Rapu lemmikkinä?

---

Ostin just kaks päivää sitten täpläravun, joka on tarkotettu ihan ruuaksi.. voiskos sitä pitää lemmikkinä? Mulla se on mun vanhassa marsuhäkissä. Pohjalla vähän vettä (niin että rapu mahtuu kokonaan uppeluksiin) ja sitten on hiekkaa siten että se pääsee maallekkin ja kivirakennelmien päälle.Se ei oo vielä suostunu syömään silakkapalaa jota oon yrittäny tarjota sille ja ripottelin vähän salaatinpalojakin, mutta niitäkään se ei oo vielä syöny. Yöllä se kiipeilee häkin kaltereita pitkin. Suostuukohan se sitten syömään kun sen on pakko? Yks kala (luonnosta) ainakin söi parin päivän päästä kun sen tuli niin nälkä.. Tunnetteko ketään kellä ois rapua lemmikkinä?

22

8843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wernica

      Itse ajattelin ottaa ravun lemmikiksi, mutta kyllä se kauppaan jäi. Teki niin mieli "pelastaa" syömistä odottava raukkaparka kaupan tiskiltä, mutta otin selvää ravuista ja päädyin siihen lopputulokseen, että en välttämättä pystyisi tarjoamaan ravulle tarpeeksi hyviä olosuhteita.

      Luin joltain nettisivulta (en muista ossaa), että rapu tarvitsisi vedensuodattimen yms. Jos tämä on väärä tieto, niin valaiskaa tietämätöntä ja kertokaa pitääkö oletettu tieto paikkansa.

      Muuten varmaan itsekin ottaisin ravun kylpyhuoneeseen isoon terraarioon/akvaarioon..

    • xxx

      Rapu syö kalansa vasta kun se on mädäntynyt. Sillä pitäisi olla noin 200l akvaario.

    • aape

      Ei se heti syö silakkaa.Laita sinne kasviksia ja unohda seurata sitä.Huomaat yöllä että se pistelee innolla suuhunsa ruokaa.Ja se kalakin kyllä kelpaa kun on nälkä.Mutta hae järvivettä kasveja ja hyviä piiloja sille.Se vaistoo näes ettei se ole luonnossa.Aika näyttää.Minulla on ollut rapu ja se otti kädestä saksiinsa ruuan mutta viikko meni totutteluun.

      • Hoemus

        Missä sä pidät sitä rapua ?
        Jossain terraariossa vai akvaariossa vai missä ?


    • RAVUT<3

      mullakin on 4 rapua lemmikkinä ja pidän niitä ulkona suihkulähteessä. Ravuilla on siellä paljon "tiiliputkia", kiviä, hiekkaa tms. Syötän sille ihan elävää kalaa, laitan uimaan altaaseen ja se syö ne jos on nälkä:Dulkoilutan joka päivä ja ruokin. Vaihdan veden ja putsaan 4 päivän välein:) Jos syöttää kalaa ravulle se kannattaa olla esim. särkeä tai ahventa:) Joku joka tietää, niin voiko ravun ottaa talveksi sisään asumaan kun 4 edellisenä vuonna olen päästänyt takaisin veteen. Ja jos pitää sisällä niin mitä mun mitää tehä sil?!?!:DD TSEMPPIÄ UUSILLE RAPUJEN OMISTAJILLE JA MUISTAKAA OTTAA RAPUA KESKIVARTALOSTA KIINNI!!!!

    • gaddafi

      itselläni myös "ruoka" rapuja lemmikkinä. pärjäävät ihan normi akvaariossa, kunhan on omaa tilaa, piiloja sekä ruokaa. salaatit, kalanliha sekä kalanruoka tapletit uppoaa hyvin. myös esim. pakastekatkaravut näyttää kelpaavan hyvin. vesi ei saisi olla liian lämmintä, joten veden vaihtojen väli saisi olla vähän useampi ja akvaarion paikka ei saisi olla ihan aurongonpaisteessa. suodatin pitää kyllä olla, mielellään vähän tehokkaampi, koska sotkevat jonkin verran nuo ravut. vesikasvit pistetään öiden aikana päreiksi, mutta kannattaa laittaa oikeita vesikasveja, koska ravut syö niitä. muovikasvit on muutenkin aika höntti juttu.

    • yksi222

      Se syö yöllä.Mulla on ollut ja meni aikansa ennen kun herra söi.Ja se vaati järvivettä ja hapetus laitteen.Sitten puolen vuoden päästä kyllästyn kun se nipisti sormee saksilla ja haavoja tuli.

    • rabu

      mulla oli täplärapu lemmikkinä kun halusin pelastaa sen padalta. Se eli joku kuukauden. Vaihoin veden joka päivä sen ämpärissä ja ruokin sitä tonnikalalla XD
      En tiiä mihi se kuoli.

    • Rapurapu

      Mullakin on rapuja lemmikkinä! En kestä katsella niitä siellä kaupan altaassa, mun oli pakko pelastaa yksi terraarioon... Oon syöttänyt sille ihan tavallista akvaarioruokaa. niiden saksien kanssa pitää olla varovainen.

      Jee kaikki rapujen ystävät

    • rapuu

      osta akvaario sitten jotain kiviä ja hiekkaa

    • lemmikkiä kaipaileva

      paljon maksaisi jos ostais sellasen halloween ravun tavaroideen ??? villit veikkauksetki kävis

    • Käärmemies

      Rapu: pari kymppiä.
      Terraario: 100 €
      Pohjamateriaali ja sisusteet, alkaen 50 € (Ylärajaa ei ole, jos haluaa lähteä oikein virittämään)
      Lämmitin: 25 €
      Ruokaa alkuun pääsemiseksi: 10 €.

      Tosiaalta käytettynä terraarion voi saada kympillä, jopa ilmaiseksi. Sisusteet kerätä luonnosta ja/tai keittiöstä, ja lämmittämiseen käyttää sopivaa hehkulamppua. Ja ruoankin voi ostaa K-marketista alle eurolla.

      Eli se mitä liikkeelle lähteminen maksaa riippuu valtavasti omasta viitsisimisestä ja valinnoista.

    • rapu~

      Ostan tänään varmaan täpläravun. Joku iso lasiastia, hiekkaa ja joku piilo. Tietty ruokaa ja puhdistus parin-kolmen päivän välein.

    • rapu~

      Siis muovi astia.

    • eläinkorva

      Joo, se syö tonnikalaa.

    • rapu~

      Moi, olen tuo sama rapu~ niminen henkilö joka osti ravun kesällä. Rapu elää vielä ja syö hyvin, ravut on hyviä lemmikkejä! aika kilttikin on, se on kaikkiruokainen ja terve :)

    • rapu~

      Moi XD Olen taas tuo sama rapu~ niminen tyyppi, ja kun kirjoitin että ostin ravun kesällä, no, se kuoli vähän aikaa sitten :'( Mutta, ostin tänään 2 uutta rapua, tuntuu syövän hyvin ja tutkii paikkoja! :) Ravut on best !

    • Jumalaare

      Itsellä on ongelmana että kalastin (kyllä kalastin) äskön vahingossa ravun, ja nyt haluaidin pitää sen lemmikkinä kun muita lemmikkejä en omista, niin onko se laillista pitää luonnonvaraista eläintä lemmikkinä? Toivon että on, kun hauskojahan ne ovat, eikä ole kuin gerbiilit, luin jostain että ne elää 6-20 vuotiaiks :D

      • laitonta

        Ei ole. Luonnonvaraisen eläimen ottaminen lemmikiksi on rikos. Mutta sitä ei oikein valvoa pysty. Jos hommaat sille kaiken tarpeellisen eli kunnollisen tarpeeksi ison asuinpaikan yms mitä laji tarvitsee ja perehdyt hoitoon niin sama kai se on se rapu lemmikiksi ottaa syömisen sijaan.
        Kaikkein paras sillä olisi luonnossa olla. Antaa luonnon eläinten olla luonnon eläimiä, jookos.


    • Anonyymi

      Anna kun mä kerron (henkilö jolla on ollu täplärapuja siitä lähtien kun oon ollut vauvva vaikka oudolta kuulostaa) Täpläravut tarvii koko tankillisen vettä, vaan pohjavesi ei riitä vaikka pystyvät kengittämään maalla, elävät vedessä. He myös elävät pimeydessä suurimman osan ajastaan, onko sinulla sellaista suojaa niille antaa? Ne myös syövät melkein mitä vain, ei pelkästään kalaa, mutta helpolla pääset jos vaikkapa syötiksi tarkoitetuilla ravun ruuilla. Ei niillä hirveen aktiivista elämää oo, mutta jos otat kaksi rapua samaan tankkiin suurempi rapu suuttuessaan saattaa syödä pienemmän, vaikka tämä yleensä tapahtuu luonnossa vain nälän hetkellä, olen nähnyt sitä tapahtuvan luonnossa että tankissa useasti.

    • Anonyymi

      Plus rapu ei lämmitintä tarvitse, mutta talven ajaksi menevät sitten kohmeeseen. Ne tarvii siltikin paljon happea sinne

    • Anonyymi

      Mietittiin että, hankittaisiin rapuja kun, meillä on sellainen iso lampi johon laitetaan suihkulähde. Se on aika auringossa mutta, siihen voi varmaan jonkun suojan laittaa me ei varmana niitä rapuja osteta koska, saadaan niitä mökilläkin kertokaa pliiss että mitä mä sinne lampeen tartteisin?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4872
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      281
      2997
    3. Oletko kaivattusi tyyppinen henkilö

      ulkoisesti?
      Ikävä
      134
      1777
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      225
      1592
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1139
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      77
      1092
    Aihe