tomaatit ei punastu

minttu

Parveketomaatit eivät punastu missä vika?
Onko jollakin kokemuksia tomaatin kasvatuksesta kertokaa.

10

8508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansku

      viime kesänä minullakin oli tomaattia ja kyllä ne kasvoi ja punastuivatkin mutta vasta loppukesällä. Minulla parveke etelään ja senvuoksi siihen paistaa melkein koko päivän kesällä. Tietääkseni tomaatti tarvitsee paljon aurinkoa että se saa siitä sitä puniseksi tulemiseen tarvittavaa "jotain". Mutta kyllä ne sisätiloissakin punaiseksi tulevat vaikka eivät saa siellä aurinkoa ja ovat ilman emokasviaan. Jos vain odottelet kärsivällisesti jospa ne pian alkavat punastella. Puhu vaikka niille pikkutuhmia niin jos auttaisi hieman:)

    • Marita

      Itsellä on ulkona amppellitomaatti johon tulee pieniä tomaatteja ja olen siitä jo yhden sadon korjannut. Nyt on tulossa paljon uusia tomaatteja mutta kypsyminen on huomattavasti hidastunut. Ovat olleet vihreitä jo pitemmän aikaa.
      Jos tomaattisi on esim. pensastomaatti joka tekee isompia tomaatteja niinkuin minulla oli eräänä vuonna ja tomaattini eivät kypsyneet ollenkaan ennen pakkasten tuloa.
      Sain jostakin neuvon poimia tomaatit vihreinä ja laitoin ne isoon laakeaan vuokaan huoneen lämpöön pimeähköön nurkkaan niin johan alkoivat pikku hiljaa ja aikas nopsaankin tahtiin punastuun joka ikinen tomaatti. Kannattaa odottaa nyt vielä kärsivällisesti.

      • Mimma

        Moi!

        Tiedän että tomaatit saa punaisenvärin kun ne laittaa sanomalehden väliin kypsymään....


    • Maalaisjärki

      nyppiä varkaat pois?

      • Marita

      • Maalaisjärki
        Marita kirjoitti:

        Runkotomaattilajikkeista poistetaan nk. varkaat, eli lehden ja varren välistä kasvavat pienet sivuversot, pensastomaateista, amppellitomaateista varkaita ei tarvitse poistaa.Tässä linkki mistä voi lukea lisää tomaattien kasvatuksesta.

        http://www.biolan.fi/suomi/puutarhanhoito/puutarhavinkit/tomaatti.htm

        Kasvatan vaan runkotomaatteja ja nekin ovat
        taivasalla, yöksi laitan muovin päälle,
        että lämpö pysyisi paremmin.
        Satoa on ihmeen runsaasti tullut.
        Lieneekö syynä nokkoset, joita istutin
        varsien joukkoon keväällä.
        Vinkki oli vanhalta mummolta :))


    • minttu

      Kiitoksia neuvoista, jospa vielä punastuisivat.

      • joku

        Jos vaan ilmoja riittää, niin minä pidän omat tomaattini ulkona mahdollisimman pitkään. Vasta kun menee pakkasen puolelle, otan ne sisään kypsymään. Olen kuullut eriäviä mielipiteitä, pitääkö tomaatteja jatkokypsyttää pimeässä vai valoisassa, mutta ainakin omenan laittamisen sekaan parantaa kypsymistä. Jotkut myös jättävät tomaatteihin pätkän vartta ja antavat koko tertun olla kiinni siinä.


      • Titta
        joku kirjoitti:

        Jos vaan ilmoja riittää, niin minä pidän omat tomaattini ulkona mahdollisimman pitkään. Vasta kun menee pakkasen puolelle, otan ne sisään kypsymään. Olen kuullut eriäviä mielipiteitä, pitääkö tomaatteja jatkokypsyttää pimeässä vai valoisassa, mutta ainakin omenan laittamisen sekaan parantaa kypsymistä. Jotkut myös jättävät tomaatteihin pätkän vartta ja antavat koko tertun olla kiinni siinä.

        Kasvatin tänä vuonna ekan kerran tomaattia parvekkeella, amppelitomaatteja, ja oli positiivinen yllätys. Olivat todella makeita ja mehukkaita. Hakkasivat kaupan tomaatit kirkaasti 10-0!

        Tomaatintaimien mukana tulleessa ohjeessa mainittiin, että tomaatit eivät kestä alle 10 asteen lämpöä, vaan paleltuvat. Itse olen jo kantanut tomaattini yöksi sisälle.

        Tuosta omenasta vielä sen verran, että jotkut kehoittavat halkaisemaan sen. Omakohtaisia kokemuksia ei ole. Nyt on kuitenkin vihreitä tomaatteja vielä niin runsaasti, että jotain on tehtävä; joko yritettävä kypsytystä tai sitten säilöttävä.


      • Anonyymi
        Titta kirjoitti:

        Kasvatin tänä vuonna ekan kerran tomaattia parvekkeella, amppelitomaatteja, ja oli positiivinen yllätys. Olivat todella makeita ja mehukkaita. Hakkasivat kaupan tomaatit kirkaasti 10-0!

        Tomaatintaimien mukana tulleessa ohjeessa mainittiin, että tomaatit eivät kestä alle 10 asteen lämpöä, vaan paleltuvat. Itse olen jo kantanut tomaattini yöksi sisälle.

        Tuosta omenasta vielä sen verran, että jotkut kehoittavat halkaisemaan sen. Omakohtaisia kokemuksia ei ole. Nyt on kuitenkin vihreitä tomaatteja vielä niin runsaasti, että jotain on tehtävä; joko yritettävä kypsytystä tai sitten säilöttävä.

        Sipuli tomaattien kaverina kypsyttää parhaiten raa-aksi jääneet tomskut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1874
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 103
      1676
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1487
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe