Lainasin venetrailerin kaverilta jolla oli itse tehty vehe. Antoi rekisteriotteen mukaan. Siinä kokonaispainoksi oli merkitty 950 kg. Mitenkäs se on mahdollista? Ei ollut minkäänlaisia jarruja ollut koskaan. Olisikohan aikoinaan katsastettu ns. henk.koht. suhteilla?
jarruton ja kantavuus 950 kg
11
3523
Vastaukset
- hesalaene piällysmies
vaekka tuhat killoo, mutta se siun aatos rekisterote miärää kuinka mahottoman kokonaeis kuorman sillä suap vettee iliman jarruloita.
- Pera
Yleisesti Kantavuuksista:
Jarruttoman perävaunun suurin sallittu kokonaispaino on 750kg
(kärryn paino kuorma), jos perävaunu on perin kevyesti ja heikosti tehty sen omapaino on tietysti pieni, kas kun kaikki on ohutta ja tingittyä ja näinollen kantavuus on "suuri". Mitä se ei tietysti oikeasti käytännössä ole. Totuuden nimissä on sanottava, että harvoinpa kärry joutuu tosi suurille painoille alttiiksi, sillä esim. muuttokuormasta ei tule paljoakaan painoa, vaikka tavaraa onkin rutosti. - Tässä faktaa...
Sinulta lipsahtivat käsitteet sekaisin!
Tekninen kokonaismassa määrää jarruttomuuden ja jarrullisen rajan, olkoon kärry tyhjä, puolillaan tai täysi, ja olkoon vetoauton kytkentämassa mikä tahansa.
Ja se suurin sallittu tekninen kokonaismassa jarruttomalle vaunulle on 750 kg. Jos tekninen kokonaismassa ylittää tuon rajan on kärryssä oltava jarrut. Vaikka kärry olisi tyhjä.
Kytkentämassa on sitten taas autokohtainen, ja määrää sen miten paljon todellista massaa perävaunussa jarruin ja jarruitta saa olla.
Yli 750 kg kokonaismassaisessa perävaunussa on aina oltava jarrut, mutta jarruja ei ole kielletty tätä keveämmissäkään kärryissä.
- finnbulli
mutta muistakseni venetraileri on poikkeus.
- Salainen_Agentti
Venetraileria koskee aivan samat säädökset.
- Mitä luultavimmin...
Eiköhän kyseessä ole katsastusvirkailijan näppäilyvirhe. Sellaisiakin näet sattuu, eikä niin hirveän harvoin, koska kyseessä ovat ihmiset.
Tarkoitus lienee ollut naputella kokonaismassaksi 750 kg, mutta onpa sormi seiskan sijasta lipsahtanut ysille. Koska jarrutonta kärryä ei tarvitse kuuna päivänä katsastaa, mikä on tosi typerä juttu, ei virhekään ole tullut koskaan ilmi.
Ensimmäinen asiallinen ratsia kyllä oikaisee homman.
Henkilökohtaisten suhteiden vaikutukseen en kyllä usko.
Toisaalta, jos kyseessä on oikein iankaikkinen vehje niin ovatpa säännöt voineet olla toiset, siis joskus 60-luvulla esimerkiksi. Ovathan nuo säädösket kytkentämassoistakin muuttuneet aikain saatossa.- yuyuyuyu
vuosia sitten hyväksyttiin jarruttomallekin tuollaisia painoja, mutta eipä sillä ole nykyäänkään merkitystä, koska nykyisin et voi (saa) kytkeä minkään auton perään yli 750 kiloista jarrutonta perävaunua.
Traktorilla sitä saisi vetää tuolla 950 kilon kuormallakin. - suorittaessani
yuyuyuyu kirjoitti:
vuosia sitten hyväksyttiin jarruttomallekin tuollaisia painoja, mutta eipä sillä ole nykyäänkään merkitystä, koska nykyisin et voi (saa) kytkeä minkään auton perään yli 750 kiloista jarrutonta perävaunua.
Traktorilla sitä saisi vetää tuolla 950 kilon kuormallakin.oli muistaakseni sellaininkin kysymys, että kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla voi vetää yli 750 kg jarrutonta kärryä korkeintaan 60 km/h. Voin olla väärässäkin...
- onko
suorittaessani kirjoitti:
oli muistaakseni sellaininkin kysymys, että kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla voi vetää yli 750 kg jarrutonta kärryä korkeintaan 60 km/h. Voin olla väärässäkin...
sittenkin perävaunun sijaan kyseessä hinattava laite?
- sanoo näin...
onko kirjoitti:
sittenkin perävaunun sijaan kyseessä hinattava laite?
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:
3.) auton (M- ja N-luokat), moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) sekä kolmi- ja nelipyörän (L5e- ja L7e-luokka) 80 km/h; auton, johon on kytketty kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h, ja auton, moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h;
hintattava ajoneuvo = perävaunu tai hinattava laite - Jep Jep
sanoo näin... kirjoitti:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:
3.) auton (M- ja N-luokat), moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) sekä kolmi- ja nelipyörän (L5e- ja L7e-luokka) 80 km/h; auton, johon on kytketty kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h, ja auton, moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h;
hintattava ajoneuvo = perävaunu tai hinattava laite;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus54009Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872072Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50856- 47784
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184738Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34738Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35732Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119715- 35674
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127648