tomaatit ei punastu

minttu

Parveketomaatit eivät punastu missä vika?
Onko jollakin kokemuksia tomaatin kasvatuksesta kertokaa.

10

11889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansku

      viime kesänä minullakin oli tomaattia ja kyllä ne kasvoi ja punastuivatkin mutta vasta loppukesällä. Minulla parveke etelään ja senvuoksi siihen paistaa melkein koko päivän kesällä. Tietääkseni tomaatti tarvitsee paljon aurinkoa että se saa siitä sitä puniseksi tulemiseen tarvittavaa "jotain". Mutta kyllä ne sisätiloissakin punaiseksi tulevat vaikka eivät saa siellä aurinkoa ja ovat ilman emokasviaan. Jos vain odottelet kärsivällisesti jospa ne pian alkavat punastella. Puhu vaikka niille pikkutuhmia niin jos auttaisi hieman:)

    • Marita

      Itsellä on ulkona amppellitomaatti johon tulee pieniä tomaatteja ja olen siitä jo yhden sadon korjannut. Nyt on tulossa paljon uusia tomaatteja mutta kypsyminen on huomattavasti hidastunut. Ovat olleet vihreitä jo pitemmän aikaa.
      Jos tomaattisi on esim. pensastomaatti joka tekee isompia tomaatteja niinkuin minulla oli eräänä vuonna ja tomaattini eivät kypsyneet ollenkaan ennen pakkasten tuloa.
      Sain jostakin neuvon poimia tomaatit vihreinä ja laitoin ne isoon laakeaan vuokaan huoneen lämpöön pimeähköön nurkkaan niin johan alkoivat pikku hiljaa ja aikas nopsaankin tahtiin punastuun joka ikinen tomaatti. Kannattaa odottaa nyt vielä kärsivällisesti.

      • Mimma

        Moi!

        Tiedän että tomaatit saa punaisenvärin kun ne laittaa sanomalehden väliin kypsymään....


    • Maalaisjärki

      nyppiä varkaat pois?

      • Marita

      • Maalaisjärki
        Marita kirjoitti:

        Runkotomaattilajikkeista poistetaan nk. varkaat, eli lehden ja varren välistä kasvavat pienet sivuversot, pensastomaateista, amppellitomaateista varkaita ei tarvitse poistaa.Tässä linkki mistä voi lukea lisää tomaattien kasvatuksesta.

        http://www.biolan.fi/suomi/puutarhanhoito/puutarhavinkit/tomaatti.htm

        Kasvatan vaan runkotomaatteja ja nekin ovat
        taivasalla, yöksi laitan muovin päälle,
        että lämpö pysyisi paremmin.
        Satoa on ihmeen runsaasti tullut.
        Lieneekö syynä nokkoset, joita istutin
        varsien joukkoon keväällä.
        Vinkki oli vanhalta mummolta :))


    • minttu

      Kiitoksia neuvoista, jospa vielä punastuisivat.

      • joku

        Jos vaan ilmoja riittää, niin minä pidän omat tomaattini ulkona mahdollisimman pitkään. Vasta kun menee pakkasen puolelle, otan ne sisään kypsymään. Olen kuullut eriäviä mielipiteitä, pitääkö tomaatteja jatkokypsyttää pimeässä vai valoisassa, mutta ainakin omenan laittamisen sekaan parantaa kypsymistä. Jotkut myös jättävät tomaatteihin pätkän vartta ja antavat koko tertun olla kiinni siinä.


      • Titta
        joku kirjoitti:

        Jos vaan ilmoja riittää, niin minä pidän omat tomaattini ulkona mahdollisimman pitkään. Vasta kun menee pakkasen puolelle, otan ne sisään kypsymään. Olen kuullut eriäviä mielipiteitä, pitääkö tomaatteja jatkokypsyttää pimeässä vai valoisassa, mutta ainakin omenan laittamisen sekaan parantaa kypsymistä. Jotkut myös jättävät tomaatteihin pätkän vartta ja antavat koko tertun olla kiinni siinä.

        Kasvatin tänä vuonna ekan kerran tomaattia parvekkeella, amppelitomaatteja, ja oli positiivinen yllätys. Olivat todella makeita ja mehukkaita. Hakkasivat kaupan tomaatit kirkaasti 10-0!

        Tomaatintaimien mukana tulleessa ohjeessa mainittiin, että tomaatit eivät kestä alle 10 asteen lämpöä, vaan paleltuvat. Itse olen jo kantanut tomaattini yöksi sisälle.

        Tuosta omenasta vielä sen verran, että jotkut kehoittavat halkaisemaan sen. Omakohtaisia kokemuksia ei ole. Nyt on kuitenkin vihreitä tomaatteja vielä niin runsaasti, että jotain on tehtävä; joko yritettävä kypsytystä tai sitten säilöttävä.


      • Anonyymi
        Titta kirjoitti:

        Kasvatin tänä vuonna ekan kerran tomaattia parvekkeella, amppelitomaatteja, ja oli positiivinen yllätys. Olivat todella makeita ja mehukkaita. Hakkasivat kaupan tomaatit kirkaasti 10-0!

        Tomaatintaimien mukana tulleessa ohjeessa mainittiin, että tomaatit eivät kestä alle 10 asteen lämpöä, vaan paleltuvat. Itse olen jo kantanut tomaattini yöksi sisälle.

        Tuosta omenasta vielä sen verran, että jotkut kehoittavat halkaisemaan sen. Omakohtaisia kokemuksia ei ole. Nyt on kuitenkin vihreitä tomaatteja vielä niin runsaasti, että jotain on tehtävä; joko yritettävä kypsytystä tai sitten säilöttävä.

        Sipuli tomaattien kaverina kypsyttää parhaiten raa-aksi jääneet tomskut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe