Tällä palstalla ei ollakaan mielestäni koskaan puhuttu vestibuliitista. Se on varsin kiusallinen sairaus, johon joidenkin tilastojen mukaan jopa 10% naisista jossain vaiheessa elämää sairastuu (ainakin jonkin asteisena), mutta ikävän harvat tietävät sairastavansa sitä.
Vestibuliitti on ulkoisten synnyttimien (lähinnä sisäisten häpyhuulien) krooninen kiputila, oireina lähinnä kirvelyä, poltatta ja joskus kutinaa, sekä varsin usein myös kovia yhdyntäkipuja (tehden usein seksin mahdottomaksi harrastaa). Myös ajoittaista poltetta virtsatessa esiintyy sekä virtsaamistarpeen tiheentymistä.
Tauti muistuttaa monesti paljon KROONISTA HIIVATULEHDUSTA, ja siksi moni luuleekin kauan taistelevansa sitkeää hiivaa vastaan antibiooteilla yms., vaikka hän oikeasti sairastaakin vestibuliittiä. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että niin onnettoman harva gyne tietää koko taudista tai osaa diagnosoida sitä oikein.
Itselläni on ollut vestibuliitti nyt vuoden, tosin en tiedä koska se tarkalleen alkoi, koska vaivani alkoi ensin hiivatulehduksilla, joita hoidin Flagylillä, Diflucanilla ja monella muulla - turhaan! Itse asiassa nyt kun olen jälkeen päin tutkinut asiaa, luulen, että antibiootit jopa lisäsivät todennäköisyyttä, että hiivat muuttui vestibuliitiksi.
Jos taistelette sitkeää hiivaa vastaan, ja lääkkeet ei tunnu auttavan, kannattaa ottaa huomioon, että saatatte sairastaa vestibuliittia. Kysykää ihmeessä lisää, jos teillä on ko. oireita, jotka ei lähde millään lääkkeillä pois. Minulla on muutamia hyviä vinkkejä, millä oireita voi lievittää.
Kirvelyä ja poltetta sis. häpyhuulissa --> vestibuliitti
13
9462
Vastaukset
- tuikkuliinu
Ei hiivaa hoideta antibiooteilla. Päinvastoin ne pahentavat hiivaa ja usein antibiootti kuuri hiivan laukaiseekin....
- krisse
minulla on ollut hiivan oireita yli vuoden. olen käynyt gynellä monta kertaa asian takia. nyt olen muuttanut ruokavaliota, eli ei sokereita, vähän hiilihydraattia, ei hiivaa eikä vaaleaa leipää... sekä syön citricidal-greipinsiemenuutetta.
oireet on kutina, kirvely ja yhdyntäkivut...
kerro vinkit ihmeessä!!! onko joku lääkäri todennut sen taudin sinulla? - saara
mikä siihen vestibuliittiin auttaa? ja mistä se tulee?
- epätoivoinen
Minulla on tasan kuvaamasi oireet!! Kerro minulle miten voin lievittää niitä! Eikö siihen ole lääkettä??? MNA
- sharon
Heips!
Minulla on juuri kuvailemasi sitkeä hiivatulehdus, jota olen hoitanut usean vuoden ajan rankoilla antibioottikuureilla/lääkkeillä. Mutta loppua ei näytä tulevan tästä helvetistä, vaan aina se vaan palaa; joskus lievempänä ja joskus todella pahana.
Kerroit, että se voi olla myös vestibuliitti. Please, kerro miten sinä olet sitä hoitanut ja oletko jo päässyt yleensä eroon koko vaivasta??
Tiedosta todella kiitollinen.....- väsynytsairastamaan
oireet on mullakin täsmälleen samat!!! kerro ihmeessä vinkkejä mikä siihen vois auttaa.
- hmm17v
mulla on tällä hetkellä tosi iso pelko että diagnoosi tulee olemaan nimenomaan vestibuliitti... ite oon vasta 17 vuotias ni pelkkä ajatuskin karmasee tosi paljon... haluutko kertoo miten oot selvinny tuon kaa?
mul on siis nyt 7 vk hoidettu hiivatulehduksena ymsymsyms ja sitten lopulta päätettiin ottaa se hiivakoe ni eihän sieltä mitään löytynytkään. eikä mitään muutakaan kun kaikki mahdolliset testit koepalaa lukuunottamatta on tehty ja näyttäs terveeltä... - ikäviä vaivoja
Minulla on ollut yli puolen vuoden verran alapäävaivoja, lähinnä ärtymyksen tunnetta, kuivuutta ja pientä polttelua. Hankalaa istua jne. Olen kokeillut kaikkia mahdollisia keinoja kohta. Viimeisin tuote on Acon intiimipesuöljy, joka tuntuu ihmeen hyvältä ottaen huomioon, että esim ceridalista en pitänyt yhtään.
Minä hoidin useilla antibiooteilla emätintulehdusta, ei siis hiivaa vaan bakteeritulehdusta. Lääkkeet eivät kuitenkaan vaikuttaneet YHTÄÄN.
Viime aikoina tilanne on ollut paljon parempi jo useamman viikon ajan. Olen lääkärille itkeskellyt vulvodynian pelkoakin, mutta lääkäri sanoi, että se on toki MAHDOLLISTA, mutta toisaalta nämä vaivat ovat todella yleisiä ja usein vain menevät itsestään ohi jossain vaiheessa. Sanoisin, että yksi tärkeä juttu on elää päivä kerrallaan eikä ainakaan etukäteen pelätä mitään vakavaa kuten vulvodyniaa. Minä olin jossain vaiheessa TODELLA masentunut, kun pelkäsin tämän olevan vulvodyniaa ja pelkäsin tämän pahentuvan pikkuhiljaa, niin kuin pitkään vaikuttikin tapahtuvan. Kuitenkin, kun tämä lääkäri sai minut rauhoittumaan ja sanoi, että tämä on yleistä, pystyin päästää irti alituisesta vulvodynian pelosta. Tämän jälkeen oloni on helpottunut. En toki väitä, että tuo olisi tilannetta yksinään parantanut, mutta uskon ahdistumisen ja stressaamisen kyllä pahentavan asiaa. Eli muistakaa, että tällainen voi mennä sitten jossain vaiheessa ohi itsestäänkin, ja vaikka menisi vulvodyniaankin asti, niin siihenkin on hoitoja eikä sekään ole maailmanloppu vaikka kamala vaiva onkin.
Yksi käyttämäni hoitoyritys lienee yli muiden, ainakin näin luulen. Kuuluuko teillä vaivoihin paikkojen kuivumista (minulla ainakin valkovuoto loppui pitkäksi aikaa ihan kokonaan, vaikka normaaleina aikoina vuotoa tuli aina vähän ja tietyssä vaiheessa kiertoa enemmänkin)? Minä pyysin lääkäriltä keltarauhashormonia (kuuriluontoisesti syötäväksi), ja pikkuhiljaa huomasin, että valkovuotoa tulee taas ihan normaalisti. Asia ei varmasti ole niin yksinkertainen, että vulvodynia tai sen tapaiset paranisi keltarauhashormonilla, mutta jos sen kokeilemiseen ei ole estettä ja kärsitte tuosta kuivuuden tunteesta ja vuodon vähäisyydestä, niin suosittelen kokeilemaan. En tiedä vaikuttaako esim hormonaalinen ehkäisy asiaan, minä en sellaista käytä eikä sellaista muuten suositellakaan näistä vd-tyyppisistä vaivoista kärsiville koska voi kuivattaa limakalvoja. Minulla ainakin yksi merkittävä oire oli se kamala kuivuus, joka näyttää nyt kadonneen. Uskon siis keltarauhashormonilla olevan iso vaikutus tähän. Olen toisaalta käyttänyt myös kalliita omega7-tyrnikapseleita, joiden myös pitäisi auttaa. Uskon kuitenkin, että apu on ollut tässä tuo keltarauhashormoni.
Täysin vaivaton en ole vieläkään, mutta selvästi parempi. - Kummallinen vaiva
Hei! Kiitokset sinulle nimim. "ikäviä vaivoja" kommentistasi. Itsellänikin ollut epämääräisiä alapää vaivoja jo 5 kk, jotka alkoivat virtsiksen jälkeen. Olen lueskellut netistä kaiken maailman taudeista ja juuri tuo VULVODYNIA jäänyt kaivamaan mieltäni. Olen myös käynyt lääkäreillä einkä mitään apua ole saanut... Nyt tosin ens viikolla menen ekan kerran naisgynegologille ja ajattelin mainita tosta vulvodyniasta ja vestibuliitista, toivottavasti tuntee taudit.. Omat oireeni ovat siis samankaltaiset mitä virtsatie tulehduksessa oli. Kaikkein pahin oire on INHOTTAVA POLTE (ei kipu) emättimessä. Myöskin kuvaan on tullut vihlonta virtsa aukossa ja alavatsassa vessassa käydessä (niinkun virtatulehduksessa) Mutta erityisiä kipuja ei kyllä ole ollut niinkun vulvodyniassa on yleensä. Yhdyntä kivuista en ole varma, kun joskus tuntuu että vähän "sattuisi" joskus taas ei mitään. (Voi tietenki olla liian "nopeasta" toiminnasta.. :D ) Mutta pelkään kovasti että jos tämä on sitä vulvodyniaa ja ettei sitä saada diagnisoitua että se pahenee, ja kohta en enää pysty ollenkaan harrastamaan seksiä, ja että mukaan astuu oikeat kivut. Onko teillä ollut tälläisiä oireita? Ja täytyy mainita vielä että itelläni ton poltteen tunteen myötä tulee "pissa hätä" mutta todellisuudessa ei ole, että vähän niiku tyrkkää sitä ulos, mutta housuu ei ikinää ole ainakaa vielä tullut. (mahtavat lihakset, kun joutuu nykyää pidettelemään viime tinkaa vessassa käymistä) Ja veden juonnin olen huomannut auttavan tuohon poltteeseen, kumma kyllä.. ?? Ja pissa tulehdusta mulla ei ole, eikä papassakaan mitään löytynyt, eikä sukupuoli tautejakaan ole (tippuri ja klamydia otettu) NEUVOJA?? :)
- kiiitoskiitos
kiitos sara että kirjoitit aiheesta en aiemmin ollut kuullutkaan vestibuliitista, luin netistä tietoa siitä ja huojensi paljon koska olen kärsinyt juuri sen oireista melkein 2 vuotta. helpottaa tietää että tämä voi olla diagnoosi vaivoilleni.
- hattivatti
Hei!
Olen 20v neitsyt, ja epäilen vestibuliittia itsellänikin. Kipu; kirvely, polttely, puukkojen tunne sisäisillä häpyhuulilla ja outo särky usein ristiselässä asti. Tämä kipu kestää aina vähintään kolme tuntia, mutta jatkuu kosketusarkuutena muutamia päiviä.
Oudointa on se, että kun kaikkea olen netistä lukenut, niin aina tulee esiin nuo yhdyntäkivut. No, minun kohdalleni ne ei sovi. Kipu alkaa heti, kun vähänkin kiihotun, ja kiihotun erittäin helposti esim. lukiessani. En ole myöskään ikinä itsetyydyttänyt, koska en pysty koskemaan itseäni...
Haluja olisi, jos suoraan saa sanoa.
En voi ikinä kuvitellakaan käyttäväni tampoonia tai kuukuppia (vaikka haluaisin). Olen menossa vasta kolmatta kertaa gynekologille, ja tuleva sisätutkimus tehdään nukutuksessa. Rakenteellisia vikoja minussa ei ole.
Outoa on myös se, että olen koko elämäni ollut erittäin arka alapäästä. En ole ikinä tykännyt ajaa pyörällä, ja olen aina miettinyt, miten ihmiset voivat nauttia kivusta (rakastellessaan).
Nämä nimenomaiset kivut alkoivat samoihin aikoihin kuin kuukautiset (liittyisikö hormoneihin - että kiihottuminen on mahdollista), kun olin 12-vuotias.
Mutta minua pelottaa. Onneksi olen jutellut ystävän ja äitini kanssa asiasta - mutta eihän ne voi muuta kun lohduttaa.
Olen jännittynyt, hukassa ja epätoivoinen! - Jos1
Hei,
sain ko.diagnoosin muutama kuukausi sitten. Oireet ovat minulla menneet aivan samalla lailla kuin sinullakin.
Ja olen sairastanut ko. tautia 2 vuoden ajan.Mistä saisin apua?
Nytkin hirveä polte, kirvely ja kuumotus.
Voitko olla yhteydessä minuun : [email protected]- Kituva
Mene ihmeellä tuonne yahoo sivustolle ja siellä vd-ryhmään liityt. Sieltä saat apua ja neuvoja. Myös vdopas.com sivustolta saat paljon hyviä neuvoja. Tsemppiä sulle jatkoon ja toivottavasti saat apua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam35797Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6734- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676