Astma vai homepölykeuhko?

diangostikkaa

Miten monella on diagnoosina astma?

>kuinka moni on saanut jonkun toisen diagnoosin?

Miten sairautenne on todettu?

23

1555

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkittua tietoa
    • negatiivinen tulos

http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/000323.htm

"Negatiivinen tulos ei kuitenkaan aina poissulje ammattiastmaa, sillä altistuskoe on saatettu tehdä väärällä aineella, altistusaika on saattanut olla liian lyhyt tai aineen pitoisuus liian pieni. "

• (organic dust toxic sdr, ODTS)

ODTS, Ilmeisesti kyseessä on keuhkorakkuloiden epäspesifi inflammaatio l. alveoliitti, joka ei ole allerginen.

Spesifiä hoitoa ei ole. Altistuksen päätyttyä oireet häviävät yleensä muutamassa vuorokaudessa eikä pysyviä vaurioita ole kuvattu. Pitkäaikaisseurannat kuitenkin vielä puuttuvat.

Kuume on hallitseva oire. Keuhkoista voidaan kuulla pienirakkulaisia rahinoita ja veressä todetaan leukosytoosia. Mikrobispesifisiä IgG-vasta-aineita ei yleensä seerumista löydy, eikä thx-rtg:ssä todeta poikkeavaa. Keuhkojen toimintakokeissa ei yleensä ole muutoksia.

Altistuksen loppuessa taudin oireet helpottuvat. Kortikosteroideille saadaan myös vaste. Sen sijaan tavallisessa interstitiellissä pneumoniassa (UIP) eli fibrotisoivassa alveoliitissa ennuste on huono. Viiden vuoden kuluttua taudin diagnostisoimisesta vain noin 40 % potilaista on elossa.

ODTS kuulostaa enemmän fibrotisoivalta alveoliitilta ilman pitkäaikaisseurantoja.

• rehellisyydestä

"ilmennyt homepölykeuhko ei ollut myöskään seurausta aikaisemmin ilmenneestä, ammattitautina korvatusta homepölykeuhkosta, vaan kysymyksessä oli kaksi erillistä sairautta, koska ammattitaudin jälkeen oli pitkä oireeton väliaika,. "

Kuka väittää, että käy myös näin "Altistuksen loppuessa taudin oireet helpottuvat. Kortikosteroideille saadaan myös vaste."

Olisiko kyseessä se oireeton kausi? No, ei tietystikään. Vakuutuslääkärit, sana lääkäri on siinä kyllä ihan liikaa.

• sairaus,

sillä useilla vakavista keuhkosairauksista kärsivillä on ollut astma ja siitä sitten kehittynyt keuhkosairaus. Astman ja vakavamman keuhkosairauden erotusdiagnostiikka on liian vaikeaa lääkäreille. Menetelmiä ei näytä löytyvän, kuin vasta loppuvaiheen diagnoosiin. Jokaisen astmaa sairastavan tuleekin itse tarkkailla tilannettaan. Vuosittaiset diffuusiokapasiteetti, spirometria yms. testit ja testien kulun seuranta ovat tärkeitä. Jos vuodessa tilanne heikkenee, seurantaa tulisi tiivistää ja lääkitystä tehostaa. Tähän eivät lääkärit nykymenetelmillä kykene. Sikäli ihmeteltävää, etteivät kykene, joten kyse lienee rahan säästämisestä ehkäisevään diagnostiikan suhteen. On järkyttävää lukea, että potila luulee sairastavansa astmaa ja tulee vastaanotolle liian myöhään, keuhkokapasiteetista ei pelastettavissa ole mitään.
        Ja syy on potilaan? Eikös hoitavan lääkärin!

• tämä palstahan on

täynnä aihetta jos vain viitsit lukea.Eihän täältä muuta tietoa löydykään kuin ikuinen kinastelu astma/homepölykeuhko.

Kuten huomasit aiheeseen on jääty jumiin.

• homepölykeuhko vaiko astma?

