Parveketomaatit eivät punastu missä vika?
Onko jollakin kokemuksia tomaatin kasvatuksesta kertokaa.
tomaatit ei punastu
10
10814
Vastaukset
- ansku
viime kesänä minullakin oli tomaattia ja kyllä ne kasvoi ja punastuivatkin mutta vasta loppukesällä. Minulla parveke etelään ja senvuoksi siihen paistaa melkein koko päivän kesällä. Tietääkseni tomaatti tarvitsee paljon aurinkoa että se saa siitä sitä puniseksi tulemiseen tarvittavaa "jotain". Mutta kyllä ne sisätiloissakin punaiseksi tulevat vaikka eivät saa siellä aurinkoa ja ovat ilman emokasviaan. Jos vain odottelet kärsivällisesti jospa ne pian alkavat punastella. Puhu vaikka niille pikkutuhmia niin jos auttaisi hieman:)
- Marita
Itsellä on ulkona amppellitomaatti johon tulee pieniä tomaatteja ja olen siitä jo yhden sadon korjannut. Nyt on tulossa paljon uusia tomaatteja mutta kypsyminen on huomattavasti hidastunut. Ovat olleet vihreitä jo pitemmän aikaa.
Jos tomaattisi on esim. pensastomaatti joka tekee isompia tomaatteja niinkuin minulla oli eräänä vuonna ja tomaattini eivät kypsyneet ollenkaan ennen pakkasten tuloa.
Sain jostakin neuvon poimia tomaatit vihreinä ja laitoin ne isoon laakeaan vuokaan huoneen lämpöön pimeähköön nurkkaan niin johan alkoivat pikku hiljaa ja aikas nopsaankin tahtiin punastuun joka ikinen tomaatti. Kannattaa odottaa nyt vielä kärsivällisesti.- Mimma
Moi!
Tiedän että tomaatit saa punaisenvärin kun ne laittaa sanomalehden väliin kypsymään....
- Maalaisjärki
nyppiä varkaat pois?
- Marita
Runkotomaattilajikkeista poistetaan nk. varkaat, eli lehden ja varren välistä kasvavat pienet sivuversot, pensastomaateista, amppellitomaateista varkaita ei tarvitse poistaa.Tässä linkki mistä voi lukea lisää tomaattien kasvatuksesta.
http://www.biolan.fi/suomi/puutarhanhoito/puutarhavinkit/tomaatti.htm - Maalaisjärki
Marita kirjoitti:
Runkotomaattilajikkeista poistetaan nk. varkaat, eli lehden ja varren välistä kasvavat pienet sivuversot, pensastomaateista, amppellitomaateista varkaita ei tarvitse poistaa.Tässä linkki mistä voi lukea lisää tomaattien kasvatuksesta.
http://www.biolan.fi/suomi/puutarhanhoito/puutarhavinkit/tomaatti.htmKasvatan vaan runkotomaatteja ja nekin ovat
taivasalla, yöksi laitan muovin päälle,
että lämpö pysyisi paremmin.
Satoa on ihmeen runsaasti tullut.
Lieneekö syynä nokkoset, joita istutin
varsien joukkoon keväällä.
Vinkki oli vanhalta mummolta :))
- minttu
Kiitoksia neuvoista, jospa vielä punastuisivat.
- joku
Jos vaan ilmoja riittää, niin minä pidän omat tomaattini ulkona mahdollisimman pitkään. Vasta kun menee pakkasen puolelle, otan ne sisään kypsymään. Olen kuullut eriäviä mielipiteitä, pitääkö tomaatteja jatkokypsyttää pimeässä vai valoisassa, mutta ainakin omenan laittamisen sekaan parantaa kypsymistä. Jotkut myös jättävät tomaatteihin pätkän vartta ja antavat koko tertun olla kiinni siinä.
- Titta
joku kirjoitti:
Jos vaan ilmoja riittää, niin minä pidän omat tomaattini ulkona mahdollisimman pitkään. Vasta kun menee pakkasen puolelle, otan ne sisään kypsymään. Olen kuullut eriäviä mielipiteitä, pitääkö tomaatteja jatkokypsyttää pimeässä vai valoisassa, mutta ainakin omenan laittamisen sekaan parantaa kypsymistä. Jotkut myös jättävät tomaatteihin pätkän vartta ja antavat koko tertun olla kiinni siinä.
Kasvatin tänä vuonna ekan kerran tomaattia parvekkeella, amppelitomaatteja, ja oli positiivinen yllätys. Olivat todella makeita ja mehukkaita. Hakkasivat kaupan tomaatit kirkaasti 10-0!
Tomaatintaimien mukana tulleessa ohjeessa mainittiin, että tomaatit eivät kestä alle 10 asteen lämpöä, vaan paleltuvat. Itse olen jo kantanut tomaattini yöksi sisälle.
Tuosta omenasta vielä sen verran, että jotkut kehoittavat halkaisemaan sen. Omakohtaisia kokemuksia ei ole. Nyt on kuitenkin vihreitä tomaatteja vielä niin runsaasti, että jotain on tehtävä; joko yritettävä kypsytystä tai sitten säilöttävä. - Anonyymi
Titta kirjoitti:
Kasvatin tänä vuonna ekan kerran tomaattia parvekkeella, amppelitomaatteja, ja oli positiivinen yllätys. Olivat todella makeita ja mehukkaita. Hakkasivat kaupan tomaatit kirkaasti 10-0!
Tomaatintaimien mukana tulleessa ohjeessa mainittiin, että tomaatit eivät kestä alle 10 asteen lämpöä, vaan paleltuvat. Itse olen jo kantanut tomaattini yöksi sisälle.
Tuosta omenasta vielä sen verran, että jotkut kehoittavat halkaisemaan sen. Omakohtaisia kokemuksia ei ole. Nyt on kuitenkin vihreitä tomaatteja vielä niin runsaasti, että jotain on tehtävä; joko yritettävä kypsytystä tai sitten säilöttävä.Sipuli tomaattien kaverina kypsyttää parhaiten raa-aksi jääneet tomskut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.786509- 1466042
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.5013876Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1232331- 421529
Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved4161433- 741255
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun471084Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja1431033Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan591026