Lainasin venetrailerin kaverilta jolla oli itse tehty vehe. Antoi rekisteriotteen mukaan. Siinä kokonaispainoksi oli merkitty 950 kg. Mitenkäs se on mahdollista? Ei ollut minkäänlaisia jarruja ollut koskaan. Olisikohan aikoinaan katsastettu ns. henk.koht. suhteilla?
jarruton ja kantavuus 950 kg
11
3474
Vastaukset
- hesalaene piällysmies
vaekka tuhat killoo, mutta se siun aatos rekisterote miärää kuinka mahottoman kokonaeis kuorman sillä suap vettee iliman jarruloita.
- Pera
Yleisesti Kantavuuksista:
Jarruttoman perävaunun suurin sallittu kokonaispaino on 750kg
(kärryn paino kuorma), jos perävaunu on perin kevyesti ja heikosti tehty sen omapaino on tietysti pieni, kas kun kaikki on ohutta ja tingittyä ja näinollen kantavuus on "suuri". Mitä se ei tietysti oikeasti käytännössä ole. Totuuden nimissä on sanottava, että harvoinpa kärry joutuu tosi suurille painoille alttiiksi, sillä esim. muuttokuormasta ei tule paljoakaan painoa, vaikka tavaraa onkin rutosti. - Tässä faktaa...
Sinulta lipsahtivat käsitteet sekaisin!
Tekninen kokonaismassa määrää jarruttomuuden ja jarrullisen rajan, olkoon kärry tyhjä, puolillaan tai täysi, ja olkoon vetoauton kytkentämassa mikä tahansa.
Ja se suurin sallittu tekninen kokonaismassa jarruttomalle vaunulle on 750 kg. Jos tekninen kokonaismassa ylittää tuon rajan on kärryssä oltava jarrut. Vaikka kärry olisi tyhjä.
Kytkentämassa on sitten taas autokohtainen, ja määrää sen miten paljon todellista massaa perävaunussa jarruin ja jarruitta saa olla.
Yli 750 kg kokonaismassaisessa perävaunussa on aina oltava jarrut, mutta jarruja ei ole kielletty tätä keveämmissäkään kärryissä.
- finnbulli
mutta muistakseni venetraileri on poikkeus.
- Salainen_Agentti
Venetraileria koskee aivan samat säädökset.
- Mitä luultavimmin...
Eiköhän kyseessä ole katsastusvirkailijan näppäilyvirhe. Sellaisiakin näet sattuu, eikä niin hirveän harvoin, koska kyseessä ovat ihmiset.
Tarkoitus lienee ollut naputella kokonaismassaksi 750 kg, mutta onpa sormi seiskan sijasta lipsahtanut ysille. Koska jarrutonta kärryä ei tarvitse kuuna päivänä katsastaa, mikä on tosi typerä juttu, ei virhekään ole tullut koskaan ilmi.
Ensimmäinen asiallinen ratsia kyllä oikaisee homman.
Henkilökohtaisten suhteiden vaikutukseen en kyllä usko.
Toisaalta, jos kyseessä on oikein iankaikkinen vehje niin ovatpa säännöt voineet olla toiset, siis joskus 60-luvulla esimerkiksi. Ovathan nuo säädösket kytkentämassoistakin muuttuneet aikain saatossa.- yuyuyuyu
vuosia sitten hyväksyttiin jarruttomallekin tuollaisia painoja, mutta eipä sillä ole nykyäänkään merkitystä, koska nykyisin et voi (saa) kytkeä minkään auton perään yli 750 kiloista jarrutonta perävaunua.
Traktorilla sitä saisi vetää tuolla 950 kilon kuormallakin. - suorittaessani
yuyuyuyu kirjoitti:
vuosia sitten hyväksyttiin jarruttomallekin tuollaisia painoja, mutta eipä sillä ole nykyäänkään merkitystä, koska nykyisin et voi (saa) kytkeä minkään auton perään yli 750 kiloista jarrutonta perävaunua.
Traktorilla sitä saisi vetää tuolla 950 kilon kuormallakin.oli muistaakseni sellaininkin kysymys, että kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla voi vetää yli 750 kg jarrutonta kärryä korkeintaan 60 km/h. Voin olla väärässäkin...
- onko
suorittaessani kirjoitti:
oli muistaakseni sellaininkin kysymys, että kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla voi vetää yli 750 kg jarrutonta kärryä korkeintaan 60 km/h. Voin olla väärässäkin...
sittenkin perävaunun sijaan kyseessä hinattava laite?
- sanoo näin...
onko kirjoitti:
sittenkin perävaunun sijaan kyseessä hinattava laite?
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:
3.) auton (M- ja N-luokat), moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) sekä kolmi- ja nelipyörän (L5e- ja L7e-luokka) 80 km/h; auton, johon on kytketty kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h, ja auton, moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h;
hintattava ajoneuvo = perävaunu tai hinattava laite - Jep Jep
sanoo näin... kirjoitti:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:
3.) auton (M- ja N-luokat), moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) sekä kolmi- ja nelipyörän (L5e- ja L7e-luokka) 80 km/h; auton, johon on kytketty kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h, ja auton, moottoripyörän sekä kolmi- ja nelipyörän, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 km/h;
hintattava ajoneuvo = perävaunu tai hinattava laite;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172194Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842148- 1011407
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101366Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841247Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461188Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249896- 78879
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173874- 63864