Olen ymmärtänyt, että polven nivelkierukan repeämälle on tyypillistä oirehtia vaihtelevasti.
Mutta onko repeämälle tyypillinen oire myös se, että pyörällä ajo onnistuu vaikkei kävely oikein sujuisikaan?
Lääkäri kyseli oireista ja kysyi ohimennen myös pyöräilyn sujuvuudesta - jokseenkin kivuttomasti onnistuu. En siinä huomannut tehdä vastakysymystä, mikä oli kysymyksen tarkoits ja johtopäätös.
Polven nivelkierukka
20
20088
Vastaukset
- itsellä
Itsellä on kolme kertaa revennyt sisäkierukka. oireet ovat aina vähän vaihdelleet. JAtkuvasta turvottelusta ja särystä ajoittaiseen kipupiikkiin.
Fillarointi on aina onnistunut, ja pienellä vastuksella lähes kivutta. toisinaan on kyllä sekin pistänyt ihan perke... Itsellä on aina ollut varma merkki kierukan repeämistä kun sisäsyrjästä nivelraosta alkaa pistämään pirusti ja polvi tuppaa lukkiutumaan.- Nivelkierukka
Moi,
Tiesittekö että repeytynyt tai poistettu nivelkierukka voidaan nykyään korjata siirteellä tai kierukka implantilla? Molvempia näitä hoitoja on tehty julkisella ja yksityisellä puolella.
Kirjoittelin tänne mietteitä nivelkierukan palauttamisesta siirteellä -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1278255485/0 .
Nivelkierukan poistaminen aiheuttaa polvinivelessä kivuliaan nivelrikon jonka vuoksi sitä ei nykyään enää poisteta vaan pyritään aina korjaaamaan.
- viime viikolla
tähystetty. Nivelkierukka oli rikki ja sitä korjattiin. On myös nivelrikko polvissa. Kipu oli ja on edelleenkin sisäsivulla. Kävely on kaikkein pahinta, Kuntopyörällä kesti ennen tähystystä polkea.On totta, että oirehtii vaihtelevasti.Tähystys ei minulla auttanut yhtään mitään.
- miten niin?
Siis tähystettiin viime viikolla?
Miten niin ei auttanut mitään?
Eikö sitä mitenkään operoitu siinä samalla?
Ja jos, niin aikahan on melko lyhyt
voidaksesi vielä sanoa auttoiko.
Vai miten... ? - sillä tavalla
miten niin? kirjoitti:
Siis tähystettiin viime viikolla?
Miten niin ei auttanut mitään?
Eikö sitä mitenkään operoitu siinä samalla?
Ja jos, niin aikahan on melko lyhyt
voidaksesi vielä sanoa auttoiko.
Vai miten... ?että kierukkaa siistittiin.Polvi kun vaan on yhtä kipeä kuin enne toimenpidettä. Liikkeelle lähtö on aina tuskallista ja kävelemään pystyn vaan lyhyitä matkoja.Annettuja jumppaliikkeitä olen tehnyt uskollisesti. Siinä kun on se nivelrikko joka ei siinä toimenpiteessä parantunut.Tosin sitä en tiedä paljonko aikaa pitäisi kulua, että voisi sanoa toimenpiteen auttaneen kipuihin jotenkin.
- asiakaan kertomaa
sillä tavalla kirjoitti:
että kierukkaa siistittiin.Polvi kun vaan on yhtä kipeä kuin enne toimenpidettä. Liikkeelle lähtö on aina tuskallista ja kävelemään pystyn vaan lyhyitä matkoja.Annettuja jumppaliikkeitä olen tehnyt uskollisesti. Siinä kun on se nivelrikko joka ei siinä toimenpiteessä parantunut.Tosin sitä en tiedä paljonko aikaa pitäisi kulua, että voisi sanoa toimenpiteen auttaneen kipuihin jotenkin.
Polvikierukka vammassa uusin ohje on antaa ajan tehdä tehtävänä eli ei tähystetä ennen kuin polvi kipeytyy/lukkiutuu. Hoitona on oireiden mukainen hoito.Aiheesta tehdään väitöskirjaa.Polvi toki tutkitaan ja kuvataan vammojen laadun selvittämiseksi.
On todettu että on parempi antaa kierukan olla , jos se revennyt, mutta ei palasina. Ajan kanssa ja lihasvoimaa vahvistaen, omaehtoisesti tehden ja pahin kipuaika tietysti levossa, kipu lievittyy ajan saatossa.
Operoidun polven kaikki parantuminen ei aiheutuisi "polven puhdistuksesta" vaan siitä, että luonnollinen parantuminen siinä tapahtuu. Aiemmin leikattiin kierukat pois ja näin altistutaan polven kulumavammoille. - Aloittaja
asiakaan kertomaa kirjoitti:
Polvikierukka vammassa uusin ohje on antaa ajan tehdä tehtävänä eli ei tähystetä ennen kuin polvi kipeytyy/lukkiutuu. Hoitona on oireiden mukainen hoito.Aiheesta tehdään väitöskirjaa.Polvi toki tutkitaan ja kuvataan vammojen laadun selvittämiseksi.
On todettu että on parempi antaa kierukan olla , jos se revennyt, mutta ei palasina. Ajan kanssa ja lihasvoimaa vahvistaen, omaehtoisesti tehden ja pahin kipuaika tietysti levossa, kipu lievittyy ajan saatossa.
Operoidun polven kaikki parantuminen ei aiheutuisi "polven puhdistuksesta" vaan siitä, että luonnollinen parantuminen siinä tapahtuu. Aiemmin leikattiin kierukat pois ja näin altistutaan polven kulumavammoille.Öhh... totanoin...???
Aikaa on nyt kulunut ensioireista kolmisen vuotta,
Ja aina pahemmaksi menee - toki on välillä parempi
Mutta kipu voi olla jatkuva ja lukko naulitsee tehokkaaasti paikoilleen.
Lihasvoima niin... kaikki vaivat alkoivat juuri niistä lihasvoimaa vahvistavista liikkeistä eli jumpasta ja toistuvasta reisipumppausliikkestä. Sen jälkeen vahvistelut on saaneet jäädä.
Kyllähän kipu on lievittynyt kun olen jäänyt sohvalle kutomaan sukkaa, mutta arvaat mitä siitä on seurannut. Ja taas kun lähden liikkeelle, tulee rangaistus.
Kun ikää on jo tarpeeksi, eli yli 60, ei kulumavamma taida olla pahempi uhka kuin tämä liikuntarajoitteisuus?
Magneettikuvaukseen olen menossa, eli tämä kierukkadignoosi on nyt vasta kohtuullisen hyvä arvaus.
Aika ymmälle jäin kirjoituksesi luettuani. Mistähän tuota lisätietoa voisi lukea? - menossa
Aloittaja kirjoitti:
Öhh... totanoin...???
Aikaa on nyt kulunut ensioireista kolmisen vuotta,
Ja aina pahemmaksi menee - toki on välillä parempi
Mutta kipu voi olla jatkuva ja lukko naulitsee tehokkaaasti paikoilleen.
Lihasvoima niin... kaikki vaivat alkoivat juuri niistä lihasvoimaa vahvistavista liikkeistä eli jumpasta ja toistuvasta reisipumppausliikkestä. Sen jälkeen vahvistelut on saaneet jäädä.
Kyllähän kipu on lievittynyt kun olen jäänyt sohvalle kutomaan sukkaa, mutta arvaat mitä siitä on seurannut. Ja taas kun lähden liikkeelle, tulee rangaistus.
Kun ikää on jo tarpeeksi, eli yli 60, ei kulumavamma taida olla pahempi uhka kuin tämä liikuntarajoitteisuus?
Magneettikuvaukseen olen menossa, eli tämä kierukkadignoosi on nyt vasta kohtuullisen hyvä arvaus.
Aika ymmälle jäin kirjoituksesi luettuani. Mistähän tuota lisätietoa voisi lukea?ruotsissa tietoa nyt, suomessa tutkittua materiaalia 2- 3 vuoden kuluttua. aika ymmällä tästä itsekin, mutta tällasta on menossa nyt.katsotaan kuinka tämä oma tila on edennyt noiden vuosien jälkeen...kaipa ne mittaa sen vamman laadun tietokonekuvauksessa ensin.
- Aloittajakin ymmällä
menossa kirjoitti:
ruotsissa tietoa nyt, suomessa tutkittua materiaalia 2- 3 vuoden kuluttua. aika ymmällä tästä itsekin, mutta tällasta on menossa nyt.katsotaan kuinka tämä oma tila on edennyt noiden vuosien jälkeen...kaipa ne mittaa sen vamman laadun tietokonekuvauksessa ensin.
Kiitos vaan kannustavasta ymmälläolosta :)
Siis tarkoitan vilpittömän positiivisesti: ei taida olla mitenkään helppoja päättää miten asiassa on viisainta edetä.
Yritän tässä vain ennakoida kuvauksen jälkeen mahdollisesti seuraavaa suositusta operointiin.
Mitä vastaan? Päätöshän on kuitenkin viimekädessä minun, operoidaanko vai ei. Välillä kun on kuitenkin ollut kohtuullisen oireettomia kuukausia, ja jokin hinta vääjäämättömästä vanhenemisesta on kuitenkin maksettava.
Juuri nyt kyllä ei taas ole yhtään hauskaa kun niksahti selkäkin, liekö tuokin seuraus polven takia väärästä kumartumisesta. Selkävaivainen tässä nyt sitten yrittää kumartua ja nostella kaikkea oikeaoppisesti reisilihaksillaan, mutta kun se polvi ei suostu... Huono kombinaatio :(
Kuvausta ja tarkempaa lausuntoa odotellessa...
- Ninnuli81
Polvi :
Polvi kipu Oire:Kipu,jäykkyys,turpoaminen,arkuus,asentovirhe.
Nivelkierukkavaurio:väkivaltainen kierto saa aikaan nivelkierukkavaurion.
Mediaalimeniski eli sisemmän nivelkierukan vamma:Polven sisäsivulla kipua rasituksessa tai sen jälkeen.Lukkiutuminen tiettyyn asentoon.
Polviniveleen kertyy nestettä,polvea ojennettaessa kipu ja napsahdus
googlettamalla löytyy läjäpäin sivuja aiheesta. - Nimetön
En tiedä tuosta mitään,mutta
voisikohan minulla olla nivelkierukan revähtymä?
Harrastan jalkapalloa ja aina peleissä polveeni alkaa sattua.Välillä muutenkin.
En ole varma onko minulla,tietäisitteköhän te?- eikä luudu
Nivelkierukan murtuminen on lopullista. Se ei arpeudu eikä luudu, mutta saattaa olla oireeton pitkiäkin aikoja. Nivelkierukasta poistuu hajonnut osa leikkaamalla tai ilman leikkausta. Leikkaamalla siitä pääsee eroon heti odottamalla kestää ehkä 10 vuotta. En tiedä sitten miksi lääkärit suosittelevat leikkausta, vaikka leikkaukseen sisältyy aina isoja riskejä. Diaknoosi voi myös olla väärä. Polvi voi oireilla muista syistä, kun murtuneesta kierukasta.
- Juha_H
Moi,
Leikkaava ortopedi yrittää säästää revennyttä nivelkierukkaa mahdollisimman paljon koska kierukan kokopoisto aiheuttaa nivelrikon polvessa.
Itseltäni hajosi vasemman polven nivelkierukka monimoutoisesti ja leikkaava ortopedi joutui poistamaan sen kokonaan. Kirjoitin tänne lisää kokemuksia nivelkierukka vammasta ja kuntoutuksesta -> http://www.relaa.com/index.php?topic=2963.msg179239#msg179239 . - ntervala
nyt on jotain 8kk kun nivelkierukka repesi oikeasta polvesta ja laji on salibandy. maalivahtina pelasin ja täsä aattelin kysyy et jos on samaa lajii ja vammaa ja pelipaikkaa joku pelannu nii onko viel päässyt polven kanssa pelikuntoon? kenttäpelaajana oon ny pelannu pari kk ja ei mitää oo ollu ku semmoset teippaukset laittanu ettei oo polvi paljoa liikkeelle päässyt.
- Juha_H
Mitä sille sinun revenneelle nivelkierukalle tehtiin? Poistettiinko revennyt osa vai saatiinko se korjattua ehjäksi? Jos nivelkierukkaa poistettiin, niin miten paljon pinta-alasta? Jos pinta-alasta on poistettu iso osa, niin polvi saattaa jäädä pysyvästi kipeäksi.
Kannattaa pelailla rennosti sen polven kanssa ja pitää mielessä, että nivelkierukan poistaminen aiheuttaa lähivuosina polven nivelrikon useimmilla potilailla.
- ntervala
se korjattiin 2x fastfix ankkureilla
- riksraksjapoks
te keillä todettu nivelkierukka vaiva; onko ollut varpaiden puutumista?
entä onko pohje kipeytynyt kovasti? (heti polvitaipeen alta)
Itsellä polvi otti osumaa ekan kerran muutama kuukausi sitten, silloin magneettikuva ok. Alkuviikosta polvi sanoi POKS ja sietämätön kipu sisäsyrjällä. Polvi jää ikäänkuin jumiin ja paukkuu, suoristaminen/koukistaminen sattuu. Pitää kävellä ontuen kun jalalle ei kärsi varata. Tuntuu kuin puukko olisi polvessa. Lääkäri epäili kierukkavaivaa, sanoi "et sinä töissä paljoa pysty tekemään" (olen tarjoilija: koko päivä jalkojen päällä) mutta ei antanut sairaslomaa. Sain lähetteen ortopedille, mutta kesken työpäivän mahdotonta lähteä ortopedille. Mahtaako vakuutusyhtiö suostua toista kertaa magneettikuviin? - ede
Ei kun ihan tosi! Eikö ihmiset tajua, että suomi24 tai muu keskustelupalsta ei ole millään tavoin diagnostinen ja erilaisten mielipiteiden ja puokaroinnin seuraukset voivat olla vakavia. Järjetöntä kysyä tällaisilta palstoilta, että "olenko ymmärtänyt oikein.... Ja sitten saada herra ties mitä vastauksia.
Huh Huh... - Fgrtd
Ede.. Vedä kätees!
- polovi
polovi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187