"sage52 sanoo:Sairastuin v. 1995 " joten jos vuodesta 1995 asti mietii mitä sairastaa, ei se taatusti naurata. Olet ILKEÄ, kun et tajua toisen ahdistusta. En palstaa sen paremmin lue, mutta törkeytesi paistaa lävitse heti. Voisit pyytää anteeksi Sagelta ja muilta, jos edes sen verran ymmärtäisit.

• PYYDÄ ANTEEKSI
        homepölykeuhko vaiko astma? kirjoitti:

"sage52 sanoo:Sairastuin v. 1995 " joten jos vuodesta 1995 asti mietii mitä sairastaa, ei se taatusti naurata. Olet ILKEÄ, kun et tajua toisen ahdistusta. En palstaa sen paremmin lue, mutta törkeytesi paistaa lävitse heti. Voisit pyytää anteeksi Sagelta ja muilta, jos edes sen verran ymmärtäisit.

Sagelta ja HETI!

• sairautena

tällä palstalla sairastavilla. No sitten on noita heh heh tautiin sairastuneita, eli joillakin viiraa päässä. Mutta noin muutoin, siis astmaa kaikilla sairautena. Astmalääkitys on tosi kirjavaa. Kalleimmat lääkkeet ovat niillä joille vakuutus ne maksaa, heille niitä näytettäisiin määrättävän myös reilusti enemmän kuin muille. Itse lääkkeensä maksavat sairastavat halvempien ja vähäisempien astmalääkkeiden turvin. Näin Kela ei joudu tiukoille. Ihmettelen vain, miksei nuo halvemmat lääkkeet tehoa vakuutusastmoihin siinä kuin muihinkin?

• -homekorva-

Mulla on nyt ollut kuumetta viikko. Lisänä kuvottava olo/oksentelua. Menin ihan nokkosrokolle myös. Vapisuttaa ja ei voi muuta kuin maata, on heikko olo. Peffit on 350. -

No, sairaslomaa kuitenkin astman pahenemisella. MITEN kuume ja muut oireeni liittyvät -astmaan-?? Kuume tuli homealtistuksesta.

Palstan aiempaan kysymykseen vastaus. Kuinka monella on todettu astma..
        --Niin mulle on kirjattu ammattiastma epäily TTL tutkimusten jälkeen. Altistukseen en suostu. ODTS oireita ei huomioida. Kuumeet ja nivelsäryt ym. On kyllä kirjattu lausuntoihin ylös. Ne on siis myös -astmaan- kuuluvia oireita(ko)???
        En oikein usko.

• Homeherkkä

Eli SINUN MIELESTÄSI TTL:llä todettu homeastmaatikko pysty manipuloimaan MAAMME KEUHKOLÄÄKÄREITÄ mainitsemallasi tavalla.

No jos näin olisi ihan tieteellisesti todistettuna, niin maamme keuhkolääkäreiden ammattitaito suhteessa lääketieteeseen olisi plus miinus nolla.

Mikäli saisit minut uskomaan väitteeseesi, niin esittäsisitkö tieteellisiä tilastotietoja väittämäsi tueksi?

• )()()()(
        -homekorva- kirjoitti:

Mulla on nyt ollut kuumetta viikko. Lisänä kuvottava olo/oksentelua. Menin ihan nokkosrokolle myös. Vapisuttaa ja ei voi muuta kuin maata, on heikko olo. Peffit on 350. -

No, sairaslomaa kuitenkin astman pahenemisella. MITEN kuume ja muut oireeni liittyvät -astmaan-?? Kuume tuli homealtistuksesta.

--Niin mulle on kirjattu ammattiastma epäily TTL tutkimusten jälkeen. Altistukseen en suostu. ODTS oireita ei huomioida. Kuumeet ja nivelsäryt ym. On kyllä kirjattu lausuntoihin ylös. Ne on siis myös -astmaan- kuuluvia oireita(ko)???
        En oikein usko.

Ikävää, että vointisi on noin huono. Itse huomaan, että jos en syö mitään, voin paljon paremmin. Samoin tuon ulkoilun kanssa, sisällä pari päivää putkeen ja olotila on paljon parempi. Pidemmän päälle, ei ehkä kovin sopiva hoitomuoto. Pitää nyt vain löytää se määrä mitä voi syödä ja se oikea ruoka-aine. Oli vaihe, jolloin mikään ei maistunut. Mutta, kun olotila paranee, niin ruokakin alkaa taas ikävä kyllä maistumaan. Nähtävästi pitää miettiä tarkoin, siis tosi tarkkaan mitä syö ja jättää kaikki muu totaalisesti pois.

Toivottavasti vointisi kohenee. Tuosta tilanteesta missä nyt olet, se vaatii kyllä aikaa paljonkin. En tajua enää itsekään, miten ihmeessä kävin töissä silloin kun vointi oli heikoimmillaan. Kun sairastuu äkillisesti, kuten nykyisin tapahtuu altistuksen jälkeen, sitä on sohva selässään heti. Ei pysty ei kykene.

Astmaksi sairauttamme nimitetään. Vannotaan ja vakuutetaan sen astmaa olevan. Joten pakko siihen astmaan on sitten nuo kaikki meidän oireet ja ongelmat kuulua. Ihmeteltävää on, että ne diagnostiikka vaiheessa kuuluukin, mutta kuten täällä on kirjoitettu, ei liitännäisongelmat ole enää astmaa kun sitä hoidetaan! Silloin sairastat taas jotakin ihan muuta! Sitä on tämä tieteellinen tutkimus ja lääketiede tänä päivänä.

Vointeja ja paranemista, sitäkin tapahtuu vaikkei se tuossa tilanteessa siltä tunnu.

• homeahdistus1
        -homekorva- kirjoitti:

En oikein usko.

olin itse samassa jamassa toissa viikolla, sain kuitenkin lääkärin vasta tälle viikolle ja nyt olen jo terve, taidan perua käynnin. Minulle muodostui ongelmaksi koivun siitepölyajan alku ja puutarhatöiden tekeminen ilman suojaimia. Erityisesti mullan kanssa möyriminen kasvimaalla ja kasvihuoneessa aiheutti lämmönnousua ja nivelkipuja.

Pysy sohvan pohjalla, kannattaisiko aloittaa lyhyt kortisonikuuri kun on nokkosrokkoakin vai auttaako siihen sinulla antihistamiini? Minä otan nokkosrokkoon ataraxia. Silloin on pakko pysyä kotona sillä se väsyttää kovasti.

• -homekorva-
        homeahdistus1 kirjoitti:

olin itse samassa jamassa toissa viikolla, sain kuitenkin lääkärin vasta tälle viikolle ja nyt olen jo terve, taidan perua käynnin. Minulle muodostui ongelmaksi koivun siitepölyajan alku ja puutarhatöiden tekeminen ilman suojaimia. Erityisesti mullan kanssa möyriminen kasvimaalla ja kasvihuoneessa aiheutti lämmönnousua ja nivelkipuja.

Pysy sohvan pohjalla, kannattaisiko aloittaa lyhyt kortisonikuuri kun on nokkosrokkoakin vai auttaako siihen sinulla antihistamiini? Minä otan nokkosrokkoon ataraxia. Silloin on pakko pysyä kotona sillä se väsyttää kovasti.

Kumma kuvottava olo, mikään ei maistuisi. Tosin pari päivää meni ihan vaan ykätessä. Mielenkiintoista, että sairaalan päivystyksessä oli monta yskijää. No, 4 lähetettiin keuhkokuvaan. Mä, viides, olen kuulemma astman pahenemisvaiheessa, antihistamiinia, astmalääkettä, sairista ja kotiin vaan.
        Keuhkokuvaa ei oteta missään tilanteessa. (Mutta sehän onkin turvallisempaa, ettei tule säteilyjä... :) )

• )()()()(
        -homekorva- kirjoitti:

Kumma kuvottava olo, mikään ei maistuisi. Tosin pari päivää meni ihan vaan ykätessä. Mielenkiintoista, että sairaalan päivystyksessä oli monta yskijää. No, 4 lähetettiin keuhkokuvaan. Mä, viides, olen kuulemma astman pahenemisvaiheessa, antihistamiinia, astmalääkettä, sairista ja kotiin vaan.
        Keuhkokuvaa ei oteta missään tilanteessa. (Mutta sehän onkin turvallisempaa, ettei tule säteilyjä... :) )

ja on selkeän astman yksi ihan keskeisiä tieteellisiä tutkimustuloksia, kuten lämpöily ja alilämpö ja hillitön päänsärky ja palelukin. Ikävää, että astmasi noin vaivaa. Hyvä, että huolehtivat sentään keuhkoistasi, tuo sädetys on kuulemma ihan hillittömän vaarallista.

Mutta kyllä astman kanssa hyvin pärjää. Sen kun muistaa, niin tietää että kohta helpottaa taas.

• uskokaa tai älkää

v.96 ja käytin niitä puolisen vuotta.Tilanteeni koheni kun nielurisat leikattiin(toisen kerran).V-99 aloin käyttmään lääkkeitä säännöllisesti.Asthma bronchiale(sisäsyntyinen astma).Mukaan tulivat homeallergia.Lääkkeitä käytin vuoteen -06 säännöllisesti ja aina oli henki enemmän tai vähemmän ahtaalla.
      Elääkkeelle päästyäni siitä vuoden jälkeen lopetin astmalääkkeet lähes kokonaan.Ja mielestäni minulla ei enää ole astmaa.
      Henki kyllä menee ahtaalle jos olen hajusteiden ja hometalojen kanssa tekemisissä,mutta olen huomannut että nopeammin paranen ilman lääkettä.

Eli mikä lie tauti loppujen lopuksi.Onko syy ensinnäkään keuhkoissa???vaan jossain ihan muualla.

• Homeherkkä

Totuus on, että maassamme on Kela-lääketilastojen mukaan yli 500 000 astmapiippuilijaa ja alle 300 000 tuhatta Kela-astmatikkoa.
      Tilastoja pelkästään antihistamiineien käytöstä NUHAAN ei ole olemassa, joka käyttö ON LAAKETIETEELLISESTI ASTMARISKI.
      Maamme homeguruthan ovat päättäneet, että homenuha voidaan todeta vain IgE:läisiltä, ei viivästyneen reaktiotyypin omaavilta.

Itselläni lukee keuhkolääkärin kirjoittamassa E-lusunnossa allerginen alveoliitti ja krooninen nuha lähdeaineistona käikki hänelle esittämäni minusta otetut labra-, rtgkokeet epikriisit 12-vuoden ajalta mukaanlukien ammatitautitutkimukset.

No tosin tuo krooninen nuha ei ole vaatinut yhtään nuhalääkitystä (kaikillahan allergisoituminen ei aiheuta tukkoista nenää), koskaan sitten sen lääketieteellisen toteamisen ja koko sen 10-vuotisen kestoajan, ja tuo todettu krooninen nuhakin katosi muutamassa kuukaudessa työpaikka-altistuksen päätyttyä kuin myös Rtg:ssä todettu poskionteloiden limakalvopaksuuntuminenkin.
      Toki homealtistus aiheutta yhä edelleen nuhareaktion.

Mitä tulee homealtistuksen aiheuttamiin muihin sairauksiin kuten esim. allegiseen keuhkoputkitulehdukseen, ODS:ään ja allergiseen alveoliittiin, niin niiden toteaminen harvenee yhä edelleen.

Kuulin tuossa viimeviikolla kerrottavan keuhkopolin todenneen eräälle kuumeilusta kärsivälle kosteusvauriomikrogiallergikolle, että keuhkotutkimuset tehdään vasta sitten kun keuhkot ovat parantuneet??????
      No sama käytäntö on ollut ainakin sitten 2000-luvun.

Mitä tulee esim. allergisiin keuhkosairauksiin, niin jokaisen maamme keuhkolääkärin pitäisi tietää, että ne pitää todeta valittömästi altistuksen aiheuttamiski. Parantumisen jälkeenhän niitä ei edes pystytä toteamaan.
      Käytäntönä näyttää olevan, että vasta sitten kun keuhkot ovat paskana todetaan mikä sairaus on syynä ja silloinkaan ei sitä mikä sen aiheutti kiitos maamme heidän omasta mielestään olevien huippulääketieteilijöittemme.

• )()()(

Mielenkiintoista, että keuhkot kuvataan vasta kun ne ovat terveet. Mistä sen tietää, no kuuntelemalla tietysti, että kuuluu normaali ääni, mutta aika pitkään pitää vedättää ettei ihan vahigossa tule kuvattua sairaita keuhkoja.

Samaa voisi sitten harrastaa muissakin kuvauksissa. Mitä sitä katkennetta jalkaa kuvaamaan, odotetaan että paranee.

On uskomatonta miten pitkälle tämä tilanne saa mennä. Sairastuneissa on lääkäreitä, sairaanhoitajia, poliiseja, politikkojen avustajia nyt ainakin, meidän tavan tallaajien lisäksi ja silti kuljemme kuin pässit narussa. Ja joskus sitä mietti sitä, miten pieni joukko pystyy tuhoamaan kansakunnan ilman vastarintaa, kuljetaan vain jonossa ... Nythän sen näemme miten helppoa se on.

Eilen tuli tri House:n jaksossa kohta jossa toinen lääkäri puuttui kovalla kädellä stereoiden määräämiseen. Diagnoosi ei ollut varma, joten kortisonia ei toinen lääkäri halunnut käytettävän. Meillä näitä eriäviä mielipiteiä ei juuri ole, tai ne ovat hiiren piipityksen tasoista. Kaikille vain stereoidihoidot käyntiin ja tarvittaessa tablettimuoto vahvistamaan hoitoa, meni sitten syteen tai saveen.

• Homeherkkä
        )()()( kirjoitti:

Mielenkiintoista, että keuhkot kuvataan vasta kun ne ovat terveet. Mistä sen tietää, no kuuntelemalla tietysti, että kuuluu normaali ääni, mutta aika pitkään pitää vedättää ettei ihan vahigossa tule kuvattua sairaita keuhkoja.

Samaa voisi sitten harrastaa muissakin kuvauksissa. Mitä sitä katkennetta jalkaa kuvaamaan, odotetaan että paranee.

On uskomatonta miten pitkälle tämä tilanne saa mennä. Sairastuneissa on lääkäreitä, sairaanhoitajia, poliiseja, politikkojen avustajia nyt ainakin, meidän tavan tallaajien lisäksi ja silti kuljemme kuin pässit narussa. Ja joskus sitä mietti sitä, miten pieni joukko pystyy tuhoamaan kansakunnan ilman vastarintaa, kuljetaan vain jonossa ... Nythän sen näemme miten helppoa se on.

Eilen tuli tri House:n jaksossa kohta jossa toinen lääkäri puuttui kovalla kädellä stereoiden määräämiseen. Diagnoosi ei ollut varma, joten kortisonia ei toinen lääkäri halunnut käytettävän. Meillä näitä eriäviä mielipiteiä ei juuri ole, tai ne ovat hiiren piipityksen tasoista. Kaikille vain stereoidihoidot käyntiin ja tarvittaessa tablettimuoto vahvistamaan hoitoa, meni sitten syteen tai saveen.

Lempiohjelmiani tuo House kuin myös mieheni lempiohjelmia.

Mitä kortisoniin tulee, niin äly hyvä teho sillä on.
        Ihooni kohdistunut valkosolu-/sytokiiniryöpytys (sairautena PPP), tuntui viime syyskuussa ihottumakohdissa siltä kuin jalkateräni olisi nuotion päällä liekien kärventämänä. Ei sietänyt kunnolla kävellä.
        Vedellessäni kortisoniemulsiovoidetta ensimmäisen kerran nuotioaltistus oli tyystin kadonnut jo seuraavana aamuna ja pysyi poissa koko voitelun ajan, tosin sen päätyttyä aktivoitui jälleen. Siis kortisoni ei paranna vaan helpottaa oloa koskien vaikkapa reumaa.

Mutta allergiaaltistuksen aiheuttamaan keuhkotulehdukseenkaan ei toistaiseksi ole muuta lääkettä tavikansalaisen saatavissa kuin kortisoni.
        Allergisesta tulehdusreaktiosta voi seurata pysyviä soluvaurioita eri elimissä/kudoksissa kuin myös kroonisia sairauksia, joten tuo tulehdus pitää pysäyttää.

• )()()(
        Homeherkkä kirjoitti:

Lempiohjelmiani tuo House kuin myös mieheni lempiohjelmia.

Mitä kortisoniin tulee, niin äly hyvä teho sillä on.
        Ihooni kohdistunut valkosolu-/sytokiiniryöpytys (sairautena PPP), tuntui viime syyskuussa ihottumakohdissa siltä kuin jalkateräni olisi nuotion päällä liekien kärventämänä. Ei sietänyt kunnolla kävellä.
        Vedellessäni kortisoniemulsiovoidetta ensimmäisen kerran nuotioaltistus oli tyystin kadonnut jo seuraavana aamuna ja pysyi poissa koko voitelun ajan, tosin sen päätyttyä aktivoitui jälleen. Siis kortisoni ei paranna vaan helpottaa oloa koskien vaikkapa reumaa.

Mutta allergiaaltistuksen aiheuttamaan keuhkotulehdukseenkaan ei toistaiseksi ole muuta lääkettä tavikansalaisen saatavissa kuin kortisoni.
        Allergisesta tulehdusreaktiosta voi seurata pysyviä soluvaurioita eri elimissä/kudoksissa kuin myös kroonisia sairauksia, joten tuo tulehdus pitää pysäyttää.

näin kertoi ex keuhkolääkäri minulle myös. Ei ole muuta lääkitystä piste. Kuntoutuksen keuhkolääkäri kun lähetti terveisiä, ettei kortisoni sovi lääkkeeksi minulle tuon putkiston pehmenemisen vuoksi. Mutta kun muuta lääkitystä ei ole, niin vaihtoehtoina oli se täydellinen ongelman välttäminen tai ongelmissa sitten kortisoni.

Lähinnä tarkoitin sitä, että tuo lääke on sellainen, ettei sillä kokeilla hoitaa sairastunutta vain varmuuden vuoksi. Lääkkeen teho on kiistaton, samoin sen aiheuttamat ongelmat.

Tässä taannoin kerroin anopin naapurista, jolla oli jalkapohjat ja kämmenet niin kipeät ja arat ettei pystynyt kävelemään, ei pukemaan. Teki töitä suurkeittiössä ja jäi eläkkeelle. On muutesin nykyisin ihan terve. Ja sairaampana aikana sitä ei olisi ikinä uskonut. Mikään lääkitys tai hoito ei auttanut, tilanne paheni hoidoista vain. Käveli märkien rättien päällä jalkojaan eteenpäin vetäen. Siinä tuli kodin lattia aina pestyä samalla.

Nyt on turvotukset ja kivut ja järkyttävä kuumostus täysin pois. Iho ei lähde riekaleina. Hyvin istuu uuden miesystävän prätkän päällä ja nauttii eläkepäivistään. No ikääkin on jo, joten eläke olisi tullut eteen noin muutoinkin ihan tämän tässä. Nyt kuitenkin näin onnellisesti hänellä.

• sairastellut

Minä en ole saanut varsinaista diagnoosia, sillä, kuten infektiolääkärini sanoi, minulla on sairaus, jota lääketiede ei vielä tunnista: Limakalvoni ovat tulehtuneet. Muun muassa astma on täysin poissuljettu.

Olen puhallellut peffejä ja puhkunut myös kaikkiin mahdollisiin laitteisiin mitä on tarjottu. Keuhkoista on tähystyksessä otettu koepala - siinä näkyi tulehdussoluja. Myös puhallustestistä näkyi, että tulehdusta on, mutta spirometria on aina ollut ok.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3201
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57