia lähimmäisiä on. Itse olin joskus työttömänä, enkä ollenkaan käsittänyt kymmenysasiaa. Tosin kuljin tuolloin kahdella tiellä, osin syvälläkin synnissä. Kun sain uudistua, ensimmäisiä asioita, jotka rukoukseen nousi, oli juuri kymmenykset. Usko on lahjaa!

        MALAKIAN KIRJA ON SITTEN VANHAA TESTAMENTTIA TOORAA AJALTA ENNEN JEESUSTA JA SEN JÄLKEEN TEMPPELI TUHOTTIIN SIELLÄ ON MOSKEIJAT MUUTATTE SINNE MOSKEIJAAN UHRAAMAAN VUOHIA.


      • Anonyymi
        witness kirjoitti:

        Antamasi rahat tuskin ovat menneet hukkaan.

        Joku mieltää kymmenykset kirkollisverona, joku pankkisiirtona katsomaansa yleishyödylliseen kohteeseen (nälkäapu); osa tiputtaa tukun seteleitä kolehtipussiin.

        Kymmenyksistä voi saada itselleen lainteon kuin niin monesta hyvästä asiasta, jossa voisi olla osallisena siunauksesta.

        *Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot; totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.* Mal. 3:10

        Kymmenys on lahja sydämeltä, se on hengellinen anti; iloiten annettu. Tarpeeseen, joka on osoitettu. Ja Jumala on uskollinen. Hän sallii itseänsä koeteltavan.

        Rukoillen annettu, ei käskystä.

        Uskonelämä on kokonaisuus; jos jokin alue on karannut käsistä, ennen pitkää kokee halun rukoilla armoa tehdä parannus. Oli sitten hitaasti kasvanut katkeruuden juuri, joka saattaisi pysyä pitkäänkin hiljaa. Ilo katoaa, ja tilaa valtaa epäusko. Jumala ei syytä ketään, vaan Hänen on Rakkaus. Pilaantumattomana Hänen käsissään. En erottaisi kymmenysasiaa raha-asiaksi. Ajattelisin, että kaikki rahani ovat Jumalan. Hän osoittaa, missä voin auttaa. En odota saavani siitä mitään, mutta Jumala on yllättänyt positiivisesti muutaman kerran. Niin ei minun oikea käteni tiedä, mitä vasen tekee.

        Apua tarvitsevia lähimmäisiä on. Itse olin joskus työttömänä, enkä ollenkaan käsittänyt kymmenysasiaa. Tosin kuljin tuolloin kahdella tiellä, osin syvälläkin synnissä. Kun sain uudistua, ensimmäisiä asioita, jotka rukoukseen nousi, oli juuri kymmenykset. Usko on lahjaa!

        Jos usko on lahjaa miksi siitä pitäisi maksaa??? Minä uskon Jeesukseen ihan ilmaiseksi!


      • Anonyymi

        Hokasit siis, että profetian henki kuoli Ellenin hautaan, ja kymmenykset eivät tuoneet tulosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos usko on lahjaa miksi siitä pitäisi maksaa??? Minä uskon Jeesukseen ihan ilmaiseksi!

        Armo on ilmaista, mutta sen levittäminen maksaa- eli kustannukset ovat ilmaisen evankeliumin sivutuote. Jos et sitä ole hokannut.


      • Anonyymi
        witness kirjoitti:

        Antamasi rahat tuskin ovat menneet hukkaan.

        Joku mieltää kymmenykset kirkollisverona, joku pankkisiirtona katsomaansa yleishyödylliseen kohteeseen (nälkäapu); osa tiputtaa tukun seteleitä kolehtipussiin.

        Kymmenyksistä voi saada itselleen lainteon kuin niin monesta hyvästä asiasta, jossa voisi olla osallisena siunauksesta.

        *Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot; totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.* Mal. 3:10

        Kymmenys on lahja sydämeltä, se on hengellinen anti; iloiten annettu. Tarpeeseen, joka on osoitettu. Ja Jumala on uskollinen. Hän sallii itseänsä koeteltavan.

        Rukoillen annettu, ei käskystä.

        Uskonelämä on kokonaisuus; jos jokin alue on karannut käsistä, ennen pitkää kokee halun rukoilla armoa tehdä parannus. Oli sitten hitaasti kasvanut katkeruuden juuri, joka saattaisi pysyä pitkäänkin hiljaa. Ilo katoaa, ja tilaa valtaa epäusko. Jumala ei syytä ketään, vaan Hänen on Rakkaus. Pilaantumattomana Hänen käsissään. En erottaisi kymmenysasiaa raha-asiaksi. Ajattelisin, että kaikki rahani ovat Jumalan. Hän osoittaa, missä voin auttaa. En odota saavani siitä mitään, mutta Jumala on yllättänyt positiivisesti muutaman kerran. Niin ei minun oikea käteni tiedä, mitä vasen tekee.

        Apua tarvitsevia lähimmäisiä on. Itse olin joskus työttömänä, enkä ollenkaan käsittänyt kymmenysasiaa. Tosin kuljin tuolloin kahdella tiellä, osin syvälläkin synnissä. Kun sain uudistua, ensimmäisiä asioita, jotka rukoukseen nousi, oli juuri kymmenykset. Usko on lahjaa!

        Pankkitililtä hyötyy pankkikin.


    • Pikkutilinen

      Joo minäkin aikanani mietin sitä, kunnes pieni tuloisena päädyin maksamaan nettotuloistani kymmenykset. Minusta se on määrä joka minulla on henkilökohtaista tuloa ja siitä annan kirkkokunnalleni osansa.

    • Ilo

      ..jos ajattelet noin. pitääkö maksaa, sanon ei pidä.
      Minä saan antaa tuloistani Herralle sen mikä kuuluu ja minkä sydän vaatii.

      • Anonyymi

        Jep. Voip antaa kymmenestä omenasta, yhden, kaksi, kolme - ja kuten se nainen temppelissä, koko elämänsä - se riippuu, miten kokee Kristuksen rakkauden elämässään.
        Mikä arvo sillä on ja haluaako sanoman jatkuvan.

        Joillekin sydän vaatii uskollisuutta niin, että jopa elämänsä on joutunut laittamaan alttarille, eli marttyyriys.

        Kyse on siitä, mikä rakkauden hinta näyttäytyy. Kristus rakasti - ja se mitta tavallaan on esimerkki. Tule ja seuraa minua"!


    • Tietoa

      >Pitääkö kymmenykset maksaa brutto vai netto-tuloista?<
      -Ei kymmenykset tarkoita suinkaan kymmentä prosenttia!

      Kymmenykset annetaan jos annetaan, TIETENKIN nettotulosta, eikä suinkaan siitäkään 10%:a vaan vaikka esim.VIISI KYMMENES OSAA, niin raamatun ohje toteutuu!

      • witness

        :) Kiitos tiedosta!


      • hohhoijaa123

        Näytäppä missä kohden uusi testamentti käskee antaa 10 nykset?


      • Anonyymi

        Meillä kristityillä ei ole MITÄÄN TEN 10 SHEKELI MÄÄRÄYKSIÄ RAHAN SUHTEEN. KIRKOLLISVERO ON YHTEISIIN KULUIHIN MUTTA SE EI OLE MIKÄÄN SYNAGOGA TAI TEMPPELI VERO VAAN SEURAKUNTAVERO.Meillä on veroista päättämässä hellarivaparit babtistit luterit katoliset muslimit juutalaiset jne jehovat ja meillä on kovat verot sen takia koska kaikki nämä myös haluaa tukia yrityksilleen ja yhdistyksilleen ne otetaan veroista.Samoin kaikki koulut uimahallit on meidän verorahalla.Meillä on ruokakaupassa ruuassa vero 24 prosenttia mikä on puolet enemmän kuin 10 points.Meillä on palkkaero työvero vähintään 20 -25 prossaa kk ja yli menevät jopa 45-60 prossaa. MEILLÄ ON SIIS KYMMENYKSET KAKSIKYMMEN NYKSIÄ.


      • Anonyymi
        hohhoijaa123 kirjoitti:

        Näytäppä missä kohden uusi testamentti käskee antaa 10 nykset?

        Uskoa mitataan Abrahamin uskoon. Abraham antoi kymmenykset Melkicedekille.
        Ja ko. ilmaisu Kristuksesta.

        Raamattu on kokonaisuus. Jos jollain pännii juutalaisuuden 613- käskyä, Uudessa testamentissa on 1033 käskyä ja kehotusta, jopa niin, että kun silmäsi viettelee, repäise se pois. ..... Sopii mietiskellä, varsinkin, jos on farisealaista verta - ja perisynti rassaa sydämessä.
        Siinä riittää nappeja kolehtihaaviin ja muutama sentti jossain. Ei hävetä kirkonpenkissä, jos sattuu kohlehtihaavi heilumaan nenänalla, että jotenkin sitä ruokkii.


    • esimerkki

      ... olla hellari.

      On tosi tyhmää meininkiä jakaa rahojaan.

      Jos tosiaan on noin kova tarve heittää rahaa menemään, niin siirtäkää vaikka mun tilille.

      Menee hyvään tarkoitukseen.

      • Anonyymi

        No, sinulla ei ole oman sielusi arvoa ollenkaan. Haluat helppoheikille myydä - rukkasen arvo.
        sinun kohdallasi eritoten raha menee hukkaan.
        Jos erehdyt kirkkoon ja vessassa ei ole paperia, ei varaa ostaa, se johtuu siitä, että sinunkaltaisesi veli rakastaa sinua niin paljon, ettei uhriin riittänyt - edes silmänkirkastuspaperirullan 55 sentin hintaa.
        Pyyhi siinä omatuntosi puhtaaksi.


    • Erimieltä

      Maksaako the Hell srk saamistaan lahjoista perintö- ja lahjaveroa?

      Esimerkki: Hyvätuloinen akateeminen ansaitsee helposti 50 000 e/v, josta 10% on 5 000 e/v. Vapaasti lahjoitettava lahja on kuitenkin vain noin 1 100 e/v.

      Maksavatko kymmenysten lahjoittajat Hell srk:lle lahjoittamastaan rahamäärästä perintö- ja lahjaverolain mukaisen veron valtiolle?

      Ja eikun ilmiantamaan verohallintoon moista rikollista veron kiertoa.

      Raastuvaan ja linnaan kuuluisivat sekä kymmenyksen lahjoittaja, että koko Hell (=helvetin) srk.

      • antaminen

        on suuri ilo. Nettotuloista maksetaan.


      • x-hirvas
        antaminen kirjoitti:

        on suuri ilo. Nettotuloista maksetaan.

        keskusteltu aiemminkin, mutta kymmenykset eivät kuulu uuteen liitton lainkaan. Kirkot ja uskollolliset liikkeet ovat kuitenkin keksineet sotkea vanhan liiton kymmenyssäännön omiin tarkoitusperiinsä. Silloin niiden maksaminen saadaan näyttämään ikäänkuin velvollisuutena Jumalalle. Se on kieroutta, joka tehdään Jumalan ninissä.
        Eli älkää maksako "jäsenmaksua" uskonnolliselle puolueelle, sillä se raha käytetään harhaopin levittämiseen ihmisille. Oikeastaan kymmenysten periminen ihmisiltä on laittomuutta, joka ei perustu Raamattuun vaan uskonnollisen järjestön rahanahneuteen.
        Joku sanoo nyt, että sellainen ihminen jää ilman Jumalan siunasta, joka ei maksa kymmenyksiä. Sekin on järjestön kavala keino perustella rahastustaan.


      • Tina-66
        x-hirvas kirjoitti:

        keskusteltu aiemminkin, mutta kymmenykset eivät kuulu uuteen liitton lainkaan. Kirkot ja uskollolliset liikkeet ovat kuitenkin keksineet sotkea vanhan liiton kymmenyssäännön omiin tarkoitusperiinsä. Silloin niiden maksaminen saadaan näyttämään ikäänkuin velvollisuutena Jumalalle. Se on kieroutta, joka tehdään Jumalan ninissä.
        Eli älkää maksako "jäsenmaksua" uskonnolliselle puolueelle, sillä se raha käytetään harhaopin levittämiseen ihmisille. Oikeastaan kymmenysten periminen ihmisiltä on laittomuutta, joka ei perustu Raamattuun vaan uskonnollisen järjestön rahanahneuteen.
        Joku sanoo nyt, että sellainen ihminen jää ilman Jumalan siunasta, joka ei maksa kymmenyksiä. Sekin on järjestön kavala keino perustella rahastustaan.

        voi antaa vaikka ympärillä oleville köyhille tai sille sisarelle seurakunnassa, jolta rahat menevät lääkkeisiin ja hän syö paljolti kaurapuuroa, kun ruokaan ei juurikaan rahaa riitä. Lähetystyöhönkin voi laittaa rahaa. Tai keksi jotain tekemistä syrjäytymisvaarassa olevan sukulaisnuoren kanssa. Sekin on työtä Jumalan valtakunnan hyväksi. Jokuhan voisi antaa kymmenykset ajastaan ja käydä katsomassa vanhuksia.


      • mathetes
        Tina-66 kirjoitti:

        voi antaa vaikka ympärillä oleville köyhille tai sille sisarelle seurakunnassa, jolta rahat menevät lääkkeisiin ja hän syö paljolti kaurapuuroa, kun ruokaan ei juurikaan rahaa riitä. Lähetystyöhönkin voi laittaa rahaa. Tai keksi jotain tekemistä syrjäytymisvaarassa olevan sukulaisnuoren kanssa. Sekin on työtä Jumalan valtakunnan hyväksi. Jokuhan voisi antaa kymmenykset ajastaan ja käydä katsomassa vanhuksia.

        Niitä "kymmenyksiä" toki voi antaa minne vain, seurakuntaankin jos niitä nyt antaa pitää! :)
        Mutta tuo koko kymmenysjärjestelmä kuului vanhaanliittoon jota uusiliitto ei tunne opetuksessaan!
        Se siis kuukui kokonansa vanhaanliittoon ja ne maksettiin erilaisina "tuotteina" Leeviläispapistolle!

        Jumala ei ole meidän rahoistamme kiinnostunut, vaan siitä onko nimemme kirjoitetut taivaassa elämänkirjaan! Siitä onko meidät pesty puhtaaksi synneistämme Jeesuksen golgatalla vuotaneella uhriverellä! Kymmenyksemme eivät siis kiinnosta Jumalaa koska kaikki mitä meillä on, ovat jo kaikki Jumalan omaa ja jotka hän on vain sallinut meidän haltuumme, mitä erilaisimmin tavoin ne sitten ovat tulleetkin! Kaikki on Hänen!

        Toki uskovien tulee "uhrata" tuloistaan seurakunnan tarpeisiin vapaaehtoisesti omien varojensa puitteissa, mutta ei maksaa lainomaisesti kymmenyksiä vanhanliiton tavoin! Jos me "maksamme kymmenyksiä", olemme silloin lain alla ja Kristuksen henki ei ole päässyt meitä vapauttamaan "lain ikeestä" Kristuksen hengen vapauteen!

        Siunausta!

        Terv, mathetes


      • minä uskon

        " Hyvätuloinen akateeminen ansaitsee helposti 50 000 e/v. "

        Ja hyvätuloinen kännikala antaa kymmenyksensä moninkertaisena ALKOLLE , eikä hyödy siitä mitään, vaan himo vaatii aina vaan antamaan lisää..

        Jumalalle annetut varat taas kasvavat korkoa taivaan pankissa !


      • Anonyymi

        JUDET HUIJAA AINA. NE ELÄÄ AIKAA ENNEN JEESUSTA ON VALEMESSIAITA. ANTI KIELTÄÄ OIKEAN JEESUKSEN. HELLARIT KERÄÄ RAHAA ITSELLEEN EI TOISILLE JA AUTOT ON JOKO HUIJATTU SAATU OTETTU TAI KERÄTTY RAHAA NIIHIN. NÄIN JUUTALAISET MUSLIMIT BUDHAT TOIMII ILMAISTA KERÄTÄÄN. NORMAALIT KÄY TYÖSSÄ OSTAA ITSE.


      • Anonyymi
        x-hirvas kirjoitti:

        keskusteltu aiemminkin, mutta kymmenykset eivät kuulu uuteen liitton lainkaan. Kirkot ja uskollolliset liikkeet ovat kuitenkin keksineet sotkea vanhan liiton kymmenyssäännön omiin tarkoitusperiinsä. Silloin niiden maksaminen saadaan näyttämään ikäänkuin velvollisuutena Jumalalle. Se on kieroutta, joka tehdään Jumalan ninissä.
        Eli älkää maksako "jäsenmaksua" uskonnolliselle puolueelle, sillä se raha käytetään harhaopin levittämiseen ihmisille. Oikeastaan kymmenysten periminen ihmisiltä on laittomuutta, joka ei perustu Raamattuun vaan uskonnollisen järjestön rahanahneuteen.
        Joku sanoo nyt, että sellainen ihminen jää ilman Jumalan siunasta, joka ei maksa kymmenyksiä. Sekin on järjestön kavala keino perustella rahastustaan.

        Abraham oli ENNEN JEESUSTA temppelin paikalla on moskeijat. Kaikki mikä oli OLI ennen Jeesusta vanheni myös sen ajan pappeus leevi läinen vanheni ja kuin lestat jehovat elää tätä vanhaa pappeutta ENNEN Jeesusta.


      • Anonyymi
        Tina-66 kirjoitti:

        voi antaa vaikka ympärillä oleville köyhille tai sille sisarelle seurakunnassa, jolta rahat menevät lääkkeisiin ja hän syö paljolti kaurapuuroa, kun ruokaan ei juurikaan rahaa riitä. Lähetystyöhönkin voi laittaa rahaa. Tai keksi jotain tekemistä syrjäytymisvaarassa olevan sukulaisnuoren kanssa. Sekin on työtä Jumalan valtakunnan hyväksi. Jokuhan voisi antaa kymmenykset ajastaan ja käydä katsomassa vanhuksia.

        Toi puuro juttu onkin hyvä että sen tolkuttoman molotuksen ja molokille uhraamisen tilalle pidetään pöydässä lautaset ja maitolasit yli 50 vuotiaille puuropäivät 2 kertaa viikossa mitä jää lapsille.Näitä VARASTELEVIA HELLUNTAILAISIA on joka lähiössä. Naidaan muslimeille budhille lapsia meditoidaan eikä huolehdita varastetaan ollaan huumekuskeja.Sä et tarvi siihen rahan keräystä kun kävelet kauppaan ostaan puuroryynit ja maitoa SUN OMILLA RAHOILLA kuten Jeesus OPETTI tee töitä anna muille anna OMASTASI älä muiden omaa.


      • Anonyymi
        mathetes kirjoitti:

        Niitä "kymmenyksiä" toki voi antaa minne vain, seurakuntaankin jos niitä nyt antaa pitää! :)
        Mutta tuo koko kymmenysjärjestelmä kuului vanhaanliittoon jota uusiliitto ei tunne opetuksessaan!
        Se siis kuukui kokonansa vanhaanliittoon ja ne maksettiin erilaisina "tuotteina" Leeviläispapistolle!

        Jumala ei ole meidän rahoistamme kiinnostunut, vaan siitä onko nimemme kirjoitetut taivaassa elämänkirjaan! Siitä onko meidät pesty puhtaaksi synneistämme Jeesuksen golgatalla vuotaneella uhriverellä! Kymmenyksemme eivät siis kiinnosta Jumalaa koska kaikki mitä meillä on, ovat jo kaikki Jumalan omaa ja jotka hän on vain sallinut meidän haltuumme, mitä erilaisimmin tavoin ne sitten ovat tulleetkin! Kaikki on Hänen!

        Toki uskovien tulee "uhrata" tuloistaan seurakunnan tarpeisiin vapaaehtoisesti omien varojensa puitteissa, mutta ei maksaa lainomaisesti kymmenyksiä vanhanliiton tavoin! Jos me "maksamme kymmenyksiä", olemme silloin lain alla ja Kristuksen henki ei ole päässyt meitä vapauttamaan "lain ikeestä" Kristuksen hengen vapauteen!

        Siunausta!

        Terv, mathetes

        Oletko myynyt verta rahasta Judas iskariot myi.


      • Anonyymi
        minä uskon kirjoitti:

        " Hyvätuloinen akateeminen ansaitsee helposti 50 000 e/v. "

        Ja hyvätuloinen kännikala antaa kymmenyksensä moninkertaisena ALKOLLE , eikä hyödy siitä mitään, vaan himo vaatii aina vaan antamaan lisää..

        Jumalalle annetut varat taas kasvavat korkoa taivaan pankissa !

        VIINAKAUPAN MYYJÄT SAA PALKAN NIISTÄ JA VALTIO VERORAHAA MAKSAA SUN LAPSILISÄT .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VIINAKAUPAN MYYJÄT SAA PALKAN NIISTÄ JA VALTIO VERORAHAA MAKSAA SUN LAPSILISÄT .

        Helluntai Jehova juutalainen ei edes tiedä että valtiot ja verot on Jeesuksen omaisuutta. VOI ONNETON.


      • Anonyymi

        Kyllä ne rahat jyvitetään virallisesti tekstimuotoon, josta viranomainen voi tarkistaa, että lain taulut täyttyvät. Ole huoleti. Myös srk. on mukana viranomaisia - elävässä uskossa.
        Keisari saa omansa, ja Herra - omansa.
        Yleensä seurakunnat työllistävät omaa asuinpaikkaansa, eli ovat hyödyllisiä veronmaksajia.

        Siellä työllistyy, vakuutusyhtiön henkilökuntaa, vesi ja sähköpuolen henkilökuntaa, kadunhoitohenkilökuntaa jne. jne. jne. Eli ajattelitko jättää heidät työttömäksi.


      • Anonyymi
        Tina-66 kirjoitti:

        voi antaa vaikka ympärillä oleville köyhille tai sille sisarelle seurakunnassa, jolta rahat menevät lääkkeisiin ja hän syö paljolti kaurapuuroa, kun ruokaan ei juurikaan rahaa riitä. Lähetystyöhönkin voi laittaa rahaa. Tai keksi jotain tekemistä syrjäytymisvaarassa olevan sukulaisnuoren kanssa. Sekin on työtä Jumalan valtakunnan hyväksi. Jokuhan voisi antaa kymmenykset ajastaan ja käydä katsomassa vanhuksia.

        Ihanko itse oivalsit tehtäväkuvaa? Bolla säteili Ahaa! ajatuksia.

        Mutta, homma on jo hallussa, ollut vuosia. Ensin seurakunnassa on vanhuksillekin omat tilaisuudet, pääsevät kotinurkistaan päiväkahville seurakuntiin ja sanaa, sekä ystäviä tapaamaan.
        Vuosien saatossa, vaikka itse olen sairaita katsonut, niin sairaalassa, kuin hoitolaitoksissa, jopa joka päivä käyden, syöttänyt ja juottanut, sekä lukenut, aivan ihmisen elämänkaaren loppuun asti. Myös erästä kävin kahdeksanvuotta katsomassa, aikoinaan. Sukulaisia ei siellä käynyt, he eivät välittäneet. Naapurien pihoja on oman työpäivän lisäksi kolattu - parhaillaan vakituisesti 4 pihaa kuntoon. eli kiitosta saanut siinäkin, kun sairaskuljetusautoon on kuollut se yksi naapurista, vävynsä kiitti, että tämä edesmennyt sai elää kotonaan loppuun asti. Kiitos- että autoit.

        Eli - teetkö samoin, kun mittaat toisia tekemään. Täällä tehdään.

        Ohjeita kyllä teillä satelee, mutta en ole teikäläisiä nähnyt kentällä.


      • Anonyymi
        x-hirvas kirjoitti:

        keskusteltu aiemminkin, mutta kymmenykset eivät kuulu uuteen liitton lainkaan. Kirkot ja uskollolliset liikkeet ovat kuitenkin keksineet sotkea vanhan liiton kymmenyssäännön omiin tarkoitusperiinsä. Silloin niiden maksaminen saadaan näyttämään ikäänkuin velvollisuutena Jumalalle. Se on kieroutta, joka tehdään Jumalan ninissä.
        Eli älkää maksako "jäsenmaksua" uskonnolliselle puolueelle, sillä se raha käytetään harhaopin levittämiseen ihmisille. Oikeastaan kymmenysten periminen ihmisiltä on laittomuutta, joka ei perustu Raamattuun vaan uskonnollisen järjestön rahanahneuteen.
        Joku sanoo nyt, että sellainen ihminen jää ilman Jumalan siunasta, joka ei maksa kymmenyksiä. Sekin on järjestön kavala keino perustella rahastustaan.

        Entä jos Herra kysyykin sinulta marttyyriyttä? Tuntuuko kovalta.
        Eiiiii henki männööö.


    • sana on Jumalan Sanaa, kymmenykset ovat nettotuloista

      2 Kor 8:
      11. Täyttäkää nyt siis tekonne, niin että, yhtä alttiisti kuin olitte sen päättäneet, sen myös täyttäisitte, VAROJENNE MUKAAN.
      12. Sillä jos on alttiutta, niin se on otollinen SEN MUKAAN, KUIN ON VAROJA, eikä sen mukaan, kuin niitä ei ole.

      • alkaa vasta sitten kun nettotuloista on kymmenykset maksettu.
        Siis, se osa uhrista, joka ylittää nettotulojen rajan, on todellista uhria.

        Esim:
        Tuhannesta eurosta 100 euroa on kymmenykset.
        Jos kuitenkin maksetaan 130 euroa uhri on 30 euroa.

        Sitten on uhraamista joka ei välttämättä ole ollenkaan rahan antamista.
        Se voi olla esim. ilmaistyötä Jumalan valtakunnan hyväksi. Esim kirkon tai seurakunnna kokoontumistilojen siivoamista, leipomista seurakunnan tilaisuuksiin, seurakunnan asioiden hoitamista ilman palkkaa yms......
        Unohtamatta ollenkaan suoraa Jumalan valtakunnan työtä joka kohdistuu sielujen voittamiseen.
        Me annamme itsemme Jumalalle aina kun antaudumme Hänen työhönsä mitä työtä Hän meille osoittaakin.
        Room 12:1


      • Ukki65v

        tunne! Uhrit ja annit tietynsuuruisine määrineen päättyivät Kristuksessa.

        Uuden liiton pappeina (jokainen uskova) uhraamme kiitosta ja jaamme omastamme.

        Hebr.13: 15 "Uhratkaamme siis hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria, se on: niiden huulten hedelmää, jotka hänen nimeänsä ylistävät. 16. Mutta älkää unhottako tehdä hyvää ja jakaa omastanne, sillä senkaltaisiin uhreihin Jumala mielistyy"

        Tärkeintä on, että sydän on puhdas ja oikealla paikalla Jumalan suhteen. Antaminen tapahtukoon iloisesta vapaasta sydämmestä. Siinä ei ole pakkoa. Sen mukaan kuinka on uskoa ja rakkautta, antakoon vaikka kaiken tuloistaan.

        Jos ihminen yrittää hankkia, jotain etuja Jumalalta, antaessaan, tekee väärin.

        Vaikka antaisitte koko omaisuutenne köyhien ravinnoksi, se ei mitään hyödyttäisi, ilman rakkautta.

        Jakaessaan omaisuuttaan tulee ottaa huomioon myös aviopuoliso ja lapset. Heistä pitää pitää huolta ensin!!!


      • Ukki65v kirjoitti:

        tunne! Uhrit ja annit tietynsuuruisine määrineen päättyivät Kristuksessa.

        Uuden liiton pappeina (jokainen uskova) uhraamme kiitosta ja jaamme omastamme.

        Hebr.13: 15 "Uhratkaamme siis hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria, se on: niiden huulten hedelmää, jotka hänen nimeänsä ylistävät. 16. Mutta älkää unhottako tehdä hyvää ja jakaa omastanne, sillä senkaltaisiin uhreihin Jumala mielistyy"

        Tärkeintä on, että sydän on puhdas ja oikealla paikalla Jumalan suhteen. Antaminen tapahtukoon iloisesta vapaasta sydämmestä. Siinä ei ole pakkoa. Sen mukaan kuinka on uskoa ja rakkautta, antakoon vaikka kaiken tuloistaan.

        Jos ihminen yrittää hankkia, jotain etuja Jumalalta, antaessaan, tekee väärin.

        Vaikka antaisitte koko omaisuutenne köyhien ravinnoksi, se ei mitään hyödyttäisi, ilman rakkautta.

        Jakaessaan omaisuuttaan tulee ottaa huomioon myös aviopuoliso ja lapset. Heistä pitää pitää huolta ensin!!!

        ovat monissa seurakunnissa kuuma peruna. Ei siihen uskalla kaikki julistajat edes puuttua.
        En minäkään mielelläni puhu enkä kirjoita rahasta. Mutta Jumalan Sanaa tulee pitää
        esillä sen kaikilta puolilta....siunaukseksi sen uskoville. Joskus joutuu ottamaan esille
        sellaista jota ei tahtoisi jos lihalta kysyisi.

        Monet uskovat kokevat saaneensa ja saavansa suuria siunauksia maksaessaan kymmenykset
        säännöllisesti seurakunnalle. Jumalan sanan noudattamisessa on siunaus. Se on Jumalan sanansa noudattaamiseen asettama "luonnonlaki"

        Psalmi 19
        8. Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.
        9. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät.
        10. Herran pelko on puhdas, se pysyy iäti. Herran oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat.
        11. Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä.
        12. Myös sinun palvelijasi ottaa niistä vaarin, niiden noudattamisesta on suuri palkka.

        Jos kymmenysten maksaminen uskossa siihen että se on Jumalan tahto tuo siunauksen uskovan elämään, julistaja on Jumalan asialla kun hän puhuu kymmenyksistä positiiviseen sävyyn. Jos kuulija/lukija kokee että kymmenykset eivät kuulu UT:n oppiin, ei niitä kannata maksaa sillä se on juuri niin kuin sinä kerrot; ei pakosta sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.
        Mutta jos kaikki seurakuntalaiset kokevat että kymmenykset eivät kuulu UT:n oppiin ja Jumalan tahdoksi eikä kukaan maksa kymmenyksiä, miten seurakunta selviää taloudellisesti? Mistä seurakunta saa rahat juokseviin kustannuksiin? Miten seurakunta suoriutuu evankeliumin julistuksesta paikkakunnalla ja miten se voi lähettää lähettejä lähetystyöhön? Kymmenysten maksamatta jättäminen tuo seurakunnalle ongelmia.


      • jaikal kirjoitti:

        ovat monissa seurakunnissa kuuma peruna. Ei siihen uskalla kaikki julistajat edes puuttua.
        En minäkään mielelläni puhu enkä kirjoita rahasta. Mutta Jumalan Sanaa tulee pitää
        esillä sen kaikilta puolilta....siunaukseksi sen uskoville. Joskus joutuu ottamaan esille
        sellaista jota ei tahtoisi jos lihalta kysyisi.

        Monet uskovat kokevat saaneensa ja saavansa suuria siunauksia maksaessaan kymmenykset
        säännöllisesti seurakunnalle. Jumalan sanan noudattamisessa on siunaus. Se on Jumalan sanansa noudattaamiseen asettama "luonnonlaki"

        Psalmi 19
        8. Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.
        9. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät.
        10. Herran pelko on puhdas, se pysyy iäti. Herran oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat.
        11. Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä.
        12. Myös sinun palvelijasi ottaa niistä vaarin, niiden noudattamisesta on suuri palkka.

        Jos kymmenysten maksaminen uskossa siihen että se on Jumalan tahto tuo siunauksen uskovan elämään, julistaja on Jumalan asialla kun hän puhuu kymmenyksistä positiiviseen sävyyn. Jos kuulija/lukija kokee että kymmenykset eivät kuulu UT:n oppiin, ei niitä kannata maksaa sillä se on juuri niin kuin sinä kerrot; ei pakosta sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.
        Mutta jos kaikki seurakuntalaiset kokevat että kymmenykset eivät kuulu UT:n oppiin ja Jumalan tahdoksi eikä kukaan maksa kymmenyksiä, miten seurakunta selviää taloudellisesti? Mistä seurakunta saa rahat juokseviin kustannuksiin? Miten seurakunta suoriutuu evankeliumin julistuksesta paikkakunnalla ja miten se voi lähettää lähettejä lähetystyöhön? Kymmenysten maksamatta jättäminen tuo seurakunnalle ongelmia.

        #Mutta jos kaikki seurakuntalaiset kokevat että kymmenykset eivät kuulu UT:n oppiin ja Jumalan tahdoksi eikä kukaan maksa kymmenyksiä, miten seurakunta selviää taloudellisesti? Mistä seurakunta saa rahat juokseviin kustannuksiin? Miten seurakunta suoriutuu evankeliumin julistuksesta paikkakunnalla ja miten se voi lähettää lähettejä lähetystyöhön? Kymmenysten maksamatta jättäminen tuo seurakunnalle ongelmia. #

        Mulla on jaikal hyvä ehdotus. Aletaan kokoontumaan kodeissa, niinkuin alkuseurakunnan aikaan. Ei tule vuokrakuluja, eikä muitakaan ylläpitokuluja rakennuksista. Eihän Jumala ole seiniin sidottu.

        Evankeliumin julistus ei tarvi rahaa ollenkaan. Ei aivan kaikkea voi laskea rahassa. Ja jos seurakunta julistaa evankeliumia, niin ei se tarkoita, että vain määrätyt henkilöt sitä tekevät, vaan koko seurakunta. Ei se maksa mitään, että avaat suusi siellä missä sitten kulloinkin satut olemaan.

        Jumala lähettää lähetystyöhön. Kuulin juuri yhdestä pariskunnasta, joka lähti muslimimaahan lähetystyöhön. He myivät kaikki omaisuutensa täällä, mutta eivät ottaneet mitään rahaakaan siitä mukaansa. Jumala itse heidät kutsui ja pitää myös huolen heistä.

        Ehkä se kymmenysten maksamatta jättäminen tuo lähinnä taloudellisia ongelmia. Mitään muita ongelmia se ei tuo. Miksi antaa rahaa jonkun rakennuksen ylläpitoon, kun meillä kaikilla tai ainakin lähes kaikilla on koti, jossa voi kokoontua. Joillakin on ehkä pieni koti, mutta joillakin suurempi, jota voisi käyttää.


      • Terveisin100%
        jaikal kirjoitti:

        ovat monissa seurakunnissa kuuma peruna. Ei siihen uskalla kaikki julistajat edes puuttua.
        En minäkään mielelläni puhu enkä kirjoita rahasta. Mutta Jumalan Sanaa tulee pitää
        esillä sen kaikilta puolilta....siunaukseksi sen uskoville. Joskus joutuu ottamaan esille
        sellaista jota ei tahtoisi jos lihalta kysyisi.

        Monet uskovat kokevat saaneensa ja saavansa suuria siunauksia maksaessaan kymmenykset
        säännöllisesti seurakunnalle. Jumalan sanan noudattamisessa on siunaus. Se on Jumalan sanansa noudattaamiseen asettama "luonnonlaki"

        Psalmi 19
        8. Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.
        9. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät.
        10. Herran pelko on puhdas, se pysyy iäti. Herran oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat.
        11. Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä.
        12. Myös sinun palvelijasi ottaa niistä vaarin, niiden noudattamisesta on suuri palkka.

        Jos kymmenysten maksaminen uskossa siihen että se on Jumalan tahto tuo siunauksen uskovan elämään, julistaja on Jumalan asialla kun hän puhuu kymmenyksistä positiiviseen sävyyn. Jos kuulija/lukija kokee että kymmenykset eivät kuulu UT:n oppiin, ei niitä kannata maksaa sillä se on juuri niin kuin sinä kerrot; ei pakosta sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.
        Mutta jos kaikki seurakuntalaiset kokevat että kymmenykset eivät kuulu UT:n oppiin ja Jumalan tahdoksi eikä kukaan maksa kymmenyksiä, miten seurakunta selviää taloudellisesti? Mistä seurakunta saa rahat juokseviin kustannuksiin? Miten seurakunta suoriutuu evankeliumin julistuksesta paikkakunnalla ja miten se voi lähettää lähettejä lähetystyöhön? Kymmenysten maksamatta jättäminen tuo seurakunnalle ongelmia.

        kymmenesosaa? Anammeko elämästämme Herralle vain kymmenysosan? Miksi ei anna kaikkea? Ette ole enää itsenne omat, vaan Herran!
        Eli jos olemme uskonnon harjoittajia, annamme korkeintaan kymmenesosan!


      • minä uskon
        Ukki65v kirjoitti:

        tunne! Uhrit ja annit tietynsuuruisine määrineen päättyivät Kristuksessa.

        Uuden liiton pappeina (jokainen uskova) uhraamme kiitosta ja jaamme omastamme.

        Hebr.13: 15 "Uhratkaamme siis hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria, se on: niiden huulten hedelmää, jotka hänen nimeänsä ylistävät. 16. Mutta älkää unhottako tehdä hyvää ja jakaa omastanne, sillä senkaltaisiin uhreihin Jumala mielistyy"

        Tärkeintä on, että sydän on puhdas ja oikealla paikalla Jumalan suhteen. Antaminen tapahtukoon iloisesta vapaasta sydämmestä. Siinä ei ole pakkoa. Sen mukaan kuinka on uskoa ja rakkautta, antakoon vaikka kaiken tuloistaan.

        Jos ihminen yrittää hankkia, jotain etuja Jumalalta, antaessaan, tekee väärin.

        Vaikka antaisitte koko omaisuutenne köyhien ravinnoksi, se ei mitään hyödyttäisi, ilman rakkautta.

        Jakaessaan omaisuuttaan tulee ottaa huomioon myös aviopuoliso ja lapset. Heistä pitää pitää huolta ensin!!!

        " Vaikka antaisitte koko omaisuutenne köyhien ravinnoksi, se ei mitään hyödyttäisi, ilman rakkautta"

        Niin se rahapussi pelastuu viimeisenä..


      • anna kaikki
        Terveisin100% kirjoitti:

        kymmenesosaa? Anammeko elämästämme Herralle vain kymmenysosan? Miksi ei anna kaikkea? Ette ole enää itsenne omat, vaan Herran!
        Eli jos olemme uskonnon harjoittajia, annamme korkeintaan kymmenesosan!

        " Anammeko elämästämme Herralle vain kymmenysosan? "

        Rahasta oli kyse, ei elämästä. Elämästä 100%


      • Anonyymi

        Brutto tulosta otetaan meillä kristityillä vero YLE vero terveysvero eläkemaksut kirkon vero ja myös brutto lahjavero perintövero. SITÄ VAAN HUIJARIHELLARIT voi pitää varastettua kelloa ranteessa tai korua sormusta takkia kenkiä farkkuja istua joltain varastetulla sohvalla PAATUNEESSA TILASSA.


      • Anonyymi
        jaikal kirjoitti:

        alkaa vasta sitten kun nettotuloista on kymmenykset maksettu.
        Siis, se osa uhrista, joka ylittää nettotulojen rajan, on todellista uhria.

        Esim:
        Tuhannesta eurosta 100 euroa on kymmenykset.
        Jos kuitenkin maksetaan 130 euroa uhri on 30 euroa.

        Sitten on uhraamista joka ei välttämättä ole ollenkaan rahan antamista.
        Se voi olla esim. ilmaistyötä Jumalan valtakunnan hyväksi. Esim kirkon tai seurakunnna kokoontumistilojen siivoamista, leipomista seurakunnan tilaisuuksiin, seurakunnan asioiden hoitamista ilman palkkaa yms......
        Unohtamatta ollenkaan suoraa Jumalan valtakunnan työtä joka kohdistuu sielujen voittamiseen.
        Me annamme itsemme Jumalalle aina kun antaudumme Hänen työhönsä mitä työtä Hän meille osoittaakin.
        Room 12:1

        UHRAAMISTA VAI. UUDESSA TESTAMENTISSA MITÄÄN UHRATA VAIKKA SITÄ ON KIEROON KÄÄNNETTYKIN. HEBREAKAISKIRJE. JA KIROUSTA ON VARASTETTU TAVARA ANTAA JOLLEKIN SELLAISEN MINKÄ ON TOISEN KODISTA VARASTANUT.


      • Anonyymi
        Ukki65v kirjoitti:

        tunne! Uhrit ja annit tietynsuuruisine määrineen päättyivät Kristuksessa.

        Uuden liiton pappeina (jokainen uskova) uhraamme kiitosta ja jaamme omastamme.

        Hebr.13: 15 "Uhratkaamme siis hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria, se on: niiden huulten hedelmää, jotka hänen nimeänsä ylistävät. 16. Mutta älkää unhottako tehdä hyvää ja jakaa omastanne, sillä senkaltaisiin uhreihin Jumala mielistyy"

        Tärkeintä on, että sydän on puhdas ja oikealla paikalla Jumalan suhteen. Antaminen tapahtukoon iloisesta vapaasta sydämmestä. Siinä ei ole pakkoa. Sen mukaan kuinka on uskoa ja rakkautta, antakoon vaikka kaiken tuloistaan.

        Jos ihminen yrittää hankkia, jotain etuja Jumalalta, antaessaan, tekee väärin.

        Vaikka antaisitte koko omaisuutenne köyhien ravinnoksi, se ei mitään hyödyttäisi, ilman rakkautta.

        Jakaessaan omaisuuttaan tulee ottaa huomioon myös aviopuoliso ja lapset. Heistä pitää pitää huolta ensin!!!

        Jakaa OMASTA eikä toisen omia. Älä varasta Mooses.


      • Anonyymi
        jaikal kirjoitti:

        ovat monissa seurakunnissa kuuma peruna. Ei siihen uskalla kaikki julistajat edes puuttua.
        En minäkään mielelläni puhu enkä kirjoita rahasta. Mutta Jumalan Sanaa tulee pitää
        esillä sen kaikilta puolilta....siunaukseksi sen uskoville. Joskus joutuu ottamaan esille
        sellaista jota ei tahtoisi jos lihalta kysyisi.

        Monet uskovat kokevat saaneensa ja saavansa suuria siunauksia maksaessaan kymmenykset
        säännöllisesti seurakunnalle. Jumalan sanan noudattamisessa on siunaus. Se on Jumalan sanansa noudattaamiseen asettama "luonnonlaki"

        Psalmi 19
        8. Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.
        9. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät.
        10. Herran pelko on puhdas, se pysyy iäti. Herran oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat.
        11. Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä.
        12. Myös sinun palvelijasi ottaa niistä vaarin, niiden noudattamisesta on suuri palkka.

        Jos kymmenysten maksaminen uskossa siihen että se on Jumalan tahto tuo siunauksen uskovan elämään, julistaja on Jumalan asialla kun hän puhuu kymmenyksistä positiiviseen sävyyn. Jos kuulija/lukija kokee että kymmenykset eivät kuulu UT:n oppiin, ei niitä kannata maksaa sillä se on juuri niin kuin sinä kerrot; ei pakosta sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.
        Mutta jos kaikki seurakuntalaiset kokevat että kymmenykset eivät kuulu UT:n oppiin ja Jumalan tahdoksi eikä kukaan maksa kymmenyksiä, miten seurakunta selviää taloudellisesti? Mistä seurakunta saa rahat juokseviin kustannuksiin? Miten seurakunta suoriutuu evankeliumin julistuksesta paikkakunnalla ja miten se voi lähettää lähettejä lähetystyöhön? Kymmenysten maksamatta jättäminen tuo seurakunnalle ongelmia.

        Saatana veti psalmia 91 Jeesukselle. Älä ala esittää valkeuden enkeliä saatanan kanssa. ULKOKULTAINEN valkoiseksi kalkittu seinä. Jos et voi pysyä uudessa testamentissa mene moskeijaan.


      • Anonyymi
        jari-pek-ka kirjoitti:

        #Mutta jos kaikki seurakuntalaiset kokevat että kymmenykset eivät kuulu UT:n oppiin ja Jumalan tahdoksi eikä kukaan maksa kymmenyksiä, miten seurakunta selviää taloudellisesti? Mistä seurakunta saa rahat juokseviin kustannuksiin? Miten seurakunta suoriutuu evankeliumin julistuksesta paikkakunnalla ja miten se voi lähettää lähettejä lähetystyöhön? Kymmenysten maksamatta jättäminen tuo seurakunnalle ongelmia. #

        Mulla on jaikal hyvä ehdotus. Aletaan kokoontumaan kodeissa, niinkuin alkuseurakunnan aikaan. Ei tule vuokrakuluja, eikä muitakaan ylläpitokuluja rakennuksista. Eihän Jumala ole seiniin sidottu.

        Evankeliumin julistus ei tarvi rahaa ollenkaan. Ei aivan kaikkea voi laskea rahassa. Ja jos seurakunta julistaa evankeliumia, niin ei se tarkoita, että vain määrätyt henkilöt sitä tekevät, vaan koko seurakunta. Ei se maksa mitään, että avaat suusi siellä missä sitten kulloinkin satut olemaan.

        Jumala lähettää lähetystyöhön. Kuulin juuri yhdestä pariskunnasta, joka lähti muslimimaahan lähetystyöhön. He myivät kaikki omaisuutensa täällä, mutta eivät ottaneet mitään rahaakaan siitä mukaansa. Jumala itse heidät kutsui ja pitää myös huolen heistä.

        Ehkä se kymmenysten maksamatta jättäminen tuo lähinnä taloudellisia ongelmia. Mitään muita ongelmia se ei tuo. Miksi antaa rahaa jonkun rakennuksen ylläpitoon, kun meillä kaikilla tai ainakin lähes kaikilla on koti, jossa voi kokoontua. Joillakin on ehkä pieni koti, mutta joillakin suurempi, jota voisi käyttää.

        Syötkö nyt rehellisesti kaupasta ostetusta lautasesta vai VARASTETUSTA entä kenen lusikka haarukka kattila sulla on. Mistä olet saanut kännykän tai takkisi. Fidalla on myös ennätysmäärä varastettua huijattua myynnissä. Sen siitä saa kun lain alle menee Jehovan karmaa tulee silmä silmästä matkalaukku matkalaukusta kello kellosta työkalu työkalusta kattila kattilasta ja lusikka lusikasta TV stereot niistä posliini posliinista viherkasvit amppelit niistä VARASTETUSTA seuraa kiroukset varkaille.


      • Anonyymi
        minä uskon kirjoitti:

        " Vaikka antaisitte koko omaisuutenne köyhien ravinnoksi, se ei mitään hyödyttäisi, ilman rakkautta"

        Niin se rahapussi pelastuu viimeisenä..

        Kun rakkaus puuttuu jää kylmä laki suorittaminen.


    • tutkinut.

      Kymmenykset ovat juutalainen säännös. Meidän pakanakristittyjen tulee antaa omastamme iloiten sen verran kuin hyvältä tuntuu ja varaa on. Jollekin 10% rahoistaan säännöllisesti antaminen voi olla tosi toimiva ja hyvä tapa, mutta on aivan väärin väittää, että se olisi kaikille annettu määräys, ja kiristää ja uhkailla niitä, joilla ei ole tätä antamisen käytäntöä.

      • x-hirvas

        kymmenyksillä turvattiin juutalaisuudessa maata omistamattomien leeviläisten pappien toimeentulo. Meille pakanoille ei ole annettu lakia eikä säädöksiä, joten mikään juutalaisten käskyt eikä säädökset koske pakanakansoja. Mutta kieroudella voidaan kymmenysten maksattaminen näyttämään raamatulliselta, kun lainataan jakeita vanhasta testamentista. Raamattua tuntematon ihminen uskoo liipattua saarnaajaa, ja maksaa kiltisti kymmenykset, koska Raamattu niin kehoittaa!!???
        Älkää maksako raamatullisella perusteella yhtään senttiä kymmenyksiä. Mutta jos haluatte vapaasta tahdostanne antaa roponne, niin se on oikein. Itse en kyllä laita yhtään kopekkaa uskonnollisten järjestöjen pussiin, koska ne rahat käytetään pakanallisen kolminaisuusopin levittämiseen.


      • Anonyymi

        Lähetys seuralta noita varastavia onkin esiintynyt milloin missäkin kerjäämässä muilta näpistelee syö toisten ruokia opettaa oikein miten varastellaan.


      • Anonyymi
        x-hirvas kirjoitti:

        kymmenyksillä turvattiin juutalaisuudessa maata omistamattomien leeviläisten pappien toimeentulo. Meille pakanoille ei ole annettu lakia eikä säädöksiä, joten mikään juutalaisten käskyt eikä säädökset koske pakanakansoja. Mutta kieroudella voidaan kymmenysten maksattaminen näyttämään raamatulliselta, kun lainataan jakeita vanhasta testamentista. Raamattua tuntematon ihminen uskoo liipattua saarnaajaa, ja maksaa kiltisti kymmenykset, koska Raamattu niin kehoittaa!!???
        Älkää maksako raamatullisella perusteella yhtään senttiä kymmenyksiä. Mutta jos haluatte vapaasta tahdostanne antaa roponne, niin se on oikein. Itse en kyllä laita yhtään kopekkaa uskonnollisten järjestöjen pussiin, koska ne rahat käytetään pakanallisen kolminaisuusopin levittämiseen.

        Kolminaisuus pakanuutta vai kun puhutaan Jumalan teoista. Synagogalla sun on maksettava kymmenykset uhrattava joka viikko elukka perjantaisin syötävä se lauantaina . Ne varastetut tavarat rahat ruuat on usein juutalaiset varastanut KRISTITYILTÄ myösuslimit varastaa.


    • Varsinaiseen kysymyksesi vastasin jo mutta otan nyt esille toisen aiheeseen liittyvän asian.

      Periaatteessa kymmenykset ja uhrit tulee maksaa Herralle Jeesukselle Kristukselle.
      Seurakunta on Herran Jeesuksen Kristuksen ruumis. Jeesus on seurakunnan pää.
      Siksi seurakunnalle annetut uhrit ovat Jumalalle annettuja uhreja.
      Seurakunta sitten jakaa avustukset tarvitseville. Tämä on Jumalan alkuperäinen suunnitelma ja tahto: kaikki seurakunnan kautta (Ef 3:10). Näin se toimi alkuseurakunnan aikana.

      VT:ssä kymmenykset tuotiin Herran varastohuoneeseen;

      Mal 3:10 "Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että MINUN HUONEESSANI olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti."

      Herran varastohuone ja Hänen huoneensa on Jumalan seurakunta; 1 Tim 3:15 "että, jos viivyn, tietäisit, miten tulee olla JUMALAN HUONEESSA, JOKA ON ELÄVÄN JUMALAN SEURAKUNTA,..."

      Alkuseurakunnassa uhrivarat tuotiin JUMALAN HUONEESEEN seurakuntaan apostoleiden jalkojen juureen (Apt 4:24-35). Seurakunta suoritti avustamisen ja kiitos siitä meni Jumalalle, ei yksilöuskovalle.

      2 Kor 8:1-5 "Mutta me saatamme teidän tietoonne, veljet, mitä Jumalan armo on vaikuttanut Makedonian SEURAKUNNISSA: että, vaikka he olivatkin monessa ahdistuksen koetuksessa, niin oli heidän ilonsa heidän suuressa köyhyydessäänkin niin ylenpalttinen, että he alttiisti antoivat runsaita lahjoja. Sillä voimiensa mukaan, sen minä todistan, jopa yli voimiensakin he antoivat omasta halustansa, paljolla pyytämisellä ANOEN MEILTÄ sitä suosiota, ETTÄ PÄÄSISIVÄT OSALLISIKSI PYHIEN AVUSTAMISEEN; eivätkä he vain tehneet, niinkuin me olimme toivoneet, vaan ANTOIVAT, ennen kaikkea HERRALLE ja SITTEN MEILLE, Jumalan tahdosta,"

      Uhrilahja tulee siis antaa Jumalalle seurakunnan kautta. Sitten seurakunta jakaa sen sitä tarvitseville. Silloin kiitos lahjasta ei mene lahjan antajalle henkilökohtaisesti. Kiitos menee seurakunnan kautta Jeesukselle Kristukselle ja Hänen kauttaan Jumalalle. Uskovan elämän tarkoitus on että me tuottaisimme kunniaa Jumalalle (Ef 1:11-12, 2 Kor 4:15, 1 Kor 10:31, Fil 1:11).

      2 Kor 9:11 "niin että te kaikessa vaurastuen voitte vilpittömästi harjoittaa kaikkinaista anteliaisuutta, joka MEIDÄN KAUTTAMME (seurakunnan kautta) saa aikaan KIITOSTA JUMALALLE."

      Jos uskova aina tarkoituksella ohittaa seurakunnan avustamisessaan, hän ohittaa Jumalan.
      Hän tahtookin ottaa itselleen kunniaa avustamisestaan. Hän ajattelee että Jumala näkee
      sen että MINÄ teen hyvää ja annan omastani. Tämä on tietenkin totta että Jumala näkee ja
      että Hän pitää avun tarvitsevien auttamisesta. Mutta,...

      Jos antaminen menee aina ohi Jumalan seurakunnan, mikä on motiivi? Seurakunnan ohittamisen motiivi onkin Jumalan seurakunnan halveksiminen. Seurakuntahan on Kristuksen ruumis. Mitä/ketä silloin uskova halveksii? Ketä Paavali vainosi vainoamalla seurakuntaa? Kenelle esim. Ananias valehteli? (Apt 9:1-5, 5:1-4)? Keneen Jumalan seurakunnalle tehty teko tänäkin päivänä kohdistuu olipa teko mitä tahansa?

      Seurakunnan säännöllinen, jatkuva ja tarkoituksellinen ohittaminen on ylpeyttä koska...
      se on tahto käyttää OMAA VALTAA rahan ohjautumisessa juuri MINUN tahtomaani kohteeseen.
      Ylpeys on syntiä. Tällainen seurakuntaa halveksiva ja seurakunnan aina ohittanut uskova voi jäädä ilman Jumalan kiitosta. Hän ei ehkä antanutkaan Jumalalle.

      X-hirvas jo ehti paljastaa halveksivansa Jumalan seurakuntaa. Se on hänen motiivinsa olla antamatta uhrilahjaa Jumalan seurakunnalle. Niin hän itse kirjoittaa.

      Mutta jotta ei tulisi väärinkäsityksiä mainittakoon että antaminen ei aina tarvitse eikä tulekaan mennä aina seurakunnan kautta. Joskus Jumala puhuu sinulle ja minulle avun antamisesta suoraan avun tarvitsevalle.
      Silloin voidaan ja pitääkin ohittaa seurakunta. Apu tulee viedä suoraan tarvitsevalle. Opetukseni tässä viestissä on yleinen. Sitä ei voida soveltaa jokaiseen yksittäiseen tapaukseen. Ja tässä on sananlasku: "Poikkeus vahvistaa säännön" paikallaan. Emme siis saa mennä lukkoon. Meidän tulee olla kuuliaisia ja herkkiä Herran äänelle; mikä on Jumalan tahto tässä ja nyt.

      • x-hirvas

        puhu sontaa. VT:ssä kymmenykset kerättiin leeviläisille, ja se oli vanhan liiton käsky. Pakanakansoille ei ole annettu ainuttakaan käskyä, eikä uuteen liittoon kuulu kymmenykset, koska vanha liitto päättyi Golgatalla noin 1980 vuotta sitten.

        4. Moos. 18:21
        Mutta leeviläisille minä annan kaikki kymmenykset Israelissa perintöosaksi, palkkana siitä palveluksesta, jonka he toimittavat ilmestysmajassa.
        4. Moos. 18:24
        Sillä israelilaisten kymmenykset, jotka he antavat Herralle anniksi, minä annan leeviläisille perintöosaksi; sentähden minä kiellän heiltä perintöosan israelilaisten keskuudessa."
        4. Moos. 18:26
        "Puhu leeviläisille ja sano: Kun te israelilaisilta otatte ne kymmenykset, jotka minä olen määrännyt heidän teille annettavaksi perintöosaksenne, niin antakaa siitä Herralle anti, kymmenykset kymmenyksistä,

        Mutta toki Jaikal saat kylvää rahasi mihin parhaaksi näet, kultit ja kirkot odottavat sinun kymmenyksiäsi käsi ojossa.


      • x-hirvas kirjoitti:

        puhu sontaa. VT:ssä kymmenykset kerättiin leeviläisille, ja se oli vanhan liiton käsky. Pakanakansoille ei ole annettu ainuttakaan käskyä, eikä uuteen liittoon kuulu kymmenykset, koska vanha liitto päättyi Golgatalla noin 1980 vuotta sitten.

        4. Moos. 18:21
        Mutta leeviläisille minä annan kaikki kymmenykset Israelissa perintöosaksi, palkkana siitä palveluksesta, jonka he toimittavat ilmestysmajassa.
        4. Moos. 18:24
        Sillä israelilaisten kymmenykset, jotka he antavat Herralle anniksi, minä annan leeviläisille perintöosaksi; sentähden minä kiellän heiltä perintöosan israelilaisten keskuudessa."
        4. Moos. 18:26
        "Puhu leeviläisille ja sano: Kun te israelilaisilta otatte ne kymmenykset, jotka minä olen määrännyt heidän teille annettavaksi perintöosaksenne, niin antakaa siitä Herralle anti, kymmenykset kymmenyksistä,

        Mutta toki Jaikal saat kylvää rahasi mihin parhaaksi näet, kultit ja kirkot odottavat sinun kymmenyksiäsi käsi ojossa.

        >>> VT:ssä kymmenykset kerättiin leeviläisille, ja se oli vanhan liiton käsky.


      • x-hirvas
        jaikal kirjoitti:

        >>> VT:ssä kymmenykset kerättiin leeviläisille, ja se oli vanhan liiton käsky.

        VEROISTA, eikä sanaakaan kymmenyksistä. Verot kerättiin keisarille, ei Jumalalle. Olet sinä mahdoton kaveri sotkemaan asioita, jopa Raamattua hyväksikäyttäen. Siis VERO on VERO, ja kymmenykset ovat kymmenykset vanhassa liitossa.
        Mutta eihän epäuskoinen usko Raamattua, huomaatko Jaikal, että olet epäuskoinen ??


      • x-hirvas kirjoitti:

        VEROISTA, eikä sanaakaan kymmenyksistä. Verot kerättiin keisarille, ei Jumalalle. Olet sinä mahdoton kaveri sotkemaan asioita, jopa Raamattua hyväksikäyttäen. Siis VERO on VERO, ja kymmenykset ovat kymmenykset vanhassa liitossa.
        Mutta eihän epäuskoinen usko Raamattua, huomaatko Jaikal, että olet epäuskoinen ??

        ettei Jeesus puhunut kymmenyksistä

        Matt 22:21 "ANTAKAA SIIS KEISARILLE, MIKÄ KEISARIN ON,JA JUMALALLE, MIKÄ JUMALAN ON".

        Mitä Jeesus sitten tarkoitti: "MIKÄ JUMALAN ON"?

        Väitätkö todella että Malakia ei puhu kymmenyksistä?
        Mal 3:8 "Riistääkö ihminen JUMALALTA? Te kuitenkin RIISTÄTTE MINULTA. Mutta te sanotte:
        "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa."


      • x-hirvas
        jaikal kirjoitti:

        ettei Jeesus puhunut kymmenyksistä

        Matt 22:21 "ANTAKAA SIIS KEISARILLE, MIKÄ KEISARIN ON,JA JUMALALLE, MIKÄ JUMALAN ON".

        Mitä Jeesus sitten tarkoitti: "MIKÄ JUMALAN ON"?

        Väitätkö todella että Malakia ei puhu kymmenyksistä?
        Mal 3:8 "Riistääkö ihminen JUMALALTA? Te kuitenkin RIISTÄTTE MINULTA. Mutta te sanotte:
        "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa."

        on vain halu kinastella, tai sitten olet niin tietämätön, että väittelet vastoin parempaa tietoasi.

        Vastaahan tähän niin jatketaan sitten.

        a. antoiko Jumala säädöksen kymmenyksistä pakanakansoille?

        b. puhuiko Malakia aikansa israelilaisille vanhassa liitossa ?

        Mitä vastaat Jaikal?


      • AA
        jaikal kirjoitti:

        ettei Jeesus puhunut kymmenyksistä

        Matt 22:21 "ANTAKAA SIIS KEISARILLE, MIKÄ KEISARIN ON,JA JUMALALLE, MIKÄ JUMALAN ON".

        Mitä Jeesus sitten tarkoitti: "MIKÄ JUMALAN ON"?

        Väitätkö todella että Malakia ei puhu kymmenyksistä?
        Mal 3:8 "Riistääkö ihminen JUMALALTA? Te kuitenkin RIISTÄTTE MINULTA. Mutta te sanotte:
        "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa."

        Matt.22: 21 Antakaa Jumalalle mikä Jumalan on - tarkoittaa sinun sydäntäsi - ei rahojasi. Ihminen luotuna kuuluu Luojalleen, joka on jopa antanut Poikansa kuolemaan puolestasi. Ei siinä rahasta puhuta. Snl. 23: 26: Anna siis sydämesi, poikani, Minulle ja olkoot Minun tieni sinun silmissäsi mieluisat!


      • AA kirjoitti:

        Matt.22: 21 Antakaa Jumalalle mikä Jumalan on - tarkoittaa sinun sydäntäsi - ei rahojasi. Ihminen luotuna kuuluu Luojalleen, joka on jopa antanut Poikansa kuolemaan puolestasi. Ei siinä rahasta puhuta. Snl. 23: 26: Anna siis sydämesi, poikani, Minulle ja olkoot Minun tieni sinun silmissäsi mieluisat!

        Eikä Jumala tarvi minun rahojani tai siunun rahojasi. Jos ne rahat siellä rahapussissa on meidän omia, niin ei Jumala niitä tarvi, ne saa pitää kyllä ihan vapaasti. Jumala ei "meidän" rahojamme tarvi. Mutta jos ne rahat siellä pussissa on Jumalan, niin se on ihan eri juttu.

        #15 niinkuin kirjoitettu on: "Joka oli paljon koonnut, sille ei jäänyt liikaa, ja joka oli koonnut vähän, siltä ei mitään puuttunut".#
        Paavali otti tuossa esimerkiksi sen, kun Israel kokosi mannaa erämaassa. Manna kuvaa tavallaan Jeesusta, joka on elämän leipä. Kaikki se mitä meillä on, tulee Jumalalta. Eli kaikki se, mitä sä täällä keräät, on Jumalan mannaa.
        Jos ihan oikeesti olemme uskossa, niin meillä ei ole mitään omaa, kaikki on Jumalan.

        Ps. 24:1

        Daavidin virsi. Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on, maanpiiri ja ne, jotka siinä asuvat.


      • *jukka.finland
        jaikal kirjoitti:

        ettei Jeesus puhunut kymmenyksistä

        Matt 22:21 "ANTAKAA SIIS KEISARILLE, MIKÄ KEISARIN ON,JA JUMALALLE, MIKÄ JUMALAN ON".

        Mitä Jeesus sitten tarkoitti: "MIKÄ JUMALAN ON"?

        Väitätkö todella että Malakia ei puhu kymmenyksistä?
        Mal 3:8 "Riistääkö ihminen JUMALALTA? Te kuitenkin RIISTÄTTE MINULTA. Mutta te sanotte:
        "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa."

        Veljeni Jaikal. Tuo Matt. 22:21 on nyt jäänyt Sinulta osaksi ymmärtämättä. Se ei viittaa kymmenyksiin vaan paljon suurempaan. Jeesukseltahan kysyttiin onko oikein maksaa keisarille veroa. Jeesus pyytää näyttämään denaria ja kysyy kenen kuva ja päällekirjoitus siinä on. Kysyjät vastaavat: keisarin. Siihen Jeesus vastaa, että antakaa siis keisarille mikä keisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on, eli antakaa itsenne Jumalalle, sillä "teissä on Jumalan kuva ja päällekirjoitus". Mutta totta on se, että jos annamme Hänelle itsemme niin annamme myös varamme; niin, elämämme ja kaikkemme -ei pakosta- vaan sydämemme palvovan rakkauden "pakottamana".

        Hyvää yötä, Jeesus myötä.


      • *jukka.finland kirjoitti:

        Veljeni Jaikal. Tuo Matt. 22:21 on nyt jäänyt Sinulta osaksi ymmärtämättä. Se ei viittaa kymmenyksiin vaan paljon suurempaan. Jeesukseltahan kysyttiin onko oikein maksaa keisarille veroa. Jeesus pyytää näyttämään denaria ja kysyy kenen kuva ja päällekirjoitus siinä on. Kysyjät vastaavat: keisarin. Siihen Jeesus vastaa, että antakaa siis keisarille mikä keisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on, eli antakaa itsenne Jumalalle, sillä "teissä on Jumalan kuva ja päällekirjoitus". Mutta totta on se, että jos annamme Hänelle itsemme niin annamme myös varamme; niin, elämämme ja kaikkemme -ei pakosta- vaan sydämemme palvovan rakkauden "pakottamana".

        Hyvää yötä, Jeesus myötä.

        tuon voi tulkita molemmilla tavoilla. Uskon että Jumalan Henki hyväksyy molemmat tulkinnat.
        Jotenkin vain tuntuu siltä että tulkinta itsensä antamisesta tässä yhteydessä on vähän liian kaukaa haettu tulkinta. Vaikka en sitä kiellä etteikö Pyhä Henki voi senkin tulkinnan nostaa esille tuosta jakeesta.
        Mutta luonnollisempi ja lähempänä oleva tulkinta mielestäni on se että kysymyksessä on rahan antaminen.


      • jaikal kirjoitti:

        tuon voi tulkita molemmilla tavoilla. Uskon että Jumalan Henki hyväksyy molemmat tulkinnat.
        Jotenkin vain tuntuu siltä että tulkinta itsensä antamisesta tässä yhteydessä on vähän liian kaukaa haettu tulkinta. Vaikka en sitä kiellä etteikö Pyhä Henki voi senkin tulkinnan nostaa esille tuosta jakeesta.
        Mutta luonnollisempi ja lähempänä oleva tulkinta mielestäni on se että kysymyksessä on rahan antaminen.

        sinulta jos olet tätä lukemassa ja sinulla aikaa on;

        Miten sinä tulkitset Matt 22:21 jakeen?
        Onko tässä kysymyksessä rahan vaiko itsensä antaminen
        Jumalalle vaiko molemmat asiat.


      • väliin
        jaikal kirjoitti:

        tuon voi tulkita molemmilla tavoilla. Uskon että Jumalan Henki hyväksyy molemmat tulkinnat.
        Jotenkin vain tuntuu siltä että tulkinta itsensä antamisesta tässä yhteydessä on vähän liian kaukaa haettu tulkinta. Vaikka en sitä kiellä etteikö Pyhä Henki voi senkin tulkinnan nostaa esille tuosta jakeesta.
        Mutta luonnollisempi ja lähempänä oleva tulkinta mielestäni on se että kysymyksessä on rahan antaminen.

        Meidän Helluntaiseurakunnan eläkkeellä oleva johtaja ja raamatunopettaja on opettanut, että Uusi testamentti ei tunne kymmenyksiä. Määräys kymmenysten maksamisesta koski Israelin kansaa ja tuo määräys ei koske meitä uuden liiton uskovia.


      • *jukka.finland
        väliin kirjoitti:

        Meidän Helluntaiseurakunnan eläkkeellä oleva johtaja ja raamatunopettaja on opettanut, että Uusi testamentti ei tunne kymmenyksiä. Määräys kymmenysten maksamisesta koski Israelin kansaa ja tuo määräys ei koske meitä uuden liiton uskovia.

        Mielestäni oikein on seurakunnassanne opetettu. Rakkauteen liittyy kuitenkin eroittamattomasti antaminen. "Niin paljon rakasti Jumala maailmaa, että Hän antoi..." Jos elämme oikeassa suhteessa Herraamme, niin annamme iloiten Hänelle. Tämä antaminen näkyy kaikenlaisena seurakunnan ja lähimmäisten tukemisena. "Totisesti Minä sanon teille; kaikki mitä olette tehneet yhdelle näistä Minun vähimmistä veljistäni sen te olette tehneet Minulle".

        Henkilökohtainen mielipiteeni on, että monilla ihmisillä on varaa antaa enemmän varoja Jumalan Valtakunnan työhön kuin vain 10 % tuloistaan. Kumpi sitten on ajassamme tärkeämpää, omistaako kalliita asuntoja ja autoja sekä muhkean pankkitilin vaiko sielujen voittaminen? Tätä kannattaa jokaisen itse tykönänsä ajatella. Omaisuus jää kerran tänne maiden päälle, joka on tulelle talletettu, mutta uskovan vanhurskaat teot seuraavat häntä kuoleman rajan tuolle puolelle. "Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskaat teot" (Ilm. 19:8, alkutekstissä "ta dikaiómata", vanhurskaudenteot).


      • *jukka.finland kirjoitti:

        Mielestäni oikein on seurakunnassanne opetettu. Rakkauteen liittyy kuitenkin eroittamattomasti antaminen. "Niin paljon rakasti Jumala maailmaa, että Hän antoi..." Jos elämme oikeassa suhteessa Herraamme, niin annamme iloiten Hänelle. Tämä antaminen näkyy kaikenlaisena seurakunnan ja lähimmäisten tukemisena. "Totisesti Minä sanon teille; kaikki mitä olette tehneet yhdelle näistä Minun vähimmistä veljistäni sen te olette tehneet Minulle".

        Henkilökohtainen mielipiteeni on, että monilla ihmisillä on varaa antaa enemmän varoja Jumalan Valtakunnan työhön kuin vain 10 % tuloistaan. Kumpi sitten on ajassamme tärkeämpää, omistaako kalliita asuntoja ja autoja sekä muhkean pankkitilin vaiko sielujen voittaminen? Tätä kannattaa jokaisen itse tykönänsä ajatella. Omaisuus jää kerran tänne maiden päälle, joka on tulelle talletettu, mutta uskovan vanhurskaat teot seuraavat häntä kuoleman rajan tuolle puolelle. "Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskaat teot" (Ilm. 19:8, alkutekstissä "ta dikaiómata", vanhurskaudenteot).

        mieleeni sielujen voittaminen joka jos mikä on Herran tekoja uskovan kautta.

        Dan 12:3
        Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.

        >>>"Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskaat teot" (Ilm. 19:8, alkutekstissä "ta dikaiómata", vanhurskaudenteot).


      • puutarhankukka
        *jukka.finland kirjoitti:

        Veljeni Jaikal. Tuo Matt. 22:21 on nyt jäänyt Sinulta osaksi ymmärtämättä. Se ei viittaa kymmenyksiin vaan paljon suurempaan. Jeesukseltahan kysyttiin onko oikein maksaa keisarille veroa. Jeesus pyytää näyttämään denaria ja kysyy kenen kuva ja päällekirjoitus siinä on. Kysyjät vastaavat: keisarin. Siihen Jeesus vastaa, että antakaa siis keisarille mikä keisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on, eli antakaa itsenne Jumalalle, sillä "teissä on Jumalan kuva ja päällekirjoitus". Mutta totta on se, että jos annamme Hänelle itsemme niin annamme myös varamme; niin, elämämme ja kaikkemme -ei pakosta- vaan sydämemme palvovan rakkauden "pakottamana".

        Hyvää yötä, Jeesus myötä.

        Kiitos Jukka,

        Siitä on jo monta vuotta kun kirjoitit tuon vastauksen, mutta hienosti, voimallisesti ja kauniisti sanottu kuitenkin :).

        Hyvää yötä, Jeesus myötä, kiitos tästä päivästä!


      • kuin.kankkulan.kaivoon
        jaikal kirjoitti:

        ettei Jeesus puhunut kymmenyksistä

        Matt 22:21 "ANTAKAA SIIS KEISARILLE, MIKÄ KEISARIN ON,JA JUMALALLE, MIKÄ JUMALAN ON".

        Mitä Jeesus sitten tarkoitti: "MIKÄ JUMALAN ON"?

        Väitätkö todella että Malakia ei puhu kymmenyksistä?
        Mal 3:8 "Riistääkö ihminen JUMALALTA? Te kuitenkin RIISTÄTTE MINULTA. Mutta te sanotte:
        "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa."

        Ei harhaisiin opetuksiin kannata rahaa viskellä.


      • Anonyymi

        Anastajat varastaa sitten valehtelee .....koittakaa miettiä paljon varastettua on kuljetettu viety Israeliin ja fidalla myyty lähiöissä myyty pimeästi.


      • Anonyymi
        x-hirvas kirjoitti:

        puhu sontaa. VT:ssä kymmenykset kerättiin leeviläisille, ja se oli vanhan liiton käsky. Pakanakansoille ei ole annettu ainuttakaan käskyä, eikä uuteen liittoon kuulu kymmenykset, koska vanha liitto päättyi Golgatalla noin 1980 vuotta sitten.

        4. Moos. 18:21
        Mutta leeviläisille minä annan kaikki kymmenykset Israelissa perintöosaksi, palkkana siitä palveluksesta, jonka he toimittavat ilmestysmajassa.
        4. Moos. 18:24
        Sillä israelilaisten kymmenykset, jotka he antavat Herralle anniksi, minä annan leeviläisille perintöosaksi; sentähden minä kiellän heiltä perintöosan israelilaisten keskuudessa."
        4. Moos. 18:26
        "Puhu leeviläisille ja sano: Kun te israelilaisilta otatte ne kymmenykset, jotka minä olen määrännyt heidän teille annettavaksi perintöosaksenne, niin antakaa siitä Herralle anti, kymmenykset kymmenyksistä,

        Mutta toki Jaikal saat kylvää rahasi mihin parhaaksi näet, kultit ja kirkot odottavat sinun kymmenyksiäsi käsi ojossa.

        Oliko Kyllikki saaren tappaja juutalainen ?


      • Anonyymi
        jaikal kirjoitti:

        ettei Jeesus puhunut kymmenyksistä

        Matt 22:21 "ANTAKAA SIIS KEISARILLE, MIKÄ KEISARIN ON,JA JUMALALLE, MIKÄ JUMALAN ON".

        Mitä Jeesus sitten tarkoitti: "MIKÄ JUMALAN ON"?

        Väitätkö todella että Malakia ei puhu kymmenyksistä?
        Mal 3:8 "Riistääkö ihminen JUMALALTA? Te kuitenkin RIISTÄTTE MINULTA. Mutta te sanotte:
        "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa."

        MALAKIA ON ENNEN JEESUSTA TE RISTIIN NAULITSITTE OMAN MESSIAANNE ONKO SITÄ VAIKEA KÄSITTÄÄ ETTÄ SELLAISEN SYNNIN TEKEE. SYYTTÖMÄN LAVASTAA SYYLLISEKSI ! Hellarit harrastaa pimeitä tuloja töitä ...


      • Anonyymi
        x-hirvas kirjoitti:

        on vain halu kinastella, tai sitten olet niin tietämätön, että väittelet vastoin parempaa tietoasi.

        Vastaahan tähän niin jatketaan sitten.

        a. antoiko Jumala säädöksen kymmenyksistä pakanakansoille?

        b. puhuiko Malakia aikansa israelilaisille vanhassa liitossa ?

        Mitä vastaat Jaikal?

        OLIKO JEESUS RISTILLÄ MALAKIAN AIKANA . OLI KYLLÄ ENNUSTETTU NIIN.


      • Anonyymi
        AA kirjoitti:

        Matt.22: 21 Antakaa Jumalalle mikä Jumalan on - tarkoittaa sinun sydäntäsi - ei rahojasi. Ihminen luotuna kuuluu Luojalleen, joka on jopa antanut Poikansa kuolemaan puolestasi. Ei siinä rahasta puhuta. Snl. 23: 26: Anna siis sydämesi, poikani, Minulle ja olkoot Minun tieni sinun silmissäsi mieluisat!

        Meidän nuoruudessa kaikki raiskaajat oli hellarivapareista synagogaa ja moskeijaa jokunen Jehova.


      • Anonyymi
        jari-pek-ka kirjoitti:

        Eikä Jumala tarvi minun rahojani tai siunun rahojasi. Jos ne rahat siellä rahapussissa on meidän omia, niin ei Jumala niitä tarvi, ne saa pitää kyllä ihan vapaasti. Jumala ei "meidän" rahojamme tarvi. Mutta jos ne rahat siellä pussissa on Jumalan, niin se on ihan eri juttu.

        #15 niinkuin kirjoitettu on: "Joka oli paljon koonnut, sille ei jäänyt liikaa, ja joka oli koonnut vähän, siltä ei mitään puuttunut".#
        Paavali otti tuossa esimerkiksi sen, kun Israel kokosi mannaa erämaassa. Manna kuvaa tavallaan Jeesusta, joka on elämän leipä. Kaikki se mitä meillä on, tulee Jumalalta. Eli kaikki se, mitä sä täällä keräät, on Jumalan mannaa.
        Jos ihan oikeesti olemme uskossa, niin meillä ei ole mitään omaa, kaikki on Jumalan.

        Ps. 24:1

        Daavidin virsi. Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on, maanpiiri ja ne, jotka siinä asuvat.

        MINKÄ VIRREN DAVID KUOLLEENA LAULAA VEITKÄ SEN ARKULLE KIVIÄ JERKUN SODOMASSA.


      • Anonyymi
        *jukka.finland kirjoitti:

        Veljeni Jaikal. Tuo Matt. 22:21 on nyt jäänyt Sinulta osaksi ymmärtämättä. Se ei viittaa kymmenyksiin vaan paljon suurempaan. Jeesukseltahan kysyttiin onko oikein maksaa keisarille veroa. Jeesus pyytää näyttämään denaria ja kysyy kenen kuva ja päällekirjoitus siinä on. Kysyjät vastaavat: keisarin. Siihen Jeesus vastaa, että antakaa siis keisarille mikä keisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on, eli antakaa itsenne Jumalalle, sillä "teissä on Jumalan kuva ja päällekirjoitus". Mutta totta on se, että jos annamme Hänelle itsemme niin annamme myös varamme; niin, elämämme ja kaikkemme -ei pakosta- vaan sydämemme palvovan rakkauden "pakottamana".

        Hyvää yötä, Jeesus myötä.

        Menette töihin ensin palautatte varastetut myös fidalta ja kodeista. Pyydätte anteeksi varastettuja huonekaluja asuntoja vaatteita autoja pyöriä...sukkia kenkiä kelloja astioita lamppuja...maksatte takaisin tunnustatte ne huumekuljetukset ihmisten hyväksi käytön ahneuden pimeän myynnin avustusruokien varastettujen myynnin pimeästi rasismin muita kohtaan vihan toisten koteihin varastamaan menemisen huijaukset huumepiikit väärät syytökset toisia vastaan ilkeyden pahuuden väärin otettu väärin annettu vääryydellä otettua. Olette syönyt toisten kodeissa ruokia varastanut. Syntivelkaa on sitten kertynyt eikä niitä nyt mitenkään sovita ne ELUKKAUHRIT tai rahalla osteta pelastusta. Tehän olette ryöstellyt taloista pelloilta ruokaa myynyt rahasta ilmeiseksi saatua verottomasti vaatinut antamaan mökkejä teille ikäänkuin se pelastaisi jonkun sielun sillä kuten Paavali totesi menköön rahasi kanssasi helvettiin myös Juudas meni rahan takia helvettiin lue ahneus.


      • Anonyymi
        x-hirvas kirjoitti:

        puhu sontaa. VT:ssä kymmenykset kerättiin leeviläisille, ja se oli vanhan liiton käsky. Pakanakansoille ei ole annettu ainuttakaan käskyä, eikä uuteen liittoon kuulu kymmenykset, koska vanha liitto päättyi Golgatalla noin 1980 vuotta sitten.

        4. Moos. 18:21
        Mutta leeviläisille minä annan kaikki kymmenykset Israelissa perintöosaksi, palkkana siitä palveluksesta, jonka he toimittavat ilmestysmajassa.
        4. Moos. 18:24
        Sillä israelilaisten kymmenykset, jotka he antavat Herralle anniksi, minä annan leeviläisille perintöosaksi; sentähden minä kiellän heiltä perintöosan israelilaisten keskuudessa."
        4. Moos. 18:26
        "Puhu leeviläisille ja sano: Kun te israelilaisilta otatte ne kymmenykset, jotka minä olen määrännyt heidän teille annettavaksi perintöosaksenne, niin antakaa siitä Herralle anti, kymmenykset kymmenyksistä,

        Mutta toki Jaikal saat kylvää rahasi mihin parhaaksi näet, kultit ja kirkot odottavat sinun kymmenyksiäsi käsi ojossa.

        Synagogan moosekset kieltää Jeesuksen ANTIMESSIAS siis pedon merkki musta kotelo otsalla.


      • Anonyymi
        jaikal kirjoitti:

        ettei Jeesus puhunut kymmenyksistä

        Matt 22:21 "ANTAKAA SIIS KEISARILLE, MIKÄ KEISARIN ON,JA JUMALALLE, MIKÄ JUMALAN ON".

        Mitä Jeesus sitten tarkoitti: "MIKÄ JUMALAN ON"?

        Väitätkö todella että Malakia ei puhu kymmenyksistä?
        Mal 3:8 "Riistääkö ihminen JUMALALTA? Te kuitenkin RIISTÄTTE MINULTA. Mutta te sanotte:
        "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa."

        Malakiassa ollaan synagogalla


      • Anonyymi
        jari-pek-ka kirjoitti:

        Eikä Jumala tarvi minun rahojani tai siunun rahojasi. Jos ne rahat siellä rahapussissa on meidän omia, niin ei Jumala niitä tarvi, ne saa pitää kyllä ihan vapaasti. Jumala ei "meidän" rahojamme tarvi. Mutta jos ne rahat siellä pussissa on Jumalan, niin se on ihan eri juttu.

        #15 niinkuin kirjoitettu on: "Joka oli paljon koonnut, sille ei jäänyt liikaa, ja joka oli koonnut vähän, siltä ei mitään puuttunut".#
        Paavali otti tuossa esimerkiksi sen, kun Israel kokosi mannaa erämaassa. Manna kuvaa tavallaan Jeesusta, joka on elämän leipä. Kaikki se mitä meillä on, tulee Jumalalta. Eli kaikki se, mitä sä täällä keräät, on Jumalan mannaa.
        Jos ihan oikeesti olemme uskossa, niin meillä ei ole mitään omaa, kaikki on Jumalan.

        Ps. 24:1

        Daavidin virsi. Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on, maanpiiri ja ne, jotka siinä asuvat.

        David on kuollut.


      • Anonyymi
        väliin kirjoitti:

        Meidän Helluntaiseurakunnan eläkkeellä oleva johtaja ja raamatunopettaja on opettanut, että Uusi testamentti ei tunne kymmenyksiä. Määräys kymmenysten maksamisesta koski Israelin kansaa ja tuo määräys ei koske meitä uuden liiton uskovia.

        Varastaminen on syntiä ja laittomuutta menkääs palauttamaan varastettua myös fidalta kodeista ja tileiltä sekä ne huonekalut. Kenkiä.


      • Anonyymi
        jaikal kirjoitti:

        mieleeni sielujen voittaminen joka jos mikä on Herran tekoja uskovan kautta.

        Dan 12:3
        Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.

        >>>"Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskaat teot" (Ilm. 19:8, alkutekstissä "ta dikaiómata", vanhurskaudenteot).

        Lopetat ensin varastamisen alat palautella


      • Anonyymi
        puutarhankukka kirjoitti:

        Kiitos Jukka,

        Siitä on jo monta vuotta kun kirjoitit tuon vastauksen, mutta hienosti, voimallisesti ja kauniisti sanottu kuitenkin :).

        Hyvää yötä, Jeesus myötä, kiitos tästä päivästä!

        Hellareissa varastetun huijatun huumeiden lisäksi virtaa pimeä veroton myynti ja lesbot homot väärentäjät miltä se nyt tuntuu nukkua varastetulla lakanalla sängyssä tai jakaa niitä toisille osallistuu syntiin siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        David on kuollut.

        David ennusti Jeesuksen tulevan.


    • Mikko.

      Koko omaisuus pitäisi luovuttaa yhteiseen käyttöön. Maatilat, talot, metsät, huvilat, kaikki kaikki myytävä ja rahat seurakunnalle. Tuskin yhtään uskovaa on koko Suomenmaassa joka olisi täyttänyt raamatullisesti tuon alkuseurakunnan mallin.
      Kun helarit tottelisitte sanaa, alkaisi Jumalakin toimimaan seurakunnissanne, nythän siekllä ei toimi kuin riidat, rakkaudettomuus, kateus vallan haluineen ja SYNTI REHOITTAA uskovissa.

      • Anonyymi

        Ortodoksit ja luterilaiset käy töissä.


      • Anonyymi

        Syödään toisten kaapeista ruuat. Ahneus on synti.


    • Vaikka tää onkin vanha viesti, niin vastataan nyt taas, että kymmenykset ei uuteen liittoon kuulu, vaan voisko sanoa, paljon enemmän kuin kymmenykset. Raamattu puhuu jopa tasauksesta.

      2 Kor.8
      10 Minä annan vain neuvon tässä asiassa; sillä se on hyödyksi teille, jotka jo viime vuonna olitte ensimmäiset, ette ainoastaan tekemässä, vaan myös tahtomassa.
      11 Täyttäkää nyt siis tekonne, niin että, yhtä alttiisti kuin olitte sen päättäneet, sen myös täyttäisitte, varojenne mukaan.
      12 Sillä jos on alttiutta, niin se on otollinen sen mukaan, kuin on varoja, eikä sen mukaan, kuin niitä ei ole.
      13 Sillä ei ole tarkoitus, että muilla olisi huojennus, teillä rasitus, vaan tasauksen vuoksi tulkoon tätä nykyä teidän yltäkylläisyytenne heidän puutteensa hyväksi,
      14 että heidänkin yltäkylläisyytensä tulisi teidän puutteenne hyväksi, niin että syntyisi tasaus,
      15 niinkuin kirjoitettu on: "Joka oli paljon koonnut, sille ei jäänyt liikaa, ja joka oli koonnut vähän, siltä ei mitään puuttunut".

      • x-hirvas

        aloituksessa kymmenyksistä. Hyväksytkö Jari Pekka sen, että vanhan liiton kymmenyssääntöä käytetään uskonnollisissa liikkeissä perusteena 10% kymmenysmaksuna palkasta ??? Opettiko Jeesus noin?


      • x-hirvas kirjoitti:

        aloituksessa kymmenyksistä. Hyväksytkö Jari Pekka sen, että vanhan liiton kymmenyssääntöä käytetään uskonnollisissa liikkeissä perusteena 10% kymmenysmaksuna palkasta ??? Opettiko Jeesus noin?

        uudestaan.


      • lannenhunttari
        jari-pek-ka kirjoitti:

        uudestaan.

        kiinnostunut siita,paljonko annat, vaan hanta kiinnostaa se,paljonko jatat itsellesi...
        muista lesken ropo.. han antoi kaikkensa


      • lannenhunttari kirjoitti:

        kiinnostunut siita,paljonko annat, vaan hanta kiinnostaa se,paljonko jatat itsellesi...
        muista lesken ropo.. han antoi kaikkensa

        Itselleen ei saa jättää mitään. Koko elämä pitää antaa Jeesukselle. Mulla ei ole enää mitään omaa, kaikki on Herran. Ne pankkitilillä olevat vähäiset rahatkin on Herran.


      • Anonyymi

        Jollain on varastettu kukka amppeli jollain kukkapurkki viherkasvit jollain varastettu kirjahylly posliinia ...varastettu sohva ...korkokenkä ....koru. Ne nyt vaan on tuhoon vihittyä varkaille.


      • Anonyymi
        x-hirvas kirjoitti:

        aloituksessa kymmenyksistä. Hyväksytkö Jari Pekka sen, että vanhan liiton kymmenyssääntöä käytetään uskonnollisissa liikkeissä perusteena 10% kymmenysmaksuna palkasta ??? Opettiko Jeesus noin?

        Onko tokman ja Jysk juutalaisten niin kymmenykset laki on synagogan laki TOORASSA heille vaikka temppelissä on budhat ja moskeijat. Meillä otetaan työverona 25 prossaa ja sä maksat sen ostaessaan näiltä tuotteita sillä he ovat joka tuotteeseen laittanut 24 prossan arvon ARVON lisäveron. Sinä maksat.


      • Anonyymi
        jari-pek-ka kirjoitti:

        Itselleen ei saa jättää mitään. Koko elämä pitää antaa Jeesukselle. Mulla ei ole enää mitään omaa, kaikki on Herran. Ne pankkitilillä olevat vähäiset rahatkin on Herran.

        Hellarit on työpaikoilla kuuluisia varastamisesta ja lähiöissä kuuluisia varastetun myynnistä ja huumemyynnistä myös juutalaiset muslimit on näistä tunnettuja romanien tavoin.


      • Anonyymi

        Kaikki huumekuljetukset Israelista Suomeen varastetut matkalaukut kännykät vaatteet NE EI OLE MITÄÄN SIUNAUKSIA JOS SÄ VARASTAT TOISTEN OSTOKSET VAATTEET KENGÄT SE ON KIROUSTA SULLE JOS VIET VARASTETTUA KULJETAT KIROUKSET SINNE !


    • maksaa brutto netto taara tuloista:

      Luukas 14
      33 "Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni."

      ´

      • armosta uskossa

        Melkisedekin pappeus ei periytynyt leeviläisiltä, mutta silti hän otti kymmenykset Aabrahamilta. Aabraham antoi kymmenykset Melkisedekille parhaimmasta saalistaan. Kymmenykset ja niiden antaminen ei kuulunut Kymmeneen Käskyyn, joka on laki, jota Jeesus ei kumonnut. Kymmenykset kuuluivat lakiliittoon israelilaisille sekä ennen lain antamista Aabraham antoi kymmenyksiä. Näen, että Uudessa Liitossa on vapaus antaa sydämensä halunsa mukaan omastansa apua tarvitseville sekä sinne minne Herra kehottaa antamaan. Aabrahamin esimerkin mukaisesti antakaamme parastamme kaikesta hengellisestä ja maallisesta mitä Jumala meille siunaa. Melkisedek siunasi Aabrahamin, jolle Jumala antoi lupauksen, että Aabrahamin siemenestä tulevat siunatuksi kaikki maan kansakunnat, koska Messias syntyy Aabrahamin siemenestä.

        Jotkut opettavat, että Hebr 7:8 opettaa kymmenysten olevan voimassa Uudessa Liitossa, koska siinä sanotaan, että täällä kuolevaiset (alkuteksti sanoo jotka kuolevat) ihmiset ottavat kymmenyksiä. Tämä väärä tulkinta nousee tämän yhden jakeen irrottamisen seurauksena koko tekstiyhteydestään. Koko konteksti sanoo puhuu Leevistä, joka otti kymmenyksiä ja leeviläisistä, jotka vanhan liiton perusteella vastaanottivat kymmenyksiä lain käskynä, mutta jae 12 sanoo, että pappeuden muuttuessa (Melkisedekin järjestyksen mukaiseksi) tapahtuu myös välttämättä lain muutos, joka tarkoitti myös kymmenyskäskyn kumoutumista, sillä Uudessa Liitossa ei ole enää leeviläistä pappeutta eikä siten käskyä heille kymmenysten maksamisesta. Hebr 7:8 on sidottu koko tekstiyhteyteen ja tarkoittaa, että leeviläiset olivat ne jotka ottivat kymmenyksiä. Tämä ei kohta siis opeta, että Uudessa Liitossa on voimassa kymmenysten maksaminen, eikä Uudessa Testamentissa ole opetusta tai käskyä Uuden Liiton seurakunnalle kymmenysten maksamisesta. Uudessa Liitossa saamme antaa omastamme sen mukaan kuin meillä on tahtoa ja halua sekä mitä Jumala puhuu meille ja se voi olla myös joskus paljon enemmän kuin kymmenykset siitä mitä ansaitsemme.

        Monet uskovat opettavat kymmenysten antamista pakollisena toimenpiteenä Uudessa Liitossa ja he usein perustelevat sitä, että Aabraham antoi kymmenyksiä ennen vanhaa liittoa ja lain antamista. Kaikki asiat mitä on tapahtunut ennen lakiliittoa eivät ole kuitenkaan voimassa Uudessa Liitossa. Esimerkiksi Abraham uhrasi eläinuhreja jo ennen vanhaa liittoa ja lain antamista, mutta siitä huolimatta Uusi Liitto on kumonnut eläinuhrit. Uskova saa tietenkin antaa kymmenykset tai enemmänkin Uudessa Liitossa, mutta ei lain pakko käskynä, vaan omasta tahdostaan ja Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta Jumalaa ja lähimmäisiään kohtaan. Uuden Liiton järjestyksessä tietenkin Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä myös siten että haluamme antaa omastamme Herran työhön sekä niille jotka ovat taloudellisen avun tarpeessa. Mutta Uudessa Liitossa tämä tapahtuu rakkauden kautta ei lain pakko käskynä. On myös huomattava, että Jeesuksen Kristuksen kuolema ja ylösnousemus sekä sovitustyö kumosi vanhan liiton seremonialait, joihin myös kuului käsky kymmenysten antamisesta leeviläisille. Uudessa Liitossa ei ole käskyä, joka pakottaisi antamaan kymmenyksiä, mutta Uudessa Liitossa on käsky, joka opettaa antamaan sydämensä halun mukaan:

        2 Kor 9: 6 ¶ Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää.
        7 Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.
        8 Ja Jumala on voimallinen antamaan teille ylenpalttisesti kaikkea armoa, että teillä kaikessa aina olisi kaikkea riittävästi, voidaksenne ylenpalttisesti tehdä kaikkinaista hyvää;

        Antakoon kukin sen mukaan kuin kokee sydämessään, ei pakosta (eli, ei lain käskynä!). Uudessa Liitossa tulee myös huomata se, että kukin saa sydämensä kylvön mukaisesti. Kuka runsaasti kylvää se myös runsaasti niittää ja kuka niukasti kylvää se myös niukasti niittää. On hyvä kylvää runsaasti, ei hyödyn tavoittelun toivossa, vaan rakkauden halun kautta.

        Sivun lähde: http://koti.phnet.fi/petripaavola/Melkisedekinpappeus.html


      • Ukki65v
        armosta uskossa kirjoitti:

        Melkisedekin pappeus ei periytynyt leeviläisiltä, mutta silti hän otti kymmenykset Aabrahamilta. Aabraham antoi kymmenykset Melkisedekille parhaimmasta saalistaan. Kymmenykset ja niiden antaminen ei kuulunut Kymmeneen Käskyyn, joka on laki, jota Jeesus ei kumonnut. Kymmenykset kuuluivat lakiliittoon israelilaisille sekä ennen lain antamista Aabraham antoi kymmenyksiä. Näen, että Uudessa Liitossa on vapaus antaa sydämensä halunsa mukaan omastansa apua tarvitseville sekä sinne minne Herra kehottaa antamaan. Aabrahamin esimerkin mukaisesti antakaamme parastamme kaikesta hengellisestä ja maallisesta mitä Jumala meille siunaa. Melkisedek siunasi Aabrahamin, jolle Jumala antoi lupauksen, että Aabrahamin siemenestä tulevat siunatuksi kaikki maan kansakunnat, koska Messias syntyy Aabrahamin siemenestä.

        Jotkut opettavat, että Hebr 7:8 opettaa kymmenysten olevan voimassa Uudessa Liitossa, koska siinä sanotaan, että täällä kuolevaiset (alkuteksti sanoo jotka kuolevat) ihmiset ottavat kymmenyksiä. Tämä väärä tulkinta nousee tämän yhden jakeen irrottamisen seurauksena koko tekstiyhteydestään. Koko konteksti sanoo puhuu Leevistä, joka otti kymmenyksiä ja leeviläisistä, jotka vanhan liiton perusteella vastaanottivat kymmenyksiä lain käskynä, mutta jae 12 sanoo, että pappeuden muuttuessa (Melkisedekin järjestyksen mukaiseksi) tapahtuu myös välttämättä lain muutos, joka tarkoitti myös kymmenyskäskyn kumoutumista, sillä Uudessa Liitossa ei ole enää leeviläistä pappeutta eikä siten käskyä heille kymmenysten maksamisesta. Hebr 7:8 on sidottu koko tekstiyhteyteen ja tarkoittaa, että leeviläiset olivat ne jotka ottivat kymmenyksiä. Tämä ei kohta siis opeta, että Uudessa Liitossa on voimassa kymmenysten maksaminen, eikä Uudessa Testamentissa ole opetusta tai käskyä Uuden Liiton seurakunnalle kymmenysten maksamisesta. Uudessa Liitossa saamme antaa omastamme sen mukaan kuin meillä on tahtoa ja halua sekä mitä Jumala puhuu meille ja se voi olla myös joskus paljon enemmän kuin kymmenykset siitä mitä ansaitsemme.

        Monet uskovat opettavat kymmenysten antamista pakollisena toimenpiteenä Uudessa Liitossa ja he usein perustelevat sitä, että Aabraham antoi kymmenyksiä ennen vanhaa liittoa ja lain antamista. Kaikki asiat mitä on tapahtunut ennen lakiliittoa eivät ole kuitenkaan voimassa Uudessa Liitossa. Esimerkiksi Abraham uhrasi eläinuhreja jo ennen vanhaa liittoa ja lain antamista, mutta siitä huolimatta Uusi Liitto on kumonnut eläinuhrit. Uskova saa tietenkin antaa kymmenykset tai enemmänkin Uudessa Liitossa, mutta ei lain pakko käskynä, vaan omasta tahdostaan ja Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta Jumalaa ja lähimmäisiään kohtaan. Uuden Liiton järjestyksessä tietenkin Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä myös siten että haluamme antaa omastamme Herran työhön sekä niille jotka ovat taloudellisen avun tarpeessa. Mutta Uudessa Liitossa tämä tapahtuu rakkauden kautta ei lain pakko käskynä. On myös huomattava, että Jeesuksen Kristuksen kuolema ja ylösnousemus sekä sovitustyö kumosi vanhan liiton seremonialait, joihin myös kuului käsky kymmenysten antamisesta leeviläisille. Uudessa Liitossa ei ole käskyä, joka pakottaisi antamaan kymmenyksiä, mutta Uudessa Liitossa on käsky, joka opettaa antamaan sydämensä halun mukaan:

        2 Kor 9: 6 ¶ Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää.
        7 Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.
        8 Ja Jumala on voimallinen antamaan teille ylenpalttisesti kaikkea armoa, että teillä kaikessa aina olisi kaikkea riittävästi, voidaksenne ylenpalttisesti tehdä kaikkinaista hyvää;

        Antakoon kukin sen mukaan kuin kokee sydämessään, ei pakosta (eli, ei lain käskynä!). Uudessa Liitossa tulee myös huomata se, että kukin saa sydämensä kylvön mukaisesti. Kuka runsaasti kylvää se myös runsaasti niittää ja kuka niukasti kylvää se myös niukasti niittää. On hyvä kylvää runsaasti, ei hyödyn tavoittelun toivossa, vaan rakkauden halun kautta.

        Sivun lähde: http://koti.phnet.fi/petripaavola/Melkisedekinpappeus.html

        Juuri näin ymmärrän itsekin Sanasta.


      • minä uskon
        armosta uskossa kirjoitti:

        Melkisedekin pappeus ei periytynyt leeviläisiltä, mutta silti hän otti kymmenykset Aabrahamilta. Aabraham antoi kymmenykset Melkisedekille parhaimmasta saalistaan. Kymmenykset ja niiden antaminen ei kuulunut Kymmeneen Käskyyn, joka on laki, jota Jeesus ei kumonnut. Kymmenykset kuuluivat lakiliittoon israelilaisille sekä ennen lain antamista Aabraham antoi kymmenyksiä. Näen, että Uudessa Liitossa on vapaus antaa sydämensä halunsa mukaan omastansa apua tarvitseville sekä sinne minne Herra kehottaa antamaan. Aabrahamin esimerkin mukaisesti antakaamme parastamme kaikesta hengellisestä ja maallisesta mitä Jumala meille siunaa. Melkisedek siunasi Aabrahamin, jolle Jumala antoi lupauksen, että Aabrahamin siemenestä tulevat siunatuksi kaikki maan kansakunnat, koska Messias syntyy Aabrahamin siemenestä.

        Jotkut opettavat, että Hebr 7:8 opettaa kymmenysten olevan voimassa Uudessa Liitossa, koska siinä sanotaan, että täällä kuolevaiset (alkuteksti sanoo jotka kuolevat) ihmiset ottavat kymmenyksiä. Tämä väärä tulkinta nousee tämän yhden jakeen irrottamisen seurauksena koko tekstiyhteydestään. Koko konteksti sanoo puhuu Leevistä, joka otti kymmenyksiä ja leeviläisistä, jotka vanhan liiton perusteella vastaanottivat kymmenyksiä lain käskynä, mutta jae 12 sanoo, että pappeuden muuttuessa (Melkisedekin järjestyksen mukaiseksi) tapahtuu myös välttämättä lain muutos, joka tarkoitti myös kymmenyskäskyn kumoutumista, sillä Uudessa Liitossa ei ole enää leeviläistä pappeutta eikä siten käskyä heille kymmenysten maksamisesta. Hebr 7:8 on sidottu koko tekstiyhteyteen ja tarkoittaa, että leeviläiset olivat ne jotka ottivat kymmenyksiä. Tämä ei kohta siis opeta, että Uudessa Liitossa on voimassa kymmenysten maksaminen, eikä Uudessa Testamentissa ole opetusta tai käskyä Uuden Liiton seurakunnalle kymmenysten maksamisesta. Uudessa Liitossa saamme antaa omastamme sen mukaan kuin meillä on tahtoa ja halua sekä mitä Jumala puhuu meille ja se voi olla myös joskus paljon enemmän kuin kymmenykset siitä mitä ansaitsemme.

        Monet uskovat opettavat kymmenysten antamista pakollisena toimenpiteenä Uudessa Liitossa ja he usein perustelevat sitä, että Aabraham antoi kymmenyksiä ennen vanhaa liittoa ja lain antamista. Kaikki asiat mitä on tapahtunut ennen lakiliittoa eivät ole kuitenkaan voimassa Uudessa Liitossa. Esimerkiksi Abraham uhrasi eläinuhreja jo ennen vanhaa liittoa ja lain antamista, mutta siitä huolimatta Uusi Liitto on kumonnut eläinuhrit. Uskova saa tietenkin antaa kymmenykset tai enemmänkin Uudessa Liitossa, mutta ei lain pakko käskynä, vaan omasta tahdostaan ja Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta Jumalaa ja lähimmäisiään kohtaan. Uuden Liiton järjestyksessä tietenkin Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä myös siten että haluamme antaa omastamme Herran työhön sekä niille jotka ovat taloudellisen avun tarpeessa. Mutta Uudessa Liitossa tämä tapahtuu rakkauden kautta ei lain pakko käskynä. On myös huomattava, että Jeesuksen Kristuksen kuolema ja ylösnousemus sekä sovitustyö kumosi vanhan liiton seremonialait, joihin myös kuului käsky kymmenysten antamisesta leeviläisille. Uudessa Liitossa ei ole käskyä, joka pakottaisi antamaan kymmenyksiä, mutta Uudessa Liitossa on käsky, joka opettaa antamaan sydämensä halun mukaan:

        2 Kor 9: 6 ¶ Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää.
        7 Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.
        8 Ja Jumala on voimallinen antamaan teille ylenpalttisesti kaikkea armoa, että teillä kaikessa aina olisi kaikkea riittävästi, voidaksenne ylenpalttisesti tehdä kaikkinaista hyvää;

        Antakoon kukin sen mukaan kuin kokee sydämessään, ei pakosta (eli, ei lain käskynä!). Uudessa Liitossa tulee myös huomata se, että kukin saa sydämensä kylvön mukaisesti. Kuka runsaasti kylvää se myös runsaasti niittää ja kuka niukasti kylvää se myös niukasti niittää. On hyvä kylvää runsaasti, ei hyödyn tavoittelun toivossa, vaan rakkauden halun kautta.

        Sivun lähde: http://koti.phnet.fi/petripaavola/Melkisedekinpappeus.html

        Jeesus puhui TEMPPELIVEROSTA ! Onko se sama kuin kymmenykset ?

        Evankeliumi Matteuksen mukaan 17 luku
        24 Kun he saapuivat Kapernaumiin, tuli Pietarin luo temppeliveron kantajia, jotka sanoivat: "Kai teidän opettajanne maksaa temppeliveroa?" 25 "Maksaa kyllä" ...


      • Anonyymi
        minä uskon kirjoitti:

        Jeesus puhui TEMPPELIVEROSTA ! Onko se sama kuin kymmenykset ?

        Evankeliumi Matteuksen mukaan 17 luku
        24 Kun he saapuivat Kapernaumiin, tuli Pietarin luo temppeliveron kantajia, jotka sanoivat: "Kai teidän opettajanne maksaa temppeliveroa?" 25 "Maksaa kyllä" ...

        TEMPPELI VAI NO SIELLÄ ON MOSKEIJAT NYT. JA TAAS BUDHAT PITÄÄ OMAT GURUT MUNKIT LAHJOITUKSILLA.


      • Anonyymi
        minä uskon kirjoitti:

        Jeesus puhui TEMPPELIVEROSTA ! Onko se sama kuin kymmenykset ?

        Evankeliumi Matteuksen mukaan 17 luku
        24 Kun he saapuivat Kapernaumiin, tuli Pietarin luo temppeliveron kantajia, jotka sanoivat: "Kai teidän opettajanne maksaa temppeliveroa?" 25 "Maksaa kyllä" ...

        Juutalaiset revittää muilta 25-35 prossaa veroja täällä ja arvonlisä veroja 24 prossaa vertaa 10 prossaa kymmenys niin judet on taas huijaamassa muilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juutalaiset revittää muilta 25-35 prossaa veroja täällä ja arvonlisä veroja 24 prossaa vertaa 10 prossaa kymmenys niin judet on taas huijaamassa muilta.

        Juutalainen Sakkeus sentään katui lupasi palauttaa mitä oli liikaa ottanut kun Jeesus tuli lähelle.


    • Seurakuntatyöhön uhr
      • voihan kymmenys

        kuka näitä vanhoja ketjuja nostelee...


      • Tietämätön!
        voihan kymmenys kirjoitti:

        kuka näitä vanhoja ketjuja nostelee...

        Voihan ahneus. Mikä on Jumalan tilinumero?


      • real täti

        Ahneus on iskenyt Weijoonkin. Jumalan armoa hänelle.


    • YksinäineRannaltaMaksaja

      Tahon ottaa myös sen näkökulman esille, että jos/kun maksaa kymmenyksiä, niin kyllä sitä helposti hiukan seuraa mihin käyttöön rahat menevät. Jos osa seurakunnan rahoista, ehkä isokin osa, menee tiettyjen ihmisten lentolippuihin eli vähintään osin seurakunnan maksamiin aktiomatkoihin sinne tänne jopa eri mantereille, niin helposti sitä miettii asioita. Tahtoo ajatella vilpittömästi, mutta joutuu ajatteleen hiljaa itsekseen myös kriittisesti. Lisäksi jos tietää sen ettei itseäni koskaan pyydetä mukaan. Selkeää lähetystyötä haluan kyllä kannattaa. Eli sellaista jossa joku henkilö omistautuu työlleen ja jopa koko elämällään harjoittaa sitä. Tai ihan vaan jos on selvä visio ja työnkuva. Itse olen maksanu vuosia kymmenyksiä alkaen ihan nuoruudesta mutta ajauduin siinä tähän antamisen 'kriisiin'. Toivon että seurakunnan rahahanat on tiukassa kovan kurin ja viisaan harkinnan alla - ja ehkä onkin, se vaan on tärkeää. Lisäksi arvelen merkittäväksi antajajoukoksi köyhiä, sairaita ja vanhuksia, jotka samalla panevat toivonsa Jumalan lupauksiin. Eli kalliita rahoja kalliissa käytössä. Ps. Koskaan en ole ollut aktiossa joten nöyrästi tunnustan sen, että porukka voi olla 100 % täysin vilpittömästi Jeesusta rakastaen siellä yleensä kaukana ja lämpöisessäkin. Pitäis vaan luottaa ettei yksikään lähe osin matkamielessä jos maksajana ei ole hän ite. Kymmenysten maksaminen ei ole pelkästään tahto/raha-asia vaan myös täyden luottamuksen syntymistä joka syntyy osin rakkaudessa. Uskon että rahakriisi seurakunnassa voisi olla siunauskin. Rahaa kyllä aina porukasta löytyy..

    • TotuuttaTorvensoittaja

      Taas oletus on eri kuin todellisuus.

      Näissä matkoissa ainakin meidän seurakunnassamme matkaaja maksaa menemisensä ja olemisensa ihan itse itse.
      Nuorille voi vanhimmisto ohjata kuluihin avustusta jos ovat sellaista esim. kahvituksella keränneet.

      • Hemuliz

        Meillä seurakunta maksoi viimekäsissään sen puuttuvan osan järjestämästään aktiomatkasta. Ensin oli kaikenlaisia keräyksiä ja just tota kahvitustakin matkaan osallistuvien toimesta. Yleinen linjaus varmaan kuitenkin on tuo että itse maksetaan keräys. Se on mielestäni ehdottomasti oikea linja. Olkoon tää näistä matkoista tässä.


      • Anonyymi
        Hemuliz kirjoitti:

        Meillä seurakunta maksoi viimekäsissään sen puuttuvan osan järjestämästään aktiomatkasta. Ensin oli kaikenlaisia keräyksiä ja just tota kahvitustakin matkaan osallistuvien toimesta. Yleinen linjaus varmaan kuitenkin on tuo että itse maksetaan keräys. Se on mielestäni ehdottomasti oikea linja. Olkoon tää näistä matkoista tässä.

        Just joo budha naisen lapset kävi hellareiden kristillisen koulun ovat edelleen budhan uskonnossa .


    • totuuttavain

      Antakoon kukin miten hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen, eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

      Itse muistan kuinka aikoinaan minulta kysyttiin voiko kymmenykset ottaa suoraan palkasta kun olin tiskarina seurakunnan palveluksessa.
      Vaikeahan siihen on sanoa: Ei! Tunsin olevani pakoitettu.
      Luulen että tilanne on sama niin kauan kuin kymmenyksiä vaaditaan seurakunnalle. Silloin on aina joku joka miettii: Antoikohan tuokaan muka kymmenykset? Verokalenterin mukaan hänen tulonsa ovat huomattavasti suuremmat"
      Eikö olisi parempi että antaa lahjana minkä antaa, laskematta prosentteja? Minä ainakin haluan tuntea että se mitä annan, on vapaaehtoista. Ei Jumala ole sellainen että siunauksia voi ostaa rahalla. En usko että Hän palkitsee ketään rahasumman vaan sydämen asenteen perusteella.

      Jos annan jotain, annan siksi että haluan antaa, tai vain siksi että näen toisen olevan puutteessa, enkä tunne voivani kristittynä kieltäytyä auttamasta.
      Sitäpaitsi: Raamatun mukaan lahjoitustemme tulee olla salassa, jos haluamme palkan Jumalalta.
      Jos annan kuvan että maksan kymmenykset, mutten maksa täysiä, valehtelen, ja olen ulkokultainen. Siksi on parempi etten sano summia enkä prosentteja.

    • Bruttopalkasta. Tosin. Kymmenykset voi maksaa seurakuntatyöllä. Molempi parempi:)

    • jabin

      Kymmenyksen kuuluivat Mooseksen Lakiin, eikä Mooseksen Lain käskyjä ole pantu uskovien kannettavaksi.

      • Anonyymi

        SYNAGOGALLE sitten orjuuteen ulkokultaiseen hapatukseen uhraamaan elukoita ne vaan ei peitä syntejä.


    • Hhmmmmm

      Jos kysymykseen vastaa niin nettopalkasta. Uskon kuitenkin että antaminen yleensäkin on tosiaan vapaaehtoista..

    • varakaani

      Huh, huh ja huh, mitä sälytyksiä.

      Kaikemmoisista sitä haastellaan kuin kymmenyksistä.

      Ei tässä rahasta ole kysymys vaan asiasta.

    • jhbi

      Kymmenykset tulee maksaa maan sadosta, eli kasvikunnan sadosta ja karjaeläinten pidosta ei muista.

      • Anonyymi

        Synagogalla taas lainrikkojat


    • Jabin

      Kymmenykset maksetaan Luvatun maa sadosta ja karjasta, ei palkasta eikä sosiaaliavustuksista.

    • antaminensiunaa

      Kymmenykset piti antaa leeviläiselle, leskelle ja orvolle Mooseksen lain mukaan joka kolmas vuosi.
      kahden vuoden kymmenykset sai käyttää kun kävi Jerusalemissa vaikka viettämässä pääsiäistä.

      Nykyaikana maksamme veroja, joilla tuetaan leskiä ja köyhiä. Olosuhteet ovat aivan erilaiset.
      Sitäpaitsi, kymmenykset olivat omaisuudesta kerran vuodessa. Jos sinulla oli lehmiä kymmenittäin, sinun tuli joka vuosi antaa joka kymmenes lehmä tai hieho, vaikka lehmät saattoivat elää kymmenen vuotta, ja joutuivat kymmenyslaskentaan joka vuosi.
      Jos tekisimme saman periaatteen mukaan, jos sinulla on tuhat euroa pankissa, anna sata euroa kymmenyksinä. Seuraavana vuonna sinulle on kertynyt tuhat euroa lisää, säästöjä on yhteensä 2000 euroa, anna siis 200euroa kymmenyksiä säästöistäsi!

      Se että maksetaan kymmenykset tuloista ottamatta huomioon mitä jää käteen, on paljon kovempi verotus. Jos maksettaisiin kymmenykset kertyneestä omaisuudesta, kaikilla olisi mistä antaa. Sitäpaitsi rikas maksaisi joka vuosi kymmenennen osan rikkaudestaan, köyhä jolla olisi vain yhdeksän lammasta, ei maksaisi mitään. Hän tietysti voisi antaa kymmenykset kuminoista jotka kasvoivat kasvimaalla.
      Kymmenykset eivät ole mikään aihe ylvästellä. Fariseus maksoi kymmenykset kaikista tuloistaan, mutta ei siitä tullut paremmaksi, kun julkisesti sitä toitotti. Publikaani antoi syntisen sydämensä ja sai siunauksen.

      • Anonyymi

        Juutalaiset ottaa enemmän meiltä työverot 20-40 prossaa ja arvonlisä Verona joka kuitissa voit lukea 24 prossaa eli ne ottaa meiltä kaksin kerroin enemmän kuin 10 prossaa. Vertaa myös verot vaatteista ja vesimaksut yhtiöissä vaikka vesi kuuluu kaikille.


    • Jobinpostia

      Siis kymmenukset maksetaan Jumalalle, kelle näistä tuhannista jumalista? Eli näistä seurakunnista?

    • annailoiten

      5 Moos 14:
      22 Kaikesta kylvösi sadosta, joka kasvaa pellollasi, anna joka vuosi kymmenykset,
      23 ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä, siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi: kymmenykset jyvistäsi, viinistäsi ja öljystäsi, niin myös raavaittesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, kaikkena elinaikanasi.
      24 Mutta jos tie on sinulle liian pitkä, niin ettet voi kantaa kannettavaasi, koska se paikka, jonka Herra, sinun Jumalasi, on valinnut asettaakseen siihen nimensä, on sinulle liian kaukana, -sillä Herra, sinun Jumalasi on sinua siunaava-
      25 niin muuta se rahaksi, pane raha kääröön, ota käteesi ja mene siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee,
      26 ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi.
      27 Äläkä jätä osattomaksi leeviläistä, joka asuu sinun porttiesi sisäpuolella, sillä hänellä ei ole osuutta eikä perintöosaa sinun rinnallasi.
      28 Joka kolmas vuosi tuo kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisäpuolelle.
      29 Ja sitten tulkoon leeviläinen, jolla ei ole osuutta eikä perintöosaa sinun rinnallasi, niin myös muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat sinun porttiesi sisäpuolella, ja he syökööt ja tulkoot ravituiksi, että Herra, sinun Jumalasi, siunaisi sinua kaikissa kättesi töissä, joita teet."

      Tämä oli Mooseksen laki kymmenyksistä Vanhassa Liitossa. Kahtena vuonna ne piti viedä temppeliin ja syödä itse siellä. Kolmantena vuonna ne piti tallettaa ja antaa leeviläisillä, orvoille ja leskille. Kaikki muut Raamatun kohdat viittaavat tähän Mooseksen lakiin.

      Aabraham ei kertaakaan maksanut omistaan kymmenyksiä - hän maksoi toisten omasta! Lukekaapa tarkoin.

      Jaakob ei koskaan maksanut kymmenyksiä, vaikka lupasi.

      Ei ole enää Jumalan temppeliä, jonne ne voisi mennä syömään. Ei ole leeviläistä papistoa, jolle voisi sitä ruokaa antaa..

      Todellakaan ei kymmenykset kuulu Uuteen Liittoon. Kymmenysten maksaminen tuo kirouksen, koska jos yrität lakiliiton mukaan niitä maksaa, halveksit Jumalan armolahjaa Kristuksessa.

      Jumala antaa omilleen kaiken huolenpidon lahjaksi Kristuksen työn tähden. Kristus pitää meistä huolta ilman meidän ainoatakaan tekoa. Älä käy kauppaa Jumalan kanssa! Aneet eivät kuulu Kristuksen omalle. Jumala ei ole riivaaja, että häntä pitäisi lepyttää lahjoilla!

      Antaminen on Uudessa Liitossa mainittu - iloista antajaa ..., mutta et saa odottaa saavasi mitään tässä ajassa takaisin, koska Jumala ei ole meille mitään velkaa. Vai pidätkö Kristuksen uhria niin halpana, että jollakin teollasi Jumala jäisi sinulle velkaa. Kuinka halpana pidät Kristuksen lahjaa - iankaikkista elämää - että sen olisit korvannut ja sen lisäksi Jumala jäisi sinulle velkaa?

      Älä siis ole mieletön! Ja varo antamasta lahjaasi huijareille, jotka keräävät omiin taskuihinsa .. katso heidän tulojaan, niin tiedät, ketkä ovat huijareita ..

      • Anonyymi

        MOSKEIJAT ON TEMPPELIVUORELLA MENKÄÄ SINBE SYÖMÄÄN VUOHIA.


    • hyvätaloudenhoito

      Seurakunnan tulee toimia niillä varoilla, jotka se saa pyytämättä ja kiristämättä ja vaatimatta.

      Oli niitä varoja vähän tai paljon, niillä on toimittava ja vain niillä. Seurakunnan vastuullisten on tehtävä budjetti, jolla tämä toteutuu.

      Jumala ei vaadi seurakuntaa rakentamaan kalliita rakennuksia ja palkkaamaan työntekijöitä, niin että joutuu ahdinkoon ja joutuu 'valheilla' pyytämään rahaa. Kymmenysopin julistaminen saarnapötöstä on valheen julistamista.

      Moni seurakunta kuvittelee, että he toimivat hyvin, kun he panevat kaikki rahat evankeliumin julistamiseen, eivätkä jätä säästöön esim. rakennusten remonttia varten. Sitten kymmenien vuosien kuluttua huomataan, että rakennukset ovat menneet niin huonoon kuntoon, että ne pitää myydä tai ottaa miljoonavelat, jotta saadaan korjaukset tehtyä. Tämä on huonoa taloudenhoitoa.

      Eihän kukaan omaa kotiaankaan sillä lailla hoida. Remontit tehdään silloin, kun ne pitää tehdä, eikä päästetä kotia huonoon kuntoon, niin että se pitää lopulta purkaa.

      Huonoa ja vastuutonta taloudenhoitoa näkee monissa seurakunnissa.

    • rakkauden.mittaaminen

      Kymmenykset veronpalautuksista, jos kristityiltä kysytään. Sunnuntaikolehtiin riittää nappikaupan tavarat, koska kyse on Jeesuksen kohtaan osoittamasta rakkaudesta ja työstä.
      Ei sen enempiä, sillä jos antaa liikaa, väärästä sydämestä, sillä ei ole mitään arvoa.
      Eli usko näkyy teoista, ja joillekin nappikauppa on riittävä.

    • tietotuusjaelämä

      Helluntaijärjestössä kymmenykset nettotuloista. Jollet maksa, sinua katsotaan syrjäsilmällä etkä ole helluntaiuskova lainkaan - johtoportaan mielestä.

      • Anonyymi

        Hellarit pyörittää huumekauppaa ja varastetun tavaran myyntiä . KLEPTOMANIA. Juudas iskariot sairasti KLEPTOMANIAa.


    • palvelkaarakkaudessa

      Helluntaikirkossa ja helluntaiseurakunnissa ei ole oppia kymmenysten maksamisesta.

      Vapaakirkossa ja vapaaseurakunnissa ei ole oppia kymmenysten maksamisessa.


      Joskus joku valheellisesti saattaa puhua niin, mutta jokainen Raamatun lukenut tietää, että ne puheet pitää vain antaa mennä ohi valheina..

      Pidetään siis vain se, mikä on oikeaa ja totta ja Raamatun sanan mukaista.

      Annetaan runsaasti Jumalalle aikaa, kykyjämme, tekojamme ja rahojamme, lahjojamme ja palvelkaa rakkaudessa myös toinen toistanne .. kerran perille päästyämme, saamme Kristukselta henkilökohtaisesti palkan.

      Jos kuulette jonkun saarnaavan kymmenyksistä opettaen niitä, tehkää sellaisista julistajista ilmoitus Helluntaikirkon johdolle tai jos on kyseessä vapaakirkon saarnaaja, tehkää ilmoitus vapaakirkon johdolle!

      Kiitos teille rakkaat ja olkoon päivänne siunattu ja tulkoon Kristuksen nimi runsaasti kirkastetuksi teidän elämänne kautta.

      Jumalan pappi

      • lkjlknglkh

        kyllä edelleenkin kuulee saarnamiesten opetuksissa kehotuksen maksaa kymmenykset, yleensä tarkentamatta mikä on kymmenys. Malakiaan kirjasta otetaan siihen lainaus.

        muuten, helluntaikirkko vastaa vain omien seurakuntiensa opetuksesta mutta antaen vapauksia joihinkin rajoihin asti


      • tietotuusjaelämä

        Äläs nyt. Ei hellareilla ole kirjattua oppia kymmenyksistä, vaan suu sanallisesti ne kehoitetaan maksamaan - nettotuloista. Koskee kaikkia, myös eläkeläisiä.


      • Anonyymi

        Vapaakirkon arkki SRL mukana varastetun kuljetuksissa kodinkoneet hellareiden kanssa Israel viro venäjä huumeet tuodaan thai Israel Intia Prahasta turkki.


    • JoskusMaksoinLakina

      Pääasia ettei kukaan maksa kymmenyksiä vääristä motiiveista kuten em. syyllisyydestä jos en maksa tai halusta saada jtn. takaisin. Satunnaiset kymmenyssaarnat ehkä kerrankaks vuoteen sisältää yleensä sen että jää helposti syyllinenolo (jopa kuin varas olis) ja sen että siunauksia satelee. Kai jopa seurakunta ite on siunatumpi jos kaikki annettu on tavallaan ilosta annettu ja sillai puhdasta. Muu tuntuu likaiselta ja väärältä..

    • Paljonko taivaspaikka maksaa?

    • Jabin

      Taivaspaikan hinta on jo maksettu, se on Jumalan Pojan veri.

      • Anonyymi

        Pelkkä veri vai niin.


    • Anonyymi

      Kuuluin Mormoonikirkkoon pari vuotta. Seurakunnassa kävi aktiivisesti keski-ikäinen, lapseton pariskunta. Nyt hiljattain näin rouvan. Hän kertoi, että hänen miehensä on kuollut sydäninfarktiin. Syynä oli se, että he elivät köyhyys-rajan alapuolella. He eivät voineet mm. syödä terveellisesti, vaan olivat HK: n markkaralinjalla… ei ollut autoa, ei kesämökkiä, ei lomamatkoja, ei uusia vaatteita, terveellistä ruokaa. Eikä yksityisiä lääkäripalveluja, ei kolesteroli-lääkitystä, ei verenpaine- lääkkeitä…
      Syy: kymmenykset piti maksaa seurakuntaan
      En kehdannut kysyä, ”vieläkö käyt Mormoonikirkossa”

    • Vanhan liiton kymmenykset ei ole voimassa.
      Uudenliiton käytänteet voi jokainen lukea ut puolelta , miten avustettiin silloin ja tai kerättiin kolehteja tai saatettiin saarnamies matkaan yms.
      Se on vapaaehtoista ,mutta suotavaa ja hyvää jolla saadaan asiat vietyä eteenpäin vielä vähän aikaa.
      Tosi vähän aikaa.
      Pian lyödään ovet kiinni.

      • Anonyymi

        APOSTOLIT TEKI IHAN MAALLISTA TYÖTÄ KÄSILLÄÄN MILLÄ MAKSOI ELATUKSENSA.


    • Anonyymi

      Pitää maksaa ja ei pdä maksaa, kun Jeesus jo lunasti kaikille paikan.
      Uskomalla pääsee ja aidosti sydämellä uskoen paremmille paikoille, vaikka ei maksaisikaan.

      Ei ole helppoa uskovaisilla ei, jotka persaukisina taivaan porttia kolkuttavat ja kalastaja Pietarilta sisäänpääsyä anellen.

      • Anonyymi

        Muslimit synagogat uhraa elukoita on kivet kourassa muita vastaan. Ei mitään rakkautta. Heillä on yökerhot viinabaarit ja bordellit.


    • Anonyymi

      Jeeus on maksanut ristin verellään koko lunastus hinnan.

      Kymmenyksiä ei tarvita.

      Seurakunta voi kokoontua uskovaisten kodeissa ja uskovaiset miehet jotka johtavat ja opettavat seurakuntaa voivat tehdä sen oman päivätyön ohessa. Ei saarnaa tarvitse valmistella 37,5 tuntia viikossa kun evankeliumin julistaja osaa asiansa.

      • Anonyymi

        Jeesus on maksanut ristin verellään koko lunastus hinnan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on maksanut ristin verellään koko lunastus hinnan

        Kato, ihan saman vastauksen annoin itsekin!
        Ketju on muuten aloitettu 20 vuotta sitten, v. 2003!

        Jos aloittaja vielä käy huijaripuljussa, tukeeko siellä kukaan hänen mahd. nykyistä köyhyyttään? Vai ottiko "pastori" vain rahat ja muutti esim. Austraaliaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on maksanut ristin verellään koko lunastus hinnan

        Koita päättää nyt oliko Jeesus kokonaisena ristillä ✝️ vai vain veri ja oliko risti se veri vai tuliko veri ristiin Jeesukseen ruumiista mutta Juudas myy tietysti vaikka verta rahasta.


    • Anonyymi

      Uudessaliitossa ei ole kymmenysoppia muilla kuin rahanahneilla!!

      Siellä sanotaan, jokainen antakoon niinkuin sydän vaati, ilolla!

      Hell srkt ovat rosvoja ja koko helluntaikirkkoliike!

    • Anonyymi

      >>Pitääkö kymmenykset maksaa brutto vai netto-tuloista?<<

      Ei kummistakaan.

      Ette kai te kuvittele, että te rahalla, "kymmenyksillä" ostatte Taivas-osuutenne? Tai esim. "Israelia siunaamalla"?

      Ohi Jeesuksen sovitustyön!

      Jokainen antaa yleiseen rahankeräyskippoon sen minkä kykenee, tai ei ollenkaan. Suoria tilisiirtoja en kannattaisi. Puljun johtoporras huomaisi heti, että joku orja on temppuilemassa itseään vapaaksi. Kun jätätte maksamatta, erotkaa myös tuosta huijaripuljusta, älkääkä antako vedota esim. huijarisaarnaajan "niin surulliseksi tulemisiin". Tarjoa korkeintaan paperinenäliina ja poistu ovesta.

      Jos jätkä soittelee peräänne, ilmoittakaa poliisille.

      Kristinuskossa ei ole kymmenyksiä. Toisin kuin Mooses, Jeesus ei ole varas.

      Kaikenlainen orjuus on myös sekä Suomen laissa, että YK:n artikloissa kiellettyä ja sen harjoittamisesta seuraa vankeustuomio.

      Helluntaiseurakunnat kerätköön jäseniltään verot. Jos joku haluaa maksella isompia summia, kustantaakseen "pastoriensa" lomareissut, se on hänen asiansa, mutta mistään kristillisistä kymmenyksistä ei ole kysymys.

      Jos joku haluaa auttaa köyhiä, anna rahasi heille suoraan. Mutta myöskään näin et voi ostaa itsellesi taivasosuutta.

      Jeesus on ristillä maksanut myös kaikki kymmenyksemme Moosekselle.

    • Anonyymi

      Koiras lukea uutta TESTAMENTTIA 2000 vuotta sitten niin että kuka puhuu juutalaisille. .

      • Anonyymi

        Toiset vanhat kirjoitukset on juutalaisille aikana kun Jeesus oli ihmisenä eikä se sano sille mitään ellet ole juutalainen SYNAGOGALTA jonka pitää kääntyä.


    • Anonyymi

      Ikuinen nuoruushan on kuin ikieläke.

    • Anonyymi

      Monesti käy niin että seurakuntaan ei pääse bussilla kun viikonloppuna eivät kulje. Ja kyydin kerjääminen ei ole kivaa. Jotkut ottavat siitä maksun.
      Kukaan ei kysele perään. Mutta kun on rahan tarve niin silloin otetaan yhteyttä ja muistutetaan kymmenyksistä. Eräs vanhempi uskova kertoi, että näin eräässä helluntaikirkossa toimitaan. Vanhemmat eivät kelpaa kuin maksajiksi. Kyytiä ei tarjottu eikä huomioitu. Mutta kun remonttikulut paisuivat, niin kehotettiin kirjeellä ottamaan henkilökohtainen laina velkojen maksamiseksi.
      Moni vaikeni häpeissään, eihän näistä asioista voi puhua kenellekään. Mutta moni lähti pois seurakunnasta. Jatkuva rahan pyytäminen ahdisti paljon. Seurakunta tuntuu olevan ns hyvintoimeentulevien srk. Köyhät ja kippeet pysyköön poissa. Kukaan ei huomioi millään tavalla. Paitsi jos on rahan tarve.

      • Anonyymi

        Ammattihuijarin kertomaa: "Rehellistä ihmistä ei voi huijata."

        Huijattu ihminen on myös itse jollain tavoin epärehellinen, tai vastaanottanut huijauksen ja HALUAA uskoa siihen. Hän on tietoisesti valinnut "mukavan valheen". Hänellä on jollain tavoin epärehelliset motiivit, joita hän ei itse välttämättä tunnista. Mutta ammattihuijari tunnistaa ja vetoaa juuri näihin hänen valheellisiin heikkouksiinsa.

        Täysin rehellinen ihminen näkee huijauksen ja kieltäytyy olemasta sen uhri.

        Jos joku on raittiissa kristinuskossa, epäraamatullisuudet eivät mene läpi.


      • Anonyymi

        Naurattaa tuo valheen henki. Koska helluntaissa puhutaan kymmenyksistä.
        Kyllä se on adventismissa.
        Helluntaissa sen verran galatetaan hampailla, että kymmenykset on varmasti kumottu Galattalaiskirjeen äärellä, eli puheesi ei ole totta.


    • Anonyymi

      oma seurakuntani laittaa kymmenyksinä saamansa rahat USKOMATTOMILLE; jakamalla ruokaa kaduilla. No, ketkä näitä ruokia tulee ottamaan siitä, satunnaiset ohikulkijat. He voi olla joko rikkaita tai köyhiä, kuka sen valvoo? Pitäisi olla sama kuin Kirkon diakoniatoimistolla, tutkitaan tarkkaan kaikki raha-asiat, tuet ja muut , onko velkoja tai onko edes oikeasti köyhä. Sitten vasta autetaan, kun on haettu tuet muualta ensin. EIKÄ TOISTEN RAHOISTA; jotka on sille seurakunnalle, SEN köyhille tarkoitettu!!

    • Anonyymi

      näin erään helluntaiseurakunnan tulo-meno tilastot, yms. JÄRKYTYIN mitä paljon he laittaa saamistaan varoista ULKOMAILLE: JONNIIN JOUTAVAAN: Jopa EU alueelle. Joku suomalais pariskunta menny sinne eu alueelle tekmään lähetystyötä. Kuulkaa, he voi mennä myös palkkatyöhön jos eivät pärjää siellä. MIKSI suomalaisen srk pitää elätää pariskuntaa plus heidän pesuettaan.
      Ymmärään 100% Afrikkaan yms kehitysmaihin menevät rahat. He on oikeasti hädässä siellä. Ruokaa ei ole, voimme antaa uskoville. MUTTA, joku pariskunta tekee työtä egyptissä. Se on muslimimaa. Ihmettelen hieman miten he siellä muka saa ketään uskoon kun eikös se ole lähes laitonta? Onko heillä seurakunta ja jos on, miksi he ei saa rahaa heiltä? Korona-aikana nämä tuli taks suomeen sieltä. Alkoi pelottaa. Semmosta se olikin. Matkustelua vaan omaksi huviksi. Moniko tuli uskoon? Yksi?

    • Anonyymi

      Matt:6: 24 ja loput vaikeat ajat 2 Tim.
      Fin to fin

    • Anonyymi

      Kirkot kiristää niillä,että muuten ei pääse taivaaseen. Se pitää loppua!!!

    • Anonyymi

      Toisten rahoilla (kerätyillä) on tosi helppo tehdä hyvää, omillaan paljon vaikeampi. Siksi monet saarnaajat ja lähetystyön tekijät saavat ankaramman tuomion kuin muut.
      (Tilintarkastajat yms. tulee olla järjestetty ja yhdessä sovittava työn mielekkyys rukousten lisäksi. Oikea motivaatiokin omastaan jakamiseenkin tulee rehellisyydestä ja Jumalan siunauksesta.
      Alkuseurakuntakin erehtyi yrittäessään pitää toisten omaisuutta kaikkien yhteisenä. Jumalakaan ei siunannut ja n. 30 v. päästä köyhyys ahdisti suuresti ja muille seurakunnille tuli ylimääräistä taakkaa.
      Kulumattomien kukkaroiden hankkiminen on hyvä raamatullinen ohje, niin on mistä jakaa ja antaa. Tietenkään se ei kaikilta onnistu tässä elämässä.)

    • Anonyymi

      Brutto tietysti. Lisäksi annit (kolehdit ja lahjoitukset) päälle. Hallet sille.

    • Anonyymi

      ei surkeillen eikä pakosta
      antakoon kukin miten itse haluaa

    • Anonyymi

      Mooseksen lain mukaan kymmenykset maksettiin vain luvatun maan sadosta ja karjasta. Kymmenyksiä ei maksettu palkasta tai sosiaaliavustuksesta tai perinnöstä. Karjasta ja sadosta maksetuilla kymmenyksissä Jumalan huolehti köyhistä ja jumalanpalveluksen säilymisestä. "sillä maa on minun ja te olette muukalaisia ja vieraita minun luonani".
      Jeesus itse todisti: Mitä arvelet, Simon? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?" Uuden Liiton uskovat ovat Jumalan lapsia, eikä lapsilta viedä veroa.
      Mooseksen määräysten mukaan kahtena vuotena kymmenysten antaja sai syödä kymmenyksistään: Sinä et saa omien porttiesi sisäpuolella syödä jyviesi, viinisi ja öljysi kymmenyksiä etkä myöskään raavaittesi ja lampaittesi esikoisia etkä mitään lupaamaasi lupausuhria tai vapaaehtoisia uhreja tai kätesi antia,
      vaan syö niitä Herran, sinun Jumalasi, edessä siinä paikassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee, sekä sinä että sinun poikasi ja tyttäresi, sinun palvelijasi ja palvelijattaresi ja leeviläinen, joka asuu sinun porttiesi sisäpuolella; ja iloitse näin Herran, sinun Jumalasi, edessä kaikesta, mitä kätesi on hankkinut.
      Varo, ettet jätä osattomaksi leeviläistä, niin kauan kuin sinä elät maassasi.
      Joka kolmas kaikki kymmenykset piti viedä temppeliin: Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua,
      Jeesuksen aikaan kymmenysten antaminen oli muuttunut keskinäiseksi juhlinnaksi ja pitoihin kutsuttiin omat tuttavat ja sukulaiset. Vaikka kymmenysjuhliin piti lain mukaan olla nimen omaan köyhillä pääsy, niin sairaat ja puutteenalaiset joutuivat halveksunnan kohteeksi. katso, siinä kaupungissa oli nainen, joka eli syntisesti; ja kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen talossa, toi hän alabasteripullon täynnä hajuvoidetta... Mutta kun fariseus, joka oli hänet kutsunut, sen näki, ajatteli hän mielessään näin: "Jos tämä olisi profeetta, tietäisi hän, mikä ja millainen tuo nainen on, joka häneen koskee: että hän on syntinen."
      Jeesus kehotti: Kun laitat päivälliset tai illalliset, älä kutsu ystäviäsi, älä veljiäsi, älä sukulaisiasi äläkä rikkaita naapureita, etteivät hekin vuorostaan kutsuisi sinua, ja ettet sinä siten saisi maksua.
      Ne, jotka kuvitelmissaan elävät vanhan liiton aikaa Israelissa, antakoot kymmenykset tilleistä ja kuminoista. Mutta uudessa liitossa antaminen on vapaaehtoista. Jumalan lapset ovat vapaat.

    • Anonyymi

      Ihan tolkun ihmiset uskoo satuolentoon, maksaa veroa ja kymmenyksiä sen parhaille kavereille.
      Sanovat vielä, että "hullu on joka ei usko."

    • Anonyymi

      Nettotuloista tietysti.

      Bruttotulot on pelkkä teoreettinen konstruktio.

      Ihminen saa tuloa sen verran mitä tuloa tulee.

      Nettotulot on ainoa todellinen ihmisen tulojen määrä.

    • Anonyymi

      Kai kaunisääninen laulaja vähästään saa antaa?

    • Anonyymi

      Uudessa liitossa pannaan uhriarkkuun kaikki- jopa eläminen.
      Uudessaliitossa- ei ole kymmenyslakia, vaan kaikki ja jopa henki.

      Se on pelin henki.

      Jeesus katseli pyhäkössä uhraamista. Ja siitä vaan Mestarin sanan mukaan, mussuttajat.

      eiiiiii raaaaamttu puhu kyjmmmmmmmenyksistä eeeiiiiii. vinku vinku vinku


      Ja hän istui vastapäätä uhriarkkua ja katseli, kuinka kansa pani rahaa uhriarkkuun. Ja monet rikkaat panivat paljon. --->>>Niin tuli köyhä leski ja pani kaksi ropoa, yhteensä muutamia pennejä.<<<<
      Ja hän kutsui opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille:

      "Totisesti minä sanon teille: tämä köyhä leski pani enemmän kuin kaikki muut, jotka panivat uhriarkkuun. Sillä he kaikki panivat liiastaan, mutta tämä pani puutteestaan kaiken, mitä hänellä oli, koko elämisensä." (Mar 12:40-44)

      Eli kun vinkuja laittaa enemmän kuin kymmenykset, eli kukkaro tyhjäksi niin avot.
      Siinä se uskosi on kovilla. Loukkaannu vain Jeesukseen ja lähde kälppimään. Et ole laskenut perustuksiasi ja olet väärillä metodeilla muka uskovaivaivainen.

      tai ateisti puupää, justiinasa vierestä.

      • Anonyymi

        ts. pitää osata lukea kirjoituksia, laskea perustukset ja onko valmis- jopa antamaan henkensä uskon tähden. Rakkaudesta homma pelaa, muutoin on tyhjänpäiväistä puhua edes uskosta ollenkaan.

        Rahoillaan saa tehdä mitä lystää, käydä vaikka Himoksella naimassa pariskuntien kanssa tappi pystyssä. Se on sinun valinta.

        Mutta- älä tule neuvomaan toisia, miten he omillaan uskovaisuuksissa tekevät.

        Tuttuni on vuosikymmeniä paljon laittanut Suomen Raamattuopistolle kannatusmaksua ja hän laittaa ihan omiaan. Ei hän kaivele teitin rahakukkaroita, vaikka tuntuu vinkujien pipeää tekevä päättön itku palstalla, että kaivelevat sinun kukkaroasi. Ymmärrättrekö te aasit yleensä asioita.
        '

        Ette. Puupäitä, koko vinkumisporukka tyhmyyttä täysi. Tee omillasi mitä teet, mutta kolehtihaaville on tuhra sinun tulla neuvomaan.


    • Anonyymi

      Kymmenykset eivät ole UTn oppi eikä opetus!

      Siellä sanotaan, jokainen antakoon niinkuin sydän vaatii, ei pakosta, vaan iloisella mielellä ja sydämellä.

      Kymmenysoppi on mm helluntain tapa ryöstää väkensä!

      • Anonyymi

        Ahaa montako ryöstettyä tunnet helluntaissa ?

        En ymmärrä miten vapaaehtoisuus voi olla ryöstämistä, voisitko kertoa ok !


    • Anonyymi

      En voi olla kiinnittämättä huomiota lesken antamaan kahteen vaivaiseen ropoon. Eivät ne rovot edes leskeä elättäneet, saiko niillä edes kahta leipää, puhumattakaan etteikö uhriarkku tullut toimeen ilman näitä ropojakaan.
      Jeesus puhuu syvällisempiä sydämen tilasta, meidän materialistien on vaikea ymmärtää, kun ei ole maallista hyötyä. Ei köyhyys mikään jumalallinen tae ole Raamatussa yms.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      90
      1798
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1502
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      1005
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      976
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      46
      854
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      738
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      711
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      701
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      686
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      633
    Aihe