KYY VAI RANTAKÄÄRME?

Mökki Minna

Miten erotan rantakäärmeen ja kyyn? Rannassamme on mustia käärmeitä, joilla ei ole sahalaitaa. Voiko se kuitenkin olla kyy?

34

19173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Mökki Minna

        Hyvän tunnistusvinkin annoit. Olen usein nähnyt kuvia ja kuullut puhuttavan mustista kyistä. Eräs vieraamme tappoi yhden käärmeen viime kesänä, joten haluaisin tulevaisuudessa antaa ihmisille infoa, että niitä ei tarvitse pelätä. Rantakäärmekin on käsittääkseni rauhoitettu ja olen jostain lukenut, että tuo musta muoto olisi aika harvininenkin.


      • kyitä
        Mökki Minna kirjoitti:

        Hyvän tunnistusvinkin annoit. Olen usein nähnyt kuvia ja kuullut puhuttavan mustista kyistä. Eräs vieraamme tappoi yhden käärmeen viime kesänä, joten haluaisin tulevaisuudessa antaa ihmisille infoa, että niitä ei tarvitse pelätä. Rantakäärmekin on käsittääkseni rauhoitettu ja olen jostain lukenut, että tuo musta muoto olisi aika harvininenkin.

        Kyllä näkee silloin tällöin. Joten en suosittelisi menemään kovin läheltä tutkailemaan sen silmiä. Nuo kellertävät niskalaikut ovat myös rantakäärmeen tunnusmerkejä.


    • rantakäärme ei ole

      musta vaan harmaa ja siinä on mustia täpliä, ei sahanterää selässä keskellä kuten kyyllä. rantakäärmeen niskassa on yleensä kaksi keltaista plänttiä, ei aina. Mustat kyyt ovat yleisiä, yleensä naaraita ja isompikokoisia kuin harmaat ja ruskeat koiraskyyt. Kyy ei ole rauhoitettu, mutta rantakäärme on ja sitä pitäisikin suojella nykyisin harvinaisuutensa takia. Myös ruskeahko kangaskäärme on harvinainen ja rauhoitettu. Sillä ei ole koskaan sahanteräkuviota vaan ruskealla kyyllä se näkyy selvästi.

      • huonosti voiva

        kävimme sieni- ja mustikkametsässä Tukholman eteläpuolella.
        Tauolla ajelimme Lidaan, vapaa-ajan alueelle.
        Olin jo menossa istumaan soratien kivireunukselle kun valtava musta käärme matelee hitaasti soratien poikki metsään päin. Yli metrin pitkä ja ainakin ison banaanin paksuinen.
        Juoksin ja huusin, heittäydyin autoon ja luontoretki sai karmean lopun.
        En tiennyt että luonnossa olevat käärmeet voivat olla niin isoja, soitin Skanssenille ja he olivat sitä mieltä että kyseessä on musta kyy, niitä on kuulemma varsinkin saaristojen läheisyydessä.
        Sanoivat vielä että jos ne on haitaksi voivat käydä siirtämässä, mielestäni moiset ällökkeet voidaan tappaa, ei uskalla meressä edes uida. Mitä mieltä olette, minun mustikkaretket loppui tähän matelijaan.


      • rekisteröitymätön**
        huonosti voiva kirjoitti:

        kävimme sieni- ja mustikkametsässä Tukholman eteläpuolella.
        Tauolla ajelimme Lidaan, vapaa-ajan alueelle.
        Olin jo menossa istumaan soratien kivireunukselle kun valtava musta käärme matelee hitaasti soratien poikki metsään päin. Yli metrin pitkä ja ainakin ison banaanin paksuinen.
        Juoksin ja huusin, heittäydyin autoon ja luontoretki sai karmean lopun.
        En tiennyt että luonnossa olevat käärmeet voivat olla niin isoja, soitin Skanssenille ja he olivat sitä mieltä että kyseessä on musta kyy, niitä on kuulemma varsinkin saaristojen läheisyydessä.
        Sanoivat vielä että jos ne on haitaksi voivat käydä siirtämässä, mielestäni moiset ällökkeet voidaan tappaa, ei uskalla meressä edes uida. Mitä mieltä olette, minun mustikkaretket loppui tähän matelijaan.

