Jos teen telikärryn mitä etua siitä on? Jos yksi rengas poksahtaa niin silloin joka tapauksessa vanne lyö pohjaan ja renkaalla ei tee yhtään mitään ja ajo loppuu siihen. jos teen erilliset akselit silloin ei haittaa jos yksi poksahtaa. Mitäs mieltä ovat muut tekijät?
teli vai erilliset akselit
5
2646
Vastaukset
- saa lukittua
siten, että voi lyhyen matkan ajaa varovasti 3 pyörällä.
- xcxcxcxcxc
kaksi akselia, niin laita uudet renkaat, ettei tarvi pelätä niiden hajoamista.
- adfgasdfg
Terve
Teli tasaa kärryn kulkua. Voi ajatella että teli puolittaa "montun" syvyyden. Eli kun ajat monttuun rengas tipahtaa vaikka 50mm niin kärry tipahtaa 25mm . Karkeasti näin.
Toinen juttu on se että jos kärryä hinataan eri autoilla joissa koukun korkeus on eri. Jos koukku on matalalla niin telitön kaksi-akselinen nostaa takapyörät ja jos koukku korkealla niin eturenkaat nousee.- Suosittelen
Teliksi kutustaan kansankielessä rakennetta jossa on kaksi akselia ja siis 4 pyörää.
Keinuteli on periaatteessa yksiakselinen vaunu, jossa on 4 pyörää.
Kaksi erillistä akselia on vakaampi ja suositeltavampia ratkaisu, monestakin syystä.
Keinuteli on enemmän metsäperävaunujen ratkaisu, jopa ns. ympäripyörivänä.
Vanha myytti on että keinuteli puolittaa kuopat. Yhtä hyvin voidaan sanoa, että keinuteliratkaisussa pyörät nuohoavat jokaisen kuopan.
Kahden erillisen akselin ratkaisussa kuopan kohdalla toinen akseli ottaa kantaakseen hieman suuremman kuorman reikä toisen askelin pyörä välttämättä putoa koko kuoppaan.
Minulla on kokemusta molemmista ratkaisuista, ja suosittelen vilpittömästi kahta erillistä akselia. Mutta keinuteli tai kaksi erillistä akselia ovat mielekkäitä vain kantavuuden lisäämisen kannalta.
Jos siis olet rakentamassa jarrutonta kärryä, tyydy 1-akseliseen! Kaksi akselia (tai keinuteli) jarruttomassa kärryssä on puhtaasti suomalainen ilmiö, ja jokseenkin turha. Se vain vähentää kantavuutta.
Keinuteli ja yksiakselinen eivät ole tarkkoja vetokoukun ja vetopään korkeuksien yhteensopivuuksista, kahden erillisen akselin ratkaisu on hiukan tarkempi. Yleensä vetopään voi kuitenkin vaihtaa joko aisaston alle tai päälle (ainakin jarrullisissa kärryissä), ja siten saadaan sellainen 10 cm:n säästövara.
Onnea projektillesi!
- aiemmin jo..
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=1500000000000148&posting=22000000034550237
siinä on jotain keskustelua telikärryn ja yksiakselisen eduista/haitoista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831589Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721400Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2301366Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311301- 111142
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029- 90975
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973