Jos teen telikärryn mitä etua siitä on? Jos yksi rengas poksahtaa niin silloin joka tapauksessa vanne lyö pohjaan ja renkaalla ei tee yhtään mitään ja ajo loppuu siihen. jos teen erilliset akselit silloin ei haittaa jos yksi poksahtaa. Mitäs mieltä ovat muut tekijät?
teli vai erilliset akselit
5
2605
Vastaukset
- saa lukittua
siten, että voi lyhyen matkan ajaa varovasti 3 pyörällä.
- xcxcxcxcxc
kaksi akselia, niin laita uudet renkaat, ettei tarvi pelätä niiden hajoamista.
- adfgasdfg
Terve
Teli tasaa kärryn kulkua. Voi ajatella että teli puolittaa "montun" syvyyden. Eli kun ajat monttuun rengas tipahtaa vaikka 50mm niin kärry tipahtaa 25mm . Karkeasti näin.
Toinen juttu on se että jos kärryä hinataan eri autoilla joissa koukun korkeus on eri. Jos koukku on matalalla niin telitön kaksi-akselinen nostaa takapyörät ja jos koukku korkealla niin eturenkaat nousee.- Suosittelen
Teliksi kutustaan kansankielessä rakennetta jossa on kaksi akselia ja siis 4 pyörää.
Keinuteli on periaatteessa yksiakselinen vaunu, jossa on 4 pyörää.
Kaksi erillistä akselia on vakaampi ja suositeltavampia ratkaisu, monestakin syystä.
Keinuteli on enemmän metsäperävaunujen ratkaisu, jopa ns. ympäripyörivänä.
Vanha myytti on että keinuteli puolittaa kuopat. Yhtä hyvin voidaan sanoa, että keinuteliratkaisussa pyörät nuohoavat jokaisen kuopan.
Kahden erillisen akselin ratkaisussa kuopan kohdalla toinen akseli ottaa kantaakseen hieman suuremman kuorman reikä toisen askelin pyörä välttämättä putoa koko kuoppaan.
Minulla on kokemusta molemmista ratkaisuista, ja suosittelen vilpittömästi kahta erillistä akselia. Mutta keinuteli tai kaksi erillistä akselia ovat mielekkäitä vain kantavuuden lisäämisen kannalta.
Jos siis olet rakentamassa jarrutonta kärryä, tyydy 1-akseliseen! Kaksi akselia (tai keinuteli) jarruttomassa kärryssä on puhtaasti suomalainen ilmiö, ja jokseenkin turha. Se vain vähentää kantavuutta.
Keinuteli ja yksiakselinen eivät ole tarkkoja vetokoukun ja vetopään korkeuksien yhteensopivuuksista, kahden erillisen akselin ratkaisu on hiukan tarkempi. Yleensä vetopään voi kuitenkin vaihtaa joko aisaston alle tai päälle (ainakin jarrullisissa kärryissä), ja siten saadaan sellainen 10 cm:n säästövara.
Onnea projektillesi!
- aiemmin jo..
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=1500000000000148&posting=22000000034550237
siinä on jotain keskustelua telikärryn ja yksiakselisen eduista/haitoista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1062650Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302365Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen202225Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663991774- 1131580
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1641312Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2731124- 711014
- 80984
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178920