TAKSA

Stadin renki

Se että rengeillä olisi paremmat liksat ei ratkea taksoja korottamalla. Ovat jo nyt melko korkeat verraten muihin maihin. Itse käytän taksia todella harvoin siviilissä juuri sen takia että on kallista.

Jos lähdetään korottamaan taksoja 10 % tai jopa enemmän niinkun joku tässä ehdotteli on taatusti vaikutusta asiakkaiden taksikäyttäytymiseen. Uskon että se vaikuttaa suoraan sihen miten käytetään taksia. Lisäksi lisäntyy kinat reitinvalinnoista tms.

Jotta rengille saadan paremmat liksat olisi parempi tapa olisi siirtyä ns. kiinteisiin korvauksiin kuten esim verovapaat korvaukset (päivärahat tms). Tämä hyödyttäisi sekä isäntää että renkiä. Tällaiset ovat jo nyt käytössä aika laajasti mm rakennusalalla (voileipärahat ja puolipäivärahat)

Mutta jotta tähän päästään olisi aika taksiliiton ruveta ajattelemaan muuta kun omaa itseään (isäntiä). Pitää kuitenkin muistaa että suurin osa kassoista ovat renkien ajamia ja ilman meitä hommasta ei tulisi mitään.

30

3282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taksiautoilija

      Joopa, normaalia rengin ruikutusta.

      "Ovat jo nyt melko korkeat verraten muihin maihin."

      Taksat ovat eurooppalaista keskitasoa, sen sijaan meillä on eläminen huomattavasti kalliimpaa kuin keskieuroopassa.

      "Mutta jotta tähän päästään olisi aika taksiliiton ruveta ajattelemaan muuta kun omaa itseään (isäntiä)."

      Taksiliiton on ajateltava että taksin meno- ja tulotaso pysyy balanssissa. Taksojen on IHAN PAKKO nousta, jotta tulopuoli kattaisi menot. Jos näin ei tapahtuisi, taksihomma on pian loppu. Jokaiselta. Taksien reaaliset verotettavat tulot putoavat vuosi vuodelta, hommasta ei pian selviä, kuin päivää pidentämällä, eli raatamaan selkänahka verellä ja pylly ruvella.

      Koska olet vielä pelkkä renki, et sitten taida tietääkään, että taksarit tienasivat jo 10 vuotta sitten rahamäärältään yhtä paljon kuin nyt. Tässä se on, monelle rengille "aukeaa silmä" vasta kun saavat omat luvat. Toteavat, eikö tämä ollutkaan niin hyvä homma kuin kuvittelin?

      "Pitää kuitenkin muistaa että suurin osa kassoista ovat renkien ajamia ja ilman meitä hommasta ei tulisi mitään."

      Joo, mahdatkohan edes tietää, paljonko sun ajamasta kassastasi jää isännälle? Mahdatko tietää, jos tiedät, sano se!

      • Stadin renki

        Tottakai taksojen pitää nousta ns inflaation/indeksin mukaan mutta tasokorotuksia ei tarvita.

        Jotta isäntien tulotaso pysyisi kohdalla kannataisko sun ajaa joskus itsekin, ihan vaan kokeeksi. Ja mistä johtuu että sun rengit ajaa 100 % isommat kassat kun sinä itse. Joo siksi että niillä ei ole aikaa istua kahvilla tunnin puolitoista vuorossa.

        Jo kymmenen vuotta sitten tienattiin paljon enemmen ja ihan ilman verottajan puttumista asiaan. Jokainen isäntä joutui silloin odottamaan marraskuussa paska housuissa minkälaisen lahjan verottaja lähettää tänä vuonna.

        Mutta sitten vielä kysymykseesi... joo kassasta jää n 10-15 % kaikkien kulujen jälkeen kun lakset mukaan kaikki mainostuotot jotka saat autostasi. SE ON AIKA HYVÄ SIJOITETUN PÄÄOMAN TUOTTO VAI MITÄ?


      • Tiedän

        voi helvetti mikä kommentti sulla:

        "Koska olet vielä pelkkä renki"

        Siis PELKKÄ renki!!!!!

        Tiedän tasan tarkkaan mitä isäntä tienaa!
        Enkä ole kateellinen hänelle, mutta tommonen mulkku joka ajattelee omasta työntekijästä noin pitäs viedä saunan taa! saatana pelle!!!!

        Ei mee kauaa kun nää paska elätit menee eläkkeelle ja liksa nousee meille PELKILLE RENGEILLE.


      • Taksiautoilija
        Stadin renki kirjoitti:

        Tottakai taksojen pitää nousta ns inflaation/indeksin mukaan mutta tasokorotuksia ei tarvita.

        Jotta isäntien tulotaso pysyisi kohdalla kannataisko sun ajaa joskus itsekin, ihan vaan kokeeksi. Ja mistä johtuu että sun rengit ajaa 100 % isommat kassat kun sinä itse. Joo siksi että niillä ei ole aikaa istua kahvilla tunnin puolitoista vuorossa.

        Jo kymmenen vuotta sitten tienattiin paljon enemmen ja ihan ilman verottajan puttumista asiaan. Jokainen isäntä joutui silloin odottamaan marraskuussa paska housuissa minkälaisen lahjan verottaja lähettää tänä vuonna.

        Mutta sitten vielä kysymykseesi... joo kassasta jää n 10-15 % kaikkien kulujen jälkeen kun lakset mukaan kaikki mainostuotot jotka saat autostasi. SE ON AIKA HYVÄ SIJOITETUN PÄÄOMAN TUOTTO VAI MITÄ?

        Kuuleppas renki, ajan itse n. 15-20 vuoroa joka ikinen kuukausi! Vaikka olenkin ollut "vasta" yli 30 vuotta alalla, kassani ovat varsin vertailukelpoiset nuorempien kassoihin verrattuna, joskus jopa parempia! Kahvilla käyn kaksi kertaa vuorossa, 15 minuuttia riittää kerralle, korkeintaan.

        Mistä tiedät etten muka arvostaisi renkejäni? Minulla on vakituinen kuljettaja, maksan hänelle 39% liksaa. Ero sinuun on siinä, hän ei ikinä ruikuta kuten sinä! Ruikkurenkejä en arvosta palan vertaa, enkä sellaista pitäisi vuoroakaan palveluksessani. Jos kuljettaja on lojaali työnantajalleen, ahkera ja tunnollinen, palkkakin on silloin miestä myöten. Silloin tällöin kiikutan hänet lämpimään huilaamaan, kiikuttaakos sinun isäntäsi?

        Olen ollut isäntänä yli 20 vuotta, eikä mun ole koskaan tarvinnut olla "paska housuissa marraskuussa", koska kirjanpitoni on aina ollut vedenpitävä, perustuen mittariseurantaan. Etpä sitten todellakaan ollut alalla kovin kauan, koska et tiennyt, että stadissa on ollut mittariseuranta KAIKILLA jo n. 25 vuotta!

        "Mutta sitten vielä kysymykseesi... joo kassasta jää n 10-15 % kaikkien kulujen jälkeen kun lakset mukaan kaikki mainostuotot jotka saat autostasi. SE ON AIKA HYVÄ SIJOITETUN PÄÄOMAN TUOTTO VAI MITÄ?"

        Kuulehan sälli, taksituotto ei ole mitään PÄÄOMAN TUOTON nostamista, vaan raakaa duunia. Pääomaa nostellaan pääomasta, laittamatta rikkaa ristiin, tulot senkun juoksee. Taksihommassa saan ravata auton pesuissa, huolloissa, korjaamoilla yms. Meillä kun rengin ei tarvitse kuin ajaa. 10-15 prosenttia oli aika hyvä arvaus. Vaan jos on kohelo kuski, voipi mennä kuskin pitäminen miinuksellekkin, kokemusta on siitäkin.

        P.S. Autoni on MAINOKSETON, koska mainostulot on aivan surkeat, korkeintaa 200€ kuussa.

        Jotenkin nyt tuntuu siltä, että poikanen yrittää opettaa isäänsä nu**imaan!

        Koitahan nyt rauhoittua ja anna osaavien hoitaa homma, tollaset "vihreät" nöösit vaan pilaa hommaansa!


      • Taksiautoilija
        Tiedän kirjoitti:

        voi helvetti mikä kommentti sulla:

        "Koska olet vielä pelkkä renki"

        Siis PELKKÄ renki!!!!!

        Tiedän tasan tarkkaan mitä isäntä tienaa!
        Enkä ole kateellinen hänelle, mutta tommonen mulkku joka ajattelee omasta työntekijästä noin pitäs viedä saunan taa! saatana pelle!!!!

        Ei mee kauaa kun nää paska elätit menee eläkkeelle ja liksa nousee meille PELKILLE RENGEILLE.

        Että lisää ruikkuja tuli...? No, suomi24:n taksipalstallehan ei kirjoita koskaan kukaan isäntäänsä kehuvaa, vain teikäläiset ruikut valittavat täällä päivästä toiseen.

        Lue muuten edellinen kommenttini, ehkä sinulle selviää vähän parempi henkilökuvaus minusta...

        Niin metsä vastaa, kuin sille huudetaan!

        :D ;-)


      • 1 kommentti vaan
        Tiedän kirjoitti:

        voi helvetti mikä kommentti sulla:

        "Koska olet vielä pelkkä renki"

        Siis PELKKÄ renki!!!!!

        Tiedän tasan tarkkaan mitä isäntä tienaa!
        Enkä ole kateellinen hänelle, mutta tommonen mulkku joka ajattelee omasta työntekijästä noin pitäs viedä saunan taa! saatana pelle!!!!

        Ei mee kauaa kun nää paska elätit menee eläkkeelle ja liksa nousee meille PELKILLE RENGEILLE.

        "Enkä ole kateellinen hänelle, mutta tommonen mulkku joka ajattelee omasta työntekijästä noin pitäs viedä saunan taa! saatana pelle!!!! "

        Mikäli oikein ymmärsin, hän vastasi nimimerkille "stadin kuski", eikä omalle kuskilleen.

        Pieni ero...


      • Stadin renki
        Taksiautoilija kirjoitti:

        Kuuleppas renki, ajan itse n. 15-20 vuoroa joka ikinen kuukausi! Vaikka olenkin ollut "vasta" yli 30 vuotta alalla, kassani ovat varsin vertailukelpoiset nuorempien kassoihin verrattuna, joskus jopa parempia! Kahvilla käyn kaksi kertaa vuorossa, 15 minuuttia riittää kerralle, korkeintaan.

        Mistä tiedät etten muka arvostaisi renkejäni? Minulla on vakituinen kuljettaja, maksan hänelle 39% liksaa. Ero sinuun on siinä, hän ei ikinä ruikuta kuten sinä! Ruikkurenkejä en arvosta palan vertaa, enkä sellaista pitäisi vuoroakaan palveluksessani. Jos kuljettaja on lojaali työnantajalleen, ahkera ja tunnollinen, palkkakin on silloin miestä myöten. Silloin tällöin kiikutan hänet lämpimään huilaamaan, kiikuttaakos sinun isäntäsi?

        Olen ollut isäntänä yli 20 vuotta, eikä mun ole koskaan tarvinnut olla "paska housuissa marraskuussa", koska kirjanpitoni on aina ollut vedenpitävä, perustuen mittariseurantaan. Etpä sitten todellakaan ollut alalla kovin kauan, koska et tiennyt, että stadissa on ollut mittariseuranta KAIKILLA jo n. 25 vuotta!

        "Mutta sitten vielä kysymykseesi... joo kassasta jää n 10-15 % kaikkien kulujen jälkeen kun lakset mukaan kaikki mainostuotot jotka saat autostasi. SE ON AIKA HYVÄ SIJOITETUN PÄÄOMAN TUOTTO VAI MITÄ?"

        Kuulehan sälli, taksituotto ei ole mitään PÄÄOMAN TUOTON nostamista, vaan raakaa duunia. Pääomaa nostellaan pääomasta, laittamatta rikkaa ristiin, tulot senkun juoksee. Taksihommassa saan ravata auton pesuissa, huolloissa, korjaamoilla yms. Meillä kun rengin ei tarvitse kuin ajaa. 10-15 prosenttia oli aika hyvä arvaus. Vaan jos on kohelo kuski, voipi mennä kuskin pitäminen miinuksellekkin, kokemusta on siitäkin.

        P.S. Autoni on MAINOKSETON, koska mainostulot on aivan surkeat, korkeintaa 200€ kuussa.

        Jotenkin nyt tuntuu siltä, että poikanen yrittää opettaa isäänsä nu**imaan!

        Koitahan nyt rauhoittua ja anna osaavien hoitaa homma, tollaset "vihreät" nöösit vaan pilaa hommaansa!

        "Etpä sitten todellakaan ollut alalla kovin kauan, koska et tiennyt, että stadissa on ollut mittariseuranta KAIKILLA jo n. 25 vuotta!"

        ... siinä rehellinen isäntä joka ei ole koskaan huijannut verottajaa...et ole koskaan maksanut pimeästi rengillesi...

        Kaikki mitä jää viivan alle on aina sijoitetun pääoman tuottoa...joskin sitähän sä et tiedä kun tulit suoraan kansakoulun jälkeen taksiin... muuta hommaa et varmaan ole koskaan tehnyt...etkä varmaan saiskaan muutakaan! Taidat olla ns stadilainen joka asuu vantaalla :-))

        "P.S. Autoni on MAINOKSETON, koska mainostulot on aivan surkeat, korkeintaa 200€ kuussa. "

        Niinkun tykkäät ajaa puhtaalla autolla!! Sitten ruikutat täällää miten sulla menee niin huonosti kun taksat pitäisi nousta jne. Toi 200 € vastaakin noin 2% taksan nousua ja ihan vaan tiedoksi moni saa paljon enemmän. Tiedän kun olen itse ollut siellä toisella puolella.


      • Stadin renki
        Taksiautoilija kirjoitti:

        Kuuleppas renki, ajan itse n. 15-20 vuoroa joka ikinen kuukausi! Vaikka olenkin ollut "vasta" yli 30 vuotta alalla, kassani ovat varsin vertailukelpoiset nuorempien kassoihin verrattuna, joskus jopa parempia! Kahvilla käyn kaksi kertaa vuorossa, 15 minuuttia riittää kerralle, korkeintaan.

