Pahoinvointi ja vatsavaivat olivatkin

Heippa!
Minulla on ollut ikäviä vatsavaivoja puolisen vuotta: turvotusta, pahoinvointia ja röyhtäilyä. Ramppasin lääkärillä ja söin happosalpaajakuureja ja kävin jopa tähystyksessä (tuloksena hieman väljä sulkijalihas).

Nämä alkoivat todella vaivata e-pillerien lopettamisen jälkeen (yli 7 kk sitten), ja kun aloin pitää kirjaa oireistani, huomasin, että ne ajoittuvat lähes aina tiettyyn aikaan kuukaudesta, noin viikkoa ennen kuukautisia ja kuukautisten aikaan myös on vatsavaivoja, jotka eivät varsinaisesti tuntuneet kuukautisvaivoilta vaan vatsa on täysin sekaisin (esim. ummetusta) ja kipeä.

Tahtoisin siis muistuttaa teitä naiset, että kannattaa tsekata voisiko kuukautiskierto vaikuttaa asiaan. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko joku muu löytänyt vatsaoireilleen hormonaalisen syyn? Tähän tosin voi vastailla naisen terveyspalstoillakin.

Kannattaa ainakin kokeilla pitää kirjaa oireista, jos tähystyksissä ei ole löytnyt oireille mitään syytä. En silti tiedä, mitä tälle tilanteelle varsinaisesti voisi tehdä :)
3415
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Huomasin saman asian joskus vuosi takaperin, että älyttömät vatsakivut tai nielun pistelyt sekä ummetus tai ripuli (miten milloinkin) ajoittuivat juuri noin viikkoa ennen kuukautisia ja helpottuivat kuukautisten aikana.
Kiva kuulla, että on muitakin jotka ovat kokeneet saman, eikä ole omassa päänupissa vikaa ;D
Minulla on kyllä todettu juuri äskettäin ruokatorven tulehdus, mikä on ollut jo hyvin hyvin pitkään.

Äänestä
  • Kiitti vielä muistutuksesta; olenkin koko viikon ihmetellyt tätä tukalaa oloa ja kielen pistelyä lääkehoidosta huolimatta... olin unohtanut näiden naistenvaivojen lähestyvän ;))

    Äänestä

..vaikutusta oloomme.
Itselläni on paha olo ja ripulia niin ovulaation aikana kuin ennen menkkoja.
Lisäksi tuolloin esiintyy migreeniä.
Taitaa olla geeneissä nuo vaivat, ainankin omalla kohdallani.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


hormonaalisia kirjoitti:

Heippa!
Minulla on ollut ikäviä vatsavaivoja puolisen vuotta: turvotusta, pahoinvointia ja röyhtäilyä. Ramppasin lääkärillä ja söin happosalpaajakuureja ja kävin jopa tähystyksessä (tuloksena hieman väljä sulkijalihas).

Nämä alkoivat todella vaivata e-pillerien lopettamisen jälkeen (yli 7 kk sitten), ja kun aloin pitää kirjaa oireistani, huomasin, että ne ajoittuvat lähes aina tiettyyn aikaan kuukaudesta, noin viikkoa ennen kuukautisia ja kuukautisten aikaan myös on vatsavaivoja, jotka eivät varsinaisesti tuntuneet kuukautisvaivoilta vaan vatsa on täysin sekaisin (esim. ummetusta) ja kipeä.

Tahtoisin siis muistuttaa teitä naiset, että kannattaa tsekata voisiko kuukautiskierto vaikuttaa asiaan. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko joku muu löytänyt vatsaoireilleen hormonaalisen syyn? Tähän tosin voi vastailla naisen terveyspalstoillakin.

Kannattaa ainakin kokeilla pitää kirjaa oireista, jos tähystyksissä ei ole löytnyt oireille mitään syytä. En silti tiedä, mitä tälle tilanteelle varsinaisesti voisi tehdä :)

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu