kertokaa, kuluttaako se nyt paljon vai vähän,
siis bensakone tässä lähinnä kiinnostaa ?
Ja onko automaattivaihteistosta kokemuksia ?
Kaikki muukin kokemus esim. maantiejosta ja talviajosta kiinnostaa.
Muotoilu miellyttää meikäläisen silmää kovasti, mutta muuten vähän arveluttaa....
Caliberin omistajat
35
5364
Vastaukset
- automaattivaihteistosta
Olen ajanut automaattivaihteisilla autoilla parikymmentä vuotta ja Caliberin cvt vaihteistoa paremmin toimivaa on vaikea nimetä. Tällä hetkellä kilometrejä ajettu vasta 40tuhatta, eikä toiminnassa ole mitään moitittavaa. Cvt vaihteistohan on yleistynyt viimeaikoina monissa muissakin automerkeissä, joka kertoo luottamuksesta ko. vaihteistoon.
- keskikulutus 1,8:lla
näytti äsken olevan 9,8
- Caliber 07
1,8 manuaalivaihteistossa kaupunki ja moottoritieajossa 7.5-8.0 ajotietokoneen mielestä.
- Dii daa di
Moron,
37 tuhatta ajettu ja ensimmäinen huoltokohde ilmeni.
Vasen ajovalo=lamppu pimentynyt, muuten ei ole ollut muuta kun nautittavaa matkantekoa. Itsellä 2.0 cvt/sxt. Automaattiloota tosi mukava ja muutenkin varustetaso aivan riittävä. Erityismaininnan saa musiikkilaitteet. Ei ole koskaan ollut näin hyvää radiopakettia omistamissani autoissa.
Tuntuu montaa muutakin auto kiinnostavan, sillä juttuseuraa ilmestyy edelleen auton tiimoilta, missä milloinkin. Juuri kävin tankkaamassa ja näytti ajotietokone lukemia 7,8 ltr/100 km keskikulutusta. Osin kaupunki/maaseutuajoa. Talvisin litraa enempi menee menovettä.
Auto on lämmin talvella, joten tarkenee ja kesällä erityismaininnan ansaitsee kylmäosasto josta voi pitkällä ajomatkalla siemaista viileää vichyä!
Ei muuta kun autokauppaan ja nauttimaan huolettomasta autosta ja mukavasta matkanteosta! - SXT CVT
talvella seka-ajossa 8.2 - 8.8, kesällä sama 8.0 - 8.5.
Pelkässä matka-ajossa 7.2 - ylöspäin.
Nämä ovat omat kokemukset noin 20tkm ajoilta. - SRT-4.....
Sain itse viime viikon perjantaina vihdoin viimein alle uuden SRT-4-Calin. Mahtava vehje! Pannu vetää ja vetää, ja polkaistaessa tulee selkään sellainen muulin potkun tyyppinen tunne. Saa varoa koko ajan sakkoja. Nautittava ajettava, eikä rengasmelukaan ole 19" rengaskoosta huolimatta kovin paha. No, menovettä on polttanut about 12 litraa satkulle, mutta ei liki 300 hv tehon suhteen paha. Otin mustana, mielestäni paras väri caliin.
- crashline
Mulla on GMC Savana 5.7L Vortecin koneella ja se kuluttaa 10-15l/100km auto painaa yli.3kertaa enemmän, eli suhteessa kokoon ja painoon sekä moottorin tilavuuteen joka teillä on limpsapullon kokoinen niin vie aivan älyttömän paljon verrattuna minun 10.Vuotta vanhaan kesä autoon.
Saahan sitä toki jokainen tuhlata minne haluaa.....:-)
- Lady in black
Kiitos palautteesta, kuulostaa tosi positiiviselta (tai kukaan ei uskalla esittää mitään negatiivista...).
Olen pyytänyt jo parista liikkeestä tarjouksen mutta halvempi malli SE on kuulemma Suomesta lopussa ja vain sitä kalliimpaa SXT:tä tarjolla.
Harkitsen vielä niiden välillä...
Mutta vielä kysyisin talvirenkaiden hinnasta, toinen tarjouksen tehneistä liikkeistä hinnoitteli ne EUR1100:ksi, kuulostaa minusta tosi kalliilta, onko tää normihinta vai pitäiskö löytyä jostain halvemmalla ?- 1.8 sxt
Samoihin hintoihin sain itselleni talvirenkaat autoliikkeestä kaupan ohessa. 225 / 16 / 60 . Mielestäni kannattaa ottaa kitkat alle. Pienempi rengasmelu, kuin nastoilla, ja eihän Suomessa enää oikein luntakaan talvisin ole....
- hinta
1.8 sxt kirjoitti:
Samoihin hintoihin sain itselleni talvirenkaat autoliikkeestä kaupan ohessa. 225 / 16 / 60 . Mielestäni kannattaa ottaa kitkat alle. Pienempi rengasmelu, kuin nastoilla, ja eihän Suomessa enää oikein luntakaan talvisin ole....
sisälsi aluvanteet myös.
- dii da dii
heippa
hinta on varmasti aluvanteineen, joten ihan ok
ja osta vaan se 2.0 ltr koneella
- erehdy!
Caliber oli tosi pettymys koeajolla. Oli tilaisuus kokeilla huippumallia eli SRT-4:nen. Kone ihmeen laiska reagoimaan 5-6-vaihteilla, liian pehmeä penkkien istuinosa, kivikova keskikyynärnoja, sekavat ratin takaiset viiksitoiminnot, karsea rengasmelu. Ja janoa oli kymppi ajotietsikan mukaan rauhallisella ajolla. Jos haluaa reippaan kiihdytyksen, saa repiä pikkuvaihteilla jolloin hillitön sutiminen. Nou hyvä. Mieti vielä ennen kaliperin ostoa!
- -07
Caliber on kaikin puoli ihan kelpo auto, eikä kuluta niin paljon, että ainakaan siitä seikasta kannattaisi tehdä ostolle estettä. HUOM! Osta Caliber käytettynä.
- Lady in black
Miksi käytettynä ?
Ymmärrän kyllä, että vähän käytetty auto on noin yleensä ihan edullinen ja järkevä vaihtoehto, mutta onko Caliberin suhteen jokin erityinen syy mielestäsi ? - rahajuttu
Lady in black kirjoitti:
Miksi käytettynä ?
Ymmärrän kyllä, että vähän käytetty auto on noin yleensä ihan edullinen ja järkevä vaihtoehto, mutta onko Caliberin suhteen jokin erityinen syy mielestäsi ?Siksi, koska Caliber menettää todella voimakkaasti arvoaan, etenkin juuri ekana vuotena. Järkevin ostaa sen vuoden ikäisenä, jolloin on vielä 1 v takuuta jäljellä mutta ovh:sta lähtenyt pois 5000-6500 euroa.
- Lady in black
rahajuttu kirjoitti:
Siksi, koska Caliber menettää todella voimakkaasti arvoaan, etenkin juuri ekana vuotena. Järkevin ostaa sen vuoden ikäisenä, jolloin on vielä 1 v takuuta jäljellä mutta ovh:sta lähtenyt pois 5000-6500 euroa.
että miksi Caliber mielestäsi menettää niin nopeasti arvoansa ? Samaa minulle on sanottu myös mm. Renaultista.
Ylipäätään en ymmärrä mihin se arvon menetys perustuu, jos auto kuitenkin toimii hyvin eli ei ajeta kauheasti (= alle 15ooo km/v.) ja muutenkin pidetään kunnossa ja huolletaan.
Vai onko tää kaikki tän nykyisen huolettoman kulutusyhteiskunnan syytä, kun aina pitää saada uusinta uutta ja vanha joutaa roskiin vaikka on ihan käyttökelpoinen (vrt. kännykät).
Kuulkaas pojat, eikö kannattais vähän tälläiseen kiinnittää huomiota näinä aikoina ??? - alan tietäjä
Lady in black kirjoitti:
että miksi Caliber mielestäsi menettää niin nopeasti arvoansa ? Samaa minulle on sanottu myös mm. Renaultista.
Ylipäätään en ymmärrä mihin se arvon menetys perustuu, jos auto kuitenkin toimii hyvin eli ei ajeta kauheasti (= alle 15ooo km/v.) ja muutenkin pidetään kunnossa ja huolletaan.
Vai onko tää kaikki tän nykyisen huolettoman kulutusyhteiskunnan syytä, kun aina pitää saada uusinta uutta ja vanha joutaa roskiin vaikka on ihan käyttökelpoinen (vrt. kännykät).
Kuulkaas pojat, eikö kannattais vähän tälläiseen kiinnittää huomiota näinä aikoina ???Arvo tippuu eri lailla eri merkeissä, se riippuu auton haluttavuudesta käytettynä. ja se taas pohjautuu vuosien ja vuosikymmenten muokkautuneeseen imagoon automerkillä. Vanhemmilla jenkeillä on heikon laadun ja kovan janon maine. Myös Dodge on edelleen hivenen tuntematon merkki, vaikka laatu olisikin jo ok-tasoa. Sama ongelma on mm. Seatilla. Ranskalaisissa taas edelleen on runsaasti mm. sähkö- ja elektroniikkavikoja ja se kostautuu jälleenmyynnissä. Caliberin kestotesti oli viime vuonna Tuulilasi-autolehdessä, siinä arvo tippui voimakkaasti (tiedustelivat autoliikkeistä hyvityshintaa).
- mutta eihän
alan tietäjä kirjoitti:
Arvo tippuu eri lailla eri merkeissä, se riippuu auton haluttavuudesta käytettynä. ja se taas pohjautuu vuosien ja vuosikymmenten muokkautuneeseen imagoon automerkillä. Vanhemmilla jenkeillä on heikon laadun ja kovan janon maine. Myös Dodge on edelleen hivenen tuntematon merkki, vaikka laatu olisikin jo ok-tasoa. Sama ongelma on mm. Seatilla. Ranskalaisissa taas edelleen on runsaasti mm. sähkö- ja elektroniikkavikoja ja se kostautuu jälleenmyynnissä. Caliberin kestotesti oli viime vuonna Tuulilasi-autolehdessä, siinä arvo tippui voimakkaasti (tiedustelivat autoliikkeistä hyvityshintaa).
meillä ole jenkkejä myyty vuosikymmeniin. Etenkään ns. parempia merkkejä. Toisaalta ei minkään auton hinta nouse käytettynä ja jokainen joka on tarjonnut esim. premiumautoa vaihdossa uuteen on saanut järkyttyä niiden alhaisista vaihtohinnoista. Allekirjoittaneella viimeksi kokemuksia vähän ajetun mersun vaihtohinnasta. Auto tosin oli yli neljävuotias, mutta kilometrejä vähänlaisesti. Nousi tukka pystyyn järkytyksestä autokaupassa. Enpä oikein tiedä, millä autolla nyt sitten voisi tienata vaihdossa ajettuaan sillä vaikkapa neljä vuotta.
- -07
Lady in black kirjoitti:
Miksi käytettynä ?
Ymmärrän kyllä, että vähän käytetty auto on noin yleensä ihan edullinen ja järkevä vaihtoehto, mutta onko Caliberin suhteen jokin erityinen syy mielestäsi ?Tarkkaan ei voi tietää kuinka paljon auton arvo tippuu, vaikka kuka sanoisi mitä. Se riippuu tusinasta eri tekijöitä. Oma neuvoni on, ja on kokemusta auton vaidosta äskettäin, että kannattaa varautua ensimmäisenä vuonna n.20% arvon alenemiseen. Jos se on sitten vähemmän, hyvä. Enempää se ei oikein voi olla, ellei sitten tule joku odottamaton autoveromuutos...
- persaukiset
-07 kirjoitti:
Tarkkaan ei voi tietää kuinka paljon auton arvo tippuu, vaikka kuka sanoisi mitä. Se riippuu tusinasta eri tekijöitä. Oma neuvoni on, ja on kokemusta auton vaidosta äskettäin, että kannattaa varautua ensimmäisenä vuonna n.20% arvon alenemiseen. Jos se on sitten vähemmän, hyvä. Enempää se ei oikein voi olla, ellei sitten tule joku odottamaton autoveromuutos...
ostako autoja vaan potkulautoja!
- puhetta
persaukiset kirjoitti:
ostako autoja vaan potkulautoja!
jos rahat ei riitä autolla ajamiseen, niin onhan fillarikin vaihtoehto.
- Lady in black
alan tietäjä kirjoitti:
Arvo tippuu eri lailla eri merkeissä, se riippuu auton haluttavuudesta käytettynä. ja se taas pohjautuu vuosien ja vuosikymmenten muokkautuneeseen imagoon automerkillä. Vanhemmilla jenkeillä on heikon laadun ja kovan janon maine. Myös Dodge on edelleen hivenen tuntematon merkki, vaikka laatu olisikin jo ok-tasoa. Sama ongelma on mm. Seatilla. Ranskalaisissa taas edelleen on runsaasti mm. sähkö- ja elektroniikkavikoja ja se kostautuu jälleenmyynnissä. Caliberin kestotesti oli viime vuonna Tuulilasi-autolehdessä, siinä arvo tippui voimakkaasti (tiedustelivat autoliikkeistä hyvityshintaa).
kai se sitten on. Mutta koska haluan tietyntyyppisen auton ja Caliber tällä hetkellä on just se, niin aionpa sellaisen ostaa !
Caliber on rock !
Tosin vähän käytettyä ei taida mun kriteereillä saada: pitää olla oranssi ja automaattivaihteet... - crashline
Lady in black kirjoitti:
kai se sitten on. Mutta koska haluan tietyntyyppisen auton ja Caliber tällä hetkellä on just se, niin aionpa sellaisen ostaa !
Caliber on rock !
Tosin vähän käytettyä ei taida mun kriteereillä saada: pitää olla oranssi ja automaattivaihteet...Otat sen automaatilla Ja säästät sen 6-7000Eur ja viet sen kotteros maalaamoon ja saat just sen värisen kuin haluat ja viellä kukkasiakin konepeltiin ja sydämmiä oviin jos sellaisia halajat ja se ei maksa lisää kuin se 2000Eur. ja viellä jää rahaa jäljelle jolla täyttää tissit silikonilla ja huulet Botoxilla vai miten se meni:-)
- dii da dii
Lady in Black!
Tässä sulle 17 tuhatta = uuden veroinen, oranssi
caliber, ei muuta kun kauppaan!
http://www.autokeskus.fi/vaihtoautot/haku/?regnumber=IEZ-619&offset=0&oldcpp=12&cpp=12&tradeincar_matches=1&searchmodels=&manufacturers[]=DODGE&models[]=DODGE*Caliber&transmission=A&fueltype=&firstregistrationmin=&firstregistrationmax=&mileagemin=&mileagemax=&pricemin=&pricemax=&searchtype=makemodel&organizationid[]=&b_fetch=Listaa autot- Lady in black
Hyvä Dii Da Dii, suurkiitos vinkistä ja vaivannäöstä ! Tuo olisi ollut juuri sellainen, kuin halusin,MUTTA (tätä ei mies voisi arvata):
kävin koeajamassa Caliberin tässä eräänä päivänä (juu, vasta nyt...) ja voi myrsky ja mylväys !:
Eihän siitä näe ulos kunnolla juuri mistään ikkunasta, etenkään takaikkunasta!
En kai minä nyt ota autoa, josta ei näy mitä ympärillä tapahtuu !! Siinä ei mitkään peruutustutkat tai muut auta, jos ei näkymät sisältä ulos ole laajat ja aukeat. Minä haluan paitsi näkyä, myös nähdä. Siihen tyssäsi Caliber-ostos...onneksi naiselle sallitaan ailahtelevaisuus.
(Siirryn varmaan seuraavaksi Nissan Qashqai ja/tai Ford Kuga-palstoille...ja koeajoille)
Kiitos kaikille kommenteistä,tää oli ihan hauskaa ! - minulla
Lady in black kirjoitti:
Hyvä Dii Da Dii, suurkiitos vinkistä ja vaivannäöstä ! Tuo olisi ollut juuri sellainen, kuin halusin,MUTTA (tätä ei mies voisi arvata):
kävin koeajamassa Caliberin tässä eräänä päivänä (juu, vasta nyt...) ja voi myrsky ja mylväys !:
Eihän siitä näe ulos kunnolla juuri mistään ikkunasta, etenkään takaikkunasta!
En kai minä nyt ota autoa, josta ei näy mitä ympärillä tapahtuu !! Siinä ei mitkään peruutustutkat tai muut auta, jos ei näkymät sisältä ulos ole laajat ja aukeat. Minä haluan paitsi näkyä, myös nähdä. Siihen tyssäsi Caliber-ostos...onneksi naiselle sallitaan ailahtelevaisuus.
(Siirryn varmaan seuraavaksi Nissan Qashqai ja/tai Ford Kuga-palstoille...ja koeajoille)
Kiitos kaikille kommenteistä,tää oli ihan hauskaa !ainakaan ole vaikeuksia nähdä ulos.onhan siinä hyvät penkin säädöt ylös ja alas.itse olen 170 pitkä.
- ole datsunissa
Lady in black kirjoitti:
Hyvä Dii Da Dii, suurkiitos vinkistä ja vaivannäöstä ! Tuo olisi ollut juuri sellainen, kuin halusin,MUTTA (tätä ei mies voisi arvata):
kävin koeajamassa Caliberin tässä eräänä päivänä (juu, vasta nyt...) ja voi myrsky ja mylväys !:
Eihän siitä näe ulos kunnolla juuri mistään ikkunasta, etenkään takaikkunasta!
En kai minä nyt ota autoa, josta ei näy mitä ympärillä tapahtuu !! Siinä ei mitkään peruutustutkat tai muut auta, jos ei näkymät sisältä ulos ole laajat ja aukeat. Minä haluan paitsi näkyä, myös nähdä. Siihen tyssäsi Caliber-ostos...onneksi naiselle sallitaan ailahtelevaisuus.
(Siirryn varmaan seuraavaksi Nissan Qashqai ja/tai Ford Kuga-palstoille...ja koeajoille)
Kiitos kaikille kommenteistä,tää oli ihan hauskaa !sen suuremmat ikkunat, kuin dodgessakaan.
- Dii da Dii
Lady in black kirjoitti:
Hyvä Dii Da Dii, suurkiitos vinkistä ja vaivannäöstä ! Tuo olisi ollut juuri sellainen, kuin halusin,MUTTA (tätä ei mies voisi arvata):
kävin koeajamassa Caliberin tässä eräänä päivänä (juu, vasta nyt...) ja voi myrsky ja mylväys !:
Eihän siitä näe ulos kunnolla juuri mistään ikkunasta, etenkään takaikkunasta!
En kai minä nyt ota autoa, josta ei näy mitä ympärillä tapahtuu !! Siinä ei mitkään peruutustutkat tai muut auta, jos ei näkymät sisältä ulos ole laajat ja aukeat. Minä haluan paitsi näkyä, myös nähdä. Siihen tyssäsi Caliber-ostos...onneksi naiselle sallitaan ailahtelevaisuus.
(Siirryn varmaan seuraavaksi Nissan Qashqai ja/tai Ford Kuga-palstoille...ja koeajoille)
Kiitos kaikille kommenteistä,tää oli ihan hauskaa !Lady in Black!
Itse olen ajellut autoa yli 40 vuotta ja merkkejä matkan varrelle mahtuu satoja joita on tullut ajettua. Yhteistä niissä on kaikissa ollut se, että ulos, eteen ja taakse on aina nähnyt. Mitähän sanoisit näkyvyydestä jos esim. istuisit Volvo Pv 544 mallisen auton ratin taakse? He, jotka sillä ovat ajaneet, tietävät mitä on näkyvyys! No Italiaa myöten tuli silläkin ajeltua ja hyvin näkyi kaikesta huolimatta maantie ja maisema.
Taitaa tilanne olla kohdallasi se, että et ole paljon autoa ajanut ja kenties pelkäät sitä ajamista ja peruuttamista jne..hieman?
Caliberissa kuten kaikisssa muissakin tällaissa SUV tyyppisissä korimalleissa, on aika pienet ikkunat ja paksuhkot palkit, eikä ajoneuvon kulmia juurikaan ikkunoista näe. Sitä vartenhan autoissa on peilit jotta kulmat näkee. Caliberissa vieläpä erikoisen hyvät sivupelit taustapeili muihin verrattuna.
Jos maisemia on tarkoitus autosta katsella erityisesti, niin suosittelen avoautoa! Päätä kääntämällä näkee ja riittävästi kääntämällä näkee takakulmatkin jos meinaa enempi peruutella.
Nykyinen aerodynaaminen automuotoilu ja rakentamistekniikka jossa mm.ikkunat toimivat korin kantavina rakenteina, eivät kovin paljon anna muotoilijoille hahdollisuuksia panoraama ikkunoita autoihin tehdä.
Toivotaan, että löytyy ja kerrothan mikä se valintasi oli! - Lady in black
Dii da Dii kirjoitti:
Lady in Black!
Itse olen ajellut autoa yli 40 vuotta ja merkkejä matkan varrelle mahtuu satoja joita on tullut ajettua. Yhteistä niissä on kaikissa ollut se, että ulos, eteen ja taakse on aina nähnyt. Mitähän sanoisit näkyvyydestä jos esim. istuisit Volvo Pv 544 mallisen auton ratin taakse? He, jotka sillä ovat ajaneet, tietävät mitä on näkyvyys! No Italiaa myöten tuli silläkin ajeltua ja hyvin näkyi kaikesta huolimatta maantie ja maisema.
Taitaa tilanne olla kohdallasi se, että et ole paljon autoa ajanut ja kenties pelkäät sitä ajamista ja peruuttamista jne..hieman?
Caliberissa kuten kaikisssa muissakin tällaissa SUV tyyppisissä korimalleissa, on aika pienet ikkunat ja paksuhkot palkit, eikä ajoneuvon kulmia juurikaan ikkunoista näe. Sitä vartenhan autoissa on peilit jotta kulmat näkee. Caliberissa vieläpä erikoisen hyvät sivupelit taustapeili muihin verrattuna.
Jos maisemia on tarkoitus autosta katsella erityisesti, niin suosittelen avoautoa! Päätä kääntämällä näkee ja riittävästi kääntämällä näkee takakulmatkin jos meinaa enempi peruutella.
Nykyinen aerodynaaminen automuotoilu ja rakentamistekniikka jossa mm.ikkunat toimivat korin kantavina rakenteina, eivät kovin paljon anna muotoilijoille hahdollisuuksia panoraama ikkunoita autoihin tehdä.
Toivotaan, että löytyy ja kerrothan mikä se valintasi oli!hyvä(t) herra(t), ajokortti mulla on ollut yli 30 vuotta, ajan tosin ilmeisesti oikeiden automiesten mielestä vähän = alle 15000 km vuodessa, mutta mielestäni ei ole kyse kokemattomuudesta (ja kokemusta on lisäksi myös moottoripyörällä ajosta...). Se nyt vain on niin, että tarvitsen tilaa ja näkyvyyttä ympärilleni, ahtaus ahdistaa ja näkökentän rajallisuus.Ehkä tätä on vaikea selittää, en vain pidä siitä, että jokin estää näkyvyyttä.
