teli vai erilliset akselit

aikoo tehrä

Jos teen telikärryn mitä etua siitä on? Jos yksi rengas poksahtaa niin silloin joka tapauksessa vanne lyö pohjaan ja renkaalla ei tee yhtään mitään ja ajo loppuu siihen. jos teen erilliset akselit silloin ei haittaa jos yksi poksahtaa. Mitäs mieltä ovat muut tekijät?

5

2664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saa lukittua

      siten, että voi lyhyen matkan ajaa varovasti 3 pyörällä.

    • xcxcxcxcxc

      kaksi akselia, niin laita uudet renkaat, ettei tarvi pelätä niiden hajoamista.

    • adfgasdfg

      Terve

      Teli tasaa kärryn kulkua. Voi ajatella että teli puolittaa "montun" syvyyden. Eli kun ajat monttuun rengas tipahtaa vaikka 50mm niin kärry tipahtaa 25mm . Karkeasti näin.
      Toinen juttu on se että jos kärryä hinataan eri autoilla joissa koukun korkeus on eri. Jos koukku on matalalla niin telitön kaksi-akselinen nostaa takapyörät ja jos koukku korkealla niin eturenkaat nousee.

      • Suosittelen

        Teliksi kutustaan kansankielessä rakennetta jossa on kaksi akselia ja siis 4 pyörää.

        Keinuteli on periaatteessa yksiakselinen vaunu, jossa on 4 pyörää.

        Kaksi erillistä akselia on vakaampi ja suositeltavampia ratkaisu, monestakin syystä.

        Keinuteli on enemmän metsäperävaunujen ratkaisu, jopa ns. ympäripyörivänä.

        Vanha myytti on että keinuteli puolittaa kuopat. Yhtä hyvin voidaan sanoa, että keinuteliratkaisussa pyörät nuohoavat jokaisen kuopan.

        Kahden erillisen akselin ratkaisussa kuopan kohdalla toinen akseli ottaa kantaakseen hieman suuremman kuorman reikä toisen askelin pyörä välttämättä putoa koko kuoppaan.

        Minulla on kokemusta molemmista ratkaisuista, ja suosittelen vilpittömästi kahta erillistä akselia. Mutta keinuteli tai kaksi erillistä akselia ovat mielekkäitä vain kantavuuden lisäämisen kannalta.

        Jos siis olet rakentamassa jarrutonta kärryä, tyydy 1-akseliseen! Kaksi akselia (tai keinuteli) jarruttomassa kärryssä on puhtaasti suomalainen ilmiö, ja jokseenkin turha. Se vain vähentää kantavuutta.

        Keinuteli ja yksiakselinen eivät ole tarkkoja vetokoukun ja vetopään korkeuksien yhteensopivuuksista, kahden erillisen akselin ratkaisu on hiukan tarkempi. Yleensä vetopään voi kuitenkin vaihtaa joko aisaston alle tai päälle (ainakin jarrullisissa kärryissä), ja siten saadaan sellainen 10 cm:n säästövara.

        Onnea projektillesi!


    • aiemmin jo..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1786
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1262
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      72
      975
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      909
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      742
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      691
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      673
    Aihe