Kuivamuona - kissan virtsakivet

Kisuliini

Meidän poju kastroitiin tänään ja eläinlääkäri sanoi, että kuivamuonaksi pitäisi antaa sellaisia raksuja, jotka estävät virtsakivien muodostumista. Nyt kysyisin, että minkä merkkisiä/nimisiä kuivamuonia on tuohon tarkoitukseen? Kiitos avusta!

8

1948

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vierailija

Itse syötän royal caninin sterilized 37:aa ja siinä pakkauksessa ainakin mainitaan, että se on hyväksi juuri steriloiduille kissoille jotka ylipainoon taipuvaisia ja juuri ehkäisemään tuota virtsakivien muodostumista. En ole niitä kauaa syöttänyt ja ongelmia ei ole kyllä ollut ennekään, kissa jo 2,5v. Ja raksut ei ole pääasiallinen ravinto meillä. Katso tarkemmin rc:n sivuilta, en löytänyt itse suomenkielistä ohjetta enkä viitsi alkaa suomentamaan menee kuitenkin väärin...

• etkysynyt

minä olen ostanut eläinlääkäriltä omia tuotteita.
        myös noita jota edellinenkin ,eri merkkejä.

• ...

ei koskaan varsinaisesti ehkäise virtsakiviä ym. virtsavaivoja vaan päinvastoin.

Paljon kuivaruokaa syövä kissa potee helposti kroonista nestehukkaa, koska se ei saa riittävästi nestettä ruuan mukana. Kissalla on heikko janon tunne ja se harvoin juo riittävästi.

Laadukkaampiin kuivaruokiin on lisätty erilaisia ph:n säätäjiä, kuten karpaloa ja teollista dl-metioniinia.

Esimerkiksi Maarun sivuilta löytyy varsin juurtajaksain ja selkeästi kirjoitettua asiaa tästäkin aiheesta. Kannattaa tutustua:
      http://personal.inet.fi/koti/maaru/

Ns. hyviä raksuja on mm. Nutron care complete, Acana ja Orijen. Royal Canin on hieman yliarvostettu merkki ja monet royalin ruuista pitää sisällään vaarallisia lisä- ja säilöntäaineita (bha, bht)

• ------

Niin eli Hillsin s/d ainakin on pitäny meidän kisuilta virtsakivet poissa. Sitä saa vaan eläinlääkäriltä, mutta ollaan oltu tyytyväisiä.

• -------

.. oikeat kuivaruoat pitää virtsakivet poissa. Ne nimittäin, jotka siihen tarkoitukseen on tehty. Tavis kuivaruoka kyllä lisää kivien riskiä.

• ....
        ------- kirjoitti:

.. oikeat kuivaruoat pitää virtsakivet poissa. Ne nimittäin, jotka siihen tarkoitukseen on tehty. Tavis kuivaruoka kyllä lisää kivien riskiä.

Ns. laadukkaammalla kuivaruualla ei ole niin suuri riski sairastua virtsavaivoihin, kuin huonolaatuisella kuivalla, mutta kuivaruoka lisää AINA riskiä sairastua verrattuna kosteaan muonaan tai lihaan.

• -----
        .... kirjoitti:

Ns. laadukkaammalla kuivaruualla ei ole niin suuri riski sairastua virtsavaivoihin, kuin huonolaatuisella kuivalla, mutta kuivaruoka lisää AINA riskiä sairastua verrattuna kosteaan muonaan tai lihaan.

Verrattuna märkäruokaan varmaan niin sitten on, mutta esimerkiksi Hillsi s/d on tehty nimenomaan estämään virtsakivien muodostus.

• iia2

Hei Hyvät ihmiset!

Haluaisin vain kertoa että kissani virtsakivet hävisivät ja koko ongelma loppui siihen että lopetin kuivamuonan antamisen kokonaan!! Ei edes Hillsin sd/papanoita. Talvisin kun kissa liikkuu vähemmän laitan pari lusikallista vettä jokaiseen ruoka-annokseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      166
      2747
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      1997
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1746
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    5. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      45
      1514
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1471
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      79
      1151
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1060
    9. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      193
      976
    Aihe