        Jos noin hysteerinen olet, niin pysy betoniviidakossa ja mätäne sinne- luonto ei sinua kaipaa, etkä sinä osaa luonnossa olla.


      • se syä
        huonosti voiva kirjoitti:

        kävimme sieni- ja mustikkametsässä Tukholman eteläpuolella.
        Tauolla ajelimme Lidaan, vapaa-ajan alueelle.
        Olin jo menossa istumaan soratien kivireunukselle kun valtava musta käärme matelee hitaasti soratien poikki metsään päin. Yli metrin pitkä ja ainakin ison banaanin paksuinen.
        Juoksin ja huusin, heittäydyin autoon ja luontoretki sai karmean lopun.
        En tiennyt että luonnossa olevat käärmeet voivat olla niin isoja, soitin Skanssenille ja he olivat sitä mieltä että kyseessä on musta kyy, niitä on kuulemma varsinkin saaristojen läheisyydessä.
        Sanoivat vielä että jos ne on haitaksi voivat käydä siirtämässä, mielestäni moiset ällökkeet voidaan tappaa, ei uskalla meressä edes uida. Mitä mieltä olette, minun mustikkaretket loppui tähän matelijaan.

        sun kun ens kerran mettään meet :)


      • terra
        rekisteröitymätön** kirjoitti:

        Jos noin hysteerinen olet, niin pysy betoniviidakossa ja mätäne sinne- luonto ei sinua kaipaa, etkä sinä osaa luonnossa olla.

        ehkäpä se on fobiaa, tykkään kyllä luonnosta ja eläimistä vaan käärmeitä pelkään enkä pystyisi niitä tappamaan, betoniaitauksessa en asu ja kai sinäkin aikanaan mätänet, kummallista kun pitää loukata muita jotka eivät ole kaltaisiasi.
        Jos arvostat ja pidät luonnosta ja eläimistä luulisi sinulla olevan vähän respektiä myös kanssaihmisiin.


      • suhteellisuudentaju
        huonosti voiva kirjoitti:

        kävimme sieni- ja mustikkametsässä Tukholman eteläpuolella.
        Tauolla ajelimme Lidaan, vapaa-ajan alueelle.
        Olin jo menossa istumaan soratien kivireunukselle kun valtava musta käärme matelee hitaasti soratien poikki metsään päin. Yli metrin pitkä ja ainakin ison banaanin paksuinen.
        Juoksin ja huusin, heittäydyin autoon ja luontoretki sai karmean lopun.
        En tiennyt että luonnossa olevat käärmeet voivat olla niin isoja, soitin Skanssenille ja he olivat sitä mieltä että kyseessä on musta kyy, niitä on kuulemma varsinkin saaristojen läheisyydessä.
        Sanoivat vielä että jos ne on haitaksi voivat käydä siirtämässä, mielestäni moiset ällökkeet voidaan tappaa, ei uskalla meressä edes uida. Mitä mieltä olette, minun mustikkaretket loppui tähän matelijaan.

        "mielestäni moiset ällökkeet voidaan tappaa, ei uskalla meressä edes uida."

        Että kun joku ei miellytä niin kaikki elukat vain raadoksi pois ihmisten tieltä? Käärmeet on ällöttäviä ne pitää tappaa vai? Ja lokit pitää rannoilta tappaa kun paskovat hienojen veneiden päälle? Ja kun nähdään kansallispuistossa ilves, soitetaan helikopteri paikalle pelastamaan..!! Olisi niin kiva liikkua luonnossa, mutta kun siellä möyrii kaikkea sinne kuulumatonta elukkaa, että jäävät lenkkeilyt, marjastukset ja veneilyt harrastamatta???

        Että sitä mieltä minä olen, kun kerran kysyit.

        Suomen tiet on täynnä jos jonkunlaista rattijuoppoa ja kaaharia, suurin uhka ihmiselle on toinen ihminen. Keskellä kirkasta päivää voi saada keklun keuhkoon aivan oudolta vastaantulijalta, ilman mitään sen kummempaa syytä. Ei tarvitse kuin katsoa sunnuntain lehti ja todeta miten paljon on viikonlopun aikana ollut pahoinpitelyjä ja rattijuoppoja...


      • huonosti voiva kirjoitti:

        kävimme sieni- ja mustikkametsässä Tukholman eteläpuolella.
        Tauolla ajelimme Lidaan, vapaa-ajan alueelle.
        Olin jo menossa istumaan soratien kivireunukselle kun valtava musta käärme matelee hitaasti soratien poikki metsään päin. Yli metrin pitkä ja ainakin ison banaanin paksuinen.
        Juoksin ja huusin, heittäydyin autoon ja luontoretki sai karmean lopun.
        En tiennyt että luonnossa olevat käärmeet voivat olla niin isoja, soitin Skanssenille ja he olivat sitä mieltä että kyseessä on musta kyy, niitä on kuulemma varsinkin saaristojen läheisyydessä.
        Sanoivat vielä että jos ne on haitaksi voivat käydä siirtämässä, mielestäni moiset ällökkeet voidaan tappaa, ei uskalla meressä edes uida. Mitä mieltä olette, minun mustikkaretket loppui tähän matelijaan.

        Tappaisit siis heikomman puoliaisen :(


    • Amies

      Just tapoin yhden mustan käärmeen pihaan. En kyllä viitsi sen päätä niin läheltä katsoa, että silmän muoto erottuu, mutta wikipedia antaa hyvän vinkin. Hännänpää on keltainen mahan puolelta. Pituutta vajaa 70cm ja pää kolmion mallinen.

    • pystysuoraan mustia

      viivoja

    • jepy97

      Musta käärme voi olla kyy todennäköistä kummiski on että se on ranta käärme.

      • eläimet on tärkeitä

        MIIIKKKKSIII!!!??? Miksi joku ihminen voi olla niin julma ja itsekäs että tappaa käärmeen kun vaan näkee semmosen?? Käärmeet ovat eläviä ja niillakin on tunteet. Musta ne mustikan poimijat pitäis teurastaa ku menee häirittemään kyiden ja muittenkin käärmeitten ja eläinten rauhaa!! Minä ainakin aina kun näen kyyn jossain tiellä tms. vaarallises paikas, ajan sen tien penkereelle ettei kukaan aja päältä :)


      • Pelle Pelokas
        eläimet on tärkeitä kirjoitti:

        MIIIKKKKSIII!!!??? Miksi joku ihminen voi olla niin julma ja itsekäs että tappaa käärmeen kun vaan näkee semmosen?? Käärmeet ovat eläviä ja niillakin on tunteet. Musta ne mustikan poimijat pitäis teurastaa ku menee häirittemään kyiden ja muittenkin käärmeitten ja eläinten rauhaa!! Minä ainakin aina kun näen kyyn jossain tiellä tms. vaarallises paikas, ajan sen tien penkereelle ettei kukaan aja päältä :)

        Kun ihminen näkee käärmeen niin tavallisinta on että ihminen säikähtää refleksinomaisesti ja jos voi niin hutkii taikka talloo sitä vaistonvaraisesti.
        Näin on luonto asian järjestänyt, se on luonnonlaki siis.Se osoittaa että käärme on luonnossa ihmisen vihollinen. Näin oli jo raamatun kirjoittamisen aikana (en ole uskovainen, totean vain historian tilanteen).

        Tapatko muuten kärpäsiä taikka hyttysiä?


      • eläimet ovat tärkeit
        Pelle Pelokas kirjoitti:

        Kun ihminen näkee käärmeen niin tavallisinta on että ihminen säikähtää refleksinomaisesti ja jos voi niin hutkii taikka talloo sitä vaistonvaraisesti.
        Näin on luonto asian järjestänyt, se on luonnonlaki siis.Se osoittaa että käärme on luonnossa ihmisen vihollinen. Näin oli jo raamatun kirjoittamisen aikana (en ole uskovainen, totean vain historian tilanteen).

        Tapatko muuten kärpäsiä taikka hyttysiä?

        Hyttysiä tapan koska ne purevat. Kärpäsiä en kuin vaan jos ne todella ärsyttävät. Käärmeet eivät koskkaan ole minua ärsyttäneet. Luomiskertomus on muutenkin ihan hevon paskaa. Sitä ei kannata verrata tosielämään.


      • Pelle Pelokas
        eläimet ovat tärkeit kirjoitti:

        Hyttysiä tapan koska ne purevat. Kärpäsiä en kuin vaan jos ne todella ärsyttävät. Käärmeet eivät koskkaan ole minua ärsyttäneet. Luomiskertomus on muutenkin ihan hevon paskaa. Sitä ei kannata verrata tosielämään.

        Luomiskertomus on jonkun ihmisen kirjoittama. Tarkoitin että tämä kirjoittaja oli havainnut sen että ihminen luonnostaan säikkyy käärmeitä. Tosin silloin siellä oli tietenkin vaarallisempia käärmeitä kuin meillä nyt on. Mutta meikäläiset ihmiset ovat tänne aikojen kuluessa sieltä vaeltaneet ja mukanaan tuoneet tämän luonnonrefleksin. Ei sille mitään voi.
        Anoppi tulee ihan hysteeriseksi kun näkee kärpäsen ja heti rupeaa tappamaan. Hän on saanut päähänsä opetuksen että kärpänen levittää tuberkuloosia.
        Isäni ei suostunut tappamaan kärpästä, koska sekin oli "luojan luoma".


      • älä tapa
        Pelle Pelokas kirjoitti:

        Luomiskertomus on jonkun ihmisen kirjoittama. Tarkoitin että tämä kirjoittaja oli havainnut sen että ihminen luonnostaan säikkyy käärmeitä. Tosin silloin siellä oli tietenkin vaarallisempia käärmeitä kuin meillä nyt on. Mutta meikäläiset ihmiset ovat tänne aikojen kuluessa sieltä vaeltaneet ja mukanaan tuoneet tämän luonnonrefleksin. Ei sille mitään voi.
        Anoppi tulee ihan hysteeriseksi kun näkee kärpäsen ja heti rupeaa tappamaan. Hän on saanut päähänsä opetuksen että kärpänen levittää tuberkuloosia.
        Isäni ei suostunut tappamaan kärpästä, koska sekin oli "luojan luoma".

        Ei haittaa vaikka pelkääkin. Mutta ei kaikkea voi silti tappaa vaikka pelkääkin. Onko esim. sallittua tappaa toinen ihminen jos pelkää tätä??


      • 6
        Pelle Pelokas kirjoitti:

        Luomiskertomus on jonkun ihmisen kirjoittama. Tarkoitin että tämä kirjoittaja oli havainnut sen että ihminen luonnostaan säikkyy käärmeitä. Tosin silloin siellä oli tietenkin vaarallisempia käärmeitä kuin meillä nyt on. Mutta meikäläiset ihmiset ovat tänne aikojen kuluessa sieltä vaeltaneet ja mukanaan tuoneet tämän luonnonrefleksin. Ei sille mitään voi.
        Anoppi tulee ihan hysteeriseksi kun näkee kärpäsen ja heti rupeaa tappamaan. Hän on saanut päähänsä opetuksen että kärpänen levittää tuberkuloosia.
        Isäni ei suostunut tappamaan kärpästä, koska sekin oli "luojan luoma".

        Muistaakseni Tieteen Kuvalehdessä oli artikkeli asiasta, vauva osaa pelätä käärmettä eli pelko ei ole ainoastaan opittua vaan evoluutio on iskostanut sen genetiikkaan. Ei toki varmaan rantakäärmeiden vaan lajinselviämistä enemmän uhkaavien takia.

        Hauska juttu, kun kohtaan kyyn herää tappamisrefleksi. Rantakäärmeitä viimeksi katsoessa ovat kiehtovan kauniita, kunhan on tehnyt nopean lajintunnistuksen niskatäplistä, vaikka en olisi ikinä voinut kuvitella pitäväni käärmettä kauniina. Lukekaapa wikipedian artikkeli...


    • lasa

      Käärmeohjelmia yle areenassa:

      http://areena.yle.fi/audio/1050537

      "Luonto-Suomi.: Kyykäärme pihalla 9.6.2010

      Kyy on Euroopan yleisin myrkkykäärme ja Suomen ainoa myrkyllinen käärmelaji. Maassammehan asustelee kyyn lisäksi vain kaksi käärmelajia, rantakäärme ja kangaskäärme. Tämä vuonna moni on kyyn jo kohdannut, sillä toukokuussa nopeasti lämminnyt ilma sai sahalaitaselkäiset otukset liikenteeseen. Mitä tehdä jos kyitä tontilla asustelee? Kannattaako niitä alkaa häätämään ja onko siihen edes tarvetta? Tarja Nyyssönen luikerteli Rantasalmelle luontokeskus Oskarin maisemiin yhdessä luontoyrittäjä, käärmetuntija Elina Enhon kanssa."


      http://areena.yle.fi/audio/1139832

      "Teemaillat: Luonto-Suomen kyyilta

      Radio Suomen teemaillassa vieraana on tunnettu käärmekuvaaja Urpo Koponen, toimittajina ovat Asko Hauta-aho ja Pekka Vitikka."

    • Kärmess

      välttää kyyn purema on kävellä vastakkaiseen suuntaan. Ei se seuraamaan lähde :D On se kumma, jos ei samaan mettään mahuta! Voi vi**u, ku naapuri ottaa pannuun, saiskos senki listiä?!

      Tää ei nyt ihan ollu alottajalle tää viesti, mut joillekin vastanneille..

    • joku vaan

      olen myös törmännyt itse ainakin yhteen mustaan kyyhyn jolla näkyi sahalaita erittäin himmeästi tietystä kulmasta katsottuna. olen ilmeisesti törmännyt ehkä myös mustaan rantakäärmeesen jolla oli keltaisten niska laikkujen tilalla mustat laikut, koska sen käärmeen päästä kummiskin erotti ne laikkujen kohdat aika hyvin, et voisiko olla mahdollista että kun rantakäärme saavuttaa tietyn iän niin keltaiset laikut alkavat muuttua mustiksi koska kyseinen käärme oli kummiskin aikas pitkä ja se viipyi aika kauan sukelluksissa kun se pakeni veteen kun koitin ihan uteliaisuuttani katsoa kumpi se oli

    • raitalasisiipi

      "Tavallisenkin" värisellä rantakäärmeellä on keltaisten laikkujen takana mustat laikut:
      http://www.naturephoto-cz.eu/pic/bumba/natrix-natrix-9_5228.jpg

      Iso koko ja sukeltelu varmistaa että rantakäärmehän se oli.

      Keltaiset laikut ovat voimakkaimman värisiä nuorilla rantakäärmeillä ja haalistuvat monilla yksilöillä iän myötä. Räikeä väritys varoittaa rantakäärmeen vihollisia, esim. lintuja käymästä sen kimppuun. Linnut luulevat kelta-mustia laikkuja ampiaiseksi, kimalaiseksi tai muuksi myrkylliseksi ötökäksi, ja karttavat rantakäärmettä. Puhutaan koevoluution muodosta nimeltä mimikry, eli "jäljittely". Täällä paljon tietoa aiheesta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Mimikry

    • Pirjo

      Voiko musta kyy paritella rantakäärmeen kanssa?

    • puihin kiipeilevä.

      tänään tuli yksi ilmaisjakelulehti aamupostissa, sellainen kesänumero. No,siinä joku kertoi miten oli päässyt seuraamaan läheltä kyyn suorittamaa kirjosiepon pesän tuhoamista.
      Eli kirjosiepolla pesä lahossa puussa metrin korkeudella jossakin onkalossa. Kyy oli sitten sinne luikerrellut ja napsinut poikaset suihinsa ja vielä jäänyt sitten sinne onkaloon sulattelemaan ruokaansa, kun ensin oli käynyt kitaansa venyttelemässä katselijoille.

      Siis mua ihmetyttää toi puuhun mateleminen, siis metrikin on aika korkea - että saako tässä pelätä että mettässä liikkuessa kyy tippuu niskaan!

      HYI!

      Se lehti oli rannikkoseutu.

    • umkino

      minä ainakin tapan pihaltani kaikki käärmeet ennen kuin annan puraista lapsiani.ei kaksivuotiaat osaa pelätä käärmeitä et silleen.

      • eläinten ystävä

        mäkin olin eilen kävelyllä metsäpolulla täällä Paimiossa ja meinasin astua mustan puolimetrisen käärmeen päälle. Se oli polulla poikittain eikä liikkunut minnekään. Kun kutitin sen häntää risulla, se nosti päätä ja alkoi hirveästi kuhista ja kieli näytti liikkuvan liukkaasti. Jos se kyy olisi ollut, se olisi varmasti jo lähtenyt livohkaan. Tämä kuitenkin oli laiskaa sorttia. Sen selässä tosin erottui jotain mustanpuhuvaa kuviota, mutta poskilta erottui keltaiset alueet, Lopulta se kuitenkin luikerteli ojaan turvaan, kun kutitin vähän lisää. Rantakäärmeeksi sen noteerasin ja päästin menemään.


    • Matuniaaz

      Selvä kyy sillä kyseisellä käärmeellä ei ole keltaisiä täpliä päässä kuten rantakäärmeellä, tuo on paljon paksumpi ja lyhyempi kuin rantakäärme

    • juho4

      Meidän pihassa on ollut kahdesti kyy... Ja olen tossa tieelä nähnyt kevään aikana 11 kyytä, en ole niitä siihen jäänyt tappamaan vaan kiertänyt kauempaa.Mutta meilläkin on iso perhe ja vanhin 12 eli minä. ni ei tommoset pikku kersat osaa käärmettä pelätä. :o Mutta jos meidän pihasta löytyy ja on löytynytkin niin ollaan aina tapettu.Itse juoksin ja luulin kepiksi koska oli vähän ruskehtava luulin kepiksi astuin päälle ja juoksin sisälle... Onneksi ei kerennyt tehdä mitään. Päädyin tänne lukemaan näitä koska äitillä tässä toden näköisesti pisti käärme. Mutta jos tuolla tien varressa joku käärmetulee vastaan ni ei joka käärmettä tarvi jäädä tappamaaan. ;)

    • hhh5

      mo

    • Koulussa kuunnelut

      Kyyn tunnistaa siitä, että sillä ei ole niitä keltaisia pilkkuja silmien päällä, mutta rantakäärmeellä on.

      Kyyt ovat joittenkin mielestä ällötäviä niinkuin kaikki muutkin käärmeet. Itse tykkään kaikista eläimistä. Kaikki luulevat että kyyt tappavat. Ei se mukavalta tunnu, jos kyy puraisee esimerkiksi jalkaa, mutta et sä siihen kuolekkaan, jos meet lääkäriin tai apteekkiin hakemaan kyyn purema pakkauksen. Ei siihen muutenkaan kuole. Se on suomen ainut myrkyllinen käärme. Ajatelkaa ulkomailla, kun siellä on tosi vaarallisia käärmeitä ja sielläkin ne ehkä selviövöt puremasta niin camoon kai meki kyyn puremasta selvitään. Suomen vaaralisin eläin on ampiainen, koska siihen kuolee enemmän ihmisiä, kuin kyyn puremaan. Hevonen, koira ja kissa ovat myös vaarallisia.

    • Järkikäteen

      Ei ne kyyt siitä satunnaisesta tappamisesta kuole sukupuuttoon. Yksi naaras voi synnyttää 100 (!!!) uutta käärmettä. Kyyn tapan, kos omalle pihalle tulee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe