Caliberin omistajat

Lady in black

kertokaa, kuluttaako se nyt paljon vai vähän,
siis bensakone tässä lähinnä kiinnostaa ?
Ja onko automaattivaihteistosta kokemuksia ?
Kaikki muukin kokemus esim. maantiejosta ja talviajosta kiinnostaa.
Muotoilu miellyttää meikäläisen silmää kovasti, mutta muuten vähän arveluttaa....

35

5342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • automaattivaihteistosta

      Olen ajanut automaattivaihteisilla autoilla parikymmentä vuotta ja Caliberin cvt vaihteistoa paremmin toimivaa on vaikea nimetä. Tällä hetkellä kilometrejä ajettu vasta 40tuhatta, eikä toiminnassa ole mitään moitittavaa. Cvt vaihteistohan on yleistynyt viimeaikoina monissa muissakin automerkeissä, joka kertoo luottamuksesta ko. vaihteistoon.

    • keskikulutus 1,8:lla

      näytti äsken olevan 9,8

    • Caliber 07

      1,8 manuaalivaihteistossa kaupunki ja moottoritieajossa 7.5-8.0 ajotietokoneen mielestä.

    • Dii daa di

      Moron,

      37 tuhatta ajettu ja ensimmäinen huoltokohde ilmeni.
      Vasen ajovalo=lamppu pimentynyt, muuten ei ole ollut muuta kun nautittavaa matkantekoa. Itsellä 2.0 cvt/sxt. Automaattiloota tosi mukava ja muutenkin varustetaso aivan riittävä. Erityismaininnan saa musiikkilaitteet. Ei ole koskaan ollut näin hyvää radiopakettia omistamissani autoissa.

      Tuntuu montaa muutakin auto kiinnostavan, sillä juttuseuraa ilmestyy edelleen auton tiimoilta, missä milloinkin. Juuri kävin tankkaamassa ja näytti ajotietokone lukemia 7,8 ltr/100 km keskikulutusta. Osin kaupunki/maaseutuajoa. Talvisin litraa enempi menee menovettä.
      Auto on lämmin talvella, joten tarkenee ja kesällä erityismaininnan ansaitsee kylmäosasto josta voi pitkällä ajomatkalla siemaista viileää vichyä!

      Ei muuta kun autokauppaan ja nauttimaan huolettomasta autosta ja mukavasta matkanteosta!

    • SXT CVT

      talvella seka-ajossa 8.2 - 8.8, kesällä sama 8.0 - 8.5.

      Pelkässä matka-ajossa 7.2 - ylöspäin.
      Nämä ovat omat kokemukset noin 20tkm ajoilta.

    • SRT-4.....

      Sain itse viime viikon perjantaina vihdoin viimein alle uuden SRT-4-Calin. Mahtava vehje! Pannu vetää ja vetää, ja polkaistaessa tulee selkään sellainen muulin potkun tyyppinen tunne. Saa varoa koko ajan sakkoja. Nautittava ajettava, eikä rengasmelukaan ole 19" rengaskoosta huolimatta kovin paha. No, menovettä on polttanut about 12 litraa satkulle, mutta ei liki 300 hv tehon suhteen paha. Otin mustana, mielestäni paras väri caliin.

      • crashline

        Mulla on GMC Savana 5.7L Vortecin koneella ja se kuluttaa 10-15l/100km auto painaa yli.3kertaa enemmän, eli suhteessa kokoon ja painoon sekä moottorin tilavuuteen joka teillä on limpsapullon kokoinen niin vie aivan älyttömän paljon verrattuna minun 10.Vuotta vanhaan kesä autoon.
        Saahan sitä toki jokainen tuhlata minne haluaa.....:-)


    • Lady in black

      Kiitos palautteesta, kuulostaa tosi positiiviselta (tai kukaan ei uskalla esittää mitään negatiivista...).

      Olen pyytänyt jo parista liikkeestä tarjouksen mutta halvempi malli SE on kuulemma Suomesta lopussa ja vain sitä kalliimpaa SXT:tä tarjolla.
      Harkitsen vielä niiden välillä...

      Mutta vielä kysyisin talvirenkaiden hinnasta, toinen tarjouksen tehneistä liikkeistä hinnoitteli ne EUR1100:ksi, kuulostaa minusta tosi kalliilta, onko tää normihinta vai pitäiskö löytyä jostain halvemmalla ?

      • 1.8 sxt

        Samoihin hintoihin sain itselleni talvirenkaat autoliikkeestä kaupan ohessa. 225 / 16 / 60 . Mielestäni kannattaa ottaa kitkat alle. Pienempi rengasmelu, kuin nastoilla, ja eihän Suomessa enää oikein luntakaan talvisin ole....


      • hinta
        1.8 sxt kirjoitti:

        Samoihin hintoihin sain itselleni talvirenkaat autoliikkeestä kaupan ohessa. 225 / 16 / 60 . Mielestäni kannattaa ottaa kitkat alle. Pienempi rengasmelu, kuin nastoilla, ja eihän Suomessa enää oikein luntakaan talvisin ole....

        sisälsi aluvanteet myös.


      • dii da dii

        heippa

        hinta on varmasti aluvanteineen, joten ihan ok

        ja osta vaan se 2.0 ltr koneella


    • erehdy!

      Caliber oli tosi pettymys koeajolla. Oli tilaisuus kokeilla huippumallia eli SRT-4:nen. Kone ihmeen laiska reagoimaan 5-6-vaihteilla, liian pehmeä penkkien istuinosa, kivikova keskikyynärnoja, sekavat ratin takaiset viiksitoiminnot, karsea rengasmelu. Ja janoa oli kymppi ajotietsikan mukaan rauhallisella ajolla. Jos haluaa reippaan kiihdytyksen, saa repiä pikkuvaihteilla jolloin hillitön sutiminen. Nou hyvä. Mieti vielä ennen kaliperin ostoa!

    • -07

      Caliber on kaikin puoli ihan kelpo auto, eikä kuluta niin paljon, että ainakaan siitä seikasta kannattaisi tehdä ostolle estettä. HUOM! Osta Caliber käytettynä.

      • Lady in black

        Miksi käytettynä ?
        Ymmärrän kyllä, että vähän käytetty auto on noin yleensä ihan edullinen ja järkevä vaihtoehto, mutta onko Caliberin suhteen jokin erityinen syy mielestäsi ?


      • rahajuttu
        Lady in black kirjoitti:

        Miksi käytettynä ?
        Ymmärrän kyllä, että vähän käytetty auto on noin yleensä ihan edullinen ja järkevä vaihtoehto, mutta onko Caliberin suhteen jokin erityinen syy mielestäsi ?

        Siksi, koska Caliber menettää todella voimakkaasti arvoaan, etenkin juuri ekana vuotena. Järkevin ostaa sen vuoden ikäisenä, jolloin on vielä 1 v takuuta jäljellä mutta ovh:sta lähtenyt pois 5000-6500 euroa.


      • Lady in black
        rahajuttu kirjoitti:

        Siksi, koska Caliber menettää todella voimakkaasti arvoaan, etenkin juuri ekana vuotena. Järkevin ostaa sen vuoden ikäisenä, jolloin on vielä 1 v takuuta jäljellä mutta ovh:sta lähtenyt pois 5000-6500 euroa.

        että miksi Caliber mielestäsi menettää niin nopeasti arvoansa ? Samaa minulle on sanottu myös mm. Renaultista.
        Ylipäätään en ymmärrä mihin se arvon menetys perustuu, jos auto kuitenkin toimii hyvin eli ei ajeta kauheasti (= alle 15ooo km/v.) ja muutenkin pidetään kunnossa ja huolletaan.
        Vai onko tää kaikki tän nykyisen huolettoman kulutusyhteiskunnan syytä, kun aina pitää saada uusinta uutta ja vanha joutaa roskiin vaikka on ihan käyttökelpoinen (vrt. kännykät).
        Kuulkaas pojat, eikö kannattais vähän tälläiseen kiinnittää huomiota näinä aikoina ???


      • alan tietäjä
        Lady in black kirjoitti:

        että miksi Caliber mielestäsi menettää niin nopeasti arvoansa ? Samaa minulle on sanottu myös mm. Renaultista.
        Ylipäätään en ymmärrä mihin se arvon menetys perustuu, jos auto kuitenkin toimii hyvin eli ei ajeta kauheasti (= alle 15ooo km/v.) ja muutenkin pidetään kunnossa ja huolletaan.
        Vai onko tää kaikki tän nykyisen huolettoman kulutusyhteiskunnan syytä, kun aina pitää saada uusinta uutta ja vanha joutaa roskiin vaikka on ihan käyttökelpoinen (vrt. kännykät).
        Kuulkaas pojat, eikö kannattais vähän tälläiseen kiinnittää huomiota näinä aikoina ???

        Arvo tippuu eri lailla eri merkeissä, se riippuu auton haluttavuudesta käytettynä. ja se taas pohjautuu vuosien ja vuosikymmenten muokkautuneeseen imagoon automerkillä. Vanhemmilla jenkeillä on heikon laadun ja kovan janon maine. Myös Dodge on edelleen hivenen tuntematon merkki, vaikka laatu olisikin jo ok-tasoa. Sama ongelma on mm. Seatilla. Ranskalaisissa taas edelleen on runsaasti mm. sähkö- ja elektroniikkavikoja ja se kostautuu jälleenmyynnissä. Caliberin kestotesti oli viime vuonna Tuulilasi-autolehdessä, siinä arvo tippui voimakkaasti (tiedustelivat autoliikkeistä hyvityshintaa).


      • mutta eihän
        alan tietäjä kirjoitti:

        Arvo tippuu eri lailla eri merkeissä, se riippuu auton haluttavuudesta käytettynä. ja se taas pohjautuu vuosien ja vuosikymmenten muokkautuneeseen imagoon automerkillä. Vanhemmilla jenkeillä on heikon laadun ja kovan janon maine. Myös Dodge on edelleen hivenen tuntematon merkki, vaikka laatu olisikin jo ok-tasoa. Sama ongelma on mm. Seatilla. Ranskalaisissa taas edelleen on runsaasti mm. sähkö- ja elektroniikkavikoja ja se kostautuu jälleenmyynnissä. Caliberin kestotesti oli viime vuonna Tuulilasi-autolehdessä, siinä arvo tippui voimakkaasti (tiedustelivat autoliikkeistä hyvityshintaa).

        meillä ole jenkkejä myyty vuosikymmeniin. Etenkään ns. parempia merkkejä. Toisaalta ei minkään auton hinta nouse käytettynä ja jokainen joka on tarjonnut esim. premiumautoa vaihdossa uuteen on saanut järkyttyä niiden alhaisista vaihtohinnoista. Allekirjoittaneella viimeksi kokemuksia vähän ajetun mersun vaihtohinnasta. Auto tosin oli yli neljävuotias, mutta kilometrejä vähänlaisesti. Nousi tukka pystyyn järkytyksestä autokaupassa. Enpä oikein tiedä, millä autolla nyt sitten voisi tienata vaihdossa ajettuaan sillä vaikkapa neljä vuotta.


      • -07
        Lady in black kirjoitti:

        Miksi käytettynä ?
        Ymmärrän kyllä, että vähän käytetty auto on noin yleensä ihan edullinen ja järkevä vaihtoehto, mutta onko Caliberin suhteen jokin erityinen syy mielestäsi ?

        Tarkkaan ei voi tietää kuinka paljon auton arvo tippuu, vaikka kuka sanoisi mitä. Se riippuu tusinasta eri tekijöitä. Oma neuvoni on, ja on kokemusta auton vaidosta äskettäin, että kannattaa varautua ensimmäisenä vuonna n.20% arvon alenemiseen. Jos se on sitten vähemmän, hyvä. Enempää se ei oikein voi olla, ellei sitten tule joku odottamaton autoveromuutos...


      • persaukiset
        -07 kirjoitti:

        Tarkkaan ei voi tietää kuinka paljon auton arvo tippuu, vaikka kuka sanoisi mitä. Se riippuu tusinasta eri tekijöitä. Oma neuvoni on, ja on kokemusta auton vaidosta äskettäin, että kannattaa varautua ensimmäisenä vuonna n.20% arvon alenemiseen. Jos se on sitten vähemmän, hyvä. Enempää se ei oikein voi olla, ellei sitten tule joku odottamaton autoveromuutos...

        ostako autoja vaan potkulautoja!


      • puhetta
        persaukiset kirjoitti:

        ostako autoja vaan potkulautoja!

        jos rahat ei riitä autolla ajamiseen, niin onhan fillarikin vaihtoehto.


      • Lady in black
        alan tietäjä kirjoitti:

        Arvo tippuu eri lailla eri merkeissä, se riippuu auton haluttavuudesta käytettynä. ja se taas pohjautuu vuosien ja vuosikymmenten muokkautuneeseen imagoon automerkillä. Vanhemmilla jenkeillä on heikon laadun ja kovan janon maine. Myös Dodge on edelleen hivenen tuntematon merkki, vaikka laatu olisikin jo ok-tasoa. Sama ongelma on mm. Seatilla. Ranskalaisissa taas edelleen on runsaasti mm. sähkö- ja elektroniikkavikoja ja se kostautuu jälleenmyynnissä. Caliberin kestotesti oli viime vuonna Tuulilasi-autolehdessä, siinä arvo tippui voimakkaasti (tiedustelivat autoliikkeistä hyvityshintaa).

        kai se sitten on. Mutta koska haluan tietyntyyppisen auton ja Caliber tällä hetkellä on just se, niin aionpa sellaisen ostaa !
        Caliber on rock !
        Tosin vähän käytettyä ei taida mun kriteereillä saada: pitää olla oranssi ja automaattivaihteet...


      • crashline
        Lady in black kirjoitti:

        kai se sitten on. Mutta koska haluan tietyntyyppisen auton ja Caliber tällä hetkellä on just se, niin aionpa sellaisen ostaa !
        Caliber on rock !
        Tosin vähän käytettyä ei taida mun kriteereillä saada: pitää olla oranssi ja automaattivaihteet...

        Otat sen automaatilla Ja säästät sen 6-7000Eur ja viet sen kotteros maalaamoon ja saat just sen värisen kuin haluat ja viellä kukkasiakin konepeltiin ja sydämmiä oviin jos sellaisia halajat ja se ei maksa lisää kuin se 2000Eur. ja viellä jää rahaa jäljelle jolla täyttää tissit silikonilla ja huulet Botoxilla vai miten se meni:-)


    • dii da dii
      • Lady in black

        Hyvä Dii Da Dii, suurkiitos vinkistä ja vaivannäöstä ! Tuo olisi ollut juuri sellainen, kuin halusin,MUTTA (tätä ei mies voisi arvata):
        kävin koeajamassa Caliberin tässä eräänä päivänä (juu, vasta nyt...) ja voi myrsky ja mylväys !:
        Eihän siitä näe ulos kunnolla juuri mistään ikkunasta, etenkään takaikkunasta!
        En kai minä nyt ota autoa, josta ei näy mitä ympärillä tapahtuu !! Siinä ei mitkään peruutustutkat tai muut auta, jos ei näkymät sisältä ulos ole laajat ja aukeat. Minä haluan paitsi näkyä, myös nähdä. Siihen tyssäsi Caliber-ostos...onneksi naiselle sallitaan ailahtelevaisuus.
        (Siirryn varmaan seuraavaksi Nissan Qashqai ja/tai Ford Kuga-palstoille...ja koeajoille)
        Kiitos kaikille kommenteistä,tää oli ihan hauskaa !


      • minulla
        Lady in black kirjoitti:

        Hyvä Dii Da Dii, suurkiitos vinkistä ja vaivannäöstä ! Tuo olisi ollut juuri sellainen, kuin halusin,MUTTA (tätä ei mies voisi arvata):
        kävin koeajamassa Caliberin tässä eräänä päivänä (juu, vasta nyt...) ja voi myrsky ja mylväys !:
        Eihän siitä näe ulos kunnolla juuri mistään ikkunasta, etenkään takaikkunasta!
        En kai minä nyt ota autoa, josta ei näy mitä ympärillä tapahtuu !! Siinä ei mitkään peruutustutkat tai muut auta, jos ei näkymät sisältä ulos ole laajat ja aukeat. Minä haluan paitsi näkyä, myös nähdä. Siihen tyssäsi Caliber-ostos...onneksi naiselle sallitaan ailahtelevaisuus.
        (Siirryn varmaan seuraavaksi Nissan Qashqai ja/tai Ford Kuga-palstoille...ja koeajoille)
        Kiitos kaikille kommenteistä,tää oli ihan hauskaa !

        ainakaan ole vaikeuksia nähdä ulos.onhan siinä hyvät penkin säädöt ylös ja alas.itse olen 170 pitkä.


      • ole datsunissa
        Lady in black kirjoitti:

        Hyvä Dii Da Dii, suurkiitos vinkistä ja vaivannäöstä ! Tuo olisi ollut juuri sellainen, kuin halusin,MUTTA (tätä ei mies voisi arvata):
        kävin koeajamassa Caliberin tässä eräänä päivänä (juu, vasta nyt...) ja voi myrsky ja mylväys !:
        Eihän siitä näe ulos kunnolla juuri mistään ikkunasta, etenkään takaikkunasta!
        En kai minä nyt ota autoa, josta ei näy mitä ympärillä tapahtuu !! Siinä ei mitkään peruutustutkat tai muut auta, jos ei näkymät sisältä ulos ole laajat ja aukeat. Minä haluan paitsi näkyä, myös nähdä. Siihen tyssäsi Caliber-ostos...onneksi naiselle sallitaan ailahtelevaisuus.
        (Siirryn varmaan seuraavaksi Nissan Qashqai ja/tai Ford Kuga-palstoille...ja koeajoille)
        Kiitos kaikille kommenteistä,tää oli ihan hauskaa !

        sen suuremmat ikkunat, kuin dodgessakaan.


      • Dii da Dii
        Lady in black kirjoitti:

        Hyvä Dii Da Dii, suurkiitos vinkistä ja vaivannäöstä ! Tuo olisi ollut juuri sellainen, kuin halusin,MUTTA (tätä ei mies voisi arvata):
        kävin koeajamassa Caliberin tässä eräänä päivänä (juu, vasta nyt...) ja voi myrsky ja mylväys !:
        Eihän siitä näe ulos kunnolla juuri mistään ikkunasta, etenkään takaikkunasta!
        En kai minä nyt ota autoa, josta ei näy mitä ympärillä tapahtuu !! Siinä ei mitkään peruutustutkat tai muut auta, jos ei näkymät sisältä ulos ole laajat ja aukeat. Minä haluan paitsi näkyä, myös nähdä. Siihen tyssäsi Caliber-ostos...onneksi naiselle sallitaan ailahtelevaisuus.
        (Siirryn varmaan seuraavaksi Nissan Qashqai ja/tai Ford Kuga-palstoille...ja koeajoille)
        Kiitos kaikille kommenteistä,tää oli ihan hauskaa !

        Lady in Black!

        Itse olen ajellut autoa yli 40 vuotta ja merkkejä matkan varrelle mahtuu satoja joita on tullut ajettua. Yhteistä niissä on kaikissa ollut se, että ulos, eteen ja taakse on aina nähnyt. Mitähän sanoisit näkyvyydestä jos esim. istuisit Volvo Pv 544 mallisen auton ratin taakse? He, jotka sillä ovat ajaneet, tietävät mitä on näkyvyys! No Italiaa myöten tuli silläkin ajeltua ja hyvin näkyi kaikesta huolimatta maantie ja maisema.

        Taitaa tilanne olla kohdallasi se, että et ole paljon autoa ajanut ja kenties pelkäät sitä ajamista ja peruuttamista jne..hieman?

        Caliberissa kuten kaikisssa muissakin tällaissa SUV tyyppisissä korimalleissa, on aika pienet ikkunat ja paksuhkot palkit, eikä ajoneuvon kulmia juurikaan ikkunoista näe. Sitä vartenhan autoissa on peilit jotta kulmat näkee. Caliberissa vieläpä erikoisen hyvät sivupelit taustapeili muihin verrattuna.

        Jos maisemia on tarkoitus autosta katsella erityisesti, niin suosittelen avoautoa! Päätä kääntämällä näkee ja riittävästi kääntämällä näkee takakulmatkin jos meinaa enempi peruutella.

        Nykyinen aerodynaaminen automuotoilu ja rakentamistekniikka jossa mm.ikkunat toimivat korin kantavina rakenteina, eivät kovin paljon anna muotoilijoille hahdollisuuksia panoraama ikkunoita autoihin tehdä.

        Toivotaan, että löytyy ja kerrothan mikä se valintasi oli!


      • Lady in black
        Dii da Dii kirjoitti:

        Lady in Black!

        Itse olen ajellut autoa yli 40 vuotta ja merkkejä matkan varrelle mahtuu satoja joita on tullut ajettua. Yhteistä niissä on kaikissa ollut se, että ulos, eteen ja taakse on aina nähnyt. Mitähän sanoisit näkyvyydestä jos esim. istuisit Volvo Pv 544 mallisen auton ratin taakse? He, jotka sillä ovat ajaneet, tietävät mitä on näkyvyys! No Italiaa myöten tuli silläkin ajeltua ja hyvin näkyi kaikesta huolimatta maantie ja maisema.

        Taitaa tilanne olla kohdallasi se, että et ole paljon autoa ajanut ja kenties pelkäät sitä ajamista ja peruuttamista jne..hieman?

        Caliberissa kuten kaikisssa muissakin tällaissa SUV tyyppisissä korimalleissa, on aika pienet ikkunat ja paksuhkot palkit, eikä ajoneuvon kulmia juurikaan ikkunoista näe. Sitä vartenhan autoissa on peilit jotta kulmat näkee. Caliberissa vieläpä erikoisen hyvät sivupelit taustapeili muihin verrattuna.

        Jos maisemia on tarkoitus autosta katsella erityisesti, niin suosittelen avoautoa! Päätä kääntämällä näkee ja riittävästi kääntämällä näkee takakulmatkin jos meinaa enempi peruutella.

        Nykyinen aerodynaaminen automuotoilu ja rakentamistekniikka jossa mm.ikkunat toimivat korin kantavina rakenteina, eivät kovin paljon anna muotoilijoille hahdollisuuksia panoraama ikkunoita autoihin tehdä.

        Toivotaan, että löytyy ja kerrothan mikä se valintasi oli!

        hyvä(t) herra(t), ajokortti mulla on ollut yli 30 vuotta, ajan tosin ilmeisesti oikeiden automiesten mielestä vähän = alle 15000 km vuodessa, mutta mielestäni ei ole kyse kokemattomuudesta (ja kokemusta on lisäksi myös moottoripyörällä ajosta...). Se nyt vain on niin, että tarvitsen tilaa ja näkyvyyttä ympärilleni, ahtaus ahdistaa ja näkökentän rajallisuus.Ehkä tätä on vaikea selittää, en vain pidä siitä, että jokin estää näkyvyyttä.

        Perheessämme oli aikanaan Volvo Amazon, josta ei kai näkyvyys ollut siitäkään kovin kummoinen (tosin en silloin itse ollut ratissa).

        Caliberin peilit oli tosi hyvät, samoin sehän oli mahtava ajaa, vähän kun polkaisi, niin mittarissa oli 100 km/h...

        Avoauto ois tietty varmaan se sopivin mulle (50-luvun Cadillac tai vastaava) ;)

        Kiitos edlleen kommenteista, en ois uskonut, että autokeskustelusta voisi tulla näin mielenkiintoista...

        Hyviä ajoja itsellesi, laitan nyt osaltani asian hautumaan, ja saatanpa ilmoitellakin, kun saan päätöksen (ehkä) tehtyä !


      • hyvästä
        Lady in black kirjoitti:

        hyvä(t) herra(t), ajokortti mulla on ollut yli 30 vuotta, ajan tosin ilmeisesti oikeiden automiesten mielestä vähän = alle 15000 km vuodessa, mutta mielestäni ei ole kyse kokemattomuudesta (ja kokemusta on lisäksi myös moottoripyörällä ajosta...). Se nyt vain on niin, että tarvitsen tilaa ja näkyvyyttä ympärilleni, ahtaus ahdistaa ja näkökentän rajallisuus.Ehkä tätä on vaikea selittää, en vain pidä siitä, että jokin estää näkyvyyttä.

        Perheessämme oli aikanaan Volvo Amazon, josta ei kai näkyvyys ollut siitäkään kovin kummoinen (tosin en silloin itse ollut ratissa).

        Caliberin peilit oli tosi hyvät, samoin sehän oli mahtava ajaa, vähän kun polkaisi, niin mittarissa oli 100 km/h...

        Avoauto ois tietty varmaan se sopivin mulle (50-luvun Cadillac tai vastaava) ;)

        Kiitos edlleen kommenteista, en ois uskonut, että autokeskustelusta voisi tulla näin mielenkiintoista...

        Hyviä ajoja itsellesi, laitan nyt osaltani asian hautumaan, ja saatanpa ilmoitellakin, kun saan päätöksen (ehkä) tehtyä !

        provosta. Hyvinhän keskustelu lähti käyntiin.


      • Dii da Dii
        Lady in black kirjoitti:

        hyvä(t) herra(t), ajokortti mulla on ollut yli 30 vuotta, ajan tosin ilmeisesti oikeiden automiesten mielestä vähän = alle 15000 km vuodessa, mutta mielestäni ei ole kyse kokemattomuudesta (ja kokemusta on lisäksi myös moottoripyörällä ajosta...). Se nyt vain on niin, että tarvitsen tilaa ja näkyvyyttä ympärilleni, ahtaus ahdistaa ja näkökentän rajallisuus.Ehkä tätä on vaikea selittää, en vain pidä siitä, että jokin estää näkyvyyttä.

        Perheessämme oli aikanaan Volvo Amazon, josta ei kai näkyvyys ollut siitäkään kovin kummoinen (tosin en silloin itse ollut ratissa).

        Caliberin peilit oli tosi hyvät, samoin sehän oli mahtava ajaa, vähän kun polkaisi, niin mittarissa oli 100 km/h...

        Avoauto ois tietty varmaan se sopivin mulle (50-luvun Cadillac tai vastaava) ;)

        Kiitos edlleen kommenteista, en ois uskonut, että autokeskustelusta voisi tulla näin mielenkiintoista...

        Hyviä ajoja itsellesi, laitan nyt osaltani asian hautumaan, ja saatanpa ilmoitellakin, kun saan päätöksen (ehkä) tehtyä !

        Heippa vielä,

        hyvä provohan tässä on ollut meneillään ja sen takia täytyy olla vähän ilkikurinenkin tässä tekstissään.

        On tullut Volvo Amazonillakin kierrettyä mm.Italia ympäriinsä ja eurooppaa vähän laajemmaltikin. Amazonista näkyvyys aivan eri luokkaa kun PV 544, jossa takaikkunasta näki parhaiten Finnarin vuorokoneet, mikäli kohdalle sattuivat! Ajettavuudeltaan pidin 544 mallista enempi kuin Amazonista.

        Eihän tuo 15 tuhatta hirveästi ole, mutta jos se jakautuu tasaisesti pitkin vuotta, niin tuntuma ajamiseen säilyy hyvin. Ymmärrän hyvin ahdistuneisuutesi. Minullakin on sellainen kerran iskenyt kun oli tilaisuus ajella Camarolla vähän pidempään ajanjaksoa, jossa näin isolle miehelle ei ole tilaa pään päällä ja ei juuri muuallakaan.Tuli vähän ns ahtaanpaikan kammoa.

        En tuntenut hirveästi nautintoa ajaessani, vaikka kyllähän pelissä potkua oli vaikka muille jakaa.

        Joten valitse pirssisi huolella, autojahan on tarjolla kyllä joka lähtöön ja sinähän olet makutuomari ja omat tarpeesi parhaiten tiedät.

        Minä pitäydyn toistaiseksi Caliberissä joka täyttää erinomaisesti ne vaatimukset ja tarpeet jotka minulla autoilun suhteen tällä hetkellä on.


    • Esteri2008

      Kun asuimme maalla ja ajoimme pidempiä matkoja pysyi kulutus alle 7.5 l/100km. Nyt kaupungissa asuttaessa kulutus pysyy yli 9 l/100km. Pidempää matkaa ajettaessa keskimäärin 110km/h tasoittuu kulutus sinne 8.5 paikkeille.
      Maantiellä miellyttävä ajaa, varsinkin vanhoilla 80km/h mutkikkailla teillä ajotuntuma on loistava.

    • kesäkokemus

      kesä on mennyt ja syksy tulee.mitenkä on caliberi pelannut kesällä,onko mitään uusia kokemuksia.Itelläni huomasin kun autoa olen pessyt niin takaluukun kun aukaisee niin vesi hölskyy siellä,jotenka tutkiskelin asiaa ja huomasin että takaluukun kun aukaisee niin nurkissa on pyöreät mustat teipinpalat,en kyllä tiedä miksi,joka tapuksessa ne kun otti pois niin vettä tuli teippienpaikalta olevista rei,istä noin kahvikupillisen verran,mitenkä muilla ,kokeilkaa ja kertokaa miksi ne teipit ovat peittämässä vesi reiät.Samalla olen huomannut kun auton käynnistää niin valojen suuntaus laskee alas je sen jälkeen heti oikeaan asentoon,en tiedä mikä lokiikka siinä on,talvella huono homma.

    • Caliber07

      omat kokemukseni -07 1,8 Caliberistä, ajettu nyt uudesta 78000km:

      -manuaalilla kyläajossa lähes 8l/100km, maantiella joskus jopa 6,9.
      -hemmetin hyvä talviauto aiempiin japanilaisiini verrattuna
      -toimintavarma, ensimmäinen remontti juuri tehty -raidetangonpäiden vaihto väljyyden vuoksi. Oikea puoli väljä, vaihdoin molemmat ja sitten ohjauskulmien tarkastus. Takuuaikana ei vikoja tai korjauksia.
      -maavaraa mökkiteille
      -ajoäänet maantienopeuksissa ehkä kovahkot kesä Continentaleilla

      Kuka tykkää mistäkin, mulle on ainakin hintansa haukkunut.

      • onn ollutt

        sulla kokemukset.Minulla sama kone ja aivan samat kulutukset,sekä oikea puoli raidetangosta vaihdettu,muuta ei ollut,lämmin talvella ja hyva ajaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 190
      2204
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2022
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      162
      1793
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      159
      1668
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      14
      1252
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1168
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1158
    Aihe