Hengetär, Adlux

Geu2

Onko kellään kokemusta Adluxin myymästä Hengetär ilmastointi laitteesta. Mulla on sen verran hatara talo, ettei koneellisen ilmanvaihdon rakentaminen ei oikein onnistu ja ko. laite tuntuu oleva sopiva vaihtoehto painovoimaisen talon ilmanvaihdon parantamiseksi.

29

3922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miettinyt/suunnitellut

      minäkin.

      Tänään löysin laitteen nimeltään Ururu Sarara, jonka valmistajaa en muista. Siinäkin oli ilmanvaihto-ominaisuus. Hinnan olettaisin olevan Hengetärtä suolaisemman.

      • Geu2

        ... kyseisellä nimellä Daikinin ilmalämpöpumppu. Mulla on jo talossa ILPpi. Eikö kenelläkään ole mitään käyttökokemusta Hengettärestä??? Tämä laite on ollut jo vuosia markkinoilla ja minusta vaikuttaa että ko. laite sopii vanhojen ( ei niin tiividen) talojen ilmalaadun parantajaksi. En raski "tuhlata" 580€ kokeillakseni laitetta, joten kyllä jollakin varmaan on käyttökokemuksia.


      • iv-vekotin
        Geu2 kirjoitti:

        ... kyseisellä nimellä Daikinin ilmalämpöpumppu. Mulla on jo talossa ILPpi. Eikö kenelläkään ole mitään käyttökokemusta Hengettärestä??? Tämä laite on ollut jo vuosia markkinoilla ja minusta vaikuttaa että ko. laite sopii vanhojen ( ei niin tiividen) talojen ilmalaadun parantajaksi. En raski "tuhlata" 580€ kokeillakseni laitetta, joten kyllä jollakin varmaan on käyttökokemuksia.

        Jälkiasennuksena pari tuollaista vaikuttaa fiksulta idealta. Tavallisen tulopoistoilmanvaihdon rakentaminen on monta kertaa kalliimpi operaatio.

        Vaikuttaisi vaan hieman äänekkäältä kun katsoo teknisiä tietoja.


      • Geu2
        iv-vekotin kirjoitti:

        Jälkiasennuksena pari tuollaista vaikuttaa fiksulta idealta. Tavallisen tulopoistoilmanvaihdon rakentaminen on monta kertaa kalliimpi operaatio.

        Vaikuttaisi vaan hieman äänekkäältä kun katsoo teknisiä tietoja.

        .. olen tuumaillut. Jos laittaisin koneellisen ilmanvaihdon niin se maksaisi noin 5000€. Kolmella Hengettärellä voi ilman laatua parantaa riittävän hyväksi verrattuna nykyiseen painovoimaiseen IV:hen ja hinnaksi tulee noin 1600€. Nyt kaipaisisin vai käyttökokemuksia jotta ei mentäisi ojasta allikkoon.


      • Hyvä huoneilma
        Geu2 kirjoitti:

        ... kyseisellä nimellä Daikinin ilmalämpöpumppu. Mulla on jo talossa ILPpi. Eikö kenelläkään ole mitään käyttökokemusta Hengettärestä??? Tämä laite on ollut jo vuosia markkinoilla ja minusta vaikuttaa että ko. laite sopii vanhojen ( ei niin tiividen) talojen ilmalaadun parantajaksi. En raski "tuhlata" 580€ kokeillakseni laitetta, joten kyllä jollakin varmaan on käyttökokemuksia.

        Viestiketju on vanha, mutta kerronpa kokemukseni:
        Minulla on ollut jo n. 10 vuotta 60-luvun ok-talossa kahdessa huoneessa Hengetär ilmanvaihdin. Olen ollut tyytyväinen laitteisiin.


      • miesssssssssssssssssssss
        Geu2 kirjoitti:

        .. olen tuumaillut. Jos laittaisin koneellisen ilmanvaihdon niin se maksaisi noin 5000€. Kolmella Hengettärellä voi ilman laatua parantaa riittävän hyväksi verrattuna nykyiseen painovoimaiseen IV:hen ja hinnaksi tulee noin 1600€. Nyt kaipaisisin vai käyttökokemuksia jotta ei mentäisi ojasta allikkoon.

        hengettäret ei auta


      • sörsselsön
        Geu2 kirjoitti:

        ... kyseisellä nimellä Daikinin ilmalämpöpumppu. Mulla on jo talossa ILPpi. Eikö kenelläkään ole mitään käyttökokemusta Hengettärestä??? Tämä laite on ollut jo vuosia markkinoilla ja minusta vaikuttaa että ko. laite sopii vanhojen ( ei niin tiividen) talojen ilmalaadun parantajaksi. En raski "tuhlata" 580€ kokeillakseni laitetta, joten kyllä jollakin varmaan on käyttökokemuksia.

        Edellisessä elämässä meillä oli Hengetär liki 100-vuotiaassa talossa, missä ei ollut koneellista ilmanvaihtoa. Olimme laitteeseen erittäin tyytyväisiä. Vielä parempi olisi, jos siinä olisi ollut vielä jäähdytysominaisuus. Laite oli makuuhuoneessa yöt päällä, eikä minua häirinnyt, vaikka olen meluherkkä. Nykykodissa on koneellinen ilmanvaihto, joka tosin pitää enemmän melua, kuin vaihtaa ilmaa; harkinnassa taas Hengettären hankinta.


      • Anonyymi
        sörsselsön kirjoitti:

        Edellisessä elämässä meillä oli Hengetär liki 100-vuotiaassa talossa, missä ei ollut koneellista ilmanvaihtoa. Olimme laitteeseen erittäin tyytyväisiä. Vielä parempi olisi, jos siinä olisi ollut vielä jäähdytysominaisuus. Laite oli makuuhuoneessa yöt päällä, eikä minua häirinnyt, vaikka olen meluherkkä. Nykykodissa on koneellinen ilmanvaihto, joka tosin pitää enemmän melua, kuin vaihtaa ilmaa; harkinnassa taas Hengettären hankinta.

        ei kannata hengetärtä ei vaihda ilma amutta sähköä kulu senkin edestä


      • Anonyymi
        sörsselsön kirjoitti:

        Edellisessä elämässä meillä oli Hengetär liki 100-vuotiaassa talossa, missä ei ollut koneellista ilmanvaihtoa. Olimme laitteeseen erittäin tyytyväisiä. Vielä parempi olisi, jos siinä olisi ollut vielä jäähdytysominaisuus. Laite oli makuuhuoneessa yöt päällä, eikä minua häirinnyt, vaikka olen meluherkkä. Nykykodissa on koneellinen ilmanvaihto, joka tosin pitää enemmän melua, kuin vaihtaa ilmaa; harkinnassa taas Hengettären hankinta.

        paska laite ei auta


    • aj1

      Viime syksynä ostin kolme kappaletta, yhden jo asensinkin syksyllä. Kokemukset ovat positiiviset ja tarkoitus on nyt ottaa asiaksi asentaa loputkin. Laite ei mielestäni ole kova ääninen 1-asennolla. 2-asentohan onkin tehokkaampaa tuuletusta varten. Ei ole tarvinnut sen tilan tuuletusikkunaa avata.

      • Ilma-Iita?

        Taitaa olla samanlainen, mutta kenties kalliimpi?


      • MIESSSSSSSSSSSSSSSSSSS

        MEILLÄ EI HENGETÄR AUTA MITÄÄN PITÄÄ OVESTA TUULETTAA KUN EI ILMA VAIHDU VAIKKA KOLME HNEGETÄRTÄ ASENETTU


      • Anonyymi

        MEILLÄ PITÄÄ TUULETAA KU HENGETÄR ASENENTTU EI POISTA HAJUJA EIKÄ VAIHDA ILMAA LAITE SENNETTU 2015 OLLU IKKUNASSA 5 VUOTTA


    • Lisää kokemuksia

      Meidän talossa oli Luxusilman valmistama Hengetär, meitä sen ääni jo 1 vaihteella häiritsi nukkumista. Tämä on ihan henkilöstä kiinni.

      Laite sopii mielestäni passiivisen eli painovoimasen ilmastoinnin taloon, sekä koneellisen ilmanvaihdon taloon. Meillä on koneellinen poisto.
      Laite kannattaa hankkia jos tarvitsee suodatettua ilmaa allergioiden takia. muuten pidän sitä turhana laitteena. Käytännössä siis säästää pelkästään allergiakustannuksia.

      Jos kaipaa lisää ilmanvaihtoa huoneeseen, voi porata seinään 10cm halkaisijalla olevan reiän ja asentaa siihen noin 250 euron esilämmittimen. näin ei tarvi tehdä ilmanvaihtoputkituksia koko taloon. Eikä tule kylmästä ilmasta vetoa. Tämän lisäksi taloon voisi asentaa poistoilmalämpöpumpun, jos poistoilmaventtiilit löytyy

      120 m2 talon ilmanvaidon pitäisi olla noin 50 l/s. Hengetär vaihtaa ilmaa 10l/s. 50l/s noin 60% hyötysuhteella säästää noin karkeasti 400 euroa vuodessa. Tähän laskettu Suomen ilmaston yksi vuosi. Hengetär siis säästää rahaa noin 50-100 euroa vuodessa lämmöntalteenottajana.

      Pakkasella laitteen on oltava päällä jatkuvasti tai sitten sieltä tulee kylmää ilmaa jatkuvasti ja tämän takia tuulettimien paikat on eristettävä/tukittava. Lisäksi laitteen äänieristys on aika heikko ulkoa tulevista äänistä.Tuulettimet yllättävän hiljaiset.

      Erityistä huomiota pitää kiinnitää sen tiiviiseen asentamiseen ikkunan tilalle, muuten talvella vetää pienistä koloista kuten meillä.

      Lisäksi kannattaa valita liimat/teipit huolella mitä laittaa saumoihin että laite on kohtuullisesti purettavissa pois.

      • vilpoisaa

        Minulla hengetär on koekäytössä nyt kolmatta viikkoa. Mietin kovasti ostanko sellaisen vai en. Meillä on vain koneellinen ilmanpoisto aika ajoin päällä. Meillä ei ole oikeaa ilmastointia eikä allergioita kyllä myöskään. Mielestäni menopuolen puhallin ei välttämättä tarvisisi olla päällä kenties ollenkaan kovilla pakkasilla. Kyllä tulopuoli saisi riittävän vapaan kierron aikaseks menopuolella ?.Meillä hengetär on sijoitettuna makuuhuoneen( 18 m2) tuuletuluukkuun. Huone on koko ajan nyt liian kostea ja kylmänoloinen vaikka lämpömittari näyttää 22 astetta sisällä ? Onko teillä tätä ongelmaa? Entä valaako laite kondenssivettä talvellä ?. Onko huone hyvin kylmänolionen talvella ? Onko muita ongelmia ? Huomaatko ,että olisit aamuisin virkumpi kun hengetär on ollut ilmanvaihtajana ?


      • Minun mielipide
        vilpoisaa kirjoitti:

        Minulla hengetär on koekäytössä nyt kolmatta viikkoa. Mietin kovasti ostanko sellaisen vai en. Meillä on vain koneellinen ilmanpoisto aika ajoin päällä. Meillä ei ole oikeaa ilmastointia eikä allergioita kyllä myöskään. Mielestäni menopuolen puhallin ei välttämättä tarvisisi olla päällä kenties ollenkaan kovilla pakkasilla. Kyllä tulopuoli saisi riittävän vapaan kierron aikaseks menopuolella ?.Meillä hengetär on sijoitettuna makuuhuoneen( 18 m2) tuuletuluukkuun. Huone on koko ajan nyt liian kostea ja kylmänoloinen vaikka lämpömittari näyttää 22 astetta sisällä ? Onko teillä tätä ongelmaa? Entä valaako laite kondenssivettä talvellä ?. Onko huone hyvin kylmänolionen talvella ? Onko muita ongelmia ? Huomaatko ,että olisit aamuisin virkumpi kun hengetär on ollut ilmanvaihtajana ?

        Moi! Oletteko Hengettären omistajat purkaneet itse konetta esim. suodattimen vaihdon yhteydessä? Jos olette "purkaneet" eli avanneet laitteen ja katsoneet koneen sisälle niin tämä niin sanottu talteenotto on niin harva kennosto että ei voi ottaa talteen lämpöä paljoakaan ainakaan noilla ilmamäärillä jonka kone vaihtaa, joten sanoisin että kone on täyttä humpuukia ja hyvän markkinoinnin tulosta. Kyllähän se ilmaa vaihtaa ja ainakin ääntä pitää mutta asumismukavuudesta ei ainakaan voi puhua kun kone hyrisee korvan vieressä. Eikä ainakaan koko talon ilmanvaihtoa korjaa, mutta makuasioista ei voi kiistellä koska jokuhan senkin laitteen valmistuksella/myynnillä elää? Todella hyvä korvausilmaventtiili mutta turhan kallis siihen tarkoitukseen.


      • Jälleenmyyjä

        Siinä tapauksessa olet tehnyt parempaa tutkimustyötä kuin VTT, onnittelut siitä.


      • Anonyymi
        vilpoisaa kirjoitti:

        Minulla hengetär on koekäytössä nyt kolmatta viikkoa. Mietin kovasti ostanko sellaisen vai en. Meillä on vain koneellinen ilmanpoisto aika ajoin päällä. Meillä ei ole oikeaa ilmastointia eikä allergioita kyllä myöskään. Mielestäni menopuolen puhallin ei välttämättä tarvisisi olla päällä kenties ollenkaan kovilla pakkasilla. Kyllä tulopuoli saisi riittävän vapaan kierron aikaseks menopuolella ?.Meillä hengetär on sijoitettuna makuuhuoneen( 18 m2) tuuletuluukkuun. Huone on koko ajan nyt liian kostea ja kylmänoloinen vaikka lämpömittari näyttää 22 astetta sisällä ? Onko teillä tätä ongelmaa? Entä valaako laite kondenssivettä talvellä ?. Onko huone hyvin kylmänolionen talvella ? Onko muita ongelmia ? Huomaatko ,että olisit aamuisin virkumpi kun hengetär on ollut ilmanvaihtajana ?

        MEILLÄ SE ONGELMA ETTÄ HENGETÄR EI VAIHDA ILMAA PITÄÄ TUULETTA OVISTA JA IKKUNOISTA


    • Kouvolasta

      Hengettären sijaan Mitsubishin Lossnay IV-laite LTO:lla. Hieman enempi PRO-versio ja näyttääkin paremmalta.

    • miessssssssssssssssss

      ei auta hengetär mitään
      ei poistu hajut ja sisäilmasta ja aamulla tuntuu että on väsyynempi kun hengetär asenettu

    • AhvenkinONkala

      2 kpl Hengettäriä on ollut minulla käytössä talon molemmin puolin kaikinpuolin hyvällä kokemuksella yli 10 vuotta. Sisääntulevan ilman lämpötila on säädettävissä lämmitysvastuksella ja uskon myös lämmön talteenoton toimimiseen, koska noin pienikin vastus riittää kovimmillakin pakkasilla pitämään tuloilman ongelmitta 18 asteessa.

      Jos saisin uudelleen valita asennuksen, niin nyt asentaisin molemmat samalle puolelle taloa, jottei niiden välillä olisi kovilla tuulilla niin suuria paine-eroja. Siitä seuraa joskus ihan havaittavaa vetoa. Näitä ei puhaltimen äänen takia kannata asentaa makuuhuoneeseen eikä myöskään niin, että suodatin puhaltaa suoraan oleskelualueelle.

      Jos mahdollista, niin asentaisin ne aurinkoiselle seinällä, jolloin osa tuloilmasta lämpenee auringon vaikutuksesta, mitä voi tehostaa vaikka kuinka tummalla seinäpinnalla tms. aurinkokeräimellä. Toisaalta kesällä ne eivät silloin toimi jäähdyttiminä paitsi, jos niiden eteen nostaa silloin aurinkosuojan.

      Suodatuksen kannalta on tärkeintä asentaa ne sille puolelle taloa missä ilma on puhtainta! Meillä tienpuoleinen suodatin on vaihdettava joka vuosi, kuntaas vastakkaisella puolella ei suodatin likaannu yhtä paljon kolmessakaan vuodessa. Männyn siitepölyllä on toki meillä osuutta likaantumiseen, koska männyt ovat tien puolella, kun taas toisella puolella nousee kalliorinne.

      Sisääntuloputkiin kannattaa ulkopuolelta asentaa tavallinen sukkasuodatin, joka estää suurimman osan siitepölystä pääsemisen suodattimeen. Se on helppo pestä tai vaihtaa uuteen joka vuosi. Sensijaan Hengettären oman suodattimen vaihtoon menee helposti 10 minuuttia, jos asennus on vähänkään hankalammassa paikassa kuten pöytälevyn väärällä puolella. Tietysti voisi pöydänkin siirtää pysyvästi parempaan paikkaan, mutta kun siinä huoneessa se ei vain ole mahdollista.

      Aikaisemmin pesin lämmöntalteenottokennoston liuottamalla isossa saavissa pesuaineen kera ja huutelemalla huolellisesti lopuksi, mutta sitten kun rupesin käyttämään sekä sisääntuloputken että laitteen omaa suodinta, niin viimeksikin kun meinasin ruveta kennostoa pesemään huomasin, ettei se ollut pölyyntynyt nimeksikään. Pesuväli on nyt siis useampi vuosi.

      Asennan 1-2 näitä myös mökille. Kannattaa toki selvittää, että olisiko omassa tapauksessanne hyvälaatuinen lämpöpumppu jopa parempi hankinta, eli saako niihin myös tehokkaan siitepölysuodatuksen.

      • Anonyymi

        JOS SAISIN VALITA EN ASENTAISI HENGETTÄRIÄ OLLENKAAN EI ILMA VAIHDU KULUU VAAN SÄHKÖÄ


    • AhvenkinONkala

      Vielä lisäisi, että Hengettäret todella tekivät kaksikerroksisesta asunnosta ilmavan ja raikkaan. Olo on todella kevyt verrattuna nyt vaikkapa vaimoni vanhempien vanhaan hirsitaloon, josta koneellinen ilmanvaihto puuttuu kokonaan. Enää ei tarvitse yöllä koskaan nousta tuulettamaan. Aikaisemmin se oli minulla normaalia, että yöllä tuli tukala olo ja oli pakko avata ikkunat selälleen vähäksi aikaa. Samoin on vaimoni vanhempien luona aina: vain kunnollinen tuuletus auttaa muutamaksi tunniksi eteenpäin.

      • miesssssssssssss

        meillä asennettu 74neliön rivariin 3 hengetär ilamnvaihdinta ei autam mitään ilma ei vaihdu


    • noshit

      TODELLA suosittelen lukijoille sitä kuuluisaa "medialukutaitoa", jos kaveri ylhäällä arpoo ilmalämpöpumpun ja tämän hengettären välillä niin se jo osoittaa että pahasti on tietoturva-aukkoa jutuissa nyt. ILP on lämmityslaite, jos muovitat sen mökin ja laitat pelkän ilpin niin aamulla ei enää kukaan herää :(. Myöskään oma olohuoneeni ei tarvitse happea yhtään mutta vaimon kanssa olisi kiva hengittäämuutakin kuin toisemme hiilidioksidia. Eli se korvausilma/happi sinne makuuhuoneeseen ja Hengettäret vaikka autotalliin jos siinä metelissä ei siedä nukkua.

    • HUONO

      meillä hegetär ilmanvaihdi joss af7 suodatin ilma ei vaihdu yhtään rakensin siihen itse suodatinkankaasta suodattimen G1 TASOA NYT ILMA VAIHTUU

    • jaakkoantero

      ollut käytössä n.20 vuotta ja hyvin on toiminut.suodatin tulee vaihtaa säännöllisesti.

      • Anonyymi

        hengettärillä ei ilma vaihdu


      • Anonyymi

        MEILLÄ EI AUTA SUODATTIMIEN VAIHTO EIKÄ MUUKAAN EI TOIMI


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe