Täällä oli taannoin keskustelua vanhojen petrolimoottoreiden polttoaineista.
Moottoripetrolia ei ole aikoihin saanut suomesta, mutta muistini mukaan osa petrolimoottorin omistajista ilmoitti ajavansa löpö/bensa seoksella.
Vieläkö joku palstan lukijoista muistaa millaisilla seossuhteilla petroolimoottoreilla ilmoitettiin ajettavan?
Vai löytyisiköhän linjoilta vielä motoristi, jolla on omakohtaisia kokemuksia seospolttoaineen käytöstä?
Aiheesta oli juttua joskus myös jonkin venealan lehden palstoilla, jossa ajatus ensialkuun tuomittiin jyrkästi. Myöhemmin siellä kuitenkin todettiin, että seospolttoaineella on ajeltu ilman moottoriongelmia vaikka kuinka paljon.
Moottoripetrolin korvike ???
16
11051
Vastaukset
- ajoin
kolme kesää löpö-bensaseoksella. Molempia 50% ja ei mitään ongelmia. Ainoastaan sytytystä piti säätää myöhäisemmälle, ettei kone kilkattanut.
Lämpimänä lähti vielä tuntienkin kuluttua suoraan, ilman bensahuikkaa käyntiinkin. Ryyppyläppä kiinni ja sterttaus.
Ainoa haitta oli kylmänä startatessa hetkellinen sininen savu järvenpinnalla. Se kesti vain puoli minuuttia.
Ei edes tulpat nokeentuneet enempää, kuin petrolilla aiemmin. Moottori oli Wickström kolmepyttyinen, dynastartilla! - Skipper
Melkein puhdas arvaus, mutta mitenköhän lentopetrooli eli kerosiini toimii....
Saakohan sitä edes muualta kun lentokentiltä..?- Puistokemisti
Eikös sitä saanut hiljattain pitkin Pohjois-Suomea "venäläisenä dieselinä"? Tasavallan Sotaväen Ilmavoimien henkilökuntaa kuskattiin sitten käräjille saamaan rapsuja polttoainevarkauksista ja aineen saatavuus heikkeni oleellisesti.
Käsittääkseni kerosiini ei oikein toimi ottomoottoreissa (ei ole oikein moksiskaan sytytystulpan kipunoinnista) - itsesytytteisissä dieselmoottoreissa kylläkin. Sekä tietysti lentävän kaluston suihku- eli reaktiomoottoreissa. Bensa/kerosiini-seos voisi toimia petrolille optimoiduissa ottomoottoreissa siinä kuin bensa/löpökin.
- Jussi
Kuulin hiljattain jutun tyypistä, joka ajaa dieselkoneella käyttäen polttoaineena valopetroolia. Mahtaako olla tottakaan? Miten petrooli syttyy ilman kipinää? Kertokaapa se!
- tuntematon
Kuumuudessahan valopetroolikin syttyy ilman kipinää, kuten löpökin. Silti juttu on tarinaa sillä valopetroolihan on kalliimpaa kuin löpö.
- Puistokemisti
No mitenkäs se löpö sitten syttyy ilman kipinää? Kai dieselin toimintaperiaate on sinullekin tuttu? Ilman ja polttoaineen seos puristetaan dieselmoottorissa niin pieneen tilaan, että se kuumenee riittävästi syttyäkseen itsestään. Valopetroli käyttäytyy dieselöljyn/polttoöljyn tapaan (kuten käyttäytyisi bensakin; sen käyttämisessä dieselpolttoaineena vain on ongelmansa - tahtoo syttyä liiankin herkästi ja ennen aikojaan).
Mistähän tyyppi sitten saanee valopetrolia laillista kautta halvemmalla kuin löpöä? Itse ostin juuri Shell-huoltikselta 1 litran pullon valopetrolia myrskylyhtyihin kun en viitsinyt ajaa veneelle saakka hakemaan isommalla astialla lämppäriä ja liettä varten hankittua kamaa. Litrasta kilahti kassakoneeseen 3,90 euroa eli mitä tuo lienee kuusi-seitsenkertainen hinta löpöön nähden... Kympin nassakassa tietenkin hieman halvempaa. - Jussi
Puistokemisti kirjoitti:
No mitenkäs se löpö sitten syttyy ilman kipinää? Kai dieselin toimintaperiaate on sinullekin tuttu? Ilman ja polttoaineen seos puristetaan dieselmoottorissa niin pieneen tilaan, että se kuumenee riittävästi syttyäkseen itsestään. Valopetroli käyttäytyy dieselöljyn/polttoöljyn tapaan (kuten käyttäytyisi bensakin; sen käyttämisessä dieselpolttoaineena vain on ongelmansa - tahtoo syttyä liiankin herkästi ja ennen aikojaan).
Mistähän tyyppi sitten saanee valopetrolia laillista kautta halvemmalla kuin löpöä? Itse ostin juuri Shell-huoltikselta 1 litran pullon valopetrolia myrskylyhtyihin kun en viitsinyt ajaa veneelle saakka hakemaan isommalla astialla lämppäriä ja liettä varten hankittua kamaa. Litrasta kilahti kassakoneeseen 3,90 euroa eli mitä tuo lienee kuusi-seitsenkertainen hinta löpöön nähden... Kympin nassakassa tietenkin hieman halvempaa.Tarina on nimittäin se, että kaverini osti veneen, jonka dieselkoneen polttoaineena ex-omistaja on käyttänyt petroolia. Aivan ufo juttu, vaikka kyseessä on purkkarin apukone. Omaan dieseliin en petroolia laittaisi.
- Anonyymi
tuntematon kirjoitti:
Kuumuudessahan valopetroolikin syttyy ilman kipinää, kuten löpökin. Silti juttu on tarinaa sillä valopetroolihan on kalliimpaa kuin löpö.
Ainakin varma tapa rikkoa kalusto.
- Zetka
Lentopetroli on melkein samaa kuin valopetroli, seostettu vain lisäaineilla (vrt. Jet1A).
Valopetrolin ja moottoripetrolin ero on siinä että valopetroli ei höyrysty ja moottoripetroli höyrystyy (tarkoitan moottorikäyttöä normaaliolosuhteissa). Tämän vuoksi öljylampuissa ei koskaan saa käyttää moottoripetrolia polttoaineena ja vastaavasti petrolikäyttöisissä moottoreissa on aivan turha käyttää valopetrolia, koska se ei kuumassakaan imusarjassa höyrysty. Dieselkäyttöisissä moottoreissa voidaan valopetrolia käyttää polttoaineena koska se suihkutetaan palotilaan ja se syttyy ilman puristuessa ja kuumetessa männän tullessa yläkuolokohtaan. Ruiskutuspumpun voitelusta tulee huolehtia käytettäessä petrolia lisäämällä voiteluöljyä petrolin joukkoon. Pelkkä bensiini on paras vaihtoehto moottoripetrolin korvikkeeksi petrolikäyttöisissä konessa, sytystulppa vain pitää vaihtaa sopivaksi.- Katsastusmies
Valopetroolin nimellä myytävät tuotteet ovat standardijakeita/tisleitä jalostamolta. Niitä käytetään myös dieselpolttoaineen joukossa joskus mikäli niistä on ylitarjontaa. Niitä myydään etupäässä lentopetroolina, liuottimina ja pienemmissä määrin mineraalitärpätin ja lakkabensiinin nimellä.
Kiehumispisteintervalli kertoo sen kuinka hyvin tai huonosti tämän tyyppiset tuotteet höyrystyvät.
NESTEen LIAV 240 (liuotin aromaattivapaa) esimerkiksi ei höyrysty kovin helposti ja aromaattivapaana myydään liuotin nimen ohella myöskin valopetroolina.
Näiden tuotteiden hinta bulkkina on hieman jotain muuta kuin usean välikäden kautta myytävien kannutettujen "erikoistuotteiden" hinta.
Edellämainitusta syystä, eli huonon höyrystymisen vuoksi valopetrooliksi kelpaavat jakeet eivät sovellu bensiinin jatkeeksi moottoripetroolia korvaamaan. - Puistokemisti
Katsastusmies kirjoitti:
Valopetroolin nimellä myytävät tuotteet ovat standardijakeita/tisleitä jalostamolta. Niitä käytetään myös dieselpolttoaineen joukossa joskus mikäli niistä on ylitarjontaa. Niitä myydään etupäässä lentopetroolina, liuottimina ja pienemmissä määrin mineraalitärpätin ja lakkabensiinin nimellä.
Kiehumispisteintervalli kertoo sen kuinka hyvin tai huonosti tämän tyyppiset tuotteet höyrystyvät.
NESTEen LIAV 240 (liuotin aromaattivapaa) esimerkiksi ei höyrysty kovin helposti ja aromaattivapaana myydään liuotin nimen ohella myöskin valopetroolina.
Näiden tuotteiden hinta bulkkina on hieman jotain muuta kuin usean välikäden kautta myytävien kannutettujen "erikoistuotteiden" hinta.
Edellämainitusta syystä, eli huonon höyrystymisen vuoksi valopetrooliksi kelpaavat jakeet eivät sovellu bensiinin jatkeeksi moottoripetroolia korvaamaan.Kerrot valopetrolin olevan samaa tavaraa kuin mineraalitärpätti/lakkabensiini. Vaikea uskoa, kun ominaishaju on aivan erilainen! Vai onko mineraalitärpätissä sitten niitä aromaattisia yhdisteitä tuntuvasti enemmän kuin valopetrolissa?
Osaatkos kertoa senkin, onko valopetrolilla ja grillihiilien sytytysnesteenä myytävällä litkulla eroa? Voinko käyttää sytytysnestettä ongelmitta myrskylyhdyssä jos valopetrolia ei satu olemaan?
Takavuosina muuten taisi lämppäri- ja liesivalmistaja Wallas suositella painokkaasti Esso Blue -valopetrolia käytettäväksi tuotteittensa polttoaineena; muunmerkkiset mukamas aiheuttivat ongelmia. Luulenpa, että tuo suositus on jo vesittynyt.
Sen olen toki tiennyt, että mineraalitärpätti ja lakkabensiini ovat yksi ja sama asia (engl. "white spirit") ja peräisin raakaöljyn eikä metsäteollisuuden tislausprosesseista. - ---
Katsastusmies kirjoitti:
Valopetroolin nimellä myytävät tuotteet ovat standardijakeita/tisleitä jalostamolta. Niitä käytetään myös dieselpolttoaineen joukossa joskus mikäli niistä on ylitarjontaa. Niitä myydään etupäässä lentopetroolina, liuottimina ja pienemmissä määrin mineraalitärpätin ja lakkabensiinin nimellä.
Kiehumispisteintervalli kertoo sen kuinka hyvin tai huonosti tämän tyyppiset tuotteet höyrystyvät.
NESTEen LIAV 240 (liuotin aromaattivapaa) esimerkiksi ei höyrysty kovin helposti ja aromaattivapaana myydään liuotin nimen ohella myöskin valopetroolina.
Näiden tuotteiden hinta bulkkina on hieman jotain muuta kuin usean välikäden kautta myytävien kannutettujen "erikoistuotteiden" hinta.
Edellämainitusta syystä, eli huonon höyrystymisen vuoksi valopetrooliksi kelpaavat jakeet eivät sovellu bensiinin jatkeeksi moottoripetroolia korvaamaan.Kerrot valopetrolin olevan samaa tavaraa kuin mineraalitärpätti/lakkabensiini. Vaikea uskoa, kun ominaishaju on aivan erilainen! Vai onko mineraalitärpätissä sitten niitä aromaattisia yhdisteitä tuntuvasti enemmän kuin valopetrolissa?
Osaatkos kertoa senkin, onko valopetrolilla ja grillihiilien sytytysnesteenä myytävällä litkulla eroa? Voinko käyttää sytytysnestettä ongelmitta myrskylyhdyssä jos valopetrolia ei satu olemaan?
Takavuosina muuten taisi lämppäri- ja liesivalmistaja Wallas suositella painokkaasti Esso Blue -valopetrolia käytettäväksi tuotteittensa polttoaineena; muunmerkkiset mukamas aiheuttivat ongelmia. Luulenpa, että tuo suositus on jo vesittynyt.
Sen olen toki tiennyt, että mineraalitärpätti ja lakkabensiini ovat yksi ja sama asia (engl. "white spirit") ja peräisin raakaöljyn eikä metsäteollisuuden tislausprosesseista. - Katsastusmies
--- kirjoitti:
Kerrot valopetrolin olevan samaa tavaraa kuin mineraalitärpätti/lakkabensiini. Vaikea uskoa, kun ominaishaju on aivan erilainen! Vai onko mineraalitärpätissä sitten niitä aromaattisia yhdisteitä tuntuvasti enemmän kuin valopetrolissa?
Osaatkos kertoa senkin, onko valopetrolilla ja grillihiilien sytytysnesteenä myytävällä litkulla eroa? Voinko käyttää sytytysnestettä ongelmitta myrskylyhdyssä jos valopetrolia ei satu olemaan?
Takavuosina muuten taisi lämppäri- ja liesivalmistaja Wallas suositella painokkaasti Esso Blue -valopetrolia käytettäväksi tuotteittensa polttoaineena; muunmerkkiset mukamas aiheuttivat ongelmia. Luulenpa, että tuo suositus on jo vesittynyt.
Sen olen toki tiennyt, että mineraalitärpätti ja lakkabensiini ovat yksi ja sama asia (engl. "white spirit") ja peräisin raakaöljyn eikä metsäteollisuuden tislausprosesseista.Kyllä tänä päivänä "puhdistettu" lamppuöljy ja lakkabensiini/mineraalitärpäätti ovat usein sama tuote. teknokemian teollisuus pakkaa muutamaa tislettä eri nimillä ja eri hinnoilla.
Tarkempaa tietoa löytyy esimerkiksi NESTEen sivuilta. ESSO Blue on aikansa elänyt myytti. Siitä on jo vuosia kun ESSO on tuonut maahan näitä tisleitä. Ovat peräisin NESTEeltä tai Shelliltä. Nykyinen ESSO Blue on väritön.
Aikoinaan ESSO oli ensimmäinen maahantuoja joka tyypitti lamppuöljyn. Lämmittimissä on tärkeää liekin nokeavuus johon on normi olemassa. Tuotespesifikaatiossa on mainittu pliekin korkeus enenn nokeamista. Mitä suurempi liekki palaa nokeamatta sen parempi.
- vesku
Marttilasta Turun liepeiltä löytyy allaoleva firma, josta voi ostaa jonkinlaista tislattua pertoolia. Vähintään pitää ostaa 200l:n tynnyrillinen! Hintaa en muista varmaksi, mutta arvelisin, että 50 snt/litra on melko liki!
Tässä firman yhteystiedot::
Arwina Oy
Härkätie 1416
21560 OLLILA
Puh: 02 - 4846776
Fax: 02 - 4846544
Y-tunnus: 04885715 - putput
Ajan itse sekoituksella 50/50% Bensa/löpö.Kone W-2 vuosimallia -75.Hyvin toimii eikä nokea petroolia kummemmin.Olen ajellut pari kesää ko.sekoituksella,koska petroolin saaminen ehtyi.Viimeiset petroolit olivat Virosta peräisin ja ne täytyi hyvin "setlata"eli valuttaa kanisterista pikkuletkun kanssa toiseen.Pohjalle jäi kaikenlaista epäpuhtautta,eli ruostetta ja vettäkin.Öljyt kannatta vaihtaa useammin kuin suositellaan.
- jeta1
paljonko sitä 2t-öljyä pitäs kirassiin laittaa,jotta pumppu ei kilahda? joku %???
kovasti tekisi mieli koittaa juottaa vanhalle nakulle kirassia näillä hinnoilla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856294
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849