Miksi Visa debit

varmensi

ostoksen vaikka minulle tuli juuri tänään S-Visa debit offline? Kävin vielä katsomassa asiakasomistaja onlinessa asian ja kortti oli siellä offline niinkuin pitikin olla.

Verkkopankkiin menin ostoksen jälkeen ja tarkistin asian. Ei siinä muuta, mutta otin offlinen siksi ettei pienet ostosi pistä vastaan jos varmenneyhteyttä ei ole.

Ostoskin oli hieman yli kympin eli ei satoja euroja. Harmittaa hieman asia ja täytyy soittaa S-pankin aspaan asiasta (jonne joutuu jonottamaan 15min)

Vai onko jollakin selitys siihen miksi kortti olisi varmentanut oston? Onko mahdollista, että pankkikortti tekee niin? Edellinen pankkikorttini ei moista tehnyt.

11

1392

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lienee se,

että offline -kortilla ei ole PAKKO varmentaa pieniä ostoksia, mutta niin voidaan ilmeisesti tehdä. En nyt muista tarkkaa euromääräistä rajaa minkä jälkeen tehdään aina katevaraus, mutta kuitenkin se on enintään n. 250e, todennäköisesti vähemmän. Henkkarit pitäisi kysyä yli 50e ostoksista ja voi olla että pakkovarmennuksella on sama raja.

Minultakin varmennettiin 23e hiustenleikkaus. Saattaa olla, että varmentavat pästäkertoimen mukaan ;)

• AutoComment

:Miksi Visa debit
      :varmensi ostoksen vaikka minulle tuli juuri tänään :S-Visa debit offline? Kävin vielä katsomassa :asiakasomistaja onlinessa asian ja kortti oli :siellä offline niinkuin pitikin olla.
      :Verkkopankkiin menin ostoksen jälkeen ja tarkistin :asian. Ei siinä muuta, mutta otin offlinen siksi :ettei pienet ostosi pistä vastaan jos :varmenneyhteyttä ei ole.
      :Ostoskin oli hieman yli kympin eli ei satoja :euroja. Harmittaa hieman asia ja täytyy soittaa
      :S-pankin aspaan asiasta (jonne joutuu jonottamaan
      :15min)

Kyseesasä on satunnaisvarmennus todennäköisesti.
      Maksupäätteellä voi olla pakkovarmennus jolloin
      kaikki varmennetaan. EMV korteilla pyörii
      satunnaisvarmennus ohjelma, kortti muistaa
      viimeisiä ostojasi sekä tietää niiden
      toimialakoodit, uudet kortit varmentaa aluksi
      kaiken oppiakseen profiilisi. Myöhemmin ohjelma
      tekee varmennuksia satunnaisesti riippuen
      ostotiheydessä & summissa & paikoissa. EMV
      varmennus voi olla 'vaaditaan aina' tai voi
      olla että epäonnistuessa tapahtuma hyväksytään
      kuitenkin, riippuen parametrisaatiossa
      kortilla. Malliesimerkki voisi olla sallitaanko
      PIN ohitus & perinteinen allekirjoitus vai ei.

• Aloittaja.

Sain korttini tänään ja käytin sitä ekan kerran tänään ja silloin varmennus tuli. Yritin etsiä tietoakin aiheesta muttei sitä taida olla saatavilla.

Kyseinen paikka jossa korttia käytin oli kioski joka ilmeisesti käytti modeemia sillä kesti ainakin 12s ennekuin kortti meni läpi ja kuitti tulostui. Vai onkohan noissa hitaissa laitteissa niin, että samalla varaavat summankin kun kerran menevät vaivaa (kesto) nähden kortti varmentamaan?

No jatkossa näkee sitten miten varmentavat. Sinällänä asia ei häiritse, mutta paikoissa jossa ei ole varmenneyhteyttä tai se ei toimi niin olisi kiva saada ne muutaman kymppien ostokset mukaan. Tietenkin käteistä voisi aina kantaa varalla, mutta silti olisi ärsyttävää sillä se ideahan offline kortissa on ettei pieniä summia tarvitse varmentaa.

• ostokset on

riittävän suuria loppusummiltaan. Samaa teki mullekin mm. Sampopankin pk-Visa kortilla kun maksoin nimenomaan pankkikorttipuolella niin tehtiin katevaraus kun loppusumma oli tietyn suuruinen.

Niin vanhat pankkikortit kuin uudet kansainvälisetkin pankkikortit varmentaa, sattumanvaraisesti joten mitään ihmeellistä tuossa sun tapauksessa ei ollut. Ja miksi huolestuisit moisesta? Ei se varmennus niin kauaa kestä, itseasiassa kestää yhtä lyhyen aikaa kuin muutenkin kortilla maksu.

Mä en ole huomannut esmes mitään eroa maksaako Visa Debitillä, Visa Electronilla tai jollain muulla kortilla. Jos KAUPALLA on tietojärjestelmät kunnossa niin mitään viivettä ei synny ja näköjään on ainakin noilla kaupoilla joita itse olen käyttänyt.

• Aloittaja...

Ei minua haittaa sinänsä tuo varmennus kun kunnon liikkeillä on erittäin nopea tarkistus alle 2s. Mutta jos menen paikkaan jossa käy pankkikortti,Visa,Mastercard,Amex jne. ja korttiin halutaan varmennus MYÖS pienemmissä summissa niin...

Nimenomaan tämän vuoksi otin Visa debitin offline enkä mitään Visa electroniksi naamioitua Visa debit online korttia, että saan varmasti pienet ostokset vaikkei myyjäliike electroneja vastaan ottaisikaan.

Mutta katsotaan nyt miten jatkossa käy, ja ehkä palaan avautumaan asiasta =)

Kiitoksia vastaajille ja hyvää kesää..

• Danaii
        Aloittaja... kirjoitti:

Ei minua haittaa sinänsä tuo varmennus kun kunnon liikkeillä on erittäin nopea tarkistus alle 2s. Mutta jos menen paikkaan jossa käy pankkikortti,Visa,Mastercard,Amex jne. ja korttiin halutaan varmennus MYÖS pienemmissä summissa niin...

Nimenomaan tämän vuoksi otin Visa debitin offline enkä mitään Visa electroniksi naamioitua Visa debit online korttia, että saan varmasti pienet ostokset vaikkei myyjäliike electroneja vastaan ottaisikaan.

Mutta katsotaan nyt miten jatkossa käy, ja ehkä palaan avautumaan asiasta =)

Kiitoksia vastaajille ja hyvää kesää..

Itselläni on op:stä yhdistelmäkortti kuin myös sp-pankilta.. Olen huomannut, että vaikka esim. minulla on OP:n yhdistelmä ollut jo vuosia niin edelleen samassa kaupassa joskus kortti varmentaa oston vaikka se olisi 7 € ja taas toisella kertaa se ei välttämättä varmenna vaikka summa olisi suurempi.

S-pankin yhdistelmästä taas, että esim. lähikaupassani s-pankin debit puoli varmennetaan aina, koska kassajärjestelmä sen sallii..

ELI Vaihtelua on mutta luulen siis että järjestelmät sokkona aina välillä varmentaa että onko sitä katetta vai ei.. Tiedän myös kauppoja jossa varmennus tulee vasta yli 150 € ostosta, mikä on mielestäní aika suuri. Mutta nyt kun on tullut noita näppäiltäviä tunnuslukupäätteitä niin ne kyllä aika usein varmentavat oston..

MUTTA EIKÖ SE KUITENKIN OLE HYVÄ ASIA, ETTEI TILIÄÄN PÄÄSE YLITTÄMÄÄN JA ETTÄ OSTAA VAIN SEN MIHIN ON VARAA..

• Aloittaja.
        Danaii kirjoitti:

Itselläni on op:stä yhdistelmäkortti kuin myös sp-pankilta.. Olen huomannut, että vaikka esim. minulla on OP:n yhdistelmä ollut jo vuosia niin edelleen samassa kaupassa joskus kortti varmentaa oston vaikka se olisi 7 € ja taas toisella kertaa se ei välttämättä varmenna vaikka summa olisi suurempi.

S-pankin yhdistelmästä taas, että esim. lähikaupassani s-pankin debit puoli varmennetaan aina, koska kassajärjestelmä sen sallii..

ELI Vaihtelua on mutta luulen siis että järjestelmät sokkona aina välillä varmentaa että onko sitä katetta vai ei.. Tiedän myös kauppoja jossa varmennus tulee vasta yli 150 € ostosta, mikä on mielestäní aika suuri. Mutta nyt kun on tullut noita näppäiltäviä tunnuslukupäätteitä niin ne kyllä aika usein varmentavat oston..

MUTTA EIKÖ SE KUITENKIN OLE HYVÄ ASIA, ETTEI TILIÄÄN PÄÄSE YLITTÄMÄÄN JA ETTÄ OSTAA VAIN SEN MIHIN ON VARAA..

Näin olen kuullut myös kuten edellä sanoit. paikat jossa ostos kuitataan pinillä kuten kioskissa josta eilen ostin ja asiasta mainitsin. On ilmeisesti paikka ja laitekohtaista tuleeko varmennus vai ei.

Ja kuten aiemmin mainitsin varmennus sinällään ei minua haittaa sillä useammilla päätteillä se on nopea eikä varmennus pidennä odotusaikaa. Ja hyvähän se on niin tili ei pääse miinukselle.

Mutta kuten aiemmin sanoin jo syyn miksi otin kortin offline ei online: jotta jos jossain harvassa paikassa ei ole yhteyksiä niin pienemmät ostokset ei jää kassalle, eikä joudu automaatille juoksemaan.

Kertomasi op 150e yläraja varmentamattomille ostoille on jo aika suuri. Elin luulossa että varmennusraja on joitain useampia kymmeniä euroja. Ymmärrän toki, että varmennus tehdään kun osto on isohko se on kaikkien etu: niin kauppiaan,pankin ja kortin omistajankin. Mutta miksi koko korttia on sitten offline ja online versiona jos offline varmentaa samalla tapaa kuin online?

• MJM

Kauppa saa itse päättää, varmentaako joka ikisen pankki- ja debit-korttiosotksen vai ei. Toiset ovat ohjelmoineet korttipäätteensä varmentamaan jokaisen ostoksen, toiset ei. Tällaisia aina varmentavia paikkoja ovat esimerkiksi R-Kioskit, VR:n lippuautomaatit, huoltoasemat ym.

Eli sillä ei ole väliä, onko kortti online vai offline, näissä paikoissa varmennus tehdään aina.

• Aloittaja

Vielä aiheesta

Tänään käytin kortti. R-kioskin ostos oli varmennettu sekä lippuautomaatin ostos (Hkl automaatti metroasemalla)

Kuitenkaan ostaessani Hempassa (baari) korttia ei oltu varmennettu. Kyseessä oli sellainen iso kannettava laite jota mm. pizzalähetit käyttää.

On siis maksujärjestelmästä kiinni varmentaako vai ei.

Pääasia on kuitenkin se, että kortti on tilaamani mukainen eli offline. Sillä jos koneet päättää varmentaa niin varmentakoon. Ainakaan Vr junissa ei voi ostaa lippuja tai syötävää kuin pankkikorteilla ja luottokorteilla, siellä ei onlinekortit käy lainkaan.

• Danaii
        Aloittaja kirjoitti:

Vielä aiheesta

Tänään käytin kortti. R-kioskin ostos oli varmennettu sekä lippuautomaatin ostos (Hkl automaatti metroasemalla)

Kuitenkaan ostaessani Hempassa (baari) korttia ei oltu varmennettu. Kyseessä oli sellainen iso kannettava laite jota mm. pizzalähetit käyttää.

Pääasia on kuitenkin se, että kortti on tilaamani mukainen eli offline. Sillä jos koneet päättää varmentaa niin varmentakoon. Ainakaan Vr junissa ei voi ostaa lippuja tai syötävää kuin pankkikorteilla ja luottokorteilla, siellä ei onlinekortit käy lainkaan.

Juu näin se vaan menee, ja tosiaan puhun kahden eri pankkikortin kokemuksella. mutta painotan edelleen, että käyn todella harvoin automaatilla ja maksan lähes aina kortilla joten harvemmin näitä varmennusjuttuja kuitenkaan tulee vastaan.

Ja ikinä ei ainakaan minulle ole niin käynyt, etteikö kortti olisi käynyt ja tavarat olisivat jääneet kassalle..

Mutta tosiaan siinä olet oikeassa, että kyllähän päätteet varmennusta miettii jonkun aikaa, ja itselläni tulee aina kassalla ainakin nolo olo, kun se sitä miettii välillä todellakin pitkän aikaa.,,.

• ainakin jos
        Aloittaja kirjoitti:

Vielä aiheesta

ostos on vähänkin isompi. Mulla ainakin R-kioski varmensi Sampopankin pk-Visa yhdistelmän pankkipuolta käyttäessä, siitä nyt tosin on jo kuukausia aikaa enkä ole kohta kuukauteen ollut enää koko pankin asiakaskaan ja nykyisin käytän noita kansainvälisiä pankkikortteja eli Visa Electronia ja Visa Debitiä, joskus kyllä ihan Visa-luottokorttiakin, kotimainen pankkikortti on kohta muutenkin kuollut pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2658
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      204
      1682
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1242
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      74