tomaatit ei punastu

minttu

Parveketomaatit eivät punastu missä vika?
Onko jollakin kokemuksia tomaatin kasvatuksesta kertokaa.

10

11888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansku

      viime kesänä minullakin oli tomaattia ja kyllä ne kasvoi ja punastuivatkin mutta vasta loppukesällä. Minulla parveke etelään ja senvuoksi siihen paistaa melkein koko päivän kesällä. Tietääkseni tomaatti tarvitsee paljon aurinkoa että se saa siitä sitä puniseksi tulemiseen tarvittavaa "jotain". Mutta kyllä ne sisätiloissakin punaiseksi tulevat vaikka eivät saa siellä aurinkoa ja ovat ilman emokasviaan. Jos vain odottelet kärsivällisesti jospa ne pian alkavat punastella. Puhu vaikka niille pikkutuhmia niin jos auttaisi hieman:)

    • Marita

      Itsellä on ulkona amppellitomaatti johon tulee pieniä tomaatteja ja olen siitä jo yhden sadon korjannut. Nyt on tulossa paljon uusia tomaatteja mutta kypsyminen on huomattavasti hidastunut. Ovat olleet vihreitä jo pitemmän aikaa.
      Jos tomaattisi on esim. pensastomaatti joka tekee isompia tomaatteja niinkuin minulla oli eräänä vuonna ja tomaattini eivät kypsyneet ollenkaan ennen pakkasten tuloa.
      Sain jostakin neuvon poimia tomaatit vihreinä ja laitoin ne isoon laakeaan vuokaan huoneen lämpöön pimeähköön nurkkaan niin johan alkoivat pikku hiljaa ja aikas nopsaankin tahtiin punastuun joka ikinen tomaatti. Kannattaa odottaa nyt vielä kärsivällisesti.

      • Mimma

        Moi!

        Tiedän että tomaatit saa punaisenvärin kun ne laittaa sanomalehden väliin kypsymään....


    • Maalaisjärki

      nyppiä varkaat pois?

      • Marita

      • Maalaisjärki
        Marita kirjoitti:

        Runkotomaattilajikkeista poistetaan nk. varkaat, eli lehden ja varren välistä kasvavat pienet sivuversot, pensastomaateista, amppellitomaateista varkaita ei tarvitse poistaa.Tässä linkki mistä voi lukea lisää tomaattien kasvatuksesta.

        http://www.biolan.fi/suomi/puutarhanhoito/puutarhavinkit/tomaatti.htm

        Kasvatan vaan runkotomaatteja ja nekin ovat
        taivasalla, yöksi laitan muovin päälle,
        että lämpö pysyisi paremmin.
        Satoa on ihmeen runsaasti tullut.
        Lieneekö syynä nokkoset, joita istutin
        varsien joukkoon keväällä.
        Vinkki oli vanhalta mummolta :))


    • minttu

      Kiitoksia neuvoista, jospa vielä punastuisivat.

      • joku

        Jos vaan ilmoja riittää, niin minä pidän omat tomaattini ulkona mahdollisimman pitkään. Vasta kun menee pakkasen puolelle, otan ne sisään kypsymään. Olen kuullut eriäviä mielipiteitä, pitääkö tomaatteja jatkokypsyttää pimeässä vai valoisassa, mutta ainakin omenan laittamisen sekaan parantaa kypsymistä. Jotkut myös jättävät tomaatteihin pätkän vartta ja antavat koko tertun olla kiinni siinä.


      • Titta
        joku kirjoitti:

        Jos vaan ilmoja riittää, niin minä pidän omat tomaattini ulkona mahdollisimman pitkään. Vasta kun menee pakkasen puolelle, otan ne sisään kypsymään. Olen kuullut eriäviä mielipiteitä, pitääkö tomaatteja jatkokypsyttää pimeässä vai valoisassa, mutta ainakin omenan laittamisen sekaan parantaa kypsymistä. Jotkut myös jättävät tomaatteihin pätkän vartta ja antavat koko tertun olla kiinni siinä.

        Kasvatin tänä vuonna ekan kerran tomaattia parvekkeella, amppelitomaatteja, ja oli positiivinen yllätys. Olivat todella makeita ja mehukkaita. Hakkasivat kaupan tomaatit kirkaasti 10-0!

        Tomaatintaimien mukana tulleessa ohjeessa mainittiin, että tomaatit eivät kestä alle 10 asteen lämpöä, vaan paleltuvat. Itse olen jo kantanut tomaattini yöksi sisälle.

        Tuosta omenasta vielä sen verran, että jotkut kehoittavat halkaisemaan sen. Omakohtaisia kokemuksia ei ole. Nyt on kuitenkin vihreitä tomaatteja vielä niin runsaasti, että jotain on tehtävä; joko yritettävä kypsytystä tai sitten säilöttävä.


      • Anonyymi
        Titta kirjoitti:

        Kasvatin tänä vuonna ekan kerran tomaattia parvekkeella, amppelitomaatteja, ja oli positiivinen yllätys. Olivat todella makeita ja mehukkaita. Hakkasivat kaupan tomaatit kirkaasti 10-0!

        Tomaatintaimien mukana tulleessa ohjeessa mainittiin, että tomaatit eivät kestä alle 10 asteen lämpöä, vaan paleltuvat. Itse olen jo kantanut tomaattini yöksi sisälle.

        Tuosta omenasta vielä sen verran, että jotkut kehoittavat halkaisemaan sen. Omakohtaisia kokemuksia ei ole. Nyt on kuitenkin vihreitä tomaatteja vielä niin runsaasti, että jotain on tehtävä; joko yritettävä kypsytystä tai sitten säilöttävä.

        Sipuli tomaattien kaverina kypsyttää parhaiten raa-aksi jääneet tomskut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe