Jos teen telikärryn mitä etua siitä on? Jos yksi rengas poksahtaa niin silloin joka tapauksessa vanne lyö pohjaan ja renkaalla ei tee yhtään mitään ja ajo loppuu siihen. jos teen erilliset akselit silloin ei haittaa jos yksi poksahtaa. Mitäs mieltä ovat muut tekijät?
teli vai erilliset akselit
5
2691
Vastaukset
- saa lukittua
siten, että voi lyhyen matkan ajaa varovasti 3 pyörällä.
- xcxcxcxcxc
kaksi akselia, niin laita uudet renkaat, ettei tarvi pelätä niiden hajoamista.
- adfgasdfg
Terve
Teli tasaa kärryn kulkua. Voi ajatella että teli puolittaa "montun" syvyyden. Eli kun ajat monttuun rengas tipahtaa vaikka 50mm niin kärry tipahtaa 25mm . Karkeasti näin.
Toinen juttu on se että jos kärryä hinataan eri autoilla joissa koukun korkeus on eri. Jos koukku on matalalla niin telitön kaksi-akselinen nostaa takapyörät ja jos koukku korkealla niin eturenkaat nousee.- Suosittelen
Teliksi kutustaan kansankielessä rakennetta jossa on kaksi akselia ja siis 4 pyörää.
Keinuteli on periaatteessa yksiakselinen vaunu, jossa on 4 pyörää.
Kaksi erillistä akselia on vakaampi ja suositeltavampia ratkaisu, monestakin syystä.
Keinuteli on enemmän metsäperävaunujen ratkaisu, jopa ns. ympäripyörivänä.
Vanha myytti on että keinuteli puolittaa kuopat. Yhtä hyvin voidaan sanoa, että keinuteliratkaisussa pyörät nuohoavat jokaisen kuopan.
Kahden erillisen akselin ratkaisussa kuopan kohdalla toinen akseli ottaa kantaakseen hieman suuremman kuorman reikä toisen askelin pyörä välttämättä putoa koko kuoppaan.
Minulla on kokemusta molemmista ratkaisuista, ja suosittelen vilpittömästi kahta erillistä akselia. Mutta keinuteli tai kaksi erillistä akselia ovat mielekkäitä vain kantavuuden lisäämisen kannalta.
Jos siis olet rakentamassa jarrutonta kärryä, tyydy 1-akseliseen! Kaksi akselia (tai keinuteli) jarruttomassa kärryssä on puhtaasti suomalainen ilmiö, ja jokseenkin turha. Se vain vähentää kantavuutta.
Keinuteli ja yksiakselinen eivät ole tarkkoja vetokoukun ja vetopään korkeuksien yhteensopivuuksista, kahden erillisen akselin ratkaisu on hiukan tarkempi. Yleensä vetopään voi kuitenkin vaihtaa joko aisaston alle tai päälle (ainakin jarrullisissa kärryissä), ja siten saadaan sellainen 10 cm:n säästövara.
Onnea projektillesi!
- aiemmin jo..
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=1500000000000148&posting=22000000034550237
siinä on jotain keskustelua telikärryn ja yksiakselisen eduista/haitoista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1317192Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.142589Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole2641240- 1001029
Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942161947En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek137910Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih71897Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille
Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.79774Kirkonkylän puliveivarit
Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j13743Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa
Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com18721