Perheessämme oli aikanaan Volvo Amazon, josta ei kai näkyvyys ollut siitäkään kovin kummoinen (tosin en silloin itse ollut ratissa).
Caliberin peilit oli tosi hyvät, samoin sehän oli mahtava ajaa, vähän kun polkaisi, niin mittarissa oli 100 km/h...
Avoauto ois tietty varmaan se sopivin mulle (50-luvun Cadillac tai vastaava) ;)
Kiitos edlleen kommenteista, en ois uskonut, että autokeskustelusta voisi tulla näin mielenkiintoista...
Hyviä ajoja itsellesi, laitan nyt osaltani asian hautumaan, ja saatanpa ilmoitellakin, kun saan päätöksen (ehkä) tehtyä ! - hyvästä
Lady in black kirjoitti:
hyvä(t) herra(t), ajokortti mulla on ollut yli 30 vuotta, ajan tosin ilmeisesti oikeiden automiesten mielestä vähän = alle 15000 km vuodessa, mutta mielestäni ei ole kyse kokemattomuudesta (ja kokemusta on lisäksi myös moottoripyörällä ajosta...). Se nyt vain on niin, että tarvitsen tilaa ja näkyvyyttä ympärilleni, ahtaus ahdistaa ja näkökentän rajallisuus.Ehkä tätä on vaikea selittää, en vain pidä siitä, että jokin estää näkyvyyttä.
Perheessämme oli aikanaan Volvo Amazon, josta ei kai näkyvyys ollut siitäkään kovin kummoinen (tosin en silloin itse ollut ratissa).
Caliberin peilit oli tosi hyvät, samoin sehän oli mahtava ajaa, vähän kun polkaisi, niin mittarissa oli 100 km/h...
Avoauto ois tietty varmaan se sopivin mulle (50-luvun Cadillac tai vastaava) ;)
Kiitos edlleen kommenteista, en ois uskonut, että autokeskustelusta voisi tulla näin mielenkiintoista...
Hyviä ajoja itsellesi, laitan nyt osaltani asian hautumaan, ja saatanpa ilmoitellakin, kun saan päätöksen (ehkä) tehtyä !provosta. Hyvinhän keskustelu lähti käyntiin.
- Dii da Dii
Lady in black kirjoitti:
hyvä(t) herra(t), ajokortti mulla on ollut yli 30 vuotta, ajan tosin ilmeisesti oikeiden automiesten mielestä vähän = alle 15000 km vuodessa, mutta mielestäni ei ole kyse kokemattomuudesta (ja kokemusta on lisäksi myös moottoripyörällä ajosta...). Se nyt vain on niin, että tarvitsen tilaa ja näkyvyyttä ympärilleni, ahtaus ahdistaa ja näkökentän rajallisuus.Ehkä tätä on vaikea selittää, en vain pidä siitä, että jokin estää näkyvyyttä.
Perheessämme oli aikanaan Volvo Amazon, josta ei kai näkyvyys ollut siitäkään kovin kummoinen (tosin en silloin itse ollut ratissa).
Caliberin peilit oli tosi hyvät, samoin sehän oli mahtava ajaa, vähän kun polkaisi, niin mittarissa oli 100 km/h...
Avoauto ois tietty varmaan se sopivin mulle (50-luvun Cadillac tai vastaava) ;)
Kiitos edlleen kommenteista, en ois uskonut, että autokeskustelusta voisi tulla näin mielenkiintoista...
Hyviä ajoja itsellesi, laitan nyt osaltani asian hautumaan, ja saatanpa ilmoitellakin, kun saan päätöksen (ehkä) tehtyä !Heippa vielä,
hyvä provohan tässä on ollut meneillään ja sen takia täytyy olla vähän ilkikurinenkin tässä tekstissään.
On tullut Volvo Amazonillakin kierrettyä mm.Italia ympäriinsä ja eurooppaa vähän laajemmaltikin. Amazonista näkyvyys aivan eri luokkaa kun PV 544, jossa takaikkunasta näki parhaiten Finnarin vuorokoneet, mikäli kohdalle sattuivat! Ajettavuudeltaan pidin 544 mallista enempi kuin Amazonista.
Eihän tuo 15 tuhatta hirveästi ole, mutta jos se jakautuu tasaisesti pitkin vuotta, niin tuntuma ajamiseen säilyy hyvin. Ymmärrän hyvin ahdistuneisuutesi. Minullakin on sellainen kerran iskenyt kun oli tilaisuus ajella Camarolla vähän pidempään ajanjaksoa, jossa näin isolle miehelle ei ole tilaa pään päällä ja ei juuri muuallakaan.Tuli vähän ns ahtaanpaikan kammoa.
En tuntenut hirveästi nautintoa ajaessani, vaikka kyllähän pelissä potkua oli vaikka muille jakaa.
Joten valitse pirssisi huolella, autojahan on tarjolla kyllä joka lähtöön ja sinähän olet makutuomari ja omat tarpeesi parhaiten tiedät.
Minä pitäydyn toistaiseksi Caliberissä joka täyttää erinomaisesti ne vaatimukset ja tarpeet jotka minulla autoilun suhteen tällä hetkellä on.
- Esteri2008
Kun asuimme maalla ja ajoimme pidempiä matkoja pysyi kulutus alle 7.5 l/100km. Nyt kaupungissa asuttaessa kulutus pysyy yli 9 l/100km. Pidempää matkaa ajettaessa keskimäärin 110km/h tasoittuu kulutus sinne 8.5 paikkeille.
Maantiellä miellyttävä ajaa, varsinkin vanhoilla 80km/h mutkikkailla teillä ajotuntuma on loistava. - kesäkokemus
kesä on mennyt ja syksy tulee.mitenkä on caliberi pelannut kesällä,onko mitään uusia kokemuksia.Itelläni huomasin kun autoa olen pessyt niin takaluukun kun aukaisee niin vesi hölskyy siellä,jotenka tutkiskelin asiaa ja huomasin että takaluukun kun aukaisee niin nurkissa on pyöreät mustat teipinpalat,en kyllä tiedä miksi,joka tapuksessa ne kun otti pois niin vettä tuli teippienpaikalta olevista rei,istä noin kahvikupillisen verran,mitenkä muilla ,kokeilkaa ja kertokaa miksi ne teipit ovat peittämässä vesi reiät.Samalla olen huomannut kun auton käynnistää niin valojen suuntaus laskee alas je sen jälkeen heti oikeaan asentoon,en tiedä mikä lokiikka siinä on,talvella huono homma.
- Caliber07
omat kokemukseni -07 1,8 Caliberistä, ajettu nyt uudesta 78000km:
-manuaalilla kyläajossa lähes 8l/100km, maantiella joskus jopa 6,9.
-hemmetin hyvä talviauto aiempiin japanilaisiini verrattuna
-toimintavarma, ensimmäinen remontti juuri tehty -raidetangonpäiden vaihto väljyyden vuoksi. Oikea puoli väljä, vaihdoin molemmat ja sitten ohjauskulmien tarkastus. Takuuaikana ei vikoja tai korjauksia.
-maavaraa mökkiteille
-ajoäänet maantienopeuksissa ehkä kovahkot kesä Continentaleilla
Kuka tykkää mistäkin, mulle on ainakin hintansa haukkunut.- onn ollutt
sulla kokemukset.Minulla sama kone ja aivan samat kulutukset,sekä oikea puoli raidetangosta vaihdettu,muuta ei ollut,lämmin talvella ja hyva ajaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1561304Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207980Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42879
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297875- 72865