Minulle tehtiin n. 8 viikkoa sitten lääkkeellinen keskeytys. Ja vuotoa on jatkunut koko 8 viikkoa.
Eilen soitin lääkärille joka käski soittaa ensi viikolla uudestaan jos vuoto ei vieläkään ole loppunut (koska nyt alkoi eilen toiset kuukautiset toimenpiteen jälkeen, ja tutkimukset olisivat huono tehdä nyt kun verta tulee vielä enemmän)
Minullehan ei siis tehty minkäänlaisia tutkimuksia sinä päivänä kun olin keskeytyksessä sairaalassa, joten kävin pari viikkoa sitten ensimmäisessä verikokeessa jossa tulokset olivat hieman alle 50. Tuon alle 50 ne arvot pitäisi ollakkin, mutta ottivat viime viikolla vielä uuden testin varmuuden vuoksi joka näytti 8. Eli kaikki pitäisi testien mukaan olla ok.
Lääkäri epäili että ehkä syynä on pillerit jotka aloitin heti muutaman päivän keskeytyksen jälkeen. Onko kellään muulla tietoa voisiko johtua ehkä pillereistä kun minulla ei niistä edes aikaisempaa kokemusta ole. Ihmetyttää silti tuo vuotelu. Normaalisti olen ainakin voinut, että luultavasti tulehdusta siellä ei pitäisi olla.
Eilen soitin lääkärille joka käski soittaa ensi viikolla uudestaan jos vuoto ei vieläkään ole loppunut (koska nyt alkoi eilen toiset kuukautiset toimenpiteen jälkeen, ja tutkimukset olisivat huono tehdä nyt kun verta tulee vielä enemmän)
Minullehan ei siis tehty minkäänlaisia tutkimuksia sinä päivänä kun olin keskeytyksessä sairaalassa, joten kävin pari viikkoa sitten ensimmäisessä verikokeessa jossa tulokset olivat hieman alle 50. Tuon alle 50 ne arvot pitäisi ollakkin, mutta ottivat viime viikolla vielä uuden testin varmuuden vuoksi joka näytti 8. Eli kaikki pitäisi testien mukaan olla ok.
Lääkäri epäili että ehkä syynä on pillerit jotka aloitin heti muutaman päivän keskeytyksen jälkeen. Onko kellään muulla tietoa voisiko johtua ehkä pillereistä kun minulla ei niistä edes aikaisempaa kokemusta ole. Ihmetyttää silti tuo vuotelu. Normaalisti olen ainakin voinut, että luultavasti tulehdusta siellä ei pitäisi olla.
Vastaukset 3
Vanhimmat
aloitin minipillerit keskeytyspäivänä ja vuoto kesti 5 viikkoa. Ja pillereiden aloittamisen arveltiinkin aiheuttavan pidemmän vuodon. Ja kaikki oli tosiaan siitä huolimatta sisätutkimuksen perusteella ok.
Ymmärrän että huolestuttaa, mutta varmaankin kaikki on hyvin. Minulla oli aikanaan sama tilanne, eikä mitään rakenteellista vikaa tai tulehdusta ollut. Kyseessä oli kohdallani vain niin suuret hormonaaliset muutokset lyhyen ajan sisällä, että noin voi käydä etenkin jos on "herkkä" hormoneiden suhteen. Jos sinulla ei ole kuumeilua, alavatsakipuja tai pahanhajuista vuotoa, tuskin se tulehdusta on.
Oman mielenrauhan vuoksi kannattaa kyllä käydä lääkärissä, se helpottaa. Suosittelen, vaikka en usko että sinussa mitään vikaa on. Paljon voimia ja jaksamista koko asian kanssa!
Aiemmat kertoivatkin jo, että pillereiden aloittaminen taitaa pidentää vuotoa.
Itse aloitin hormonaalisen ehkäisyn lääkärin määräyksestä vasta ensimmäisten varsinaisten kuukautisten jälkeen ja mitään vuoto ongelmia ei ollut. Eli keskeytyksen jälkeen vuosin 2 viikkoa, sitten noin 4 viikon päästä kuukautiset, joiden jälkeen aloitin ehkäisyn. Lääkärit ehkä suosivat kuittenkin tuota "aloita ehkäisy heti" systeemiä, että ehkäisystä varmasti jatkossa huolehditaan.
Kuitenkin 8 viikon vuotaminen on iso juttu elimistöllesi. Huolehdithan terveydestäsi muutoinkin kuin vain tutkituttamalla tulehdukset. Ensinnäkin kannattaa varmasti aloittaa rautalääkitys, ettei hempparisi jää alhaiseksi...