Kuitenkaan opettajan mielestä kuudesluokkalainen ei tarvitse koulussa tukiopetusta vaikka matematiikassa on vaikeutta, sillä lapsi osaa laskea vaikka saa kokeista nelosia. Opettaja sanoo, että ongema on siinä, että kotitehtävät on tekemättä. Kun kerron, että matematiikan tehtäviin menee koko ilta, eikä sittenkään tule valmista, niin että muut koulutehtävät jää tekemättä, opettaja kummastelee, sillä koulussa lapsi tekee tehtävät siinä missä muutkin ja kotitehtäviä on hänen mielestään todella vähän, joista osan lapsi ehtii tehdä jo koulussakin. En tiedä mitä tähän sanoa.
Joka tapauksessa kotitehtävin tekeminen kotona on pakkopullaa. Kun yrittää auttaa, lapsi on haluton. Hän sanoo ei tullut kotitehtäviä. Sitten kun ottaa lapsen repun esille löytyy runsaasti tekemättömiä tehtäviä. Ja huonosti menneitä kokeita, joita lapsi ei halua näyttää. Kun yrittää lapsen kanssa kerrata koetehtäviä, huomaa, että tekemättömät tehtävät häntä selvästi stressaa.
Sanalliset päässälaskut eivät koskaan onnistu. Muissa sanallisissa tehtävissä on vaikeutta, joka selviää, kun kärsivällisesti asian lapselle selittää. Mutta selittäminen vie paljon aikaa. Lapsi välillä jumittuu ja menee vessaan pitkäksi aikaa.
Näin menee ilta, kello on puoli kahdeksan eikä laskutehtävät ole vieläkään käsitelty ja lapsi on jo niin unenpöpperössä, että täytyy mennä nukkumaan. Valmiissa kaavoissa ei ole vaikeutta, näyttää että hän osaa laskumenetelmät hyvin.
Mitä tehdä kun läksyjenteko jumittaa?
3
662
Vastaukset
- tsaidu
Meillä samanikäinen poika jolla mm.epätyypillinen autismi johon vahvasti kuuluu as-oireita,mm.juuri tuo mainitsemasi vessaan jumittuminen piitkäksi aikaa.Ai että se on ärsyttävää!!
Meillä myös valehtelua läksyistä ja kokeista.Läksyjä ei todellisuudessa tulekaan paljoa kun poika ehtii tehdä hyvin tunnilla.Mutta sekin vähän mikä tulee jätetään tekemättä eikä kokeisiin luettaisi millään.Olenkin ottanut tavaksi kysyä kokeiden ajankohtia joko luokkakavereilta (tytöiltä)tai suoraan opettajalta.Ja pakotan lukemaan.Ei pleikkaa,telkkaa tms. ennekuin on luettu hyvin.Meillä läksyjenteko onnistuu kyllä kun tsemppaa poikaa.
Meillä oli muutama vuosi sitten myös että pojalle kertyi liikaa tekemättömiaä tehtäviä.Niinpä poika alko jäämään koulun jälkeen opettajan kanssa tekemään niitä,ja näin sai samalla "yksityis"opetusta.Ja silloin poika oppi tosi hyvin!Opettajaan vaan yhteyttä ja VAADIT tukiopetusta!!!!Meillä jopa 4.luokkalainen tytär, jolla ei erityistä diagnoosia, oli pyytänyt saada matikassa tukiopetusta ihan vapaaehtoisesti.Opettajien tehtäviin kuuluu opettaa lasta.Ei vanhempien.- lupasi numeroita
Ihan tuntuu olevan tyhjän kanssa. Vaadin tukiopetusta opettaja sanoi, että antaisi lapselle kuutosen, että pääsee luokalta. Minusta tämä on petosta. Lapsi tarvitsee tukea opetukseen eikä numeroita. Numeroistahan pitäisi viime kädessä nähdä tukiopetuksen tarve!
- sitähän se
Meillä laskut menee loistavasti..niinkauan kun ei kysymys edellytä suullista osaamista. Eli 250x 300 on ok, mutta junan eteneminen 250km tuntivauhdilla 350 kilometriä eteenpäin on mahdoton.
Itsessäni huomaan samaa vikaa vielä aikuisenakin. Yksinkertaisetkin laskut saavat aikaan paniikin, jos niihin liittyy useamman ihmisen osuus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1085541
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai964819Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1394762Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san3672199- 1172041
- 1061790
- 2561567
- 3711308
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.591141- 2181112