        Mistä tiedät etten muka arvostaisi renkejäni? Minulla on vakituinen kuljettaja, maksan hänelle 39% liksaa. Ero sinuun on siinä, hän ei ikinä ruikuta kuten sinä! Ruikkurenkejä en arvosta palan vertaa, enkä sellaista pitäisi vuoroakaan palveluksessani. Jos kuljettaja on lojaali työnantajalleen, ahkera ja tunnollinen, palkkakin on silloin miestä myöten. Silloin tällöin kiikutan hänet lämpimään huilaamaan, kiikuttaakos sinun isäntäsi?

        Olen ollut isäntänä yli 20 vuotta, eikä mun ole koskaan tarvinnut olla "paska housuissa marraskuussa", koska kirjanpitoni on aina ollut vedenpitävä, perustuen mittariseurantaan. Etpä sitten todellakaan ollut alalla kovin kauan, koska et tiennyt, että stadissa on ollut mittariseuranta KAIKILLA jo n. 25 vuotta!

        "Mutta sitten vielä kysymykseesi... joo kassasta jää n 10-15 % kaikkien kulujen jälkeen kun lakset mukaan kaikki mainostuotot jotka saat autostasi. SE ON AIKA HYVÄ SIJOITETUN PÄÄOMAN TUOTTO VAI MITÄ?"

        Kuulehan sälli, taksituotto ei ole mitään PÄÄOMAN TUOTON nostamista, vaan raakaa duunia. Pääomaa nostellaan pääomasta, laittamatta rikkaa ristiin, tulot senkun juoksee. Taksihommassa saan ravata auton pesuissa, huolloissa, korjaamoilla yms. Meillä kun rengin ei tarvitse kuin ajaa. 10-15 prosenttia oli aika hyvä arvaus. Vaan jos on kohelo kuski, voipi mennä kuskin pitäminen miinuksellekkin, kokemusta on siitäkin.

        P.S. Autoni on MAINOKSETON, koska mainostulot on aivan surkeat, korkeintaa 200€ kuussa.

        Jotenkin nyt tuntuu siltä, että poikanen yrittää opettaa isäänsä nu**imaan!

        Koitahan nyt rauhoittua ja anna osaavien hoitaa homma, tollaset "vihreät" nöösit vaan pilaa hommaansa!

        ...toyotaan


      • Taksiautoilija
        Stadin renki kirjoitti:

        "Etpä sitten todellakaan ollut alalla kovin kauan, koska et tiennyt, että stadissa on ollut mittariseuranta KAIKILLA jo n. 25 vuotta!"

        ... siinä rehellinen isäntä joka ei ole koskaan huijannut verottajaa...et ole koskaan maksanut pimeästi rengillesi...

        Kaikki mitä jää viivan alle on aina sijoitetun pääoman tuottoa...joskin sitähän sä et tiedä kun tulit suoraan kansakoulun jälkeen taksiin... muuta hommaa et varmaan ole koskaan tehnyt...etkä varmaan saiskaan muutakaan! Taidat olla ns stadilainen joka asuu vantaalla :-))

        "P.S. Autoni on MAINOKSETON, koska mainostulot on aivan surkeat, korkeintaa 200€ kuussa. "

        Niinkun tykkäät ajaa puhtaalla autolla!! Sitten ruikutat täällää miten sulla menee niin huonosti kun taksat pitäisi nousta jne. Toi 200 € vastaakin noin 2% taksan nousua ja ihan vaan tiedoksi moni saa paljon enemmän. Tiedän kun olen itse ollut siellä toisella puolella.

        En ala väittelyyn ruikutajarenkien kanssa, tyydyn siihen, 3000€ kuukausittain KUSKINI ON taattu.

        RUIkUTA VAAN...


      • heh heh...
        Taksiautoilija kirjoitti:

        En ala väittelyyn ruikutajarenkien kanssa, tyydyn siihen, 3000€ kuukausittain KUSKINI ON taattu.

        RUIkUTA VAAN...

        Punapellethän veisi meidät saunan taa...
        Me 'lahtarit' emme olem kuin pikkupahoja, tarjoamme näille vaan työn ja elämisen ehdot.

        Unohtavat kommunismin menneen Neuvostoliiton mukana jo yli 15v sitten..


      • Taksiautolija
        Stadin renki kirjoitti:

        ...toyotaan

        "...ja kuka haluais laittaa tarroja sun...
        Stadin renki 5.5.2008 klo 12.48

        ...toyotaan "

        Katkera?

        Vaihga pellepoju alaa!


      • taksiala
        heh heh... kirjoitti:

        Punapellethän veisi meidät saunan taa...
        Me 'lahtarit' emme olem kuin pikkupahoja, tarjoamme näille vaan työn ja elämisen ehdot.

        Unohtavat kommunismin menneen Neuvostoliiton mukana jo yli 15v sitten..

        ole säädelty, kommunismia. Autoilijat ei ole oikeita yrittäjiä.


      • ajeleskelija

        Alalla tunnutaan ajattelevan, että taksojen nosto on sama asia kuin palkan nousu. Sitähän se ei ole, koska hintajousto vaikuttaa myös takseihin. 10% nosto taksoihin ei varmasti nosta kassoja 10%:lla, vaan jossain rajatapauksissa saattaa jopa laskea kassoja, koska asiakkaat katoavat.

        Tehokkuutta nostamalla saataisiin alalle lisää tuottoja, eli myös mahdollisuuksia maksaa palkkoja. Esim. pääkaupunkiseudun yhdistäminen auttaisi tässä, kun autot olisivat tehokkaammin käytössä, eli samoilla kuluilla saataisiin enemmän rahaa sisään.


      • yön kuningatar

        44% alv ja isännälle jää loput tehkööt mitä haluaa,en ole kysellyt tekemisiään enkä kysele.

        Minulla on hyvä olla kun ajan kk,200-240/h en juo en polta muuten elän hyvin, ei ole riesana vitunkantotelinettä jos ja kun tarvis tulee niin on noita käsityöläisiä riittämiin.

        T: voiko vitutukseen kuolla.


    • Sepi

      Päivärahat ja ateriakorvaukset pitää perustua tiettyihin verottajan asettamiin kriteereihin, ei niitä voi vain päättää alkaa maksamaan.
      Sekin on syytä muistaa että jos osa palkasta maksettaisiin ns kulukorvauksina mitä päivärahatkin ovat, niin niistä ei kerry eläkettä.

      Suomalaisen taksin taksa on jäänyt eurooppalaisessa vertailussa ihan jalkoihin, johan Tallinnan taksitkin parhaimmillaan pyytää enemmän vaikka lahden takana keskimääräinen tulotaso on huomattavasti alle Suomen keskitason.

      Tuolla aikaisemmin nimimerkki taksiautoilija sanoikin että palkat on samalla tasolla kuin kymmenen vuotta sitten ja se on ihan totta, uskot tai et. Minulla ainakin on vuositulo parin tonnin tarkkuudella sama kuin -98 vaikka ajan suunnilleen yhtä paljon kuin silloinkin, kulut ovat nousseet paljon enemmän kuin taksat niin ainoa asia joka joustaa on isännän saama työtulo.

      Se miksi näin on johtuu siitä että lamavuosina ei haettu muutamaan vuoteen taksankorotusta. Näin taksialakin osallistui lamantappotalkoisiin. Seuraus on vain juuri se että taksat on noin kaksi normi indeksikorotusta kokoajan jäljessä.

      • jäljessä...

        "Suomalaisen taksin taksa on jäänyt eurooppalaisessa vertailussa ihan jalkoihin"

        Jäljessä on. Hollannissa 11km matka lentoasemalta 50€ tasan.


      • Stadin renki

        Kun lähdetään vertailemaan niin on hyvä muistaa muutama asia.
        1. Virossa virallinen taksa on n 30% halvempi kun suomessa. Siellä on vaan sama systeemi kun ruotsissa että "ei ole tyhmä se joka pytää vaan se joka maksaa"
        2. Hollannissa on taksat koreammat kun suomessa varsinkin lentokettäkuljetuksissa niinkun monessa muussakin maassa johtuen korkeista kynnysrahoista kentälle pääsemiseksi.
        3. Esim Lontoossa taksat ovat samaa luokkaa kun suomessa vaikka kaupungin muu hintataso on huomattavasti korkeampi kun suomessa.

        Lamavuosina taksoja ei paljon koroteltu ja myös senkään jälkeen korotukset nyt niin hirveän isoja ole olleet muutta pitää muistaa että taksiala on osa joukkoliikennettä ja ei ne hinnat voi nousta enemmän kun muilla. Lisäksi pitää muistaa että taksialalla ei ole juuri kustannustehokkuutta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Täällä ajellaa uusilla hienoilla isoilla autoilla jotka vievät paljon polttoainetta.


      • ehdotus
        Stadin renki kirjoitti:

        Kun lähdetään vertailemaan niin on hyvä muistaa muutama asia.
        1. Virossa virallinen taksa on n 30% halvempi kun suomessa. Siellä on vaan sama systeemi kun ruotsissa että "ei ole tyhmä se joka pytää vaan se joka maksaa"
        2. Hollannissa on taksat koreammat kun suomessa varsinkin lentokettäkuljetuksissa niinkun monessa muussakin maassa johtuen korkeista kynnysrahoista kentälle pääsemiseksi.
        3. Esim Lontoossa taksat ovat samaa luokkaa kun suomessa vaikka kaupungin muu hintataso on huomattavasti korkeampi kun suomessa.

        Lamavuosina taksoja ei paljon koroteltu ja myös senkään jälkeen korotukset nyt niin hirveän isoja ole olleet muutta pitää muistaa että taksiala on osa joukkoliikennettä ja ei ne hinnat voi nousta enemmän kun muilla. Lisäksi pitää muistaa että taksialalla ei ole juuri kustannustehokkuutta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Täällä ajellaa uusilla hienoilla isoilla autoilla jotka vievät paljon polttoainetta.

        Kesällä kuskit vievät asiakkaat nykyisellä taksalla "riksalla".
        Tässä kaksi hyvää puolta asiakkaan ei tarvitse valittaa, että kuljettaja on polttanut autossa ja kuljettajien kunto paranee polkiessa.

        Talvella sama kyyditys potkukelkalla.


      • Sepi
        Stadin renki kirjoitti:

        Kun lähdetään vertailemaan niin on hyvä muistaa muutama asia.
        1. Virossa virallinen taksa on n 30% halvempi kun suomessa. Siellä on vaan sama systeemi kun ruotsissa että "ei ole tyhmä se joka pytää vaan se joka maksaa"
        2. Hollannissa on taksat koreammat kun suomessa varsinkin lentokettäkuljetuksissa niinkun monessa muussakin maassa johtuen korkeista kynnysrahoista kentälle pääsemiseksi.
        3. Esim Lontoossa taksat ovat samaa luokkaa kun suomessa vaikka kaupungin muu hintataso on huomattavasti korkeampi kun suomessa.

        Lamavuosina taksoja ei paljon koroteltu ja myös senkään jälkeen korotukset nyt niin hirveän isoja ole olleet muutta pitää muistaa että taksiala on osa joukkoliikennettä ja ei ne hinnat voi nousta enemmän kun muilla. Lisäksi pitää muistaa että taksialalla ei ole juuri kustannustehokkuutta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Täällä ajellaa uusilla hienoilla isoilla autoilla jotka vievät paljon polttoainetta.

        Virossa ei ole virallista taksaa vaan jokainen yhtiö hinnoittelee niin kuin parhaaksi näkee ja minun kokemuksen perusteella hintaero on vain noin 20%. Saksassa taksikalusto on hyvin samankaltaista kuin täällä meillä, saavat vain autot huomattavasti halvemmalla. Silti taksin taksat ovat saksassa kalliimpia kuin meillä täällä suomessa. Eri maissa on erilaisia painotuksia taksan suhteen kuten esim joissain maissa lähtö on halpa mutta pidemmät matkat ovat kuitenkin kalliimpia kuin suomessa. Vertailua ei oikein voi tehdä turistikokemuksella, pitää luottaa virallisiin tilastoihin jotka osoittaa suomalaisen taksin olevan hinnaltaan eurooppalaista keskitasoa.

        Jos verrataan muuhun joukkoliikenteeseen niin taksien taksa on noussut huomattavasti vähemmän kuin esim linja-auton kertaliput. Eli jos aiotaan pysyä joukkoliikenteen korotustahdissa meidän pitäisi kiireesti nostaa hintoja. Kymmenen vuotta sitten bussilippu maksoi kotipaikkakunnallani 10mk(1,68e), nyt 2008 se maksaa 2,70e(16mk) eli korotus on ollut noin 60%.
        Taksin kilometriveloitus oli tuolloin 5,20mk(0,87e) eli taksin kilometriveloitusta olisi nostettava noin 20 centtiä/km että päästäisiin samaan taksakehitykseen kuin linjaliikenne.


      • Sepi kirjoitti:

        Virossa ei ole virallista taksaa vaan jokainen yhtiö hinnoittelee niin kuin parhaaksi näkee ja minun kokemuksen perusteella hintaero on vain noin 20%. Saksassa taksikalusto on hyvin samankaltaista kuin täällä meillä, saavat vain autot huomattavasti halvemmalla. Silti taksin taksat ovat saksassa kalliimpia kuin meillä täällä suomessa. Eri maissa on erilaisia painotuksia taksan suhteen kuten esim joissain maissa lähtö on halpa mutta pidemmät matkat ovat kuitenkin kalliimpia kuin suomessa. Vertailua ei oikein voi tehdä turistikokemuksella, pitää luottaa virallisiin tilastoihin jotka osoittaa suomalaisen taksin olevan hinnaltaan eurooppalaista keskitasoa.

        Jos verrataan muuhun joukkoliikenteeseen niin taksien taksa on noussut huomattavasti vähemmän kuin esim linja-auton kertaliput. Eli jos aiotaan pysyä joukkoliikenteen korotustahdissa meidän pitäisi kiireesti nostaa hintoja. Kymmenen vuotta sitten bussilippu maksoi kotipaikkakunnallani 10mk(1,68e), nyt 2008 se maksaa 2,70e(16mk) eli korotus on ollut noin 60%.
        Taksin kilometriveloitus oli tuolloin 5,20mk(0,87e) eli taksin kilometriveloitusta olisi nostettava noin 20 centtiä/km että päästäisiin samaan taksakehitykseen kuin linjaliikenne.

        Linjaliikennettä busseilla ja taas taxi kyytejä ei voi verrata keskenään.
        Yhden linja-auton hankintahinnalla 3-5 kohtuu hyvää autoa taxi käyttöön.
        Bussin pa-kulutus on noin 25-35l/100km taxi pääsee huomattavasti pienemällä kulutuksella
        Taksoja ei voi millään verrata keskenään,koska linja-auto ajaa siitä huolimatta reittiään onko matkustajia tai ei taksi sen sijaan ajaa aina matkustaja kyydissään eli kun on tilaus tullut tai on ottanut pystypokan.


      • hessu vaan
        Stadin renki kirjoitti:

        Kun lähdetään vertailemaan niin on hyvä muistaa muutama asia.
        1. Virossa virallinen taksa on n 30% halvempi kun suomessa. Siellä on vaan sama systeemi kun ruotsissa että "ei ole tyhmä se joka pytää vaan se joka maksaa"
        2. Hollannissa on taksat koreammat kun suomessa varsinkin lentokettäkuljetuksissa niinkun monessa muussakin maassa johtuen korkeista kynnysrahoista kentälle pääsemiseksi.
        3. Esim Lontoossa taksat ovat samaa luokkaa kun suomessa vaikka kaupungin muu hintataso on huomattavasti korkeampi kun suomessa.

        Lamavuosina taksoja ei paljon koroteltu ja myös senkään jälkeen korotukset nyt niin hirveän isoja ole olleet muutta pitää muistaa että taksiala on osa joukkoliikennettä ja ei ne hinnat voi nousta enemmän kun muilla. Lisäksi pitää muistaa että taksialalla ei ole juuri kustannustehokkuutta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Täällä ajellaa uusilla hienoilla isoilla autoilla jotka vievät paljon polttoainetta.

        Olet idiootti!

        "...pitää muistaa että taksiala on osa joukkoliikennettä ja ei ne hinnat voi nousta enemmän kun muilla."

        Vaan kun joukkoliikennehinnat on nousseet jopa kolmin-nelinkertaisiksi!

        Ihan pikkunen kommentti: Kun nyt olet pelkkä "stadin renki" vaan, mitä voit tietää autoilijan kuluista?

        Toivoisinpa, saisit pian omat luvat, saattaisi 'takki kääntyä'.

        He he he .... ;) :D :D :D


      • osa joukkoliikennettä
        Stadin renki kirjoitti:

        Kun lähdetään vertailemaan niin on hyvä muistaa muutama asia.
        1. Virossa virallinen taksa on n 30% halvempi kun suomessa. Siellä on vaan sama systeemi kun ruotsissa että "ei ole tyhmä se joka pytää vaan se joka maksaa"
        2. Hollannissa on taksat koreammat kun suomessa varsinkin lentokettäkuljetuksissa niinkun monessa muussakin maassa johtuen korkeista kynnysrahoista kentälle pääsemiseksi.
        3. Esim Lontoossa taksat ovat samaa luokkaa kun suomessa vaikka kaupungin muu hintataso on huomattavasti korkeampi kun suomessa.

        Lamavuosina taksoja ei paljon koroteltu ja myös senkään jälkeen korotukset nyt niin hirveän isoja ole olleet muutta pitää muistaa että taksiala on osa joukkoliikennettä ja ei ne hinnat voi nousta enemmän kun muilla. Lisäksi pitää muistaa että taksialalla ei ole juuri kustannustehokkuutta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Täällä ajellaa uusilla hienoilla isoilla autoilla jotka vievät paljon polttoainetta.

        ja ei ne hinnat voi nousta enemmän kuin muilla."

        Mutta vähemmän ne (so. taksien taksat) voivat nousta:

        Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuodesta 1998 vuoteen 2008 ovat eräät joukkoliikenteen taksat nousseet seuraavasti:

        taksit 19 %
        bussit 120 %
        junat 160 %

        Anteeksi, jos sekoitin tosiasioilla visiointianne.


      • taksista leipä
        osa joukkoliikennettä kirjoitti:

        ja ei ne hinnat voi nousta enemmän kuin muilla."

        Mutta vähemmän ne (so. taksien taksat) voivat nousta:

        Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuodesta 1998 vuoteen 2008 ovat eräät joukkoliikenteen taksat nousseet seuraavasti:

        taksit 19 %
        bussit 120 %
        junat 160 %

        Anteeksi, jos sekoitin tosiasioilla visiointianne.

        "taksit 19 %
        bussit 120 %
        junat 160 % "

        Vaan millä nämä JUNTIT saisi ymmärtämään?

        Meitä on joka junaan, osa jää asemillekkin. Jotkut ei pääse ollenkaan kyytiin...


      • statistikko.
        osa joukkoliikennettä kirjoitti:

        ja ei ne hinnat voi nousta enemmän kuin muilla."

        Mutta vähemmän ne (so. taksien taksat) voivat nousta:

        Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuodesta 1998 vuoteen 2008 ovat eräät joukkoliikenteen taksat nousseet seuraavasti:

        taksit 19 %
        bussit 120 %
        junat 160 %

        Anteeksi, jos sekoitin tosiasioilla visiointianne.

        >1998 vuoteen 2008 ovat eräät
        >joukkoliikenteen taksat nousseet

        Kuten itsekin kirjoitit, vertailu ei ole pitävä. _Eräät_ joukkoliikenteen taksat ovat hyvinkin voineet nousta tuon. Ei kaikki. Eikä keskimääräinen saati mediaani joukkuliikennemaksujen korotus ole lähelläkään tuota. Vastaavasti löytynee kaivamalla tilasto, missä taksimaksut ovat nousseet roimasti verratuuna _eräisiin_ joukkoliikennehintoihin.


    • ota selvää

      muissa pohjoismaissa saat kyllä pulittaa taksimatkoista enemmän kuin suomessa...

      • termiili

        Kelpaako hintavertailuksi taksien hinnat pohjoismaiden pääkaupungeissa?

        Helsinki, Tukholma, Oslo, Kööpenhamina, Reikjavik.

        Hesari julkaisi viimevuonna vertailun taksien hinoista em. pääkaupungeissa. Nämä kaupungit ovat aika hyvin vertailukelpoisia Helsingin kanssa. Toisin kuin pattaya, ulanbator, ja muut afrikan kehitysmaat.

        Em. vertailussa Helsingin taksi oli halvin ja laadultaan paras.


      • hikka päällä
        termiili kirjoitti:

        Kelpaako hintavertailuksi taksien hinnat pohjoismaiden pääkaupungeissa?

        Helsinki, Tukholma, Oslo, Kööpenhamina, Reikjavik.

        Hesari julkaisi viimevuonna vertailun taksien hinoista em. pääkaupungeissa. Nämä kaupungit ovat aika hyvin vertailukelpoisia Helsingin kanssa. Toisin kuin pattaya, ulanbator, ja muut afrikan kehitysmaat.

        Em. vertailussa Helsingin taksi oli halvin ja laadultaan paras.

        Vantaa kallein ja huonoin.
        Lähitaksista kun tilaat saat tod.näk. raiskarin, rattijuopon tai muuten vaan pankkikorttisi katoaa matkalla kuten myös rahasi tililtä.

        Joten soita HTD;n auto silloinkin kun liikut sen oikean kaupungin ulkopuolella. Tulee nopeasti. Tai kokeile vaikka, soita molemmat. Nopeampi saa kyydin:)
        Lähitaksin autoilla menee yleensä yli 1/2 tuntia ehtiä edes kuitata tilaus...


      • tajutonta...
        hikka päällä kirjoitti:

        Vantaa kallein ja huonoin.
        Lähitaksista kun tilaat saat tod.näk. raiskarin, rattijuopon tai muuten vaan pankkikorttisi katoaa matkalla kuten myös rahasi tililtä.

        Joten soita HTD;n auto silloinkin kun liikut sen oikean kaupungin ulkopuolella. Tulee nopeasti. Tai kokeile vaikka, soita molemmat. Nopeampi saa kyydin:)
        Lähitaksin autoilla menee yleensä yli 1/2 tuntia ehtiä edes kuitata tilaus...

        Pankkikorttisi vie helsinkiläinen, kuten pähkinärinteen tapauksessa. Kyytiin sinua ei ota helsinkiläinen, kuten pasilan tapauksessa, HTD:n autot eivät edes kuittaa kyytejä, että se siitä laatusertifioidusta helsinkiläisestä taksipalvelusta. Helsinki siis kaunein ja paras:)


      • vahtimestari kirkolta
        hikka päällä kirjoitti:

        Vantaa kallein ja huonoin.
        Lähitaksista kun tilaat saat tod.näk. raiskarin, rattijuopon tai muuten vaan pankkikorttisi katoaa matkalla kuten myös rahasi tililtä.

        Joten soita HTD;n auto silloinkin kun liikut sen oikean kaupungin ulkopuolella. Tulee nopeasti. Tai kokeile vaikka, soita molemmat. Nopeampi saa kyydin:)
        Lähitaksin autoilla menee yleensä yli 1/2 tuntia ehtiä edes kuitata tilaus...

        Tänään oli HTD nopeampi. Lähitaksi hyvänä kakkosena. Tuli samalla pihaan kun stadin pystyotsa lähti.
        _Huomenna uusi päivä ja uudet kisat...


      • aatu stuttgard
        hikka päällä kirjoitti:

        Vantaa kallein ja huonoin.
        Lähitaksista kun tilaat saat tod.näk. raiskarin, rattijuopon tai muuten vaan pankkikorttisi katoaa matkalla kuten myös rahasi tililtä.

        Joten soita HTD;n auto silloinkin kun liikut sen oikean kaupungin ulkopuolella. Tulee nopeasti. Tai kokeile vaikka, soita molemmat. Nopeampi saa kyydin:)
        Lähitaksin autoilla menee yleensä yli 1/2 tuntia ehtiä edes kuitata tilaus...

        nopeampi, mutta auto tosi paskan näköinen ja värivamma.
        Odottelin minuutin jai pääsin stdilaisen mezen kyytiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe